Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kabinet Rutte II

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Misschien is de Belgische oplossing voor /nederland ook toepasbaar, een lange regeringsloze periode waarin zich een heleboel dingen als vanzelf hebben opgelost, de Belgische economie schijnt het beter te doen als de onze en als reden hiervoor wordt de zelfregulering tijdens de kabinetloze periode opgevoerd?
    Hier blijft ook een demissionair kabinet aan het werk als ware het niet gevallen.

    Opmerking


    • Solidariteit en participatie.

      Het devies was Solidariteit! Ik ben blij dat we er van afzijn. Het woord laat mij altijd denken aan artikelen in parochieblaadjes, geitenwollen sokken gedoe en de reuk van het communisme. Sterkste schouders droegen de zwaarste lasten: mislukt. We gaan over op Participatie! Betekent dit dat de nagestreefde solidariteit zo veel uitgeslotenen heeft gecreëerd? Of betekent dit dat iedereen zijn inbreng dient te gebruiken om de maatschappij te laten functioneren? Wat zijn de prikkels en wat zijn de mogelijkheden op korte termijn? Ik ben ervan overtuigd dat dat verbaal allemaal perfect verwoord gaat worden, maar omgezet in daden? Ik excuseer mij voor het feit dat ik veel vraagtekens heb gebruikt, maar dat was blijkbaar onvermijdbaar.

      Opmerking


      • Ik denk dat participatie datgene is wat de modale burger al vele jaren doet; Het dragen van zoveel mogelijk lasten zodat de rijkere bovenlaag daar zo weinig mogelijk last van heeft.
        Participatie in die zin dat de modale burger mee zou mogen profiteren van datgene dat de rijke bovenlaag over zijn/haar rug in de loop der jaren vergaard heeft zal echt niet hiermee bedoeld zijn.

        Opmerking


        • Ik hoorde trouwens gisterenavond iemand bij de schietvereniging een uitspraak doen die me aan het denken heeft gezet; "De Wapenwet is sinds de aanloop tot deze en het in werking treden in 1919 nog nooit zo actueel geweest".

          Doel van de wet; Het beperken van het wapenbezit onder de burgerij.

          Als je dan de geschiedenis en de aanleiding van deze wet leest, klopt dit vrij aardig, er is buiten de periode van de 2e wereldoorlog, die als een externe factor beschouwd moet worden, sinds 1918 toen ene zekere Heer Troelstra zijn anarchistische ideeën in een volgens de heren in Den Haag voor dit zaad toen zeer vruchtbare bodem zaaide nog nooit een periode geweest waarin zoveel onvrede met de heersende machten is.

          Opmerking


          • Gisteren hoorde ik het volgende. Iemand was pas werkeloos (ontslag uit onderwijs) en moest natuurlijk naar een bijeenkomst georganiseerd door het UVW in Roermond. Participatie! Treinkosten werden vergoed; in het hotel(!) ontbrak het niet aan eten en drinken, pennen werden uitgedeeld en natuurlijk brochures etc. etc. Thuisgekomen was betrokkene niets verder uitgezonderd een gedwongen uitstapje. De rechten en plichten van een werkeloos waren betreffende voorafgaande aan de bijeenkomst al bekend. Het enige wat men in stand houdt is de werkgelegenheid van de reintegratiebegeleiders, maar of die activiteiten effectief zijn, is de vraag.

            Opmerking


            • CDA: het alternatief

              Een eerste van nog vele alternatieven die gepresenteerd zullen worden door diverse politieke partijen.

              Bron: cda.nl

              Het pdf-bestand vindt u hier


              Het
              alternatief

              Werkende weg uit de crisis

              [1]

              Het alternatief

              Herstel werkgelegenheid voorop

              Het aantal werklozen in Nederland loopt volgend jaar op naar 685.000. Meer dan 7% van de

              beroepsbevolking zit zonder werk. Van de jongeren is zelfs ongeveer 15% werkloos. Ook
              zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) worden fors geraakt door de crisis; de koopkracht
              van deze groep daalde het afgelopen jaar het hardst. Het verlies van werk en/of inkomen heeft
              voor mensen grote gevolgen. Dit zien we ook terug in de toename van betalingsachterstanden,
              schulden en huisuitzettingen. De forse toename van de werkloosheid is dan ook het grootste
              drama van deze crisis.
              Verlaag de belastingen
              Het CDA ziet het als de belangrijkste opdracht voor de politiek om de werkgelegenheid weer
              te laten groeien. Hiervoor is het nodig dat consumenten weer gaan besteden en zich op de
              woningmarkt durven begeven. En dat ondernemers weer gaan investeren en weer mensen in
              dienst nemen. Dit vraagt om een fundamentele keuze: verlaag de belastingen voor burgers en
              bedrijven. In ons verkiezingsprogramma van 2012 hebben we eerder al voorgesteld om een
              eenvoudiger belastingsysteem in te voeren met lagere tarieven (‘sociale vlaktaks’). Werken en
              ondernemen gaan dan weer echt lonen. In combinatie met een activerend arbeidsmarktbeleid
              levert ons plan structureel 180.000 banen op. Een sterke economie dus, die nodig is om
              sociale verworvenheden te kunnen blijven bekostigen.
              Vergeten bij het kaartspel
              De coalitie van VVD en PvdA is een andere weg ingeslagen. Door middel van een kaartspel
              bij de formatie werden thema's uitgeruild. De VVD kreeg 'gezonde overheidsfinanciën' en de
              PvdA 'eerlijk delen'. Maar geen van beide partijen trok de kaart 'werkgelegenheid'. Het
              resultaat is een regeerakkoord dat de lasten van burgers en ondernemers aanzienlijk verzwaart
              en middeninkomens – de ruggengraat van de economie – onevenredig treft. En dat de spiraal
              naar beneden versterkt en banen vernietigt. In 2014 worden de belastingen en premies
              opnieuw met 8,5 miljard euro verhoogd. De collectieve lastendruk overschrijdt voor het eerst
              sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw weer de 40% van het bbp.
              Het alternatief
              Het CDA schetst in deze alternatieve begroting een werkende weg uit de crisis. Een pakket
              maatregelen dat families en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf ondersteunt. Zij zijn
              de ruggengraat van Nederland. Dat een basis legt voor structureel economisch herstel. En dat
              ouderen en kwetsbare groepen in de samenleving – zoals chronisch zieken en gehandicapten –
              ontziet. We trekken daarbij lessen uit het Duitse succes. Groei van de economie en dalende
              werkloosheid komen niet uit de lucht vallen. Duitsland plukt de vruchten van een
              vasthoudende inzet op innovatie en concurrerende lonen, het terugdringen van collectieve
              uitgaven en een activerend arbeidsmarktbeleid. Dit is het pad dat ook Nederland moet opgaan.
              [2]
              Sterke samenleving, lagere lasten en kleinere overheid
              Het herstel van de economie en de werkgelegenheid komt niet in de eerste plaats van de
              overheid, maar van families en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het CDA geeft
              ruimte aan de creativiteit en vitaliteit in de samenleving zelf. Dit bereiken we door de lasten
              met € 2,9 mld. te verlagen voor werkgevers (via de WW-premie) en werknemers (via de
              inkomstenbelasting, accijns). We faciliteren de economische groei via innovatie, scholing en
              investeringen in infrastructuur en energiezuinige bouw. Dit alles betalen we door de groei van
              de overheidsuitgaven te beteugelen. Daarnaast draaien we maatregelen terug die gezinnen met
              kinderen, ouderen en chronisch zieken en gehandicapten onevenredig hard raken.
              Ons alternatief voor 2014 is gebaseerd op vijf uitgangspunten:
              1. Werken en ondernemen moeten lonen
              2. Belastingen verlagen door overheidsuitgaven te beperken
              3. Minder onzekerheid en schulden
              4. Gericht investeren in de toekomst
              5. Kwetsbare groepen ontzien
              Voor 2014 leidt dit tot de volgende budgettaire aanpassing van de ontwerpbegroting (zie de
              bijlagen voor alle maatregelen aan de uitgaven- en inkomstenkant):
              Tabel 1: samenvattend overzicht (- = verslechtering EMU-saldo, +=verbetering)
              Uitgaven (€ mld.) Lasten (€ mld.)
              Lastenverlichting: -3,2
              Waarvan:
              - gezinnen: -1,9
              - bedrijven: -1,3
              Waarvan:
              -






              6 mld.-pakket: -1,5

              -


              regeerakkoord: -1,7

              Intensiveringen: -0,9

              -




              chronisch zieken en gehandicapten,

              gezinnen, ouderen, infrastructuur,


              veiligheid, defensie


              Lastenverzwaring: 0,3

              -






              diverse maatregelen

              Bezuinigingen: 3,8

              Waarvan:

              -






              loon- en prijsbijstelling: 1,3

              -


              schrappen extra uitgaven: 1,5

              -


              eerder/meer hervormen: 1,0

              Totaal: -2,9 Totaal: 2,9

              Ad 1. Werken en ondernemen moeten lonen

              Het CDA wil stapsgewijs toewerken naar een eenvoudiger en eerlijker belastingsysteem,
              waarin werken loont. Concreet betekent dit één belastingtarief van 37% voor iedereen, met
              een toptarief van 47% voor hogere inkomens (vanaf € 80.000). Dit voorstel sluit inhoudelijk
              goed aan bij het advies van de commissie-Van Dijkhuizen, dat aanstuurt op een eenvoudige
              tariefstructuur met twee schijven van 37% en 49%. Voor de nadere vormgeving en de
              gunstige gevolgen van een ‘sociale vlaktaks’ voor de economie, de werkgelegenheid en het
              draagvlak voor de belastingheffing door de afnemende complexiteit verwijzen we hier
              [3]
              kortheidshalve naar rapporten van het CDA, de doorrekening van ons verkiezingsprogramma
              door het CPB en het advies van de commissie-Van Dijkhuizen1.
              In 2014 zetten we de eerste stap door (zoals afgesproken in het Lenteakkoord) een deel van de
              opbrengst van de BTW-verhoging uit 2013 terug te geven in de vorm van lagere lasten op
              arbeid. De regering komt deze afspraak niet na; het CDA trekt € 500 mln. uit voor verlaging
              van de tarieven in de tweede schijf. Ook worden de lasten verlicht via het alsnog indexeren
              van belastingschijven en heffingskortingen. Het CDA is voorts tegen verdergaande nivellering
              van inkomens waardoor middeninkomens de hoofdprijs aan de belastingdienst betalen. We
              draaien nivelleringsmaatregelen terug, zoals de afbouw van de algemene heffingskorting. Ook
              schrappen we een eerste bezuiniging op de kinderbijslag, waarmee de regering een aanzet
              geeft tot een forse kaalslag en nivellering in de kindregelingen.
              Het effect van een extra verhoging van de accijns op diesel, LPG en alcoholische dranken is
              funest voor de grensstreek en leidt naar onze overtuiging tot minder inkomsten. Daarom
              draaien we de voorgestelde verhoging van de accijnzen op diesel, LPG en alcohol terug. In
              2012 en 2013 bleven de belastinginkomsten ruim 11 mld. euro achter bij de verwachtingen;
              de kans is zeer reëel dat de regering zich ook voor 2014 (veel) te rijk rekent.
              Ad 2. Belastingen verlagen door overheidsuitgaven te beperken
              In de afgelopen jaren zijn er diverse hervormingen en bezuinigingen in gang gezet. Niettemin
              stijgen de overheidsuitgaven in de komende jaren nog steeds verder. In 2017 liggen de
              geraamde uitgaven zo’n 24 miljard hoger dan in 2013; dit is meer dan het begrotingstekort.
              Doordat het begrotingstekort hoog blijft, nadert ook de staatsschuld het zorgwekkende niveau
              van 80% bbp. Nederland slaagt er beduidend minder snel dan Duitsland in om de omvang van
              het tekort en de uitgaven terug te dringen tot het niveau van voor de crisis (zie figuur 1):
              Figuur 1: collectieve uitgaven (% bbp) in Nederland, Duitsland en de EU
              Bron: statistical annex bij European Economic Forecast (mei 2013)
              1






              Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, Een sociale vlaktaks, 2009; CPB, Keuzes in kaart, 2012; Commissie

              inkomstenbelasting en toeslagen,


              Naar een activerender belastingstelsel, juni 2013.

              [4]

              Het CDA wil de oploop van de collectieve uitgaven beperken door:

              -






              een ‘nee, tenzij’-beleid te voeren t.a.v. de automatische groei van uitgaven;

              -


              extra uitgaven van de coalitie uit - of af te stellen;

              -


              verdergaand te hervormen.

              Door een ‘nee, tenzij’-beleid te voeren ten aanzien van extra uitgaven, willen we de groei van

              de overheidsuitgaven afremmen. De overheidsuitgaven stijgen sneller dan economische groei

              en dit maakt de budgettaire problemen van de overheid steeds groter. Het gaat in de eerste
              plaats om de automatische groei van uitgaven via de loon- en prijsbijstelling. Het CDA stelt
              voor om het ‘nee, tenzij’-principe in de wet te verankeren als nieuwe begrotingsspelregel. Dit
              is eerder geopperd door de interdepartementale Studiegroep Begrotingsruimte (2012). De
              opbrengst wordt mede aangewend voor een stapsgewijze verlichting van de lasten op arbeid
              (zie punt 1). Voor 2014 betekent dit concreet dat de loon- en prijsbijstelling voor de
              collectieve sector – inclusief de zorg – op nul wordt gesteld. De uitkeringen (exclusief de
              AOW) worden beleidsmatig gekoppeld aan de ambtenarensalarissen. De snelle stijging van de
              uitgaven voor sociale zekerheid en verhouding tussen het aantal inactieven en actieven – de
              zogeheten i/a-ratio – naar 76% geeft hiervoor voldoende aanleiding.
              Naast de automatische groei van de overheidsuitgaven, stellen we in de tweede plaats een
              aantal extra uitgaven van de coalitie ter discussie. Het gaat hierbij om uitgaven die weinig
              bijdragen aan economische groei en werkgelegenheid of in deze tijd van crisis minder
              prioriteit hebben. Voorbeelden zijn de subsidies voor banenplannen van minister Asscher
              (300 mln.) en het voeden van een ‘revolverend fonds’ (250 mln.) voor leningen aan bedrijven
              die zaken doen in/met ontwikkelingslanden. Deze middelen kunnen effectiever ingezet
              worden voor banengroei via gerichte lastenverlichting.
              In de derde plaats zetten we in op verdergaande hervormingen. Het betreft hier maatregelen
              om de toename van de kosten van de zorg en de sociale zekerheid te beperken. Samen zijn de
              zorg en sociale zekerheid inmiddels goed voor meer dan de helft van alle collectieve uitgaven.
              Op het terrein van de sociale zekerheid zijn hervormingen nodig, maar het sociaal akkoord
              heeft maatregelen in de tijd ver naar achter geschoven. Het CDA wil de Participatiewet met
              ingang van 1 januari 2014 invoeren en de uitvoering van de afgesproken hervorming van de
              WW en het ontslagrecht versnellen. In de curatieve zorg heeft minister Schippers afspraken
              gemaakt over beperking van de uitgaven. Niettemin ligt de kostenstijging de komende jaren
              nog ver boven de gemiddelde economische groei. Daarom is een eigen bijdrage van maximaal
              € 25 voor de huisartsenpost, de spoedeisende eerste hulp en een eerste bezoek aan de
              polikliniek nodig voor de toekomst. Het CDA wil meedenken over het vereenvoudigen en
              minder fraudegevoelig maken van toeslagen en stelt voor om de hypotheekrenteaftrek niet
              meer te laten meetellen bij het toetsingsinkomen voor toeslagen.
              Ad 3. Geen loze oproepen om geld uit te geven, maar schuld afbouwen
              Een belangrijke oorzaak van de huidige economische stagnatie is het lage consumenten- en
              producentenvertrouwen. Dit heeft weer alles te maken met de onzekerheid op de woningmarkt
              (daling huizenprijzen, restschulden), onzekerheid over de pensioenen en banken die minder
              geld uitlenen. Extra bezuinigingen en lastenverzwaringen roepen daarnaast weer nieuwe
              onzekerheden op over het besteedbaar inkomen. Tegen deze achtergrond is het onzinnig om
              mensen op te roepen om meer geld uit te geven. Beter is het om de afbouw van schulden te
              helpen versnellen, zodat het vertrouwen van mensen terugkeert.
              [5]
              Het CDA komt daarom met een actieplan restschulden om de onzekerheid van huishoudens
              op de woningmarkt te beperken. Voor starters op de woningmarkt tussen 18 en 35 jaar wordt
              samen met banken en verzekeraars een regeling voor bouwsparen ingevoerd. Zo wordt
              bevorderd dat eigen vermogen wordt ingebracht bij de aankoop van een eigen huis. De
              overheid keert een bonus van 5% (€ 1000) uit over een maximale inleg van € 20.000. Het
              gespaarde bedrag wordt vrijgesteld in box 3 en komt bovenop de bestaande vrijstelling. Voor
              starters wordt de periode van aflossen/aftrekken van hypotheekrente verlengd van 30 naar 40
              jaar, waarbij het aftrekvolume gelijk blijft. Voor bestaande leningen wordt het mogelijk om de
              restschuld gedurende de hele looptijd mee te financieren. Het aflossen van restschulden via
              schenkingen (familie) wordt fiscaal aantrekkelijker gemaakt. Met banken worden afspraken
              gemaakt over versoepeling van voorwaarden voor boetevrij aflossen.
              Ad 4. Gericht investeren in de toekomst
              Economisch herstel zal vooral moeten komen van investeringen en uitgaven van bedrijven en
              consumenten. De overheid heeft in de huidige situatie weinig ruimte om de economie extra te
              stimuleren bovenop het financieringstekort. Het CDA wil de productieve overheidsuitgaven
              wel zoveel mogelijk ontzien, zodat we de economische structuur en de basis voor
              economische groei versterken. Daarom:
              -






              trekken wij structureel meer geld uit dan de regering voor innovatie en (om-)scholing;

              -


              draaien wij de aanvullende bezuiniging van de regering van 250 mln. op infrastructuur

              terug (motie Zijlstra/Samsom);

              -




              verlengen wij het lage BTW-tarief voor renovatie en onderhoud tot 1 januari 2015;

              -


              steunen wij pogingen van de regering om pensioenfondsen te verleiden om meer te

              investeren in de Nederlandse economie.

              Ook wil het CDA een investeringsoffensief verduurzaming, waarbij rijk en provincies nauw

              samenwerken. Zo kunnen duizenden banen in de bouw- en installatiesector worden gecreëerd
              en gaat voor huishoudens de energierekening omlaag. Het rijk heeft een fonds van € 150 mln.
              in het leven geroepen voor energiebesparing door verhuurders en woningbezitters (zoals
              dubbel glas, isolatie of een zuinige CV-ketel). De regering wil dit fonds eerst met middelen
              vanuit de markt aanvullen. Het CDA ziet er meer in om de aanpak via de provincies uit te
              rollen via het Overijssels model: een provinciaal fonds van € 50 mln. kan een investering van
              particulieren en woningcorporaties uitlokken van € 500 mln. Het CDA verlicht daarbij de
              verhuurdersheffing voor corporaties met 200 mln., waarbij harde afspraken worden gemaakt
              over investeringen in het energiezuinig maken van de woningvoorraad.
              Ad 5. Kwetsbare groepen ontzien
              Het CDA stelt in deze alternatieve begroting werk boven inkomen. Het krijgen of behouden
              van een baan is uiteindelijk de beste vorm van inkomenszekerheid. Het CDA let daarbij in het
              bijzonder op de positie van chronisch zieken en gehandicapten, mensen die volledig en
              duurzaam arbeidsongeschikt zijn en zorgbehoevende ouderen. Zij zijn vaak niet in staat om
              door middel van arbeid hun inkomen op peil te houden. De overheid heeft voor hen een
              bijzondere verantwoordelijkheid. Het CDA zet daarom in op:
              -






              het handhaven van een landelijke regeling voor inkomenssteun aan chronisch zieken en

              gehandicapten. Inkomensbeleid is rijksbeleid, juist ook voor deze groep. Wel kunnen

              diverse regelingen worden samengevoegd en gerichter worden uitgekeerd;

              -






              het voornemen om de specifieke tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten te verlagen

              draaien we terug;

              -




              de vermogensinkomensbijtelling in de AWBZ wordt teruggedraaid, zodat ouderen niet

              eerst hun spaargeld moeten opeten voordat zij een beroep op zorg kunnen doen.

              [6]

              Bijlage 1: overzicht maatregelen uitgavenkant
              Maatregel Toelichting Bedrag 2014
              (€ mln.)
              BEZUINIGINGEN 3.802
              1. Inhouden loon- en
              prijsbijstelling
              Met het oog op de verslechterende economie en
              het EMU-saldo worden bedragen die zijn
              gereserveerd voor automatische uitgavenstijging
              niet uitgekeerd
              1261
              1a. De loonbijstelling voor de zorg wordt op nul gesteld.
              Via de loonsombenadering kan loonruimte worden
              vrijgespeeld door bijvoorbeeld het versoberen van
              secundaire arbeidsvoorwaarden. Het betreft een
              voorzichtige raming vanwege een mogelijke latere
              invoering dan 1 januari 2014 en gemaakte afspraken
              over de incidentele looncomponent in zorgakkoorden.
              450
              1b. De prijsbijstelling voor 2014 wordt geheel ingehouden
              (688 mln.), gecorrigeerd voor het voorschot van de
              regering in het 6 mld.-pakket (156 mln.).
              532
              1c. Beleidsmatige koppeling van de sociale uitkeringen
              (exclusief AOW) aan de collectieve sector (0%).
              179
              1d. Doorwerking Gemeentefonds/Provinciefonds. 100
              2. Terugdraaien
              intensiveringen
              Met het oog op de verslechterende economie en
              het EMU-saldo had het kabinet in het voorjaar
              moeten besluiten om extra uitgaven op de
              aanvullende post van Financiën selectiever uit te
              keren. Het CDA draait deze deels terug.
              1.486
              2a. Het CDA schrapt de extra middelen voor scholing,
              sollicitatietrainingen en VWNW trajecten en zet in op
              banengroei via lastenverlichting (zie 6e en 6i).
              300
              2b. Het CDA draait de storting voor het ’revolving fund’
              voor specifieke leningen aan bedrijven die zaken doen
              in/met ontwikkelingslanden terug.
              250
              2c. Het CDA schrapt diverse subsidies bedrijven: TKI (77
              mln.) en OCW scholingssubsidie (209 mln.). Dit wordt
              aan de lastenkant gecompenseerd (zie 6e/6f). De
              bezuiniging op subsidies bedrijfslevenbeleid,
              topsectoren en ondernemerspleinen (59 mln.) draaien
              we terug; dit geld kan (deels) naar TKI.
              227
              2d. Het CDA geeft geen steun aan het Masterplan DJI en
              schrapt de reservering voor vastgoed DJI (159 mln.
              frictiekosten masterplan). Hiertoe wordt de taakstelling
              op DJI deels teruggedraaid.
              0
              2e. Het CDA schrapt de extra middelen voor
              armoedebeleid en zet in op specifieke maatregelen
              voor chronisch zieken en gehandicapten (zie 4a/4b).
              80
              2f. Het CDA schrapt de maatwerkvoorziening
              inkomenssteun chronisch zieken en zet in op een meer
              gerichte landelijke regeling voor chronisch zieken en
              gehandicapten (onder voorlopige handhaving
              compensatie eigen risico, zie 4a).
              100
              2g. Het CDA draait het voornemen van de regering voor
              de invoering van een huishoudtoeslag terug; dit levert
              279 mln. op in 2014. In plaats daarvan kiezen wij voor
              een aangepast toetsingsinkomen (zie 3g.).
              279
              2h. Terugdraaien koopkrachtmaatregel 6 mld.-pakket. Het
              CDA stelt behoud van werk voorop en neemt gerichte
              maatregelen voor chronisch zieken en gehandicapten
              (zie 4a/4b).
              250
              [7]
              3. Hervormingen Het CDA kiest voor hervormingen op het terrein
              van de sociale zekerheid en de zorg, waar de
              kosten de komende jaren het meest oplopen
              1.055
              3a. Het CDA wil de afgesproken hervorming van WW en
              ontslagrecht uit het sociaal akkoord sneller invoeren,
              zodat er nog in 2017 een besparing wordt bereikt.
              0
              3b. Het CDA wil de afgesproken invoering van de
              Participatiewet versnellen: maatregelen WSW en
              beschut werk.
              60
              3c. De huishouduitkeringstoets (voorstel conform
              regeerakkoord) wordt een jaar eerder ingevoerd.
              80
              3d. Aanscherpen eis alimentatie bij partners; dit leidt tot
              lagere bijstandsuitgaven.
              100
              3e. Het CDA beperkt topinkomens in de sectoren cure en
              care (85 mln.) en maximeert de inkomens van medisch
              specialisten op de Balkenendenorm (50 mln.)
              135
              3f. Het CDA voert een eigen bijdrage in van max. € 25
              voor een bezoek aan de huisartsenpost (70 mln.) en
              voor het eerste bezoek aan de polikliniek en de
              spoedeisende eerste hulp (180 mln.).
              250
              3g. Toetsingsinkomen toeslagen: de HRA en het
              eigenwoningforfait tellen niet meer mee bij het bepalen
              van de hoogte van de zorgtoeslag, KOT en
              kindgebondenbudget. Opbrengst 580, waarvan 150
              gereserveerd voor onvoorziene knelpunten.
              430
              INTENSIVERINGEN Totaal: 941
              4a. Chronisch zieken en
              gehandicapten
              Op de compensatie eigen risico voor chronisch zieken
              en gehandicapten (CER) wordt niet gekort; er komt
              een nieuwe landelijke regeling, ter vervanging van
              WTCG, CER en aftrek specifieke zorgkosten.
              -200
              4b. Chronisch zieken en
              gehandicapten
              Het CDA draait verlaging van de AO-tegemoetkoming
              voor gehandicapten terug uit het 6 mld.-pakket.
              -114
              4c. Ouderen De vermogensinkomensbijtelling in de AWBZ wordt
              ongedaan gemaakt, waardoor gespaard vermogen van
              ouderen bij een zorgvraag wordt ontzien.
              -80
              4d. Gezinnen De voorgenomen bezuiniging op de kinderbijslag wordt
              ongedaan gemaakt (59 mln.). De voorgenomen
              verlaging van de WKB-afbouwgrens wordt ongedaan
              gemaakt (19 mln.). De 1/3






              e werkgeversbijdrage in de

              kinderopvangtoeslag wordt hersteld (100 mln.). Geen


              afschaffing van de tegemoetkoming voor ouders met

              gehandicapt kind (TOG, 0 mln.).
              -197
              4e. Infrastructuur Het CDA draait de motie Zijlstra/Samson (schuif
              tussen I&M en SZW) terug en stimuleert de
              werkgelegenheid in de bouw met aanleg van wegen.
              -250
              4f. Veiligheid Terugdraaien bezuiniging AIVD (10), verzachten van
              de bezuinigingen op het Openbaar Ministerie/justitiële
              keten en beperkte extra recherchecapaciteit.
              -50
              4g. Defensie Het CDA hevelt het budget voor internationale Vrede
              en Veiligheid over van BuZa naar Defensie (-/+ 250
              mln., saldo 0). Dit betekent dat de HGIS-middelen voor
              vredesoperaties weer onder Defensie vallen. De
              taakstelling voor Defensie wordt 50 mln. verzacht.
              -50



              SALDO 2.861

              [8]
              Bijlage 2: overzicht maatregelen lastenkant
              Maatregel Toelichting Bedrag 2014
              (€ mln.)
              LASTENVERZWARING Totaal: 276
              5a. Het CDA schrapt de doorwerkbonus; deze is niet
              effectief en komt terecht bij mensen die al doorwerken.
              100
              5b. Indien een werknemer een duurdere leaseauto kiest
              dan de werkgever aanbiedt, wordt het meerdere niet
              langer fiscaal aftrekbaar.
              75
              5c. Het CDA voegt EIA, MIA, VAMIL en MEI samen tot
              één regeling met heldere voorwaarden en transparante
              regels: de regeling Aftrek Groene Investeringen.
              70
              5d. Het CDA is tegenstander van het opheffen van
              productschappen, wat (netto) een lastenverzwaring
              betekent van 31 mln.
              31
              LASTENVERLICHTING Totaal: 3.131
              6a. Het CDA geeft de verhoging van de BTW zoals
              afgesproken terug aan burgers via verlichting van de
              lasten op arbeid in de tweede schijf.
              -500
              6b. Ongedaan maken bevriezen belastingschijven en
              heffingskortingen in de IB.
              -981
              6c. Terugdraaien van nivellering via de algemene
              heffingskorting (maatregel 6 mld.-pakket).
              -30
              6d. Het CDA draait de verhoging van accijnzen alcohol (60
              mln.) en diesel/LPG (280 mln., waarvan 165 bedrijven
              en 115 gezinnen) terug.
              -340
              6e. De fiscale scholingsaftrek WVA blijft gehandhaafd met
              een korting van 100 mln. en wordt gerichter ingezet,
              met name voor omscholing van (jeugd-)werklozen en
              mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
              -309
              6f. Fiscale innovatieregelingen blijven op peil; de
              voorgenomen bezuiniging wordt geschrapt.
              -93
              6g. Het lage BTW-tarief voor onderhoud en renovatie in de
              bouw wordt verlengd tot 1 januari 2015.
              -188
              6h. Het CDA verlaagt de verhuurdersheffing met 200 mln.
              onder voorwaarde van investeringen in het
              energiezuinig maken van woningen.
              -200
              6i. Het CDA geeft de lastenenveloppe bedrijfsleven terug
              (640 mln.) via verlaging WW-premie, gecorrigeerd voor
              150 mln. lastenverlichting 6 mld.-pakket.
              -490
              6j. Het CDA komt met een






              actieplan restschulden, met

              daarin een regeling voor bouwsparen, soepeler regels


              voor starters en ruimere mogelijkheden om restschuld

              af te lossen/mee te financieren.
              0





              SALDO 2.855

              Opmerking

              Bezig...
              X