Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Fusie Xonar en Mutsaertsstichting (uit Venlo) van de baan.

    Vandaag, tijdens de raadsvergadering van 7 november 2023, geeft wethouder Mackus (CDA) aan dat er tot vanmiddag een embargo lag op het feit de Mutaersstichting financieel in zwaar weer verkeert.
    Overigens was dit gegeven eerder vandaag al uitgelekt, maar wat nu wel officieel wordt meegedeeld is het feit dat de voorgenomen fusie tussen (het eveneens in financieel zwaar weer verkerende) Xonar en de Mutsaertsstichting van de baan is!

    Over hoe nu verder is momenteel nog niets bekend.
    Reken er maar op dat dit thema, mn. hoe nu verder met Xonar, in de komende domein- cq raadsvergaderingen nog volop besproken gaat worden.
    Last edited by Pier; 9 november 2023, 14:42.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering 7 november 2023.

    Vandaag, dinsdag 7 november 2023, begint de raadsvergadering al om 10.00 uur in de ochtend.
    Dat komt omdat vandaag de begroting voor 2024 wordt besproken cq vastgesteld.
    Dat is de kans voor veel partijen om, middels een motie, (deels) hun stempel te drukken op het beleid van 2024.
    En schrik niet, de partijen komen gezamenlijk met maar liefst 25 moties.
    Deze moties zijn terug te vinden via onderstaande link
    https://maastricht.parlaeus.nl/vji/p...nde_moties.pdf

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Gelukkig is de PvdD er nog!!


    Na een zondagmiddag 'allles' lekker bijgelezen te hebben is het toch even tijd voor ontspanning!
    En tot mijn groot genoegen is daar de PvdD hofleverancier in.

    Onlangs, in posting #317 van 17 oktober 2023, meldde ik al dat ik het vermoeden heb dat egels de lievelingsdieren zijn van onze PvdD-fractie.

    Op het einde gaf ik als aan dat ik komende winter goed zal proberen te zorgen voor 'mijn' eigen egeltje, hetgeen El Loco inspireerde tot onderstaande posting.

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Goed zo, Pier! Click image for larger version Name:	1f994.png Views:	0 Size:	34,9 KB ID:	106671
    Dinsdag, 7 november 2023 begint om 10.00 uur de raadsvergadering over de begroting.
    Uiteraard bekeek ik alvast de agenda en wat zie ik??

    De PvdD komt, mede met de SP, - serieus!!! - met een motie voor gastvrijheid voor de egels.

    Het doel van de motie is:
    - Om samen met de provincie Limburg, de Egelbescherming en de Zoogdiervereniging te inventariseren waar egels in Maastricht voornamelijk hun habitat hebben en wat hun niet-natuurlijke doodsoorzaak is;
    - Te onderzoeken welke middelen en maatregelen hij kan aanwenden om tot een gunstiger staat van instandhouding van de Maastrichtse egelpopulatie te komen;
    - Op de gemeentelijke kanalen aandacht te besteden aan wat Maastrichtenaren kunnen bijdragen om voor een gunstiger staat van instandhouding van de Maastrichtse egelpopulatie te zorgen

    Zoiets verzin je toch niet.....

    Nu vraag ik mij af, los van het hilarische van deze motie, of de andere partijen deze motie steunen?
    Laat duidelijk zijn, geen normaal denkend mens kan feitelijk tegen deze motie zijn, maar het feit dat men in een serieus (begrotings)debat met zulk een infantiele motie komt moet reden genoeg zijn om tegen te stemmen!

    Als een ruime meerderheid van de raad voor deze motie stemt, stel ik voor om bij de volgende raadsvergadering een motie in te dienen met de strekking
    het college te verzoeken
    - samen met (vul maar in) te kijken hoe schoolkinderen naar school, gaan;
    - te onderzoeken welke middelen en maatregelen men kan aanwenden om schoolgaande kinderen zo veilig mogelijk naar school te laten gaan;
    - Op de gemeentelijke kanalen aandacht te besteden aan het feit dat schoolkinderen naar school gaan en dit gedrag zo veilig mogelijk te bevorderen.

    En dan vragen politici zich nog af waarom het vertrouwen in hen afneemt.....
    Last edited by Pier; 7 november 2023, 13:45.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    GroenLinks met een succesje voor bijstandsgerechtigden

    GroenLinks heeft op 13 juni 2023 het college van Maastricht in een schriftelijke vraag opgeroepen het goede voorbeeld van Amsterdam en Arnhem te volgen om het giftenbeleid in de bijstand te verruimen van 1200 euro naar 1800 euro per jaar.

    In het antwoord van het college van B&W van 20 juni 2023 (Ref. nummer 2023.02785) gaf het college echter aan dat mogelijk het grensbedrag van 1200,- euro, met het oog op de gestegen prijzen, landelijk zou worden verhoogd.
    Maar, de planning om dit landelijk te regelen en dus te verhogen werd uiteindelijk gedwarsboomd door de val van het kabinet.

    Toch gaf het college in Maastricht in juni 2023 al aan te trachten om richting het ministerie van SZW kenbaar te maken dat, gelet op de forse prijsstijgingen, serieus moet worden overwogen het grensbedrag te verhogen (naar 1800 euro).

    Omdat een landelijk beleid door de kabinetscrisis dus uitbleef heeft wethouder Anita Bastiaans (VOLT)​, tijdens de domeinvergadering Sociaal op dinsdag 31 oktober 2023, toegezegd dat het verzoek van Mark Mulders (GL) van juni 2023 zo snel mogelijk staand beleid wordt van de gemeente Maastricht.
    Mark Mulders is blij verrast met deze toezegging, mn. vanwege het feit dat dit wellicht meer soelaas biedt voor mensen in de bijstand.

    Wat te prijzen valt is dat GroenLinks dit succesje op haar conto mag bijschrijven en dat ze dat vooral op een rustige en diplomatieke wijze hebben bewerkstelligd.
    Een motie tijdens een raadsvergadering is wellicht veel spectaculairder, maar waar het om gaat is dat het gerealiseerd wordt.
    Chapeau

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Participatie

    Zoals in bovenstaande posting reeds aangegeven en eerder in posting #217 van 5 maart 2023, waren vrijwel alle aanwezige raadsfracties het in de domeinvergadering Fysiek van 31 oktober 2023 (agendapunt 6.) het erover eens dat in de praktijk de wijze waarop het stadsbestuur omgaat met burgerparticipatie onder de maat is.
    Het is zoeken naar de juiste wijze en de manier waarop dit geïnitieerd dient te worden.
    Stephanie Blom (SP): 'Burgerparticipatie moet in z'n algemeenheid beter!! Op korte termijn dient het beleid t.a.v. burgerparticipatie herzien te worden'.
    Ook Willy Bronckers, namens 50PLUS, vindt de participatie, zeker in het dossier rondom de eventuele bouw van 65 sociale huurwoningen aan de Dr. Bakstraat 82, die aanvankelijk geïnitieerd werd vanuit de ontwikkelaar , onder de maat. Hij geeft aan dat 50PLUS zeer ontevreden is over de gang van zaken.

    Los van de SP en 50PLUS hebben ook de coalitiepartijen Seniorenpartij (SPM) en PVM opmerkingen over de wijze van participatie.
    Jo Smeets van de nieuwe partij Maastricht van Nu kondigt zelfs aan dat hij tijdens de aanstaande begrotingsvergadering op 7 november a.s. een motie zal indienen om te komen tot een betere burgerparticipatie.
    Het zal mij benieuwen.

    Mijn advies aan iedereen die iets vindt cq wil van of rond de (plannen van de) gemeenteraad en/of het college, is om zich vooral niet te houden aan de inspraak- en participatieverordening!
    Zoek bij voorkeur het (persoonlijk) contact met een of meerdere (burger-)raadslid of partijen waarvan men denkt dat die begrip hebben voor jouw plan.
    Dat is vele malen efficiënter.
    Maar, bedenk wel dat je niet altijd gelijk krijgt cq hebt!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Domeinvergadering Fysiek 31 oktober 2023 - 65 sociale woningen en/of participatie

    Zoals in bovenstaande postings reeds aangeduid, werd het een lange zit bij de domeinvergadering Fysiek van 31 oktober 2023.
    Na de dinerpauze begon namelijk agendapunt 6 over Verklaring van geen bedenkingen nieuwbouw 65 sociale huurappartementen Dr. Bakstraat 82.

    Het debat over dit agendapunt zou uiteindelijk 2 uur duren en begon met zienswijzen van 5 buurtbewoners over het geplande appartementencomplex, op de plek waar nu de USA-garage ligt aan de Dr. Bakstraat in Maastricht.
    Overigens is het wel/niet vergunnen van dit appartementencomplex feitelijk al besproken in mei 2023 (zie HIER, posting #257 dd 6 mei 2023)​.
    Maar daar kwam tijdens deze domeinvergadering dus nog een vervolg op.

    De zienswijzen die op 31 oktober 2023 dan uiteindelijk toch worden uitgesproken, moeten wij zien als een vorm van participatie, al klaagde de sprekers steen en been over de participatiemogelijkheden die hen waren/zijn geboden.
    Zij vrezen - als ik het in mijn eigen woorden mag samenvatten, maar de video is terug te kijken in bovenstaande link - dat hun zienswijzen/participatie veel te laat komen.
    Los van het feit dat ik denk dat ze daarin gelijk hebben, heb ik al eerder op dit forum aangegeven dat burgerparticipatie - binnen de gestelde regels - een farce is.
    Dat was op 5 maart 2023, posting #217, n.a.v. een gepland gesprek met wethouder Manon Fokke over de inspraak- en participatieverordening (zie HIER).
    Overigens heeft het gesprek met Manon Fokke om diverse redenen nog steeds niet plaatsgevonden!!

    Ik moet hierbij wel aantekenen dat participatie niet per definitie betekent dat de participerende burgers gelijk hebben!
    Hoeveel sympathie en begrip er ook is voor de burgers die hun zienswijze geven op de geplande bouw van het appartementencomplex aan de Dr. Bakstraat, is de rode draad - volgens. mij - toch van de geest van 'not in my backyard' .
    Afgaande op de reacties van een meerderheid van de aanwezen (burger-)raadsleden zal er, zo schat ik in, bij de volgende raadsvergadering over dit dossier, op 28 november 2023, weldegelijk een verklaring van geen bedenkingen worden afgegeven.

    Maar waarom duurde dit agendapunt dan uiteindelijk toch 2 uur?
    Dat kwam uiteraard door de inbreng van de buurtbewoners, die officieel 3 minuten per persoon spreektijd hadden, maar dat werd veel langer omdat de voorzitter van de vergadering, Rene Betsch (PVV), daar ook (terecht) alle ruimte voor gaf, en door het feit dat inhoudelijk mn. Kitty Nuyts (LPM), het helemaal eens was met de bezwaren van de omwonenden.
    En dus gaat Kitty oeverloos in debat.
    Kitty Nuyts, die over een enorme woontoren spreekt - de werkelijkheid is dat er sprake van 5 en deels 6 bouwlagen met een maximale hoogte van 15,30 m tot 18,36 meter - wil dat er sowieso niet hoger gebouwd mag worden dan 3 verdiepingen

    Verantwoordelijk wethouder Frans Bastiaens (SPM) geeft echter duidelijk aan dat het financieel onmogelijk is om ter plaatse te bouwen als er pakweg 20-25 sociale huurappartementen minder gerealiseerd worden. Dus lager bouwen, waarbij ik persoonlijk 5 verdiepingen heel redelijk vind op die locatie, is totaal geen optie. Dan gaat de hele bouw niet door!
    In deze verwoordde Bert Jongen (D66) de keuze die de gemeenteraad moet maken heel goed.
    Het is namelijk kiezen tussen (wellicht?) een iets minder woongenot van enkele buurtbewoners of het niet realiseren van 65 sociale huurwoningen.
    Daarbij vraag ik, Pier, mij ook nog af of het uitkijken op de braakliggende voormalige USA-garage wel prettig is?
    Maar laat ook duidelijk zijn dat ik best begrip heb voor (een deel van) de bezwaarmakers, maar ja..... er moeten ook, sociale huurwoningen bij!

    30 km zone
    Dan nog even Coen van der Gugten van GroenLinks.
    Coen doet, namens zijn fractie, het woord over dit dossier en ik denk dat Coen (lees: GroenLinks) uiteindelijk in zal stemmen met de verklaring van geen bezwaar, maar.......
    Uit het dossier blijkt dat de appartementen aan de zijde van de Dr. Bakstraat om technische redenen niet helemaal perfect geisoleerd kunnen worden, waardoor de bewoners o.a. iets meer geluidsoverlast zullen ervaren van het (drukke) verkeer op de Dr. Bakstraat.
    En dus kwam Coen met (zijn stokpaardje??) het idee om de maximum snelheid op de Dr. Bakstraat te verlagen van 50 km naar 30 km. (zie ook posting #314)
    Uiteraard verwijst Coen dan weer naar andere steden waar dit ook is gebeurd.
    Toen Coen met zijn stokpaardje kwam, zag ik enkele aanwezigen gniffelen.

    Coen is een beetje de linkse variant aan het worden van de rechtse Kitty Nuyts. Soms hebben ze een briljant idee of opmerking, maar door hun houding gaan bij de anderen direct de hakken in het zand.
    Wethouder Frans Bastiaens gaf richting Coen van der Gugten aan dat het volgens hem ter plaatse onmogelijk is om daar een 30 km zone in te voeren. De Dr. Bakstraat is namelijk een hoofdverkeersader en dan is 30 km niet mogelijk/wenselijk.
    Maar..... voor deze keer hulde voor Coen
    Hij geeft namelijk aan dat de Tongerseweg ook een hoofdverkeersader is, maar kijk..... bij Wolder is de maximumsnelheid 30 km!!
    Uiteindelijk zegt wethouder Frans Bastiaens toe dat hij schriftelijk op deze vraag terugkomt!

    Nu ben ik, Pier, ook maar een mens en heb ik zo mijn bedenkingen over Coen van der Gugten. En moest ook ik gniffelen toen hij met zijn 30 km stokpaardje kwam.
    Maar, na een nachtje slapen denk ik dat het helemaal niet zo gek is om op het deel van de Dr. Bakstraat tussen de Via Regia en de rotonde Dr. Bakstraat/Beeldsnijdersdreef een 30 km zone in te voeren.
    Het is namelijk een zeer druk weggedeelte met veel kruisend voetgangersverkeer tussen bushaltes en de daar gelegen VMBO school en verderop het winkelcentrum Brusselsepoort.
    Het valt me moeilijk om toe te geven, maar het idee van Coen van der Gugten is best wel goed!!!
    Alleen vrees ik dat Coen, als het ter plaatse een 30 km zone wordt, in de toekomst niet meer lopend maar majesteitelijk schrijdend de raadszaal betreedt......

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Zeker zou elke Maastrichtenaar zijn voorbeeld gevolgd hebben.

    Alain als kind opgegroeid in de slagerij aan de Muntstraat groeten!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Domeinvergadering Fysiek dinsdag 31 oktober 2023.
    (..)Toen was tijd voor de dinerpauze en wist ik nog niet dat het een hele lange avond zou worden...... maar daarover later meer.
    Helaas zit ik een beetje in tijdnood en duurt het 'maar daarover later meer' iets langer.
    Excuses (al weet ik niet of dit sowieso iemand opvalt )

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    (...)
    Japanse duizendknoop
    Alain Garnier (PVM) vroeg nog hoe het nu zit met de bestrijding van de Japanse duizendknoop?
    Is de bestrijding van deze invasieve exoot ook opgenomen in dit raadsvoorstel?
    Volgens wethouder John Aarts zit de bestrijding er wel deels in verwerkt, maar niet structureel. Er is namelijk nog geen idee hoe deze invasieve exoot zich in de komende jaren gaat verhouden..
    De wethouder zei wel toe dat hij de gemeenteraad een overzicht zal laten toekomen wat momenteel de stand van zaken is mbt de bestrijding van de Japanse duizendknoop. ​

    Na bijna anderhalf uur was dit agendapunt afgerond en werd besloten dat het onderliggende raadsvoorstel - als bespreekpunt - kan worden toegevoegd aan de raadsvergadering van 28 november 2023.
    Ik denk dat dit raadsvoorstel wel zal worden aangenomen, al dan niet na de nodige discussie.(...)
    Maar toch nog even het navolgende.
    Wethouder Aarts laat - via de interne (raads-)post weten - in Q4 (kwartaal, Pier) van 2023 met een RIB te komen waarin een overzicht wordt gegeven van de omvang van de problematiek met betrekking tot de Japanse duizendknoop.

    Grappig dat Alain Garnier wel erg betrokken is met het Maastrichtse groen, want gisteren, 2 november 2023, toen herfststorm Ciaran over de A79 van Maastricht naar Heerlen blies en een boom het begaf en boven op een Duitse auto viel, was Alain er als de kippen bij om eerste hulp te verlenen.
    Hij gaf daarover een prachtig interview op L!.
    Goed gedaan Alain

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Domeinvergadering Fysiek dinsdag 31 oktober 2023.

    Overigens is dit ook gelijk een oproep, voor eenieder die het leuk vindt om politieke debatten te volgen, om de raads- en domeinvergaderingen bij te wonen en daarvan verslag te doen op ons forum
    O ja die oproep van U had ik even zelf niet op het vizier. Maar dat is natuurlijk toch wel belangrijk en zoals Urbanus zegt ; goei poeier.
    Vooral als je bedenkt dat verslag geven over vergaderingen van anderen of van politieke debatten soms wel een uitleg behoeft. < Jetten <> Baudet >

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Domeinvergadering Fysiek dinsdag 31 oktober 2023.

    Wat in dit debat o.a. ter sprake kwam was het feit - we herkennen het allemaal wel - dat de gemeente bijvoorbeeld een trottoir opnieuw laat leggen en dat bijvoorbeeld 2 maanden later WML, Enexis of een van de bekende kabelaars die nu overal glasvezel leggen, het trottoir weer openbreekt.
    En..... 2 maanden later komt de volgende die iets onder de grond gaat stoppen.
    Dat is heel vervelend allemaal, maar juridisch heeft de gemeente, aldus wethouder Aarts (VVD), geen mogelijkheid om dit tegen te houden cq de werkzaamheden te bundelen.
    Er zijn wel (vrijblijvende) afspraken met WML en Enexis, maar de kabelaars vallen daarbuiten.
    Het zou wenselijk zijn als dit allemaal anders was, maar helaas.
    Zelfs de wethouder kan dit niet veranderen, omdat hij dit juridisch niet kan tegenhouden.
    Helaas zullen wij als burgers dus nog vaak het zand in huis lopen, als weer eens het trottoir voor de deur is opengebroken!​
    Beste heer Aarts, dit was ook al zo toen de nutsvoorzieningen nog in gemeentelijke handen waren en de PTT daarna hun dunne koper draadjes wegstopte onder de trottoirs.
    Het vrij geven aan markt partijen brengt dat nu eenmaal met zich. Maar dat had u niet voorzien als VVD.
    Off topic; Wat gaan we dit keer meemaken als VVD nog eens in een Kabinet opdoemt?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Domeinvergadering Fysiek dinsdag 31 oktober 2023.

    Uiteraard wil ik als Pierlementariër jullie graag verslag doen van al hetgeen gebeurt in en rond de Maastrichtse politieke beraadslagen.
    Maar jullie zullen ook begrijpen dat dit door mij alleen niet te behapstukken valt. Dus heb ik keuzes gemaakt en heb ik gekozen voor de Domeinvergadering Fysiek van 31 oktober 2023.
    Overigens is dit ook gelijk een oproep, voor eenieder die het leuk vindt om politieke debatten te volgen, om de raads- en domeinvergaderingen bij te wonen en daarvan verslag te doen op ons forum

    Maar nu de domeinvergadering Fysiek.
    De vergadering begon op 17.00 uur, maar ik was er pas om 17.30 uur.
    Men was toen al even bezig aan agendapunt 5 : Vaststelling nota IBOR 2024 - 2028 (voorstelnummer: 2023.04079).
    Ter discussie stond het raadsvoorstel (no. 2023.04079) over het strategische beleid voor het vaststellen van onderhoud van de openbare ruimte voor de komende jaren, inclusief de kwaliteitsniveaus voor de diverse producten (verhardingen, civieltechnische kunstwerken, groen, openbare verlichting etc.).
    Tevens was het de bedoeling dat daarbij - in de aansluitende raadsvergadering - de benodigde financiële middelen in meerjarenperspectief worden vastgelegd.

    Wat in dit debat o.a. ter sprake kwam was het feit - we herkennen het allemaal wel - dat de gemeente bijvoorbeeld een trottoir opnieuw laat leggen en dat bijvoorbeeld 2 maanden later WML, Enexis of een van de bekende kabelaars die nu overal glasvezel leggen, het trottoir weer openbreekt.
    En..... 2 maanden later komt de volgende die iets onder de grond gaat stoppen.
    Dat is heel vervelend allemaal, maar juridisch heeft de gemeente, aldus wethouder Aarts (VVD), geen mogelijkheid om dit tegen te houden cq de werkzaamheden te bundelen.
    Er zijn wel (vrijblijvende) afspraken met WML en Enexis, maar de kabelaars vallen daarbuiten.
    Het zou wenselijk zijn als dit allemaal anders was, maar helaas.
    Zelfs de wethouder kan dit niet veranderen, omdat hij dit juridisch niet kan tegenhouden.
    Helaas zullen wij als burgers dus nog vaak het zand in huis lopen, als weer eens het trottoir voor de deur is opengebroken!

    Japanse duizendknoop
    Alain Garnier (PVM) vroeg nog hoe het nu zit met de bestrijding van de Japanse duizendknoop?
    Is de bestrijding van deze invasieve exoot ook opgenomen in dit raadsvoorstel?
    Volgens wethouder John Aarts zit de bestrijding er wel deels in verwerkt, maar niet structureel. Er is namelijk nog geen idee hoe deze invasieve exoot zich in de komende jaren gaat verhouden..
    De wethouder zei wel toe dat hij de gemeenteraad een overzicht zal laten toekomen wat momenteel de stand van zaken is mbt de bestrijding van de Japanse duizendknoop. ​

    Na bijna anderhalf uur was dit agendapunt afgerond en werd besloten dat het onderliggende raadsvoorstel - als bespreekpunt - kan worden toegevoegd aan de raadsvergadering van 28 november 2023.
    Ik denk dat dit raadsvoorstel wel zal worden aangenomen, al dan niet na de nodige discussie.

    Toen was tijd voor de dinerpauze en wist ik nog niet dat het een hele lange avond zou worden...... maar daarover later meer.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Domeinvergaderingen op 31 oktober en 1 november 2023.

    Zowel gisteren als vandaag zijn er 4 domeinvergaderingen gepland.
    De (burger-)raadsleden hebben het er maar druk mee. Zeker in de wetenschap dat volgende week misschien wel de belangrijkste raadsvergadering plaats vindt, namelijk over de begroting.
    Daarvoor is een hele dag uitgetrokken, beginnend om 10.00 uur.
    Maar dat is pas volgende week/

    De genoemde domeinvergaderingen zijn allemaal te volgen cq terug te kijken via onderstaande links:

    Domeinvergadering Fysiek dd 31 okt. 2023: https://maastricht.parlaeus.nl/app/p...82282809119876
    Domeinvergadering Sociaal dd 31 okt. 2023: https://maastricht.parlaeus.nl/app/p...82a8a8a93b13ca

    Domeinvergadering Algemeen dd. 1 november 2023: https://maastricht.parlaeus.nl/app/p...82aa882339394d
    Domeinvergadering Economie en Cultuur dd 1 november 2023: https://maastricht.parlaeus.nl/app/p...82202a211313cb

    Uiteraard zijn op de bovengenoemde links ook de agendapunten te lezen.
    Dus voor degene die interesse heeft...... veel lees- en kijkplezier

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wethouder Alex Meij (PVM) legt zijn taken tijdelijk neer vanwege gezondheidsklachten

    Burgemeester Wim Hillenaar heeft vanmiddag in een RIB, no 202304419, bekend gemaakt dat wethouder Alex Meij (PVM) vanwege gezondheidsklachten zijn taken neergeld.

    Delen van zijn portefeuille worden voorlopig waargenomen door de wethouders:
    - Anita Bastiaans: Sociale zekerheid en Armoedebeleid, Gezondheidsbeleid.
    - Hubert Mackus: Arbeidsmarktbeleid
    - Manon Fokke: Personeel en Organisatie en Stadsdeelwethouder Noord
    - Frans Bastiaens: Vastgoed en grondbeleid.

    Namens de stichting MestreechOnline wens ik Alex Meij veel sterkte toe in de komende tijd.​
    Last edited by Pier; 27 oktober 2023, 18:02.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering 24 oktober 2023 - Keurmeestersdreef

    Agendapunt 12 'Vaststelling grondexploitatie herontwikkeling Keurmeestersplein' , zeg maar de sloop en nieuwbouw van en rond de huidige John F. Kennedyschool, is een agendapunt waar de gemeenteraad het enkel nog moet hebben over een paar kleine details.
    Eerder heb ik dit punt uitvoerig besproken in posting #316 en was er raadsbreed enkel nog discussie of men zou stemmen voor variant A1 en A2.
    A2 is feitelijk een goedkopere uitvoerig van A1.
    Daarbij moet je denk een wat minder groen (bomen), wat goedkopere bestrating en iets mindere verlichting.
    Voor de rest is A2 identiek aan A1.
    Voor degene die nog eens naar de ruimtelijke indeling van A1 of A2 willen kijken, klik dan HIER.

    Tijdens de domeinvergadering Fysiek van 3 oktober 2023 voelden mn. de partijen PVM, GroenLinks, SPM en D66 wel iets voor de iets duurdere variant A1. Het verschil tussen A1 en A2 werd geschat op 400.000 euro, maar omdat het een plan is voor 30-40 jaar, is dit bedrag feitelijk wel te verdedigen.

    Coen van der Gugten, jawel daar is hij weer, maakte daarop een amendement voor het vaststellen van het besluit op variant A1.
    Dit amendement werd mede ingediend door 50Plus, M:OED en de PvdD, waarbij hij volgens mij rekende op de steun van D66, PVM en wellicht SPM.

    ... en Coen van der Gugten kreeg later een koekje van eigen deeg bij de behandeling van agendapunt 12 'Vaststellen grondexploitatie Keurmeestersplein' van Tiny Meese (PVM)
    Bij de stemming van dit amendement bleek echter plotseling dat de coalitiepartijen D66, PVM en SPM helemaal niet meer voor het amendement waren.
    Coen van der Gugten vroeg mn. aan Tiny Meese (PVM) waarom ze niet meer voor het amendement waren, terwijl ze aanvankelijk met alle punten in het amendement instemde.

    Het zijn mijn woorden (!!!), maar ik meende te horen dat Tiny Meese met enig cynisme richting Coen van de Gugten sprak met de woorden "De wethouder (Frans Bastiaans (SPM)) heeft een prima uitleg gegeven en daar zijn we het mee eens!"
    Daarmee gaf ze op cynische wijze uiting (nogmaals mijn woorden!!) aan het ongenoegen dat Coen van der Gugten eerder, bij de behandeling van agendapunt 10 over de woonstudio Louisestraat 2, expliciet excuses eiste van de PVM-wethouder Alex Meij!

    Samengevat, het amendement voor variant A1 werd met 8 stemmen voor en 28 stemmen tegen verworpen en het Raadsbesluit (vlg. no. 63-2023), dus voor variant A2, werd met 33 stemmen voor en 3 tegen aangenomen.

    Mijn persoonlijke opvatting is dat zowel variant A1 als variant A2 helemaal voorbij gaan aan het feit dat er een ernstige en gevaarlijke verkeerssituatie zal worden gecreëerd op de kruising Ketelbutersdreef/Voldersdreef/uitrit geplande Kiss&Ride-strook.
    Hopelijk zal een grondige verkeersstudie, die nu kan worden aanbesteed, dit aantonen en zal de planning over mn. de uitrit van de Kiss&Ride-strook worden aangepast.
    Het is jammer dat de gemeenteraad, uitgezonderd 50Plus tijdens de domeinvergadering Fysiek van 3 oktober 2023, daar geen oog voor had.
    Last edited by Pier; 26 oktober 2023, 16:47.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering 24 oktober 2023 - Onderzoeksrapport Onvoltooid verleden....

    De raadsvergadering van afgelopen dinsdag had op voorhand weinig spannende agendapunten. Zoals uit bovenstaande posting (#324) blijkt was dit een misvatting.
    Het meest opvallende agendapunt, voor aanvang van de raadsvergadering, was wellicht het Onderzoeksrapport 'Onvoltooid Verleden, Ontrechting en rechtsherstel van Joodse inwoners in de gemeenten Maastricht, Amby en Heer'.

    Ter discussie lag een raadsvoorstel (#2023.03636) om
    - de conclusies van het onderzoeksrappport over te nemen
    en
    -voor de borging van de continuïteit en versterking van de Joodse gemeenschap in Maastricht, eenmalig een bedrag van €100.000, dat wordt beheerd door een nader in te stellen fonds met daarbovenop, voor de verspreiding van de in het onderzoek opgedane kennis en educatie, eenmalig een bedrag van €25.000 toe te kennen.

    In posting #319​ heb ik al aangegeven dat GroenLinks met een motie zou komen om, n.a.v. het onderzoeksrapport Onvoltooid verleden...., om QR-codes te plaatsen bij straatnamen en standbeelden van personen, te beginnen met de Burgemeester Michiels van Kessenichpassage.
    Wat GroenLinks, en mn. de indiener Lex Vos, in deze doet is een feitelijk inhoudelijke discussie over een diepgravend archiefonderzoek, waarbij nauwgezet in kaart is gebracht wat er in onze stad is gebeurd op het gebied van de onteigening en liquidatie van Joodse bedrijven, landbouwgronden, panden en de roof van hun inboedels decimeren tot een aanleiding om te komen met QR-codes voor straatnamen en standbeelden (van omstreden personen).
    In de raadszaal werd er dan ook meer aandacht besteed aan het wel/niet instemmen met deze motie dan aan de oprechte excuses die burgemeester Hillenaar, namens het voltalige college, aanbood voor de rol van het stadsbestuur en de politie (in Maastricht) bij het oppakken en afvoeren van Joden naar de concentratiekampen.
    Het was mooi geweest als de aandacht voor deze excuses de hoofdmoot was geweest van de discussie in de Maastrichtse gemeenteraad.

    Maar neen, de hoofdmoot was de motie van Lex Vos over de QR-codes.
    De aanvankelijke motie leek het (terecht!!) niet te gaan halen en daarom paste Lex Vos, in overleg met de fracties van CDA, D66, VOLT, PvdD en Maastricht van NU aan met het dictum:
    Het college opdracht te geven, een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om een zo compleet mogelijk beeld van de geschiedenis te geven bij persoonsgebonden straatnamen (bijvoorbeeld door middel van een QR-code, te beginnen bij de Burgemeester Michiels van Kessenichpassage), en aan te sluiten bij initiatieven in de stad, in samenwerking met bijvoorbeeld HCL en in samenhang met het straatnamenregister en de commissie Naamgeving.

    Deze motie werd uiteindelijk met 22 stemmen voor en 13 tegen aangenomen.

    Persoonlijk ben ik blij met een soort van QR-code (als die er uiteindelijk komt!?!) bij straatnamen en standbeelden, maar de aanleiding is totaal fout en volgens mij zeer ongepast.
    Het had alle fracties gesierd om - op dat moment - tegen deze motie te stemmen!

    Raadsvoorstel aangenomen
    Het raadsvoorstel om in totaal eenmalig 125.000,- euro toe te kennen aan de (educatie rond de) Joodse gemeenschap werd bijna unaniem aangenomen door de aanwezige gemeenteraadsleden.
    Bijna..... want Coen van de Gugten (daar heb je hem weer!) stemde als enige tegen!
    Hij vindt 125.000,- euro een fooi en stemde dus tegen.

    Het lijkt erop dat de GroenLinks-fractie, met de komst van Lex Vos en Coen van de Gugten, niet meer de empathie uitstraalt van de fractie van weleer.
    Hun acteren roept weerstand op bij veel andere gemeenteraadsleden. Niet omdat die gemeenteraadsleden het politiek oneens zijn met GroenLinks, maar omdat hun handelen oncollegiaal lijkt en niet gestoeld is op een partijideologie, maar op een persoonlijke opvatting/ideologie.

    Ik kan mij voorstellen een oud-raadslid als Saskia Hermens en Anne Lucas, die ongelukkigerwijze nu met ziekteverlof is, zich wel eens achter de oren krabben als ze zien hoe Coen van der Gugten en Lex Vos momenteel acteren.
    Maar hier kom ik wellicht nog op terug


    ​​
    Last edited by Pier; 26 oktober 2023, 15:58.

    Leave a comment:

Bezig...
X