Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)


Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    ps
    niet vergeten dat we in 2032 deze garage moeten overnemen voor het prijsje van dik 30 miljoen

    ( dan loopt het 30 jarig contract af ..)
    (iv) In 2002 is tussen de Gemeente en Q-Park een intentieovereenkomst gesloten en in juli 2003 zijn een samenwerkingsovereenkomst en een erfpachtovereenkomst gesloten (hierna ook, voor zover nodig ook samen met de intentieovereenkomst van 2002, samen te noemen de "Overeenkomst van 2003"). De Gemeente heeft niet met andere gegadigden over de exploitatie van de garages onderhandeld, noch heeft zij in dat verband enige aanbestedingsprocedure gevolgd. Bij het aangaan van de nieuwe overeenkomsten is met de in de oude huurovereenkomsten besloten liggende goodwill rekening gehouden.

    (v) De Overeenkomst van 2003 houdt, summier weergegeven, het volgende in:

    - beëindiging lopende huurcontracten van de Vrijthof- en OLV-garages;

    - sloop en nieuwbouw van de Vrijthofgarage, door en op kosten Q-Park, met een bijdrage van de Gemeente; de verbouwing van de Vrijthofgarage zou naar schatting € 13 miljoen kosten en die van de OLV-garage alsmede de garages aan de Boschstraat en de Griend € 4,8 miljoen, waarvan de Gemeente € 3,6 miljoen voor haar rekening zou nemen, samen € 17,8 miljoen;

    - uitvoering onderhoud overige garages;

    - plicht parkeerruimte in stand te houden en te exploiteren met nevenverplichtingen;

    - erfverpachting van de grond waarop de negen parkeergarages stonden;

    - vaststelling van de erfpachtcanon als resultante van een berekening waarbij de verschillende relevante elementen werden gewaardeerd;

    - betaling door de Gemeente van een bedrag van € 32 miljoen ineens bij het einde van de erfpacht na 30 jaar in verband met overname goodwill en renovatie/onderhoud, inclusief overname van een eventueel in verband daarmee staande fiscale claim tot een bedrag van maximaal € 9,4 miljoen;

    - afspraak dat Q-Park boven een bepaald drempelresultaat een deel van het resultaat zal storten in een gemeentelijk mobiliteitsfonds.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    ps
    niet vergeten dat we in 2032 deze garage moeten overnemen voor het prijsje van dik 30 miljoen

    ( dan loopt het 30 jarig contract af ..)

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Beste Antonius.
    ideeën aandragen heeft geen enkele zin dat deden we al in 2003.
    het eind resultaat Click image for larger version

Name:	aarts 2.jpg
Views:	234
Size:	682,0 KB
ID:	106819 Click image for larger version

Name:	aarts 1.jpg
Views:	216
Size:	667,1 KB
ID:	106820 Click image for larger version

Name:	aarts 3.jpg
Views:	212
Size:	590,5 KB
ID:	106821 van hun beleid is dat er elke zaterdag en zondag en nu de hele maand
    verkeer regelaars staan aan de garage op het vrijhof en de auto,s die worden door gestuurd en
    draaien rondjes .
    zie bij gevoegd enkele pogingen in mee denken .

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Herverdeling middelen maatregelen luchtkwaliteit
    (raadsvergadering 19 december 2023)
    Nu kan ik mij wel voorstellen dat ons MO-lid Antonius hioer niet blij van zal worden, maar dat lezen we wellicht in een reactie.....
    Nu kan ik mij wel voorstellen dat ons MO-lid Antonius hioer niet blij van zal worden, maar dat lezen we wellicht in een reactie.....
    Nu kan ik mij wel voorstellen dat ons MO-lid Antonius hioer niet blij van zal worden, maar dat lezen we wellicht in een reactie.....
    hier of hoer, niet allebeide

    Ja en wel hierom

    Bij ons in de buurt st Maartenspoort stonden vroeger alle auto's van half Maastricht overdag van 8:00 tot 17:00 uur. In onze straten en op de grote Griend.
    En dan was het een spannende race om via die twee uitvalswegen om naar huis te komen, ergo file.
    De Fransciskus Romanus weg was een van de ergste flessenhalzen.

    Maar goed parkeren in het centrum is tegenwoordig niet betaalbaar voor de huidige pendelaar.
    Dus na menige jaren fijnstof te hebben binnengekregen en lood uit de benzine binnengekregen gaan we weer een tweede fase van de COPD in...
    => Park and Ride in mijn huidige woonomgeving.

    Ja daar ben ik zeker niet blij mee.

    Naast het feit dat er weer hectares groenvoorziening gaan worden verhard door stratenmakers en bitumengieters voor al dat autogeweld.
    Men heeft echt wel genoeg andere opties voor P&R.
    Ride is niet per definitie een langzame bus maar kan ook je vouwfiets zijn.

    - 6 minuten vanaf Belvedèrelaan - Noorderbrug fietsen naar je werk.
    - 6 minuten fietsen vanaf Limmel aan de Maas waar geen hond wil gaan wonen.

    Het vreemde is dat er allemaal losse flodders geschoten worden die absoluut geen visionair beeld uitdragen. Bij het ontbreken van planologen en stedenbouwkundige niet vreemd.
    Wat moeten we nu met de 30 kilometer in de stad, is het urgent of lullen we nog een paar jaar over het probleem auto?
    Wat moeten we met oude diesels Euro - 0 uitstoot in het centrum?
    Wat moeten fietser wel niet denken als ze over de extreem slechte binnenstraten van Maastricht moet ploeteren, zonder fietsstallingen. Zijn er genoeg? NEEN
    Wat moeten we met veel te snelle motorisch ondersteunde fietsen en Opa Joris Driepinter te voet op dezelfde trottoir?
    Wat moet dat überhaupt dat er zo een grote parkeerplaatsen in het historisch centrum liggen ( Hoogfrankrijk en Capucijnergang ) ?
    Wat moet die domme breng en afhaal trut die haar kinderen op de brusselsestraat kiss & drive komt dumpen met de SUV ?
    Mobiliteit, ja ja...

    Maar vraag niet om extra verkeersmaatregels om jouw buurt aangenaam en rustig te krijgen.
    -0-

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Herverdeling middelen maatregelen luchtkwaliteit
    (raadsvergadering 19 december 2023)

    Hebben jullie ooit gehoord van 'Walstroom'?
    Ik neem aan van niet, maar het begrip P&R-locatie zal niet vreemd in de oren klinken, toch?
    Na het lezen van deze posting weten jullie wat de (voorgenomen) besluiten van ons stadsbestuur zijn op het gebied van 'Walstroom' en de P&R-locaties.

    Op 27 juni 2023 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen van de Seniorenpartij waarin besloten werd om de financiële middelen, oorspronkelijk bestemd voor
    de milieuzone, in te zetten voor andere maatregelen om de luchtkwaliteit in Maastricht te verbeteren.
    Hierbij heeft het college de opdracht gekregen om te komen met een voorstel voor maatregelen, waaraan deze middelen besteed kunnen worden, gebaseerd op het Spoorboekje verbeteren
    luchtkwaliteit en bereikbaarheid Maastricht van mei 2023.
    Deze opdracht is door het college vertaald in raadsvoorstel (no. 2023.04669).
    Dat betekent dat € 2.000.000 beschikbaar komt voor de uitvoering van maatregelen voortkomende uit verkenning van de fietsstraatzone in het centrum,
    € 1.000.000 beschikbaar komen voor de uitbreiding van het aantal P+R parkeerplaatsen
    € 1.000.000 beschikbaar is voor de uitvoering van maatregelen voortkomende uit het inspiratiedocument vergroening centrum-stedelijk gebied
    en € 400.000 besteed kan worden voor nader onderzoek naar een milieuzone of overige maatregelen ten behoeve van de verbetering van o.a. de luchtkwaliteit.

    Walstroom
    Om de luchtkwaliteit te verbeteren kwam Jules Vaessen (PvdD) met de motie luchtverbetering walstroom.
    ​Zulke moties zijn wel toevertrouwd aan de jurist en fractievoorzitter van de PvdD.
    Wat is walstroom?
    Afgemeerde schepen zijn voor hun stroomvoorziening vaak aangewezen op hun hoofdmotor of scheepsgenerator, hetgeen tot verbruik van fossiele brandstof leidt.
    Als afgemeerde schepen (in Maastricht) kunnen worden voorzien in hun energiebehoefte met Walstroom, wordt er minder vervuilende fossiele brandstof gebruikt.
    Het implementeren van walstroom op de kades van de Maastrichtse binnenstad zou de luchtkwaliteit daarom verbeteren en de PvdD denkt (terecht!) dat de motie passend is bij het
    raadsvoorstel.
    Hiervoor kan het college van B&W mogelijk een subsidieaanvraag doen bij het subsidieprogramma Connecting Europe Facility en gebruik maken van mogelijke andere externe financieringsbronnen. Zodoende kan er ook voldoende financiele dekking komen.
    Deze motie wordt vrijwel unaniem omarmt door de gemeenteraad.
    32 raadsleden stemmen voor en 4 raadsleden stemmen tegen.
    Dat is wel opmerkelijk, want 3 tegenstemmers zijn van de SPM-Seniorenpartij (Steijns, Willems en Mermi), terwijl de andere SPM'er (Ria Makatita en Jos Boelen) juist voorstemmen.
    Ik heb het niet geverifieerd, maar ik vermoed dat de tegenstemmers van de SPM als ingeslapen waren en niet wisten dat ze geacht werden voor te stemmen. Maar, ik moet er wel bij aantekenen dat de SPM de motie ook niet had mede-ingediend. Dus wellicht was het binnen de partij een zgn. vrije kwestie. Maar het blijft wel raar.
    Overigens was FvD de andere tegenstemmer. Maar ja..... FvD gelooft ook niet in de klimaatopwarming en denk dat het waarschijnlijk een complot is!

    Park & Ride-locaties
    Vrijwel raadsbreed is men het eens over het feit dat de P&R-locaties dienen te worden uitgebreid.
    Zeker afgelopen weekend heeft iedereen die in de buurt van het stadscentrum kwam ervaren dat het filerijden was op zoek naar een parkeerplaats voor mn. de bezoekers van Magisch Maastricht.
    Overigens vroeg Jules Ortjens (VOLT) zich in zijn bijdrage hardop af of Maastricht wel een dergelijk evenement als Magisch Maastricht is hebben, als dit zoveel toeristen/bezoekers trekt/
    Nu stond dit gegeven niet op de agenda, maar wellicht is dit nog iets eens zo'n domme vraag.
    Hoe dan ook, het college heeft eens nagedacht over uitbreiding van cq nieuwe P&R-locaties.
    Dit is te lezen in deze memo van 18 december 2023.

    In deze memo is het advies opgenomen om een P+R-locatie aan te leggen bij de rotonde Via Regia bij de Brusselsepoort.
    Die P&R is zowel bereikbaar voor verkeer komende vanaf de Via Regia (direct) en vanaf de Tongerseweg. Bovendien kan dan hoogstwaarschijnlijk gebuik gemaakt worden van de hoge
    frequentie van reguliere buslijnen die hier langskomen.
    Ook zorgt deze locatie ervoor dat het verkeer dat hier afgevangen wordt niet doorrijdt naar de binnenstad over de Sint Annalaan of Nobellaan, waar we juist geen toename willen van verkeer
    en zelfs een afname nastreven.

    Nu kan ik mij wel voorstellen dat ons MO-lid Antonius hioer niet blij van zal worden, maar dat lezen we wellicht in een reactie.....


    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Klopgeesten - deel I
    (Raadsvergadering 19 december 2023)

    Je hebt in iedere groep, vereniging, werkkring of gemeenteraad wel een paar mensen die opvallen.
    Soms in positieve zin, soms in negatieve zin. Maar.... ze zorgen hoe dan ook dat ze opvallen!
    Kortom, deze klopgeesten willen wat aandacht.

    In de Maastrichtse gemeenteraad zitten uiteraard ook een paar aandachttrekkers cq klopgeesten
    Zo hebben wij in de raad het illustere Muppetshow-duo, Statler en Waldorf. U weet wel die 2 oudjes die vanaf het balkon commentaar geven op de show.
    Deze rollen nemen de raadsleden Coen van der Gugten en Lex Vos (GL) in onze raad graag voor hun rekening.

    Lang niet alles wat ze zeggen is onzin, vaak integendeel, maar het is heel vaak nergens voor nodig. Maar toegegeven, deze oudjes zorgen wel voor het theater.
    Neem nou de benoeming van Alain Garnier (PVM) tot wethouder.
    Tijdens de raadsvergadering van 19 december 2023 (agendapunt 4) zijn er wat formaliteiten af te handelen waarna de gemeenteraad kan stemmen of ze Alain Garnier accepteren als wethouder.
    Feitelijk is de daarop volgende stemming ook een formaliteit en hoort dit een beetje feestelijk te verlopen (voor de op de tribune zittende familieleden en kennissen).

    De stembriefjes worden uitgedeeld en de aanwezige raadsleden kunnen dan (anoniem!) Ja of Neen aankruisen.
    Maar, op het stembriefje staat ook een stippenlijntje.
    Formeel mag een raadslid daar een andere naam invullen, zelfs als de persoon die wordt ingevuld zich helemaal niet kandidaat heeft gesteld.
    In theorie zouden ze op Pier, of wellicht Mark Rutte, kunnen invullen. Maar, dat is zeer ongepast en zal feitelijk geen nut hebben.

    Dus bij het uitdelen van de stembriefjes zei burgemeester Wim Hillenaar - bij wijze van grap - dat er ook stippenlijntjes op het briefje staan, maar dat het wellicht niet handig is om daar een willekeurige naam in te vullen.
    Nu ga ik er vanuit dat iedereen die grap wel begrijpt, maar Waldorf (Coen van der Gugten), is er als de kippen bij om de burgemeester te interrumperen.
    "Het is een fundamenteel recht van ieder raadslid om een andere naam op dit stembriefje in te vullen. Ik begrijp dus niet dat u dit zegt!"

    En zo weet Coen van de Gugten weer even de aandacht op zich te vestigen!

    Maar.... zo heel consequent is onze lokale Waldorf niet.
    Want als we bij agendapunt 11 (Herverdeling middelen maatregelen luchtkwaliteit) komen en Coen van der Gugten namens zijn fractie het woord gaat voeren, houdt hij een pleidooi van niet minder dan 8 minuten. Dat terwijl 4 minuten de afgesproken norm is!!
    De burgemeester grijpt niet in en laat het pleidooi voortduren, maar zegt er na afloop wel iets van.
    Dat had hij natuurlijk direct moeten doen, maar goed.... het hoeft ook niet altijd op de seconde te zijn.
    Maar als Coen van der Gugten dus consequent zou zijn, houdt hij zich ook aan deze regel!

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Horeca op industriegebieden, bedrijvenparken etc etc....
    (Raadsvergadering 19 december 2023)

    Ik denk dus dat we volgend jaar Kerstmis met z'n allen kunnen gaan lunchen bij Intratuin op een overdekt terras van pakweg 1500 m2


    Rest nog een vraag.....
    Voor aanvang van de raadsvergadering stonden er allemaal kleine verlichte kerstboompjes op de tafels van de raadsleden en lag er voor eenieder een doosje met een kerststol onder het boompje.
    Zou de Intratuin daar meer van afweten????

    allemaal voor het problematische restafval voorbestemd

    plak hem even erbij
    De zero emissie zone gaat vanaf 1 januari 2025 in, met hier en daar een uitzondering tot 2027 of 2028.
    Wat een stelletje hypocrieten.
    Je had gisteren al moeten beginnen raadslid!


    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Motie CDA voor ontheffing ambulante handel (marktkooplui) voor ZES
    (Raadsvergadering 19 december 2023)

    Met enige regelmaat schrijf ik hier dat ik de indruk heb dat raadslieden geen of althans te weinig kaas hebben gegeten van de onderwerpen waarover zij met elkaar, dan wel de wethouder(s), in gesprek gaan.
    Gelukkig zijn er uitzonderingen.
    Tijdens de raadsvergadering van 19 december 2023 werd, namens het CDA, door fractievoorzitster Gabrielle Heine, de motie ZES - Ontheffing ambulante handel ingediend.
    Als ik mij niet vergis heeft Heine zelf een tijdje op de markt, de ambulante handel dus, gewerkt en is haar moeder, Hannie Heine, voorzitter van de Centrale Vereniging Ambulante Handel Limburg, lid van de Marktcommissie in Heerlen en Maastricht, adviseur bij vrijwel alle Marktcommissies in Zuid-Limburg en CDA-gemeenteraadslid in Heerlen.
    Dus Gabrielle Heine weet waarover ze praat. En dat doet ze zeer bevlogen.
    Terechte kritische vragen en opmerkingen van bijvoorbeeld van Mart den Heijer (Volt) "Redelijk veel bij elkaar gezochte argumenten. We zijn voor ZES en steunen de motie daarom niet", Stephanie Blom (SP) "Stemmen tegen motie, hoewel de motie sympathiek is, maar we moeten stappen zetten in het ZES-dossier", Bennie van Est (50Plus) "We steunen de motie niet" en Lex Vos (GL) "We vinden het niet goed dat er steeds meer afbreuk wordt gedaan aan ZES. We stemmen tegen", kan ze niet alleen beargumenteerd weerleggen, maar weet ze ook dusdanig overtuigend te brengen dat de meerderheid van de raad en zelfs de verantwoordelijk wethouder overtuigd raken van de strekking van de motie.

    Wat is (samengevat) het geval:
    De zero emissie zone gaat vanaf 1 januari 2025 in, met hier en daar een uitzondering tot 2027 of 2028. Ongeveer 70% van de marktkooplieden komen in aanmerking voor een (tijdelijk) uitstel, maar er zijn hardheidsclausules die ingevuld mogen worden door de gemeenten. Dit komt omdat het niet lukt om landelijk sluitende uitzonderingen te formuleren. Daarbij komt dat bij de hardheidsclausule het van belang is dat alles dat niet tot een faillissement leidt als een redelijke investering wordt gezien!
    Stel u dus voor, en daar heeft zelfs verantwoordelijk wethouder John Aarts (VVD) moeite mee, dat een marktkoopman besluit om zijn huis te verkopen om een nieuwe - veel te dure - verplichte elektrische of op waterstof rijdende vrachtauto te kopen en daarom niet failliet gaat. Is dat een redelijke investering!?! Iedereen was het er wel over eens dat dit niet meer redelijk is!
    De gemeenten Enschede en Amersfoort hebben als eerste twee gemeenten een algemene lokale ontheffing afgegeven voor specifiek de marktkooplieden tot 2030 en dit dus als juridisch
    haalbaar is bevonden.
    Daarom de strekking van de motie om in de gemeente Maastricht een algemene, lokale ontheffing voor de zero emissie zone tot 2030 te verlenen voor de ambulante handel.

    Om het kort te houden..... de motie is met 21 stemmen voor (en 15 stemmen tegen) aangenomen.

    De enige terechte kritische kanttekening in dit geheel is het feit dat er ook ZZP'ers zijn, denk aan een loodgieter, timmerman, glazenwasser etc... die ook met zijn auto in de binnenstad moet zijn, maar die (voorlopig) geen beroep kunnen doen op een generale ontheffing op de ZES (Zero Emissie Stadslogistiek).
    Daar is vrijwel iedereen het over eens. Wethouder Aarts "Ik geef toe dat er een precedentvorming ontstaat met deze motie. Daar zullen wij ambtelijk en juridisch eens goed naar moeten kijken".

    Rond deze motie vond een goed en zeer inhoudelijk debat plaats
    Voor de liefhebbers van theater en cabaret (moi!) een lichte tegenvaller, maar het toont wel aan dat inhoudelijke discussies tot de mogelijkheden behoren.
    In een van de volgende postings zal ik nog laten zien dat het veel en veel slechter kan!

    ​​​

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Horeca op industriegebieden, bedrijvenparken etc etc....
    (Raadsvergadering 19 december 2023)

    Het was me gisteravond, 19 december 2023, tijdens de laatste raadsvergadering in Maastricht weer een groot theater.
    In latere postings kom ik daarop ongetwijfeld in detail nog op terug.

    Nu even door naar de laatste twee agendapunten (18 en 19) een motie van respectievelijk D66 en Maastricht van Nu (MvN).
    Omdat ze feitelijk beiden over hetzelfde onderwerp gingen, was burgemeester Wim Hillenaar zo slim om ze als een agendapunt te behandelen. Gezien de strekking van beide moties was dat ook wenselijk.
    De D66-motie vraagt om (samengevat) via een (extern) onderzoek te bekijken of een verruiming van 5% toegestane horeca naar 10% toegestane horeca op de categorie ‘bedrijvenparken, industriegebieden, stedelijke werklocaties en kantoren’ als onderdeel van de winkelvloeroppervlakte mogelijk/wenselijk is.
    De MvN-motie​ ging wat verder.
    Deze motie verzocht het college van B&W om de norm van 500 m2 horeca in winkelcentra gelegen op industrieterreinen los te laten, en in plaats hiervan een norm te hanteren van maximaal 10% van het totale winkeloppervlakte en waar nodig of gewenst plaatselijk geldende bestemmingsplannen hierop aan te passen.
    Bij de MvN-motie, die feitelijk tot stand was gekomen via Jos Gorren (SAB ), zou er dus geen voorafgaand onderzoek plaatsvinden, maar zou de 10%-norm direct ingevoerd worden.

    Maar even een stap terug. Waar komen deze 2 moties plotseling vandaan?
    De Intratuin-filiaal aan de Molensingel heeft momenteel 500 m2 horecaoppervlakte. De eigenaar van dit filiaal zegt dat hij te weinig ruimte heeft ​om iedere bezoeker die een kopje koffie en/of een lunch wil gebruiken die mogelijkheid ook te geven.
    Daarom wil de Intratuin uitbreiden naar pakweg 1500 m2.
    Maar de gemeente geeft daar (vooralsnog) geen toestemming voor, omdat dit in strijd is met het huidige bestemmingsplan.
    Dit werd besproken in de Domeinvergadering Economie en Cultuur van 12 december 2023.

    De eigenaren van de Intratuin kwamen tijdens deze domeinvergadering aan het woord en vestigden hun hoop op de gemeenteraad. De gemeenteraad blijkt daar wel oren naar te hebben en zo ontstonden dus bovengenoemde moties.
    So far, so good..... zou je zeggen

    Maar, neen hoor, dan kennen jullie ons theater van de lach (lees: de gemeenteraad) nog niet!
    De partijen SAB (Jos Gorren) en MvN (Jo Smeets) - en ik volg nu even de versie van Jo Smeets zoals hij deze verwoordde in zijn bijdrage rond deze motie - maakten een motie en dachten daarmee de problemen voor de Intratuin op te lossen.
    Maar, aldus Jo Smeets, was dat tegen het zere been van de coalitiepartijen. Die maakten, onder aanvoering van D66, namelijk hun eigen motie en traden daarbij niet in overleg met SAB en MvN.
    Pas toen alle coalitiepartijen deze motie hadden ondertekend (en er dus een ruime meerderheid voor die motie was), werd aan SAB en MvN gevraagd of zij deze motie ook wilden ondertekenen.
    Jo Smeets verwijt de coalitiepartijen dat er een spelletje is gespeeld.
    Uiteraard ontkent de coalitie, bij monde van Thomas Gardien (D66), dit ten stelligste.

    Nu moet u weten dat, op het moment dat deze agendapunten ter tafel komen, het al 23.00 uur is.
    Even kijkend naar de steun voor de respectievelijke moties en het advies van de verantwoordelijke wethouder, John Aarts (VVD), dat alleen bij de motie van D66 eventueel andere participanten (horeca-eigenaren op andere locaties en/of in de binnenstad) nog hun zegje kunnen doen over de uitvoering van de strekking van de motie, is het duidelijk dat de MvN-motie volstrekt kansloos was en de D66-motie het met 2 vingers in de neus zou halen.
    En toch.... men presteert het dan nog om ruim 35 minuten hierover te debatteren

    Lang verhaal dus kort.... de D66-motie werd met 27 tegen 9 stemmen aangenomen en de MvN-motie met 9 tegen 27 stemmen verworpen........

    Ik denk dus dat we volgend jaar Kerstmis met z'n allen kunnen gaan lunchen bij Intratuin op een overdekt terras van pakweg 1500 m2


    Rest nog een vraag.....
    Voor aanvang van de raadsvergadering stonden er allemaal kleine verlichte kerstboompjes op de tafels van de raadsleden en lag er voor eenieder een doosje met een kerststol onder het boompje.
    Zou de Intratuin daar meer van afweten????

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Jan Hoenderkamp wordt de 7de wethouder

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (...)
    Rest nu nog de vraag wanneer het persbericht verschijnt wie op 16 januari 2023 benoemd wordt tot zevende wethouder!?!
    De naam van betrokkene is namelijk al lang uitgelekt onder (redelijke) insiders, maar officieel is het nog niet bekend gemaakt.
    Ik adviseer het stadsbestuur om dit snel te doen, want het zou raar zijn als dat bekend moet worden via de media!
    en
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014
    nieuws van PVM. (facebook)

    Jeroen Hoenderkamp kandidaat-wethouder namens coalitie
    Ik word op mijn wenken bediend
    Gisteren vroeg ik mij nog af wanneer het stadsbestuur officieel bekend zou maken wie de Grote Onbekende 7de wethouder gaat worden en vandaag is het dus zover!
    Jan Hoenderkamp is dus nu officieel de Grote Onbekende zevende wethouder.

    Het lijkt mij heel verstandig dat men de naam vandaag bekend heeft gemaakt, al viel het mij op dat er echt nog mensen (o.a. van de pers) waren die het nog niet wisten.
    Zelf was ik er, door goed social engeneering, vorige week al achter gekomen wie het zou worden.
    Maar.... Pier kan zwijgen
    Ik bracht het niet naar buiten, omdat ik vind dat het niet aan mij was om dat te doen en omdat Jan Hoenderkamp het wellicht nog niet aan zijn werkgever cq zijn directe medewerkers had verteld.

    Het toont wel aan dat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om iets geheim te houden als meer dan een persoon er vanaf weet.
    Een geheim blijft alleen geheim als slechts 3 personen het weten en minstens 2 van die personen al zijn overleden
    In alle andere gevallen lekt het (snel) uit!
    Al moet ik zeggen dat de raadsleden die het wisten ook goed hun mond hebben weten te houden, maar ja..... stukje bij beetje weet je uiteindelijk wie het wordt!

    Persbericht Gemeente Maastricht d.d. 20 dec. 2023:
    De coalitie van Seniorenpartij Maastricht, D66, CDA, PvdA, PVM en VVD draagt Jeroen Hoenderkamp voor als nieuwe wethouder. Hoenderkamp werkt nu voor zorginstelling Koraal als (waarnemend) regiodirecteur Parkstad.
    Hij neemt de portefeuille over van Anita Bastiaans, die recent de Maastrichtse politiek verliet.

    Voor de coalitie was de ruime ervaring van Hoenderkamp in het sociaal domein reden hem te benaderen voor het wethouderschap in Maastricht. Zo was hij eerder onder andere programmamanager Sociaal Domein bij de gemeente Eindhoven en adviseur sociaal bij de gemeente Maastricht.
    Maar ook zijn ervaring binnen Koraal is bijzonder waardevol.
    “Onze ambities blijven onverminderd groot. Dat opgeteld bij de urgente opgave in
    het sociaal domein maakte het voor de coalitie onwenselijk om de vrijgekomen
    portefeuille te verdelen tussen de zittende collegeleden. Daarom zijn we op zoek
    gegaan naar iemand met de juiste achtergrond en competenties”, zegt Frans
    Bastiaens namens de coalitiepartners. “Wij zijn er trots op dat iemand met de
    ervaring van Jeroen Hoenderkamp deze belangrijke taak op zich wil nemen. Met zijn
    expertise binnen het sociaal domein en een college dat opnieuw voltallig is, werken
    we met volle sterkte in 2024 en komende jaren aan een goede toekomst voor de
    inwoners van onze stad”

    In overleg met de werkgever van Jeroen Hoenderkamp wordt gekeken naar een datum waarop hij tijdens een raadsvergadering wordt voorgedragen als wethouder van Maastricht​


    Last edited by Pier; 21 december 2023, 15:05. Reden: Persbericht toegevoegd

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    nieuws van PVM. (facebook)



    Jeroen Hoenderkamp kandidaat-wethouder namens coalitie
    De coalitie van Seniorenpartij Maastricht, D66, CDA, PvdA, PVM en VVD draagt Jeroen Hoenderkamp voor als nieuwe wethouder. Hoenderkamp werkt voor zorginstelling Koraal als (waarnemend) regiodirecteur Parkstad. Hij neemt de portefeuille over van Anita Bastiaans, die recent de Maastrichtse politiek verliet.​

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvergadering dinsdag 19 december 2023

    Vanavond, 19 december 2023, is de laatste raadsvergadering in Maastricht van 2023.
    De agenda bestaat uit niet minder dan 18 punten!
    Daarnaast kent agendapunt 11 'Herverdeling middelen maatregelen luchtkwaliteit' nog een amendement en 2 moties.
    Ook agendapunt 12 'Wegsleepregeling 2024' en agendapunt 15 'Nota Museaal beleid' kennen respectievelijk nog een amendement en een motie.

    Kortom..... de raadsleden hebben er kennelijk nog zin in, tenzij ze zich beperken op de hoofdlijnen en ze niet allemaal een plasje doen over ieder bespreekstuk, amendement en motie.
    Maar ik vrees het ergste.

    De zesde en zevende wethouder
    Ook wordt er nog een nieuwe (6de) wethouder benoemd, Alain Garnier (PVM), agendapunt 4.

    Rest nu nog de vraag wanneer het persbericht verschijnt wie op 16 januari 2023 benoemd wordt tot zevende wethouder!?!
    De naam van betrokkene is namelijk al lang uitgelekt onder (redelijke) insiders, maar officieel is het nog niet bekend gemaakt.
    Ik adviseer het stadsbestuur om dit snel te doen, want het zou raar zijn als dat bekend moet worden via de media!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Presentatie Handhaving openbare ruimte
    Domeinvergadering 12 december 2023

    Aangezien het thema handhaven nadrukkelijk de aandacht heeft van de leden van de gemeenteraad en ook gelet op het belang van dit onderwerp wilde portefeuillehouder, burgemeester Wim Hillenaar, hierover een open gesprek voeren met de (burger-)raadsleden van het domein Algemene Zaken (AZ).
    Aldus geschiedde afgelopen dinsdag.
    Samen met Wil Peute, teammanager handhaving openbare ruimte van de gemeente Maastricht, had de burgemeester een PowerPointpresentatie voorbereid.
    Les 1 van een dergelijke presentatie is: Nooit meer dan 8-10 pagina's!!
    De presentatie Handhaving​ van burgemeester Hillenaar en Wil Peute bestond echter uit 19 pagina's.

    En dus gebeurde het onvermijdelijke!
    Na ongeveer pagina 8 zat het geduld bij Gabrielle Heine (CDA) erop.
    Toen men op het punt kwam dat het wellicht wenselijk is om een denktank cq klankbordwerkgroep in te richten om te kijken naar de (nieuwe) taakstelling cq prioriteiten van het team Handhaving waren de raadsleden niet meer te houden.
    In de denktank zou o.a. een vertegenwoordiging van Vastgoedbeheerders en het Centrummanagement zitting moeten nemen.
    Wat heeft een dergelijke denktank nou voor meerwaarde?
    De problemen (bijvoorbeeld met fietsparkeren) zijn bekent.
    En die worden niet opgelost, maar plotseling is het uitstallingsverbod, aldus Gabrielle Heine, een prioriteit en wordt door Handhaving opgetreden.
    Niet geheel toevallig dat Gabrielle Heine hierover begint, want zij is hiervoor bekeurd

    Nu is het spreekwoordelijke hek van de dam. De emoties tussen de burgemeester en Heine, gesteund door Stephanie Blom (SP), lopen op. Gelukkig treedt de voorzitter Anita van Ham dan op en attendeert iedereen erop om te spreken via de voorzitter.

    Los van de wild geparkeerde fietsen en de mentaliteit van de veelal fietsende studenten om fietsen overal te parkeren maar juist niet op de daarvoor bestemde plaatsen is er nog het probleem van de structurele onderbezetting van team Handhaving.
    Zo ziet Jos Martin (SAB ) dat er 23,4 medewerkers in tijdelijke dienst zijn. Op een totaal van 62 fte's is dit wel een behoorlijk scheve verhouding.
    Burgemeester Hillenaar erkent dit direct, maar alles heeft te doen met (tijdelijke) financien voor Handhaving.

    Feit is dat Handhaving steeds vaker wordt ingezet voor allerlei evenementen en/of demonstraties. Dat maakt dat er elders gaten vallen.

    Jean Pellaers (PvdA) vraagt burgemeester Hillenaar of het niet verstandig is om, zoals vroeger het geval was, Handhaving in te kwartieren bij de politie in Maastricht.
    Dat werkt vroeger veel beter. Politie en Handhaving beschouwden elkaar veel meer als gelijkwaardige partners en de samenwerking kwam dit ten goede.
    Nu zit Handhaving in een ander gebouw - in Randwijck - en de politie zit op de Prins Bisschopsingel. Dat bevordert niet de samenwerking.
    Hillenaar is het daar roerend mee eens. Wat hem betreft gaan team Handhaving en de Politie in Maastricht weer onder een dak werken.
    Maar, daar moet de mogelijkheid voor zijn en dat moet ook de wens van de politie zijn.

    Na pakweg 45 minuten kan ik het niet meer aanzien en verlaat ik de raadszaal.
    Van de nog slechts 20 aanwezige raadsleden hadden de meesten een eigen mening en hopen zij dat ze invloed kunnen uitoefenen op de werkzaamheden van Handhaving.
    Ik vind dit een bijzonder slecht idee!!

    Dit staat haaks op de trias politica.
    De overheid, in dit geval het gemeentebestuur, mag wel verordeningen invoeren, maar hoe die worden gehandhaafd is aan de opsporingsambtenaren (o.a. politie) en de BOA's.
    Achteraf mag je daar iets van vinden, maar inhoudelijk mag en moet de overheid (lees: gemeenteraad) gedurende het onderzoek en de (eventuele) vervolging daar vanaf blijven.
    Maar ja, dat blijkt moeilijk te zijn.
    Zeker het CDA in Maastricht heeft op dat gebied bij mij geen goede naam.
    Denk bijvoorbeeld aan de bekeuringen voor het zitten op het trottoir van een winkelier in de Rechtstraat en het wel/niet staand drinken op het terras van cafe Zondag aan de Wijcker Brugstraat.
    Toen stond het CDA Maastricht ook op de barricaden, nog voor er een gerechtelijke uitspraak was.

    Over hoe het uiteindelijk zal aflopen met de doelstelling om inzicht te gegeven in waar men nu staat en er besproken kan worden waar men met de actualisatie van Handhaving uiteindelijk naar toe wil, laat ik mij op termijn nog verrassen.
    Maar volgens mij is, mede vanwege een slechte voorbereiding/presentatie door de burgemeester, het idee om zaken op te halen aan de hand van het gevoerde debat, om uiteindelijk te komen tot een actualisatie van het meerjarenbeleid Handhaven openbare ruimte begin 2024, vooralsnog geen succes.
    Maar dat mogen de raadsleden zich, misschien wel vanwege hun vooringenomenheid, ook aanrekenen!​

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB ) en de voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier, 30 nov. 2023
    Na afloop van de laatste raadsvergadering werd ik aangesproken door een fractievoorzitter van een van de partijen in onze gemeenteraad in Maastricht.
    (...)
    De kritiek was dat ik te weinig oog had en heb voor agendapunten uit de domeinvergadering Sociaal.
    De fractievoorzitter gaf aan dat bijvoorbeeld agendapunt 9 Nota Onderwijsachterstandenbeleid op MestreechOnline te weinig belicht wordt!
    Dit betreft een zeer belangrijk dossier en de fractie van betrokkene is daar dagen mee bezig geweest.
    (..)
    Helaas moet ik erkennen dat deze kritiek op zich volledig terecht is.
    (...)
    Maar gelukkig zijn we tot een goed vergelijk gekomen. In de komende week krijg ik - in Jip-en-janneketaal - informatie over dit dossier toegestuurd.
    Met veel plezier zal ik dit dan posten in deze topic.​
    Afgelopen dinsdag, 12 dec. 2023, kreeg ik in Jip-en-janneketaal (waarvoor dank!) onderstaande mail die ik hierbij integraal plaats

    Dag Pier,

    Ik hoop dat ‘beter laat dan nooit’ vandaag een excuus mag zijn voor de vertraagde reactie van mij over jouw post n.a.v. mijn opmerking over je weergave van de onderdelen op de raadsagenda. Je ging wel héél diep door het stof… maar eerlijk is eerlijk: je kent mij als iemand die gewoon ontzettend enthousiast wordt van praten over of met het onderwijs, dus natúúrlijk vind ik het veel leuker als je ook eens iets schrijft over díe onderwerpen. Want zoveel is er niet om over te schrijven: de gemeente gaat namelijk niet over de invulling van het onderwijs – maar wél over de ‘bakstenen – maar moet wel beleid hebben om onderwijsachterstanden van de jongste Maastrichtse inwoners aan te pakken. Het Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB ). Hier hangt uiteraard een budget aan vast, dat de gemeente van het Rijk ontvangt.

    Onlangs heeft het college – bij monde van Wethouder Pas van o.a. Onderwijs – voorgesteld de Nota OAB aan te passen. Op het eerste gezicht een best wel heel technisch voorstel dat ook nog eens bolstaat van de afkortingen… voor mij is VVE al jarenlang: voor- en vroegschoolse educatie, terwijl het voor een groot deel van de mensen natuurlijk gewoon VvE (Vereniging van Eigenaren) is.

    Afin, op naar de inhoud en waarom ik juist deze Nota OAB wel heel belangrijk vind om de stad over te vertellen – en dank dat ik de kans krijg dit nu via deze weg ook te mogen doen.

    In Maastricht kunnen peuters een VVE-indicatie krijgen: die krijgen ze van een jeugdarts op het consultatiebureau en heeft te maken met (kans op) een taalachterstand. Maastricht gebruikte jarenlang een zeer brede definitie om de VVE-indicatie op te baseren. Resultaat: veel meer peuters met een indicatie die gebruik kunnen maken van kinderopvang (waaronder ook de peuteropvang valt, de vroegere ‘crèche’). Gevolg: hogere kosten, want iedere peuter met een VVE-indicatie heeft recht op een aantal door de gemeente betaalde uren opvang per week. Dit kost de ouder(s) dus niets, en de gemeente iets. Een gegeven is in elk geval dat de VVE-geïndiceerde peuter in elk geval veel meer uren opvang bekostigd krijgt dan de niet-geïndiceerde peuter (de details van deze bekostigingsstructuur laat ik voor het gemak even achterwege, maar daar kan ik ook nog een hele pagina over volschrijven).

    Het voorstel dat de wethouder doet is onder andere om die definitieve (en dus indicatie-grond) van de VVE te verengen tot de CBS definitie. Veel minder peuters komen dan in aanmerking voor die extra gefinancierde uren. Vaak gaat dit om peuters wiens ouder(s) niet (allebei) werken, dus niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag (van het Rijk). Voor deze groep ouders is het dus niet mogelijk om hun peuter meer uren naar de opvang te brengen, want die kosten kunnen ze niet dragen. Ik begrijp zelf best dat het college voorstelt om de definitie aan te passen, maar waar onze zorg lag is dat deze peuters dan dus geen (extra) uren opvang meer krijgen, terwijl er misschien wél een andere reden dan een (mogelijke) taalachterstand is om het kind meer opvang te geven. Kinderopvang is namelijk wel wat meer dan werken aan taal van peuters…

    De wethouder wil ook niet dat peuters tussen wal en schip vallen, maar biedt (nog) geen oplossing voor die grote groep peuters voor wie het wegvallen van de indicatie ook betekent dat belangrijke uren opvang wegvallen. Mijn hoop is dat er vanuit andere mogelijkheden gekeken kan worden om deze financiering toch op te vangen, niet vanuit VVE maar misschien vanuit een sociaal (medische) indicatie – die bestaan namelijk ook.

    Wat ik écht niet oké vond aan het voorstel was het voorstel om maximaal 300 VVE-indicaties per jaar af te geven. Wat doe je dan met de 304de peuter die echt kans heeft op een taalachterstand? Heeft die dan maar pech? Bij een definitieve gebaseerd op zo’n inhoudelijke afweging mag een ‘maximum’ wat mij betreft nooit het antwoord zijn. Ik ben dan ook heel blij met steun van de wethouder en collega’s in de raad voor ons amendement om dit voornemen van een maximaal aantal indicaties per jaar te schrappen.

    Ons tweede amendement ging over een heel technische wijziging in de verdeling van het aantal door de gemeente bekostigde uren en het door ouders bekostigde uren. Het college wilde dit per 1 januari 2024 introduceren, ons voorstel was dit een jaar op te schuiven en eerst nog eens heel goed door te rekenen wat het gevolg hiervan zou zijn voor het deelname aan de kinderopvang (als ouders méér uren zelf moeten bekostigen brengen ze hun kind misschien minder uren op weekbasis, wat – denk ik – niet per se goed voor elk kind zou zijn). Je moet bij het invoeren van zo’n maatregel echt wel heel goed nadenken over mogelijke gevolgen van zo’n wijziging.

    Los van de twee (technische) voorstellen van mijn fractie wil ik ook hier het belang van het Onderwijs Achterstanden Beleid benadrukken. Dit beleid zorgt ervoor dat de gemeente – samen! met partners in onderwijs en kinderopvang – beleid ontwikkelt en uitvoert om kwetsbare kinderen, of kinderen met kans op (taal)achterstanden, te beschermen. Het heeft ook preventieve werking, want je hoopt dat peuters met een hoger taalniveau of op een andere manier beter instappen in de kleuterklas met 4 jaar.

    Het is goed voor de lezers (en de transparantie) om te weten dat ik in een andere gemeente in Zuid-Limburg zelf verantwoordelijk ben als beleidsmedewerker voor het OAB beleid (en ook nog wel andere dingen), sinds 1 maart van dit jaar. Echter, die baan volgde de interesse en passie voor het onderwerp en niet andersom. Mijn inzet voor onderwijs en kinderopvang in Maastricht is gelukkig niet ingegeven door mijn huidige baan maar al prominent mijn favoriete gespreksonderwerp sinds ik in 2016 per toeval een baan kreeg bij een Maastrichtse kinderopvangorganisatie (en toen was ik nog geen raadslid).

    Voor mij dus gesneden koek en een onderwerp waar ik uren over kan praten, lezen en leren. Ik hoop dat mijn uitleg als enthousiasme en niet als opdringerig wordt ervaren 😉 voor wie er meer over wil weten, of zelfs eens zijn of haar gedachten wil delen over dit onderwerp, dan is mijn e-mailadres maren.slangen@gemeenteraadmaastricht.nl (en dan is daarmee ook meteen bekend wie die reprimande aan Pier gaf…).

    Heel hartelijk dank voor de interesse en het lezen van mijn verhaal!

    Hartelijke groet,
    Maren Slangen
    (Fractievoorzitter PvdA Maastricht)

    Ps. ik sluit me aan bij de eerdere ‘klacht’ van Pier dat stukken niet goed vindbaar zijn, zeker geamendeerde stukken. Ik kon namelijk zelf nergens de geamendeerde versie van de Nota OAB terugvinden… daar heb ik het college inmiddels op gewezen, hopelijk snel verbetering in het RIS-Doolhof!
    ​​
    Last edited by Pier; 15 december 2023, 13:44.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsvoorstel invoeren Enqueteverordening
    Domeinvergadering 12 december 2023

    Ik weet niet of het goed te zien is in de video-opname over het agendapunt 6, (raadsvoorstel over) de Enqueteverordening, maar in de zaal meende ik heel duidelijk te zien dat de (burger-)raadsleden die deelnamen aan deze domeinvergadering zich niet of anders heel slecht hadden voorbereid.
    Hierbij moet ik een uitzondering maken voor Jules Vaessen (PvdD) en dan gun ik Gabrielle Heine (CDA) en Stephanie Blom (SP) het voordeel van de twijfel.
    De overige raadsleden hadden ogenschijnlijk de stukken wel gelezen en vonden het wel goed zo.

    Waar gaat het over?
    Bij de dualisering van het gemeentebestuur per 7 maart 2002, heeft de gemeenteraad (van Maastricht) de beschikking gekregen over een belangrijk en ingrijpend instrument, te weten het doen van onderzoek naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur.
    De bevoegdheid tot het doen van een dergelijk onderzoek is opgenomen in de artikelen 155a t/m 155f van de Gemeentewet.
    Alvorens de raad besluit tot het doen van een dergelijk onderzoek dient e.e.a. nader te worden geregeld in een plaatselijke verordening.
    Dat was dus in Maastricht nog niemand opgevallen!! Pas toen de griffie eerder dit jaar op een cursus of themadag was, realiseerden ze zich dat Maastricht een dergelijke verordening (nog) niet heeft.
    Op dit moment is het instellen van een dergelijk onderzoek ook niet aan de orde. Daarom is het nu een goed moment om nu de nadere regelen vast te leggen om ingeval daartoe aanleiding bestaat over een rechtsgeldige verordening te kunnen beschikken.
    (zie ​ Raadsvoorstel Enquêteverordening reg. no. 2023.04924 ).

    De vragen die (terecht) gesteld werden door de wel ingelezen raadsleden waren bijvoorbeeld
    - wat te doen met een onwillige getuige of deskundige (art. 11, lid 1 van de Enqueteverordening) en
    - is de voorbereidingscommissie van dezelfde samenstelling als de onderzoekscommissie (al dan niet op het moment dat ze haar vooronderzoek doet in de beslotenheid (art. 8, lid1))?

    Verder stelde Jules Vaessen voor om de griffier in art. 7 lid 1, te vervangen door de gemeentesecretaris.

    Kortom.... dit is een zeer ingrijpende verordening. Maar..... alleen al het feit dat het niemand in de afgelopen 2 decennia (!!) is opgevallen dat Maastricht een dergelijke verordening helemaal niet heeft, doet bij mij wel de wenkbrauwen fronzen!
    De Spionageaffaire (ambtenaren die onderzocht werden door een particulier onderzoeksbureau al dan niet verzoek van het college van B&W) van enkele jaren geleden was bijvoorbeeld een mooi dossier geweest om het recht op Enquete toe te passen, zo gaven enkele raadsleden bijvoorbeeld aan.
    Maar niemand kwam op dat idee cq wist dat het mogelijk was!

    Bovendien vraag ik mij echt af of onze raad de capaciteit, de kennis en kunde heeft om een dergelijk zwaarwegend middel in te zetten!!
    Een (voorbereiding tot een) goed verhoor vergt namelijk nogal enige kennis en vaardigheden.

    Agendapunt Enqueteverordening voorlopig aangehouden
    Het misschien wel beste voorstel tijdens dit debat kwam wellicht van Guido Mertens (D66).
    Hij constateerde (nu pas?) dat het recht op Enquete een zeer belangrijk instrument is. Daarbij waren sommige partijen helemaal niet aanwezig bij deze vergadering.
    Wellicht om hun moverende redenen ontbraken minstens 4 partijen (FvD, VVD, M:OED en LPM).
    De meeste andere wel aanwezige partijen bleken niet goed voorbereid. Daarom stelde Guido Mertens voor dit agendapunt voorlopig aan te houden en zeker niet in te brengen voor besluitvorming tijdens de aanstaande raadsvergadering.
    Iedereen was het daar wel mee eens.
    De Enqueteverordening zal, wellicht na wat aanpassingen n.a.v. deze domeinvergadering, in maart 2024 weer op de agenda staan van de domeinvergadering AZ.




    Leave a comment:

Bezig...
X