Sorry, ik kan het niet laten, maar laten we nog eens genieten van onze vrienden van de PvdD.
Ik breng even het onderstaande in herinnering:
(..) Om te beginnen moeten we even terug naar de raadsvergadering van 18 oktober 2022.
Om onverklaarbare redenen, iets wat de meeste partijen inmiddels wel toegeven!!, heeft de raad toen unaniem ingestemd met wat ik de 'Ratten-motie' van de PvdD ben gaan noemen.
Deze motie is besproken in mijn posting van 18 oktober 2022, nummer 127.
Het dictum van die motie (Voorkom verdrinkingsdood zoogdieren en amfibieen in riolen) was destijds was als volgt:
Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
- Samen met RAVON te onderzoeken waar er in Maastricht dieren verdrinken in riolen en hoe dit verholpen kan worden;
- Deze onderzoeken te gebruiken bij het plaatsen van rioolsleuven en uitklimvoorzieningen;
- Over de voortgang hiervan te rapporteren aan de gemeenteraad.
Het, volgens mij, onzinnige van deze motie is dat alleen ratten er profijt van hebben als er een mogelijkheid komt om in rioolsleuven een laagdrempelige uitklimvoorziening(en) te plaatsen om (aan de wettelijke zorgplicht) te voldoen zodat dieren die in het riool terechtkomen niet verdrinken.
Ik verzeker iedereen dat wanneer bijvoorbeeld een egel meegesleurd wordt in een waterkolk zelfs een laagdrempelige uitklimvoorziening hem/haar niet zal redden. Egels zijn immers geen klimmers!
Dus wat is er gebeurd met de motie?? (..)
Om onverklaarbare redenen, iets wat de meeste partijen inmiddels wel toegeven!!, heeft de raad toen unaniem ingestemd met wat ik de 'Ratten-motie' van de PvdD ben gaan noemen.
Deze motie is besproken in mijn posting van 18 oktober 2022, nummer 127.
Het dictum van die motie (Voorkom verdrinkingsdood zoogdieren en amfibieen in riolen) was destijds was als volgt:
Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
- Samen met RAVON te onderzoeken waar er in Maastricht dieren verdrinken in riolen en hoe dit verholpen kan worden;
- Deze onderzoeken te gebruiken bij het plaatsen van rioolsleuven en uitklimvoorzieningen;
- Over de voortgang hiervan te rapporteren aan de gemeenteraad.
Het, volgens mij, onzinnige van deze motie is dat alleen ratten er profijt van hebben als er een mogelijkheid komt om in rioolsleuven een laagdrempelige uitklimvoorziening(en) te plaatsen om (aan de wettelijke zorgplicht) te voldoen zodat dieren die in het riool terechtkomen niet verdrinken.
Ik verzeker iedereen dat wanneer bijvoorbeeld een egel meegesleurd wordt in een waterkolk zelfs een laagdrempelige uitklimvoorziening hem/haar niet zal redden. Egels zijn immers geen klimmers!
Dus wat is er gebeurd met de motie?? (..)
De voortgang van deze Ratten-motie ligt bij het domein Fysiek.
Afgelopen dinsdag, 5 december 2023, was er weer een domeinvergadering Fysiek.
Het blijkt, uit de lijst openstaande moties, dat de stand van zaken - Onderhanden: Op 1 mei 2023 start samen met Ravon het onderzoek. Oplevering van onderzoek incl. maatregelen is voorzien eind 2023 - sinds 24 april 2023 ongewijzigd is.
We zitten al bijna bij het einde van 2023, maar ik zie nog steeds een oplevering van het onderzoek. Ik vrees dat het verlengd moet worden en dat daardoor de kosten wel zullen oplopen.
Maar, er is wel nieuws te melden.
Gisteren, 7 december 2023, is verantwoordelijjk wethouder John Aarts (VVD) gekomen met een RIB (RaadsInformatie Brief), no. 2023.05019, over de Rattenbestrijding 2023.
Hoe gaat het met de rattenbestrijding in Maastricht?
Nou, Maastricht hanteert standaard het Integrated Pest Management principe. Dit betekent dat men eerst de oorzaken van rattenoverlast identificeren en aanpakken!
Betekent dit dat men de PvdD-rattenmotie nu eindelijk in de prullenbak gooit en RAVON bedankt voor hun inzet?
Ik vrees van niet, want een medewerker faunabeheer bekijkt nu ook de IOOR-plannen. Dat betekent, zo lees ik, dat het correct afdoppen van rioolleidingen essentieel is om
rattenoverlast te voorkomen.
Maar daar liggen de ratten echt niet van wekker. Als het aan de PvdD ligt krijgen ze binnenkort gewoon wat trapjes om uit het riool te ontsnappen

Verder zijn in 2022 en 2023 zijn op 62 locaties in de openbare ruimte rattenbestrijdingen uitgevoerd. Hierbij zijn geen chemische middelen ingezet, maar mechanische bestrijdingsmiddelen, zoals klemmen en verdrinkingsvallen (Eko1000 en Strygoo). De Strygoo verdrinkingsvallen, met een innovatief detectiesysteem en digitale registratie, blijken uiterst effectief bij het beheersen van rattenproblemen op hotspots.
Nogal drastische maatregelen denk ik dan, maar wees gerust!
De medewerker faunabeheer volgt de ontwikkelingen op het gebied van onderzoek naar de impact van verschillende bestrijdingsmethoden op dierenwelzijn en milieu.
Dus de ratten gaan misschien wel voor de bijl, maar dan wel rekening houdend met hun welzijn

Gelet op het feit dat er rekening wordt gehouden met het welzijn van ratten (bij hun doden, maar dit terzijde....), denk ik dat de Partij voor de Dieren met een gerust hart kan gaan slapen, wellicht in afwachting van de oplevering van het onderzoek door Ravon, toch?
Maar iets in mij zegt mij dat de PvdD volgende week met schriftelijke vragen komt........

Tot slot, hoewel ik het meestal oneens ben met de lokale PvdD-raadsleden, kan ik ze goed hebben. Het zijn best wel leuke raadsleden en zeer bevlogen

Leave a comment: