Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • elletje
    replied
    Bedankt Pier voor dit geweldige verslag! En...... vanavond op tijd thuis!
    Daanke!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Laatste agendapunt van 17 dec.2013

    Rond 20.05 uur beginnen we al, hoewel het diner ons door de neus is geboord, aan het laatste agendapunt en wel een MOTIE van de Liberale Partij Maastricht over de ontvangstbalie.

    Wethouder Aarts, die kennelijk over ontvangstbalies gaat, deelt de strekkking van de motie voor verbetering van de klantvriendelijkheid en instandhouding van de ontvangstbalie niet.

    De motie wordt met een geruime meerderheid verworpen.

    Daarmee komt rond 20.15 uur een einde aan deze raadsvergadering onder voorzitterschap van burgemeester Onno Hoes, nadat wethouder Nuss nog een demonstratie heeft gegeven van de gratis vuurwerkresten-tuut!

    Wat een symboliek!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Regionaal transitiearrangement Zuid Limburg.

    Helaas voor de serieuze lokale politiek is mijn aandacht voor agendapunt 6.8 over het Regionaal transitiearrangement Zuid Limburg tenonder gegaan t.g.v. van een RTL Boulevard uitzending.......

    Zo gaat dat thans in de politieke werkelijkheid van Maastricht!

    Ik heb het debat slechts gedeeltelijk kunnen volgen, maar vlgs mij had Leny Eijssen (SP) een wereldgoal kunnen maken n.a.v. een opmerking van het D66 raadslid Richard Schoffeleers.

    Dat moet ik nog eens op de video terugkijken, maar feit is dat Leny Eijssen de kans niet zag en de kans voorbij liet gaan.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ambtenaren en raadsleden gaan even "wandelen"

    Tijdens de raadsvergadering van 17 december 2013, zo rond 19.20 uur, gingen plotseling enkele ambtenaren en raadsleden "wandelen" en lieten ze de raadsvergadering, onder het voorzitterschap van burgemeester Hoes, even voor wat het was.

    Als ambtenaren en raadsleden gezamenlijk gaan wandelen, dan moet je alert zijn, dus ging Pier ook even "wandelen".

    De wandeling was van hele korte duur, want hij leidde naar de dichtsbijzijnde TV, waar op dat moment RTL Boulevard te zien was en wel het inteview van de privé persoon Onno Hoes.

    Elders op dit forum wordt onze burgemeester cq de privé persoon Onno Hoes al uitvoerig besproken.
    Om versnippering te voorkomen zal ik derhalve hier geen commentaar leveren.

    De reacties na afloop van het privé interview waren in de antichambre nogal wisselend.

    In ieder geval zit de landelijk "pers" in diezelfde kamer nog altijd te wachten op het einde van deze raadsvergadering.
    Ze zullen zich nog ongeveer 30-45 minuten geduld moeten hebben.
    Last edited by Pier; 17 december 2013, 18:56.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wel of geen acceptgirokaart meer in de toekomst.

    Door naar agendapunt 6.8 over het toetreding tot een gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW).

    Het raadsvoorstel is HIER te lezen.

    De SP komt met een, mijnsinziens, zéér sympathieke MOTIE omdat
    niet iedereen beschikt over een computer met internet, en zo ook niet de kosten (direct) aan de BsGW kan betalen.
    Om de mensen te verplicht om over te gaan tot automatische incasso, wil de SP, via een motie, het college opdragen om ervoor te zorgen dat een acceptgirokaart verstuurd wordt en iedereen zo een middel heeft om te betalen.

    Wethouder Aarts verwerpt de motie en vindt het te omslachtig om een acceptgirokaart te blijven versturen.

    Dhr. Gunther van de SP vindt het onbegrijpelijk en handhaaft de motie.

    Alle partijen, m.u.v. de SP, de LPM en de Maastrichtse Volkspartij, zij tegen de motie.
    De motie wordt dus verworpen.

    Het raadsvoorstel over de gemeenschappelijke belastingsamenweerking wordt wel aangenomen, zij het niet unaniem....

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Belastingmaatregelen 2014

    Het gaat tijdens deze raadsvergadering zo rap, dat ik het bijna niet meer kan bijhouden.
    Agendapunt 6.7 over de belastingmaatregelen 2014 is inmidddels ook al behandeld en afgehandeld.

    Helaas moet ik jullie de details van dit debat schuldig blijven, want, als man, kan ik maar één ding gelijktijdig

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ambitiedocumenten voor Mariaberg, Pottenberg en Brusselseport

    Inmiddels staan de ambitiedocumenten voor de wijken Mariaberg, Pottenberg en Brusselsepoort op de agenda van de raadsvergadering van 17 dec. 2013.

    Enkel de SP (Leny Eiijssen) heeft zich aangemeld als spreker bij deze agendapunten.

    De SP zegt aanwijzingen te hebben, van buurtbewoners, waaruit blijkt dat deze ambities niet realistisch zijn.

    Alleen de SP stemt tegen het raadsvoorstel over deze ambitiedocumenten
    De andere partijen stemmen allen voor.

    Vanwege het dat de vaart er behoorlijk inzit vandaag, stelt de voorzitter voor omde agenda gewoon af te handelen en geen dinerpauze in te lassen.
    De raad gaat daar (ook alweer) unaniem mee akkoord!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Agendapunt raadsvergadering 17 dec. 2013 over Servaaskermis

    Het wordt eentonig.
    Ook bij agendpunt 6.4 over het RAADSVOORSTEL om ook in de toekomst de Servaaskermis door de gemeente zelf te blijven organiseren is unaniem aangenomen door de raad.

    Een MOTIE van de SP werd niet door de overige partijen gesteund.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Vrijwilligersprijs voor studenten overgenomen

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Een vrijwilligersprijs voor studenten en dus ook (gescheiden) voor niet studenten? Vreemde redenatie. Een vrijwilligers = een vrijwilliger.
    Terug naar "belangrijke" zaken.
    Burgemeester Hoes, in het dossier "Student en Stad" portefeuillehouder, heeft de motie van GroenLinks voor de studentenvrijwilligersprijs overgenomen!!!
    Daarmee komt de motie niet meer in stemming, maar wordt de strekking dus wel uitgevoerd.

    Nu leer ik iedere raadsvergadering nog wat bij en beschouw ik mezelf als student in deze. Bovendien ben ik vrijwilliger voor MO.
    Ik ga dus minimaal voor een nominatie......

    Overigens is het RAADSVOORSTEL over "Student en Stad" ook nu unaniem aangenomen.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Primeur in Maastrichtse raad -- POWNEWS in Maastricht

    Een (treurig?) primeurtje vandaag bij de gemeenteraadsvergadering van 17 dec. 2013.
    Pownews is aanwezig :(

    Het moet niet gekker worden.....

    Ach, misschien wil Pownews gewoon mijn werkzaamheden overnemen....
    Last edited by Pier; 17 december 2013, 17:48.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Een vrijwilligersprijs voor studenten en dus ook (gescheiden) voor niet studenten? Vreemde redenatie. Een vrijwilligers = een vrijwilliger.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    GroenLinks wil vrijwilligersprijs voor studenten

    Bij de behandeling van agendapunt 6.3 "Student en Stad" heeft GroenLinks een MOTIE ingediend voor het instelllen van een vrijwilligersprijs voor studenten.

    Je kunt natuurlijk ook overdrijven, maar eens kijken of deze motie een kans van slagen maakt.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    PvdA wil dat studenten weten waar ze moeten zijn voor wiet....

    Bij agendapunt "Student en Stad" houdt het PvdA-raadslid, Antoine van Lune, het college voor dat Maastricht ongeveer 50% buitenlandse studenten heeft.
    In dit kader, zo vindt hij, is er een taak weggelegd voor het stadsbestuur om deze studenten, waarvan, aldus het raadslid, velen wiet gebruiken, te wijzen op de mogelijkheden van het gebruik van wiet in Maastrichtse coffeeshops.

    Met het huidige (Maastrichtse) collegebeleid worden deze studenten nu wellicht in de illegaliteit gedreven.

    Zowel de VVD (M. Severijns) als de LPM (Kitty Nuyts) geven, bij interruptie, aan dat deze stelling wel erg opmerkelijk is en dat studenten niet naar Maastricht moeten komen om wiet te gebruiken, maar voor te studeren.
    Het is helemaal niet aan het stadsbestuur om studenten te wijzen op de mogelijkheden om (legaal/gedoogd) wiet te gebruiken.

    Volgens mij slaat de PvdA in deze de plank inderdaad behoorlijk mis.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raad is heel voorvarend. Zou men RTL Boulevard willen gaan kijken?

    Nauwelijks een half uur bezig en we zijn al bij agendapunt 6.3
    Als de raad die vaart er in houdt, zijn we allen om 19.30 uur klaar en kunnen we nog kijken naar RTL Boulevard, waarin burgemeester Onno Hoes vandaag, als privé persoon, een interview heeft gegeven.

    (Noot:
    Blijkt maar weer dat ik zelden RTL Bouvelard kijk!
    Dat programma begint namelijk al om 18.30 uur!!.
    Ik was te laat.... )
    Last edited by Pier; 17 december 2013, 17:52.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    CDA-motie over paracommerciële instellingen

    Agendapunt 6.1 is van de raadsagenda afgevoerd en derhalve zitten we nu bij agendapunt 6.2, verordening schenktijden alcohol in paracommerciele instellingen.

    De nieuwe Drank- en Horecawet welke per 1 januari 2013 van kracht is vereist een gemeentelijke verordening per 1 januari 2014 waarin de schenktijden voor alcohol in paracommerciële instellingen zoals sportkantines en buurthuizen wordt geregeld.

    Op het betreffende raadsvoorstel heeft het CDA, samen met de PVM en de SP, een motie ingediend.

    Deze partijen vragen het college in de motie
    om de toetsingscriteria voor de feesten te versoepelen, zodat bijeenkomsten van persoonlijke aard in deze paracommerciële instellingen iets meer mogelijkheden kan bieden;
    om hun voorstel verder te onderzoeken, zodat in geheel Maastricht toch meer paracommerciële activiteiten extra kunnen worden gegund;
    om dit gezamenlijk met Koninklijke Horeca Nederland te onderzoeken en dat na 1 jaar gedegen wordt geëvalueerd;
    om te zorgen dat de balans tussen commercieel en paracommercieel niet verstoord wordt en dit dan eventueel bij de sturen.

    De motie wordt echter door geen enkele partij gesteund, de indieners uiteraard uitgezonderd.

    Burgemeester Hoes, die in dit dossier portefeuillehouder is en ook om die reden even de voorzittershamer heeft overgedragen aan Pie Frijns van de Seniorenpartij, deelt mee dat het college niet vooornemens is op deze motie over te nemen.
    De burgemeester geeft aan te kiezen om het huidige beleid voort te zetten, maar geeft als handreiking bereid te zijn om te kijken hoe vaak hij het komende jaar redenen heeft om van dat beleid af te wijken.
    Mocht dat aantal echt substantieel zijn, dan wil hij over 1 jaar de zaak best opnieuw bespreken.

    Gelet op deze handreiking en natuurrlijk vanwege het feit dat de CDA-woordvoerder, dhr. Geelen, ook kan rekenen en weet dat de motie het niet haalt, trekken de indieners, in onderling overleg, de motie in.
    Raadsbreed is men wel akkoord met het voorstel van burgemeester Hoes, om over 1 jaar eventueel weer naar deze zaak te kijken, en wordt het raadsvoorstel (ongewijzigd) unaniem aangenomen.

    Leave a comment:

Bezig...
X