Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ton.2014
    replied
    Maastricht ligt ver achter wat betreft voorzieningen voor ouderen.

zie België oa bus en trein
    Neem hier maar eens een treinkaartje naar Amsterdam retour
    als AOW'er schrik je JE rot .

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Gratis bibliotheekpas voor 65-plussers?

Vanaf 1 oktober 2023 krijgen alle inwoners van Heerlen vanaf 65 jaar en ouder, van de gemeente, een gratis lidmaatschap bij de bibliotheek. Het gaat om een volwaardig abonnement met mogelijkheden zoals boeken lenen, gebruik maken van de computer, toegang tot e-books, luisterboeken, tijdschriften en cursussen.

De GroenLinks-fractie in de Maastrichtse gemeenteraad heeft op 31 juli 2023 (dossier no: 2023.03433) aan verantwoordelijk wethouder Bastiaens schriftelijke vragen gesteld of het mogelijk is om een dergelijke regeling (eventueel iets aangepast) ook in Maastricht in te voeren. (Zie HIER​}.
    GL motiveert deze vraag o.a. met de stelling dat ook voor ouderen een abonnement bij de bibliotheek heel waardevol is.
    Door weer boeken te lezen blijft men zich ontwikkelen. Daarnaast draagt een (regelmatig) bezoek aan de bibliotheek ook bij in het verminderen van mogelijke gevoelens van eenzaamheid. Je legt immers ook weer mogelijk (nieuwe) contacten met andere bezoekers.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van de wethouder (namens het college van B&W).
    En in de tussentijd is het wellicht ook handig dat GroenLinks de mensen wijst op mestreechonline.nl

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Ontslag burgerlid Judith Tiber werd niet publieke bekend gemaakt

Dagelijks kun je, als je je daarop abonneert, van de raadsgriffe in Maastricht een nieuwsbrief krijgen van alle wijzigingen m.b.t. ons stadsbestuur.
    Hierbij neemt de raadsgriffie wel acht op het feit dat er geen NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats) worden vermeld van de mensen die stukken inzenden naar de raadsgriffie.
    Niet zelden heb ik echter de indruk dat de raadsgriffie hierin doorslaat.
    Als voorbeeld een bericht van 17 juli 2023 over het ontslag van een burgerlid. (Zie HIER, dossier nummer:2023.03312)
    In dit bericht wordt het ontslag gemeld van een burgerlid, maar men vermeld niet welke partij het betreft noch om welk burgerlid het gaat.

Een burgerlid is, volgens mij, een publiek persoon die namens een bepaalde raadsfractie het woord mag voeren in zgn. domeinvergaderingen.
    Deze persoon adviseert ook het/de zittend(e) raadslid/raadsleden en spreekt - bij gelegenheid - namens zijn of haar partij met burgers en/of belangenorganisaties.

Voor alle duidelijkheid, een burgerlid is NIET gekozen!
    Een burgerlid wordt wel door een bepaalde partij voorgedragen en in een openbare raadsvergadering wordt gestemd of dit voorgedragen burgerlid benoemd wordt (hetgeen vrijwel altijd gebeurt).
    Kortom, een burgerlid is volgens mij een publiek bekend figuur.

Uiteraard kan een burgerlid altijd ontslag nemen of eventueel door de betreffende partij worden ontslagen.
    Het is dan van een maatschappelijk belang dat dit ontslag ook publiekelijk kenbaar wordt gemaakt, althans dat vind ik!

In het onderhavige geval, zo heb ik later van de raadsgriffie begrepen heeft het betreffende raadslid, Judith Tiber van de fractie SAB+, zelf om haar moverende redenen ontslag genomen.
    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	155
Size:	234,2 KB
ID:	106469
    (Judith Tiber, foto afkomstig van de website van de SAB+ )

Omdat ik in eerste instantie niet wist om wie het ging heb ik, via mail, contact gezocht met de raadsgriffie.
    De raadsgriffie gaf de navolgende verklaring:
    'Het burgerlid dat ontslag heeft genomen, betreft mevrouw Judith Tiber van SAB. Dit is natuurlijk geen geheim. Zij wilde haar collega’s in de raad persoonlijk bedanken en wij vonden het daarom gepast haar bericht alleen aan de raad te richten. (..) '

Ik heb richting de griffie kenbaar gemaakt dat ik dit besluit van de griffie niet gepast vond.
    Verder wil ik de zaak niet groter maken dan het is.

Wel heb ik nog gevraagd welke regels de griffie hanteert bij het wel/niet openbaar maken van persoonsgegevens.
    Daar kreeg ik geen helder antwoord op.
    In een reactie gaf de raadsgriffie aan: '(..) In brieven nodigen burger de raad vaak uit tot een reactie. Deze contactgegevens zijn dan de NAW-gegevens die ons doen besluiten iets achter een slotje te plaatsen. Maar feitelijk is ook de naam onderdeel van de wetgeving die ons verplicht die gegevens af te schermen zonder expliciete toestemming te publiceren. (..)'.

Persoonlijk vind ik dat de raadsgriffie de gegevens van burgers best zou mogen publiceren als de burger daar expliciet toestemming voor geeft.
    Ik heb nu de indruk dat de raadsgriffie gewoon nooit gegevens publiceert. Daarmee houdt de raadsgriffie zich wellicht wel aan de wetgeving, maar wordt het voor volgers van de nieuwsbrief wel bijzonder moeilijk gemaakt om een brief op waarde te schatten. Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat burgers die een brief schrijven aan de raadsleden juist willen dat deze raadsleden, dan wel de media, met hun in contact treden.

Overigens vermeldt de website van SAB+ ook niets over het ontslag van Judith Tiber en staat zij op de website nog steeds als 'Burgerlid' vermeld

​​

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Ontwikkelaars en plannenmakers { en architecten } hebben ooit gehoopt dat hun project na één jaar in bouw is. Niets is minder waar gebleken na de nieuwe procedures en de onbedoelde onkunde van de gemeentelijk vergunning verleners. ( ja ik weet ze kunnen me inmiddels vierendelen ) Maar let wel de wethouder(s) is (zijn) ook debet geweest aan die onregelmatigheden van procedures.

Toch kwam ik vaker op de Abtstraat 2 en vond het een heel troosteloos doodse buurt richting Clevarie en de Polvertoren. Met goede ideeën en architectenplannen was men beslist veel verder gekomen voor het klooster aan de Calvariënberg. Maar de verbeelding en het voorstellingsvermogen kan men nu eenmaal niet aan cijfers en nummers vastmaken,

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Als je de (politieke cq juridische) details wilt weten van de gemeente Maastricht rond de aanvraag m.b.t. de omgevingsvergunning van MVJ Ontwikkelingen B.V. betreffende de herontwikkeling van
    het voormalige klooster Calvariënberg aan de Abtstraat 2 te Maastricht, ​
    verwijs ik je naar bijgevoegde RIB
    https://maastricht.parlaeus.nl/vji/p...ari__nberg.pdf

Veel leesplezier
    och het zijn maar 41 blz

voor meer info ..mailto:actiecomite.calvarienberg@gmail.com
    gr ton

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Als je de (politieke cq juridische) details wilt weten van de gemeente Maastricht rond de aanvraag m.b.t. de omgevingsvergunning van MVJ Ontwikkelingen B.V. betreffende de herontwikkeling van
    het voormalige klooster Calvariënberg aan de Abtstraat 2 te Maastricht, ​
    verwijs ik je naar bijgevoegde RIB
    https://maastricht.parlaeus.nl/vji/p...ari__nberg.pdf

Veel leesplezier

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Vanaf 2007.
    zijn nogal wat ideetjes veranderd
    zie kruisje.

meestal zijn ze al uit gevoerd..of ......

zonder enige info betrokkenheid van onze buurt
    zelfs in 2014 hebben we via de rechter de bouw van LARISA laten stilleggen

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Ik zag er iets over voorbij komen op de Limburger "online", maar heb geen abonnement.
    Dus hoe het precies zit met het Calvarie klooster en al die woningen bleef mij een raadsel.

Maandag 17 juli 2023 om 15:34
    Eind maart veegt de rechter de vloer aan met de vergunning voor 123 appartementen die moeten komen in het voormalige klooster Calvariënberg (het latere Klevarie-ziekenhuis). Omdat de gemeente Maastricht zich niet aan haar eigen beleid zou hebben gehouden, wordt de vergunning zelfs vernietigd. Kort en bondig: de appartementen zijn kleiner dan het minimum van 35 vierkante meter dat sinds juli vorig jaar geldt. Interpretatie

Dat veto was ruim drie maanden geleden. Nu verleent de gemeente opnieuw vergunning, precies zoals de rechter opdroeg. Daarbij, stelt Maastricht, is tegemoetgekomen aan de bezwaren van de rechter. Op het cruciale punt is dat onverminderd een kwestie van interpretatie. De voorgeschreven minimum van 35 vierkante meter werd formeel ingevoerd in juli 2022. De gemeente redeneert: toen werd er al een jaar aan het Calvariënberg-plan gewerkt, was de restauratie-vergunning al verleend en lag de ontwerp-vergunning voor de 123 appartementen al vier weken ter inzage.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Ik zag er iets over voorbij komen op de Limburger "online", maar heb geen abonnement.
    Dus hoe het precies zit met het Calvarie klooster en al die woningen bleef mij een raadsel.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Als ik het goed interpreteer zeg jij; dat je dus nog steeds een kruiwagen nodig hebt om überhaupt langs de een of andere bestuurscultuur te geraken met je grieven en problemen die niet au sérieux worden genomen. En rest ons enkel om een Ombudsman te raadplegen.
    Ik ging weg uit Maastricht omdat mij dat 32 jaar geleden al brandend maagzuur opleverde. Hoe de bestuurscultuur top-down + bottom-up langs die opdracht om te besturen heen draaiden en als destijds nog steeds met zich bezig zijn maar niet met ons.
    klopt ..ik wacht op de uitspraak van mijn tweede en derde rechts zaak
    (de eerste heb ik gewonnen maar inmiddels probeert de gemeente deze te omzeilen ..)
    om dan een mooi stukje in de krant te zetten oa de werkwijze van enkele gemeente ambtenaren .

ps .Die kruiwagen is over belast ..

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Als ik het goed interpreteer zeg jij; dat je dus nog steeds een kruiwagen nodig hebt om überhaupt langs de een of andere bestuurscultuur te geraken met je grieven en problemen die niet au sérieux worden genomen. En rest ons enkel om een Ombudsman te raadplegen.
    Ik ging weg uit Maastricht omdat mij dat 32 jaar geleden al brandend maagzuur opleverde. Hoe de bestuurscultuur top-down + bottom-up langs die opdracht om te besturen heen draaiden en als destijds nog steeds met zich bezig zijn maar niet met ons.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Wees gerust Ton.2014 ook met een relevante opleiding ben je niet eloquent en argumentatief genoeg gewapend tegen een Poolse Landraad, of de constellatie van de Burgerraad.
    Gedoemd om te mislukken, omdat men niet wil laten lukken.
    och Pier en ik hebben nog al wat ervaring met het gemeente beleid ..

Dank zij de hulp van (Pier)
    heb ik dat aan de kaak kunnen stellen.
    als je niet het zelfde liedje speelt/zingt dan vergeet het maar . Ombudsman kapittelt gemeente Maastricht

7 september 2012, 23:36
    Buurtbewoner Kommelkwartier Ton Wijkman door ombudsman in het gelijk gesteld.

Op 5 september 2012 heeft de Ombudsman van Maastricht, Dhr. Mostert, uitspraak gedaan in de door Ton Wijkman uit het Kommelkwartier ingediende klacht over een gedraging van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht.
    Ton Wijkman ontving de uitslag vandaag, 7 september 2012, per post.

Ton Wijkman had en heeft weinig vertrouwen in het functioneren van de ambtenaren van buurtgerichtwerken van de gemeente Maastricht. Hij verwijt hen dat zij onjuiste informatie hebben verstrekt, informatie hebben achter gehouden dan wel zo nonchalant te werk zijn gegaan bij het verstrekken van informatie over het Kommelkwartier cq van het buurtplatform Kommelkwartier dat dit laakbaar was en is .​

ps tot heden niks veranderd .

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Wees gerust Ton.2014 ook met een relevante opleiding ben je niet eloquent en argumentatief genoeg gewapend tegen een Poolse Landraad, of de constellatie van de Burgerraad.
    Gedoemd om te mislukken, omdat men niet wil laten lukken.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Ben zeer benieuwd
    WIE deze raad kies..met name
    oa opleiding/niveau en aanzicht.
    en kennis van onze stad..en ZIJN politiek

Of ?

Leave a comment:

Bezig...
X