Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht van NU kijkt niet naar wie indient, we kijken naar de inhoud en het maakt ons dat ook niets uit welke naam ondertekend, sterker nog vind het best jammer dat jullie denken dat wij niet naar de inhoud kijken maar naar de persoon. Motie statiegeld bakken.

    Groet Jo Smeets MAASTRICHT van NU.​

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door josmeets Bekijk bericht
      Maastricht van NU kijkt niet naar wie indient, we kijken naar de inhoud en het maakt ons dat ook niets uit welke naam ondertekend, (..) Motie statiegeld bakken.

      Groet Jo Smeets MAASTRICHT van NU.​
      Heel goed als de inhoud prevaleert boven de persoon cq partij

      Oorspronkelijk geplaatst door josmeets Bekijk bericht
      (..) sterker nog vind het best jammer dat jullie denken dat wij niet naar de inhoud kijken maar naar de persoon. (..)
      Is dit denken onterecht?
      Als dit zo is vraag ik mij af waarom er dan zoveel onvrede cq onderling wantrouwen is in de raad?

      Integriteitsmeldingen
      Vandaag, 29 april 2024, verscheen er een RIB (RaadsInformatieBrief, no. 2024.01451) naar aanleiding van een of meerdere integriteitsmeldingen gedaan bij de griffier en de burgemeester n.a.v. het lekken uit de agendacommissie van 11 april 2024. Er zal geen nader onderzoek komen.

      Maastricht van Nu (MvN) was een van de partijen, zoals MvN zelf op 17 april bevestigde op dit forum, die om een integriteitsonderzoek had gevraagd.
      Sterker nog, MvN gaf aan dat ze niet meer zullen deelnemen aan bijeenkomsten die gaan over het verbeteren van het samenspel tussen raad en college.
      Het voelt niet lekker om deel te nemen aan zulke (besloten) bijeenkomsten als je weet dat er wellicht een raadslid aanwezig is die informatie lekt naar de pers.


      Dan is het toch niet raar dat 'wij' denken dat er niet naar de inhoud wordt gekeken, maar naar de persoon, toch?

      Weerwoord is welkom
      Maar, als 'wij' ons daarin vergissen is dat prima en nog beter ook!
      Het is in dat geval goed dat MvN dit verwoordt op ons forum
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • IK kijk al jaren na de persoon op wie ik stem soms gaat mijn voorkeur

        na twee personen

        Heeft mijn vrouw geen voorkeur dan vraag ik haar of ze wil stemmen op nummer twee
        ben zelden teleur gesteld.

        in de 10 jaar heeft JO zich ontwikkelt tot een waardig raadslid geen bla/bla maar rechtuit.
        ik wens hem in de toekomst dan ook de plek dat hij verdient
        gr ton.

        Opmerking


        • Ik begrijp zeker uw reactie en dan met de aanvulling mbt integriteit die melding die ik zelf heb gemaakt.

          de mensen die me kennen weten dat ik eerlijk en rechtuit ben en nergens om heen draai, politiek gaat over inhoud en niet over personen. Ik kijk niet constant op dit forum maar bij vragen weet me te vinden ik beantwoord ze graag. Groet Jo Smeets MAASTRICHT van NU.

          Opmerking


          • Domeinvergaderingen Fysiek en Sociaal op dinsdag 7 mei 2024

            Komende dinsdag staan alweer 2 domeinvergaderingen op het programma.
            De (voorlopige) agenda van de domeinvergadering Fysiek is HIER te lezen.
            De (voorlopige) agenda van de domeinvergadering Sociaal is HIER te lezen.

            Bestemmingsplannen
            In de domeinvergadering Fysiek zullen dinsdag 7 mei 2024, cf. de voorlopige agenda, 3 (wijzigingen van) bestemmingsplannen worden besproken.
            Ik vind het schrikbarend hoeveel rapporten er gemaakt (moeten) worden om de (gewijzigde) bestemmingsplannen mogelijk te maken cq een bestaande situatie (Fort Willemweg) weer conform het bestemmingsplan te krijgen.

            Kasteel Holtmeulenstraat
            Pak agendapunt 6 het Vaststellen bestemmingsplan 'Drie nieuwbouwwoningen Kasteel Holtmeulenstraat'
            Daar wil de eigenaar van het perceel Kasteel Holtmeulenstraat 10 drie woningen bouwen en verhuren in de prijsklasse middenhuur.
            Op dit moment staat daar een loods. Om de nieuwbouw mogelijk te maken moet de gemeenteraad in te stemmen met de herziening van het bestemmingsplan.
            Dat de gemeenteraad daaraan te pas moet komen ivm het veranderen van het bestemmingsplan begrijp ik.
            Als je het planologisch advies van Vandewall leest zakt je de moed in de schoen.​ Dan begrijp je waarom het bouwen van woningen in Nederland veel en veel te bureaucratisch is en daarom te langzaam gaat
            Tel daar nog eens 16 partijen in de gemeenteraad bij op die (hopelijk niet!) alle 16 nog een plasje over dit bestemmingsplan willen, dan moet je bijna van masochistische aard zijn om een loods af te breken en daarvoor in de plaats huizen te bouwen.​

            Doorgeschoten
            Ik vrees dat we in Nederland zijn doorgeschoten in een poging om, juridisch volstrekt ingedekt, plannen uit te voeren.
            Maar goed.... het is niet anders.
            Je kunt dit de (Maastrichtse) gemeenteraad en/of het college nauwelijks kwalijk nemen en het is alleen maar te hopen dat de partijen daar goed mee omgaan en zulke agendapunten niet inzetten om ergens hun gelijk te halen.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Zo moeilijk is het niet

              Het is alleen lastig, zoveel inmenging met een ondeskundigheid die de politiek zich veroorloofd. En dan begrijpen wat al die rapporten vaststellen, vastleggen of beschrijven is lastig.
              Dat is veel werk en dus lastig voor den leek. (En ik beschouw veel politieke fracties en raadsleden als leken m.b.t. alle wetten samengevat in de Omgevingswet)
              VandeWall maakt het juist heel veel helderder in paragraaf 9.1 maar ja niet iedereen kan daarmee overweg.

              Laat dat nu eens aan een paar slimme ontwerpers en gevestigde architecten over, zo ging dat vroeger altijd al. En dat was goed. Daar hoeft geen polemische visie van een politiek partij bij opgenomen worden.

              De controverse is vaak dat men graag zijn eigen kiezers een woninkje zou willen aanbieden, maar wie daar kan komen wonen is toch aan de ontwikkelaar en de draagkracht van de bewoner.
              Aan die laatste twee factoren doe je niks. Keep on Dreaming.




              Bestanden bijvoegen
              Last edited by Antonius; 4 mei 2024, 10:17. Reden: afbeelding
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • Domeinvergadering Fysiek 7 mei 2024

                Gisteren was er weer een volle agenda voor de domeinvergadering Fysiek.

                Griffie loopt wat achter met haar werk
                Bij aanvang van de vergadering vroeg domeinvoorzitter Rene Betsch even aandacht voor een zieke collega bij de griffie en wenste hij deze collega beterschap.
                Of het aan de ziekte van deze medewerker ligt weet ik niet, maar ik heb de indruk dat het de griffie niet lukte cq lukt om voorafgaande, tijdens en zeker na de vergadering alle stukken tijdig aan te bieden cq inzichtelijk te maken voor het publiek.
                Bijvoorbeeld was bij de jaarplanning, althans de versie die het publiek kan zien, niet zichtbaar dat er een extra domein- en raadsvergadering gepland stond over het dossier MVV op woensdag 29 mei 2024. Deze geplande domein- en raadsvergadering is overigens inmiddels gewijzigd. Daar dadelijk meer over.
                Verder is de videoregistratie van deze domeinvergadering weliswaar in z'n geheel te zien, maar niet uitgesplitst per agendapunt en spreker. Dit is normaliter de volgende ochtend geregeld.
                Ik verwacht niet dat het vandaag nog gaat gebeuren, het is inmiddels rond 20.00 uur, en aangezien morgen Hemelvaartsdag is en op vrijdag 10 mei de griffie afwezig is, verwacht ik dat deze registratie op de gebruikelijke manier niet voor begin volgende week te zien zal zijn. Dat is bijzonder jammer en geen reclame voor de participatie.

                Extra domein- en raadsvergaderingen over MVV
                Zoals hierboven al aangestipt was er een extra domein- en raadsvergadering gepland over MVV op 29 mei 2024.
                Raadslid Henri Borgignons (PvdA) maakte daar met succes bezwaar tegen.
                Het is onwenselijk dat het fysieke domein op woensdag 29 mei 2024 van 17.00 -20.30 uur overleg heeft over het betreffenden dossier en dan direct daarop, om 21.30 uur, een raadsvergadering begint om een formeel besluit te nemen over dit dossier.
                Uiteindelijk was de meerderheid van de domeinvergadering het daar wel mee eens. Er is nu op maandag 27 mei een extra domeinvergadering en op woensdag 29 mei een extra raadsvergadering over MVV, althans dat zal als zodanig worden voorgesteld in de agendacommissie van volgende week.

                GroenLinks
                Alleen Coen van der Gugten (GL), gaf aan dat GroenLinks niet inziet waarom er een extra domein- of raadsvergadering moet komen. Hij vindt dat de raad zich niet onder druk mag laten zetten door een externe partij die denkt/vindt dat zijn of haar belangen in de verdrukking komen
                Overigens is in de wandelgangen te horen dat MVV door een grote meerderheid in de raad te hulp zal worden geschoten. In zekere zin kun je dus stellen dat de extra vergaderingen voor de bühne zullen blijken te zijn en kan MVV gerust zijn.

                Bestemmingsplannen en Verklaring(en) van Geen Bedenkingen
                Op de agenda stonden vervolgens 3 bestemmingsplannen (Fort Willemweg, Kasteel Holmeulenstraat en De Beyart) en 2 Verklaringen van Geen Bedenkingen (VvGB ) over respectievelijk cafe Den Dolhaart en het Kruisherenhotel.
                Bedenk dat er 15 (!) partijen aanwezig waren bij de domeinvergadering en dat iedere partij even een plasje wil doen over ieder agendapunt.
                Vooraf had ik ingeschat dat alle voorliggende bestemmingsplannen en de VvGB'en - weliswaar met de nodige op- en/of aanmerkingen - zouden worden doorgestuurd naar de raadvergadering van 28 mei 2024 om aldaar uiteindelijk te worden goedgekeurd.
                En aldus geschiedde..... ruim 4 uur later

                Mediaconcurrrentie zorgt voor snellere verslagen
                Ik kan een lang verhaal gaan wijden aan het bestemmingsplan De Beyart en de VvGB Kruisherenhotel (en misschien ga ik dat later ook nog wel doen ) , maar onze lezers hebben het wellicht al allemaal gelezen in De Nieuwe Ster (DNS) of Dagblad De Limburger (DDL).
                Want het is nu plotseling leuk op de perstribune.
                Kwam het vorig jaar met enige regelmaat voor dat ik alleen op de perstribune zal, al moet ik toegeven dat er meestal ook wel een journalist van DDL kwam kijken, maar sinds DNS zijn opwachting heeft gemaakt is het een stuk drukker op de perstribune.
                Tot een maand geleden zag je vaak pas op donderdag een artikel in DDL staan over de domein- of raadsvergadering van dinsdag.

                Gisteren, werd er echter respectievelijk links (DDL) en rechts (DNS) van mij driftig getypt en de domeinvergadering was nog niet voorbij of de artikelen stonden al online bij DDL en DNS.....
                Plotseling mag de gemeenteraad zich verheugen over heel veel mediabelangstelling en lijkt er een heuse concurrentiestrijd gaande in de Maastrichtse mediawereld.

                En MestreechOnline? Tja..... ik zit er al sinds 2009 en heb niet de illusie dat het college van B&W en/of partijen slechter slapen over hetgeen ik schrijf, ik ooit een subsidie aangeboden zal krijgen en ik verkiezingen kan beïnvloeden. Ik vind het gewoon leuk en hoop alleen dat ik de lezers van MO wat indrukken kan geven over hetgeen er speelt in de Maastrichtse politiek en heel af en toe een raadslid op een idee kan brengen

                Waar was RTV Maastricht?
                Alleen RTV Maastricht ontbrak gisteren bij de domeinvergadering Fysiek. Ik zou nu cynisch kunnen zeggen dat RTV vorige maand weer enkele tienduizenden euro's subsidie heeft binnengehaald bij de gemeente voor een of andere muziekdocumentaire en daarom het verslaan van de domeinvergadering(en) nu niet meer zo belangrijk is, maar hun afwezigheid zal wellicht een andere oorzaak hebben gehad, toch?
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Gratis advies over democratie en participatie van MO vanuit Meerssen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  ...... en heel af en toe een raadslid op een idee kan brengen
                  (...)
                  Ach... nu we het er toch over hebben....

                  Laat ik onze Maastrichtse politici eens een beetje helpen.
                  Nou ja, het idee is niet van mij, maar beter goed gejat dan slecht bedacht, nietwaar

                  Vorige maand vond D66 het nog nodig om een motie in te dienen voor Overheidsparticipatie.
                  Die motie werd met een grote meerderheid aangenomen en behelst het navolgende:

                  'Het college te verzoeken om in samenspraak met de griffie een publicatie samen te stellen met een praktische handreiking (‘how to’- aanpak) waarin de mogelijkheden op het gebied van overheidsparticipatie en het “right to challenge” op de pagina’s van de gemeenteraad van de gemeentelijke website én in gedrukte vorm worden gepubliceerd. '

                  Dat gaat dan weer handen vol geld kosten denk ik dan en het helpt waarschijnlijk nauwelijks.

                  Maar laat ik deze week nu toevallig vanaf de Meerssenerweg/Marienwaard de gemeente Meerssen binnenrijden.
                  Direct achter de rotonde in Rothem staat op de Maastrichterweg onderstaand elektronisch bord cq lichtkrant.


                  De tekst is misschien wat moeilijk te lezen. Dat komt omdat je dit bord niet kunt fotograferen, omdat - onzichtbaar voor ons oog - de letters knipperen. Maar de tekst luidt als volgt:

                  Do 29 mei 2024 Raadsvergadering 19 u in de kantine bestuurscentrum! Via live stream

                  Het zijn in totaal 4 of 5 repeterende mededelingen die op dit elektronisch bord cq lichtkrant geprogrammeerd zijn.

                  In Maastricht hebben we ongetwijfeld ook zulke borden.
                  En zo kan het dus ook

                  Gooi die motie van D66 - hoe goed bedoeld ook - in de prullenbak en programmeer wat van die lichtkranten die we in Maastricht ook links en rechts hebben.
                  Kost (vrijwel) niets en je bereikt ontzettend veel passanten.

                  Ik heb in de pauze van de domeinvergadering van gisteren een Maastrichts raadslid hierop geattendeerd en die vond het een goed idee......

                  Andere raadsleden kunnen het gratis lezen op MestreechOnline. Eens kijken wat er nu gaat gebeuren

                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Het grappigste moment
                    (Domeinvergadering Fysiek, 7 mei 2024)

                    Nog even aandacht voor onze nieuwe rubriek, Het grappigste moment.
                    Zoveel keuze was er tijdens de domeinvergadering Fysiek van 7 mei 2024 niet, maar we hebben er een gekozen!
                    Zeg ik nu we?
                    Ik bedoel natuurlijk IK, maar wellicht ben ik een beetje geinfecteerd door het LPM-virus.
                    Kitty Nuyts, het enige raadslid van de LPM en zonder een burgerraadslid ter ondersteuning, heeft het steevast over "we" en onze fractie....
                    Helaas is er echter buiten Kitty geen fractielid en zodoende praat Kitty dus in een Koninklijke vorm.

                    Maar voor het grappigste moment moeten we dit keer zijn bij Thomas "Sibbe" Gardien (D66).
                    Thomas hield tijdens het agendapunt over het Kruisherenhotel een heel betoog en uiteraard ging het over de luchtbrug tussen het huidige hotel en het Stuersgebouw over de Kruisherengang.
                    Thomas vroeg zich o.a. af of de luchtbrug ook niet onder de grond kon......

                    Lijkt mij een uniek toeristisch trekpleister van wereldallure..... een ondergrondse luchtbrug


                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Met lucht ankers vastgehouden zeker?

                      Maar ik vroeg me dat al af toen ik die presentatie zag, of er over de openbare weg een uitkraging en of brug mag worden gebouwd?
                      Volgens mij mag zo iets alleen op privé terrein.
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • Click image for larger version  Name:	MAAT VOL.jpg Views:	0 Size:	683,7 KB ID:	107242 Luchtbrug ??
                        Dit zal hem ook wel lukken in 2004 begon men al in het kruisheren hotel
                        met gemeente ambtenaren ,, over hoe ze de gemeentelijke parkeerplaatsen konden toe eigenen
                        dat ideetje werd gedumpt in de eerste de beste vergadering van het pas opgericht buurt platform.
                        gevolg het halve plein plus de parkeerplaatsen als de weg werd parkeerplaats kruisheren hotel !
                        naderhand werd de eenrichting weg een tweerichtingsweg tot aan de garage.. (gasten moeten toch kunnen parkeren)
                        dus de luchtbrug komt er wel het hotel lig toch in Maastricht
                        Last edited by Ton.2014; 10 mei 2024, 12:18.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                          dus de luchtbrug komt er wel het hotel lig toch in Maastricht
                          Ja zo gezien wel ja.

                          Maar vooral de indieningsvereisten worden door de ambtenarij zelf over het hoofd gezien en dat wilde ik enkel wel even aangekaart hebben.

                          Volgens mij is dat alleen mogelijk als de straat van de gemeente Maastricht door de plannenmakers gekocht wordt.
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • Hier een mooi stukje

                            Indien Click image for larger version

Name:	kommel 2004.jpg
Views:	44
Size:	325,1 KB
ID:	107245

                            Opmerking


                            • Ton.2014, dat slaat op parkeren, ik bedoelde de overbrugging en dus aansprakelijkheden en eigendomsrechten.
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking


                              • Ik weet wat u bedoelt.
                                dit is maar een voorbeeldje
                                hoe de Maastrichtse politiek werkt
                                oa parkeerbeleid. wat is nog over van het plein (parkeren )
                                en de straat langs het plein aan de kant kruisheren hotel

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X