Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    PVM stelt vragen voor een asielstop

    De PVM heeft deze week het stadsbestuur van Maastricht, cf. art. 47-RvO (Reglement van Orde), schriftelijk vragen gesteld met de onderliggende gedachte om de asielinstroom te beperken.

    In de inleiding op hun vragen, stelt de PVM het navolgende:
    "Vandaag lazen wij in de krant dat de fractievoorzitters van de VVD in 16 Limburgse gemeenteraden bij hun eigen Tweede Kamerfractie voor een asielstop hebben gepleit.
    Ook Partij Veilig Maastricht maak zich grote zorgen over de enorme toe- en instroom van asielzoekers. De impact op onze samenleving is enorm, waardoor het draagvlak om asielzoekers op te vangen drastisch afneemt. We kunnen de hoge instroom nauwelijks nog aan. Er is een groot tekort aan woningen, waarbij mensen die jarenlang op een wachtlijst staan ook nog eens worden gepasseerd t.o.v. statushouders.
    Daarnaast moeten we ook nog eens rekening houden met de energiecrisis en de economische tijdbom, waardoor veel mensen niet meer kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. De voedselbanken kraken in hun voegen.
    Partij Veilig Maastricht is en blijft van mening, dat echte oorlogsslachtoffers altijd geholpen moeten worden, maar we zijn van mening dat we onder ogen moeten zien dat, als we dit op een veilige verantwoorde manier willen doen voor zowel onze eigen burgers als voor de echte oorlogsslachtoffers, de rek eruit is en er een asielstop moet komen. Het feit dat het kabinet wil tornen aan onze grondwettelijke autonome positie door te dreigen opvanglocaties desnoods tegen de wil van de gemeente te realiseren, stuit ons ontzettend tegen de borst en daar zijn wij fel op tegen. (..)"


    Daarna volgende de vragen. Kortheidshalve verwijs ik naar onderstaande link.
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/questions/action=showdoc/gd=28322/Partij_Veilig_Maastricht___Asielinstroom_beperken. pdf

    Na het lezen van de schriftelijk vragen van de PVM rezen bij mij toch wat vragen, waarop ik via mail, contact zocht met de fractievoorzitster Tiny Meese.

    Ik gaf aan dat er enerzijds gezegd wordt dat echte oorlogsslachtoffers altijd geholpen moeten worden, maar anderzijds vindt de PVM dat desondanks de rek eruit is en er een asielstop moet komen. Dat lijkt tegenstrijdig.
    Verder bestaat er, m.i., geen grondwettelijke autonome positie voor gemeenten in het kader van de huisvesting van asielzoekers.

    Wat ik vervelend vind is dat gemeentelijke partijen, of dat nu een lokale partij of een landelijke partij is, de suggestie wekken dat zij daar formeel wel inspraak in hebben en dat dit recht nu genegeerd wordt door de Rijksoverheid.

    Tot slot is de asielprocedure niet exclusief voor oorlogsslachtoffers, maar mn. voor politieke vluchtelingen die moeten vrezen voor vervolging in het land van herkomst.

    Reactie PVM:
    Op de minuut af exact anderhalf uur nadat ik de vragen gesteld had aan Tiny Meese kreeg ik al antwoord.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Met betrekking tot al die ellende die we op televisie zien omtrent de COA's en "Ter Apel" hoe staat Maastricht er eigenlijk voor of in qua opvangplekken?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wat doet een wethouder van lobby en een Stadsdeelwethouder ?

    Voor het eerst, voor zover bekend, heeft Maastricht een wethouder voor lobby, i.c. Manon Fokke (PvdA).

    Manon Fokke legt uit dat bewust is gekozen om lobby bij een wethouder neer te leggen. Normaliter is het een (ongeschreven) taak van de burgemeester.
    Fokke: Maastricht heeft uiteraard ambitieuze toekomstplannen en het geld en/of de medewerking voor dergelijke plannen komt niet vanzelf aangevlogen.
    Bovendien heeft Maastricht lessen getrokken uit het verleden.
    Want misschien was Maastricht in het (recente) verleden wat teveel naar binnen gericht.


    En dus?
    Gooi de luiken open!, aldus wethouder Fokke, Kijk naar de provincie, de regio, Brussel en Den Haag.
    Als voorbeeld de plannen rond het (nieuwe) station en/of de spoorwegovergang Duitse Poort.
    Dat is weliswaar de portefeuille mobiliteit (verkeer) van collega John Aarts (VVD), maar we moeten wel in gesprek met Prorail
    .

    Spreken we dan over een soort van achterkamertjespolitiek?
    Absoluut niet! Alles is open en inzichtelijk. Tegenwoordig blijft niets geheim en dat moet je ook niet willen. Overal zijn verslagen, notities en agendas of mails van. Maar het is goed om met andere partijen, bijvoorbeeld Prorail, in gesprek te gaan en uit te leggen wat wij willen, maar ook wat wij kunnen betekenen.

    Lijkt me een leuke portefeuille, zeker als dadelijk een grote multinational zich meldt voor een paar hectaren industriegrond.
    Dan verwijs ik die multinational gelijk door naar collega Hubert Mackus (CDA) met de portefeuille Economie. Daar treed ik niet tussen. Mijn lobby beperkt zich feitelijk tot gesprekken met de (semi-)overheid, al dan niet over de grens.
    En indien nodig geldt ook hier dat we het eventueel samen kunnen en zullen doen.


    En het stadsdeelswethouderschap?
    Een vurige wens van de PvdA in jullie verkiezingsprogramma. Lost deze stadsdeelwethouder, zo mogelijk, de problemen zelf op, ook al is het niet direct zijn/haar portefeuille?
    Neen, de stadsdeelwethouder is zichtbaar en aanspreekbaar in zijn/haar stadsdeel. Burgers hebben behoefte aan een herkenbaar aanspreekpunt. Bij hem of haar kunnen ze terecht met vragen, opmerkingen en eventuele wensen of suggesties.
    De stadsdeelwethouder neemt deze signalen over en zorgt dat de signalen terecht komen bij de verantwoordelijke wethouder en/of afdeling. Hij/zij laat de burger weten dat zijn/haar signalen worden opgepakt en dat de verantwoordelijke wethouder/ambtenaren zullen reageren. Dat zal de stadsdeelwethouder, zo mogelijk, ook monitoren.
    Verder zal de stadsdeelwethouder proberen met regelmaat aanwezig te zijn bij buurtevenementen en - gevraagd en ongevraagd wellicht eens een mening of suggestie te geven als er een bijeenkomst is over bijvoorbeeld een probleem in de wijk.


    Mijn gesprek op woensdag 10 augustus 2022 met de PvdA-wethouder Manon Fokke duurde bijna 2 uur.
    Een prettig en open gesprek met een wethouder die ogenschijnlijk laagdrempelig benaderbaar is, al voegt ze er onmiddellijk aan toe dat het nu zomerreces is en de agenda daarom redelijk leeg is.
    Na het zomerreces en haar prive-verhuizing zal de agenda wel sneller vollopen, maar de intentie is en blijft dat ze, zeker als stadsdeelwethouder, gemakkelijk benaderbaar wil blijven.​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:37.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    topic no 77 blz. 6 Topic 'Gemeenteraadsverkiezingen 2022'.
    2 maart 2022, 21:34

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Ik ben niet van plan om mijn stem weg te gooien ,dus daarom ga ik voor Manon.
    Naar mijn gevoel de nieuwe wethouder.2022. een vrouw met karakter.


    duidelijk.....
    Last edited by Pier; 18 augustus 2022, 13:55. Reden: Toevoegen quote-tekens

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Gesprek met wethouder Manon Fokke (PvdA)

    Zoals hierboven al gepost had ik dus op woensdag 10 augustus 2022 een afspraak met Manon Fokke (PvdA) in de nieuwste wethouderkamer van ons stadhuis.

    Voor iedereen die, af en toe, de politieke perikelen volgt in Maastricht, maar zeker voor de (trouwe) volgers van ons (politiek-)forum, zal Manon Fokke (46) geen onbekende zijn.

    Click image for larger version  Name:	2022%20manon%20fokke.jpg?h=ddedbdb1&itok=MkV3qasw.jpg Views:	0 Size:	86,1 KB ID:	105648
    (Foto: gemeente Maastricht)

    Maar hoe kwam Manon Fokke eigenlijk in Maastricht terecht?
    Maar hoe kwam Manon Fokke eigenlijk in Maastricht terecht?
    Het begon in 1996 toen ze rechten ging studeren aan de Universiteit in Maastricht.
    Na haar studie vond ze een baan bij de afdeling bestuursrecht van de rechtbank in Maastricht en bleef ze hangen in Maastricht.
    Ze was al lid van de PvdA, maar in 2005 wilde ze actief worden binnen de (gemeentelijke) politiek.
    Bij de verkiezingen van 2006 haalde de PvdA nog 13 (!!) zetels en werd ze raadslid, om in 2007 zelfs fractievoorzitter te worden.
    Alleen tijdens het kabinet Rutte II maakte ze, voor (ruim) vier jaar als volksvertegenwoordiger, een uitstapje naar Den Haag.
    In 2018 keerde ze terug als fractievoorzitster van de PvdA in Maastricht, waar de PvdA nog slechts 3 zetels had.

    In haar Haagse periode kreeg ze wel 2 kinderen met haar partner.

    Anno 2022 heeft de PvdA in Maastricht 4 zetels
    Sinds 15 juni 2022 is ze beedigd als wethouder met de portefeuilles:
    Financine; Bedrijfsvoering m.u.v. P&O; Publieke Dienstverlening; Burgerparticipatie en Lobby.
    Daarnaast is ze Stadsdeelwethouder van Maastricht West en 4de locoburgemeester.

    De komende maand, aansluitend op het zomerreces, wordt het priv ook nog even druk, want dan gaat het gezinnetje verhuizen naar het stadsdeel Zuid-West.
    Het zomerreces wordt buiten een gesprek met MestreechOnline ook gebruikt voor het inpakken van alle spulletjes.

    In haar wethouderskamer hebben wij een leuk en geanimeerd gesprek waarbij de tijd vliegt. Nog voor ik goed en wel toekom aan mijn eerste vooraf bedachte - vraag zie ik dat er al 25 minuten verstreken zijn.

    Welke hobbys heeft Manon Fokke eigenlijk?
    Je hoopt, verwacht wellicht, een opzienbarende hobby zoals diepzeeduiken, bergbeklimmen of skydiven, maar neen.
    Het blijken (bord)spelletjes met vrienden en met de kinderen te zijn en vakantie/weekends met het gezin in een stacaravan in Overijssel. Dus geen poespas, maar gewoon normaal.

    En hoe zit het nu met het college? Laat me raden Samen is het toverwoord, niet?
    Manon lacht, maar het klopt. Samen is, zo ik wil, het toverwoord, al wil ze het niet zo hard uitspreken.

    Het is mooi dat dit college er voor gekozen heeft om dossiers en problemen gezamenlijk het hoofd te bieden in een coalitieakkoord in hoofdlijnen. Geen wethouder met een strikt afgebakende portefeuille, maar portefeuilles die elkaar complementairen.
    Kijk naar bijvoorbeeld de indeling van de portefeuilles.
    Bedrijfsvoering (M. Fokke) t.o.v. P&O-beleid (A. Meij)
    Wonen (J. Pas) t.o.v. Ruimtelijke ontwikkeling (F. Bastiaens)
    Europa en de Euregio (A. Bastiaans) t.o.v. Lobby (M. Fokke)
    Onderwijs (J. Pas) t.o.v Jeugdzorg (A. Meij)
    "De een kan (meestal) niet zonder de ander", aldus Manon Fokke. " De chemie tussen de wethouders, ondanks de wellicht soms grote politieke verschillen, is uitstekend.
    Daarmee geeft Manon Fokke hetzelfde signaal af als eerder de wethouders Frans Bastiaens (SPM) en Johan Pas (PVM).

    In het uitvoerige gesprek met Manon Fokke, dat ik niet krijg samengevat in circa 500 woorden voor een goed leesbare posting, ben ik erg nieuwsgierig naar de portefeuilles lobby en stadsdeelwethouder.

    Wat doet de wethouder met lobby en hoe wordt het stadsdeelwethouderschap vorm gegeven?
    Even een cliffhanger, om het in goed Nederlands te zeggen, maar de uitleg over deze portefeuilles volgt.​


    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:36.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Vervolg gesprekken met de Maastrichtse wethouders.

    Als buitenstaander sta je er niet bij stil, maar nu Maastricht van vier wethouders in 2010 is doorgegroeid naar zeven wethouders nu, betekent dit dat er binnen ons historisch stadhuis, in de loop van de jaren, drie (nieuwe) wethouderkamers zijn gecreeerd.

    Hebben we net voor miljoenen het hele stadhuis gerenoveerd, moest er dit jaar weer een extra kamer gecreeerd worden.
    Iedereen begrijpt dat dit geen kwestie is van even een muurtje slopen of juist metselen, maar dat dit met beleid moet gebeuren, want het moet natuurlijk een representatieve kamer worden.

    De nieuwste (7de) kamer is in ieder geval nu van wethouder Manon Fokke (PvdA).
    Als ik het wel heb moest het gezamenlijk college-secretariaat op de 2de verdieping hier voor wijken en is deze ruime kamer nu van onze nieuwe wethouder van de PvdA.

    Op woensdag 10 augustus 2022 had ik een afspraak met Manon Fokke voor een gesprek, maar daar later meer over.
    Wel prettig was dat de kamer aan de noordkant van het stadhuis ligt, want met een buitentemperatuur van circa 31 graden is het wel zo prettig dat de kamer aan de schaduwkant ligt.
    Misschien heeft Manon Fokke wel voor deze kamer, zeker geen achterkamertje zo is mij verzekerd!, gelobbyd..​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:29.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Veel schriftelijke vragen ondanks zomerreces

    Uiteraard weet ik dat het zomerreces in de politiek niet betekent '2 maanden vakantie', iets wat alle politici met klem benadrukken als je deze suggestie doet, maar wat mij wel opvalt is dat er deze maand, tijdens het zomerreces dus, veel schriftelijke vragen worden gesteld aan de het college van B&W.
    In de laatste 11 dagen zijn er niet minder dan 9 (negen) schriftelijke vragen ingediend. De PvdA, proletarirs aller landen hebben kennelijk genoeg aan 2 of 3 weken vakantie , alleen al heeft 4 vragen ingediend!
    In diezelfde periode van 1 t/m 11 augustus in 2021 en 2020 werden respectievelijk 7 en 15 (!!) schriftelijke vragen gesteld.
    En ook in die periodes was de PvdA hofleverancier.

    Een van die PvdA-vragen van dit jaar, over het bestemmingsplan van De Beyart, is nader uitgewerkt in onze MO-topic over De Beyart en is direct te vinden via onderstaande link.
    https://forum.mestreechonline.nl/for...612#post105612
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:27.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Buiten-schaakbord Plein 1992

    Ik denk dat 80% van alle moties, hoe belangrijk ook, onopgemerkt voorbij gaan aan het grote publiek.
    Het zijn vaak vragen over en voor ambtelijke stukken en aansluitende beleidsstukken, maar voor het grote publiek vaak onzichtbaar dan wel niet ingrijpend in hun dagelijks bestaan.

    Hoe anders met een motie van het CDA, mede ondertekend door de SP, Groep Gunther en D66, van 12 november 2019 over een buiten-schaakbord.
    Dit buiten-schaakbord kwam voort met de doelstelling van het coalitieakkoord 2018-1022 (Onbegrensd en Ontspannen) om o.a. algemene laagdrempelige voorzieningen en ontmoetingsplekken te faciliteren.
    In mijn herinnering, maar ik kan mij daarin vergissen, was de toenmalige verantwoordelijke wethouder, Bert Jongen (D66), niet erg enthousiast over die motie.
    Maar de motie werd aangenomen door de gemeenteraad.

    Kort daarna kwam corona en lag "alles stil". Maar uiteindelijk kwam er op 9 februari 2021 een collegebesluit. (Zie ook HIER
    (Twee schakende mannen, diep verzonken in hun schaakspel op Plein 1992. Foto Pier)

    We zijn dus nu in juli 2022 en jullie pierlementair-verslaggever ging eens ter plaatse kijken hoe het ervoor staat.

    Ter plaatse trof ik toevallig een van de vrijwilligers, dhr. Peter Martens.
    "Ik ben net bezig met de schaakstukken op te ruimen in een afgesloten kist verwerkt in de bankjes naast het schaakbord. Ik woon hier aan het Plein 1992 en zie dat het wel een succes is en zeer geregeld heb ik bij het schaakbord aangename ontmoetingen en gesprekken.
    's Avonds, als ik zie dat niemand meer aan het schaken is, ruim ik de schaakstukken op.
    Het vandalisme rond dit schaakbord valt reuze mee. Ik geloof dat 1 stuk inmiddels is vervangen en onlangs zag ik nog 2 opgeschoten jeugdigen voetballen met de schaakstukken. Maar dat is eerder uitzondering dan regel. Ik denk dat het schaakbord een goede uitwerking heeft en de sociale controle op het plein heeft vergroot. Kortom, ik vind het een succes".

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    B]Anne Lucas nieuw raadslid voor GroenLinks Maastricht[/B]

    Zoals bekend zal de fractievoorzitter van GroenLinks, Menno Janssen, op 1 september 2022 stoppen als raadslid voor GroenLinks (zie HIER)

    Hij zal worden opgevolgd door Anne Lucas (25).
    Anne haalde bij de verkiezingen in maart 2022 met voorkeursstemmen (302) ruim de kiesdrempel en had direct recht op een raadszetel.
    Mede om gezondheidsredenen besloot zij echter in maart 2022 af te zien van haar raadszetel.
    De zetel van Anne werd destijds ingenomen door Menno, die nu dus vertrekt en zijn zetel als het ware teruggeeft aan Anne.

    "Ik had in maart besloten op dat moment de zetel die mij toekwam nog niet in te nemen, onder meer vanwege onzekerheid rondom mijn gezondheidssituatie. Gelukkig is dat nu zodanig uitgekristalliseerd dat dat geen belemmering meer vormt", aldus Anne Lucas. "Hoewel het ook voor mij een grote verrassing was dat ik in maart met voorkeurstemmen werd gekozen, zie ik het als een eer en voorrecht om volksvertegenwoordiger te mogen zijn en stem te geven aan jonge progressieve inwoners die op dit moment ondervertegenwoordigd zijn in de Maastrichtse gemeenteraad."

    Anne Lucas studeert European Studies en is met de afrondende fase van haar studie bezig. In de afgelopen jaren heeft ze zich onder meer via Amnesty International bezig gehouden met mensenrechten en heeft ze in de universiteit gewerkt als studentmedewerkster in het International Student Helpdesk, waar ze studenten hielp met onder andere zorgverzekeringen, belastingen en toeslagen.

    Over haar drijfveren zegt Anne het navolgende:
    "Al bijna 20 jaar woon ik in Maastricht en zet mij actief in voor minderheden en vrouwenrechten. Actievoeren zit mij in het bloed. Door me kandidaat te stellen, wil ik de vele themas, die mij na aan het hart liggen, zoals Mensenrechtenschendingen, Discriminatie, Duurzaamheid en Klimaat, in de gemeenteraad brengen. De normen en waarden van GroenLinks passen daarbij heel goed bij mij."

    (Bron: Website GroenLinks Maastricht)[​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:26.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Frans Bastiaens over het informatieproces richting het huidige college

    Tijdens het het gesprek dat ik op 13 juli 2022 had met wethouder Frans Bastiaens (SPM) vroeg ik hem specifiek naar de informatieronde die vooraf ging aan de vorming van het huidige college.
    Want over de formatie van het college is dan wel veel lof, maar daaraan vooraf ging wel nog een informatieproces.

    En daar zijn, wat mij betreft, wel wat kritische kanttekeningen bij te plaatsen.

    Waarom wordt Wil Rutten (72), die tot 1 januari 2022 nog gemeentesecretaris a.i. was, gevraagd om als informateur aan de slag te gaan, samen overigens met Mireille Heijltjens?
    Tot januari werkte Rutten nauw samen met het zittende college en kent hij alle gevoeligheden binnen en rondom het college.
    Het informatieproces is een politiek instrument, met als uitgangspunt de uitslag van de verkiezingen.

    Frans Bastiaens begrijpt deze kritische noot.
    Er waren andere informateurs in het vizier, maar die wilden niet dan wel waren niet beschikbaar.
    Wil Rutten was wel beschikbaar en bleek, zo was in het afgelopen anderhalve jaar gebleken, een uitstekende verbinder.
    Toen Wil Rutten begin 2021 begon als gemeentesecretaris a.i. en daarmee tevens algemeen directeur van de gemeente Maastricht, was er veel onrust binnen het ambtenarenapparaat.
    Het dieptepunt was de zgn samen
    Last edited by Pier; 27 juli 2022, 14:12.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Een gesprek met wethouder Frans Bastiaens (SPM)

    Woensdag 13 juli 2022 had ik op ons mooie Stadhuis een afspraak met Frans Bastiaens, wethouder van de grootste partij in Maastricht, de Senioren Partij Maastricht (SPM), en tevens 1ste loco-burgemeester.

    Click image for larger version Name:	2022%20frans%20bastiaens.jpg?h=7c11caed&itok=OmV93MIs.jpg Views:	0 Size:	110,7 KB ID:	105514
    (Foto gemeente Maastricht)

    Met regelmaat claimt de 1ste loco-burgemeester de wethouderskamer rechts van de hoofdingang.
    Ik ben jaren geleden eens in die kamer geweest en in mijn herinnering was het een mooie klassieke kamer met veel licht.
    Hoe dan ook, toen Vivianne Heijnen (CDA) in 2018 1ste loco-burgemeester werd, stond zij erop om die kamer te krijgen.

    Dat vond de toenmalige bewoner John Aarts (VVD) niet zo leuk, want het was zijn kamer, met veel licht en uitzicht op friture Reitz, maar ja..
    Nu Frans Bastiaens sinds kort 1ste loco-burgemeester is had hij natuurlijk die kamer mogen claimen, maar hij zag er vanaf.
    Frans Bastiaens: Ik ben tevreden met mijn oude wethouderskamer en ik hoef die kamer aan de overkant van de hal niet. Het is prima zo!

    Frans Bastiaens is jaren lid van de PvdA geweest en zat ook namens de PvdA in de Maastrichtse gemeenteraad. Hij was zelfs fractievoorzitter van de PvdA, maar eind 2017 ging er iets mis tussen Bastiaens en de PvdA.
    (Zie november 2017)

    Wat er formeel is gebeurd weet ik niet en daar kan ik wel naar gissen, maar laten we dit maar niet doen. Frans Bastiaens stapte uit de PvdA-fractie.
    Maar het bleek geen definitief afscheid van de lokale politiek. Een paar maanden later, in maart 2018, staat Frans Bastiaens als nummer 2 op de lijst van de SPM.
    Helaas haalt hij toch geen (directe) raadszetel. Twee lager geplaatste kandidaat-raadsleden halen meer stemmen en Bastiaens besluit om het raadswerk nu (voorlopig) wel achter zich te laten.

    Ongeveer 3,5 jaar later maakt hij dan toch weer een comeback.
    Als de zittende SPM-wethouder Jim Janssen eind maart 2021 aftreedt, n.a.v. een te hoge declaratie voor de extern ingehuurde interim-directeur Henk Dekkers, waarvoor Janssen uiteindelijk verantwoordelijk was, wordt Bastiaens op 28 april 2021 beindigd als wethouder.

    Na de verkiezingen van 16 maart 2022 wordt hij, als leider van de grootste partij in Maastricht, belast met de procedure rond de (in)formatie van het nieuwe college (zie volgende posting)

    Op 13 juni 2022 wordt het nieuw college van B&W, bestaande uit zeven partijen, te weten de SPM, het CDA, D66, PvdA, VVD, PVM en Volt, bedigd.
    Frans Bastiaens wordt opnieuw wethouder met als portefeuille:
    Stedelijke ontwikkeling, Cultuur, Veerkrachtige wijken, Ouderenbeleid en tevens stadsdeelwethouder voor Maastricht Noord-West.

    Bastiaens ziet het coalitieakkoord 2022-2026
    Maastricht, Stad van verbondenheid
    vooral als een akkoord op hoofdlijnen waarbij samen met toverwoord is.

    Meer nog dan het vorige college is er nu afgesproken dat alle wethouders (nog) meer samenwerken, in die zin dat hun portefeuilles niet strak zijn afgebakend, maar dat ze veel meer portefeuille-overschrijdend elkaar ondersteunen en zoeken naar de beste oplossing.
    Samen moet ze de klus klaren en toekomstige vragen die ze nu nog niet kennen gaan ze gezamenlijk als college adresseren.
    We zijn een (h)echte club en zijn bereid elkaar op alle gebieden te helpen en te ondersteunen. Dat voelen we heel sterk en is ontstaan tijdens de formatie. Dat was ook wel zo in het vorige college, maar daar was toch iedereen meer gefocust op zijn eigen portefeuille en zijn eigen aandachtsvelden.

    Bastiaans heeft er de komende 4 jaar zin in en vertrouwt op een goede collegiale samenwerking binnen het college en samen met de raad.
    Wat hem wel nog van het hart moet is de verruwing in de gemeenteraad.
    Toen ik na pakweg 3,5 jaar terugkeerde in de raadszaal constateerde ik dat het debat was verruwd. Dat is jammer en we moeten zorgen dat dit stopt. We kunnen het inhoudelijk oneens zijn, maar laten we er wel voor zorgen dat we met plezier onze taken kunnen vervullen.​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:42.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Interessant figuur Johan Pas en van Pier een mooie introductie op Mestreechonline.nl

    Niet zozeer dat er weer, of nog steeds, een campus idee is die door de stad rondwaart hoop ik dat ie der korte metten mee maakt.
    Veel interessanter is natuurlijk de portefeuille Welstand voor ons aanzien en de Welstand visie historisch en architecturaal en ook portemonnee van ieder Maastrichtenaar die naar welstand streeft.

    Hij zou eens met het eerste beginnende een goede introductie moeten krijgen door het centrum lopende en eens naar boven moeten kijken, de verloedering van panden en achterhuizen.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Maak kennis met kersvers wethouder Johan Pas (D66).

    Op woensdag 13 juli 2022 had ik een afspraak op het stadhuis met zeker niet de langst zittende wethouder van Maastricht ooit, Frits Gybels, maar wel met de langste wethouder ooit, Johan Pas (D66).
    Johan Pas, sinds 5 weken wethouder voor D66, meet 2.03m.

    Hij heeft de navolgende portefeuilles:
    Wonen, Onderwijs, Studentenstad en Welstand.
    Tevens is hij stadsdeelwethouder van Maastricht Zuid-West, zeg maar alles tussen de Maas en de Tongerseweg.

    Click image for larger version Name:	profielfoto%20Johan%20Pas.png?h=2ac84ed4&itok=Y7hwkdBL.png Views:	0 Size:	813,6 KB ID:	105508
    (Foto: Gemeentelijke website Maastricht)

    Johan is geboren in Delfzijl en opgegroeid in Appingedam.
    Op zn 19de zag Johan het licht en verhuisde hij naar Maastricht, nou ja Kanne (B ), om te gaan werken bij chateau Neercanne.
    Een uitstekende beslissing uiteraard, maar alvorens zich helemaal te settelen in Maastricht ging hij ook nog eens kijken in Tegelen en hartje Amsterdam.

    Maar uiteindelijk was het toch Maastricht dat bleef trekken, al was het maar dat hij een echte Mestreechse leerde kennen met wie hij nu al jaren gelukkig is.
    Samen hebben ze twee kinderen en wonen ze in het Jekerdal, waarmee de cirkel richting Chateau Neercanne weer bijna rond is.

    Johan, graag de voornaam want anders is het zo formeel, is van origine een echte horeca-man, maar in 2006 ging hij toch richting het onderwijs, uiteraard met horeca in zijn pakket.
    In 2009 ging hij werken voor het LVO (Limburgs Voorgezet Onderwijs) en leerde hij Guido Mertens, toen raadslid voor D66 en nu burgerlid, kennen.
    Guido enthousiasmeerde Johan om lid te worden van D66, de partij waarop hij sowieso volgens eigen zeggen altijd al op stemde.
    In 2016 werd hij lid van D66 en vrijwel gelijk penningmeester in Maastricht.

    In 2018 werd hij burgerlid voor D66 en toen in april 2019 de toenmalige fractievoorzitster van D66 in Maastricht, Franca Eurlings-Tonnaer, i.v.m. een verhuizing, haar raadsperiode moest beindigen, werd Johan raadslid en gelijk fractievoorzitter van D66.
    En nu dus sinds een dikke maand wethouder.

    Afkomstig van het LVO is Johan o.a. verantwoordelijk voor de portefeuille Onderwijs.
    Bovendien, zo vertelt Johan heel open, heeft hij een terugkeergarantie van 4 jaar bij het LVO.
    Wringt hier niet een beetje de schoen met de schijn van mogelijke belangenverstrengeling?
    Er bestaan namelijk (LVO)-plannen om een grote campus te bouwen bij de Groene Loper en niet iedereen in de stad vindt dit een goed idee.
    Volgens de wethouder is dit een punt, maar is dit heel goed besproken met zijn collega wethouders.
    De uitkomst is dat hij Onderwijs in zijn pakket houdt, maar daar waar het zaken betreft richting LVO, bijvoorbeeld de mogelijk bouw van de campus, hij alleen in gesprek gaat met het LVO als hij vergezeld is van een andere wethouder.

    Niet geheel terzijde moet ik, Pier, hierbij aantekenen dat het samen met een andere wethouder een belangrijk punt is binnen het huidige college.
    Uit (korte) gesprekken die ik al heb gehad - en uitvoerige nog zal hebben - met andere wethouders, waarover later meer, blijkt dat dit college veel meer portefeuille-overschrijdend wil werken. Het scherp afbakenen van verantwoordelijkheden (portefeuilles) is als het gaat functioneren voorbij.

    De kennismaking met wethouder Johan Pas was zeer prettig en laagdrempelig.
    De komende 4 jaar zullen uitwijzen of hij gebruik gaat maken van zijn terugkeergarantie of dat hij de smaak te pakken heeft en Maastricht nog langer zal en mag dienen.​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:41.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Ja; win win, zeggen ze dan.
    wethouder worden in Maastricht + een woning in Maastricht
    de geluksvogel

    misschien win win win als hij de vergunningen even tot z'n prioriteit wil maken.
    wat een ellendig langzaam en frustrerend traject zeg... te weinig vergunningsverleners in de ambtenarij

    Leave a comment:


  • Pier
    replied


    Tijdens een extra ingelaste raadsvergadering (zomerreces) op dinsdag 19 juli 2022 is Hubert Mackus voorgedragen en beedigd als wethouder in Maastricht voor het CDA.
    Hubert Mackus volgt Niels Peeters (CDA) op, die, amper een maand na zijn beediging, door ziekte zijn werkzaamheden moest neerleggen.
    Mackus krijgt de portefeuille,
    Economie, Sport, Water, Natuur en Landschap en Vergunnen.

    Click image for larger version

Name:	Hubert%20Mackus.jpg?h=80ec2884&itok=aZ731qYd.jpg
Views:	196
Size:	104,1 KB
ID:	105495Ik zie ernaar uit om samen met inwoners en ondernemers te werken aan de toekomst van deze prachtige stad. Die toekomst ziet er glansrijk uit. Maar er is wel werk aan de
    winkel. We moeten onze economie sterk houden, de sport- en beweegdeelname kunnen verder omhoog en we hebben een grote opgave om Maastricht beter te beschermen tegen droogte en
    hoogwater. Ik heb er zin in om me daar de komende jaren samen met het nieuwe college en de raad sterk voor te maken.
    aldus Mackus.
    (Bron: Persbericht gemeente Maastricht)

    Leave a comment:

Bezig...
X