Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kabinet Rutte II

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Het is algemeen bekend dat ouderen bijna niet meer aan het werk komen. Een van de oorzaken is de Wet Poortwachter die zo'n 30 jaar geleden het levenslicht zag. Deze wet werd in 2002 opgevolgd door de zgn. Wet Verbetering Poortwachter. Deze wet had als bedoeling het terugdringen van het ziekteverzuim. De wet legt de verantwoordelijkheid hier voor bij de werkgever(s) en deze wet kan voor de werkgever(s) (zware)financiële gevolgen hebben. Er kunnen sancties opgelegd worden van behoorlijke omvang! Nu zijn er best wel veel gezonde ouderen, maar statistisch gezien stijgt het risico op gezondheidsklachten progressief met het stijgen van de leeftijd. Het risico op uitval door ziekte is bij oudere werknemers dus het grootst. De kosten die het ziekteverzuim met zich meebrengen worden de werkgever(s) in het begin van de ziekteperiode aangerekend. Tevens moet de werkgever de arbeidsplaats voor de zieke gedurende deze periode vrijhouden. De kleine bedrijven, kleine zelfstandig en de kleine middenstand kunnen deze risico's nauwelijks dragen. Bedenk tevens dat deze wet een onredelijke uitwerking heeft op deze groepen. Vaak is zo ziektegeval moeilijk op te vangen in de (kleine) onderneming van de werkgever. De ondernemer moet dan zelf de handen wat meer uit de mouwen steken maar hij is tevens verplicht tegelijkertijd intensief te werken aan de reïntegratie van zijn werknemer. Meestal ontbreekt hier voor de kennis, de tijd en de financiële middelen. Het UWV kan ondanks alle inspanningen en goede bedoelingenan van de werkgever toch besluiten een loonsanctie op te leggen, deze sanctie is voor een bedrijf met 1 werknemer net zo hoog als voor een bedrijf met honderden werknemers, terwijl bij laatstgenoemde de kosten van een loonsanctie over de gehele loonsom slechts een fractie zijn. Bij een bedrijf met 1 werknemer kan een loonsanctie vaak de doodssteek voor de onderneming vormen.

    Vooral in de grotere bedrijven, industrieën als; DSM, Nedcar, KPN, e.d zien we het aantal arbeidsplaatsen sterk afnemen terwijl er wel degelijk nieuwe kansen liggen voor nieuwe bedrijven. Deze bedrijven zijn echter vaak kleinschalig en door de huidige wet/regelgeving proberen die bedrijven het zo lang mogelijk met geen of zo weinig mogelijk personeel te doen. Als er dan personeel moet komen dan wil men natuurlijk het "RISCO" zo gering mogelijk te houden........ dus jong personeel!

    Het ligt aan de wetgever (de regering) om hier iets aan te doen! Maar wat wil onze regering.....Het ontslagrecht versoepelen......de WW verlagen...... de WW periode verkorten. Dus als je als oudere werknemer door de pech van het versoepelde ontslagrecht getroffen wordt krijg je vervolgens te maken met een hele vloedgolf van "wat over is gebleven" van de wettelijke regelingen. Regelingen waar men thans drastisch op besparen wil. Ja, een ongeluk komt nooit alleen, onze regering gaat daar nu wel voor zorgen!
    Last edited by Painterartist; 3 december 2012, 09:57.

    Opmerking


    • #77
      Brief van Sinterklaas aan Mark Rutte



      Lieve Mark,

      Sinterklaas is niet snel boos, ook niet snel teleurgesteld.
      Hevig ontdaan is hij nu wel, ...door wat Piet hem heeft verteld.

      Sint weet dat het best lastig is, een land te moeten leiden.

      Iets dat nog eens wordt bemoeilijkt, in deze barre tijden.

      Maar beste Mark, er is één ding, waar Sint niet tegen kan.
      En dat is glashard liegen, tegen je eigen achterban.

      Bij de verkiezing liefjes lachen, terwijl je stiekem plannen smeedt.
      En in je hang naar presidentschap, je principes glad vergeet.

      En maar zeggen dat het goed is, dat je niet louter nivelleert.
      Maar beste Mark, jij bént de crisis, waar ons land nu in verkeert.

      Al je beloften overboord, Mark, wat bén je nou voor vent.
      Het antwoord weet de Sint helaas al: onze minister president!

      Al wie er stemde op Pinokkio, laat nu z’n stem met weemoed horen.
      De verkiezingen die won je, Mark, maar je partij die heeft verloren.

      Het recht zal zegevieren Mark, ons land laat zich niet vertrutten.
      Binnenkort, dan stemt het volk opnieuw, maar nooit meer op Mark Rutte!
      't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
      is es Mestreechteneer te mage leve ...

      Opmerking


      • #78
        Wat gaat er gebeuren als het kabinet daadwerkelijk de plannen mag uitvoeren zoals vervat in het Kunduz-akkoord en met name de versoepeling van het ontslagrecht met de daarbij toegestane verschraling door het laten vervallen van de ontslagvergoeding, voor mij een hi-five met ondernemend Nederland- het komt niet uit de schatkist maar komt de werkgevers wel geweldig uit, en daarvoor in de plaats een bijna symbolisch bedrag dat besteed dient te worden aan om/bijscholing?
        De nu nog werkende ouderen, meestal duurdere krachten, soms met beperkingen,minder flexibel inzetbaar, vaak met CAO-privileges zoals geen overwerk-of nachtdienstverplichting zullen in plaats van hun eigen broek op te houden noodgedwongen na 1 jaar WW gebruik moeten gaan maken van 1 jaar verkapte bijstand en daarna daadwerkelijk in de bijstand of IAOW terechtkomen en dus handenvol geld gaan kosten.
        Ik maak me wat dat betreft geen illusie's; werkgevers zullen royaal gebruik gaan maken van deze mogelijkheid om goedkoop van hun oudere werknemers af te komen en deze vervangen door jonge goedkope krachten met jaarcontracten.
        Het zou mij overigens niet verbazen als deze maatregel na een jaar of zo wordt teruggedraaid, de verjonging/kaalslag heeft dan al plaatsgevonden.
        Goed voor de werkzoekende jongeren natuurlijk, maar zij zullen degenen zijn die dit allemaal moeten gaan betalen, toch?
        Last edited by ; 4 december 2012, 13:38. Reden: stijlfout verbeterd

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Koeleköpke Bekijk bericht
          Binnenkort, dan stemt het volk opnieuw, maar nooit meer op Mark Rutte!
          Bravo!
          Kwakkers zijn geen kwekkers,
          zij houden het hoofd koel en besodemieteren niet de boel

          Opmerking


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door Paul Tummers Bekijk bericht
            Wat gaat er gebeuren als het kabinet daadwerkelijk de plannen mag uitvoeren zoals vervat in het Kunduz-akkoord en met name de versoepeling van het ontslagrecht met de daarbij toegestane verschraling door het laten vervallen van de ontslagvergoeding, voor mij een hi-five met ondernemend Nederland- het komt niet uit de schatkist maar komt de werkgevers wel geweldig uit, en daarvoor in de plaats een bijna symbolisch bedrag dat besteed dient te worden aan om/bijscholing?
            De nu nog werkende ouderen, meestal duurdere krachten, soms met beperkingen, vaak met CAO-privileges zoals geen overwerk-of nachtdienstverplichting zullen in plaats van hun eigen broekriem op te houden noodgedwongen na 1 jaar WW gebruik moeten gaan maken van 1 jaar verkapte bijstand en daarna daadwerkelijk in de bijstand of IAOW terechtkomen en dus handenvol geld gaan kosten.
            Ik maak me wat dat betreft geen illusie's; werkgevers zullen royaal gebruik gaan maken van deze mogelijkheid om goedkoop van hun oudere werknemers af te komen en deze vervangen door jonge goedkope krachten met jaarcontracten.
            Goed voor de werkzoekende jongeren natuurlijk, maar zij zullen degenen zijn die dit allemaal moeten gaan betalen, toch?
            U heeft volkomen gelijk.
            De werkgever is naar mijn mening altijd bevoordeelt door de regering.
            Rond tweeduizend mochten ze de trukkendoos uithalen.
            Futregeling..
            Een verkapte WW regeling bovenop je WW kreeg je 10 a 15 % erbij daarna prepensioen 70 % mocht je daar niet mee rond komen
            geen probleem dan mocht je een stukje van je pensioen opnemen.

            Dat hield in dat je met je aow en een klein pensioen moet rondkomen
            als je 65 wordt.

            Maar ook dat is geen probleem mocht je te weinig hebben dan mag je een stukje opnemen van boven de 75 jaar.

            heb je het geluk dat je 75 wordt, dan heb je een voordeel de regering kan niks meer bij je jatten,want je heb niks meer.

            Het moraal van dit verhaal geniet elke dag,want iedere dag die je niet gebruikt is een verloren dag

            Opmerking


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
              U heeft volkomen gelijk.
              De werkgever is naar mijn mening altijd bevoordeelt door de regering.
              Rond tweeduizend mochten ze de trukkendoos uithalen.
              Futregeling..
              Een verkapte WW regeling bovenop je WW kreeg je 10 a 15 % erbij daarna prepensioen 70 % mocht je daar niet mee rond komen
              geen probleem dan mocht je een stukje van je pensioen opnemen.

              Dat hield in dat je met je aow en een klein pensioen moet rondkomen
              als je 65 wordt.

              Maar ook dat is geen probleem mocht je te weinig hebben dan mag je een stukje opnemen van boven de 75 jaar.

              heb je het geluk dat je 75 wordt, dan heb je een voordeel de regering kan niks meer bij je jatten,want je heb niks meer.

              Het moraal van dit verhaal geniet elke dag,want iedere dag die je niet gebruikt is een verloren dag
              Wat ik niet begrijp is waar als straks niemand meer een cent te makken heeft al dat geld dan nog vandaan moet komen om iedereen in leven te houden.
              Van diegenen die het missen kunnen hoeven we dan echt niets te verwachten, dat hebben ze wel bewezen met hun geklaag en gekronkel om ( Met merkwaardig veel en snel succes) onder de inkomensafhankelijke ziektekostenverzekering uit te komen.
              Het gaat dan heb ik zo het gevoel niet zozeer om het daadwerkelijke bedrag, dat geeft men heel soepel uit aan een etentje met vrienden buitenshuis, maar om het principe: Aan MIJN centen kom je niet!

              Opmerking


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door Paul Tummers Bekijk bericht
                Wat ik niet begrijp is waar als straks niemand meer een cent te makken heeft al dat geld dan nog vandaan moet komen om iedereen in leven te houden.
                Van diegenen die het missen kunnen hoeven we dan echt niets te verwachten, dat hebben ze wel bewezen met hun geklaag en gekronkel om ( Met merkwaardig veel en snel succes) onder de inkomensafhankelijke ziektekostenverzekering uit te komen.
                Het gaat dan heb ik zo het gevoel niet zozeer om het daadwerkelijke bedrag, dat geeft men heel soepel uit aan een etentje met vrienden buitenshuis, maar om het principe: Aan MIJN centen kom je niet!
                Zoals we allen hebben gezien kapitaal beschermt kapitaal.
                VVD is geen partij voor de arbeider ook nooit geweest.
                Dat weten de kiezers van VVD.
                Een groot gedeelte ontevreden mensen jammeren en vinden het niet meer nodig om te stemmen.
                Men vergeet gemakshalve de kiesdeler.
                De fout die Rutte gemaakt heeft is dat hij geen klipklaar plaatje kon laten zien,oa wat het voordeel voor twee/drie keer modaal was met de belasting verlaging.
                Wat wel op dat moment duidelijk was de kosten voor de zorg.
                Maar we zijn er nog lang niet, je kunt niet ongestraft geld blijven drukken.

                tot slot ik maak mij ook schuldig aan...,AAN mijn centen komen ze niet
                dus ik maak ze in sneltrein vaart op.
                (we hebben er hard voor moeten werken)

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                  Zoals we allen hebben gezien kapitaal beschermt kapitaal.
                  VVD is geen partij voor de arbeider ook nooit geweest.
                  Dat weten de kiezers van VVD.
                  Een groot gedeelte ontevreden mensen jammeren en vinden het niet meer nodig om te stemmen.
                  Men vergeet gemakshalve de kiesdeler.
                  De fout die Rutte gemaakt heeft is dat hij geen klipklaar plaatje kon laten zien,oa wat het voordeel voor twee/drie keer modaal was met de belasting verlaging.
                  Wat wel op dat moment duidelijk was de kosten voor de zorg.
                  Maar we zijn er nog lang niet, je kunt niet ongestraft geld blijven drukken.

                  tot slot ik maak mij ook schuldig aan...,AAN mijn centen komen ze niet
                  dus ik maak ze in sneltrein vaart op.
                  (we hebben er hard voor moeten werken)
                  Ik was meer aan het denken aan het goede oude systeem van de "Oude sok".
                  Als grote pechvogel uit bouwjaar 1951 krijg ik alle klappen dus mee zonder in de gelegenheid te zijn geweest hierop voldoende te anticiperen.
                  Opmaken isvoor mij in de toekomst honger lijden.

                  Opmerking


                  • #85
                    Het gaat dus de goede kant op; nog een paar blunders en men mag vertrekken?

                    Opmerking


                    • #86
                      Oorspronkelijk geplaatst door Paul Tummers Bekijk bericht
                      Het gaat dus de goede kant op; nog een paar blunders en men mag vertrekken?
                      Denk het niet.
                      al zijn mooie praatjes worden geslikt.
                      oa geen geld meer naar griekenland.
                      enz. enz.

                      Opmerking


                      • #87
                        En dan te bedenken dat we hier voor een groot deel zelf schuld aan zijn;
                        Door de jaren heen heeft de politiek ons zodanig bedrogen en bestolen dat een groot deel van de mensen er echt tabak van heeft en dus niet meer gaat stemmen.
                        Door deze groep zitten we er nu mee opgescheept, de kiesdeler heeft namens deze groep gestemd.

                        Opmerking


                        • #88
                          Oorspronkelijk geplaatst door Paul Tummers Bekijk bericht
                          En dan te bedenken dat we hier voor een groot deel zelf schuld aan zijn;
                          Door de jaren heen heeft de politiek ons zodanig bedrogen en bestolen dat een groot deel van de mensen er echt tabak van heeft en dus niet meer gaat stemmen.
                          Door deze groep zitten we er nu mee opgescheept, de kiesdeler heeft namens deze groep gestemd.
                          De opkomst van de afgelopen verkiezingen bedroeg 74% een bijzonder lage opkomst, maar het is wat kort door de bocht om de "niet stemmers" de schuld van de huidige politieke situatie te geven. Bedenk wel dat er deze keer bijzonder weinig viel te kiezen. Alle partijen waren de menig toegedaan dat er flink bezuinigd moest worden. Deze bezuiniggingen treffen, hoe je het ook wendt of keert, helaas het eerste (en het hardste) de kleine man, ze hebben o.a. als duidelijk merkbaar gevolg een toename van de werkloosheid. De toename van de werkloosheid of het terugdringen daarvan zijn items die de huidige regering bewust stilzwijgt, het lijkt wel of hier een taboe op rust. Het is duidelijk dat met de huidige strategie de "arbeidsreserve" vergroot wordt. Versoepeling van het ontslagrecht, Verkorting van de duur van de WW, Verlaging van de hoogte van de WW-uitkering , dit alles zal leiden tot "Griekse situaties" Griekenland kent door een (opgelegde) bezuinigingspolitiek thans 25% (één op vier) werklozen.

                          Opmerking


                          • #89
                            Het was inderdaad wat kort door de bocht misschien, we konden kiezen uit diverse invalshoeken van bezuinigen, helaas is nu voor de a-sociale versie gekozen.
                            De slogan bij iedere verkiezing "Laat uw stem niet verloren gaan" zou als commerciële reclame onmiddellijk voor de Reclamecodecommissie gebracht zijn; de stem gaat absoluut niet verloren, misleiding ten top dus.

                            Opmerking


                            • #90
                              Oorspronkelijk geplaatst door Paul Tummers Bekijk bericht
                              Het was inderdaad wat kort door de bocht misschien, we konden kiezen uit diverse invalshoeken van bezuinigen, helaas is nu voor de a-sociale versie gekozen.
                              De slogan bij iedere verkiezing "Laat uw stem niet verloren gaan" zou als commerciële reclame onmiddellijk voor de Reclamecodecommissie gebracht zijn; de stem gaat absoluut niet verloren, misleiding ten top dus.
                              Het ligt er natuurlijk aan op welke partij dat je stemt
                              Het was voor VVD stemmers een totale verrassing van hun leider (lijder)
                              Maar ze hebben het hem meteen duidelijk gemaakt.
                              Wat het andere clubje betreft even afwachten,

                              Of de naam (partij van/voor de arbeid.)
                              nog past bij hun.
                              want in 2011 waren er al ruim 1 miljoen mensen onder de armoede grens.
                              Ja mensen ik heb het over nederland .

                              Ben benieuwd waar we nu op uitkomen we hollen met een sneltreinvaart richting. griekenland/spanje/portugal wat betreft werkelozen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X