(Vergaderingen 16 en 31 januari 2024)
Het lijkt er op dat onze (burger-)raadsleden en het college van B&W qua (openbare) vergaderingen in januari 2024 even op gang moeten komen.
Op de agenda staan slechts 1 openbare raadsvergadering (30 januari) en 2 openbare Domeinvergaderingen (9 januari 2024).
Twee Domeinvergaderingen zijn geschrapt, maar daarvoor in de plaats wel 2 besloten werksessies.
Nu heeft alles wat besloten, vertrouwelijk en geheim is gelijk mijn aandacht.
Dus toen ik las dat er op 16 januari 2024 een besloten werksessie kwam voor alle raadsleden met het college van B&W en er voor de burgerraadsleden (zonder college??) op 31 januari 2024 ook nog een besloten werksessie komt, was mijn interesse gewekt.
Het blijkt dat men deze werksessies gebruikt om de onderlinge omgangsvormen te verbeteren.
Overigens hoefde je voor deze inhoud niet lang te rechercheren, want de griffie was zo vriendelijk om dat te vermelden in de agenda. Waarvoor dank

Toen ik enkele raadsleden vroeg naar hun commentaar op deze besloten werksessies schoten sommigen gelijk in de stress en vroegen waar ik het over had cq waarom ik meende dat het over de omgangsvormen ging.
Ik heb geen geheimen (in tegenstelling tot ons stadsbestuur

Kennelijk was dat niet de bedoeling, want inmiddels heeft de Griffie het er vanaf gehaald.....
Maar ja, nu weet ik (formeel) natuurlijk nog steeds niet wat er op 16 januari jl is besproken.
Geen enkele aanwezige zegt iets. Dat is lovenswaardig...... maar voor Pier onbevredigend!
Ik heb natuurlijk wel al hier en daar een opmerking opgevangen.
In de afgelopen 45 jaar heb ik natuurlijk ook vaker in een werksituatie gezeten waar terecht geconstateerd werd dat het allemaal niet meer erg soepel loopt.
Maar ik heb in die jaren ook geleerd dat je één ding zeker niet moet doen.
Een (besloten) werksessie of werkgroepje organiseren.
Zoiets roept vanaf het begin weerstand op.
Het scenario is als volgt.
Je hebt een (klein) groepje (college?) dat dartelend binnenkomt en denkt dat het opgelost wordt.
Je hebt een (veel) grotere groep die denkt "wat een onzin" en begint met de hakken in het zand.
De positivo's nemen in het begin de leiding..... tot dat er een verkeerde opmerking wordt gemaakt.
Dan komt de grote groep in actie en vliegen de verwijten over en weer.
Na pakweg 2 uur is iedereen moe en wordt er een (papieren) vrede getekend, maar niet echt!
Uiteraard is bovenstaand scenario speculatief. In ieder geval is bij of rond deze sessie afgesproken dat er ook een sessie voor de burgerraadsleden moest komen.
Enfin.... deze eerste besloten werksessie was dus op dinsdagavond 16 januari 2024.
Op woensdag 17 januari 2024 kwam de SP (Stephanie Blom) met schriftelijke vragen aan het college van B&W over de verhuizing van de rechtbank Limburg naar de huidige locatie van het St. Maartenscollege.
Waarschijnlijk had Stephanie Blom al voor de besloten werksessie deze vragen opgesteld, maar als je deze (terechte) vragen leest, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er toch enig venijn in de vraagstelling zit. En persoonlijk denk ik ook niet dat Stephanie Blom in te delen was bij de kleine groep dit dartelend binnenkwam bij de eerste gesloten werksessie.
Met het stellen van kritische (schriftelijke) vragen is niets mis mee. In een goed (duaal) politiek stelsel mag men best venijnig zijn.
Het gaat er vooral om dat men buiten de raadszaal goed met elkaar omgaat. Maar laten we eerlijk zijn, als je in de raadszaal (terecht?) de les krijgt gelezen is het moeilijk om in de antichambre vervolgens lachend een biertje of colaatje te drinken met je opponent.
En daar draagt een besloten werksessie niets aan bij.
Maar goed, iets blijft allen geheim (besloten) als er maximaal 3 personen bij zijn betrokken, waarvan 2 al dood zijn.
Bij deze besloten sessie zijn pakweg 50 personen betrokken. Dus we weten vrij snel wat er besproken is.....

Leave a comment: