Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (...)
    Van de 189 stemmers op Plein 1992 en via internet, waren er 143 het eens en 46 het oneens met de stelling.
    (..)
    Goh.... hoe kan het nu dat de opkomst bij deze stemtent ongeveer met een factor 7 lager ligt dan de stemming rond burgemeester Hoes??

    Volgens mij kun je echt niet blijven volhouden dat de D66-stemtent rond (de herverkiezing van) burgemeester Hoes representatief was.
    Als degene die destijds die stemming hebben gemanipuleerd nu op z'n minst zo slim waren om ook deze stemming te manipuleren, dan zou ik nog enig respect hebben voor hun strategie.
    Gelukkig zijn die personen niet al te slim....

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur
    Wat blijft er nu nog over van de waarde van deze enquête?
    Ik weet het ook niet. Ik weet wel dat die enquête representatiever is dat de uitslag van de stemtent.
    Persoonlijk vind ik een goede indicatie dat ik veel mensen spreek die de manier waarop Onno Hoes in de val is gelokt, beneden alle peil vinden.

    Als we dan toch al in complottheorieën denken, moet je er zelfs rekening ermee houden dat Onno Hoes PowNews voor het karretje heeft gespannen
    Subliem......
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Een voorbijganger: "Eén keer per jaar knallen hoort gewoon bij Oud en Nieuw".

      (Bron: Persbericht D66)
      Je vraagt je toch af waar sommigen al die wijsheden vandaan halen. De enquêtes en peilingen zijn verheven tot gouden kalf. Ik krijg er het "lapzoer" van. . Nu de uitvoering nog van de zgn. conclusies en opgedane info. Wat willen onze bestuurders? Zelf denk ik dat niemand meer the guts (het lef) heeft beslissingen te nemen zonder uitgebreide diagnose. En zijn al heel wat patiënten overleden door het niet tijdig stellen van een diagnose. Ik zal wel ouderwets zijn en niet meer van deze wereld. Ben waarschijnlijk te weinig gepamperd in het verleden. . Gelukkig zijn de kipkluifjes bijna klaar om te consumeren.

      Opmerking


      • Uur van de waarheid?

        Maastricht wacht in spanning af in kwestie Hoes

        De Fractieraad van de Gemeente Maastricht zal vanavond zijn beslissing nemen m.b.t. Onno Hoes.

        Kitty Nuijts, fractievoorzitster van de Liberale Maastricht, voegde zich later bij de bijeenkomst. Vlak daarvoor liet ze weten dat Hoes wat haar betreft moet opstappen als burgemeester. "Dat vonden wij vorig jaar al, toen er ook een affaire rond hem aan het licht kwam."

        Wij wachten af, verder lezen
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • Via Twitter: de woordvoerster van Bovens zei maandagavond dat de gouverneur zich door alle betrokken partijen laat informeren. Of Onno Hoes bij hem langs is geweest, kon ze niet zeggen.

          Opmerking


          • Nog geen witte of zwarte rook. Zelf denk ik uitgestelde stilte voor een soort gelijk hebben achteraf. Voor- en tegenstanders van de persoon/burgemeester Hoes zullen zich wel melden. Ik hoop alleen dat het geen natrappen wordt en dat men volwassen omgaat met de situatie.

            Opmerking


            • Verbied vuurwerk door partikulieren!

              Zie http://www.petities24.com/verbied_vu..._partikulieren indien U het hier mee eens bent.

              Opmerking


              • Hoes is weg, zo meldt Radio 1. Ik wacht op het verslag van Pier...!

                Opmerking


                • 10 december 2014
                  Verklaring burgemeester Onno Hoes

                  http://www.gemeentemaastricht.nl/ove...ter-onno-hoes/

                  Opmerking


                  • Onno Hoes kondigt vertrek aan

                    Nieuws en Actualiteiten woensdag 10 december 2014 from RTV Maastricht met onder meer:
                    - Onno Hoes kondigt vertrek aan.

                    Opmerking


                    • Hoofditem NOS journaal van 20u:
                      Onno Hoes stapt op als burgemeester van Maastricht

                      http://nos.nl/uitzending/1437-nos-achtuurjournaal.html

                      Opmerking


                      • De dag van de mensenrechten (van Onno Hoes)

                        Ik ken mijn plaats.
                        Daarom laat ik eerst alle serieuze media, zoals daar is Shownieuws, Hart van Nederland, Pauw, Nieuwsuur, 1Vandaag, RTL Boulevard, L1, RTV Maastricht, NOS Journaal en RTL Nieuws en niet te vergeten de schrijvende pers Maastricht.dichtbij, Maastricht.gezien en Dagblad De Limburger etc..., voor gaan.
                        Met betrekking tot welk nieuwsproduct en in welke mate mijn quote "serieuze media" cynisch bedoeld is laat ik aan ieders eigen beoordeling over

                        Inmiddels zijn we middernacht gepasseerd en kan ik het hebben over "the day after".
                        We hebben het natuurlijk over 10 december de Dag van de Mensenrechten.

                        Alle bovengenoemde serieuze media hebben volgens mij niets gemeld over die dag.
                        Opmerkelijk, want uitgerekend gisteren, 10 december 2014, had burgemeester Onno Hoes het stadhuis van Maastricht ter beschikking gesteld van de Maastrichtse afdeling van Amnesty International om, na afloop van de traditionele Fakkeltocht door de stad, gastheer te zijn van een door deze afdeling georganiseerde bijeenkomst.
                        Niets van gehoord of gelezen in de serieuze media. U wel? :(

                        Maar waar ging het gisteren dan wel over??
                        De mensenrechten van diezelfde burgemeester, Onno Hoes, waren door PowNews een week eerder met voeten getreden en zoals het vaak gebeurt met mensenrechten, werd degene die het slachtoffer van die schending was, voor een tweede maal geslachtofferd.

                        Oké, formeel gesproken loopt mijn vergelijking in de laatste zin hier een beetje spaak, want burgemeester Hoes hield de eer aan zichzelf en gaf in een verklaring aan dat hij zijn burgemeesterspost in Maastricht ter beschikking stelt in afwachting van de benoeming van een opvolger, maar toch.....

                        Iedereen heeft natuurlijk een mening over het feit dat Onno Hoes min of meer de handdoek in de ring gooit cq moest gooien.
                        De meeste mensen die dat jammer vinden hoor je niet en mocht iemand interesse hebben in de mening van mensen die dat wel prachtig vinden, dan adviseer ik hen om nog snel voor 1 januari 2015 (de commentaren op) Maastricht.dichtbij te lezen.

                        Terug naar de geschonden mensenrechten van burgemeester Hoes.
                        In de gisteren, 10 december 2014, afgegeven persverklaring schrijft Hoes o.a.
                        "(..) Vorige week is een deel van mijn privé leven tot mijn grote ontsteltenis moedwillig en schaamteloos publiek geworden. Ik bereid dan ook met mijn raadsman zorgvuldige juridische stappen voor tegen degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn.

                        Ik zal er voor strijden dat een openbaar bestuurder niet vogelvrij wordt verklaard en er een zeker privé domein blijft zodat hij of zij in balans zijn of haar functie kan vervullen. Het privédomein moet voor een openbaar bestuurder worden beschermd en ik zal daarom de rechter vragen in dit conflict tussen 'privé' en 'publiek' een uitspraak te doen. (..)
                        "

                        Ik hoop, mede in het belang van de mensenrechten (van bestuurders), dat de "verantwoordelijken" er niet ongeschonden vanaf komen.
                        Helaas wijst de praktijk van de geschonden mensen(rechten) vaak anders uit.....
                        Last edited by Pier; 11 december 2014, 00:45.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • PVM verbaasd over aankondiging aanblijven Onno Hoes tot de komst van zijn opvolger

                          De Partij Veilig Maastricht heeft zojuist aangegeven nimmer gekend te zijn in in het aangekondigde voornemen dat de burgemeester zijn functie zal neerleggen zodra een nieuwe burgemeester door de Kroon is benoemd.

                          In een persverklaring hecht fractievoorzitster Esmiralda Thieme eraan om te melden dat de fractievoorzitters over het voornemen om aan te blijven tot de benoeming van de nieuwe burgemeester niet vooraf zijn geïnformeerd. "Dit punt is nimmer aan de orde geweest", aldus Thieme
                          Het voorgenomen besluit van burgemeester Hoes, zoals dit vanmiddag in de diverse media is gepubliceerd, is niet gebaseerd op (politieke)unanimiteit.

                          Uiteraard distantieert de fractie van Partij Veilig Maastricht (PVM) zich van de handelswijze die PowNed hanteerde inzake het privéleven van Burgemeester Hoes.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                            Dus toch nog een partij met een persoonlijke mening.
                            En die niet op het zelfde muziek dans.
                            De PVM heeft natuurlijk de vrijheid om haar mening via dit persbericht te verspreiden.
                            Bovendien was de PVM, samen met de Liberale Partij Maastricht (LPM) en de Maastrichtse Volkspartij (MV), een van de drie kleine partijen in december 2013 die toen al aangaven dat ze feitelijk niet meer verder wilden met burgemeester Hoes n.a.v. Onno-gate I.
                            In zoverre kun je concluderen dat de PVM consistent is in haar opvatting.

                            Eerlijk gezegd heb ik wel lopen dubben of ik dit persbericht wel op MO zou vermelden.
                            Ik denk namelijk dat het persbericht wederom extra olie op het vuur zal gooien en ik denk dat daar niemand bij gebaat is.
                            Als je echter ziet dat het persbericht verstuurd is aan vrijwel alle (landelijke) media, zou het hypocriet zijn geweest om het niet te vermelden.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • De burgemeester wordt benoemd en vervangen door de Kroon

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              De Partij Veilig Maastricht heeft zojuist aangegeven nimmer gekend te zijn in in het aangekondigde voornemen dat de burgemeester zijn functie zal neerleggen zodra een nieuwe burgemeester door de Kroon is benoemd. In een persverklaring hecht fractievoorzitster Esmiralda Thieme eraan om te melden dat de fractievoorzitters over het voornemen om aan te blijven tot de benoeming van de nieuwe burgemeester niet vooraf zijn geïnformeerd. "Dit punt is nimmer aan de orde geweest", aldus Thieme.
                              Een goed bestuurder is als de kapitein op een schip: hij vertrekt pas als hij wordt afgelost. De burgemeester heeft zijn positie besproken met de gouverneur des konings en deze heeft als vertegenwoordiger van de Kroon (de regering: koning en ministerraad) deze regeling waarschijnlijk voorgesteld, aangezien op Hoes' functioneren als burgemeester weinig valt aan te merken. Ik denk niet dat de gemeenteraad of afzonderlijke partijen hier staatsrechtelijk gezien een stem in hebben.
                              Last edited by Clio; 11 december 2014, 11:06. Reden: redactie

                              Opmerking


                              • Oproep tot politieke participatie

                                In deze roerige tijden zou men het bijna vergaten, maar vanaf 1 januari 2015 gaat de gemeenteraadsvergadering "nieuwe stijl" in.

                                Lezende in het blad InZicht (november 2014) zag ik een goed artikel staan van Huup Peters, voorzitter PGBM.
                                Met toestemming neem ik dit stuk over.

                                Oproep tot politieke participatie
                                In maart 2014 werd de huidige gemeenteraad gekozen. Deze raad vindt dat inwoners en organisaties beter betrokken moeten worden bij het voorbereiden van besluiten. Daarvoor bestaan al allerlei mogelijkheden, maar er wordt nog te veel vanuit de overheid zelf gedacht. Het dagelijks bestuur van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders, komt daarom begin 2015 met nieuwe ideeën. De gemeenteraad kijkt echter ook naar zichzelf en wil haar werkwijze verbeteren. Daarover kon u meedenken tijdens een werkconferentie op 3 november.

                                Manier van vergaderen
                                Een raadslid neemt een standpunt in nadat hij of zij alle belangen heeft afgewogen. Uw adviezen en tips zijn daarom meer dan welkom. Een raadslid
                                heeft die nodig om tot een goed oordeel te komen.
                                De manier van vergaderen en besluiten nemen gaat per 1 januari
                                2015 veranderen. Zodat inwoners en vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven makkelijker kunnen meedenken en meepraten. Ook moeten de
                                vergaderingen van de gemeenteraad aantrekkelijker worden om te volgen.
                                Dat vraagt levendige en gevarieerde debatten.

                                Vergaderen op dinsdagavond
                                Vanaf januari 2015 vergadert de gemeenteraad voortaan op dinsdagavond; in principe één keer per twee weken en soms vaker. De vergaderavond wordt dan ingedeeld in drie blokken: participatie en informatie-uitwisseling, debatten tussen raadsleden - al dan niet met het college van burgemeester en wethouders - en de plenaire, besluitvormende raadsvergadering. De vergaderdata voor 2015 zijn al bekend.


                                (Illustratie gebaseerd op ontwerp van http://www.badlydesignedsuitcase.nl/ (Janneke Janssen)
                                en met toestemming geplaatst [Pier])


                                Oproep aan onze lezers
                                De samenwerkende belangenorganisaties PGBM en Kompas, maar ook ik, roepen de achterban en lezers op om actief deel te nemen aan de bijeenkomsten op dinsdagavond om met de politiek en bestuur in gesprek te gaan over belangrijke zaken die in de stad spelen. Jullie ervaringsdeskundigheid en inzicht in wat er werkelijk aan de hand is moet veel meer doordringen in de politieke besluitvorming.

                                Belangrijke kanttekeningen
                                1) Dit experiment moet een kans krijgen. Tenzij blijkt dat inspraak en medezeggenschap een wassen neus is en alleen maar voor de bühne.
                                2) Veel burgers – ook in achterban van PGBM, Kompas en onze trouwe MO-volgers – zijn vooral bezig met overleven. Praten levert geen beleg voor
                                de boterham. Het mag geen proces worden waar alleen de “grachtengordel” aan mee doet.
                                3) Inspraak en medezeggenschap moet betekenen dat er ook daadwerkelijk geluisterd wordt en bestaande (coalitie)afspraken dus veranderd kunnen worden.
                                4) Ook politici en politieke partijen moeten zelf vernieuwen. Het vertrouwen
                                van de burger in de politiek en bestuur is nog nooit zo laag geweest. Alle verwikkelingen en affaires rond onze burgemeester helpen ook niet echt!
                                5) Daar waar (burger) raadsleden ondersteuning krijgen in het mee kunnen functioneren in het bestuurlijk apparaat moet dat ook voor burgers
                                gerealiseerd worden.
                                6) Het bestuur en de politiek moet ook de tegenovergestelde beweging maken namelijk: op wijk/straat/thema niveau contact met de burger zoeken.
                                7) Burgers dienen helder en goed geïnformeerd te worden.
                                8 ) De derde macht ( 1: College, 2 Raad en 3 ambtenaren) dient te werken in het belang van de burger en niet van zichzelf.
                                Last edited by Pier; 11 december 2014, 20:21.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X