Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Stadsdeelwethouders in Maastricht

    Nu wel duidelijk is welke partijen en wethouders er op 14 juni 2022 worden gepresenteerd, terug te vinden in het gisteren gepresenteerde coalitieakkoord 2022-2026 kunnen we in deze topic verder met postings betreffende ons stadsbestuur 2022-2026.

    Portefeuilleverdeling

    De coalitie partijen zijn overeengekomen dat Maastricht in de periode 2022-2026 bestuurd wordt door zeven fulltime wethouders, uiteraard naast de burgemeester.
    De wethouders zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de maatschappelijke opgaven uit dit voorliggend akkoord.
    De portefeuille-indeling is in hoofdlijnen overeengekomen.
    De fijn-afstemming vindt plaats na de benoeming van de wethouders in hun eerste collegevergadering.

    Persoonlijk ben ik wel blij met een portefeuilleverdeling in hoofdlijnen. Dat straalt vertrouwen uit.
    Uiteraard moet dit vertrouwen de komende tijd wel over en weer verdiend worden. Dat wordt nog wel een dingetje, maar de eerste stap is in ieder geval dat met er voor wil gaan

    Naast een inhoudelijke portefeuille-indeling is er ook voor gekozen om wethouders verantwoordelijk te maken voor een geografisch gebied.
    Persoonlijk ben ik geen voorstander van stadsdeelwethouders.

    In het hele coalitieakkoord 2022-2026 lees ik wel vaker kreten als
    "Daarvoor is een meer integrale benadering essentieel",
    "
    "We richten ons op het aanpakken van de oorzaken van de tweedeling in Maastricht, naast het managen van de gevolgen ervan"
    of
    "De verbondenheid binnen de stad en de wederkerigheid tussen de stad en haar inwoners kan en moet beter. Daar ligt voor ons een grote opgave"
    maar nergens lees ik waarom er gekozen is voor stadsdeelwethouders om alle bovenstaande kreten te realiseren

    Geografische portefeuille-verantwoordelijkheid is wel een belangrijk punt binnengehaald door de PvdA.
    In hun verkiezingsprogramma stond dat ze stadsdeelleiders en stadsdeelwethouders terug wilden hebben. (https://maastricht.pvda.nl/standpunt...en-veiligheid/)

    Maastricht krijgt de navolgende geografische verdeling:

    Maastricht West: Manon Fokke (PvdA)
    Maastricht Noord-West: Frans Bastiaens (Seniorenpartij)
    Maastricht Zuid-West: John Pas (D66)
    Maastricht Centrum: John Aarts (VVD)
    Maastricht Noord: Alex Meij (PVM)
    Maastricht Oost: Niels Peters (CDA)
    Maastricht Zuid: Anita Bastiaans (Volt)

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Erg "to the point" is die ingediende motie niet beste mensen.
    Er worden nog al wat termen gebruikt die los vast zijn.

    Mensen die je topic lezen maar er niet mee gemoeid waren begrijpen het misschien pas als we uitleggen wat TOZO "is".
    Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)


    TOZO bestaat uit twee delen......
    (...)
    Je moet inderdaad (redelijk) ingeschoten zijn in deze materie om het te begrijpen.
    Ik moet ook bekennen dat ik het een heel ingewikkelde motie vond, maar de uitleg van John Aarts over de redenen om toch in beroep te gaan (althans voorlopig!) vond ik wel logisch klinken.
    Je zag ook in de zaal dat fracties gaandeweg van mening veranderden.
    Vooraf was (waarschijnlijk) iedereen het wel eens met de strekking cq. intentie van de motie, maar door de verklaring van wethouder Aarts veranderde dat. Althans dat was mijn indruk.

    Hoe dan ook, goed dat Antonius ons even wat meer uitleg heeft gegeven

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Erg "to the point" is die ingediende motie niet beste mensen.
    Er worden nog al wat termen gebruikt die los vast zijn.

    Mensen die je topic lezen maar er niet mee gemoeid waren begrijpen het misschien pas als we uitleggen wat TOZO "is".
    Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)


    TOZO bestaat uit twee delen, een lening of een uitkering voor Zelfstandige ondernemers (zonder personeel).zo maar van Sociale Zaken. Omtrend TOZO(3)
    voorbeeld: Het kan zijn dat we later dit jaar steekproefsgewijs alsnog een exploitatieoverzicht bij u opvragen.Maar ik ben het helemaal eens met John Aarts dat je over iets wat voor de rechterlijke instantie dient en momenteel aanhangig is in een rechtszaak geen motie kunt indienen.

    Als je al geen betaalbare woning kan vinden in Maastricht / Nederland moet je uitwijken naar Riemst, Veldwezelt, Lanaken of Bilsen maar bent wel voor Nederland een Kamer Van Koophandel geregistreerde zelfstandige die de omzetbelasting en inkomstenbelasting in Nederland betaald. Motie aanhouden VOLT. Of je Maastricht betaalbaarder maakt voor ondernemers is natuurlijk wel een vraag.









    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Door naar agendapunt 25, de motie TOZO-regeling grenswerkers van VOLT.
    Het is een ingewikkelde motie, maar past helemaal in het Pan-Europese gedachtegoed van VOLT.
    De kwestie is dat Maastricht wel/niet beroep moet aantekenen tegen een rechtelijke uitspraak waarbij een grenswerker in het gelijk is gesteld over de woonplaatsvoorwaarde in de TOZO-regeling.

    Wethouder John Aarts (VVD) zit in een lastig pakket.
    Op 6 juni 2022 moet het hoger beroep zijn ingediend. Na ambtelijk overleg met Den Haag is besloten om vanochtend voorlopig beroep aan te tekenen.
    Pas op 8 juni is er formeel overleg met minister Van Gennip.
    John Aarts geeft aan dat hij met alle plezier aan de minister wil meedelen dat hij van de gemeenteraad de opdracht heeft gekregen om geen beroep in te dienen ic. het beroepen te trekken.
    Maar Het gevaar van het intrekken van hoger beroep is dat het wellicht leidt tot een juridisch precedent.
    De wethouder stelt voor de motie aan te houden. Nu bemoeit de Maastrichtse gemeenteraad zich met een zaak die onder de de rechter is.
    De fractievoorzitter van VOLT, Jules Ortjens, laat weten de motie niet in te trekken.

    Wethouder Aarts legt nogmaals uit wat eventueel de (inter)nationale gevolgen zouden kunnen zijn van het intrekken van het hoger beroep.
    Jules Ortjens stelt voor om de vergadering 10 minuten te schorsen voor overleg met de andere partijen.

    Na een schorsing blijkt de steun voor de motie grotendeels vervlogen. De meeste partijen geven aan de argumenten van de wethouder wel te volgen en vinden dat de motie aangehouden moet worden.

    De partijen die tegen de motie zijn, dan wel willen dat de motie wordt aangehouden zijn SPM, GL, D66, PVM, VVD, PVDD, SP, PVV, 50Plus en FvD.
    Wel steun is er van de zijde van CDA, PVDA, SAB, LPM en M:OED

    Nu wil D66 een schorsing.
    Na de schorsing deelt de indiener, VOLT, mee dat ze de motie aanhouden.​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:47.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    In de raadsvergadering zijn we al bij agendapunt 24, de motie over de Dodenherdenking door de kinderraad.
    De motie is ingediend door de PVV, samen met nog 6 andere partijen.
    De wethouder, Niels Peeters (CDA), vindt het een sympathieke motie, maar zegt dat de gemeente er niet over gaat, maar dat het thuishoort bij het comit Dodenherdenking.

    Bijna alle partijen zijn het wel eens met de motie, maar enkele partijen, zoals GL, D66, M:OED en SAB (en ik vergeet wellicht nog een enkele partij), vinden het niet horen tot hun taak en vinden eigenlijk dat PVV een motie indient die niet ingediend had moeten worden.
    Bij de stemming stemden daarom D66 en M:OED - om formele redenen - tegen.
    Maar de (overbodige) motie is dus wel aangenomen.​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:46.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Vandaag, 31 mei 2022, ben ik voor het eerst in ruim 2,5 jaar weer eens fysiek aanwezig in de Maastrichtse raadszaal!

    Ik moet bekennen dat het een beetje onwennig voelt. De helft van de (nieuwe) raadsleden ken ik alleen van de foto, laat staan dat zij mij kennen.
    Maar dat zal in de komende 4 jaar wel veranderen.
    De agenda van de raadsvergadering is niet echt spectaculair, maar ja. We zijn er weer
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:45.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    In het Mestreechs gebruikt men het woord kwatsj. Men is nog in staat om bepaalde kleuren zwembroeken te willen ontraden.
    men zegt eigenlijk ; Leim
    ipv Kwatsj

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    oftewel..... "we hebben belangrijkere zaken te doen" ?
    En tijdens de leemte tot 7 juni / 13 juni is er geen controle op de kliek ambtenarij en het reilen en zeilen van hen!
    Want ze hebben beslist belangrijkere zaken te doen zoals grote subsidie bedragen mislopen omdat ambtenaren die aanvraag procedures veel te lastig vinden.


    Presentatie nieuw akkoord op 7 juni
    Waarom moeten we als Maastrichtenaren zoveel betalen in die gemeente Maastricht? Waarom heeft men grote gaten in de begroting?
    Omdat men voor verschillende lopende en toekomstige projecten geen subsidies aanvraagt uit de potjes die er zijn en dus de begroting zelve belast.
    Ja formeren is belangrijker, gezien de quote van Bastiaans dan 'n competent besturen en beheren van budgetten.

    Overigens nam ik uit het Topic Verkiezingen 2022 de data over omdat het hier niet eerder ter sprake gekomen was.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    In het Mestreechs gebruikt men het woord kwatsj. Men is nog in staat om bepaalde kleuren zwembroeken te willen ontraden.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    GroenLinks en LHBTI+'ers

    Los van alle coalitieperikelen waarin GroenLinks in Maastricht juist een hoofdrol speelt, of wellicht beter gezegd juist niet (zie topic gemeenteraadsverkiezingen 2022HIER te lezen.
    (...)

    Sorry, maar - hoe goed de bedoeling van GroenLinks ook is - hier krommen mijn tenen van!
    Daar moet nu een duurbetaalde ambtenaar een antwoord op verzinnen en de wethouder moet daar tijd voor vrijmaken.

    Ik hoop dat het antwoord van het college zal zijn dat men belangrijkere zaken te doen heeft.
    Laat GroenLinks een spandoek, 20 meter voor of achter de finish, ophangen met daarop een LHBTI+ vriendelijke tekst en dat is het.

    Wat mensen en/of partijen toch niet allemaal verzinnen om aandacht te krijgen
    Het college van B&W, i.c. wethouder Anita Bastiaans (thans VOLT), heeft gelukkig geantwoord in de geest van wat ik voorstelde nml. "Ik hoop dat het antwoord van het college zal zijn dat men belangrijkere zaken te doen heeft."

    De brief met het volledige antwoord van de wethouder is HIER te vinden.
    Belangrijkste antwoord was:
    "Als College besteden we aandacht aan diversiteit en inclusie in onze samenleving, maar we gaan niet over een dergelijke specifieke invulling van een evenement. Wij zullen uw suggestie doorgeven aan de organisatie."
    oftewel..... "we hebben belangrijkere zaken te doen"

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Kennismaking met Menno Janssen, fractievoorzitter GroenLinks

    Eerder deze week, Maastricht ging gebukt onder bijna tropische condities, sprak ik de fractievoorzitter van GroenLinks, Menno Janssen.

    Menno is, wat mij betreft, een a typische GroenLinkser.
    Daarover later meer.

    Menno nam eind maart/begin april 2022, via mail, contact met mij op n.a.v. een opmerking van mij op MestreechOnline dat ik Menno (nog) niet ken.
    (Zie HIER.)

    Dat Menno reageerde vond ik al opmerkelijk, want buiten Gert-Jan Krabbendam, reageerde nooit iemand van GroenLinks op mijn op- of aanmerkingen dan wel mails.
    Menno en ik spraken af dat we ergens medio april een kopje koffie zouden drinken.
    De afspraak werd gemaakt vr GroenLinks te horen kreeg dat ze geen deel meer uit zou maken van de toekomstige coalitie. Dat verdict viel op 13 april 2022.
    De afspraak tussen Menno en mij werd 2x verschoven, al was er (waarschijnlijk) geen causaal verband tussen het verschuiven van onze afspraak en het buiten de boot vallen van GroenLinks bij de coalitie.

    Hoe dan ook, toen ik Menno trof, was het te warm voor koffie en werd het suikerhoudende frisdrank.
    Uiteraard was en ben ik erg nieuwsgierig naar de geschiedenis en de voortgang rond de (in)formatie en mn. de rol van GroenLinks in dit hele proces. Dit kwam in ons gesprek ook wel ter sprake, maar wat de (in)formatieperikelen betreft zal ik tzt een of meerdere postings schrijven.
    Ik wil eerst een van de hoofdpersonen - tegen wil en dank -, Gert-Jan Krabbendam, spreken.

    Terug naar mijn kennismaking met Menno.

    Een van mijn grootste kritiekpunten richting (landelijke) leden van GroenLinks en D66 is dat zij nog nooit een fabriek van binnen hebben gezien, laat staan dat ze buiten werkbezoeken spreken met mensen die moeten zien rond te komen met een inkomen op bijstandsniveau.

    Wat blijkt, Menno weliswaar met een kleine nuance herkent zich in dit beeld.
    En wat maakt Menno nu zo a typisch GroenLinks?
    Menno spreekt, al dan niet beroepshalve als medewerker van het FNV, deze mensen wel en vertelt mij welke ellende hij te horen krijgt van deze mensen.
    Binnen de FNV is Menno werkzaam als organizer voor de campagne Voor 14, waarbij de doelstelling is om het wettelijk minimumloon te verhogen naar 14 euro!
    Als hij de vaak schrijnende armoede ter sprake brengt op (landelijke) GroenLinks-bijeenkomsten ziet hij (te) vaak onbegrip bij zijn gesprekspartners.
    Het is ook een van de drijfveren van Menno om dat in ieder geval (lokaal) te veranderen.

    Menno bekent vroeger op de SP gestemd te hebben. Samenwerking tussen GL en de SP - maar ook andere linkse partijen - ligt dichter bij Menno dan de landelijke tendens van samenwerking met de PvdA, die hij als te eenzijdig ervaart. Al wil hij zich daar ook wel aan committeren. Menno juicht toe dat samenwerking wordt gezocht met partijen waar GroenLinks veel standpunten mee deelt.
    Overigens haast hij zich om erbij te vermelden dat de flirt die er in Maastricht is of was tussen GL en SP niet uit zijn koker komt, maar dat hij de samenwerking tussen GL en SP weliswaar nog in een aftastende fase wel ziet zitten.
    Per slot van rekening zullen GL en SP, zoals het er nu naar uitziet, samen het motorblok vormen van de (linkse) oppositie in Maastricht.

    Wat Menno ook niet onder stoelen of banken steekt is het feit dat GL Maastricht uit het lood is/was geslagen door het feit dat ze niet meer terugkeren in de nieuwe coalitie.
    Dat was/is een mokerslag, waarvan men nu even moet herstellen.
    Hij looft enkele Maastrichtse GL-leden die vrij snel de knop weer konden omzetten, maar bij hem en enkele andere leden duurde het wat langer.
    Inmiddels is het ingedaald en hervindt Menno zijn motivatie.
    De ambitie is om in 2026 de grootste partij in Maastricht te worden. Uiteraard kunnen daar landelijke en/of externe factoren een grote rol in spelen, maar dat laat onverlet dat lokaal alles op alles moet worden gezet om dat bereiken.

    Ons gesprek duurde ruim 2 uur.
    Twee uur waarin ik (voor het eerst) een GroenLinkser sprak die daadwerkelijk oog heeft voor de sociaal-economische zwakkeren in onze samenleving en deze mensen ook daadwerkelijk kent.
    Voor mij in ieder geval een verheldering

    Zou D66 (in Maastricht) ook nog zo'n lid hebben?​
    Last edited by Pier; 5 april 2023, 15:59.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Misschien een ideetje.... mijn vrouw sport net zoals Kitty
    bij de pelikaan.
    Ze heeft twee pasjes, Eentje om binnen te komen
    en eentje waar je om de zoveel tijd een bedrag laat opzetten voor
    je natje en droogje . dus

    probleem opgelost .

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik heb gistermorgen even empirisch onderzoek gedaan bij het Geusseltbad.
    Los daarvan zijn er - helaas - nog mensen die analfabeet dan wel digibeet zijn.
    Deze mensen hebben geen laptop, PC of smartphone, dan wel kunnen deze techniek niet inzetten om iets te kopen.

    Natuurlijk moet er een fatsoenlijke regeling zijn of komen. Dat ben ik helemaal eens met jou Pier

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ik heb gistermorgen even empirisch onderzoek gedaan bij het Geusseltbad.
    Bij een buitentemperatuur van tegen de 30 graden was dat geen straf.

    De vriendelijke dame achter de "kassa" beaamde dat men niet meer contact kan betalen en had ook al begrepen dat daar wat vragen over waren.
    Ze was vrij laconiek rond deze ophef.
    Volgens haar betaalde sowieso slechts 5% van de bezoekers nog contact. Dus zij ziet geen probleem.

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    (...)
    Hij zou dat tegenwoordig net zo makkelijk online hebben besteld opdat wij geen cash mee over straat moesten nemen. Want er werden wel vaker kinderen voor het sportfondsenbad door anderen overvallen en van hun zwemgeld beroofd. Ja zo was het vroeger. Simpel.
    Geld meedragen is niet meer simpel. (...)
    Ik volg Antonius helemaal en ben het wel met hem eens.
    Maar toch....
    Tenzij ik iets gemist heb is de euro (cash) gewoon ons wettelijk betaalmiddel.
    Dat kun je, zeker als (semi-)overheid niet negeren.
    Los daarvan zijn er - helaas - nog mensen die analfabeet dan wel digibeet zijn.
    Deze mensen hebben geen laptop, PC of smartphone, dan wel kunnen deze techniek niet inzetten om iets te kopen.

    Dat het voor de bedrijfsvoering van een (semi-)overheidsinstelling niet handig is om nog cashgeld te ontvangen is zeker waar, maar dat kan/mag nooit een excuus zijn om cashgeld te weigeren.
    Ik vind dus dat het mogelijk moet zijn om cash een zwembadkaartje te kunnen kopen.
    Is dit een halszaak? Neen, maar het is netjes om dat fatsoenlijk te regelen.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Kitty Nuijts (LPM) wil cash kunnen betalen bij zwembad
    De Liberale Partij Maastricht
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met hetgeen Kittty Nuyts hier naar voren brengt.
    Ben benieuwd naar het antwoord!
    Pier ik moest er even over nadenken, want zoals jij weet gingen wij kinderen naar het Sportfondsenbad aan de Wilhelminasingel met een abonnement op naam dat onze Pa voor ons had gehaald en betaald.
    Hij zou dat tegenwoordig net zo makkelijk online hebben besteld opdat wij geen cash mee over straat moesten nemen. Want er werden wel vaker kinderen voor het sportfondsenbad door anderen overvallen en van hun zwemgeld beroofd. Ja zo was het vroeger. Simpel.
    Geld meedragen is niet meer simpel.
    Zo worden tegenwoordig instellingen en bedrijven nog steeds overvallen voor de cash. Die overvallen worden ook steeds gewelddadiger hetgeen we niet moeten willen.
    Contactloos betalen met pinpas is zeker niet veiliger als je een pinpas bij je moet hebben en denkende aan al die plofkraken van geldautomaten en berovingen op straat maar als we cashloos kunnen opereren met betrekking tot het geldverkeer is dat veel beter.

    Ook voor het Geusseltbad dat geen SAFE moet installeren of een medewerker naar de bank moet sturen. Geldtransport die het komt ophalen is extreem veel duurder.
    Gewoon een abonnement op naam.




    Leave a comment:

Bezig...
X