Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ik kan me ook vinden in een betere opvang en behandeling van de mensen die onze hulp nodig hebben in de maatschappij en als een onderdeel van deze maatschappij.

    In Duitsland heb ik enkele mensen leren kennen die vanuit de Rudolph Steiner Waldorfschule de zwakkeren en hulpbehoevende gewoon een plaats gaven in hun bedrijf waar ze met veel plezier en inzet werken konden.
    Het zelfrespect dat deze mensen hadden was grotendeels te danken aan die echte functie die ze konden invullen in die omgeving/samenleving. Van echte tuinman tot en met boekbinder hulp met witte handschoenen en een engelen geduld.
    Dat is iets anders qua opvatting dan participatie en wajong, dat is meedoen.
    Overigens ben ik zelf door een heel lief mens/meisje destijds als hulp in de huishouding verschoond als baby omdat mijn moeder (na de bevalling) dergelijke mensen de kans gaf iets te leren en tegelijkertijd zich zelf leerden te respecteren. Dat kost tijd en inzet. Die tijd en inzet moeten we hebben.
    iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afschrijving
    m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

    Opmerking


    • (L1.nl)

      (RTVMaastricht)

      De zoveelste tegenslag. Tussen de regels door proef je nu toch wel dat ook de voorstanders van de tram gaan twijfelen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Schokkend vind ik dat pas nu naar buiten komt dat er helemaal geen gefundeerde reizigersprognose is. Ik heb het al eerder gezegd: het gebied tussen Hasselt en Maastricht is te dun bewoond. Belgen wonen het liefst verspreid in hun half verstedelijkte dorpen, waardoor er te weinig bevolkingsconcentraties zijn om een tram rendabel te maken. Bovendien zijn ze verslaafd aan de auto. Nu de tram ook in Hasselt niet doorrijdt tot het station, is ook de betekenis voor het interregionale verkeer verwaarloosbaar geworden. Even de tram naar Hasselt pakken om daar over te stappen op de trein naar Antwerpen of Oostende is er dan ook niet meer bij.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
        (..) Tussen de regels door proef je nu toch wel dat ook de voorstanders van de tram gaan twijfelen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.(..)
        Zoals eerder aangegeven ben ik het hartgrondig oneens met El Loco aangaande het tramdossier.
        El Loco heeft echter een punt als hij beweert dat zelfs voorstanders van de tram gaan twijfelen.
        Maar ja.... dankzij (zogenaamde?) transparantie, sociale media en een steeds meer versnipperende democratische vertegenwoordiging wordt tegenwoordig aan alles getwijfeld.

        Toch klopt ook niet alles wat El Loco beweert!

        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        De zoveelste tegenslag. (...) Ik heb het al eerder gezegd: het gebied tussen Hasselt en Maastricht is te dun bewoond. Belgen wonen het liefst verspreid in hun half verstedelijkte dorpen, waardoor er te weinig bevolkingsconcentraties zijn om een tram rendabel te maken. Bovendien zijn ze verslaafd aan de auto.(..) Even de tram naar Hasselt pakken om daar over te stappen op de trein naar Antwerpen of Oostende is er dan ook niet meer bij.
        Het gebied tussen Hasselt en Maastricht is niet te dun bewoond. Tenminste niet als je het op Limburgse schaal bekijkt.
        Het is een beetje moeilijk te vergelijken, maar tussen Heerlen en Maastricht - met een super goede treinverbinding! - wonen, als ik globaal tel, minder mensen.

        Tussen Hasselt (centrum) en Maastricht heb je Diepenbeek (19.000 inwoners + veel forensen ivm de Universiteit-campus!!), (Munster-)Bilzen (32.000 inwoners) en Lanaken (25.000 inwoners).
        Daartegenover staat Meerssen (18.000 inwoners), Valkenburg (16.500 inwoners) en Voerendaal (12.500 inwoners)
        Dus het argument van te weinig bevolkingsconcentraties zie ik niet.
        Wel is het zo dat je in Belgie vaker zgn. lintbebouwing ziet. Dat strekt de oppervlakte waarop de inwoners wonen inderdaad iets meer uit.

        Hoe El Loco erbij komt dat Belgen autoverslaafd zijn weet ik niet.
        Ik constateer in ieder geval dat de fietspaden in de regio rond Bilzen, Lanaken en Diepenbeek de laatste jaren enorm zijn verbetert en het tegenwoordig prettiger fietsen is in deze (Belgische) regio dan in het Heuvelland

        Ik hoop nog altijd op een spoorverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
        Maar, ik heb ook al vaker gezegd dat ik uiteindelijk niet denk dat die er ooit zal komen.
        Nu wordt wel gesproken om de verbinding te realiseren met een aparte busbaan. Dat zou wellicht een goed compromis zijn.

        Tot slot.
        We spreken logischerwijs over de tram Hasselt-Maastricht, maar vergeet niet dat mn. Diepenbeek en Lanaken 2 gemeenten zijn die enorm veel belang hechten aan de komst van deze verbinding.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Toch klopt ook niet alles wat El Loco beweert!
          Ik zit er regelmatig naast, Pier, dus die waarschuwing is absoluut terecht!

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Wel is het zo dat je in Belgie vaker zgn. lintbebouwing ziet. Dat strekt de oppervlakte waarop de inwoners wonen inderdaad iets meer uit.
          Dat bedoel ik dus. Die 25.000 inwoners van Bilzen wonen verspreid in een gemeente die net zo groot is als Maastricht. Hetzelfde geldt voor Bilzen. Zelfs Hasselt heeft een relatief lage bevolkingsdichtheid: ietsje hoger dan Meerssen, maar minder dan de helft (iets meer dan een derde) dan Maastricht. Terwijl Maastricht al geen dichtbevolkte stad genoemd kan worden, met relatief 'lege' gebieden rondom de Sint-Pietersberg, Itteren-Borharen en ten oosten van Heer-Amby.

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Hoe El Loco erbij komt dat Belgen autoverslaafd zijn weet ik niet.
          Dat kan ik inderdaad niet hard maken, maar dat is meer een constatering gebaseerd op het gedrag in mijn directe omgeving. Maar zie je wel eens een volle Belgische bus in Maastricht?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Ik hoop nog altijd op een spoorverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
          Maar, ik heb ook al vaker gezegd dat ik uiteindelijk niet denk dat die er ooit zal komen.
          Nu wordt wel gesproken om de verbinding te realiseren met een aparte busbaan. Dat zou wellicht een goed compromis zijn.
          Dat eerste heeft ook mijn voorkeur en wel omdat daarmee de rest van België beter bereikbaar wordt. Die 'trambus' , zoals de Belgen het noemen, heeft meer kans van slagen, maar mijn bezwaren zijn dezelfde.

          Opmerking


          • Het gaat over geld geld geld. In Hasselt is het openbaar vervoer sinds maart 2021 niet meer kosteloos voor anderen dan de jeugd onder 19 jaar oud.
            60 eurocent per rit.
            Je mocht willen dat je openbaar vervoersabonnement in Maastricht met zo'n laag bedrag belast werd.

            De Tram is eigenlijk een idee uit een oergesteente van het eerste decennium van deze eeuw 2000. Toen men nog redelijk kon samenwerken en dezelfde doelen nastreefde.
            Men streeft al jaren niet meer na dat openbaar vervoer in de regio's een sociaal aspect + een duurzaam aspect als doelstelling heeft naast het aantal persoonsbewegingen per dag.
            Dat blijkt uit de in onze regio, Maastrichtse en Limburgse regio, verdwenen {bus} lijnen en de kostenverhogingen die we als consument moeten betalen.
            Ook de intervallen betreffende hoe vaak een Bus of Trein komt en gaat neemt af.

            Een aan de straat vast genagelde tramlijn / spoor zal nooit de flexibiliteit of diversiteit van vraag en aanbod kunnen bedienen. Of het moet de eerste en enig mogelijke transport mogelijkheid zijn en privé vervoer aan banden, de ketting gelegd wordt. En dat zal pas gebeuren als we aan de afgrond van onze milieucrisis staan.
            iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afschrijving
            m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

            Opmerking

            Bezig...
            X