Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door benpeters Bekijk bericht
    deze vragen 'informeel' te stellen in aanloop naar de voorjaarsnota.
    En wanneer is dat precies Ben Peters ?

    En welke vragen zijn dan uit eindelijk wel goed om als art 39 vragen te stellen ?
    Of zijn art 39 in de meeste gevallen overbodig om deze als art 39 vragen te stellen i.v.m koste plaatje ?

    Opmerking


    • Parttime professionals?

      Gisteren was er in Roermond "Het Eerste Limburgse raadsledendebat".

      De opkomst was niet bepaald groot te noemen.
      Een kleine 25 raadsleden uit Limburg gaven acte de présence. Dat is ongeveer 2% van alle Limburgse raadsleden!
      Manon Fokke (PvdA) en Jan Hoen (CVP) waren de Maastrichtse raadsleden die acte de présence gaven.

      Wat de reden is van deze vrij magere opkomst weet ik niet precies, maar een veel gehoorde klacht, volgens een kleine enquête onder 143 Limburgse raadsleden, is dat 60% van de raadsleden klaagt over tijdgebrek.
      Een raadslid is gemiddeld 15 tot 20 uur per week kwijt aan zijn raadswerk.
      En dat wordt kennelijk door velen als een probleem gezien.
      Vooral (jonge) mensen die hard werken aan hun carrière of gezinsverplichtingen hebben vinden 15-20 uur kennelijk te veel van het goede.

      Manon Fokke heeft echter een idee voor een mogelijke oplossing.
      Het raadslidmaatschap zien als een parttime baan, tegen een hogere vergoeding.
      Een raadslid moet een professional worden. Alleen zo kan hij/zij de kennisvoorsprong bij het ambtelijk apparaat en het college van B&W bijbenen en controleren.

      Zuiver theoretisch bekeken zou ik de stelling van Manon Fokke wel willen onderschrijven, maar.....
      De vergoeding die een raadslid in Maastricht krijgt vind ik al heel behoorlijk. Als je de raadsvergoeding en de onkostenvergoedingen bij elkaar optelt kom je al gauw op een bedrag rond de € 1700,- p/m.
      Uiteraard gaan daar de daadwerkelijk gemaakte kosten vanaf, hoewel die volgens mij gemiddeld wel meevallen, en dient er nog belasting te worden afgedragen.
      Desalniettemin, voor 15-20 uur werk, blijft er een aardig bedrag over. Menig gezinnetje zou daar al heel tevreden mee zijn.
      Dus of de vergoedingen wel verhoogd moeten worden, is maar zeer de vraag.
      De vergoeding voor het raadslidmaatschap mag, m.i., niet de drijfveer zijn om je beschikbaar te stellen als raadslid.
      Een raadslid hoeft van mij ook niet karig te leven, maar ik zou mij zo maar kunnen voorstellen dat een raadslid, gelet op zijn vergoeding, wat minder gaat werken bij zijn werkgever of als zelfstandige een extra hulp regelt.

      Dan de professionalisering.
      Ik zou er eigenlijk een groot voorstander van zijn. Ik ga echter een heel stuk mee met de opmerking van Lee Tonnaer (Mook en Middelaar) gisteren bij de bijeenkomst. "Leden van de 2de Kamer zijn zo geprofessionaliseerd dat ze het contact met de kiezer verliezen".

      Contact met zijn/haar kiezer is, zeker binnen de gemeentelijke politiek, toch een belangrijk punt voor een raadslid.
      Als er alleen hoog opgeleide professionals in de raad zitten, is het "volkse" binnenkort wellicht helemaal weg uit de raad. Dat maakt de kloof tussen de raadsleden en de kiezers er zeker niet kleiner op.

      Positief is dat er wel over wordt nagedacht. De oplossing?
      Ik weet het ook (nog) niet.
      Wellicht dat dadelijk op MO iemand een suggestie heeft!?!
      Last edited by Pier; 16 maart 2012, 15:14. Reden: herstellen typefout
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Professionalisering zal leiden tot hogere kosten. Goed opgeleide mensen zullen een hoger uurtarief bedingen! Boven denk ik, dat er allerlei verkiezingscampagnes (lees reclamecampagnes) op gang komen, niet om de inhoud aan te prijzen, maar om iemand op een plek te krijgen. De afstand tot sommige delen van de bevolking zal groter worden. Een slechte zaak. Bovendien denk ik dat er nog meer spanningsvelden ontstaan tussen raadsleden en ambtenaren. Anderzijds kan professionalisering leiden tot efficiënter werken en uiteindelijk kostenbesparend werken.
        Er moet wel iets gebeuren om sommige raadsleden bij te scholen. Het omgaan met moderne media, het omgaan met computers, het spreken in het openbaar, sociale vaardigheden en nog diverse andere zaken, kan beter.

        Opmerking


        • Contact met zijn/haar kiezer is, zeker binnen de gemeentelijke politiek, toch een belangrijk punt voor een raadslid.
          Als er alleen hoog opgeleide professionals in de raad zitten, is het "volkse" binnenkort wellicht helemaal weg uit de raad. Dat maakt de kloof tussen de raadsleden en de kiezers er zeker niet kleiner op.

          een zeer terechte opmerking van pier..

          en zeker wat de bij verdienste betreft 15 a 20 uurtjes
          krijg je niet met krantjes uitbrengen enz.:(

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            (..) Er moet wel iets gebeuren om sommige raadsleden bij te scholen. Het omgaan met moderne media, het omgaan met computers, het spreken in het openbaar, sociale vaardigheden en nog diverse andere zaken, kan beter.
            Weet ik dit kader dat alle raadsleden in Maastricht begin dit jaar een Ipad hebben gekregen en 1 GB gratis internet per maand.
            Dit ivm het professioneler gebruik van het RIS (Raads Informatie Systeem).
            Dus er wordt gewerkt aan de omgang met de moderne media en PC's/tablets.
            Een keerzijde van dit is dat sommige gehandicapte (burger)raadsleden daar wel problemen met zouden kunnen hebben.
            In Maastricht wordt daaraan overigens wel aandacht aan besteed.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Burgemeester en wethouders Maastricht gaan klussen


              Op vrijdag 16 en zaterdag 17 maart vinden de landelijke klusdagen plaats. Tijdens deze klusdagen steken mensen voor een dag de handen uit de mouwen voor een vrijwilligersorganisatie.
              Nagenoeg het voltallige college van burgemeesters en wethouders gaat vrijdagmiddag 16 maart vrijwilligerswerk doen bij het Ronald Mcdonald Huis Maastricht. Ze gaan nieuwe kasten in elkaar zetten en proberen de huiskamer een huiselijkere sfeer te geven.
              Op de nationale website www.nldoet.nl zijn in Maastricht 32 klussen aangemeld door verschillende vrijwilligersorganisaties. Mensen die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan deze klusdag kunnen op de site de gewenste informatie vinden. bron: maastrichtaktueel.nl

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                Burgemeester en wethouders Maastricht gaan klussen


                Op vrijdag 16 en zaterdag 17 maart vinden de landelijke klusdagen plaats. Tijdens deze klusdagen steken mensen voor een dag de handen uit de mouwen voor een vrijwilligersorganisatie.
                Nagenoeg het voltallige college van burgemeesters en wethouders gaat vrijdagmiddag 16 maart vrijwilligerswerk doen bij het Ronald Mcdonald Huis Maastricht. Ze gaan nieuwe kasten in elkaar zetten en proberen de huiskamer een huiselijkere sfeer te geven.
                Op de nationale website www.nldoet.nl zijn in Maastricht 32 klussen aangemeld door verschillende vrijwilligersorganisaties. Mensen die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan deze klusdag kunnen op de site de gewenste informatie vinden. bron: maastrichtaktueel.nl
                Ja voor ca een ton per jaar
                kun je toch wel een keer je handjes laten wapperen.

                Opmerking


                • De vergoeding die een raadslid in Maastricht krijgt vind ik al heel behoorlijk. Als je de raadsvergoeding en de onkostenvergoedingen bij elkaar optelt kom je al gauw op een bedrag rond de € 1700,-.
                  Uiteraard gaan daar de daadwerkelijk gemaakte kosten vanaf, hoewel die volgens mij gemiddeld wel meevallen, en dient er nog belasting te worden afgedragen.
                  Desalniettemin, voor 15-20 uur werk, blijft er een aardig bedrag over. Menig gezinnetje zou daar al heel tevreden mee zijn.
                  Dus of de vergoedingen wel verhoogd moeten worden, is maar zeer de vraag.

                  Bovenstaande geplaats door pier..

                  er van uit gaan van een partij van ca 7 personen
                  plus 2 wethouders alleen die twee al ca 100.000 per jaar per man dan is dit zeker heeeee,l goed betaalt.:(

                  wat betreft de kleine partijtjes van een of twee man.
                  denk ik dat zij heel veel uurtjes steken in hun werk als raadslid .
                  zij kunnen hun taken namelijk niet zo verdelen als een grote partij.
                  bijzonder opmerkelijk is.
                  dat deze kleine partijtjes het meest aan de weg timmeren voor de
                  Sociale Minima.

                  Opmerking


                  • Eind jaren '90 was ik als burger niet-raadslid. Als niet-raadslid was ik al snel 15-20 uur per week kwijt. Een raadslid zal, als ie z'n werk goed doet, daar makkelijk overheen komen.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                      Eind jaren '90 was ik als burger niet-raadslid. Als niet-raadslid was ik al snel 15-20 uur per week kwijt. Een raadslid zal, als ie z'n werk goed doet, daar makkelijk overheen komen.
                      Mogen wij ook weten voor welke partij je burger-niet-raadslid was?
                      Los daarvan, ik denk dat een raadslid, mits zijn partij beschikt over goede mensen op de achtergrond, bijvoorbeeld dus het burger-niet-raadslid, het partijsecretariaat, vrijwilligers/deskundigen, en hij kan delegeren, gemiddeld niet meer dan 15-20 uur per week kwijt hoeft te zijn.
                      Let wel, ik heb het over een gemiddelde. Het zal zeker zo zijn dat er periodes zullen zijn dat men 30-40 uur actief is, maar ook in de gemeentepolitiek heb je ook een komkommertijd.
                      De vergoedingen worden dan ook niet minder!

                      Maar, voor mensen die daar meer over willen weten, het CDA zoekt nog potentiële kandidaten.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Mogen wij ook weten voor welke partij je burger-niet-raadslid was?
                        Ik was destijds aktief bij GroenLinks. Met een PSP achtergrond was dat bij de Maastrichtse GroenLinks afdeling niet makkelijk. Inmiddels ben ik al jaren partijloos burger.

                        Opmerking


                        • Water naar de zee?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                          Burgemeester en wethouders Maastricht gaan klussen


                          Op vrijdag 16 en zaterdag 17 maart vinden de landelijke klusdagen plaats. Tijdens deze klusdagen steken mensen voor een dag de handen uit de mouwen voor een vrijwilligersorganisatie.
                          Nagenoeg het voltallige college van burgemeesters en wethouders gaat vrijdagmiddag 16 maart vrijwilligerswerk doen bij het Ronald Mcdonald Huis Maastricht. Ze gaan nieuwe kasten in elkaar zetten en proberen de huiskamer een huiselijkere sfeer te geven.
                          Op de nationale website www.nldoet.nl zijn in Maastricht 32 klussen aangemeld door verschillende vrijwilligersorganisaties. Mensen die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan deze klusdag kunnen op de site de gewenste informatie vinden. bron: maastrichtaktueel.nl
                          Heel lovenswaardig de aktie van ""die vaan us" Een dagje klussen als vrijwiller beslist heel nuttig werk. Menig kleine organisatie zou hier heel blij en echt mee geholpen zijn. Laat nu uitgerekend ons college kiezen voor een organisatie die permanent al gebruik kan maken van 65 vrijwilligers.

                          Opmerking


                          • Nou en?
                            Misschien komen die 65 vrijwilligers niet toe aan het werk wat "dee vaan us" vandaag gedaan hebben. Petje af!
                            Heb je zelf iets aan vrijwilligerswerk gedaan vandaag Painerartist?
                            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                            Opmerking


                            • Het is maar waar je voor kies.
                              je staat in ieder geval in de belangstelling.
                              echte vrijwillers zijn er een heel jaar. die kloppen zich niet op de borst.

                              zoals.
                              hoort hier misschien niet thuis.
                              Maar zoals het vrouwtje
                              dat bijna 40 jaar geleden begon met ca 35 a40 zwerfkatten.
                              op dit moment zoekt ze voor de laatse 4 nog een plaatsje
                              no 5 zit in friesland.
                              inmiddels een kapitaal armer
                              Maar een hart rijker.
                              op de achtergrond geen poespas. gewoon een burger....

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Mogen wij ook weten voor welke partij je burger-niet-raadslid was?
                                Los daarvan, ik denk dat een raadslid, mits zijn partij beschikt over goede mensen op de achtergrond, bijvoorbeeld dus het burger-niet-raadslid, het partijsecretariaat, vrijwilligers/deskundigen, en hij kan delegeren, gemiddeld niet meer dan 15-20 uur per week kwijt hoeft te zijn.
                                Let wel, ik heb het over een gemiddelde. Het zal zeker zo zijn dat er periodes zullen zijn dat men 30-40 uur actief is, maar ook in de gemeentepolitiek heb je ook een komkommertijd.
                                De vergoedingen worden dan ook niet minder!

                                Maar, voor mensen die daar meer over willen weten, het CDA zoekt nog potentiële kandidaten.
                                @Pier; alweer aan het werven van CDA-er's? Begin een patroon te zien ;-)

                                even voor de duidelijkheid; een BNR krijgt alleen een vergoeding voor werkelijk bijgewoonde vergaderingen. en nee, ik ben niet naar de raadsbarbeque geweest. en ja, gemiddeld ben ik toch een flink aantal uren kwijt, buiten de vergaderingen met het lezen van stukken etc. en nee, wij krijgen geen vergoeding voor werkbezoeken van de commissies, veelal op mijn "vrije" zaterdag.
                                En ja, ik begin me soms te ergeren aan dit soort discussies, omdat ik enerzijds en bijdrage probeer te leveren, en niet in de laatste plaats op dit forum, maar er hierdoor eigenlijk weer een stuk minder zin krijg. (is overigens naar niemand persoonlijk bedoeld.)

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X