Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Raadsvoorstel invoeren Enqueteverordening
    Domeinvergadering 12 december 2023

    Ik weet niet of het goed te zien is in de video-opname over het agendapunt 6, (raadsvoorstel over) de Enqueteverordening, maar in de zaal meende ik heel duidelijk te zien dat de (burger-)raadsleden die deelnamen aan deze domeinvergadering zich niet of anders heel slecht hadden voorbereid.
    Hierbij moet ik een uitzondering maken voor Jules Vaessen (PvdD) en dan gun ik Gabrielle Heine (CDA) en Stephanie Blom (SP) het voordeel van de twijfel.
    De overige raadsleden hadden ogenschijnlijk de stukken wel gelezen en vonden het wel goed zo.

    Waar gaat het over?
    Bij de dualisering van het gemeentebestuur per 7 maart 2002, heeft de gemeenteraad (van Maastricht) de beschikking gekregen over een belangrijk en ingrijpend instrument, te weten het doen van onderzoek naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur.
    De bevoegdheid tot het doen van een dergelijk onderzoek is opgenomen in de artikelen 155a t/m 155f van de Gemeentewet.
    Alvorens de raad besluit tot het doen van een dergelijk onderzoek dient e.e.a. nader te worden geregeld in een plaatselijke verordening.
    Dat was dus in Maastricht nog niemand opgevallen!! Pas toen de griffie eerder dit jaar op een cursus of themadag was, realiseerden ze zich dat Maastricht een dergelijke verordening (nog) niet heeft.
    Op dit moment is het instellen van een dergelijk onderzoek ook niet aan de orde. Daarom is het nu een goed moment om nu de nadere regelen vast te leggen om ingeval daartoe aanleiding bestaat over een rechtsgeldige verordening te kunnen beschikken.
    (zie ​ Raadsvoorstel Enquêteverordening reg. no. 2023.04924 ).

    De vragen die (terecht) gesteld werden door de wel ingelezen raadsleden waren bijvoorbeeld
    - wat te doen met een onwillige getuige of deskundige (art. 11, lid 1 van de Enqueteverordening) en
    - is de voorbereidingscommissie van dezelfde samenstelling als de onderzoekscommissie (al dan niet op het moment dat ze haar vooronderzoek doet in de beslotenheid (art. 8, lid1))?

    Verder stelde Jules Vaessen voor om de griffier in art. 7 lid 1, te vervangen door de gemeentesecretaris.

    Kortom.... dit is een zeer ingrijpende verordening. Maar..... alleen al het feit dat het niemand in de afgelopen 2 decennia (!!) is opgevallen dat Maastricht een dergelijke verordening helemaal niet heeft, doet bij mij wel de wenkbrauwen fronzen!
    De Spionageaffaire (ambtenaren die onderzocht werden door een particulier onderzoeksbureau al dan niet verzoek van het college van B&W) van enkele jaren geleden was bijvoorbeeld een mooi dossier geweest om het recht op Enquete toe te passen, zo gaven enkele raadsleden bijvoorbeeld aan.
    Maar niemand kwam op dat idee cq wist dat het mogelijk was!

    Bovendien vraag ik mij echt af of onze raad de capaciteit, de kennis en kunde heeft om een dergelijk zwaarwegend middel in te zetten!!
    Een (voorbereiding tot een) goed verhoor vergt namelijk nogal enige kennis en vaardigheden.

    Agendapunt Enqueteverordening voorlopig aangehouden
    Het misschien wel beste voorstel tijdens dit debat kwam wellicht van Guido Mertens (D66).
    Hij constateerde (nu pas?) dat het recht op Enquete een zeer belangrijk instrument is. Daarbij waren sommige partijen helemaal niet aanwezig bij deze vergadering.
    Wellicht om hun moverende redenen ontbraken minstens 4 partijen (FvD, VVD, M:OED en LPM).
    De meeste andere wel aanwezige partijen bleken niet goed voorbereid. Daarom stelde Guido Mertens voor dit agendapunt voorlopig aan te houden en zeker niet in te brengen voor besluitvorming tijdens de aanstaande raadsvergadering.
    Iedereen was het daar wel mee eens.
    De Enqueteverordening zal, wellicht na wat aanpassingen n.a.v. deze domeinvergadering, in maart 2024 weer op de agenda staan van de domeinvergadering AZ.




    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Domeinvergaderingen dinsdag 12 december 2023

    Afgelopen dinsdag, 12 december 2023, waren er twee domeinvergaderingen, te weten
    Domeinvergadering Algemene Zaken (zie agenda)
    en de
    Domeinvergadering Economie en Cultuur (Zie agenda).

    De domeinvergadering Algemene Zaken (AZ) was in de raadszaal en de domeinvergadering Economie en Cultuur (E&C) in de zgn. Groene Zaal.

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    (..)Bij domeinvergaderingen loopt alles een beetje door elkaar. (...)
    Een gratis advies is om bij domeinvergaderingen, als die plaatsvinden in de raadszaal, te proberen een vorm van discipline in te voeren waarbij een bijdrage gebeurt vanaf de spreekstoel en een interruptie plaatsvindt via de interruptiemicrofoon.
    Ik ben er namelijk van overtuigd dat als (burger-)raadsleden uit hun stoel moeten komen, ze 2x nadenken alvorens dat te doen en eenmaal achter de interruptiemicrofoon korter van stof zijn dan vanuit hun stoel.
    Bovendien is het dan voor het publiek beter te volgen.

    Maar ja..... over de wijze waarop er vergaderd wordt tijdens de domeinvergadering(en) gaan de (weinig) disciplinaire (burger-)raadsleden. Dus of de domeinvergaderingen - tenminste in de raadszaal - minder chaotisch worden!?!.......... Ik waag het te betwijfelen.
    (..) Dan geef ik sowieso de voorkeur aan de raadszaal, want daar zijn vergadering beter te volgen dan in de Groene Zaal.
    Domeinvergaderingen in de Groene Zaal zijn verleden tijd
    Los van het feit dat ik sowieso meer interesse heb in domeinvergaderingen AZ dan in E&C, bezoek ik sowieso geen vergaderingen in de Groene Zaal.
    Maar, in het WIS (Wandelgang Informatie Systeem) hoorde ik dat nu ook de ons stadsbestuur en het college van B&W tot de conclusie zijn gekomen dat vergaderen in de Groene Zaal verre van ideaal is.
    Daarom is er besloten dat in de toekomst domeinvergaderingen (in principe) alleen nog plaatsvinden in de raadszaal dan wel (gelijktijdig) in de oude raadszaal in het oude Stadhuis
    Als de (burger-)raadsleden nu ook nog de discipline gaan opbrengen om interrupties en bijdragen te doen via resp. de interruptiemicrofoons en het spreekgestoelte, wordt het wellicht ook voor burgers gemakkelijker het debat te volgen en zet men een stap richting de zo gewilde burgerparticipatie. Maar..... zover zijn onze (burger-)raadsleden nog niet. Ze blijven vooralsnog liever gewoon zitten.





    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Voortgang rattenbestrijding 2023 en hoe is het met onze PvdD "ratten-motie"?

    Sorry, ik kan het niet laten, maar laten we nog eens genieten van onze vrienden van de PvdD.

    Ik breng even het onderstaande in herinnering:
    (..) Om te beginnen moeten we even terug naar de raadsvergadering van 18 oktober 2022.
    Om onverklaarbare redenen, iets wat de meeste partijen inmiddels wel toegeven!!, heeft de raad toen unaniem ingestemd met wat ik de 'Ratten-motie' van de PvdD ben gaan noemen.
    Deze motie is besproken in mijn posting van 18 oktober 2022, nummer 127.

    Het dictum van die motie (Voorkom verdrinkingsdood zoogdieren en amfibieen in riolen) was destijds was als volgt:
    Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
    - Samen met RAVON te onderzoeken waar er in Maastricht dieren verdrinken in riolen en hoe dit verholpen kan worden;
    - Deze onderzoeken te gebruiken bij het plaatsen van rioolsleuven en uitklimvoorzieningen;
    - Over de voortgang hiervan te rapporteren aan de gemeenteraad.


    Het, volgens mij, onzinnige van deze motie is dat alleen ratten er profijt van hebben als er een mogelijkheid komt om in rioolsleuven een laagdrempelige uitklimvoorziening(en) te plaatsen om (aan de wettelijke zorgplicht) te voldoen zodat dieren die in het riool terechtkomen niet verdrinken.
    Ik verzeker iedereen dat wanneer bijvoorbeeld een egel meegesleurd wordt in een waterkolk zelfs een laagdrempelige uitklimvoorziening hem/haar niet zal redden. Egels zijn immers geen klimmers!
    Dus wat is er gebeurd met de motie?? (..)
    (Uittreksel van de posting dd 18 okt. 2023, nummer 317 en vervolg op posting van 18 oktober 2022, nummer 127).

    De voortgang van deze Ratten-motie ligt bij het domein Fysiek.
    Afgelopen dinsdag, 5 december 2023, was er weer een domeinvergadering Fysiek.
    Het blijkt, uit de lijst openstaande moties, dat de stand van zaken - Onderhanden: Op 1 mei 2023 start samen met Ravon het onderzoek. Oplevering van onderzoek incl. maatregelen is voorzien eind 2023 - ​sinds 24 april 2023 ongewijzigd is.
    We zitten al bijna bij het einde van 2023, maar ik zie nog steeds een oplevering van het onderzoek. Ik vrees dat het verlengd moet worden en dat daardoor de kosten wel zullen oplopen.

    Maar, er is wel nieuws te melden.
    Gisteren, 7 december 2023, is verantwoordelijjk wethouder John Aarts (VVD) gekomen met een RIB (RaadsInformatie Brief), no. 2023.05019, over de Rattenbestrijding 2023.

    Hoe gaat het met de rattenbestrijding in Maastricht?
    Nou, Maastricht hanteert standaard het Integrated Pest Management principe. Dit betekent dat men eerst de oorzaken van rattenoverlast identificeren en aanpakken!

    Betekent dit dat men de PvdD-rattenmotie nu eindelijk in de prullenbak gooit en RAVON bedankt voor hun inzet?
    Ik vrees van niet, want een ​ medewerker faunabeheer bekijkt nu ook de IOOR-plannen. Dat betekent, zo lees ik, dat het correct afdoppen van rioolleidingen essentieel is om
    rattenoverlast te voorkomen.
    Maar daar liggen de ratten echt niet van wekker. Als het aan de PvdD ligt krijgen ze binnenkort gewoon wat trapjes om uit het riool te ontsnappen

    ​Verder zijn in 2022 en 2023 zijn op 62 locaties in de openbare ruimte rattenbestrijdingen uitgevoerd. Hierbij zijn geen chemische middelen ingezet, maar mechanische bestrijdingsmiddelen, zoals klemmen en verdrinkingsvallen (Eko1000 en Strygoo). De Strygoo verdrinkingsvallen, met een innovatief detectiesysteem en digitale registratie, blijken uiterst effectief bij het beheersen van rattenproblemen op hotspots.
    Nogal drastische maatregelen denk ik dan, maar wees gerust!
    De medewerker faunabeheer volgt de ontwikkelingen op het gebied van onderzoek naar de impact van verschillende bestrijdingsmethoden op dierenwelzijn en milieu.
    Dus de ratten gaan misschien wel voor de bijl, maar dan wel rekening houdend met hun welzijn

    Gelet op het feit dat er rekening wordt gehouden met het welzijn van ratten (bij hun doden, maar dit terzijde....), denk ik dat de Partij voor de Dieren met een gerust hart kan gaan slapen, wellicht in afwachting van de oplevering van het onderzoek door Ravon, toch?

    Maar iets in mij zegt mij dat de PvdD volgende week met schriftelijke vragen komt........

    Tot slot, hoewel ik het meestal oneens ben met de lokale PvdD-raadsleden, kan ik ze goed hebben. Het zijn best wel leuke raadsleden en zeer bevlogen ​​

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Pier het gaat net zo goed (of slecht) als in de nationale politiek. Belabberd dus.

    Het lijkt me dat men ook lokaal teveel polemiek (haat) ende nijd heeft t.o.v. anderen waardoor geen echte samenwerking tot stand komt tussen al die splinter partijen en in de huidige coalitie van raadsleden.
    Om over een prettige werksfeer in de gemeente maar helemaal te zwijgen.

    Wat "we" zoeken zoals in de vacature staat lijkt mij in combinatie van die vraag en de omstandigheden onhaalbaar. Of men moet veel meer bieden aan de burgerraadsleden.
    Wil je een visie formuleren over onderstaande

    **Wat we zoeken:**
    - Interesse in lokale politiek en maatschappelijke betrokkenheid.
    - Bereidheid om je te verdiepen in economische en culturele vraagstukken.
    - Goede communicatieve vaardigheden en een teamspeler.​
    en kun je oplossingen voor beleidsmakers aandragen

    alleen maar interesse tonen is echt niet genoeg en daarom zijn er ook diverse burgerraadsleden afgebrand/uitgebrand
    je moet bijdragen leveren en dat is geen hobby!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wie wil nu nog (burger-)raadslid worden?

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    (...)

    Zoeken wij jou ?
    Vacature: Burgerraadslid - Portefeuille Economie en Cultuur
    Lokale politieke partij Maastricht van NU zoekt enthousiaste kandidaat!
    Ben jij geïnteresseerd in lokale politiek en wil je ...................(..)
    Gelet op de vele personele veranderingen in ons (dagelijks) stadsbestuur was/ben ik bezig met een posting over de vele personele veranderingen.
    Wat mij daarbij opvalt en wat ik ook begrijp tijdens de gesprekken die ik met (fractieleiders en/of) raadsleden van die partijen heb, is dat het voor partijen haast onmogelijk is om aan (geschikte) (burger-)raadsleden te komen.

    Er is bijna geen interesse.
    Sterker nog, steeds meer burgerraadsleden zeggen de lokale politiek vaarwel.
    Deze week heeft bijvoorbeeld Danny Janssen, burgerraadslid voor VOLT, het bijltje er nog bij neergegooid...
    (Of is daar misschien een andere reden voor??)

    Verder zijn we 2 burgerraadsleden van de PVV kwijtgeraakt. Ten minste, dat neem ik aan.
    De PVV in Maastricht is niet meer vertegenwoordigd in de raad, dus de burgerraadsleden, Dorethy BESSEMS en Jhon MIESEN, zullen ook uit beeld moeten verdwijnen, toch?

    Tel daarbij op dat GroenLinks en de LPM (Kitty NUYTS) al een tijdje geen burgerraadsleden meer hebben en dat de PvdA en de SP slechts 1 burgerraadslid hebben, respectievelijk Jean PELLAERS en Sem BONTE, dan zie je dat het niet goed gaat met het imago van (burger-)raadslid.

    DIVERSITEIT
    Dan heb ik het nog niet eens over diversiteit!
    Vrouwen zijn met een vergrootglas te zoeken (10 van de 39 gemeenteraadsleden en 4 van de (nog resterende) 22 burgerraadsleden).
    Burgerraadsleden met een niet-Westerse achtergrond zijn er al helemaal niet!

    Neen, het gaat goed met de lokale politiek....

    Dat Jo SMEETS nu een oproep doet om je te melden als je gemotiveerd en enthousiast bent om namens MAASTRICHT van NU vind ik heel slim

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Maastricht van Nu


    27m ·
    Zoeken wij jou ?
    Vacature: Burgerraadslid - Portefeuille Economie en Cultuur
    Lokale politieke partij Maastricht van NU zoekt enthousiaste kandidaat!
    Ben jij geïnteresseerd in lokale politiek en wil je een actieve rol spelen in de gemeente Maastricht? Dan is dit jouw kans! Wij zijn op zoek naar een gemotiveerd individu om ons team te versterken als burgerraadslid, met een specifieke focus op de portefeuille economie en cultuur.
    **Functieomschrijving:**
    Als burgerraadslid zul je betrokken worden bij belangrijke besluitvormingsprocessen en de ontwikkeling van beleid binnen de domeinen economie en cultuur. Je hebt de mogelijkheid om je bestaande kennis te benutten of je te verdiepen in deze boeiende portefeuilles.
    **Wat we zoeken:**
    - Interesse in lokale politiek en maatschappelijke betrokkenheid.
    - Bereidheid om je te verdiepen in economische en culturele vraagstukken.
    - Goede communicatieve vaardigheden en een teamspeler.
    **Hoe solliciteren:**
    Meld je aan door een e-mail te sturen naar jo.smeets@gemeenteraadmaastricht.nl. Stuur een korte motivatie waarin je aangeeft waarom je geschikt bent voor deze rol. Wie weet ben jij de volgende die ons team komt versterken!
    Wacht niet langer en draag bij aan de toekomst van Maastricht! Solliciteer nu en maak het verschil.
    Met vriendelijke groet,
    Jo Smeets
    Fractievoorzitter Maastricht van Nu.
    Jo.smeets@gemeenteraadmaastricht.nl
    Delen mag natuurlijk.

    politiek ??

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadslid Rene Betsch (v/h PVV) stapt over naar PVM

    Bron: Persbericht PVM

    Raadslid René Betsch voegt zich per direct bij Partij Veilig Maastricht (PVM)
    Daarmee komt het aantal zetels van Partij Veilig Maastricht als vanouds weer op drie.

    Fractievoorzitter Tiny Meese: “René is in de loop van de jaren bevriend geraakt met onze fractie en we werkten al heel goed samen. Het is een ontzettend zachtaardige man met het hart op de goede plek. Bovendien heeft hij een grote liefde voor Maastricht. Zijn overstap voelt als vanzelfsprekend aan.”

    Volgens Betsch was het moment rijp om een keuze te maken:
    “Ik voelde me al een tijdje niet meer op mijn plek bij de PVV. Ik sta er alleen voor. Het vertegenwoordigen van een gemeente als eenmansfractie is gewoon een te grote opgave en ook zie ik voor mezelf een beter toekomstperspectief bij Partij Veilig Maastricht.” En dus is hij zich gaan oriënteren.
    “Het contact met Partij Veilig Maastricht is het afgelopen jaar heel sterk geworden. Ik sluit me aan bij een groep hechte vrienden en dat voelt goed.”

    Bij Partij Veilig Maastricht zal René zich als raadslid gaan toeleggen op de portefeuille economie & cultuur.
    Hij blijft verder, zoals gebruikelijk, ook voorzitter van de vergaderingen voor het domein fysiek en lid van de commissie begroting & verantwoording.​

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Beste Pier.

    Onze schrijfstijl ligt ver uit elkaar oa mijn( 6 klasjes )
    Ons inzicht in de Maastrichtse politiek ligt niet ver uit elkaar.
    Voor vele is het geloof in de Maastrichtse politiek tot een nulpunt
    gedaald.
    zeker als je ziet hoe gemakkelijk men van baantje wisselt
    waar is dan het belang voor je achterban.. de kiezer.
    En als zelfs buurt netwerken geen heil meer zien in deze raad
    dan zijn we diep gezakt.
    En zeker de mensen van het kommelkwartier oa kruisherenhotel en Calvarienberg
    voelen zich zwaar genomen.
    helaas heb je maar een keer op de 4 jaar de kans om dat duidelijk te maken..
    Ook dat is en probleem wat vele hebben een kort geheugen .
    in ieder geval ik als verwoede kiezer en voor diverse partyen folders uit gebracht
    zie hier geen heil meer in
    gr ton .

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Nou Ton,

    Ik denk dat het iets genuanceerder ligt.
    VOLT heeft zichzelf in de problemen gebracht.
    Het begon met het accepteren van de partijloze Anita BASTIAANS als wethouder.
    Daarvoor moest Anita halsoverkop lid worden van VOLT.

    Over het werk van Anita Bastiaans als wethouder heb je nooit iemand horen klagen, maar de wijze waarop ze zich een plaats in het wethoudersteam verschafte heeft toch menigeen zijn wenkbrauwen doen fronzen.... (Zie ook Posting dd. 14 november 2023)

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    (..) Dit zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen.
    Is dit het einde van deelname van VOLT aan het college?​
    Ik voorspelde het al 17 november 2023 (zie posting # 358 ) dat het best eens zou kunnen zijn van VOLT uit de coalitie zou vliegen.
    Niet alleen is Anita Bastiaans op een opvallende manier bij VOLT terecht gekomen, ze is ook op een opvallende manier vertrokken.
    Het bestuur en/of de fractie van VOLT hebben dit totaal verkeerd aangepakt en worden daar nu op afgerekend.
    Hun kandidaat kan, inderdaad vanwege het feit dat hij ouderschapsverlof wil genieten, niet voor 1 april 2024 daadwerkelijk aan de slag.
    Dat ons stadsbestuur dit niet acceptabel vindt, vind ik heel logisch.
    Weer blijkt dat VOLT geen gevoel heeft voor de manier waarop ze moeten omgaan met het benoemen van iemand voor het wethouderschap.

    Dus begrijp ik dat de coalitie afscheid neemt van VOLT.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Persbericht:
    PARTIJ VEILIG MAASTRICHT DRAAGT ALAIN GARNIER VOOR ALS WETHOUDER
    Partij Veilig Maastricht draagt Alain Garnier voor als wethouder. Garnier is 38 jaar jong, getrouwd en trotse vader van een dochter en zoon.…
    Meer weergeven​
    Bijgaand het volledige persbericht:

    PARTIJ VEILIG MAASTRICHT DRAAGT ALAIN GARNIER VOOR ALS WETHOUDER

    Partij Veilig Maastricht draagt Alain Garnier voor als wethouder. Garnier is 38 jaar jong, getrouwd en trotse vader van een dochter en zoon.

    Alain is al enkele jaren burgerraadslid voor Partij Veilig Maastricht en was campagneleider tijdens de verkiezingen.
    Garnier werkte onder andere voor gemeente Riemst en is momenteel senior-communicatieadviseur voor gemeente Kerkrade.

    Fractievoorzitter Tiny Meese:
    “Alain volgt Alex Meij op die wegens gezondheidsproblemen zijn taken neerlegde. Met Alain halen we een goede opvolger in huis. Hij is iemand die zich snel nieuwe vaardigheden eigen kan maken.“

    Portefeuille:
    Als de gemeenteraad van Maastricht instemt met deze voordracht, zal Alain met ingang van 19 december worden benoemd als wethouder sociale zekerheid, arbeidsmarktbeleid, armoedebeleid, gezondheid, en vastgoed & grondbeleid. Daarnaast is hij stadsdeelwethouder voor Maastricht-Noord.​

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Ja blijf lachen
    Wethouder vanwege ouderschapsverlof niet geaccepteerd; Volt Maastricht uit coalitie


    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Persbericht:
    PARTIJ VEILIG MAASTRICHT DRAAGT ALAIN GARNIER VOOR ALS WETHOUDER
    Partij Veilig Maastricht draagt Alain Garnier voor als wethouder. Garnier is 38 jaar jong, getrouwd en trotse vader van een dochter en zoon.…
    Meer weergeven​

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (Terechte) kritiek op postings
    Helaas moet ik erkennen dat deze kritiek op zich volledig terecht is!
    Well done, politieke correspondent. En ja, het is lastig twee locaties tegelijk te bezoeken, dus het is u vergeven. Men kan zich niet opsplitsen. Goed dat er een handreiking wordt gedaan ten andere zijde. Ik ben benieuwd.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    (Terechte) kritiek op postings
    Raadsvergadering 28 november 2023

    Na afloop van de laatste raadsvergadering werd ik aangesproken door een fractievoorzitter van een van de partijen in onze gemeenteraad in Maastricht.
    De betreffende fractievoorzitter, die trouw onze postings leest, gaf aan dat ik wel selectief te werk ga in het beschrijven van de onderwerpen in de agenda.
    In posting #362 over de aankondiging van de raadsvergadering van 28 november 2023, benoemde ik mn. de agendapunten 11, 12 en 15 van de agenda.
    Alle drie agendapunten die eerder behandeld werden in de domeinvergadering Fysiek.

    De kritiek was dat ik te weinig oog had en heb voor agendapunten uit de domeinvergadering Sociaal.
    De fractievoorzitter gaf aan dat bijvoorbeeld agendapunt 9 Nota Onderwijsachterstandenbeleid op MestreechOnline te weinig belicht wordt!
    Dit betreft een zeer belangrijk dossier en de fractie van betrokkene is daar dagen mee bezig geweest.

    Helaas moet ik erkennen dat deze kritiek op zich volledig terecht is!

    Ik trek mij deze kritiek aan, maar..... ik moet daar wel iets aan toevoegen.
    Tijdens de voorbereiding van deze raadsvergadering had ik dit agendepunt weldegelijk gezien en bekeken.
    Zoals gezegd komt dit dossier uit de domeinvergadering Sociaal.
    In een eerdere posting de beste stuurlui..... van 15 november 2023, # 352, gaf ik aan dat domeinvergadering zeer chaotisch verlopen. Ze zijn over het algemeen moeilijk te volgen, zeker als ze niet plaatsvinden in de raadszaal.
    De domeinvergadering Sociaal, waarin de Nota Onderwijsachterstandenbeleid werd besproken, vond, als ik mij goed herinner, op zowel 3 als 31 oktober 2023, plaats in de Groene Zaal.
    Deze vergadering valt dan samen met de domeinvergadering Fysiek in de Raadszaal.
    Dan geef ik sowieso de voorkeur aan de raadszaal, want daar zijn vergadering beter te volgen dan in de Groene Zaal.
    Los daarvan, kan ik mij niet splitsen en is er helaas (nog) steeds geen MO'er te vinden die ook Raads- en Domeinvergaderingen wil bezoeken

    Maar dan naar de inhoud van het bewuste dossier.
    De PvdA kwam tijdens de raadsvergadering met 2 amendementen en 1 motie.
    Uiteraard las ik die ter voorbereiding.
    Tijdens de begrotingsvergadering van 7 november jl werd nog een motie besproken over het gebruik van begrijpelijke taal.
    Nu nodig ik iedereen uit om het dossier Nota Onderwijsachterstandenbeleid​ te lezen en dan te kijken wat hierin 'begrijpelijke taal' is!
    In een amendement heeft de PvdA het over Het aantal indicaties van de vve-doelgroep komende beleidsperiode terugbrengen naar 300.
    Begrijpt u het?
    Ik dacht aan een Vereniging Van Eigenaren (VVE), maar dat is niet zo. Het is eigenlijk voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
    Dat ontdek je overigens pas als je het Raadsvoorstel Onderwijsachterstandenbeleid 2024-2027 (doss. no. 2023.03751) leest.

    Dat verweer, los van de terechte kritiek, gaf ik terug aan de bewuste fractievoorzitter.
    Dus hoewel ik de kritiek onderschrijf werd het mij ook niet gemakkelijk gemaakt!

    Maar gelukkig zijn we tot een goed vergelijk gekomen. In de komende week krijg ik - in Jip-en-janneketaal - informatie over dit dossier toegestuurd.
    Met veel plezier zal ik dit dan posten in deze topic.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering 28 november 2023 - vervolg -

    Waar moet je beginnen/verder gaan met de volgeplande agenda van de raadsvergadering van 28 november 2023, na het toch wel emotionele afscheid van wethouder Alex Meij?

    Laten we beginnen met de constatering dat degene(n) die voor de gratis cabaretvoorstelling van de raad kwam(e)n (moi!), waar kreeg/kregen voor zijn/hun belastingcenten
    Leuk om te vermelden dat de publieke tribune redelijk vol zat.
    Nou ja, niet zoals je zou mogen verwachten en hopen, met geinteresseerde burgers, maar met gemeenteambtenaren.
    Deze ambtenaren waren (vrijwillig of verplicht!?!) uitgenodigd om eens te komen kijken naar een raadsvergadering om te zien hoe zoiets in z'n werk gaat.
    Kennelijk vonden ze het heel boeiend, want op de tribune speelde een aparte voorstelling, namelijk de tien kleine negertjes....... en toen waren er nog negen.... en toen waren er nog....etc, etc..
    In ieder geval na de dinerpauze waren er niet meer zo veel en tegen het einde was iedereen al lang naar huis.

    Jammer voor ons, de cabaretliefhebbers, hebben de hoofdrolspelers het klaargespeeld om alle agendapunten voor 23.00 uur af te handelen.
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    (..) Er wordt al rekening meer gehouden dat de raadsvergadering morgen, vanaf 19.00 uur, wordt voortgezet.

    Bijvoorbeeld agendapunt 11 (Verklaring van geen bedenkingen voor de uitbreiding van het café Den Dolhaart Mergelweg 332)
    ​(..)
    Bij dit agendapunt waren 2 moties ingebracht.
    Een motie duurzame vestiging Ponyclub Maastricht en een (waarschijnlijk kansloze) motie voor legalisering (huidige situatie) Ponyclub Maastricht.​
    Bij de bespreking ​van dit agendapunt werden door sommige partijen - en dat is volstrekt overbodig en dus cabaretesk - de eerder in de domeinvergadering aangevoerde argumenten nogmaals herhaalt.
    Je weet precies wat bijvoorbeeld Kitty Nuyts (LPM) gaat zeggen op het moment dat ze het woord neemt. Niets nieuws onder de zon.

    Verder heb je dan ook nog de muppets Statler en Waldorf, ic. Lex Vos en Coen van der Gugten, van GroenLinks.
    Daar waar iedereen in oplossingen denkt, komen zij met het feit dat Cafe Den Dolhaart aan een Natura 2000 gebied ligt en dat, met gebruikmaking van het gewone boerenverstand, het om formele redenen wellicht toch niet mogelijk is om (een uitgebreid) cafe Den Dolhaart te exploiteren.

    Lang verhaal kort..... de motie van het CDA 'duurzame vestiging Ponyclub Maastricht' werd unaniem (38 stemmen voor) aangenomen.
    De motie van de PvdD 'legalisering (huidige situatie) Ponyclub Maastricht' is voorlopig aangehouden en dus niet in stemming gebracht.
    Het raadsvoorstel verklaring van geen bedenkingen uitbreiding cafe Den Doolhaart aan de Mergelweg 332 (registratienummer 2023.04056) werd met 28 stemmen voor en 10 tegen aangenomen.
    Daarmee is o.a. bepaald dat
    voor de genoemde uitbreiding [van het cafe, Pier] geen definitieve verklaring van geen bedenkingen is vereist, mits geen zienswijzen tegen de ontwerp-omgevingsvergunning binnenkomen en het college besluit in overeenstemming met de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen
    en
    er geen exploitatieplan wordt vastgesteld.

    Dit is mogelijk nog geen definitieve oplossing, maar wel een oplossing waar iedere belanghebbende voorlopig vooruit kan.
    Door de unaniem aangenomen motie van het CDA wordt nu gekeken hoe voor de Ponyclub Maastricht, in samenspraak met andere functies in het gebied, een definitieve en duurzame huisvesting gerealiseerd kan worden.

    De problemen van​ de (directe) buurtbewoners, mn. de verwachtte overlast van parkerende bezoekers van het cafe, zijn nog niet opgelost.
    Dat zal (mogelijk) een punt van aandacht blijven. Maar de exploitant, Oscar Mans, en de eigenaresse van de ponyclub, Frederick Heijnen, kunnen voorlopig vooruit.

    Leave a comment:

Bezig...
X