Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Gratis cabaret
    en gratis eten dus ..
    weer een avond onder de pannen .
    Precies, zouden meer Maastrichtenaren moeten doen......

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014
    en het addertje onder het gras..

parkeergeld vanaf 8 uur.
    Hoe kom je daarbij?
    Heb ik iets gemist?
    Bedenk ook dat veel levensmiddelenwinkels buiten het centrum liggen en dat daar nooit sprake is van parkeergelden!

Och dan hebben we er nog 5 ..lijkt mij ruim genoeg voor 124,000 inwoners ca 25.000 inwoners..per wethouder.
    Amsterdam heeft er 9 VOOR ca 930.000 inwoners.ca ruim 100.000 inwoners per wethouder
    en​
    Snap ook niet dat hij zig heeft laten strikken ,om wethouder te worden hij had een leuke baan
    met een goed inkomen. Zonder zorgen .(neem ik aan )
    ​​
    Ik heb de indruk dat je niet beseft hoe druk de baan van wethouder is.
    Anderzijds zeg je in je tweede quote dat je niet begrijpt dat iemand zich laat strikken voor die baan
    De redenatie van 1 wethouder per 100.000 inwoners loopt helemaal mank.
    Dan zouden Meerssen, Beek en Valkenburg a/d Geul samen nog niet 1 fulltime wethouder hebben

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wethouder Alex Meij (PVM) treedt af

Een onverwacht begin van de raadsvergadering van dinsdag 28 november 2023.
    Wethouder Alex Meij, al enkele weken met ziekteverlof, houdt een speech.
    In deze speech geeft hij aan dat het werk als wethouder een grote weerslag op zijn fysieke en mentale gesteldheid had en dat hij met pijn in zijn hart per direct aftreedt.
    Wordt vervolgd
    Snap ook niet dat hij zig heeft laten strikken ,om wethouder te worden hij had een leuke baan
    met een goed inkomen. Zonder zorgen .(neem ik aan )

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied

Voortaan kan iedereen in Maastricht op zondagmorgen om 08.00 uur naar de supermarkt.

en het addertje onder het gras..

parkeergeld vanaf 8 uur.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Voortaan kan iedereen in Maastricht op zondagmorgen om 08.00 uur naar de supermarkt

Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn, maar zojuist is in de gemeenteraad Maastricht het raadsvoorstel zondagsopenstelling levensmiddelenwinkels met 23 stemmen voor en 15 tegen aangenomen.

Concreet betekent dit dat we nu dus op zondagmorgen om 08.00 uur al naar de supermarkt kunnen. Dat was eerder vanaf 12.00 uur.
    Of een meerderheid van de Maastrichtenaren daarop zit te wachten waag ik te betwijfelen.
    Een beetje (meer) rust op zondag had mijn voorkeur, maar kennelijk zitten we in een dusdanig 24/7-modus, dat mn. de VVD in Maastricht pleit voor het verruimen van de openingstijden (op zondag).
    Jammer dat een ruime meerderheid van de gemeenteraad dit steunt……

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Och dan hebben we er nog 5 ..lijkt mij ruim genoeg voor 124,000 inwoners ca 25.000 inwoners..per wethouder.

Amsterdam heeft er 9 VOOR ca 930.000 inwoners.ca ruim 100.000 inwoners per wethouder

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Wethouder Alex Meij (PVM) treedt af

Een onverwacht begin van de raadsvergadering van dinsdag 28 november 2023.
    Wethouder Alex Meij, al enkele weken met ziekteverlof, houdt een speech.
    In deze speech geeft hij aan dat het werk als wethouder een grote weerslag op zijn fysieke en mentale gesteldheid had en dat hij met pijn in zijn hart per direct aftreedt.
    Wordt vervolgd

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Gratis cabaret
    en gratis eten dus ..
    weer een avond onder de pannen .

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Raadsvergadering 28 november 2023.

Dadelijk, 28 november 2023, om 17.00 uur, begint de voorlaatste raadsvergadering van dit jaar.
    Tenminste.... als de lange agenda niet uitloopt.
    Er wordt al rekening meer gehouden dat de raadsvergadering morgen, vanaf 19.00 uur, wordt voortgezet.

Bijvoorbeeld agendapunt 11 (Verklaring van geen bedenkingen voor de uitbreiding van het café Den Dolhaart Mergelweg 332)
    en
    het laatste agendapunt, no. 15, (Verklaring van geen bedenkingen nieuwbouw 65 sociale huurappartementen Dr. Bakstraat 82)
    zullen wel de nodige tijd vergen.

Bij agendapunt 11 zijn 2 moties ingediend.
    Een motie duurzame vestiging Ponyclub Maastricht en een (waarschijnlijk kansloze) motie voor legalisering (huidige situatie) Ponyclub Maastricht.

Dat alleen al zal genoeg stof zijn voor een langdurig debat.

Ook agendapunt 12 (Indexeren prijsgrenzen betaalbare woningbouw [€ 390.000, Pier] ) zal wel de nodige discussie tot gevolg hebben.
    Bij dit agendapunt zijn al 2 amendementen ingediend.
    Dus bij dit agendapunt zullen de gemoederen ook wel hoog oplopen.

Kortom, zin in een paar uurtjes cabaret..... de raadsvergadering is vrij toegankelijk via de ingang aan de Gubbelstraat

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    PARICIPATIE een hol woord.(tot heden ..

Wil je meedenken, meepraten en meebeslissen over de verschillende ontwikkelingen in Maastricht? Hier vind je informatie over de meest actuele plannen, projecten, activiteiten en initiatieven van de gemeente en andere organisaties. Selecteer jouw stadsdeel voor een specifiek overzicht van jouw wijk en buurt.

tot heden zijn het holle woorden Participatie en inspraak ik ben in 2002 begonnen als lid buurtbelangen
    het enige belang was het belang van de gemeente zelfs nu nog..
    Een mooi voorbeeld het kruisheren hotel op 23 nov 2004//werd er op een vergaderkamertje Kruisheren hotel
    tussen gemeente/tegenwoordig kruisherenhotel en een toekomstig lid ..VAN het nog op te richten buurtplatform ( aug 2005 )
    HET belang kommelplein voor het hotel

in de eerste vergadering werd het woord gevraagd enkele gemeente ambtenaren.
    En werd het ei gedropt om mee te werken om het kommelplein versnelt leeg te maken.
    dit leiden tot de helft van het net gekozen bestuur.. en vele aanwezige opstapte..

Daarna was vrij spel..

in 2008 het nieuwe spel de Vromgelden geld voor de sociale buurten (kommelkwarier) was plots ook een achterstands wijk en kreeg
    ook een duit uit het zakje ruim 93.000

Waarvan menige mee gesnoep hebben.
    De gene wat het allemaal aan het rollen bracht werd bestempeld, dat hij bij de verloedering van de buurt hoort..

het complete verhaal is zeker nog 10 blz. lang.
    het geluk was dat deze persoon alles kon overleggen en door de ombuds com in het gelijk werd gesteld..
    dit was niet geluk .zonder de steun van een persoon die van open en eerlijkheid houd ,, ONZE Pier .

ps. het kruisheren hotel staat weer opnieuw in het zonnetje .

Last edited by Ton.2014; 19 november 2023, 18:11. Reden: jaar tal vergeten nov 2004 .

Leave a comment:

• Pier
    replied
    De prijsvraag is bij deze ingetrokken

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Uitgestelde evaluatie burgerparticipatie en een prijsvraag
    (...)

Prijsvraag:
    Er bestaat dus een Maastrichtse Inspraak- en participatieverordening die is besproken tijdens de domeinvergadering Algemene Zaken op 14 februari 2023 en is aangenomen, met een kleine aanpassing door een amendement, tijdens de Raadsvergadering van 28 februari 2023.
    Let wel, dat is dus de verordening die het kader aangeeft hoe een burger contact moet leggen met het stadsbestuur om te kunnen participeren en inspraak te hebben.
    Heel mooi...... zou je denken!

Maar waar vindt de burger die inspraak- en participatieverordening???
    Niemand die het weet, althans ik vind ze niet, de gisteren door mij gevraagde (burger-)raadsleden vinden ze niet en ook de raadsgriffie weet mij niet te vertellen waar deze verordening staat!!!

Kortom, wie deze verordening weet te vinden wint deze prijsvraag met als hoofdprijs....... eeuwige roem
    Helaas heeft niemand zich gemeld voor aanspraak te maken op eeuwige roem.

De reden hiervan is overigens voor de hand liggend, want er bestaat dus helemaal geen link naar de Inspraak- en participatieverordening van de gemeente Maastricht.
    Hoewel deze verordening op 28 februari 2023 is aangenomen, is hij nooit gepubliceerd.

Ik heb hierover contact gehad met wethouder Manon Fokke (PvdA):

Manon Fokke: "De informatie over participatie is te vinden via deze link: https://www.gemeentemaastricht.nl/burgerparticipatie
    Daar staat inderdaad de verordening, maar zonder verwerking van het amendement. Dat wordt nu dus aangepast!
    Door het amendement is de verordening qua inhoud niet gewijzigd, dus mensen krijgen de juiste info met betrekking tot de participatie.
    Ook via
    https://www.thuisinmaastricht.nl/doe-mee worden mensen meegenomen hoe men in onze onze stad kan doen met betrekking tot inspraak- en participatie"

Het is bijzonder aardig dat de wethouder ons wijst op het feit hoe men via deze links kan meedoen. Je moet natuurlijk wel een opgeleid ICT'er of internet whizzkid zijn om dat allemaal te vinden.
    Maar dan nog moet je maar geloven dat de wijze waarop de gemeente het vermeldt op de aangewezen websites daadwerkelijk overeen komt met de daadwerkelijke verordening!
    Los daarvan heeft de overheid gewoon de verplichting (hoop en denk ik) om burgers kennis te laten nemen van de exacte inhoud van een wettelijk voorschrift en/of verordening.

Je kunt niet volstaan door te wijzen op het 8ste gebod (Exodus 20) "steel niet" en er dan vanuit gaan dat het allemaal wel goed komt.
    Neen, gelukkig hebben wij een Wetboek van strafrecht en bepalen de artikelen 310 t/m 325 (vormen en manieren van diefstal cq verduistering) wat wel en niet mag.

Kortom, hier heeft de gemeente een een behoorlijke steek laten vallen.
    Maar wat nog opmerkelijker is, is het feit dat onze (burger-)raadsleden afgelopen dinsdag, tijdens de Domeinvergadering Fysiek, klaar zaten voor een evaluatie, maar dat het niemand, zelfs niet de indieners van het amendement!!, was opgevallen dat de Inspraak- en participatieverordening helemaal nergens te vinden was!

Zou de Inspraak- en participatieverordening de enige Maastrichtse verordening zijn die feitelijk nergens te vinden is?

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Zeker zou elke Maastrichtenaar zijn voorbeeld gevolgd hebben.

Alain als kind opgegroeid in de slagerij aan de Muntstraat groeten!
    Helaas Antonius,

Ik vrees dat je twee families door elkaar gooit, want Alain Garnier gaf in een gesprek, dat ik deze week met hem had, aan dat hij geen familie is welke slagerij aan de Muntstraat dan ook

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Schriftelijke vragen over het vertrek van wethouder Anita Bastiaans (VOLT)

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    het nieuws in de limburger vandaag..

Maastricht -

Het tussentijdse vertrek van Anita Bastiaans is onwenselijk en ze heeft bovendien mogelijk de gedragscode voor wethouders geschonden. Deze harde kritiek uit een deel van de Maastrichtse gemeenteraad.
    ​ook mevr. Heine van het CDA doet een duit in het zakje .
    Het CDA, de VVD, de SP, 50PLUS, Maastricht van Nu, LPM en FvD hebben gisteren inderdaad schriftelijke vragen gesteld (no. 2023.04618 ), rond het vertrek van wethouder Anita Bastiaans (VOLT).

De kern van het probleem is volgens de indieners het navolgende.
    "(...) Dat deze overstap hoogst onwenselijk is gezien de reorganisatie en ontwikkelingen gaande in het sociaal domein staat voor ons buiten kijf, maar wij vragen ons ook af in hoeverre de gedragscode hiermee geschonden is en hiermee het aanzien van het openbaar bestuur aantast. Wethouder Bastiaans gaat immers werken voor een organisatie waar zij als wethouder mee van doen had in haar portefeuille. (...)"

Dit zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen.
    is dit het einde van deelname van VOLT aan het college?

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    het nieuws in de limburger vandaag..

Maastricht -

Het tussentijdse vertrek van Anita Bastiaans is onwenselijk en ze heeft bovendien mogelijk de gedragscode voor wethouders geschonden. Deze harde kritiek uit een deel van de Maastrichtse gemeenteraad.
    ​ook mevr. Heine van het CDA doet een duit in het zakje .

lees verder in de limburger .

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Cafe Den Dolhaart vs de Ponyclub en buurtgenoten - (Inspraak- en participatie)

Tijdens de Domeinvergadering Fysiek van 14 november 2023 stond onder agendapunt 4 gepland het wel/niet afgeven van een (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen voor het verlenen van de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het restaureren en uitbreiden van een bestaand café/restaurant (Den DOLHAARTm Mergelweg 332) en een buitenterras.

Dit agendapunt stond eerder gepland voor de Domeinvergadering van 31 oktober, maar was toen ook al doorgeschoven.
    Ik had uiteraard dit agendapunt ook al eerder zien staan en vroeg mij eigenlijk af wat het probleem in deze is. Dat cafe ligt helemaal op het einde van de bebouwde kom aan de Mergelweg en heeft een prachtig uitzicht op het Jekerdal. Ik zou een terras ter plaatse wel op prijsstellen. Dus wat is het probleem?

Als je nader kijkt naar de documenten die onder dit agendapunt hangen, niet minder dan 46 (!!, tot nu toe!) moet er wel iets meer aan de hand zijn.
    Er hadden zich 2 insprekers (participanten) aangemeld.
    Dat waren mevr. Heijnen, namens haar Ponyclub,​ en mevr. Bos, namens de buurtbewoners.
    Kijk ook naar het bijgaande link naar een filmpje van de Ponyclub.
    https://youtu.be/gu1T7UPgCCs

Ik adviseer iedereen de bijdragen van mevr. Heijnen en Bos, van 3 minuten (zoals dat formeel hoort), eens terug te kijken op de video-opnamen (zie HIER)

Ik zou beide insprekers/participanten te kort doen als ik zou proberen hun bijdragen samen te vatten.
    De wijze waarop zij dit doen is een voorbeeld voor eenieder die (in de toekomst) ook eens wil inspreken en/of participeren.
    Wat zij perfect doen is hun (mogelijke toekomstige) problemen goed omschrijven en aangeven dat ze ook begrip hebben én nog steeds in gesprek zijn met de tegenpartij ic. de horecaondernemer Oscar Mans.
    Deze ondernemer heeft inmiddels al circa 1 miljoen euro geinvesteerd cq gereserveerd om aan de slag te kunnen.
    Beide insprekers zijn niet bij voorbaat tegen het geplande onderneming, maar vrezen in de toekomst wel problemen. Als die er komen hebben ze juridisch waarschijnlijk niet veel kans tegen de horecaondernemer.

Juridische regels maken wellicht het toepassen van het boerenverstand onmogelijk
    Lang verhaal kort..... het wel/niet verlenen van een verklaring van geen bedenkingen zal worden besproken tijdens de raadsvergadering van 28 november 2023, met dien verstande, dat dan alleen wel/niet akkoord zal worden gegaan met een ontwerpverklaring. Een definitief ja/neen zal pas worden genomen in maart 2024.
    De reden hiervan is dat het CDA (Jan Janssen), tijdens de raadsvergadering , (waarschijnlijk) met een breed gedragen motie zal komen om te kijken hoe het nu precies zit hem de grond rond het bewuste cafe.
    Is er wellicht een mogelijkheid tot herverdeling van de gronden, waarmee iedereen geholpen is?​
    De kans dat dit gaat lukken acht wethouder Frans Bastiaens (SPM) echter nihil.
    Het probleem is dat het gebied deels grenst cq onderdeel is van een Natura 2000 gebied.
    Dan houdt kennelijk het boerenverstand op en wordt alles formeel, waardoor een stukje grond met de status parkeren (van 50 auto's) plotseling niet geruild mag worden zonder dat het vergunnen van deze parkeerplaatsen vervalt....
    En met het vervallen van de parkeerplaatsen kan waarschijnlijk de horecaexploitant (terecht) weer niet leven.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    JAAAREN geleden heb ik dank zij pier kunnen aantonen wat burger participatie inhoud..
    zolang je dans op het muziek van de gemeente dan is het goed.
    Maar probeer je de belangen van de burger te behartigen vergeet het maar. DIT heb ik kunnen aantonen
    DANK zij pier. zonder hem hoorde ik zo als zij schreven thuis bij de verloedering van de buurt.
    DIE besteden diende te worden
    Ja als je aantoont dat de zakken gevuld werden ja dat moet je dat schrijven dat die thuis hoort bij de verloedering ... zie het stuk van Pier
    BURGER participatie.. Ombudsman kapittelt gemeente Maastricht

8 september 2012, 00:36
    Buurtbewoner Kommelkwartier Ton Wijkman door ombudsman in het gelijk gesteld.

Op 5 september 2012 heeft de Ombudsman van Maastricht, Dhr. Mostert, uitspraak gedaan in de door Ton Wijkman uit het Kommelkwartier ingediende klacht over een gedraging van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht.
    Ton Wijkman ontving de uitslag vandaag, 7 september 2012, per post.

Ton Wijkman had en heeft weinig vertrouwen in het functioneren van de ambtenaren van buurtgerichtwerken van de gemeente Maastricht. Hij verwijt hen dat zij onjuiste informatie hebben verstrekt, informatie hebben achter gehouden dan wel zo nonchalant te werk zijn gegaan bij het verstrekken van informatie over het Kommelkwartier cq van het buurtplatform Kommelkwartier dat dit laakbaar was en is .

Ton Wijkman vroeg met enige regelmaat en met veel vasthoudendheid naar verslagen die betrekking hadden op:
    - de voordracht/benoeming van de voorzitter;
    - het Domushuis;
    - de Activiteiten- en de Leefbaarheidscommissie;
    - de leden- en bestuursvergadering;
    - wijkteamvergaderingen;
    - de bestedingen betreffende het Gierzwaluwproject.

Zelfs deed hij een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB ) en stapte hij naar de gemeentelijke klachtencommissie.

Uiteindelijk spitste de hele discussie zich o.a. toe op het zogenaamde Gierzwaluwproject.
    Ook op ons forum werd dit item zeer uitvoerig besproken!
    De ambtenaren van Buurtgerichtwerken gaven aanvankelijk geen en daarna, de onjuiste informatie aan Ton Wijkman.
    Ton Wijkman zocht ook steun bij diverse gemeentelijke politieke partijen, zoals de Seniorenpartij, de CVP en de PVM

De CVP-fractie in de gemeenteraad verzocht het college op 29 april 2011 om beantwoording van artikel 39 vragen inzake het project Gierzwaluw-Kommelkwartier.
    Aanleiding daarvoor was een artikel in dagblad De Limburger waarvan met verbazing kennis werd genomen nadat eind december 2010 team Buurtgericht werken desgevraagd had laten weten dat er geen Vogelaargelden besteed zouden zijn aan een gierzwaluwproject.

Uiteindelijk kwam de juiste informatie boven water en bood de Stadsdeelleider bij de klachtencommissie van de Gemeente Maastricht zelfs zijn verontschuldigingen aan voor de miscommunicatie.

De klachtencommissie deed op 21 juli 2011 uitspraak en stelde dhr. Wijkman in 2 van de 4 ingediende klachten in het gelijk.
    Over de andere 2 klachten werd geen uitspraak gedaan door de klachtencommissie.

De hoop was dat met de uitspraak van de klachtencommissie en het mea culpa van de Stadsdeelleider de kou uit de lucht was en er voortaan wel informatie verstrekt zou worden door de gemeente cq het buurtplatform Kommelkwartier.

Dit bleek echter een vergissing te zijn.
    Van zijde van het buurtplatform kwam geen enkele toenadering en Ton Wijkman liep ook na 2011 weer tegen een muur aan of werd van het kastje naar de muur gestuurd.
    De ambtenaren van de gemeente Maastricht verschuilden zich hierbij achter regeltjes en afspraken die opgesteld waren door de Rijksoverheid.

Uiteindelijk diende Ton Wijkman in februari 2012 een klacht in bij de gemeentelijke ombudsman.

Deze heeft nu het navolgende geconcludeerd:
    “(..)Uit ons onderzoek is gebleken dat de gemeente op afstand de buurtplatform(s) volgt in hun doen en laten en hun functioneren slechts marginaal beoordeelt.
    (..)
    Ook voor wat betreft de informatievoorziening naar de buurtbewoners toe neemt de gemeente een afwachtende houding aan en verwijst vragende burgers over het reilen en zeilen van het buurtplatform naar het bestuur van het buurtplatform zelf. Volgens de gemeente is de informatieverstrekking naar de buurtbewoners toe primair een verantwoordelijkheid van het buurtplatform (..).
    Het gevolg is dat de burger verstoken blijft van de gevraagde informatie en gedwongen wordt om te proberen langs andere weg het verkrijgen van de informatie waarop hij in principe recht heeft, af te dwingen.
    (..)
    Het kan niet zo zijn dat een vragende buurtbewoner voor het verkrijgen van informatie afhankelijk is van de welwillendheid van een buurtplatformbestuur. Naar onze mening zou de gemeente daarin een actievere en sturende rol moeten vervullen, zeker in geval het buurtplatform minder goed functioneert en de gemeente, zoals in casu, daarvan op de hoogte is.
    (..)
    Ondanks herhaalde pogingen daartoe heeft hij [Ton Wijkman, Pier] geen kans gehad om zijn onvrede kenbaar te maken bij buurtplatform en gemeente. Beiden verwezen naar elkaar met verzoeker tussen het bekende kastje en de muur. Van een professionele organisatie als de gemeente Maastricht mag evenwel verwacht worden dat zij het niet zo ver laat komen.
    (..)
    Samenvattend zijn wij van oordeel dat de klacht over het niet, niet tijdig en/of onjuist verstrekken van de door verzoeker gevraagde informatie terecht is. Een burger heeft recht op een correcte bejegening door de gemeente door het tijdig en volledige verstrekking van de gevraagde informatie, tenzij —quod non- bijzondere omstandigheden zich daartegen verzetten. In casu is dit niet gebeurd. Het college heeft de informatieplicht geschonden hetgeen niet behoorlijk is.
    De klacht is derhalve gegrond.”

Een zeer knappe "overwinning" voor een bezorgde en betrokken buurtbewoner.

Morgen of zo wellicht meer, want ook de gemeentelijk politiek ging zich gaandeweg steeds meer afvragen hoe het nu zit met de de financiering van de buurtplatforms.
    Last edited by Pier; 8 september 2012, 10:44.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
    Tags: Geen​

ben hem nog steeds dankbaar voor zijn oprechte steun .

Leave a comment:

Bezig...
X