Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    replied
    Nog even terugkomen op de scholenkwestie: ik kwam twee artikelen tegen die wellicht nog wat meer inzicht kunnen geven in de situatie met de middelbare scholen in Maastricht.

    Het eerste is een tekst van John Candell, oud-leerling en tevens oud-docent van het Veldekecollege (en de diverse opvolgers daarvan, na de fusies). Het artikel geeft enerzijds een droge opsomming van de feiten, maar anderzijds proef je de frustraties van een leraar die zijn oude school, "die geweldige school" volgens velen, zo roemloos ten onder ziet gaan, gevolgd door de chaotische jaren van fusie op fusie, waarbij het onderwijsniveau bij elke nieuwe fusie keldert (ook omdat 1e-graadsleraren er gaandeweg uitgewerkt worden, vanwege de kosten en omdat ze lastig zijn). Treurig, dieptreurig.

    'Het Veldeke en de invloed van de Mammoetwet op school en onderwijs', door John Candell (1963) [dat laatste jaartal is het eindexamenjaar aan het Veldeke]

    Het tweede artikel is van Paul van der Steen in nrc.next van 8 sept. 2017. Daarin staat o.a. te lezen dat toen 46% van de Maastrichtse pubers een school bezocht buiten Maastricht (Meerssen, Gulpen, Lanaken, enz.). Dat was dus in 2017, nog vóór het grote debacle met de vmbo-examens in 2018. Hoe zou het nu zijn met dat percentage? Ook 'grappig' om in dit artikel te lezen dat het LVO toen helemaal ging voor het idee om in Maastricht tot drie scholen te komen met drie aparte 'domeinen': een school voor vmbo, een voor havo en een voor vwo. En nu willen ze dus twee scholen (een in Oost en een in West), waar alle schooltypes op één hoop worden gegooid. Wat zegt dit over het LVO?

    'Eén massaschool in Maastricht? Dan maar naar België', in nrc.next, 8 sept. 2017

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Táál, Antonius, taal!
    Ik weet het, soms gebruik ik teveel "Sleng" omdat ik 't als Kameleon oppik uit de media. En dat hoeft niet eens de tweede kamer te zijn.

    Een scholenkwestie is hier in Maastricht natuurlijk al decennia lang een heet hangijzer. Als ik nog denk aan het feit dat de directie en bestuur van het huidige Bernhard Lievegoed College achter het van de Valk Hotel in Heer, destijds zelfs internationaal op zoek was naar de juiste architect lagen er kansen.
    Wij hebben hen destijds rondleidingen gegeven als toonaangevende scholenbouwers in Duitsland maar dat mocht niet baten. GELD.
    Geld is altijd het probleem dat tussen een didactische en pedagogische visie staat, die vertaald wordt in Architectuur en Stedenbouw, ten opzichte van de politiek gestuurde administratie en boekhouding van scholen die volgens mij altijd aan de verkeerde kant dat geld verkwist.

    De school is een boom waar onder men in het gras zit en een wijze man aan de kinderen z'n verhaal verteld. Louis Kahn.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Scholenkwestie

    Ben ik de enige die tureluurs wordt van dat geschuif met (middelbare) scholen? Noordvariant, zuidvariant en nu weer de gedeelde noord-zuidvariant.

    Bij het artikel in De Limburger staat een foto van het gebied waar de noordvariant zou moeten komen, gefotografeerd vanaf de Koningspleinflat, neem ik aan. Links is nog net zichtbaar het Sint-Maartenscollege, het SMC (m'n ouwe school, die toen nog zo goed als nieuw was). Rechts bovenaan de al jaren braak liggende KPN-locatie. Op de voorgrond een terrein dat volgens het bijschrift eigendom is van Ballast Nedam, de bouwer van de A2-tunnel/Groene Loper. Ik ken dat landje maar al te goed, want dat was ooit ons sportveld, het sportterrein van het SMC! De grap is nu, nou ja, een grap die de stad vele miljoenen gaat kosten, dat men overweegt om dat landje terug te kopen. Op de beschikbare terreinen van de scholencampus is namelijk geen ruimte voor sportterreinen en wat is nou een campus zonder sportterrein? Inmiddels heeft het landje een woonbestemming gekregen, dus de prijs zal vele malen hoger zijn dan wat Ballast Nedam er ooit voor betaald heeft. Tja, zo gaat het dus.
    Niet de Botermijn, maar een goudmijn.

    Click image for larger version

Name:	Bam2022.jpg
Views:	49
Size:	79,4 KB
ID:	104759

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Hahaha..... een mooie prijs dat "Quote off the day"

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Piet Eichholtz, hoogleraar Vastgoedfinanciering aan de Universiteit Maastricht, krijgt vandaag de "Best Quote of the Day Award" van mij:

    De steeds verdergaande fusies van scholenkoepels leiden tot bestuurders met megalomane plannen.
    Edzo Bindels, architect bij bureau West 8, verdient de tweede prijs, met eervolle vermelding:

    Zo’n grootschalige onderwijslocatie is vaak te massaal, een anonieme concentratie van jongeren, verkeersonveilig, ze leidt tot vervuiling en klachten van omwonenden.
    En de "Worst Quote of the Day" gaat naar....: LVO, de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs:

    [...] zeer onwenselijke splitsing van doeners en denkers.
    Bron: De Limburger (online), 4 feb. 2022

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Ja heel lang geleden keken wij ook vaker naar Botta als postmoderne Star architect. Maar ik vind er geen zak meer aan om het effe bot te zeggen.
    Táál, Antonius, taal! Je wilt toch niet zeggen dat we op mestreechonline.nl de moderne omgangsvormen van parlement en ministerraad gaan overnemen?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    [(...)Ondertussen hebben de toneelacademie en het conservatorium ook de kriebels gekregen, want die ouwe pandjes in het Jekerkwartier, dat kan echt niet meer. Aan de Groene Loper is geen plaats meer, dus die willen nu gaan samenhokken in de Koompe, het voormalige sportterrein van de Tapijnkazerne aan de zuidkant van de Prins Bisschopsingel. Wat zullen dat topacteurs en topmusici worden, daar! Alleen jammer dat de luchtkwaliteit zo slecht is...
    Nou, naast het politiebureau!
    De aanwas voor nieuwe Flikken Maastricht-acteurs is dan gegarandeerd

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Scholenkwestie

    Ben ik de enige die tureluurs wordt van dat geschuif met (middelbare) scholen? Noordvariant, zuidvariant en nu weer de gedeelde noord-zuidvariant. (...)
    Ik maak mij daar inderdaad totaal niet (meer) druk om. Het gaat namelijk om niets.
    Als je in Maastricht-West woont ben je sowieso veroordeeld om vroeg of laat naar Maastricht-Oost (Groene Loper) te moeten reizen.
    Er is nml. geen HAVO-VWO, laat staan een MBO-school meer in West.
    En of je nu naar Noord-, Midden- of Zuid Groene Loper moet maakt dan ook niets meer uit.

    Mooi dat je dit punt, de scholenkwestie, vermeldt onder Stadsbestuur 2018-2022.
    D66, toch de onderwijspartij, levert namelijk ook de wethouder voor onderwijs, Bert Jongen.
    En laat Bert Jongen nu net de wethouder zijn die heeft aangekondigd na de verkiezingen niet meer terug te zullen komen.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Scholenkwestie

    Ben ik de enige die tureluurs wordt van dat geschuif met (middelbare) scholen? Noordvariant, zuidvariant en nu weer de gedeelde noord-zuidvariant.

    Voorkeur voor ‘knip’ in scholencampus Maastricht: deel bij Sint Maartenscollege en deel bij Vista (De Limburger, 3 feb. 2022)

    Bij het artikel in De Limburger staat een foto van het gebied waar de noordvariant zou moeten komen, gefotografeerd vanaf de Koningspleinflat, neem ik aan. Links is nog net zichtbaar het Sint-Maartenscollege, het SMC (m'n ouwe school, die toen nog zo goed als nieuw was). Rechts bovenaan de al jaren braak liggende KPN-locatie. Op de voorgrond een terrein dat volgens het bijschrift eigendom is van Ballast Nedam, de bouwer van de A2-tunnel/Groene Loper. Ik ken dat landje maar al te goed, want dat was ooit ons sportveld, het sportterrein van het SMC! De grap is nu, nou ja, een grap die de stad vele miljoenen gaat kosten, dat men overweegt om dat landje terug te kopen. Op de beschikbare terreinen van de scholencampus is namelijk geen ruimte voor sportterreinen en wat is nou een campus zonder sportterrein? Inmiddels heeft het landje een woonbestemming gekregen, dus de prijs zal vele malen hoger zijn dan wat Ballast Nedam er ooit voor betaald heeft. Tja, zo gaat het dus.

    Waarom moet alles in enen zo nodig naar de Groene Loper? De rechtbank staat blijkbaar ook al te trappelen; die willen het SMC kopen, voor het geval die gaan verhuizen. Want ja, dicht bij het station én dicht bij de Groene Loper, wat kan een rechtbank zich beter wensen? Ondertussen hebben de toneelacademie en het conservatorium ook de kriebels gekregen, want die ouwe pandjes in het Jekerkwartier, dat kan echt niet meer. Aan de Groene Loper is geen plaats meer, dus die willen nu gaan samenhokken in de Koompe, het voormalige sportterrein van de Tapijnkazerne aan de zuidkant van de Prins Bisschopsingel. Wat zullen dat topacteurs en topmusici worden, daar! Alleen jammer dat de luchtkwaliteit zo slecht is...

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Ja heel lang geleden keken wij ook vaker naar Botta als postmoderne Star architect. Maar ik vind er geen zak meer aan om het effe bot te zeggen.

    De kronkel verandert tijdens het aankomen rijden ( in een auto ) natuurlijk het perspectief van de mens en dat maakt je attent op een wijziging die gaat komen.
    Oud naar nieuw en snel rijden naar langzaam rijden.
    De aanpassing van de Noorderbrug is tekenend voor een veel betere doorstroming die echter in het Bosscherveld bijzonder vreemde nieuwe kronkels met zich brengt richting Boschstraat - Maasboulevard.
    Misschien dat men die Commandeurslaan wel nog als optie had liggen voor de toekomst.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Die rare kronkel via het bassin is net zo'n rare kronkel als die van de Avenue Céramique waar ik ook qua ruimtelijk gevoel geen vrede mee heb.
    Bedoel je de kronkel aan de noordkant of die aan de zuidkant? Die aan de noordkant vind ik best een mooie oplossing voor de aansluiting van Wyck op Céramique. En het leverde het prachtige gebouw van Botta op (La Fortezza). Die aan de zuidkant is in mijn ogen een onherbergzame leegte. Ik ben helaas ook geen fan van de Stars of Europe, dus dat helpt ook al niet.

    Maar even iets heel anders, wat wel weer samenhangt met de Boschstraat/Bassinbrug: de tram! Vandaag in de (online-)Limburger een artikel over de politieke strubbelingen tussen de gemeentebesturen van Maastricht en Hasselt en de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Het lijkt erop dat men nu op elkaar zit te wachten tot een van de anderen er de stekker uit trekt. Zelf de stekker eruit trekken is geen optie, want dat leidt onherroepelijk tot miljoenenclaims. Wat een debacle!

    Wanhoopsdaad rond tramproject: Maastricht schakelt ambassade in
    Last edited by El Loco; 19 januari 2022, 13:33. Reden: foutje

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Nu is de uitgangssituatie ook al niet logisch met betrekking tot de Maasboulevard die men in het oude kanaal projecteerde als route.
    Een bekend Stedenbouwkundige die les gaf op de Academie noemde het de waanzin van Maastricht. (en stak zijn Rothändle sigaret aan)

    Na enkel wat verbeteringen van de open rijbaan naar een overdekte tunnel met toegangen tot de onderaardse parking aan het Forum loopt de Maasboulevard eigenlijk dood Stedenbouwkundig.

    Die rare kronkel via het bassin is net zo'n rare kronkel als die van de Avenue Céramique waar ik ook qua ruimtelijk gevoel geen vrede mee heb.
    Papier is geduldig maar de werkelijkheid niet. Er hadden al lang plannen moeten liggen voor de Commandeurslaan en Fransensingel aanpak. Maar vastgoed en monumenten kunnen nooit samen door DIE BOCHT.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Dank voor de foto en link, Pier. Dat maakt het inderdaad duidelijker!

    Ik juich natuurlijk ook het gedeeltelijk slopen van de Bassinbrug en het verminderen van de verkeersintensiteit op de kop van de Boschstraat toe. Als de tram naar Hasselt straks niet doorgaat, kan de Bassinbrug zelfs helemaal weg. Ik ben er voor!

    Het gaat mij om het tracé van de te verlengen Maasboulevard. Dat wordt nu helemaal bepaald door de vorm van het perceel dat men van Sappi heeft kunnen kopen. Ik vind met name die bochten in het gekozen tracé oerlelijk. Ze ontkennen de bestaande (rechte) lijnen van Bassin, Zuid-Willemsvaart en Fransensingel en creëren lelijke restruimtes. Als ooit het hele, of een groter deel van het Sappi-terrein beschikbaar komt, kan dat wellicht op een betere, mooiere en verkeerstechnisch slimmere manier. Gewoon nog even wachten.
    Last edited by El Loco; 18 januari 2022, 11:12.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Nog eens: Sappi Zuidwest
    (...) Als de gemeente haar plannen doorzet, zitten we daar straks met zo'n raar, bochtig verlengstuk van de Maasboulevard, waarmee een heleboel opties voor het gebied bij voorbaat geblokkeerd zijn.
    Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	0 Size:	163,8 KB ID:	104605

    Wellicht dat bovenstaande foto - afkomstig van de gemeente Maastricht - het iets duidelijker maakt.

    Via onderstaande link kom je rechtstreeks op de gemeentelijk site over dit project.
    Verder investeren in het Sphinxkwartier | Belvédère (belvedere-maastricht.nl)

    Zonder nu echter alle in&outs te kennen rond dit project, moet ik bekennen dat ik de 'verlengde Maasboulevard' helemaal geen verkeerd initiatief vind.
    Het lijkt mij eigenlijk een logische keus en de huidige Bassin-brug kan dan (deels) gesloopt worden, waardoor de Bassin-haven een veel aantrekkelijker geheel wordt en er tussen de zgn. Timmerfabriek en het Eiffelgebouw een autoluw weggedeelte komt.

    Of zit ik nu helemaal er naast?
    Last edited by Pier; 17 januari 2022, 16:27.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Nog eens: Sappi Zuidwest

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Het plan bestaat uit de aankoop van een stuk fabrieksterrein van Sappi/KNP, met als voornaamste doel om de Maasboulevard te kunnen omleggen.
    (...)
    Toch vraag ik me af of het nou wel zo verstandig is om voor zoveel geld zo'n klein stukje Maasboulevard te gaan verleggen, waarmee het verkeersprobleem bovendien niet opgelost maar alleen maar verschoven wordt. Voor mij is het vrij duidelijk dat Sappi op een gegeven moment ofwel tabé zegt tegen Maastricht, ofwel zich terugtrekt op het noordelijk deel van hun industrieterrein. Een papierfabriek in het centrum van een stad is gewoon niet meer van deze tijd. Daarmee komt dan wel een fantastisch gebied vrij, gelegen aan de Maas, het Bassin en de Zuid-Willemsvaart. Maar ja, dan loopt daar die verrekte Maasboulevard dwars doorheen, voor veel geld omgelegd... Niet doen dus.
    Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en lijken mijn woorden hierboven (over het vertrek van Sappi) bijna profetisch, alhoewel de aangekondigde verkoop van Sappi Maastricht uiteraard niet het einde van de fabriek op die locatie hoeft te betekenen. Het geeft wel aan dat dit gebied volop in beweging is. Als de gemeente haar plannen doorzet, zitten we daar straks met zo'n raar, bochtig verlengstuk van de Maasboulevard, waarmee een heleboel opties voor het gebied bij voorbaat geblokkeerd zijn.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Het zal wel niet afhangen van de verkiezingen maar van een toekomst perspectief en een visie. Maar dat het afhangt van de opdracht die wij kiezers moeten neerleggen bij de partijen.
    Zorg eens ervoor dat het ons goed genoeg gaat.
    Die verkiezingsprogramma's moeten eigenlijk de kiezers schrijven en niet een groep wereldvreemde wachtgeld kanshebbers.

    Leave a comment:

Bezig...
X