Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pier
    replied
    Stemmenkanon Ursula Garnier-Wilders?

De vraag die men zich bij SBM mogelijk heeft gesteld is of men met Ursula Garnier-Wilders een stemmenkanon heeft binnengehaald.

Hier even de cijfers.
    Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 haalde Ursula Garnier-Wilders in haar eentje 362 stemmen. Dat was genoeg om via voorkeurstemmen direct te worden gekozen volgens de hierboven reeds omschreven procedure.
    Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 haalde zij nog "slechts" 174 zetels, te weinig om op eigen kracht in de raad te komen.

De vraag is natuurlijk of zij nu voldoende stemmen haalt om direct te worden gekozen.
    Bij een partij als SBM mag men hopen dat men 2-3 zetels haalt.
    Dus zij moet nu of weer zo'n kleine 400 stemmen halen, of ze moet op de tweede plaats van de kieslijst worden gezet. Anders wordt het heel moeilijk om terug te keren in de raad.

SBM heeft zichzelf misschien wel in zijn eigen voet geschoten.
    SBM volgde meestal trouw het stemgedrag van de PvdA en de coalitie.
    Daarmee onderscheidde de partij zich duidelijk van de andere oppositiepartijen.
    Misschien rekende men erop dat dit trouw volgen van de PvdA bij de komende coalitieonderhandelingen wellicht beloond zou worden met een deelname aan de coalitie.
    Ik denk dat de liefde tussen PvdA en SBM nu echter de gevoelstemperatuur van de Koude Oorlog zal hebben.

Anderzijds is de politiek heel erg oppotunistisch en is men deze kleine strubbeling in maart 2014 weer vergeten.
    Hopelijk herinneren de meeste kiezers zich dan wel nog deze affaire.
    De kiezer kan zich dan uitspreken over het (on)gelijk van Ursula Garnier-Wilders. En zo hoort dat in een democratie.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Tansfermarkt.

Ton, na de gemeenteraadsverkiezingen zal blijken wat de effecten zijn van de transfermarkt.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Niet onder de indruk van PvdA-verwijten over "zetelroof"

Maastricht dichtbij meldt:

"Niet het feit dat ze van partij wisselt wordt haar door haar voormalige fractiegenoten kwalijk genomen, maar wel dat ze haar partij (lees zetel) niet ter beschikking stelt, terwijl ze bij haar aantreden schrif(t)elijk heeft verklaard dat ze haar zetel in voorkomende gevallen zou afstaan."

Het volledige verhaal is hier te lezen.

Wie heeft die tekst geschreven?
    Last edited by Verwijderde gebruiker; 24 juni 2013, 14:25.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Uit de fractie, maar ook uit de raad?

Brieven: Auteur: Hans van de Looij, gemeenteraadslid GBV Veldhoven – 13/07/2012.

Onlangs stapte in Veldhoven een raadslid uit haar fractie om als zelfstandige eenmansfractie verder te gaan in de huidige raadsperiode. Dit tot ergernis van haar vroegere partijgenoten. Die vonden natuurlijk dat zij haar zetel ‘terug had moeten geven’ aan hun partij. Een discussie die in dit soort gevallen altijd weer de kop opsteekt: behoort een raadszetel aan een zittend raadslid persoonlijk (formeel dus wel) of aan diens partij?
    Voor beide opvattingen is wat te zeggen. Zeker als iemand met voorkeurstemmen werd gekozen, want dan kan het argument gebruikt worden dat iemand op eigen kracht een zetel heeft weten te behalen. Anderzijds: zonder partij heeft een kandidaat geen politiek podium en dus sowieso geen mogelijkheid om in de gemeenteraad te komen.

Voorkeurstemmen:
    het argument van de voorkeurstemmen gaat ook niet altijd helemaal op. Zo werd het bewuste Veldhovense raadslid in 2010 inderdaad met voorkeurstemmen in de raad gekozen. Echter, zij kreeg destijds 283 stemmen op haar persoon, terwijl de kiesdeler net onder de 607 stemmen lag. Meer dan de helft van de benodigde stemmen voor een zetel kwam dus van partijgenoten. Het scoren van vijfentwintig procent van die kiesdeler plus één stem is voldoende voor het verwerven van een voorkeurszetel. Maar ben je dan op eigen kracht in de raad gekomen? Niet helemaal dus.
    Ik pleit voor andere spelregels. Er is absoluut iets voor te zeggen dat iemand op voorkeur gekozen kan worden als hij een kwart van de kiesdeler plus één stem weet te scoren. Maar voeg daar wat aan toe voor het geval hij er tussentijds uitstapt: dan moet hij zijn raadszetel altijd teruggeven aan de partij waarvoor hij gekozen is, behalve als hij bij de verkiezingen ten minste vijftig procent van de kiesdeler plus één aan voorkeurstemmen heeft weten te behalen. Want dan gaat het argument weer op dat je voor het grootste gedeelte op eigen kracht je raadszetel hebt verworven. Met een lagere score dan vijftig procent van de kiesdeler geldt dat niet. Zo’n grondregel schept meer helderheid voor partijen en kandidaten, doet recht aan zowel partij- als persoonlijke belangen en voorkomt op voorhand verstoorde verhoudingen tussen raadsleden. En daar heeft niemand baat bij, zeker de kiezers niet.

Bron: http://www.vngmagazine.nl/

Leave a comment:

• Haas
    replied
    Ik kan me enerzijds vinden in de kanttekeningen en onverenigbaarheden waarmee Ursula naar voren komt. Ik kan me voorstellen dat ze vindt dat ze niets anders kon dan de PvdA de rug toe te keren.

Maar als het zo is dat ze bij het opgeven van haar raadszetel van de PvdA ook haar gemeenteraadslidmaatschap zou moeten opgeven, dan handelt ze in strijd met de bepalingen waarvan zij van tevoren op de hoogte was, of moet zijn geweest.

In dat geval is zowel het op eigen titel in de raad blijven zitten, als het overstappen als raadslid, maar dan voor de SBM, voor mij onaanvaardbaar.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Onrust in PvdA fractie Maastricht

Reeds enige tijd draait de geruchtenmachine behoorlijk rond het verhaal dat het rommelt binnen de PvdA fractie in Maastricht.

Maar, ik zal eerlijk bekennen dat ik het vertrek van Ursula Garnier niet heb zien aankomen.
    Een teken aan de wand was misschien het feit dat Ursula Garnier tijdens de raadsvergadering van 22 jan. 2013 al ontbrak
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    (..) Misschien krijgen we nog wat moppentappers en zangers/zangeressen erbij
    Last edited by Pier; 1 december 2017, 12:43.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Ursula Garnier verlaat met onmiddellijke ingang de fractie van de PvdA Maastricht

Ursula Garnier verlaat met onmiddellijke ingang de fractie van de PvdA Maastricht. "Dat kan niet anders", zo legt Nelleke Barning, raadslid van de PvdA, zondagmiddag uit, omdat Garnier het lidmaatschap van de PvdA opgezegd. Volgens Barning stapt het raadslid op uit onvrede met het landelijk beleid van de sociaaldemocraten. PvdA Maastricht zegt het besluit te respecteren maar is niet blij met het feit dat Garnier heeft besloten haar raadszetel te behouden en zich aan te sluiten bij de fractie Stadsbelangen Mestreech (SBM).

Meer ...
    Last edited by Pier; 1 december 2017, 12:42.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    PvdA trekt motie "digitaal burgernetwerk" in

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (....)

Even afwachten of de PvdA motie het wel/niet haalt.
    De PvdA heeft de motie over een digitaal burgernetwerk ingetrokken, omdat de PvdA vindt dat wethouder Damsma (D66) tijdens de beantwoording na de eerste termijn al heeft toegezegd de strekking van deze motie over te nemen.
    Eens kijken wanneer bij MestreechOnline de telefoon gaat rinkelen....

Voor de uitvoerende ambtenaar, ons telefoonnummer is (043) 3688123.
    Het secretariaat is wel alleen tijdens kantooruren open.
    Uiteraard mag er 24/7 gepost worden.....
    Last edited by Pier; 18 juni 2013, 21:18.

Leave a comment:

• elletje
    replied
    Goed verhaal Pier!

Leave a comment:

• Pier
    replied
    GroenLinks vindt dat een forum uit de burgerij moet komen

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik hoop van wel. Zou te gek zijn als de gemeente zelf weer een forum gaat opzetten, is dat niet al eens eerder verkeerd afgelopen?
    Was het niet het forum van de gemeente Maastricht zelf dat, rond 2005-2006, na korte tijd off line ging vanwege de vele beledigingen?
    Ging daarna niet "buurtplein" vrij snel ten onder aan het gekissebis?
    MestreechOnline overleefde die storm steeds door een goed team moderatoren, allen vrijwilligers, die als een bok op de haverkist steeds waakten op wederzijds respect.

Ik denk dat GroenLinks nu ook wel verwacht dat er een telefoontje richting MO zal worden gepleegd.
    In 2de termijn gaf de fractievoorzitster, Roos-Marie Bal, aan dat ze vindt dat er geen nieuw (gemeentelijk) forum moet komen, maar dat zulke initiatieven vanuit de burgerij moeten ontstaan.
    Daar zijn we het helemaal mee eens, toch?
    Bovendien mag iedereen zijn mening en (vooral) kennis op een specifiek gebied verwoorden op ons forum.

Als mevr. Damsma, dan wel de PvdA, morgen even bellen, zijn we á la minute "online" met een thread waar iedere Maastrichtenaar terecht kan met vragen.
    De ambtenaren van de gemeente, of welke deskundige dan ook, mogen die vragen dan beantwooorden.
    Dat kan zelfs, zoals we weten, via P(rivé)-berichten op ons forum.

Even afwachten of de PvdA motie het wel/niet haalt.
    Last edited by Pier; 18 juni 2013, 21:00.

Leave a comment:

• burgemeester
    replied

We verwachten binnenkort dus een mail, telefoontje of een posting op ons forum.......
    Ik hoop van wel. Zou te gek zijn als de gemeente zelf weer een forum gaat opzetten, is dat niet al eens eerder verkeerd afgelopen?

Leave a comment:

• Pier
    replied
    PvdA kaatst, maar krijgt bal nog harder van de PVM terug!

(...)
    Ik moet mij in mijn verslaglegging derhalve beperken tot de hoofdlijnen cq de (grappige) bijzonderheden.
    We zijn inmiddels na de pauze begonnen aan de tweede termijn.
    Tja, wat moet ik er over schrijven? Echt boeiend is het, althans dat vind ik, allemaal niet.

Maar gelukkig weer een grappig moment.
    De fractievoorzitster van de Partij Veilig Maastricht, Esmiralda Thieme, was bezig in haar tweede termijn te betogen dat uit een landelijk onderzoek blijkt dat burgers niet echt warm lopen voor cultuur i.r.t. "Europese Culturele Hoofdstad".

Daarop kwam de fractievoorzitter Frans Bastiaans van de PvdA naar de interruptiemicrofoon en meende hij een goal voor open doel te kunnen scoren.
    Zo hield hij de PVM voor dat de kiezers in maart 2010 de PvdA toch maar mooi 7 zetels hadden bezorgd, omdat die partij Cultuur met een hoofdletter schrijft. De PVM heeft met haar visie op cutuur slechts 2 zetels!

Op zulke momenten is Esmiralda Thieme vaak bijzonder ad rem.
    Zij gniffelde even en hield toen de PvdA voor dat zij bij de laatste verkiezingen gehalveerd werden, van 14 naar 7 zetels, terwijl de PVM 2 zetels won!

Gelach en een "Hoger Huis"-applaus in de zaal.
    Last edited by Pier; 18 juni 2013, 20:15.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Gaat zo verder !
    Bestanden bijvoegen

Leave a comment:

• Pier
    replied
    CDA wijst college op het bestaan van Maastrichts grootste burgerforum!

In de beantwoording van de vragen en moties van de eerste ronde, ging wethouder Mieke Damsma (D66) in op de motie van de PvdA over een (nieuw) burgerforum.
    De wethouder ziet een onderzoek naar een dergelijk nieuw forum wel zitten.
    Fractievoorzitster Vivianne Heijnen (CDA) wees de wethouder op het feit dat er al een burgerforum in Maastricht bestaat dat gemodereerd wordt door vrijwilligers, nml. MEESTREECHONLINE!

Vivianne Heijnen vroeg de wethouder om te kijken of het mogelijk is dat dit forum, met haar expertise, in de plannen kan worden betrokken.
    De wethouder bedankte haar voor deze suggestie!

We verwachten binnenkort dus een mail, telefoontje of een posting op ons forum.......

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Ik heb gelijk een belangrijke bezuiniging voor de PvdA.
    In plaats van het uitgeven van veel geld voor een nieuw forum, dat zoals we allen weten snel weer ten onder zal gaan aan gescheld dan wel (ambtelijke) censuur, mag de PvdA cq ieder ander die een zinvolle bijdrage kan geven aan het WMO- of Welzijn/Zorgbedat, terecht op MO.
    (Vooralsnog) Gratis!!!!!
    Het onderzoek kan dus snel afgerond worden en de uitvoering gestart. Aldus besloten binnen MO.

Leave a comment:

Bezig...
X