Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kabinet Rutte II

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Is Mark Rutte wel een geschikte premier?

    Ongeveer 1 jaar geleden sprak ik iemand die, weliswaar in een klein gezelschap intimi, de navolgende stelling verdedigde.
    "Mark Rutte kan nooit een goede premier zijn, want hij is ongehuwd, heeft nooit een (lange) relatie gehad, heeft geen kinderen en komt uit een beschermd milieu. Zo iemand heeft onvoldoende levenservaring, laat staan enig inzicht in het dagelijks bestaan van "normale" gezinnen".

    Vooropgesteld dat ik om diverse reden niet blij ben met het feit dat Mark Rutte de huidige premier is, was ik het toen niet eens met deze stelling.
    Nu, ruim 1 jaar later, weet ik niet of ik het nu wel/niet eens ben met deze stelling.
    Ik twijfel nu namelijk toch wel ernstig of Mark Rutte de capaciteiten heeft die we (nu) van een premier willen zien.

    Feit is dat Mark Rutte in juli 2011 een “klein” rekenfoutje maakte van 50 miljard euro in het nadeel van Nederland.
    Feit is dat Mark Rutte, in plaats van te regeren, zich 7 weken onder radiostilte terugtrok met Verhagen (CDA) en Wilders (PVM) om na die 7 weken naar buiten te komen met de mededeling dat hij zijn ontslag bij de koningin ging aanbieden.
    Feit is dat Mark Rutte, gedwongen door de verkiezingsuitslag van 12 september 2012, aan een snelle ruilhandel deed met Diederik Samsom.

    In plaats van onderhandelen werd er geruild.
    Iedereen kent het gezegde “Van ruilen komt huilen”!


    Één week konden ze dat uitruilen nog verdedigen, maar na aanhoudende interne kritiek binnen mn. de VVD was het plan voor een inkomensafhankelijke zorgpremie definitief van de baan.
    Op vrijdag 9 november 2012 trok premier Mark Rutte cs zich 3 dagen terug met Diederik Samsom en vice-premier Lodewijk Asscher en prompt was er weer een nieuw regeerakkoord.

    De reden waarom ik het vorig jaar niet eens was met de genoemde stelling was dat ik vond dat Mark Rutte wel daadkracht toonde. Nederland heeft in deze zware periode juist behoefte aan daadkracht, vind en vond ik.

    Mijn twijfel is nu echter dat daadkracht prima is, maar een verantwoord en doordacht plan moet er wel aan ten grondslag liggen.
    En juist dat laatste zie en zag ik nooit!

    Misschien kun je verantwoorde daadkracht ook niet verwachten van iemand die, met een riant salaris!!, nooit enige verantwoordelijkheid heeft hoeven te dragen voor iemand anders. Waarom zou hij dan wel de verantwoordelijkheid voor een hele natie aan kunnen?

    Ik twijfel, misschien wel met een meerderheid van alle Nederlanders.
    En twijfel is nooit goed voor het vertrouwen (in een premier).
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #32
      Goed stukje Pier.

      Opmerking


      • #33
        Misschien kun je verantwoorde daadkracht ook niet verwachten van iemand die, met een riant salaris!!, nooit enige verantwoordelijkheid heeft hoeven te dragen voor iemand anders. Waarom zou hij dan wel de verantwoordelijkheid voor een hele natie aan kunnen?
        Dat de persoonlijke levenssituatie als alleenstaande debet is aan zijn falen is makkelijk aan te halen. Er zijn echter meer alleenstaanden in de politiek, of politici met losse relaties of zonder kinderen of politici met allerlei relaties...
        Rutte is wel al van 1988 met politiek bezig. En zijn carrière in de politiek heeft al vele ups en downs gekend. Bij Rutte gaat het heel vaak om grote ambities, leider van een partij, het hoogste ambt. Verbaal kan hij zich grandioos verkopen, inhoudelijk schiet hij tekort om het waar te maken. Wie houdt Rutte met beide benen op de grond? De VVD faalt hier zelf ook in

        Opmerking


        • #34
          Er is wel een groot verschil als je Rutte met Drees gaat vergelijken, heer Klaas. Drees zat in een economische opbouwfase aan de vooravond van de grote welvaart. Dat er een voorziening voor ouderen moest komen lag voor de hand omdat deze opgebracht kon worden uit de groeiende welvaart. Rutte daarenttegen staat voor de opgave een kleiner wordende koek te verdelen en tegelijkertijd de koek niet nog kleiner te laten worden. Hierover bestaat grote oneinigheid tussen partijen, economen en is er nogal wat onrust onder het volk. In een moeilijke fase neemt de druk toe om ferme maatgegelen te nemen, maak je maakt ook sneller een fout en stuit op weerstanden. Niet makkelijk voor Rutte en voor welke besluitvormer dan ook, het vraagt grote stuurmanskunst en vertrouwenwekkend optreden.

          Opmerking


          • #35
            Zij die het hardst klagen hebben het nog niet zo slecht

            En is meestal juist die groep die het meest geprofiteerd hebben de laatste
            10 jaren

            Opmerking


            • #36
              Niveau en oneliners

              Mag het niveau inhoudelijk wat hoger? Bovenstaande leest niemand meer. Beargumenteer jullie standpunten en kom met onderbouwing.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Mag het niveau inhoudelijk wat hoger? Bovenstaande leest niemand meer. Beargumenteer jullie standpunten en kom met onderbouwing.
                Onderbouwing.

                aow de laatse 4 jaar gestegen met ca 30 euro
                op dit moment 702 euro per maand.
                pensioen al 4 jaar geen verhoging.
                waarschijnlijk volgend jaar omlaag.
                ziekenfonds eigen bijdrage elk jaar drastich verhoog.
                plus de premie
                in (2013 36 cent goedkoper op jaar basis.)
                levens behoefde fors hoger.(gas/licht/water/ levensmiddelen
                enz enz enz.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                  Onderbouwing.

                  aow de laatse 4 jaar gestegen met ca 30 euro
                  op dit moment 702 euro per maand.
                  pensioen al 4 jaar geen verhoging.
                  waarschijnlijk volgend jaar omlaag.
                  ziekenfonds eigen bijdrage elk jaar drastich verhoog.
                  plus de premie
                  in (2013 36 cent goedkoper op jaar basis.)
                  levens behoefde fors hoger.(gas/licht/water/ levensmiddelen
                  enz enz enz.
                  Dank U heer !

                  Opmerking


                  • #39
                    aow de laatse 4 jaar gestegen met ca 30 euro
                    op dit moment 702 euro per maand.
                    pensioen al 4 jaar geen verhoging.
                    waarschijnlijk volgend jaar omlaag.
                    ziekenfonds eigen bijdrage elk jaar drastich verhoog.
                    plus de premie
                    in (2013 36 cent goedkoper op jaar basis.)
                    levens behoefde fors hoger.(gas/licht/water/ levensmiddelen
                    enz enz enz.
                    Hier gaat iemand zware tijden tegemoet, samen dwalen in het land van rouw.

                    Opmerking


                    • #40
                      Ik kreeg zojuist onderstaand gedicht in mijn mailbox en dat wil ik jullie niet onthouden:



                      Pensioenen

                      De oude Drees hield van de mensen
                      en wilde hen een verzorgde oude dag toewensen
                      Dus ontwierp hij de AOW
                      En heel het land riep blij: Hoezee

                      En zo werd er gezorgd voor de Oude van Dagen
                      en het was er voor alle bevolkingslagen
                      En als was dat inkomen niet zo heel erg groot
                      je hoefde niet meer te werken tot aan je dood

                      De rijkeren wilden het daar niet mee doen
                      en spaarden verder voor een aanvullend pensioen
                      De fondsen kregen daardoor meer centen in kas
                      en uitbetalen hoefde men veel later pas

                      Hee, dachten de fondsen, dit moet ook voor de gewone man
                      zodat hij later wat ruimer rondkomen kan
                      We regelen dat met zijn kleine salaris
                      Hij zal er blij mee zijn als hij straks klaar is

                      En zo spaarden de fondsen die centen erbij
                      Vooruitzichten mooi en iedereen blij
                      De pensioenfondsen spaarden en bulkten van 't geld
                      Het beloofde heel wat, iedereen welgesteld

                      Doch de regering greep ONS geld zonder ONS iets te zeggen
                      en de fondsen begonnen fanatiek te beleggen
                      En dit alles was helaas het begin
                      En de plus in de pot werd een droevige min

                      Directeuren en Commissarissen verzaakten hun plicht
                      Want op ONS geld hield men geen zicht
                      De pot raakte leeg, het overschot slinkt
                      Na alle onderzoeken denk ik wel dat het STINKT

                      Niemand krijgt boete, niemand krijgt straf
                      Van HUN kapitaal gaat geen centje eraf
                      Een beloninkje hier een gouden handdrukje daar
                      Maar de pensioengerechtigde is zwaar de sigaar

                      Inleveren Baby-Boomers, jullie zijn met te veel
                      Dat ook zo velen betaald hebben is niet essentieel
                      En ook de AOW leeftijd is veel te laag
                      Al die vijfenzestigplussers zijn een vervelende plaag

                      Dus pensioenen verlaagd, pensioenleeftijd verhoogd
                      Want alle opgespaarde potten zijn bijna opgedroogd
                      Wat er aan geld is verdwijnt naar Europa
                      Dus pak je rollator en werken, opa!!

                      Kom op partijen, heb geen harten van steen
                      Kijk voor de verandering eens om je heen!!
                      De oudere arbeiders mankeren wel wat
                      Hebben soms kwalen, door hun arbeid gehad

                      Daarbij, wie wil de oudere arbeider nog hebben?
                      De man die zijn kracht met de jaren zag ebben!
                      Moeten zij nu nog werkelijk solliciteren
                      Van de pluchezittende dames en heren?

                      Willem Drees kijkt droef op ons neer, het was toch geen spel?
                      Maar met het beleggen leek het dat wel
                      Zijn menslievende plan, het had zomaar gekund
                      Maar de arbeider op leeftijd is zijn plan niet gegund.
                      't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                      is es Mestreechteneer te mage leve ...

                      Opmerking


                      • #41
                        daar is maar een woord voor

                        fantasisch...


                        (je moet maar lef hebben om een vergelijk te trekken tussen zijn clubje
                        VVD rutte..:(
                        en Dhr Drees dreesiaanse uitstraling)
                        teletekts blz 107 nederland 1

                        14-11-2012
                        Last edited by ; 14 november 2012, 21:03. Reden: nagekomen bericht

                        Opmerking


                        • #42
                          (je moet maar lef hebben om een vergelijk te trekken tussen zijn clubje
                          VVD rutte..
                          en Dhr Drees dreesiaanse uitstraling)
                          Beste reaguurder: Rutte heeft zich er gisteren in het debat over de regeringsverklaring goed uit kunnen worstelen. Enige verbeeldingskracht tonen waarom niet? Geef ze de kans en aan de slag.

                          Opmerking


                          • #43
                            MAASTRICHT - Stadsbelangen Mestreech vindt dat definitieve besluiten voor majeure projecten als de tram Hasselt-Maastricht, de Timmerfabriek, de Noorderbrug en Belvédère moeten worden uitgesteld. Dit om te voorkomen dat door afspraken in het gisteren vastgestelde regeerakkoord de kosten zo hoog oplopen dat de rekening – via verhoging van de gemeentelijke belastingen - uiteindelijk moet worden betaald door alle Maastrichtenaren.

                            Dat schrijft Stadsbelangen vandaag in een brief met schriftelijke vragen aan het college van B en W. De fractie maakt zich grote zorgen over de financiële toekomst van Maastricht nu het regeerakkoord van het kabinet Rutte-II gisteren is aangenomen door de Tweede Kamer.

                            In het betreffende akkoord is onder meer afgesproken dat het btw-compensatiefonds voor gemeenten wordt geschrapt. Dat betekent in theorie dat er geen geld meer is om gemeenten te comenseren voor de btw die zij moeten betalen als zij een opdracht voor een groot project verstrekken. Door het wegvallen van de btw-compensatie zou alleen al het tramproject Hasselt-Maastricht zo’n 13 miljoen euro duurder uitvallen dan begroot, zo werd deze week duidelijk tijdens een commissievergadering over het tramproject.

                            Volgens Stadsbelangen heeft ook de algemene korting in het gemeentefonds en het afromen van het budget Onderwijshuisvesting grote gevolgen voor het financieel beleid van de gemeente Maastricht. ,,Wij zijn van mening dat bij ongewijzigd beleid Maastricht óf aan de financiële afgrond komt te staan óf dat de burger met grote verhoging van gemeentelijke belastingen zal worden geconfronteerd”, aldus fractievoorzitter John Steijns van Stadsbelangen in een toelichting.

                            Steijns verzoekt het college via een zogeheten quick-scan (mini-onderzoek) de financiële gevolgen van het regeerakkoord te inventariseren en uit te zoeken wat dit voor gevolgen heeft voor het beleidsvisie van de gemeente Maastricht tot 2030.

                            'Dit lijkt mij heel verstandig'.

                            Bron maastricht dichtbij 15-11-2012
                            Maastricht Dichtbij Stadsbelangen: alle grote projecten voorlopig uitstellen in verband met regeerakkoord
                            Last edited by Wigo; 15 november 2012, 12:40.

                            Opmerking


                            • #44
                              Gevolgen kabinetvoornemens voor gemeenten.

                              "Wij zijn van mening dat bij ongewijzigd beleid Maastricht óf aan de financiële afgrond komt te staan óf dat de burger met grote verhoging van gemeentelijke belastingen zal worden geconfronteerd”, aldus fractievoorzitter John Steijns van Stadsbelangen in een toelichting"

                              Ik denk dat iedere gemeente hier natuurlijk op moet vooruitlopen en dient te gaan rekenen. Hoe hoog worden de gemeentelijke belastingen; wat wordt geschrapt enz. Volgend jaar zal dus blijken wat er echt overblijft van salaris/uitkering/vermogen.

                              Ik mis in het betreffende artikel iets over CH 2018 en de vacature stadsdichter .

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                                Dat betekent in theorie dat er geen geld meer is om gemeenten te comenseren voor de btw die zij moeten betalen als zij een opdracht voor een groot project verstrekken. Door het wegvallen van de btw-compensatie zou alleen al het tramproject Hasselt-Maastricht zo’n 13 miljoen euro duurder uitvallen dan begroot, zo werd deze week duidelijk tijdens een commissievergadering over het tramproject.
                                en ik maar denken dat een bedrijf BTW kan verrekenen
                                ik begrijp het ook niet meer, zo gaande weg.
                                mvg.
                                Iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afdanking
                                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X