Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius
    replied
    Nu ja, als ik die youtube beelden en alle vragen alsook antwoorden hoor dan vallen mij de schoenen ook uit.
    Maar laat ik wel eerlijk zijn als ik mijn zus over het sociale domein hoor spreken of mijn vader die er meer dan 40 jaar mee te maken had dan hoor ik liever de kennis en kundigheid en verhalen van mijn vader erover. Die kende de mensen waar hij mee te maken had in het sociaal domein en zorgde voor een samenhang.

    Die liep naar zijn werk en terug en groette elke Maastrichtenaar en maakte een praatje als het nodig was.
    Dat deed hij in de overtuiging dat je ook een hand moest uitstrekken aan de andere mensen.
    Personal Jesus - Johnny Cash
    Last edited by Antonius; 19 mei 2024, 08:50. Reden: mensen

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Domeinvergadering Sociaal 14 mei 2024

    In de afgelopen tijd heb ik wel eens kritiek gekregen van Maastrichtse gemeenteraadsfracties dat ik te weinig aandacht besteedt aan (de dossiers in) het sociaal domein.
    Die kritiek is en was volledig terecht!

    Belangrijk, belangrijker..... sociaal domein!
    Laat er absoluut ook geen misverstand over bestaan dat ik de zaken die in het sociaal domein worden besproken heel belangrijk vind!
    Afgelopen dinsdag ben ik dan ook naar de domeinvergadering Sociaal gegaan.
    Deze domeinvergadering vond plaats in de oude Raadszaal van het Stadhuis op de Markt.

    Belangrijkste agendapunten waren agendapunt 5 Regiovisie geweld in afhankelijkheidsrelatie en agendapunt 6 Presentatie plan van aanpak Eenzaamheid 2023-2025.
    Nogmaals, hele belangrijke punten, maar......

    Saai, saaier..... sociaal domein....
    Ik heb niet de hele zit van de vergadering kunnen uitzitten.
    Dat had
    enerzijds ermee te maken dat de vergadering maar duurde en duurde en iedere partij, er waren 14 van de 16 partijen aanwezig, zo nodig zijn of haar visie wenste te geven over het agendapunt en
    anderzijds dat de bewaakte fietsenstalling op de Markt al om 21.30 uur sluit en ik mijn fiets dus moest ophalen. Gelukkig......

    Gisteren en vandaag heb ik wel stukken teruggekeken van de vergadering.
    GroenLinks raadslid Mark Mulders attendeerde mij erop dat het tegenwoordig ook kan via YouTube


    Voorwerk
    Feitelijk is/was geen enkele aanwezige partij tegen bijvoorbeeld het raadsvoorstel (33-2024) over de regiovisie Samen Sterk, Iedereen Veilig over de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties, maar toch werd daar meer dan een dik uur over gesproken.
    Dat op zich is ook knap, maar vooral dood- en doodsaai.
    En dat het saai is doet niets af van het feit dat het wel heel belangrijk is, maar mij lijkt dat zoiets, indien men het voorwerk wat meer achter de schermen zou doen, ook in 15 minuten kan worden besproken en afgehamerd.
    Maar ja..... het voorwerk wat meer achter de schermen doen is natuurlijk niet spectaculair en - zo is het helaas wel! - win je daar ook geen stemmen cq kiezers mee.

    Wethouder Jeroen Hoenderkamp
    Overigens een heel groot compliment voor de relatief nieuwe wethouder Jeroen Hoenderkamp
    Click image for larger version  Name:	Jeroen%20Hoenderkamp_DSC_0201.JPG?h=9cf5edda&itok=rgJ3tzgJ.jpg Views:	34 Size:	155,8 KB ID:	107278

    Het lijkt erop dat hij helemaal ingeschoten is in de dossiers en dat hij vooral heel rustig en beschaafd antwoord geeft op alle (in mijn ogen overbodige en soms onzinnige) vragen en/of opmerkingen.

    Ik weet niet of ik nog vaak een verslag ga geven vanuit het Sociaal Domein.
    Misschien ben ik daar gewoon niet geschikt voor.
    Het zijn zeer serieuze onderwerpen en er is weinig ruimte voor humor of wellicht zie ik die humor gewoon niet.
    Er zijn dus theatervoorstellingen in ons vrijwel wekelijks gemeentelijk theater van de lach die mij niet kunnen boeien.
    Helaas...... maar nogmaals zonder af te dingen op het enorme belang van dit domein!

    Vacature
    Dus.... als iemand anders het sociaal domein-verslag voor zijn rekening wil nemen zou dat heel fijn zijn
    Last edited by Pier; 20 mei 2024, 09:31.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Wel goed dat er nog eens naar gekeken wordt.
    Maar een wegklapbare laadpaal waar men onderdoor moet lopen is qua risico analyse gewoon een onding. Ja objectieve risico analyses is iets wat te weinig mensen kennen.

    Eenmalig het bedrag voor 50€/meter kabelbrug uitgeven over het bestaande "ongeroerde" trottoir lijkt de meest uitvoerbare oplossing.
    Last edited by Antonius; 16 mei 2024, 13:00.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Kabelgoottegels of wellicht wegklapbare laadpaal?

    Zoals reeds op 11 mei 2024 hier ter sprake werd gebracht en waarbij enkele MestreechOnline-leden meedachten, bleek mijn veronderstelling dat de indieners van de vragen over de kabelgoottegels, de PvdA, wel mee zouden lezen op MO gelukkig volledig terecht

    Tijdens de dinerpauze van de domeinvergadering van gisteren, 14 mei 2024, werden mij de (on)mogelijkheden voor het wel/niet aanleggen van deze kabelgoottegels nog eens uitgelegd.
    ' Zeker ', zo gaf fractievoorzitster van de PvdA Maren Slangen aan, 'zijn er 'beren op de weg'. Maar ongetwijfeld zijn er ook wijken of delen van wijken in Maastricht te vinden waar het aanleggen van deze kabelgoottegels wel mogelijk zijn en waar - naar alle waarschijnlijkheid - geen (buren)ruzies zullen ontstaan.
    Daarom wil de PvdA dat de gemeente in ieder geval op die plekken begint met het aanleggen van kabelgoottegels als tenminste geïnteresseerden dat aanvragen
    ! '

    Wegklapbare laadpaal
    Overigens kwam ook ter sprake dat in Belgie er een serieuze variant is op de kabelgoottegels. Kennelijk is het in Belgie mogelijk om een wegklapbare laadpaal vanaf de dakgoot over het trottoir te hangen tijdens het opladen van je elektrische auto.
    Deze variant is overigens wel duurder en kost minstens 1.299 euro, zonder het laadpunt zelf.
    Ook hiervoor moet men wel toestemming vragen aan de stad of gemeente, want bepaalde voorschriften zouden overhangende kabels kunnen verbieden.
    (zie https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...or-rijwoningen )

    Dus wellicht dat de PvdA nog eens met vervolgvragen komt over de wegklapbare laadpaal-variant

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Je zult maar een gewone benzine auto hebben. Click image for larger version

Name:	IMG_3923.jpg
Views:	258
Size:	539,1 KB
ID:	107266

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Maar ik doelde hier op tijdelijke voorzieningen die goed gemarkeerd en zelfs begaanbaar zijn. Een kabel aan een laadpaal naar de auto is ook een struikel gevaar voor slechtzienden of in het donker.
    Click image for larger version

Name:	laadpaal_oei.jpg
Views:	274
Size:	125,8 KB
ID:	107264

    even nog ter illustratie

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Lijkt mij dat het sociaal aspect voor den Burger meer inzicht zou kunnen opleveren dan het juridisch gedoe over demonstratierecht geneuzel.

    Demonstreren doen "ze" toch legaal of illegaal als ook met geweld of zonder.

    Maar het is uw namiddag / avond.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Domeinvergaderingen Algemene Zaken en Sociaal 14 mei 2024

    Morgenavond, 14 mei 2024, staat vanaf 17.00 uur de domeinvergadering Algemene Zaken op de agenda.
    Voor de agendapunten zie HIER.

    Om 19.00 uur begint in de oude raadszaal in het Stadhuis op de Markt de domeinvergadering Sociaal.
    De agendapunten van deze vergadering zijn HIER te vinden.

    Algemene Zaken / Demonstratierecht
    Geheel in het teken van de actualiteit staat op de agenda van Algemene Zaken een Informatiesessie Demonstratierecht.
    Allereerst zal een afvaardiging van Amnesty International een presentatie houden over het recht op demonstreren en landelijke knelpunten die optreden bij de uitoefening van dit recht. Vervolgens zal vanuit de gemeente Maastricht een toelichting gegeven worden over demonstraties in de gemeente Maastricht.
    De presentatie van Amnesty International is HIER​ te zien.
    De aansluitende presentatie van de gemeente Maastricht is Hier te bekijken.

    Sociaal
    Bij de domeinvergadering Sociaal worden ook wel twee interessante agendapunten besproken, namelijk
    - Regiovisie Geweld in Afhankelijkheidsrelatie
    en
    - Presentatie plan van aanpak eenzaamheid.

    Geweld in Afhankelijkheidsrelatie.
    Gemeenten hebben in de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties de regierol voor wat betreft het socialedomein.
    Op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning zijn gemeenten verantwoordelijk voor de ketenaanpak op het gebied van geweld in afhankelijkheidsrelaties. Naast preventie, zijn gemeenten ook verantwoordelijk voor de bestrijding, de aanpak en nazorg van kindermishandeling.
    De bedoeling van het agendapunt is dat de raad - op 28 mei 2024? - akkoord gaat met het Raadsvoorstel 33-2024 over de Regiovisie 'Samen sterk, iedereen veilig'.

    Eenzaamheid in Maastricht
    In het kader van GALA/Eén tegen Eenzaamheid werd de Lokale aanpak Eenzaamheid Maastricht 2023-2025 opgesteld.
    De twee actielijnen van de Lokale aanpak eenzaamheid Maastricht zijn:
    1. Meer bewustwording in de samenleving over eenzaamheid;
    2. Meer maatschappelijk initiatief tegen eenzaamheid.

    Morgenavond zal een presentatie (powerpoint) worden getoond Eenzaamheid.

    In Maastricht zeggen 5 op de 10 inwoners last te hebben van gevoelens van eenzaamheid. Dit aldus volgens de website: https://www.waarstaatjegemeente.nl/m...ard/gezondheid
    De gemeente Maastricht wil hier iets aan doen.

    Welke vergadering heeft de voorkeur?
    Helaas kan ik mij niet splitsen en kan ik maar 1 domeinvergadering tegelijk bijwonen.
    Naar welke vergadering gaat de voorkeur uit?

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Kijk in de AVOI staat er niets over.

    Binnen de gemeente nemen burgemeester en wethouders een besluit op een aanvraag tot het uitvoeren van werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van (ondergrondse) infrastructuren (kabels of leidingen), conform de vigerende Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI)
    Maar ik doelde hier op tijdelijke voorzieningen die goed gemarkeerd en zelfs begaanbaar zijn. Een kabel aan een laadpaal naar de auto is ook een struikel gevaar voor slechtzienden of in het donker.

    Dat doen ze zelf ook met kabelbruggen op de vrijthof als er kermis is of preuvenemint.
    Ze moeten het misschien nog aanvullen in hun gemeentelijke verordening. Dat zal best...
    Overigens is dit lastig thema al enkele jaren geleden aangesproken en zelfs op het NOS journaal geweest. Het netwerk is overvol en nieuwe laadpalen heel moeilijk te voorzien in de steden.

    Ik hoor het van Slangen en Bourgignon

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Pier,
    deze zijn niet verboden en kun je dus ook snel weghalen of in de voortuin kieperen. Rolstoel en rollator geschikte kabelbrug.

    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2.png
Views:	312
Size:	563,5 KB
ID:	107257
    Ik kan mij voorstellen dat deze kabelbruggen gebruikt gaan worden, maar betwijfel of dit juridisch mag.
    Ik weet zeker dat Maren Slangen en Henri Borgignons deze postings op MestreechOnline lezen en wellicht iets met deze tip kunnen.

    Wordt ongetwijfeld vervolgd.....

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Pier,
    deze zijn niet verboden en kun je dus ook snel weghalen of in de voortuin kieperen. Rolstoel en rollator geschikte kabelbrug.

    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2.png
Views:	312
Size:	563,5 KB
ID:	107257

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Click image for larger version

Name:	IMG_3832.jpg
Views:	212
Size:	588,5 KB
ID:	107254 Click image for larger version

Name:	IMG_3832.jpg
Views:	315
Size:	588,5 KB
ID:	107255 Click image for larger version  Name:	IMG_3743.jpg Views:	0 Size:	548,3 KB ID:	107253 Een slecht idee
    dit word moord en doodslag
    een voorbeeldje st servaasbolwerk na 18,00 geen plaatsje meer te krijgen.
    dank zij de werk/denkwijze gemeente,
    Met volle overgave laad stations lease auto,s en deel auto,s als panne stoelen uit de grond.
    dan ook nog de verandering van de straten onder andere Polvertorenstr
    alle plaatsen zowel betaalt als vergunning houders weg
    daarvoor in plaats enkel brekers. .
    Dat was het .

    tweede foto gratis vijver voor de deur ja voor 7 a 8 ton krijg je iets extra,s

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    PvdA wil onderzoek naar kabelgoottegels

    Zowel op 4 maart als op 7 mei 2024 stelden respectievelijk Maren Slangen en Henri Borgignons, namens de PvdA-fractie, (vervolg)vragen aan verantwoordelijk wethouder John Aarts over het mogelijk aanleggen van kabelgoottegels.

    Wat zijn kabelgoottegels eigenlijk?
    Kabelgotentegels zijn een mogelijke laadoplossing voor bewoners/ondernemers die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein, maar wel graag hun voertuig willen opladen op de openbare weg, gebruik makend van hun eigen, private elektriciteitsaansluiting.​


    Straat in Daalhof met zgn. rijtjeshuizen waar dus mogelijk kabelgoottegels, volgens de PvdA​, een oplossing zouden
    kunnen zijn voor een mogelijke laadoplossing voor bewoners.


    De PvdA in Maastricht heeft het college van B en W, ic. verantwoordelijk wethouder John Aarts (VVD), gevraagd of deze bereid is te onderzoeken of de kabelgoottegel in Maastricht kan worden ingevoerd, dan wel er een proef/pilot met kabelgoottegels kan worden gedaan?​

    Claims en verrommeling
    Het antwoord van de wethouder, op 19 maart 2024, was glashelder.
    ' Nee, ik zie verlengde private aansluitingen (VPA’s) met behulp van kabelgoottegels of andere technische oplossingen als ongewenste laadoplossingen in de openbare ruimte.
    De belangrijkste argumenten hierbij zijn:
     Voorkomen van verrommeling van de openbare ruimte.
     Aansprakelijkheidsrisico’s voor de gemeenten bij (private) kabels door de openbare ruimte,.
     Risico op claimgedrag van de parkeerplaats door de betreffende bewoner.
     Kosten/verantwoordelijkheden voor het aanbrengen, beheren en eventueel verwijderen van de voorziening, bijvoorbeeld bij verhuizing van de bewoner.
    ​ '

    Onbeheersbaar
    Wethouder John Aarts geeft aan dat de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht), omdat ze van mening zijn dat het toestaan van VPA’s op termijn
    onbeheersbaar wordt en tot ongewenste situaties leidt​, recentelijk nog hebben aangegeven dat VPA’s niet toegestaan worden.
    Met deze wetenschap, nml dat VPA’s op termijn geen oplossing zijn, is de verantwoordelijke wethouder van mening dat we het organiseren van een pilot geen zin heeft.
    Dat leidt enkel tot grotere uitdagingen en vragen van bewoners die dit ook willen​.

    Kosten € 400,-
    De PvdA is niet gelukkig met de antwoorden van de wethouder.
    In een serie vervolgvragen (no. 2024.01517) stelt de PvdA Maastricht dat, juist in een tijd waarin de overheid elektrisch rijden willen stimuleren, het afhouden van een pilot onwenselijk is.
    Zo faciliteren Hoekse waard, Zeist, Dongen, Soest, Zevenaar, Hilversum, Westland, Heemstede, Terneuzen, Bernheze en Loon op zand deze mogelijkheid wel.
    Een aansluiting via een kabelgoottegel kost gemiddeld € 400,- .

    Burenruzie
    Hoe sympathiek het idee van de PvdA ook is, kan ik mij wel voorstellen dat het aanleggen van VPA's in de praktijk tot (buren)ruzies leidt.
    Pak het voorbeeld van boven getoonde willekeurige straat in Daalhof.
    Kabels gewoon over het trottoir tot aan de straat cq het parkeervak leggen is (terecht) verboden.
    Vanaf de voorgevel wordt dus een kabelgoottegel getrokken naar het parkeervak voor de deur. Maar ja, het bezoek van de buurman heeft daar geen weet van en parkeert hun auto op de plek van de VPA. Of misschien parkeert de buurman, die elders in de straat geen vrije parkeerplek meer ziet, er wel.
    Dat levert (op termijn) een (buren)conflict op. Dat is haast onvermijdelijk.
    Dan heb ik het nog niet eens over kwaadwillende buren die willens en wetens hun auto op de plek van een VPA zetten.

    Toekomst
    Anderzijds kun je redeneren dat er vanaf pakweg 2035, als wellicht het merendeel van alle auto's elektrisch is, we een gigantisch probleem hebben om al die auto's op te laden bij de openbare laadpalen. Dan zouden kabelgoottegels wellicht een goede oplossing zijn, maar dat kan volgens mij alleen als de parkeerplek voor de deur legaal geclaimd kan worden. En dat gaat natuurlijk gepaard met een vergunningstelsel en zal niet goedkoop zijn. Daarmee verdwijnt wellicht de gehoopte winst van de aanvrager van de kabelgoottegel.
    Ik denk daarom dat de enige oplossing in de (toekomstige) techniek moet worden gezocht. Het opladen van een auto in minder dan pakweg 5 minuten bij een openbare laadpaal die dan in vrijwel iedere straat zal staan.





    Last edited by Pier; 15 oktober 2024, 13:39.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Ik weet wat u bedoelt.
    dit is maar een voorbeeldje
    hoe de Maastrichtse politiek werkt
    oa parkeerbeleid. wat is nog over van het plein (parkeren )
    en de straat langs het plein aan de kant kruisheren hotel

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Ton.2014, dat slaat op parkeren, ik bedoelde de overbrugging en dus aansprakelijkheden en eigendomsrechten.

    Leave a comment:

Bezig...
X