Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

    Ik kan me echt niet voorstellen dat deze motie serieus is besproken en is aangenomen, maar helaas moet ik even wachten op de werkende link.....
    Een mooie cliffhanger dus....
    Nou, die cliffhanger duurt nu wel erg lang, want bij de griffie zijn ze of heel erg langzaam met het verwerken van live-opnamen, dan wel ze zijn het helemaal vergeten.
    Overigens heeft de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks, Marc Mulders, mij al via whatsapp laten weten wat er met de motie is gebeurd. Waarvoor dank overigens!

    Maar, een cliffhanger zou geen cliffhanger zijn, als ik het hier nu zou verklappen....

    Leave a comment:


  • Pier
    replied


    Helaas kan ik op dit moment de korte raadsvergadering van vandaag niet terugkijken.
    Ik denk dat de ambtenaren even zijn eten en de link van "live" naar "terugkijken" nog niet hebben geactiveerd.

    Ik ben namelijk heel nieuwsgierig naar de uitslag van de motie die de PvdD heeft ingediend,
    De motie is HIER te lezen.

    Deze motie lezende heb ik de indruk bij Jiskefet te zijn.
    Serieus wordt in deze motie gepleit, tenminste als ik de motie zonder achtergrond kennis lees, om mn. ratten de mogelijkheid te geven om te vluchten als de riolen vol lopen.
    Ik dacht altijd dat het grote voordeel van plotseling vollopende riolen nu juist was dat in een klap duizenden ratten het loodje leggen.
    Overigens wordt in de motie niet over ratten gesproken, maar over miljoenen kleine zoogdieren en amfibien die een wrede dood sterven in Nederlandse riolen.

    Ik kan me echt niet voorstellen dat deze motie serieus is besproken en is aangenomen, maar helaas moet ik even wachten op de werkende link.....
    Een mooie cliffhanger dus....
    Last edited by Pier; 31 januari 2024, 16:25.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering 18 oktober 2022

    Vanavond is er weer een Raadsvergadering.
    De vergadering is live te volgen en tevens is op onderstaande link de agenda te vinden.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...n=view/id=5035

    Helaas is het mij niet gelukt om op tijd klaar te zijn om de raadsvergadering, vanaf 17.00 uur, te bezoeken.
    Ik moet het dus vanaf nu (circa 18.20 uur) doen met de live-stream.
    Maar als ik het goed zie, zijn ze al bij agendapunt 9!!
    Dat is het laatste agendapunt en is een motie van het CDA over "Onderzoek Maastrichts noodfonds voor verenigingen en maatschappelijke organisaties"
    Deze motie is HIER te lezen.

    Om 18.30 uur wordt de motie, ingediend door het CDA, unaniem aangenomen.
    Direct daarop wordt de wel hele korte raadsvergadering gesloten.
    Last edited by Pier; 18 oktober 2023, 18:42.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Bedankt Pier

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Hoe zit het eigenlijk met die geheime interventie van de gemeente inzake de ENCI... waarvan ik alleen de krantenkop gelezen heb afgelopen week? (geen abonnement)
    Mij ontbreekt momenteel even de tijd daar dieper inhoudelijk op in te gaan, daarom beperk ik mij even tot het onderstaande persbericht.

    Persbericht
    Voormalig ENCI-terrein krijgt status van voorbescherming met voorbereidingsbesluit van de gemeenteraad
    Het voormalige ENCI-bedrijventerrein aan de Lage Kanaaldijk in Maastricht krijgt de status van voorbescherming. De gemeenteraad van Maastricht heeft dit bepaald met zijn voorbereidingsbesluit op dinsdag 27 september. De status moet de industriele erfgoedwaarde van het terrein beschermen totdat een nieuw bestemmingsplan in procedure wordt gebracht.

    Status van voorbescherming
    Het plangebied aan de Lage Kanaaldijk, dat sinds april 2022 in eigendom is van Limburg Real Estate (LRE), heeft de status voorbescherming gekregen. De gemeenteraad heeft dit bepaald met een voorbereidingsbesluit tijdens zijn septemberzitting. Door de voorbeschermingsstatus is het op het ENCI-bedrijventerrein verboden om: (i) gebruikswijzingen door te voeren, (ii) werken, (iii) bouw- en (iv) sloopwerkzaamheden uit te voeren. Er mogen dus gn nieuwe functies of activiteiten op het terrein worden gestart. Zolang het voorbereidingsbesluit geldt, is wel afwijking mogelijk op basis van een omgevings-vergunningsaanvraag. De gemeente toetst zulke aanvragen dan ook aan de voorwaarden die in het voorbereidingsbesluit staan.
    Wethouder voor Stedelijke Ontwikkeling en Cultureel Erfgoed Frans Bastiaens: Met het voorbereidingsbesluit en de status van voorbescherming sluiten we aan op de ambitie van zowel de nieuwe eigenaar als de partners die het gewijzigde plan van transformatie hebben vastgesteld. We gaan nu werken aan een nieuw bestemmingsplan voor dit belangrijke industriegebied in aansluiting op het proces dat door LRE is ingezet om te komen tot een ambitieplan. Totdat het nieuwe bestemmingsplan is vastgesteld kunnen geen onomkeerbare ingrepen worden doorgevoerd, die een aantasting zouden kunnen betekenen van de monumentale waarde van het gebied en de hierop aanwezige gebouwen en installaties.

    Het besluit gaat over het bedrijventerrein inclusief de zogenaamde overgangszone op 50+ NAP en de Maaskade. De lager gelegen overgangszone op 38+ NAP en de diepe groeve vallen buiten het besluit.
    Behoud cultuurhistorische waarde
    Het hele voormalige ENCI-terrein heeft een grote cultuurhistorische waarde. Vooral het zogenaamde oven 8-complex en een aantal bedrijfsgebouwen geven een goed beeld van de bloeiende periode van de Maastrichtse cementindustrie, die van nationaal belang is geweest. De Rijksbouwmeester heeft deze industrile erfgoedwaarde erkend en geadviseerd om het hele ENCI-complex aan te wijzen als rijksmonument. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed moet nu bepalen of het complex een rijksmonument wordt. De Rijksdienst wil dit besluit in goed overleg met de provincie, de gemeente en de eigenaar nemen.

    Duurzame toekomstvisie
    Eigenaar LRE werkt samen met een designteam van architectenbureaus Mecanoo en Rademacher de Vries Architects aan een Ambitiedocument en Masterplan voor het voormalige ENCI-terrein. Het Ambitiedocument en het Masterplan kunnen als basis worden gebruikt voor een nieuw bestemmingsplan. De gemeente heeft vertrouwen in het proces om samen met de betrokken partners een nieuwe toekomstvisie voor het gebied uit te zetten en werkt hieraan positief mee. Het voorbereidingsbesluit biedt ruimte en tijd om tot een goede toekomstvisie te komen. Tegelijk zorgt de voorbescherming ervoor dat het complex in de tussentijdgoed beschermd blijft en wordt geborgd dat gedurende het proces geen ongewenste en onomkeerbare stappen genomen worden.
    Wethouder Frans Bastiaens: Met dit voorbereidingsbesluit voor de voormalige ENCI-site geven we uitvoering aan de ambitie uit het coalitieakkoord om als gemeente de regie te willen voeren in belangrijke en strategische ruimtelijke ontwikkelingen in onze stad in de eerste plaats in het belang van de Maastrichtenaren.

    Terrein niet op slot
    Op basis van het Plan van Transformatie uit 2009 mogen onder andere innovatieve bedrijven (bijvoorbeeld ontwikkellaboratoria, duurzame maakindustrie, enz.) zich vestigen op het ENCI- terrein. Maar het huidige bestemmingsplan laat ook (grote) industrile bedrijven toe, die binnen de bestemming passen. Om zulke bedrijven alsnog te kunnen weren, staat er een gebruikswijzigingsverbod in het voorbereidingsbesluit.
    Ook staat er een zogenaamde afwijkingsmogelijkheid in het voorbereidingsbesluit. Dit zorgt ervoor dat de panden in de planningsfase wl kunnen worden gebruikt voor activiteiten of functies die de erfgoedwaarde intact laten en gewenste ontwikkelingen niet blokkeren. Dit kan alleen via een vergunningsaanvraag. De gemeente toetst zon aanvraag ook aan voorwaarden die in het voorbereidingsbesluit staan. Op die manier kan de gemeente al op korte termijn beslissingen nemen over het terrein. Dit betekent dat ook van het sloop- en bouwverbod en van het verbod op het uitvoeren van werken, werkzaamheden kan worden afgeweken.

    Omgevingswet
    Zodra het voorbereidingsbesluit geldig is, is de gemeente wettelijk verplicht om een nieuw ontwerp van bestemmingsplan te presenteren. Dit neemt dan de status van voorbescherming over. Naar verwachting wordt per 1 januari 2023 de Omgevingswet van kracht. De geldigheid van het voorbereidingsbesluit wordt dan verlengd tot 1 juli 2024. Voor deze datum moet de gemeente een concept omgevingsplan beschikbaar maken voor het publiek.​
    Last edited by Pier; 20 maart 2023, 17:46. Reden: Tekst teruggeplaatst. Deels van de tekst was verdwenen, verm. door een bug

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Hoe zit het eigenlijk met die geheime interventie van de gemeente inzake de ENCI... waarvan ik alleen de krantenkop gelezen heb afgelopen week? (geen abonnement)

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Strategisch en pro-actief aankoopbeleid
    (Bron: Nieuwsbrief D66)

    De Gemeenteraad van Maastricht heeft dinsdag, 27 september 2022, ingestemd met het voorstel van het College om weer een strategisch en pro-actief aankoopbeleid te voeren.
    Tot een bedrag van 5 miljoen mag het College strategische aankopen doen en tot 20 miljoen voor pro-actieve aankopen. Het doel daarvan is om als gemeente meer invloed te hebben op het gebied van stedelijke ontwikkeling.

    Aanvankelijk stelde het College voor om de gemeenteraad te informeren over eventuele aankopen via de jaarrekening. Bert Jongen (D66) vond dat veel te laat en nam het initiatief voor een amendement. Dat amendement houdt in dat het College de gemeenteraad zo snel mogelijk na een aankoop de gemeenteraad daarover informeert. Dat kan onder geheimhouding als dat nodig mocht zijn.

    Het amendement werd met 33 stemmen voor en 3 tegen aangenomen.
    Daarnaast pleitte Bert er in zijn bedrage voor om de gemeenteraad, als dat kan, vooraf aan een eventuele aankoop te raadplegen. Hij noemde de koop voor het DSM hoofdkantoor aan de Sint Maartenslaan (de voormalige) Euroscoop als voorbeeld. Toen werd de gemeenteraad ook in een besloten vergadering geconsulteerd.
    Last edited by Pier; 20 maart 2023, 17:44. Reden: Tekst teruggeplaats. Tekst was deels verdwenen na een update maart 2023

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Dit hele agendapunt duurde ongeveer 40 minuten en is een heel mooi voorbeeld dat iets soms heel sympathiek lijkt, maar als het niet goed is voorbereid en onderzocht lang niet ze goed is als je denkt.
    Ik denk dat we nooit meer iets van deze DoneerRingen horen.
    En waarschijnlijk terecht!
    Het past in een trend om (ongevraagd) 'leuke dingen' te willen doen voor de mensen, waarmee de initiatiefnemers menen te kunnen scoren bij hun collega's en bij de kiezers. Een dieptepunt vond ik het recente voorstel van de PvdA om automaten voor gratis zonnebrandcrme in de stad op te hangen. Wie bedenkt zoiets? Genant ook, dat zowel de indieners van de zonnebrandmotie als die van de doneerringmotie niet of nauwelijks nagedacht hadden over de nadelen. "Tied verknooid" zou Bennie Jolink zeggen (zingen).
    Last edited by Pier; 20 maart 2023, 17:48. Reden: Tekst teruggeplaatst. Deel van de tekst was verdwenen, mogelijk n.a.v. een bug

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Een sympathieke motie, maar.....

    Tijdens de raadsvergadering van 27 september 2022 werd door D66, MIriam Elfassih, de motie over de DoneerRing ingediend.

    Nu vraagt u zich wellicht af, wat is een DoneerRing?
    Lees dan HIER

    Sympathieke motie, nietwaar?
    Zou u hem steunen?

    De motie was mede ondertekend door de PvdA, GroenLinks, PVM en VOLT.
    Ook de CDA vond het wel een sympathieke motie, dus er was al nagenoeg een meerderheid.

    Ook wethouder John Aarts vond het wel een sympathieke motie, maar uiteraard vroeg hij zijn ambtenaren van Stadsbeheer even om advies.
    Dat advies was ronduit negatief.
    Stadsbeheer gaf o.a. aan dat deze DoneerRingen waarschijnlijk dagelijks gereinigd moesten worden - naar schatting 5 minuten per ring- , want gegarandeerd zouden ook etensresten of andere smerige goederen in de doneerRing geduwd worden.
    De schatting was dat dit op jaarbasis 25.000,- extra zou kosten!
    Bovendien is dit extra werk geen taak voor Stadsbeheer.

    Daar kun je wat van vinden, maar daar staat tegenover dat men de kosten voor de DoneerRing pilot terug kan krijgen via Zwerfafvalvergoeding van Nedvang, althans dat zegt "the Happy activist".

    Aansluitend merkte je in het debat dat de partijen daarom wel voor deze motie waren.
    Maar de VVD fractie zag dat toch anders.
    The Happy activist is een commercile partij. Het terugvragen van de kosten moet via Nedvang en The happy activist wijst je daar wel op, maar gaat er niet over.
    Daarbij, de aanvraag moet voor 1 jan. 2023 zijn ingediend.
    Heeft de indiener, D66, daar naar gekeken?
    Neen, dat had Miriam Elfassih niet gedaan, dat is, als de motie wordt aangenomen, een taak voor de ambtenaren?

    Dan de SP.
    Een zeer sympathieke motie op het eerste oog vond ook de SP, maar is het idee niet kleinerend voor een grote groep mensen die zullen gaan proberen alle statieflessen te verzamelen?
    Ze zullen daarvoor stad en land aflopen om uiteindelijk na een dag zoeken wellicht 5,- te verdienen? Deze opbrengst blijkt uit vergelijkbare onderzoeken in Duitsland.
    Gaandeweg werd de motie al iets minder sympathiek.

    En hoe zit het met de aantrekkende werking van zulke DoneerRingen voor de rest van het afval dat er omheen zal ontstaan?
    Maar moeten we niet gewoon eens proberen, tenslotte betreft het een pilot.

    GroenLinks vond wel dat er na de pilot op dag X - die dan wel even genoemd moet worden - alles gevalueerd moet worden.
    "Maar, op welke criteria baseren wij ons dan?", wilde Bennie van Est (50PLUS) weten.
    Ta... dat was een goede, daar wist ook niemand het antwoord op.....

    Gaandeweg zag en merkte je dat de sympathie voor de motie er wel was, maar dat er ook een hele grote keerzijde was.

    Uiteindelijk werd er voor de uiteindelijk stemming even geschorst.
    Tijdens deze schorsing kwam het bericht binnen dat het onwaarschijnlijk is dat men met succes een beroep kon doen op tegemoetkoming van de kosten via Nedvang.

    De motie werd dus op het laatste moment door de indieners aangehouden.

    Dit hele agendapunt duurde ongeveer 40 minuten en is een heel mooi voorbeeld dat iets soms heel sympathiek lijkt, maar als het niet goed is voorbereid en onderzocht lang niet ze goed is als je denkt.
    Ik denk dat we nooit meer iets van deze DoneerRingen horen.
    En waarschijnlijk terecht!
    Last edited by Pier; 19 maart 2024, 10:26.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Tijdens de vergadering van gisteren, 27 sept. 2022, zijn weer enkele raadsleden vervangen.

    Bij GroenLinks zijn Menno Janssen (fractievoorzitter), Gert-Jan Krabbendam en Saskia Hermens zijn vervangen door Mark Mlders, Anne Lucas en de oudgediende Coen van der Gugten.
    Saskia Hermens, de afgelopen 20 jaar totaal 12 jaar, in de raad heeft gezeten voor GroenLinks, werd nog benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

    Bij de Seniorenpartij is het raadslid Halil Mermi vanwege ziekte (tijdelijk) vervangen door dhr. J.J.M. Meertens.

    Verder werden Stefanie Blom (33) en Danny Janssen benoemd tot burgerraadslid voor respectievelijk de SP en VOLT.​
    Last edited by Pier; 20 maart 2023, 17:51. Reden: Tekst teruggeplaatst. Was plotseling verdwenen, mogelijk n.a.v. een bug

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering dinsdag 27 september 2022

    Gisteren, 27 september 2022, was er raadsvergadering.
    De agenda en de mogelijkheid om deze vergadering terug te kijken staat HIER.

    Vanwege andere verplichting kon ik gisteren niet aanwezig zijn bij deze vergadering.
    Vanochtend heb ik al een gedeelte teruggekeken t/m de personele veranderingen van de samenstelling in de raad en de burgerraadsleden.

    Indien relevant kom ik op andere zaken nog terug.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    ja een spionnen school is natuurlijk heel erg uit je nek lullen.

    gelukkig gaat het in de domeinvergadering over geciviliseerde ondoordachte twijfels en niet over geconstrueerde aantijgingen

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Het Wiecker Tribbenaol vond ik toch wel waardevoller dan het verslag domeinvergadering Algemene Zaken september 2022. Niets ten nadele van Pier. Ik hoefde geen entreekaartje te kopen. Ja wat zijn algemeen erkende normen en waarden? Normen zijn vaak beschreven. Waarden: kijk naar de Tweede Kamerdebatten en luister.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Integriteit als onderwerp bij de domeinvergadering Algemene Zaken september 2022die bleken gewoon - marktconform - gekocht en betaald door de gemeente Maastricht !!

    voor complotten smeden hoef je dus geen wappie te zijn.

    Die gedragscode zal natuurlijk wel zinvol zijn maar niet zoals hierboven in jouw link Pier te lezen is. Ik dacht altijd dat dergelijke regels al in het bestuursrecht en AVG wet is opgenomen. Of is het een soort cursus 10 geboden voor nieuwe raadsleden?
    U mag niet liegen en ook niet vloeken...!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Integriteit als onderwerp bij de domeinvergadering Algemene Zaken september 2022

    Gisteravond, 20 september 2022, was er weer eens een heerlijk raadsavondje voor de liefhebber (moi, ).
    Om precies te zijn was er een domeinvergadering Algemene Zaken (zie HIER voor de agenda).

    Het begon weinig spectaculair met o.a. de Presentatie Veiligheidsanalyse 2022.
    Let op!
    Een domeinvergadering is geen raadsvergadering.
    Dat betekent dat alles wat in deze vergadering wordt gepresenteerd cq besproken en gedeeld, min of meer een conceptversie is van hetgeen uiteindelijk afgehamerd moet worden (of niet....) in de raadsvergadering(en).
    Dus alle cijfers en statistieken in deze presentatie Veiligheidsanalyse 2022 zullen later door de burgemeester (verantwoordelijk voor Openbare Orde en Veiligheid) nader worden geconcretiseerd.

    Maar, na 19.00 uur werd het echt leuk (voor de neutrale toeschouwer).
    De 189 (!!) mondelinge bijdragen van de (burger)raadsleden, de burgemeester en de deskundige ambtenaren zijn voor de liefhebber terug te zijn via een link in de agenda.
    Het agendapunt was de nieuwe gedragscode voor de gemeenteraadsleden, het college en de burgemeester.
    Kortheidshalve staan deze concept gedragscodes hieronder:
    - Raadsvoorstel 53-2022, bijlage 2: Gedragscode gemeenteraad Maastricht 2022 (voorstel!!))
    - Raadsvoorstel 53-2022, bijlage 3: Gedragscode burgemeester Maastricht 2022 (voorstel!!)
    - Raadsvoorstel 53-2022, bijlage 3: Gedragscode college Maastricht 2022 (voorstel!!).

    De eerste 3 bijdragen van GroenLinks (Mark Mulders), de SP (Ariane Schut) en PvdA (Jean Pellaers) waren keurig gezapig en grotendeels instemmend.
    Vervolgens kwam Kitty Nuyts (LPM) aan het woord. Zij was al wat kritischer. Waarom mag een gemeenteraadslid geen (gratis) uitnodiging van een evenement/voorstelling of iets dergelijks accepteren als dat noodzakelijk is voor haar netwerk en/of opinievorming??
    Vlgs art. 3.7 mag het college van B&W dat wel, zij het met enkele mitsen en maren.
    Gemeenteraadsleden daarentegen zijn daarin, volgens hun gedragscode (art. 2.6), veel beperkter.

    Dat was het begin van 2 zeer interessante uurtjes debatteren over 'wat als en waarom wel/niet'Meneer Pastoor loopt al 40 jaar de trappen van het altaar op en af en is nog nooit gestruikeld. Nu zijn er op de trappen gele reflecterende strepen aangebracht voor de veiligheid. Meneer pastoor let daar heel goed op. Hij heeft alleen maar oog voor deze strepen...... en sodemietert om de haverklap van de trappen".

    Twee uur top-amusement!
    Natuurlijk moet er een gedragscode zijn. Terecht stelde de PvdA dat je niet "een beetje integer" kunt zijn.
    Maar hoe meer je probeert vast te leggen in protocollen en regeltjes, hoe meer je vragen krijgt als..... "j" of "

    Leave a comment:

Bezig...
X