Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Integriteit als onderwerp bij de domeinvergadering Algemene Zaken september 2022

    Gisteravond, 20 september 2022, was er weer eens een heerlijk raadsavondje voor de liefhebber (moi, ).
    Om precies te zijn was er een domeinvergadering Algemene Zaken (zie HIER voor de agenda).

    Het begon weinig spectaculair met o.a. de Presentatie Veiligheidsanalyse 2022.
    Let op!
    Een domeinvergadering is geen raadsvergadering.
    Dat betekent dat alles wat in deze vergadering wordt gepresenteerd cq besproken en gedeeld, min of meer een conceptversie is van hetgeen uiteindelijk afgehamerd moet worden (of niet....) in de raadsvergadering(en).
    Dus alle cijfers en statistieken in deze presentatie Veiligheidsanalyse 2022 zullen later door de burgemeester (verantwoordelijk voor Openbare Orde en Veiligheid) nader worden geconcretiseerd.

    Maar, na 19.00 uur werd het echt leuk (voor de neutrale toeschouwer).
    De 189 (!!) mondelinge bijdragen van de (burger)raadsleden, de burgemeester en de deskundige ambtenaren zijn voor de liefhebber terug te zijn via een link in de agenda.
    Het agendapunt was de nieuwe gedragscode voor de gemeenteraadsleden, het college en de burgemeester.
    Kortheidshalve staan deze concept gedragscodes hieronder:
    - Raadsvoorstel 53-2022, bijlage 2: Gedragscode gemeenteraad Maastricht 2022 (voorstel!!))
    - Raadsvoorstel 53-2022, bijlage 3: Gedragscode burgemeester Maastricht 2022 (voorstel!!)
    - Raadsvoorstel 53-2022, bijlage 3: Gedragscode college Maastricht 2022 (voorstel!!).

    De eerste 3 bijdragen van GroenLinks (Mark Mulders), de SP (Ariane Schut) en PvdA (Jean Pellaers) waren keurig gezapig en grotendeels instemmend.
    Vervolgens kwam Kitty Nuyts (LPM) aan het woord. Zij was al wat kritischer. Waarom mag een gemeenteraadslid geen (gratis) uitnodiging van een evenement/voorstelling of iets dergelijks accepteren als dat noodzakelijk is voor haar netwerk en/of opinievorming??
    Vlgs art. 3.7 mag het college van B&W dat wel, zij het met enkele mitsen en maren.
    Gemeenteraadsleden daarentegen zijn daarin, volgens hun gedragscode (art. 2.6), veel beperkter.

    Dat was het begin van 2 zeer interessante uurtjes debatteren over 'wat als en waarom wel/niet'Meneer Pastoor loopt al 40 jaar de trappen van het altaar op en af en is nog nooit gestruikeld. Nu zijn er op de trappen gele reflecterende strepen aangebracht voor de veiligheid. Meneer pastoor let daar heel goed op. Hij heeft alleen maar oog voor deze strepen...... en sodemietert om de haverklap van de trappen".

    Twee uur top-amusement!
    Natuurlijk moet er een gedragscode zijn. Terecht stelde de PvdA dat je niet "een beetje integer" kunt zijn.
    Maar hoe meer je probeert vast te leggen in protocollen en regeltjes, hoe meer je vragen krijgt als..... "j" of "

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    De hamvraag is waar vind je nog woningen onder de 355.000.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Bescherming betaalbare woningvoorraad voor starters en middeninkomens

    Per 1 oktober 2022 geldt er in de hele stad een opkoopbescherming voor bestaande koopwoningen.
    De gemeenteraad heeft dit op 12 juli 2022 besloten. Met de opkoopbescherming wordt geregeld dat koopwoningen de eerste 4 jaar na aankoop niet zonder vergunning mogen worden verhuurd. Investeerders/beleggers die woningen opkopen om te verhuren worden zo geweerd. Door de opkoopbescherming blijven er meer betaalbare koopwoningen beschikbaar voor starters en middeninkomens.

    Ook Airbnb wordt aangepakt!
    Vanaf 1 oktober 2022 geldt er ook een meld- en registratieplicht voor toeristische woningverhuur.
    Hierdoor ontstaat meer zicht en grip op toeristische verhuur. Hiermee wordt voorkomen dat investeerders/beleggers panden onttrekken aan de woningvoorraad.

    Betaalbaarheid

    Uiteraard zijn er uitzonderingen. Dat is onvermijdelijk. Maar het lijkt mij een belangrijke stap in de goede richting
    Voor o.a. de uitzonderingen verwijs ik kortheidshalve naar het betreffende PERSBERICHT.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Ze hebben behoorlijk lang moeten nadenken over hun besluit en brief.

    Ja als normaal raadslid kun je met gezin en je nieuwe huis natuurlijk niet rondkomen van 1805,- / maand.
    Dan moet je toch wel weer een andere baan zoeken die wel genoeg oplevert, zo hard is de realiteit. Idealisme versus financile groei?

    Als ik kijk naar een baantje als medewerker woonbeleid voor 21 uur per week die 106/uur verdiend heb je al 2226 per maand.
    raadslid + medewerker woonbeleid levert je 4026 per maand maar dat is nog steeds geen "wethouder salaris" waar Gert-Jan aan gewoon geraakt is​
    Last edited by Pier; 20 maart 2023, 17:49. Reden: Tekst teruggeplaatst. Was verdwenen, mogelijk n.a.v. een bug

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Idealisme? Het kan verkeren bij GroenLinks....

    Gisteren, 9 september 2022, kondigden Gert-Jan Krabbendam en Saskia Hermens hun ontslag aan als gemeenteraadslid in Maastricht.
    (ZIE: brief Gert-Jan Krabbendam en brief Sasia Hermens
    (Foto: website gemeenteraad Maastricht)

    Daarbij moet worden aangemerkt dat Gert-Jan Krabbendam op dat moment nog steeds wethouder was, Menno Janssen alleen raadslid en fractievoorzitter kon worden, omdat Anna Lucas (302 stemmen) afzag van haar zetel op basis van de verkregen voorkeurstemmen en Kim Rekko ook was gekozen op grond van de op haar uitgebrachte 405 voorkeursstemmen.

    Tot zover niets aan de hand.
    Anna Lucas gaf aan ivm haar gezondheid haar plaats te hebben afgestaan aan Menno Janssen en dat was/is op zich begrijpelijk.
    Uiteindelijk bleek ook dat GroenLinks buiten het nieuwe college viel en Gert-Jan Krabbendam dus geen wethouder zou worden.
    Hij moest/kon dus weer plaatsnemen in de gemeenteraad.

    Gert-Jan Krabbendamals wethouder!
    Na zijn formeel afscheid als wethouder is Gert-Jan niet meer gesignaleerd in de raadszaal.
    , althans zoiets moet hij hebben gedacht.
    In zijn afscheidsbrief heeft hij het over " mijn hoogtepunt in de Maastrichtse politiek " en dus stoppen op het hoogtepunt!

    Maar beste Gert-Jan, zat je alleen in de politiek om ooit een hoogtepunt te beleven, of zat je in de politiek vanwege je idealisme !?!
    Dat laatste heb je ons pakweg 15-20 jaar willen doen geloven, maar nu komt de aap uit de mouw.
    Even wat tegenslag en weg ben je, als een kapitein van een schip die als eerste in de reddingsboot zit.

    Saskia HermensMenno Janssen
    Nog even voor de volledigheid Menno Janssen, die dus met dank aan Anna Lucas in de raad zat, kondigde op zondag 17 juli 2022 aan dat hij in september de gemeenteraad alweer zou verlaten. (zie HIER).

    SchaamRood:
    GroenLinks Maastricht heeft zich vanaf maart 2022 van haar slechtste kant laten zien.
    Want vanwege (priv)verplichting hebben Kim Rekko en Menno Janssen minstens 2 van de in totaal 6 raadsvergaderingen + een extra raadsvergadering aan zich voorbij laten gaan en is Gert-Jan Krabbendam niet n keer gesignaleerd in de bankjes van zijn fractie.
    GroenLinks is de enige partij die niet n keer voltallig heeft deelgenomen aan alle tot nu toe gewezen raadsvergaderingen.

    In totaal hebben 4605 kiezers op 16 maart 2022 op GroenLinks gestemd. Daarmee werd GroenLinks de op n na grootste partij in Maastricht.
    Niets ten nadele van de opvolgers Anne Lucas (alsnog), Mark Mlders en Coen van der Gugten, naar wellicht is een naamsverandering op z'n plaats....... SchaamRood !​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:24.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Nou dat is in ieder geval helder en een verdubbeling van de opvang voor 1 januari 2023.

    wat was het toch supersnel inzake corona geregeld
    je moet het ook wel willen voor je eigen bevolking...............

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Update opvang asielzoekers in Maastricht

    Anita Bastiaans (VOLT, Wethouder Duurzaam Sociaal Domein, WMO, Welzijn, Diversiteit, Europa en de Euregio) heeft vandaag een Raadsinformatiebrief (RIB ) naar de gemeenteraad in Maastricht gestuurd over een update van de opvang van asielzoekers in Maastricht.
    Deze RIB (no. 2022.15060 d.d. 8 september 2022) is HIER te lezen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius dd 20 augustus 2022
    Met betrekking tot al die ellende die we op televisie zien omtrent de COA's en "Ter Apel" hoe staat Maastricht er eigenlijk voor of in qua opvangplekken?
    Ik denk dat Antonius zijn vraag nu ruimschoots beantwoord krijgt.

    Je kunt van alles vinden over de opvang van (minderjarige) asielzoekers, maar ik denk dat Maastricht aantoont mee te denken en haar verantwoordelijkheid in deze neemt.

    Overigens lezen we in bovenstaande RIB ook dat:
    "(..)
    Het Rijk voor 1 oktober 2022 komt met een politieke keuze (visie) op en uitvoeringsplannen voor de instroom, doorstroom en uitstroom in de asielketen, inclusief de middelen. Dit moet voorkomen dat we nogmaals in een dergelijke crisis geraken. Hierin moet ook kraakhelder worden gemaakt hoe we ervoor zorgen dat de doelgroep die niet mag blijven ook daadwerkelijk en zo snel mogelijk vertrekt. Dit laatste is ook van groot belang voor het draagvlak uit de samenleving. Daarbij wordt ook gekeken naar hoe met het onderscheid kansrijke/kansarme asielaanvragen sneller tot een beslissing kan worden gekomen (...) "

    Ik hoop dat "het Rijk" zich aan deze toezegging houdt, maar eerlijk gezegd..... ik heb er weinig vertrouwen in.
    Maar laten we even afwachten.

    (Zie ook topic Overmaze in Limmel genoemd voor noodopvang asielzoekers)

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Slavernijverleden Maastricht ?

    Ik stond erop te wachten.
    Wanneer komt een politieke partij in Maastricht (ik gokte op GroenLinks) met een motie of vraag over het slavernijverleden in Maastricht?
    En natuurlijk de daarbij behorende excuses.
    Het heeft even geduurd, maar..... daar is hij dus.
    Op 4 juli 2022 stelde (uiteraard!) GroenLinks onderstaande vragen (zie link).
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._Keti_Koti.pdf

    (..)
    Ik zal wel een nieuwe topic openen op MestreechOnline die wellicht enige info zal verschaffen over wel of (nagenoeg) geen slavernij in Maastricht dan wel Limburg.
    Zie: https://forum.mestreechonline.nl/for...urg#post105374
    Gisteren, 8 september 2022, kwam burgemeester Annemarie Penn-Te Strake met een antwoord op de Keti Koti-vragen van GroenLinks van 4 juli 2022.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._Keti_Koti.pdf

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    spannend dat er blijkbaar ergens op deze wereld volgens Veninga een politiek bestaat zonder spelletjes

    https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/27...-over-a4140021p.s. Thea en Theo kennen jullie beslist nog wel.
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Antonius; 30 augustus 2022, 10:53. Reden: p.s.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ik ontvang tegenwoordig alle mutaties die worden aangebracht in het (politiek) bedrijfsprocessensysteem, Parlaeus, van de gemeenteraad, of beter gezegd de griffie.
    Overigens is dat geen persoonlijke geste of zo, maar iedereen kan zich daarvoor aanmelden via onderstaande link:
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/maillist

    Bij mij duurde het uiteindelijk wel 2,5 maanden alvorens het werkte.
    Maar nu werkt het

    (..... onder ons gezegd en gezwegen.... dat Parlaeus is een -systeem. En dan druk ik me nog milt uit )

    Maar in datzelfde systeem zie je ook ingestuurde stukken.
    En nu is er een mevrouw,
    Trudy Veninga,
    Spelbegeleider voor Politiek Zonder Spelletjes,
    die denkt een gat in de markt te hebben ontdekt

    Zij stuurt met enige regelmaat (digitale) foldertjes naar de Griffie over "De Politieke School".
    https://www.depolitiekeschool.nl/

    Zou er nu werkelijk een gek zijn die die cursussen gaat volgen??
    Zo ja, dan volgt hier een - in tegenstelling tot de cursussen - gratis advies!
    "Je bent dan volledig ongeschikt voor de politiek! "


    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    De gemeenteraad is vandaag via een RIB (RaadsInformatieBrief) in kennis gesteld over het feit dat de noodopvang Don Bosco, Marienwaard 51 te Maastricht is geopend.
    Een RIB is openbaar.
    Voor degene die interesse heeft...... https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._nwaard_51.pdf

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik ga er echter vanuit dat dit wel belicht wordt bij het beantwoorden van de art. 47 RVO vragen van PVM in bovenstaande posting...
    Nou ik viel er dus hier met mijn neus in de boter qua thema.

    Ik was zelf in vele verschillende landen aan het werk.
    En een steuntje in de rug waardeerde ik zeer zeker. Ik was geen asielzoeker maar Europeaan met een van de belangrijkste noden die je kan hebben, het dak boven je hoofd in een vreemde stad waar je aan de slag gaat als werkende en betalende burger.

    Net zoals al die Europese studenten die hier komen studeren en jobs nodig hebben om hun peperdure kelderwoning te bekostigen in Maastricht.

    Ik heb omstandigheden gezien in 2018 ~ 2019 inzake studenten huisvesting die gaan echt terug naar de armoede van 1930 zoals mijn vader ze vertelde aan ons. "De Achterbuurten" van Maastricht zal bekend zijn als halfhartige sociale opvang. Die achterbuurten wilden de Maastrichtenaren een voor een aanpakken en verbeteren gedurende de jaren 75~85~95.

    Genoeg Maastrichtse Colleges die zich de verantwoordelijkheid bewust waren en ook iets deden. Zelfs Jan Hoen was socialer dan de PVDA zelf destijds. Omdat er een opdracht was die heel belangrijk was. En nu is er ook een opdracht.

    Je mag best filteren in de asiel aanvragen. Heel effectief en simpel uit te voeren.
    Er werd al melding gemaakt van Noord-Afrikanen die niet uit een onveilig land komen en de procedure misbruiken.
    Maar dat betekend niet dat je een asielstop kan doorvoeren. Dat is onwettelijk beste PVM.



    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Met betrekking tot al die ellende die we op televisie zien omtrent de COA's en "Ter Apel" hoe staat Maastricht er eigenlijk voor of in qua opvangplekken?
    Hoe het precies er voor staat weet ik niet.
    Ik ga er echter vanuit dat dit wel belicht wordt bij het beantwoorden van de art. 47 RVO vragen van PVM in bovenstaande posting.
    De antwoorden op schriftelijke vragen worden doorgaans binnen 4 weken gegeven.

    Maastricht heeft wel een groot permanent AZC (Francois de Veyestraat) en in het verleden zijn er in Maastricht, als ik put uit mijn geheugen, wel vaker (nood)opvangen geweest, denk aan St. Pieter, Malberg en het voormalige Huis van Bewaring "Overmaze" in Limmel/Beatrixhaven.
    In die zin denk ik dat Maastricht gekenmerkt mag/kan worden als een gemeente die meedenkt en/of meewerkt.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    PVM stelt vragen voor een asielstop

    De PVM heeft deze week het stadsbestuur van Maastricht, cf. art. 47-RvO (Reglement van Orde), schriftelijk vragen gesteld met de onderliggende gedachte om de asielinstroom te beperken.

    In de inleiding op hun vragen, stelt de PVM het navolgende:
    "Vandaag lazen wij in de krant dat de fractievoorzitters van de VVD in 16 Limburgse gemeenteraden bij hun eigen Tweede Kamerfractie voor een asielstop hebben gepleit.
    Ook Partij Veilig Maastricht maak zich grote zorgen over de enorme toe- en instroom van asielzoekers. De impact op onze samenleving is enorm, waardoor het draagvlak om asielzoekers op te vangen drastisch afneemt. We kunnen de hoge instroom nauwelijks nog aan. Er is een groot tekort aan woningen, waarbij mensen die jarenlang op een wachtlijst staan ook nog eens worden gepasseerd t.o.v. statushouders.
    Daarnaast moeten we ook nog eens rekening houden met de energiecrisis en de economische tijdbom, waardoor veel mensen niet meer kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. De voedselbanken kraken in hun voegen.
    Partij Veilig Maastricht is en blijft van mening, dat echte oorlogsslachtoffers altijd geholpen moeten worden, maar we zijn van mening dat we onder ogen moeten zien dat, als we dit op een veilige verantwoorde manier willen doen voor zowel onze eigen burgers als voor de echte oorlogsslachtoffers, de rek eruit is en er een asielstop moet komen. Het feit dat het kabinet wil tornen aan onze grondwettelijke autonome positie door te dreigen opvanglocaties desnoods tegen de wil van de gemeente te realiseren, stuit ons ontzettend tegen de borst en daar zijn wij fel op tegen. (..)"


    Daarna volgende de vragen. Kortheidshalve verwijs ik naar onderstaande link.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/questions/action=showdoc/gd=28322/Partij_Veilig_Maastricht___Asielinstroom_beperken. pdf

    Na het lezen van de schriftelijk vragen van de PVM rezen bij mij toch wat vragen, waarop ik via mail, contact zocht met de fractievoorzitster Tiny Meese.

    Ik gaf aan dat er enerzijds gezegd wordt dat echte oorlogsslachtoffers altijd geholpen moeten worden, maar anderzijds vindt de PVM dat desondanks de rek eruit is en er een asielstop moet komen. Dat lijkt tegenstrijdig.
    Verder bestaat er, m.i., geen grondwettelijke autonome positie voor gemeenten in het kader van de huisvesting van asielzoekers.

    Wat ik vervelend vind is dat gemeentelijke partijen, of dat nu een lokale partij of een landelijke partij is, de suggestie wekken dat zij daar formeel wel inspraak in hebben en dat dit recht nu genegeerd wordt door de Rijksoverheid.

    Tot slot is de asielprocedure niet exclusief voor oorlogsslachtoffers, maar mn. voor politieke vluchtelingen die moeten vrezen voor vervolging in het land van herkomst.

    Reactie PVM:
    Op de minuut af exact anderhalf uur nadat ik de vragen gesteld had aan Tiny Meese kreeg ik al antwoord.

    Leave a comment:

Bezig...
X