Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ik kan me ook vinden in een betere opvang en behandeling van de mensen die onze hulp nodig hebben in de maatschappij en als een onderdeel van deze maatschappij.

    In Duitsland heb ik enkele mensen leren kennen die vanuit de Rudolph Steiner Waldorfschule de zwakkeren en hulpbehoevende gewoon een plaats gaven in hun bedrijf waar ze met veel plezier en inzet werken konden.
    Het zelfrespect dat deze mensen hadden was grotendeels te danken aan die echte functie die ze konden invullen in die omgeving/samenleving. Van echte tuinman tot en met boekbinder hulp met witte handschoenen en een engelen geduld.
    Dat is iets anders qua opvatting dan participatie en wajong, dat is meedoen.
    Overigens ben ik zelf door een heel lief mens/meisje destijds als hulp in de huishouding verschoond als baby omdat mijn moeder (na de bevalling) dergelijke mensen de kans gaf iets te leren en tegelijkertijd zich zelf leerden te respecteren. Dat kost tijd en inzet. Die tijd en inzet moeten we hebben.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • (L1.nl)

      (RTVMaastricht)

      De zoveelste tegenslag. Tussen de regels door proef je nu toch wel dat ook de voorstanders van de tram gaan twijfelen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Schokkend vind ik dat pas nu naar buiten komt dat er helemaal geen gefundeerde reizigersprognose is. Ik heb het al eerder gezegd: het gebied tussen Hasselt en Maastricht is te dun bewoond. Belgen wonen het liefst verspreid in hun half verstedelijkte dorpen, waardoor er te weinig bevolkingsconcentraties zijn om een tram rendabel te maken. Bovendien zijn ze verslaafd aan de auto. Nu de tram ook in Hasselt niet doorrijdt tot het station, is ook de betekenis voor het interregionale verkeer verwaarloosbaar geworden. Even de tram naar Hasselt pakken om daar over te stappen op de trein naar Antwerpen of Oostende is er dan ook niet meer bij.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
        (..) Tussen de regels door proef je nu toch wel dat ook de voorstanders van de tram gaan twijfelen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.(..)
        Zoals eerder aangegeven ben ik het hartgrondig oneens met El Loco aangaande het tramdossier.
        El Loco heeft echter een punt als hij beweert dat zelfs voorstanders van de tram gaan twijfelen.
        Maar ja.... dankzij (zogenaamde?) transparantie, sociale media en een steeds meer versnipperende democratische vertegenwoordiging wordt tegenwoordig aan alles getwijfeld.

        Toch klopt ook niet alles wat El Loco beweert!

        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        De zoveelste tegenslag. (...) Ik heb het al eerder gezegd: het gebied tussen Hasselt en Maastricht is te dun bewoond. Belgen wonen het liefst verspreid in hun half verstedelijkte dorpen, waardoor er te weinig bevolkingsconcentraties zijn om een tram rendabel te maken. Bovendien zijn ze verslaafd aan de auto.(..) Even de tram naar Hasselt pakken om daar over te stappen op de trein naar Antwerpen of Oostende is er dan ook niet meer bij.
        Het gebied tussen Hasselt en Maastricht is niet te dun bewoond. Tenminste niet als je het op Limburgse schaal bekijkt.
        Het is een beetje moeilijk te vergelijken, maar tussen Heerlen en Maastricht - met een super goede treinverbinding! - wonen, als ik globaal tel, minder mensen.

        Tussen Hasselt (centrum) en Maastricht heb je Diepenbeek (19.000 inwoners + veel forensen ivm de Universiteit-campus!!), (Munster-)Bilzen (32.000 inwoners) en Lanaken (25.000 inwoners).
        Daartegenover staat Meerssen (18.000 inwoners), Valkenburg (16.500 inwoners) en Voerendaal (12.500 inwoners)
        Dus het argument van te weinig bevolkingsconcentraties zie ik niet.
        Wel is het zo dat je in Belgie vaker zgn. lintbebouwing ziet. Dat strekt de oppervlakte waarop de inwoners wonen inderdaad iets meer uit.

        Hoe El Loco erbij komt dat Belgen autoverslaafd zijn weet ik niet.
        Ik constateer in ieder geval dat de fietspaden in de regio rond Bilzen, Lanaken en Diepenbeek de laatste jaren enorm zijn verbetert en het tegenwoordig prettiger fietsen is in deze (Belgische) regio dan in het Heuvelland

        Ik hoop nog altijd op een spoorverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
        Maar, ik heb ook al vaker gezegd dat ik uiteindelijk niet denk dat die er ooit zal komen.
        Nu wordt wel gesproken om de verbinding te realiseren met een aparte busbaan. Dat zou wellicht een goed compromis zijn.

        Tot slot.
        We spreken logischerwijs over de tram Hasselt-Maastricht, maar vergeet niet dat mn. Diepenbeek en Lanaken 2 gemeenten zijn die enorm veel belang hechten aan de komst van deze verbinding.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Toch klopt ook niet alles wat El Loco beweert!
          Ik zit er regelmatig naast, Pier, dus die waarschuwing is absoluut terecht!

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Wel is het zo dat je in Belgie vaker zgn. lintbebouwing ziet. Dat strekt de oppervlakte waarop de inwoners wonen inderdaad iets meer uit.
          Dat bedoel ik dus. Die 25.000 inwoners van Bilzen wonen verspreid in een gemeente die net zo groot is als Maastricht. Hetzelfde geldt voor Bilzen. Zelfs Hasselt heeft een relatief lage bevolkingsdichtheid: ietsje hoger dan Meerssen, maar minder dan de helft (iets meer dan een derde) dan Maastricht. Terwijl Maastricht al geen dichtbevolkte stad genoemd kan worden, met relatief 'lege' gebieden rondom de Sint-Pietersberg, Itteren-Borharen en ten oosten van Heer-Amby.

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Hoe El Loco erbij komt dat Belgen autoverslaafd zijn weet ik niet.
          Dat kan ik inderdaad niet hard maken, maar dat is meer een constatering gebaseerd op het gedrag in mijn directe omgeving. Maar zie je wel eens een volle Belgische bus in Maastricht?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Ik hoop nog altijd op een spoorverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
          Maar, ik heb ook al vaker gezegd dat ik uiteindelijk niet denk dat die er ooit zal komen.
          Nu wordt wel gesproken om de verbinding te realiseren met een aparte busbaan. Dat zou wellicht een goed compromis zijn.

          Opmerking


          • Het gaat over geld geld geld. In Hasselt is het openbaar vervoer sinds maart 2021 niet meer kosteloos voor anderen dan de jeugd onder 19 jaar oud.
            60 eurocent per rit.
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • Niels Peeters (29) nieuwe CDA-wethouder in Maastricht

              Dinsdagavond, 11 januari 2022, is tijdens de gemeenteraadsvergadering in Maastricht Niels Peeters (CDA) benoemd tot wethouder Economie, (EU) regionalisering, Wonen en Sociale Innovatie.
              Peeters volgt daarmee Vivianne Heijnen op die afgelopen maandag werd benoemd tot staatssecretaris in het kabinet Rutte IV.

              In maart 2022 zijn er nieuwe gemeenteraadsverkiezingen en daarom was er nogal wat discussie of Peeters wel/niet benoemd moest worden tot wethouder voor een periode van 2 tot 5 maanden, afhankelijk hoe lang de coalitiegesprekken zullen duren.
              Als Niels Peeters 3 maanden wethouder is heeft hij recht op wachtgeld.
              Volgens de PVM zou dat wel eens een rekening van ongeveer 200.000 euro kunnen opleveren voor de gemeente Maastricht.

              Daarom diende PVM een motie in tegen deze (korte?) benoeming.
              Saillant detail is dat Niels Peeters in 2018 de overstap maakte van de PVM naar het CDA en daarmee een zetel 'roofde' van de PVM.
              Ondanks dit gegeven gaf de PVM aan dat het zeker geen motie uit rancune was, sterker nog de PVM is trots op het feit dat zij het politiek talent Niels Peeters hebben ontdekt en gevormd, maar dat het vooral om de mogelijke kostenpost gaat.

              De motie van de PVM werd met 12 tegen 23 stemmen verworpen.

              Ik ken Niels Peeters als een groot politiek talent die in het verleden vaker aangetoond heeft te willen luisteren naar meningen en klachten vanuit de bevolking.
              Niels Peeters heeft een juridische achtergrond en was werkzaam als bestuursadviseur bij de provincie Limburg.
              Last edited by Pier; 15 januari 2022, 13:43. Reden: Typefoute: 200.00 verbeterd in 200.000
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Niels Peeters (29) nieuwe CDA-wethouder in Maastricht
                In maart 2022 zijn er nieuwe gemeenteraadsverkiezingen en daarom was er nogal wat discussie of Peeters wel/niet benoemd moest worden tot wethouder voor een periode van 2 tot 5 maanden, afhankelijk hoe lang de coalitiegesprekken zullen duren.
                Als Niels Peeters 3 maanden wethouder is heeft hij recht op wachtgeld.
                Volgens de PVM zou dat wel eens een rekening van ongeveer 200.00 euro kunnen opleveren voor de gemeente Maastricht.
                Dit stukje 200.00 euro begreep ik niet Pier staat een punt verkeerd of moet het een komma zijn?
                en
                Al die anderen krijgen toch ook wachtgeld?
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

                  Dit stukje 200.00 euro begreep ik niet Pier staat een punt verkeerd of moet het een komma zijn?
                  en
                  Al die anderen krijgen toch ook wachtgeld?

                  Opmerking


                  • https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._wethouder.pdf

                    Overigens wordt het bedrag van 200.000 euro in de motie niet genoemd.
                    Last edited by Pier; 15 januari 2022, 13:48.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Als Balkenende dat leest of hoort krijgt ie gelijk een hartverzakking.

                      Maar dit
                      of Peeters wel/niet benoemd moest worden tot wethouder voor een periode van 2 tot 5 maanden, afhankelijk hoe lang de coalitiegesprekken zullen duren.
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • Waar DDL eerder het bedrag van 200.000 euro vandaan haalde weet ik niet precies, maar het kan best wel wat gaan kosten.
                        Als Niels Peeters op 13 april 2022 nog wethouder is, en dat is aannemelijk, dan heeft hij recht op wachtgeld.
                        Zie hier de regeling.
                        https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR10426

                        Als de collegevorming, net al in 2018, duurt tot juli dan kost het een kleine 100.000 euro (schat ik).
                        Het salaris van een wethouder in Maastricht is ongeveer 1 ton per jaar.
                        Tot half juli verdiend hij dus regulier 50.000 euro.
                        Daarna nog 6 maanden 75% van 50.000 euro, dus pakweg 37.500 euro.
                        Dan zit je al op bijna 90.000 euro.
                        Uiteraard komen daar, gedurende het wethouderschap, nog wat extra kosten bij.

                        Uiteraard is dit alleen maar van toepassing als het CDA buiten het college valt cq Niels Peeters niet terugkeert als wethouder.

                        Als men had afgezien van het vervangen van de 6de wethouder had men sowieso pakweg 50.000 euro bespaard.
                        Ik kan niet goed inschatten of dit wel/niet verstandig zou zijn geweest.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Het zal wel niet afhangen van de verkiezingen maar van een toekomst perspectief en een visie. Maar dat het afhangt van de opdracht die wij kiezers moeten neerleggen bij de partijen.
                          Zorg eens ervoor dat het ons goed genoeg gaat.
                          Die verkiezingsprogramma's moeten eigenlijk de kiezers schrijven en niet een groep wereldvreemde wachtgeld kanshebbers.
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • Nog eens: Sappi Zuidwest

                            Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en lijken mijn woorden hierboven (over het vertrek van Sappi) bijna profetisch, alhoewel de aangekondigde verkoop van Sappi Maastricht uiteraard niet het einde van de fabriek op die locatie hoeft te betekenen. Het geeft wel aan dat dit gebied volop in beweging is. Als de gemeente haar plannen doorzet, zitten we daar straks met zo'n raar, bochtig verlengstuk van de Maasboulevard, waarmee een heleboel opties voor het gebied bij voorbaat geblokkeerd zijn.

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Nog eens: Sappi Zuidwest
                              (...) Als de gemeente haar plannen doorzet, zitten we daar straks met zo'n raar, bochtig verlengstuk van de Maasboulevard, waarmee een heleboel opties voor het gebied bij voorbaat geblokkeerd zijn.
                              Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	0 Size:	163,8 KB ID:	104605

                              Wellicht dat bovenstaande foto - afkomstig van de gemeente Maastricht - het iets duidelijker maakt.

                              Via onderstaande link kom je rechtstreeks op de gemeentelijk site over dit project.


                              Zonder nu echter alle in&outs te kennen rond dit project, moet ik bekennen dat ik de 'verlengde Maasboulevard' helemaal geen verkeerd initiatief vind.
                              Het lijkt mij eigenlijk een logische keus en de huidige Bassin-brug kan dan (deels) gesloopt worden, waardoor de Bassin-haven een veel aantrekkelijker geheel wordt en er tussen de zgn. Timmerfabriek en het Eiffelgebouw een autoluw weggedeelte komt.

                              Of zit ik nu helemaal er naast?
                              Last edited by Pier; 17 januari 2022, 17:27.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Last edited by El Loco; 18 januari 2022, 12:12.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X