Oorspronkelijk geplaatst door Pier
Bekijk bericht
Tijdens een schorsing van de raadsvergadering liep ik even naar Jo Smeets en gaf hem een hand.
Ik zei daarbij dat ik nu niet wist of ik hem moest feliciteren dan wel condoleren met de breuk.
Jo lachte en zei zei dat hij het ook niet wist.
In de pauze sprak ik uitvoeriger met Jo.
Jo: "Tja, ik weet niet of ik nu blij moet zijn met over de breuk met de PVM, maar laat ik eerst en vooral voorop stellen dat ik met mijn volle verstand destijds mede heb getekend voor het coalitieakkoord. Laat vooral duidelijk zijn dat ik daar geen spijt van heb. Ik blijf het coalitieakkoord steunen.
Maar, het laatste pakweg half jaar had ik steeds meer kritiek op de koers van onze fractie. Ik as veel kritischer op tal van punten en ik had de indruk dat onze fractie een beetje verlamd was vanwege de 'coalitiedruk'.
Ik voelde dat er een politieke afstand tussen mij ontstond en mn. Tiny Meese.
Ik heb dat aangegeven en op een bepaald ogenblik heb ik aangegeven dat ik nadacht om de fractie te verlaten."
Pier: "Nu heb ik uit doorgaans betrouwbare bronnen vernomen dat je toen geflirt hebt, of op z'n minst in overleg bent gegaan, met de PvdA-fractie !"
"Dat is onzin. Ik heb vrijwel dagelijks contact met andere fracties. Met alle fracties spreek ik wel, maar dat gaat over van alles en niets.
Het klopt dat ik in de week voorafgaande aan de breuk met de PVM gesproken heb met 2 prominente PvdA-leden in Maastricht.
Belangrijk is wel om hierbij te vermelden van ik van origine altijd een PvdA'er ben geweest. Toen ik nog woordvoerder was van de landelijke vereniging van werknemers van coffeeshops en mij voor die werknemers inzette, heb ik vaak gesprekken gevoerd met landelijke PvdA-politici. In die tijd was Manon Fokke nadrukkelijk landelijk actief voor de PvdA. Ik heb ook met Diederik Samson gesproken.
In die tijd zou ik zelfs genegen zijn geweest om namens de PvdA op een kieslijst te gaan staan. Uiteindelijk is het daar niet van gekomen en werd ik benaderd door de toenmalige fractievoorzitster van de PVM in Maastricht, Esmiralda Thieme.
Ik ben toen lid geworden van de PVM en uiteindelijk in maart 2014 met voorkeurstemmen gekozen als gemeenteraadslid.
Ik ben er niet trots op dat het nu tot een breuk gekomen is met de PVM.
Ik stelde voor om van medio september 2023 als zelfstandig raadslid plaats te nemen in de raad en rond Kerst, samen met de PVM, een en ander de evalueren. Wellicht dat we rond Kerst dan constateerden dat het toch beter zou zijn om als een fractie, PVM, verder te gaan.
Dat hebben wij serieus besproken op maandag 11 september 2023. Dat was in Malberg. Ik ben toen van Malberg naar huis gereden, een ritje van pakweg 15 minuten, en op het moment dat ik thuis kwam kreeg ik een telefoontje van Pim Cleber van RTV Maastricht. Hij had zojuist een persbericht ontvangen van de PVM dat ik gebroken had met de PVM.
Voor mij was toen de conclusie helder.
De PVM had dit persbericht al klaar staan en heeft het verzonden op het moment dat ik het overleg verliet.
Ik wil verder niet verzeild raken in een welles-nietes spelletje of met modder gaan gooien.
Ik zeg de PVM(-fractie)-leden gewoon vriendelijk goede dag en hoop dat we als collega-raadsleden gewoon kunnen blijven samenwerken op inhoudelijke punten.
Ik voel wel steun vanuit de PVM, want enkele leden steunen mij openlijk en hebben ook al aangegeven over te zullen stappen naar mijn nieuwe partij 'Maastricht van Nu'. "

Leave a comment: