Het is algemeen bekend dat ouderen bijna niet meer aan het werk komen. Een van de oorzaken is de Wet Poortwachter die zo'n 30 jaar geleden het levenslicht zag. Deze wet werd in 2002 opgevolgd door de zgn. Wet Verbetering Poortwachter. Deze wet had als bedoeling het terugdringen van het ziekteverzuim. De wet legt de verantwoordelijkheid hier voor bij de werkgever(s) en deze wet kan voor de werkgever(s) (zware)financiële gevolgen hebben. Er kunnen sancties opgelegd worden van behoorlijke omvang! Nu zijn er best wel veel gezonde ouderen, maar statistisch gezien stijgt het risico op gezondheidsklachten progressief met het stijgen van de leeftijd. Het risico op uitval door ziekte is bij oudere werknemers dus het grootst. De kosten die het ziekteverzuim met zich meebrengen worden de werkgever(s) in het begin van de ziekteperiode aangerekend. Tevens moet de werkgever de arbeidsplaats voor de zieke gedurende deze periode vrijhouden. De kleine bedrijven, kleine zelfstandig en de kleine middenstand kunnen deze risico's nauwelijks dragen. Bedenk tevens dat deze wet een onredelijke uitwerking heeft op deze groepen. Vaak is zo ziektegeval moeilijk op te vangen in de (kleine) onderneming van de werkgever. De ondernemer moet dan zelf de handen wat meer uit de mouwen steken maar hij is tevens verplicht tegelijkertijd intensief te werken aan de reïntegratie van zijn werknemer. Meestal ontbreekt hier voor de kennis, de tijd en de financiële middelen. Het UWV kan ondanks alle inspanningen en goede bedoelingenan van de werkgever toch besluiten een loonsanctie op te leggen, deze sanctie is voor een bedrijf met 1 werknemer net zo hoog als voor een bedrijf met honderden werknemers, terwijl bij laatstgenoemde de kosten van een loonsanctie over de gehele loonsom slechts een fractie zijn. Bij een bedrijf met 1 werknemer kan een loonsanctie vaak de doodssteek voor de onderneming vormen.
Vooral in de grotere bedrijven, industrieën als; DSM, Nedcar, KPN, e.d zien we het aantal arbeidsplaatsen sterk afnemen terwijl er wel degelijk nieuwe kansen liggen voor nieuwe bedrijven. Deze bedrijven zijn echter vaak kleinschalig en door de huidige wet/regelgeving proberen die bedrijven het zo lang mogelijk met geen of zo weinig mogelijk personeel te doen. Als er dan personeel moet komen dan wil men natuurlijk het "RISCO" zo gering mogelijk te houden........ dus jong personeel!
Het ligt aan de wetgever (de regering) om hier iets aan te doen! Maar wat wil onze regering.....Het ontslagrecht versoepelen......de WW verlagen...... de WW periode verkorten. Dus als je als oudere werknemer door de pech van het versoepelde ontslagrecht getroffen wordt krijg je vervolgens te maken met een hele vloedgolf van "wat over is gebleven" van de wettelijke regelingen. Regelingen waar men thans drastisch op besparen wil. Ja, een ongeluk komt nooit alleen, onze regering gaat daar nu wel voor zorgen!
Vooral in de grotere bedrijven, industrieën als; DSM, Nedcar, KPN, e.d zien we het aantal arbeidsplaatsen sterk afnemen terwijl er wel degelijk nieuwe kansen liggen voor nieuwe bedrijven. Deze bedrijven zijn echter vaak kleinschalig en door de huidige wet/regelgeving proberen die bedrijven het zo lang mogelijk met geen of zo weinig mogelijk personeel te doen. Als er dan personeel moet komen dan wil men natuurlijk het "RISCO" zo gering mogelijk te houden........ dus jong personeel!
Het ligt aan de wetgever (de regering) om hier iets aan te doen! Maar wat wil onze regering.....Het ontslagrecht versoepelen......de WW verlagen...... de WW periode verkorten. Dus als je als oudere werknemer door de pech van het versoepelde ontslagrecht getroffen wordt krijg je vervolgens te maken met een hele vloedgolf van "wat over is gebleven" van de wettelijke regelingen. Regelingen waar men thans drastisch op besparen wil. Ja, een ongeluk komt nooit alleen, onze regering gaat daar nu wel voor zorgen!
Opmerking