Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Komt er in 2026 een einde aan de lange vergaderingen?

    In Maastricht duren raads- en domeinvergaderingen extra lang omdat we met 16 partijen zitten opgescheept. Dat is wellicht heel democratisch, maar feitelijk en praktisch absurd.
    Al die partijen willen op iedere dossier zelf het woord voeren. Soms kort, maar helaas vaak te lang!
    Daarom duren de vergaderingen in Maastricht een eeuwigheid.
    Maar, eerlijk is eerlijk, soms is het ook hilarisch welke (nieuwe) argumenten er soms bij de haren bijgesleept worden om je als partij toch nog een beetje te profileren.

    Maar goed, er is hoop op verbetering.
    Ook in "Den Haag" ziet men nu in dat de gemeenteraden in Nederland ontzettend versnipperd zijn.
    Daarom is een wetswijziging in de maak.
    Als het goed is, is de Kieswet in 2026 aangepast en kun je als kleine partij alleen in de raad komen als je genoeg stemmen hebt gekregen om tenminste 1 zetel op eigen kracht te hebben behaald.
    Pas dan mag je mee doen in de verdere verdeling van de restzetels.

    Stel dat deze wetswijziging al in 2022 was doorgevoerd, dan hadden we in Maastricht nu niet 16, maar "slechts" 11 partijen in de raad gehad.
    Dat zijn er nog altijd veel, maar in ieder geval een stuk beter.
    Onderstaand een overzicht van de partijen (en zetels) als de wetswijziging van de Kieswet al in 2022 was doorgevoerd.
    CDA (5);
    SPM (5);
    GroenLinks (5);
    D66 (5);
    PvdA (4);
    VVD (3);
    SP (2);
    PVM (4);
    PVV (1);
    VOLT (2);
    PvdD (3).

    SAB, M:OED, FvD, LPM en 50PLUS zouden dan niet meer vertegenwoordigd zijn in onze raad.

    Maar ja.... het is wachten tot 2026!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Drukke maand november 2022

    Onze (burger)raadsleden hebben het de komende 2 weken druk!
    Dan hebben we het nog niet eens over jullie pierlementair verslaggever ....

    Allereerst waren gisteren de domeinvergadering Sociaal en een domeinvergadering Fysiek.
    Voor geinteresseerden onderstaand de links voor het terugkijken.
    Sociaal: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82aaa8830746d3
    Fysiek: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...822020a3a5cc52

    Vandaag, woensdag 2 november, zijn de domeinvergaderingen Algemene Zaken en de domeinvergadering Economie en Cultuur
    Algemene Zaken: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82a8aa212f4cd7
    Economie en Cultuur: --- volgt ---

    PvdD verkoopt weer onzin:
    Het staat iedereen natuurlijk vrij om deze vergaderingen nog terug te kijken, maar ik vrees dat u dan wel veel zitvlees moet hebben, want spannend wordt het niet, althans dat is mijn mening.
    Maar.... ik erger mij wel aan de Partij voor de Dieren, of wellicht moet ik zeggen aan de passieve houding, wellicht in de veronderstelling dat het politiek niet correct is om de PvdD kritisch te bevragen, van de andere partijen.
    Een voorbeeld.
    Tijdens de domeinvergadering Fysiek (spoel door tot 2.33.15 uur), houdt Jules Vaessen een betoog over biodiversiteit m.b.t. tot (oude) bomen.
    Dat is prima, maar dan beweert hij plotseling dat uit onderzoek blijkt https://forum.mestreechonline.nl/for...843#post105843 ).

    Als vanavond de domeinvergaderingen voorbij zijn, volgt volgende week dinsdag, 8 november om 10.00 uur (!!), de raadsvergadering die in het teken staat van de begroting 2023!
    Deze vergadering staat gepland van 10.00 uur tot 23.00 uur, met een uitloopmogelijkheid naar woensdag 9 november 2022, vanaf 17.00 uur

    Ik vrees echter dat jullie pierlementarier, dinsdag zelf hard moet werken en geen tijd heeft om jullie op de hoogte te houden van de begroting 2023.
    Los daarvan is zo'n begrotingsvergadering ontzettend technisch en langdradig. Dus, eerlijk gezegd, ben ik er niet rouwig om het feit dat ik dan verstek moet laten gaan.
    Wellicht ga ik eens even neuzen om de sfeer te proeven, maar verder....

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

    Wel ja, ik ben zo'n vader die het houden van ratten thuis toeliet. Nagellak en lipstick stond niet op het verlanglijstje van mijn twee zonen. .

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    De zorgplicht voor flora en fauna is een belangrijk topic. Overal op deze wereld en vooral in Maastricht waar we natuurvriendelijker willen wonen, werken, leven, duurzaam opereren en besturen.

    het siert Jules dat hij ons daarover wil onderwijzen en uitleg geven, echter ontbreekt volgens mij de realiteitszin zie beneden *1 )

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Reactie Partij voor de Dieren.
    Uiteraard heb ik Jules Vaessen, de indiener van de motie van de PvdD en tevens fractievoorzitter, n.a.v. van mijn posting over hun MOTIE om een reactie gevraagd.
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Reactie Partij voor de Dieren.
    Ik hoop u hiermee voldoende uitleg over de motie verschaft te hebben en vertrouw erop dat u nu voldoende inzicht heeft om de problematiek die de motie wil ondervangen te begrijpen.
    *1 )En dan nu even heel pragmatisch!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Mark Mlders nu officieel nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks Maastricht

    Na het vertrek van de G.J. Krabbendam en zijn officile opvolger, Menno Janssen, uit de Maastrichtse politiek, lag het erg voor de hand dat Mark Mulders de nieuwe fractievoorzitter zou worden. Feitelijk vervulde hij deze rol als sinds september.
    Nu is het officieel.


    Foto: Willem Verhaeg

    Onderstaand het persbericht dat ik vandaag ontving:

    "De 36 jarige Mark Mulders is de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks Maastricht. Afgelopen zaterdag koos de fractie unaniem voor Mlders als de nieuwe voorman.
    In september werd Mulders beedigd tot raadslid na het vertrek van Saskia Hermens. Hermens kreeg een baan aangeboden bij de gemeente Valkenburg.
    Mlders is geboren [Kerkrade, Pier] en getogen in Zuid-Limburg en woont sinds 2013 in Maastricht.
    Hij werkte in het verleden voor culturele instellingen zoals De Domijnen in Sittard-Geleen alsmede Festival de Nederlandse Dansdagen.
    "Ik ben vereerd met het vertrouwen van de nieuwe fractie om de
    komende jaren samen met hen gestalte te geven aan het GroenLinks
    geluid in Maastricht. Als fractievoorzitter van de grootste oppositie partij
    hoop ik vooral dat GroenLinks zich positief kritisch, dus op een
    constructieve manier, opstelt. Om zo onze groene en linkse idealen voor
    de inwoners van Maastricht in de praktijk te brengen. Dit alles in de hoop
    dat GroenLinks in 2026 weer onderdeel uitmaakt van het stadsbestuur.
    Samen met Coen, Kim en Anne kijk ik uit naar de komende 3,5 jaar"

    Coen van der Gugten kwam in navolging van Mark Mulders eind september ook in beeld als raadslid na het plotselinge vertrek van GertJan Krabbendam. Van der Gugten wordt de nieuwe vice-fractievoorzitter.
    Het bestuur van GroenLinks Maastricht-Heuvelland wenst zowel Mark als Coen veel succes in hun rol, en ziet uit naar de samenwerking met de fractie in haar nieuwe samenstelling."
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:23.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Reactie Partij voor de Dieren.

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (..)
    Nu heb ik geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de motie van de PvdD, maar mij lijkt dat de Maastrichtse bestuurders en gemeenteraadleden een back-out moeten hebben gehad toen ze unaniem deze motie hebben aangenomen.
    (..)
    Maar goed, zoals altijd geldt ook nu weer dat ik graag bereid ben mijn mening te herzien als iemand met goede argumenten komt waarom mijn bevindingen niet kloppen en het een fantastische motie blijkt te zijn.
    Uiteraard heb ik Jules Vaessen, de indiener van de motie van de PvdD en tevens fractievoorzitter, n.a.v. van mijn posting over hun MOTIE om een reactie gevraagd.

    Ik waardeer altijd wanneer er dan (snel) een reactie komt.
    Jules Vaessen reageerde binnen pakweg 3 uur

    Onderstaand het antwoord van de PvdD.
    "Dank voor uw uitgebreide aandacht voor mijn motie. Het zal u daarbij bekend zijn dat gemeenten sinds 2017 de wettelijke zorgplicht hebben voor dieren die op hun grondgebied voorkomen. Zo ook voor wilde dieren; in dit geval amfibien, reptielen en zoogdieren.

    Het is daarbij bij RAVON een bekend fenomeen dat deze dieren (waarvan de amfibien in NL ook nog eens allen wettelijk beschermd zijn) verdrinken in straatkolken. Uit navraag uit de commissie blijkt dat het college, ondanks de wettelijke zorgplicht en de beschermde status, geen voorzieningen getroffen heeft hiervoor. Uiteraard is verdrinking is een natuurlijk fenomeen, maar niet als dit door toedoen gebeurt door een door de mens gemaakte constructie. Zeker als daarbij geen mogelijkheden zijn voor deze (beschermde) dieren om uit straatkolken te klimmen als ze daarin gevallen zijn door overstromingen. In zon geval is niet voldaan aan de wettelijke zorgplicht die de gemeente Maastricht heeft voor de wilde dieren die hier voorkomen, en zij zal hier dus wel aan moeten voldoen.

    Mijn motie verzoekt dit tegen te gaan, om zo middels afleidingsvoorzieningen, preventieve maatregelen en uitklimvoorzieningen (die al toegezegd waren door de wethouder) te onderzoeken hoe aan deze wettelijk zorgplicht voldaan kan worden. Deze oplossingen zijn niet alleen laagdrempelig; een verdrinkingsdood blijft de beschermde soorten de verdrinkingsdood bespaard blijft. Hierdoor wordt dus voldaan aan voornoemde zorgplicht, en sterven er geen beschermde soorten. Daarenboven helpt dit hopelijk de al zwaar onder druk staande biodiversiteit, denk alleen al aan kleine zoogdieren als egels die steeds minder en minder voorkomen.

    Bovendien is in de motie gevraagd om autoriteit op dit gebied RAVON te betrekken in deze onderzoeken. Zij hebben niet alleen heel veel kennis op dit vlak; zij nodigen gemeentes ook graag uit om in samenwerking tot oplossingen te komen voor dit probleem, waarbij nog veel onderzoek nodig is. (...) .

    Kortom, door de motie wordt invulling gegeven aan de wettelijke zorgplicht voor dieren door de gemeente, komt dit de biodiversiteit (denk aan egels) ten goede, blijven beschermde soorten een verdrinkingsdood bespaard, betreft het een laagdrempelige oplossing om dit alles tegen te gaan, waarbij de autoriteit op dit gebied (RAVON) betrokken wordt. Gelukkig wordt hier nu eindelijk mee aan de slag gegaan, aangezien alle partijen alsook de bevoegde wethouder hier ook zo over dachten.

    Ik hoop u hiermee voldoende uitleg over de motie verschaft te hebben en vertrouw erop dat u nu voldoende inzicht heeft om de problematiek die de motie wil ondervangen te begrijpen.
    "


    Helaas gaat Jules Vaessen niet in op het feit dat ik kritiek heb op het feit dat mn. ongedierte (ratten en muizen) zullen profiteren van deze maatregelen.
    Ook toont hij m.i. niet aan dat RAVON een serieuze autoriteit is.

    Mijn persoonlijke mening is dat de PvdD doorschiet in haar idealisme.
    Jammer dat de andere politieke partijen daarin meegaan.
    Maar het is hoe dan ook prima dat we hier wellicht van mening verschillen.
    Last edited by Pier; 31 januari 2024, 16:22.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Zodra je dochter of zoon, zwarte kleding draagt en nagellak of lipstick met op een schouder een RAT moet je ernstig beginnen twijfelen aan de opvoeding van je eigen kind, ergo jij hebt daar debet aan.
    Wel ja, ik ben zo'n vader die het houden van ratten thuis toeliet. Nagellak en lipstick stond niet op het verlanglijstje van mijn twee zonen. .

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Zijn ze in de gemeenteraad van de ratten besnuffeld?
    Nou ken ik wel toevallig iemand die aan het Fatimaplein woonde, een raadslid uit 2015 in Maastricht, maar die ook een rat als huisdier had...
    dus dat snuffelen moet kloppen

    De buren / VVE leden waren "not amused" { vertaald ; waren niet blij met dat huisdier }
    Er waren buren die ook gedurende enkele maanden hun vallen hadden geprepareerd om dat ongedierte te vangen.
    Er bestond vroeger zelfs een vergoeding voor elke rat die men aantoonbaar als ongedierte verdelger kon overleggen bij desbetreffende instantie in Maastricht ten bate van de volksgezondheid.

    Natuurlijk zijn er op de lijst van beschermde dierssoorten die een vrede dood sterven in de achtertuin als "we ons tuintje" aan het onderhouden zijn met 110 decibel bladblazers, maaimachines, en heggenscharen. Ja ook de Gemeente doet hier leuk aan mee m.b.t. de opdracht aan park, groen en plantsoenen diensten besteed aan externe firma's die zo snel mogelijk qua tijd en met zoveel mogelijk lawaai je buurt biotoop komen verstoren.

    Als alle raadsleden die er nu eens voor die motie hebben gestemd ook een opvang bij hen thuis willen inrichten op eigen kosten.... (niet zijnde de gemeente belastingen die wij ophoesten) dan mogen ze wat mij betreft hun kruipluiken voor ratten en muizen in de riolering stelsels inbouwen.
    Let wel na ter visie legging van de plannen en conform de omgevingsvergunning 2023.

    Zodra je dochter of zoon, zwarte kleding draagt en nagellak of lipstick met op een schouder een RAT moet je ernstig beginnen twijfelen aan de opvoeding van je eigen kind, ergo jij hebt daar debet aan.









    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Zijn ze in de gemeenteraad van de ratten besnuffeld?

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (...)
    Ik ben namelijk heel nieuwsgierig naar de uitslag van de motie die de PvdD heeft ingediend,
    De motie is HIER te lezen.

    Deze motie lezende heb ik de indruk bij Jiskefet te zijn.
    Serieus wordt in deze motie gepleit, tenminste als ik de motie zonder achtergrond kennis lees, om mn. ratten de mogelijkheid te geven om te vluchten als de riolen vol lopen.
    Ik dacht altijd dat het grote voordeel van plotseling vollopende riolen nu juist was dat in een klap duizenden ratten het loodje leggen.
    Overigens wordt in de motie niet over ratten gesproken, maar over "
    Het heeft even geduurd alvorens we het debat van de raadsvergadering van 18 oktober 2022 konden terugkijken, maar afgelopen vrijdag was het zover.
    De betreffende raadsvergadering kun je via bijgevoegde link terugkijken.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82088aa10feeedJaarverslag 2021 blijkt dat er heel veel beweerd wordt, maar weinig geconcretiseerd is.

    Men schermt met veel samenwerkingsverbanden en contacten met diverse Nederlandse gemeenten, maar ik zie niet concreets.

    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier een stichting aan het werk is die wellicht de beste bedoelingen heeft, hoewel rioolsleuven.... , maar dat het vooral een stichting is die op zoek is naar middelen om hun bestaan te rechtvaardigen.

    In de motie van de PvdD wordt gesproken over " en "kleine dieren [die] het riool in gesleurd worden".
    Over welke (zoog)dieren hebben we het dan? Ik heb daar nog nooit van gehoord, tenzij ze hier ratten en muizen bedoelen.

    Met het aanbrengen van rioolsleuven en uitklimvoorzieningen zou de gemeente kunnen voldoen aan haar zorgplicht voor wilde dieren (ratten??).

    Dus heb ik een gekeken op google wat "rioolsleuven" of "uitklimvoorzieningen" zien.
    Dan vind ik uiteindelijk onderstaande link van RAVON:
    https://www.ravon.nl/portals/2/Besta...S-2010.071.pdf

    Ik zou zeggen, lees het zelf maar eens, maar ik neem dit rapport niet erg serieus.....
    Wel oogt het groots van opzet, maar .......

    Nu heb ik geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de motie van de PvdD, maar mij lijkt dat de Maastrichtse bestuurders en gemeenteraadleden een back-out moeten hebben gehad toen ze unaniem deze motie hebben aangenomen.
    Tenzij wij bestuurd worden door reptielen (zoals FvD beweert) en men de voedselvoorziening (ratten en muizen) veilig wil stellen..... Maar dat is natuurlijk een grap, mijnerzijds !!!
    Voor de rest begrijp ik hier helemaal niets van......

    Maar goed, zoals altijd geldt ook nu weer dat ik graag bereid ben mijn mening te herzien als iemand met goede argumenten komt waarom mijn bevindingen niet kloppen en het een fantastische motie blijkt te zijn.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

    Ik vermoed: men gaat de problematiek onderzoeken en/of in kaart brengen.
    We zullen zien....
    Vanmiddag heb ik de raadsgriffie gemaild met de vraag waar de opnamen blijven.
    Binnen 1 uur kreeg ik antwoord.
    Men heeft de leverancier gebeld en de verwachting is dat de opnamen morgenvroeg online staan.

    Dan eens kijken of onze raadsleden van de ratten besnuffeld zijn.....

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Maar, een cliffhanger zou geen cliffhanger zijn, als ik het hier nu zou verklappen....
    Ik vermoed: men gaat de problematiek onderzoeken en/of in kaart brengen.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

    Ik kan me echt niet voorstellen dat deze motie serieus is besproken en is aangenomen, maar helaas moet ik even wachten op de werkende link.....
    Een mooie cliffhanger dus....
    Nou, die cliffhanger duurt nu wel erg lang, want bij de griffie zijn ze of heel erg langzaam met het verwerken van live-opnamen, dan wel ze zijn het helemaal vergeten.
    Overigens heeft de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks, Marc Mulders, mij al via whatsapp laten weten wat er met de motie is gebeurd. Waarvoor dank overigens!

    Maar, een cliffhanger zou geen cliffhanger zijn, als ik het hier nu zou verklappen....

    Leave a comment:


  • Pier
    replied


    Helaas kan ik op dit moment de korte raadsvergadering van vandaag niet terugkijken.
    Ik denk dat de ambtenaren even zijn eten en de link van "live" naar "terugkijken" nog niet hebben geactiveerd.

    Ik ben namelijk heel nieuwsgierig naar de uitslag van de motie die de PvdD heeft ingediend,
    De motie is HIER te lezen.

    Deze motie lezende heb ik de indruk bij Jiskefet te zijn.
    Serieus wordt in deze motie gepleit, tenminste als ik de motie zonder achtergrond kennis lees, om mn. ratten de mogelijkheid te geven om te vluchten als de riolen vol lopen.
    Ik dacht altijd dat het grote voordeel van plotseling vollopende riolen nu juist was dat in een klap duizenden ratten het loodje leggen.
    Overigens wordt in de motie niet over ratten gesproken, maar over miljoenen kleine zoogdieren en amfibien die een wrede dood sterven in Nederlandse riolen.

    Ik kan me echt niet voorstellen dat deze motie serieus is besproken en is aangenomen, maar helaas moet ik even wachten op de werkende link.....
    Een mooie cliffhanger dus....
    Last edited by Pier; 31 januari 2024, 16:25.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering 18 oktober 2022

    Vanavond is er weer een Raadsvergadering.
    De vergadering is live te volgen en tevens is op onderstaande link de agenda te vinden.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...n=view/id=5035

    Helaas is het mij niet gelukt om op tijd klaar te zijn om de raadsvergadering, vanaf 17.00 uur, te bezoeken.
    Ik moet het dus vanaf nu (circa 18.20 uur) doen met de live-stream.
    Maar als ik het goed zie, zijn ze al bij agendapunt 9!!
    Dat is het laatste agendapunt en is een motie van het CDA over "Onderzoek Maastrichts noodfonds voor verenigingen en maatschappelijke organisaties"
    Deze motie is HIER te lezen.

    Om 18.30 uur wordt de motie, ingediend door het CDA, unaniem aangenomen.
    Direct daarop wordt de wel hele korte raadsvergadering gesloten.
    Last edited by Pier; 18 oktober 2023, 18:42.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Bedankt Pier

    Leave a comment:

Bezig...
X