Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Beste leden en volgers van MO,

    Achttien maanden geleden, in juni 2018, postte ik voor het laatst iets in dit “politiek cafe”.

    Het nieuwe college was toen net aangetreden, 18 juni 2018, en de (nieuwe) raadsleden zaten er pas net.
    Na de verkiezingen was het Maastrichtse politieke speelveld meer versnipperd dat ooit.
    Een partij, de Maastrichtse Volkspartij (MVP) van Jan Hoen keerde niet meer terug in de raad, maar daar stond tegenover dat de partij Moed, de PVV, 50Plus en SAB nieuwkomers waren.
    Dus zat Maastricht met 13 partijen in de raad op een totaal van 39 raadsleden!
    Dan wordt het wel heel moeilijk om de politiek nog te volgen, want al die partijen hebben spreekrecht en maken daar ook nog eens gretig gebruik van.
    Plotseling kon ik nog slechts 23 raadsleden.
    Tel daarbij op dat het vergadersysteem op zich al onnavolgbaar was en is en je hebt de belangrijkste ingrediënten voor het ontbreken van iedere motivatie om de politiek in Maastricht nog te volgen.
    Wellicht was dat ook een van de hoofdredenen waarom er niet of nauwelijks nog reacties op ons forum kwamen.

    Kan het politiek nog erger?
    Ja, want inmiddels hebben we niet 13 partijen, maar…… 15 (!) partijen/groepen n de Maastrichtse raad. ( https://maastricht.parlaeus.nl/user/councilperiod)
    De partij Moed is uit elkaar gevallen in de Groep Alexander Lurvink en Groep Maassen.
    Bovendien heeft John Gunther de SP verlaten en vormt hij nu de Groep Gunther.
    Grappig dat de gemeente het bestaan van de Liberale Partij Maastricht (LPM) van Kitty Nuyts helemaal niet meer vermeld op de site van de raadsleden!
    Als Kitty dit merkt hebben we een nieuwe rel……

    Wordt er nog bestuurd in Maastricht?
    Ja, natuurlijk!
    Uiteraard ben ik “alles” op afstand blijven volgen en daarbij waren leuke dossiers.
    Denk aan de zgn. Spionageaffaire, het Shared Service Center Zuid-Limburg, het aloude dossier over de tram Vlaanderen-Maastricht en natuurlijk de (mogelijke) regieorganisatie Maastricht-Meerssen.
    Mn. die laatste twee dossiers vind ik de mooiste. In die dossiers komen bestuur en emoties, met een sausje van (inter)nationale politiek, het dichts bij elkaar!

    Wellicht is het tijd dat we als MO weer onze stem/mening laten horen.
    In de periode van pakweg 2010-2018 werd wellicht niet conform de opinie van MO gehandeld, maar werden wij wel gelezen door de Maastrichtse bestuurders en ik heb de indruk dat we zo heel af en toe wel een bijdrage hebben geleverd.

    Gaan we met z’n allen weer iets vinden van ons stadsbestuur?
    Ik heb er wel weer zin in. En jullie?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      Beste Pier,

      Je hebt het nogal druk gehad de laatste achttien maanden. Ik ben blij dat er weer wat ruimte in het programma zit en dat je er ook weer een beetje zin in hebt.

      De laatste twee jaar heb ik zelf voornamelijk doorgebracht in Amsterdam. Ik heb de Maastrichtse politiek slechts op verre afstand gevolgd. Eigenlijk niet, mag ik wel zeggen. Want van de vier onderwerpen die je noemt, kan ik er maar twee - enigszins - thuis brengen. Ten aanzien van de tram-affaire - in mijn optiek een zinloze exercitie - en de spionage-affaire - ging dat niet over het ongeoorloofd lezen van ambtenarenmail? - heb ik althans de klok horen luiden. Het Shared Service Center Zuid-Limburg en een samenwerking van Maastricht met Meerssen? Noets neet van gehoord. En dan al die partijen! Da's ook nieuws voor mij.

      Nu ik weer terug kom naar de tweede mooiste stad van Nederland, zou een crash-course door jou de interesse misschien weer kunnen wekken. Ik houd mij aanbevolen.
      Last edited by Clio; 22 januari 2020, 11:55.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        Beste Pier,

        Je hebt het nogal druk gehad de laatste achttien maanden. Ik ben blij dat er weer wat ruimte in het programma zit en dat je er ook weer een beetje zin in hebt.

        De laatste twee jaar heb ik zelf voornamelijk doorgebracht in Amsterdam. Ik heb de Maastrichtse politiek slechts op verre afstand gevolgd. Eigenlijk niet, mag ik wel zeggen. Want van de vier onderwerpen die je noemt, kan ik er maar twee - enigszins - thuis brengen. Ten aanzien van de tram-affaire - in mijn optiek een zinloze exercitie - en de spionage-affaire - ging dat niet over het ongeoorloofd lezen van ambtenarenmail? - heb ik althans de klok horen luiden. Het Shared Service Center Zuid-Limburg en een samenwerking van Maastricht met Meerssen? Noets neet van gehoord. En dan al die partijen! Da's ook nieuws voor mij.

        Nu ik weer terug kom naar de tweede mooiste stad van Nederland, zou een crash-course door jou de interesse misschien weer kunnen wekken. Ik houd mij aanbevolen.
        Hallo Clio,

        Allereerst welkom "terug" in de "tweede mooiste stad van Nederland"!
        Rest wel de vraag wat de mooiste stad is, maar dat is wellicht off topic.

        Ik moet zeggen dat het mezelf ook best tegenvalt wat betreft mijn zicht op de actuele lokale politiek.
        Ik merk dat ikzelf een enorme achterstand heb.
        Daar wordt dus aan gewerkt.

        Even terug op de door al mij genoemde dossiers.
        a) Ik denk dat de tram Maastricht-Vlaanderen wel een dossier is dat vrijwel iedereen kent. Of het een zinloze exercitie is weet ik niet, maar wel een te lange exercitie.
        Voorlopig schijnen de seinen weer op groen te staan, maar ik durf er geen goede fles whiskey op te verwedden dat er ooit een ram gaat rijden.

        b en c) De spionage-affaire is nauw verbonden met het Shared Service Center Zuid-Limburg (SSC). Doordat er problemen ontstonden cq dat de Maastrichtse ambtenaren weigerden naar het SSC te gaan in Heerlen ontstond "de spionage-affaire". Het werd nog problematischer toen de burgemeester zich met het SSC ging bemoeien en ze de woning kocht van Wim Lousberg, destijds directeur bij het SCC. Die "woning-affaire" lijkt inmiddels afgehandeld en burgemeester Penn-Te Strake heeft uitvoerig haar excuses aangeboden aan de raad. Mijn persoonlijke mening is dat die hele affaire behoorlijk overtrokken was.
        Blijft dat het erop lijkt dat het SCC niet van de grond komt. Ik moet hierbij dus wel aantekenen dat ik feitelijk nog te weinig feitenkennis heb om hier verder iets zinnigs van te vinden. Wordt dus aan gewerkt.

        d) De samenwerking, regieorganisatie, tussen Maastricht en Meerssen.
        Zo'n dossier waarbij - denk ik - mn. zaken worden gedaan in de achterkamertjes. Op zich ben ik daar niet op tegen. Voer je dit debat in het openbaar, lopen de (oneigenlijke) emoties veel te hoog op.
        Maar mocht je dit hele dossier gemist hebben, dan even een hele korte uitleg.
        De gemeente Meerssen leidt verlies en constateert dat ze al haar, althans het merendeel van haar werkzaamheden niet meer goed kan uitvoeren.
        Wat nu? Fuseren met Maastricht of Valkenburg a/d Geul?
        Valkenburg a/d geul wil niet cq Meerssen wil dit niet.
        Dan maar naar Maastricht?
        Vele Meerssenaren zien dit niet zitten en........ Maastricht wil wel, maar.......
        De raad van Maastricht, die bij een herindeling wordt uitgebreid - naar ik dacht 44 zetels- , is bang voor wat tegenwoordig heet het Rosmalen-effect.
        Rosmalen fuseerde met 's Hertogenbosch. Er kwamen nieuwe gemeenteraadsverkiezingen. Iedereen in Rosmalen stemde op een lokale partij. Eindeffect, de Bossche raadsleden waren dik in de minderheid t.o.v. hun nieuwe collega's uit Rosmalen.
        Dus voorlopig geen herindeling Maastricht-Meerssen, naar het lijkt.
        Nu is het idee dat alle ambtenaren van Meerssen naar Maastricht verhuizen. Enkele een handvol ambtenaren blijft ter ondersteuning van het zelfstandige college van B&W in Meerssen achter.
        Het college koopt als het ware (ambtenaren)werkzaamheden en expertise in in Maastricht.
        De regie ligt dan bij B&W Meerssen en Meerssen blijft zelfstandig.
        Maastricht stuurt dan rekeningen.

        Volgens mij hoef je geen genie te zijn om te bedenken dat dit (op termijn) niet gaat functioneren en het uiteindelijk uitmondt in een herindeling.
        Kortom een interessant dossier, toch?


        Daarnaast speelt er nog zoveel in de Maastrichtse raad dat ik voorlopig mijn ogen uitkijk en overal zaken en dossiers vind waar ik vol verwondering kennis van neem.


        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          WOW, dat is alweer een uitgebreid overzicht. Hartelijk dank, ik ben blij dat ik terug kom, maar voor eind van volgende week kan ik me er nog niet in verdiepen. Despereert echter niet, er komen betere tijden.

          Opmerking


          • #20
            Regieorganisatie gemeente Maastricht-Meersen

            We worden op onze wenken bediend in het kader van onze verdieping in het bovengenoemde dossier.
            Afgelopen vrijdag, 25 januari 2020, ontving ik van D'66 Maastricht het navolgende persbericht.

            "Op zaterdag 1 februari staat de Stemtent van D66 Maastricht op Plein 1992 met de stelling: ‘Maastricht moet Meerssen helpen via een regiegemeente’.

            De gemeente Meerssen deed afgelopen jaar het verzoek aan de gemeente Maastricht om samen een regiegemeente te vormen. Meerssen blijft dan een zelfstandige gemeente, maar vrijwel alle ambtenaren worden dan ondergebracht in de organisatie van de gemeente Maastricht. Deze gecombineerde organisatie verricht dan werkzaamheden voor zowel de gemeente Maastricht als de gemeente Meerssen. Denkt u dat dit voorstel een goede oplossing is, of denkt u dat er betere oplossingen zijn? D66 hoort het graag van u.

            Het is ditmaal mogelijk om met mensen van D66 in gesprek te gaan tussen 12.00 en 16.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992. Mocht u niet langs kunnen komen, maar toch willen reageren, dan kan dat via de poll op de Facebookpagina van D66 Maastricht."


            Momenteel heb ik nog geen goed voorstel of oplossing.
            Dus ik zou het D66 Maastricht (nog) niet kunnen zeggen.
            Mijn boerenverstand zegt me echter dat het een debacle wordt.
            Wellicht handig als we op MestreechOnline daarover eens goed zouden discussiëren.

            Vandaag ben ik dus eens in dit dossier gedoken.
            Je kunt (beleids)stukken vinden op de website van de gemeente Maastricht op de website www.gemeentemaastricht.nl of ga direct naar de navolgende link:
            https://maastricht.parlaeus.nl/user/...ion=view/ds=17

            Let niet op de taalfout! De beheerder van die site heeft het over de "regieorgenesatie"

            Op de site vind je de belangrijkste beleidsstukken en wordt de datum 1 januari 2021 genoemd als mogelijke ingangsdatum.
            De onderzoekskosten komen volledig voor rekening van de gemeente Meerssen. Maastricht levert wel alvast ambtelijke ondersteuning bij het onderzoek.

            Hoe zit het in elkaar?
            Op 13 september 2018 is de gemeenteraad van Maastricht geïnformeerd over een onderzoek van de gemeente Meerssen naar vergaande ambtelijke samenwerking met de gemeente Maastricht en de positieve grondhouding van het collega van B&W in Maastricht om dit gezamenlijk nader te verkennen. De samenwerking die de gemeente Meerssen daarbij voor ogen heeft is die van de zogenaamde regieorganisatie

            In de raadsvergadering van 16 april 2019 heeft de Maastrichtse gemeenteraad ingestemd met deelname aan een verdiepingsonderzoek naar vergaande ambtelijke samenwerking Meerssen-Maastricht. Dit onderzoek had tot doel om te kijken naar de versterking van de bestuurskracht van de gemeente Meerssen. Het onderzoek richtte zich op een model waarin het merendeel van de ambtelijke organisatie van Meerssen wordt ondergebracht binnen de Maastrichtse organisatie. Maastricht zal dan vervolgens tegen betaling de gemeentelijke dienstverlening voor Meerssen gaan verzorgen. Het verdiepingsonderzoek wordt/werd uitgevoerd door bureau Berenschot, in opdracht van de gemeente Meerssen en met cofinanciering van de Provincie Limburg.

            Inmiddels ligt er een tijdpad:

            December 2019
            Raadsbesluitvorming over voortzetting uitwerking regieorganisatie

            Januari/februari 2020
            Gezamenlijke raadsontmoeting over(1) bestuurlijk convenant en (2) opdrachtformulering verdiepingsonderzoek naar risico’s

            Februari 2020
            Raadsbesluitvorming over bestuurlijk convenant en opdrachtformulering verdiepingsonderzoek naar risico’s

            April/mei 2020
            Gezamenlijke raadsontmoeting over voortgang, toegespitst op het organisatorisch detailontwerp (inclusief proces van personele inpassing), het medezeggenschapstraject en de dienstverleningsovereenkomst

            Juni 2020
            Gezamenlijke raadsontmoeting over de gemeenschappelijke producten, met alsonderleggers alle voornoemde deelproducten alsmede het implementatieplan voor personeel, ICT en huisvesting.

            Juli 2020
            Raadsbesluitvorming over de gemeenschappelijke regeling, met genoemde deelproducten als onderleggers. Dit besluit geldt als het in het huidige raadsbesluit genoemde go/no-go-besluit. Indien de beide raden besluiten tot een ‘go’, start de daadwerkelijke implementatie, richting 1 januari 2021.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Regieorganisatie gemeente Maastricht-Meersen (II) -- "Ankerkadeberaad"

              Het mooie aan het dossier over de Regieorganisatie is dat je informatie vindt op zowel de site van http://www.gemeentemaastricht.nl en http://www.meerssen.nl .

              In de Meerssense raadsinformatiebrief d.d. 16 januari 2020, no. 563285 lezen we het navolgende.

              "Het vervolgproces voorziet in twee besluitvormingsmomenten voor beide gemeenteraden.

              Om te bewerkstelligen dat de gemeenteraden hun kaderstellende rol optimaal kunnen vervullen achten wij het wenselijk om voorafgaand aan elk besluitvormingsmoment en ter voorbereiding hierop een gezamenlijke raadsontmoeting te organiseren vergelijkbaar met het zogenaamde 'Ankerkadeberaad' op 25 november jongstleden.
              Tijdens deze raadsontmoetingen kan de voortgang van het traject worden besproken en kunnen de raden onder meer aandachtspunten meegeven c.q. richting geven.

              1. Het eerste besluitvormingsmoment betreft het bestuurlijk convenant. We koersen hiervoor op besluitvorming in de raadsvergadering van 19 maart, gevolgd door besluitvorming in Maastricht op 24 maart. Ter voorbereiding vindt een gezamenlijke bijeenkomst van beide gemeenteraden plaats in februari. Vervolgens start in elke gemeente het besluitvormingstraject waarbij het convenant uiteraard eerst wordt behandeld in een raadsadviesvergadering (Meerssen) c.q. raadsronde (Maastricht) alvorens bespreking plaatsvindt in de raadsvergadering.

              2. Het tweede besluitvormingsmoment voor de gemeenteraden betreft het vaststellen van de centrumgemeenteregeling (GR), waarvoor we koersen op begin juli. Onderleggers voor deze gemeenschappelijke regeling zijn de overige eerdergenoemde deelproducten: het organisatorisch detailontwerp, implementatieplannen voor personeel, ICT en huisvesting, uitkomsten vanuit de medezeggenschap, precisering van de implennentatie- en de exploitatiekosten en het door de Maastrichtse raad verzochte verificatieonderzoek. Ter voorbereiding op dit besluitvormingsmoment wordt een gezamenlijke bijeenkomst van de twee gemeenteraden gepland in mei. Hierna start in elke gemeente het besluitvormingstraject met behandeling in raadsadviesvergadering c.q. raadsronde en vervolgens raadsvergadering."


              Daar waar de gemeente Maastricht in haar tijdpad geen actie voorziet in de maand maart, vermeldt de gemeente Meerssen een besluitvorming op 24 maart 2020 in Maastricht!

              Op 8 januari 2020, aldus de raadsinformatiebrief van Meerssen, hebben beide burgemeesters de gedeputeerde Dritty geinformeerd over de uitkomst van de besluitvorming in beide raden.

              Verder vermeldt de Meerssense raadsinformatiebrief dat bureau Berenschot betrokken blijft als expertpartner.
              De kosten voor deze externe ondersteuning komen ten laste van de gemeente Meerssen en komen ten laste van het door de gemeenteraad van Meerssen beschikbaar gestelde budget van 400.000 euro's
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Regieorganisatie gemeente Maastricht-Meersen (III) ---- Peiling D66 Stemtent

                Een ruime meerderheid van de stemmers bij de D66 stemtent van afgelopen zaterdag 1 februari 2020 is voor een samenvoeging van de ambtenarenapparaten van Maastricht en Meerssen.

                Op de stelling ‘Maastricht moet Meerssen helpen via een regiegemeente’, antwoordde 70% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet bevestigend. Van de 46 deelnemers stemden 32 personen ‘eens’ en 14 personen ‘oneens’.

                Voorstemmers gaven aan dat het delen van kennis kan zorgen voor continuïteit en dat als er om hulp gevraagd wordt op deze wijze, dat Maastricht die dan best kan bieden.

                Tegenstemmers waren van mening dat Meerssen eerst de eigen zaakjes op orde zou moeten hebben. Ook werd het werken ‘tussen twee vuren’ voor de ambtenaren van de regiegemeente als negatief beoordeeld.

                Helemaal representatief is de stemming natuurlijk niet.

                Helaas blijven hier op het forum ook de reacties uit. Jammer, maar we gaan verder.



                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  Terrassenverordening - Raad wil proef met staand drinken op terras

                  Leuk, ik word van diverse zijden benaderd met de vraag "Wat ik vind van het feit dat de raad instemde met het staand drinken op terrassen"?
                  Jammer genoeg wordt die vraag niet via het forum gesteld.
                  Maar goed, ik heb gisteren - van afstand - de raadsvergadering gevolgd.
                  De "commotie" gaat over een motie van het CDA, mede ondertekend door de VVD, PVM, PVV en de éénmansfracties SAB, Groep Gunther en Groep Alexander Lurvink.

                  Het ging om de navolgende motie (samengevat):

                  "(...) Het college op te dragen om:
                  -
                  Een try-out periode van ruim één jaar in te lassen waarin het buiten staand drinken toegestaan is;
                  - In samenwerking met de klankbordgroep horeca een versoepeling van de regelgeving omtrent het plaatsen van statafels i.p.v. zitplaatsen op het terras te onderzoeken;
                  - Deze versoepeling van regelgeving ook te toetsen in de try-out periode;
                  - De try-out periode het liefst voor de zomer van 2020 te laten beginnen en de gemeenteraad te voorzien van een tussenevaluatie en eindevaluatie;
                  - Wanneer de try-out periode een succes blijkt, deze naar permanente regels om te zetten in de nadere concrete uitvoeringsregels;
                  -
                  Dit alles in goed overleg met de bewoners te doen."


                  De motie werd met 19 stemmen voor en 15 tegen aangenomen.
                  De crux zit in de laatste zin: "Dit alles in goed overleg met de bewoners te doen".
                  De indienende partijen hadden er goed aan gedaan om dit eerst uit te zoeken, alvorens met een dergelijke motie te komen.
                  Hebben de bewoners nu nog wel een stem?

                  De indienende partijen zullen volmondig "ja" zeggen, maar de praktijk is dat de meeste cafes in Maastricht zich al rijk rekenen en wellicht de statafels al hebben aangeschaft.
                  De (buurt)bewoners kunnen nu wel zeggen "Dat willen we niet, want we verwachten te veel overlast", maar dan stellen de indieners dat "het om een try-out gaat en dat je het de kans moet geven!
                  Kortom, die try-out komt er!
                  Wat het "goed overleg met de bewoners" ook zegt.

                  Ik vrees dat de buurt (ernstige) overlast te wachten staat. Het CDA-cafe Zondag hangt echter de vlag uit!
                  Burgerparticipatie is voor de zoveelste keer slechts een begrip wat bestuurders alleen gebruiken bij politiek-correcte discussies.

                  Wie denkt dat het staand drinken op het terras na de try-out nog wordt teruggedraaid mag het zeggen. Ik geloof er niets van!

                  De Maastrichtse raad gaat vervolgens over tot de orde van de dag om zich binnenkort weer eens af te vragen waarom hebben burgers steeds minder vertrouwen in de politiek hebben!
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Wie denkt dat het staand drinken op het terras na de try-out nog wordt teruggedraaid mag het zeggen. Ik geloof er niets van!
                    Ik heb geen idee of men het experiment bij mislukking nog zal kunnen/willen terugdraaien. Ik denk dat het überhaupt lastig zal zijn om een proeflocatie te vinden. Waar vind je bewoners die in "goed overleg met de cafébazen" toestemming geven voor het staand drinken (om de zaak maar eens om te draaien)?

                    Mijn eigen gevoelens zijn heel dubbel. Ik kom de laatste jaren nogal veel in Londen en daar is het heel gewoon als de helft van de bezoekers van een pub buiten op de stoep staat te drinken. Ik vind dat zelf ook uitermate gezellig. Van de andere kant: ik woon niet boven een café en heb geen last van drinkende en hard pratende mensen onder mijn raam. Tja.

                    Opmerking


                    • #25
                      "Toevallig" sprak ik vandaag een oude (politieke) bekende.
                      Bij de besluitvorming rond dit item - de terrasverordening - was hij actief betrokken.
                      Voor zover ik van hem begreep waren de meeste kroegbazen helemaal niet geïnteresseerd in dit punt.
                      Zij vinden de bestaande situatie prima en hoeven geen staande gasten.

                      Maar neem bijvoorbeeld de Vogelstruys.
                      Daar staan vaker een paar cafebezoekers iets te drinken voor de deur.
                      Waarschijnlijk heeft daar niemand last van. In de praktijk blijkt echter dat Handhaving dit niet tolereert en daar iets van zegt.
                      Nu zal de Vogelstruys waarschijnlijk op vrijdagmiddag en bij bijzondere dagen enkele statafels op hun terras zetten.
                      Dat kan, denk ik, best goed zijn en effectief.

                      Anders wordt het als bijvoorbeeld cafe Zondag in de Wijcker Brugstraat, de Karkol in de Stokstraat of een cafe in de Hoogbrugstraat dit gaan doen.
                      Dat is vragen voor problemen met de buurt.
                      Je hoeft alleen maar te denken aan de rel die er afgelopen zaterdag was toen een Zaate Hermenie om middernacht nog iets stond te blazen in de Stokstraat.
                      https://l1.nl/agent-mishandeld-tijde...rmenie-155316/
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Voor zover ik van hem begreep waren de meeste kroegbazen helemaal niet geïnteresseerd in dit punt.
                        Zij vinden de bestaande situatie prima en hoeven geen staande gasten.
                        Nou, laten we het even aankijken, maar zo te horen gaat dit geen hot item worden deze zomer in de stad of in de raad!

                        Ik weet ook niet wat wel een hot item zou kunnen worden. Van de in post #18 genoemde grote dossiers, vind ik eigenlijk alleen de samenwerking Maastricht-Meerssen interessant. Ik denk dat het goed zou zijn als die twee gemeenten zouden fuseren. Maastricht is in de afgelopen decennia alleen maar verder afgezakt op de Lijst van grootste gemeenten in Nederland en wordt nu zelfs op de hielen gezeten door plattelandsgemeenten als Ede, Westland en Emmen. Met Meerssen erbij zou de fusiegemeente op 140.000 inwoners komen en weer bij de twintig grootste gemeenten behoren. En daarmee ook weer ietsje meer gaan meetellen in Nederland. Toch belangrijk.

                        Het door jou genoemde Rosmalen-effect moet dan maar op de koop toe genomen worden. Dat effect slijt, denk ik, na een paar jaar ook wel weer. Hoe was dat eigenlijk bij de annexatie van Heer in 1970 (en de andere dorpen)? Volgens de Historische Encyclopedie Maastricht (p. 31: 'annexatie') waren in 1920 de katholieken in de Maastrichtse raad tegen de annexatie van Limmel, omdat de bewoners van dat dorp een socialist in de Meerssense gemeenteraad hadden gekozen. Foei! Maar kijk, da's toch uiteindelijk ook goed gekomen.

                        De tram naar Hasselt – ik ben het met Ingrid eens – ik vermoed dat die plannen nog een paar jaar blijven doorsukkelen, om daarna, na weer een tegenvaller, alsnog afgeblazen te worden (zoals gebeurd is met de Groninger tram, waaraan dit forum meer dan 7.500 berichten wijdde!; dat zou toch een les moeten zijn voor Maastricht). Het zou natuurlijk ook kunnen dat het plan wel doorgaat, dat de tram een paar jaar voortsukkelt tot men erachter komt dat mensen er niet mee gebaat zijn. Waar mensen mee gebaat zijn is een trein, niet naar Hasselt, maar via Hasselt naar Brussel, Antwerpen en de Vlaamse kust. Het Shared Services Centre is een gedrocht dat is voortgekomen uit de koehandel tussen de Provincie Limburg en de vier belangrijkste stadsregio's: Maastricht kreeg een Health Campus, Sittard een Chemelot Campus, Venlo een Greenport en Heerlen, ja wat moest Heerlen krijgen? – een Shared Services Centre dan maar...
                        Last edited by El Loco; 20 februari 2020, 23:13.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                          Nou, laten we het even aankijken, maar zo te horen gaat dit geen hot item worden deze zomer in de stad of in de raad!
                          Hier ben ik het wel mee eens, maar ik wil wel een nuance aanbrengen.
                          De gemeenteraad heeft haar mond vol over burgerparticipatie.
                          Nu blijkt echter dat - in ieder geval bij dit dossier - dit betekent dat men eerst iets invoert en dan aan de burger vraagt wat ze er van vinden,
                          Volgens mij is dit niet wat bedoeld wordt met burgerparticipatie. Dan overleg je vooraf, toch?

                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Ik weet ook niet wat wel een hot item zou kunnen worden. Van de in post #18 genoemde grote dossiers, vind ik eigenlijk alleen de samenwerking Maastricht-Meerssen interessant. Ik denk dat het goed zou zijn als die twee gemeenten zouden fuseren. Maastricht is in de afgelopen decennia alleen maar verder afgezakt op de Lijst van grootste gemeenten in Nederland en wordt nu zelfs op de hielen gezeten door plattelandsgemeenten als Ede, Westland en Emmen. Met Meerssen erbij zou de fusiegemeente op 140.000 inwoners komen en weer bij de twintig grootste gemeenten behoren. En daarmee ook weer ietsje meer gaan meetellen in Nederland. Toch belangrijk.

                          Het door jou genoemde Rosmalen-effect moet dan maar op de koop toe genomen worden. Dat effect slijt, denk ik, na een paar jaar ook wel weer. Hoe was dat eigenlijk bij de annexatie van Heer in 1970 (en de andere dorpen)? Volgens de Historische Encyclopedie Maastricht (p. 31: 'annexatie') waren in 1920 de katholieken in de Maastrichtse raad tegen de annexatie van Limmel, omdat de bewoners van dat dorp een socialist in de Meerssense gemeenteraad hadden gekozen. Foei! Maar kijk, da's toch uiteindelijk ook goed gekomen.
                          Helemaal mee eens dat dit wellicht het interessantste dossier is.
                          Ik persoonlijk denk dat over 10 jaar er nog steeds geen tram tussen Hasselt en Maastricht rijdt, maar dat Meersen dan wel is gefuseerd met Maastricht.
                          Verder denk ik dat op de lange termijn het "Rosmalen-effect" zal verdwijnen.
                          Maar ja...... raadsleden (in Maastricht en Meerssen) zijn - zeker op de korte termijn - soms gewoon mensen.
                          En (veel) mensen zijn snel gewend aan het pluche. Dus niemand wil eraf.
                          Bedenk dat Maastricht 39 raadsleden heeft (en 15 fracties!!) en Meerssen 17 raadsleden (en 6 fracties!).
                          Dat worden bij een fusie 44 raadszetels.
                          "Vroeger" had je 2-3 lokale fracties en hoofdzakelijk landelijke partijen.
                          In Meerssen heb je slechts één landelijke lijst, het CDA met 3 zetels.
                          Voor de rest hebben ze alleen lokale lijsten, te weten: Brug-M (4 zetels), Lokaal DNA (3 zetels), Kijk!!! (3 zetels), Focus (2 zetels) en Het Origineel (2 zetels).
                          Ik verwacht dat je na een eventuele fusie 44 zetels hebt met 18-19 partijen !!!
                          Totaal versnipperd en onbestuurbaar dus.
                          De "lokalen" uit Meerssen zullen (de eerste jaren) waarschijnlijk lokaal blijven stemmen en dan krijg je echt een scheve verhouding.
                          Ik denk dus dat in verhouding veel meer Maastrichtse raadsleden zullen moeten schuiven, dat de landelijke partijen (in verhouding) sterk zullen verliezen en Meerssen een onevenredig deel van de koek krijgt.
                          Persoonlijk en als politiek-watcher lig ik daar niet wakker van. Dat wordt na de eventuele fusie een interessante tijd!

                          We zullen dan wel met de tijd mee moeten en ons forum Mestreech-MeersjeOnline.nl moeten noemen
                          Last edited by Pier; 21 februari 2020, 13:44.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            Nog even een nuancering met betrekking tot het Rosmalen-effect: de gemeente Den Bosch had in 1995, vóór de fusie, ongeveer 96.000 inwoners; Rosmalen ruim 30.000. Die twee verhielden zich qua inwonertal dus grofweg als 3 : 1. Bij Maastricht en Meerssen zou dat anno 2020 met respectievelijk 121.500 en 19,000 inwoners neerkomen op een verhouding van circa 6 : 1. Daarbij stemden de Rosmalenaren(?) vrijwel unaniem op één partij, Rosmalens Belang, die daarop de grootste partij werd in de Bossche raad. Zoals Pier hierboven aangeeft, is de Meerssense politiek hopeloos verdeeld, dus tenzij Meerssen zich schaart achter één grote lokale partij, zal er van een Meerssens blok in de Maastrichtse raad niet veel terechtkomen. Dit alles puur speculatief natuurlijk. Overigens haalde Rosmalens Belang in 2018 nog maar 3 zetels in de Bossche raad.

                            Opmerking


                            • #29
                              Bezuinigingsplannen B&W

                              Het grote (lokale) nieuws deze week:
                              https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/...ingsplannen%20

                              Er is blijkbaar een tekort van 12 miljoen en nu moet er 17 miljoen (waarom die 5 miljoen extra?) bezuinigd worden op sociaal-culturele voorzieningen. Sommige instellingen worden (opnieuw) hard getroffen en moeten misschien verdwijnen. Iedereen gaat nu natuurlijk hard lobbyen om zijn of haar club de dans te laten ontspringen. Wat vinden jullie ervan?

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Bezuinigingsplannen B&W

                                Het grote (lokale) nieuws deze week:
                                https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/...ingsplannen%20

                                Er is blijkbaar een tekort van 12 miljoen en nu moet er 17 miljoen (waarom die 5 miljoen extra?) bezuinigd worden op sociaal-culturele voorzieningen. Sommige instellingen worden (opnieuw) hard getroffen en moeten misschien verdwijnen. Iedereen gaat nu natuurlijk hard lobbyen om zijn of haar club de dans te laten ontspringen. Wat vinden jullie ervan?
                                El Loco brengt deze bezuinigingsplannen terecht onder onze aandacht.
                                En uiteraard heb ik naslag gedaan, maar het duurt nog even voor ik een goed inzicht heb.

                                Ik moet hier wel het navolgende bij aantekenen.
                                Deze plannen komen niet uit de lucht vallen en worden al maanden besproken.
                                Hier lopen veel (sociale) bezuinigingsplannen door elkaar.
                                Een van die plannen is dat het college van B&W vindt dat er ook op cultuur bezuinigd moet worden.

                                Helaas moet ik ook constateren dat RTV Maastricht de laatste jaren niet betrapt kan worden op veel politiek inzicht in Maastricht.
                                Ook in het door El Loco aangehaalde artikel - denk ik!! - gooit RTV Maastricht alles op één hoop en lijkt het erop dat de bezuinigingen allemaal één grondslag hebben.
                                Dat is, voor zover ik het nu kan zien, niet het geval.

                                Op sociaal gebied heeft Maastricht een oplopend tekort.
                                Daar moet dus linksom of rechtsom iets aan gedaan worden.

                                Hoe dat moet is nu de vraag.
                                Daarvoor maakt(e) het stadsbestuur ieder jaar een "Kadernota".
                                Een voor de leek - en waarschijnlijk voor vrijwel iedereen- een doodsaai stuk dat jaarlijks aangevuld wordt met veel amendementen en moties.
                                Momenteel vind ik nergens meer een Kadernota 2020.
                                Het zou dus kunnen dat dit systeem is afgeschaft en men nu andere "onderleggers" heeft.

                                Wordt vervolgd....

                                Het eigen persbericht van de gemeente is overigens te vinden op onderstaande link, met daarin ook een verwijzing naar de "onderlegger".
                                https://www.gemeentemaastricht.nl/st...smogelijkheden
                                Last edited by Pier; 10 maart 2020, 09:54.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X