(Raadsvergadering 30 januari 2024)
TREGATERREIN:
Gisteravond is ons stadsbestuur akkoord gegaan met de aankoop van het zogenaamde Tregaterrein voor een bedrag van 23,5 miljoen euro. (zie Raadsvoorstel)
Dat is geen verrassing. Het was voorafgaande aan de raadsvergadering wel al duidelijk dat een (grote) meerderheid van de raad zou instemmen met met dit raadsbesluit, no. 6-2024.
Uiteindelijk stemden slechts 5 raadsleden tegen. Dat betroffen 3 raadsleden van GroenLinks (opmerkelijk dat de fractievoorzitter Mark Mulders wel voor stemde), Martin van Rooij (M:OED) en Bram Nab.
Ik moet wel bekennen dat ik de (principiële) tegenstem van de drie GroenLinkse raadsleden begrijp.
Coen van der Gugten (GL) gaf aan dat een gemeenteraad die zich laat klem zetten door een projectontwikkelaar (Rien Leeijen) zichzelf niet serieus neemt.
En dat Leeijen de gemeenteraad met de rug tegen de muur zette en eiste dat de deal vandaag zou worden gesloten en zo niet dat hij dan van de baan was, aldus wethouder Frans Bastiaens, is alles behalve sjiek en procedureel juist.
De gemeenteraad maakte een knieval richting Leeijen, brak met zijn eigen procedure en stemde, met de rug tegen de muur aldus 11 raadsleden, in met de deal.
Hierbij moet worden aangetekend dat de 23,5 miljoen euro wel geheel cf. een opgemaakt taxatierapport is en dus marktconform.
Dat neemt overigens niet weg dat Leeijen het terrein voor 7,5 + een paar miljoen (onbekend) heeft gekocht, algemeen wordt er vanuit gegaan dat Leeijen rond de 10 miljoen euro heeft betaald, en het ruim 3 jaar later voor 23,5 miljoen kan doorverkopen aan de gemeente Maastricht.
Er zijn jaren dat ik minder verdien......
Met terugwerkende kracht zou je - ik denk terecht - ook kunnen stellen dat de gemeente in de afgelopen pakweg 10 jaar niet adequaat heeft gehandeld in dit dossier. De gemeente had het, waarschijnlijk sterk verontreinigde, terrein destijds ook zelf kunnen kopen voor pakweg 7,5 miljoen (plus).
Maar de gemeente(raad) kennende hadden ze destijds nooit ingestemd met een aankoop vaan 7,5+ miljoen euro's voor een sterk vervuild terrein.
De zakenman Leeijen durfde dat wel aan. En dat legde hem, zoals nu blijkt, geen windeieren en kost de burgers van Maastricht wel ruim 10 miljoen, pakweg 80,- euro per inwoner

Met de aankoop van 23,5 miljoen euro zijn we er nog niet.
In de aankoop is namelijk inbegrepen dat de gemeente het (sterk vervuilde?) terrein moet gaan saneren. Daarna moet het terrein bouwrijp worden gemaakt voor pakweg 950 woningen.
Uiteindelijk, alvorens de eerste steen zal worden gelegd voor 'Limmel aan de Maas' zal dit stuk grond de gemeente 50 miljoen euro hebben gekost. daar gaat waarschijnlijk wat Rijks- en provinciesteun vanaf.
Maar toch, een gemiddelde woning in 'Limmel aan de Maas' zal uiteindelijk tussen de 360.000 en 380.000 euro gaan kosten, aldus wethouder Bastiaens (SPM).
Dit alles wetende en daarbij wetende dat we in Maastricht zitten te springen om woningen was het wellicht - ondanks terechte bezwaren tegen het zakelijk moreel van Maaszicht Ontwikkeling BV (Lees: Rien Leeijen) - verstandig dat de gemeenteraad gisteren wel akkoord ging met de aankoop.
Soms moet je je verlies nemen........

Onderzoek naar mogelijke (her)oprichting gemeentelijk woningbedrijf
Nu wel het toch over het het woningtekort in Maastricht hebben, was er nog de motie voor een onderzoek naar de mogelijke (her)oprichting van een gemeentelijk woningbedrijf.
Deze motie werd ingediend door de SP, VOLT en de PvdD.
Na een goed debat, waarin al snel duidelijk werd dat er absoluut geen meerderheid voor deze motie was en daarbij ontraadde wethouder Johan Pas (D66) ook nog eens de motie, werd de motie ook weggestemd met 12 stemmen voor (hetgeen mij eigenlijk nog meeviel) en 24 stemmen tegen.
De argumenten van de tegenstemmers kan ik wel billijken, maar de argumenten van de indieners 'een verkennend onderzoek, dat bestaat uit een literatuurstudie en interviews met relevante stakeholders en deskundigen, uit te voeren naar de mogelijkheden tot (her)oprichting van een gemeentelijk woningbedrijf in de gemeente Maastricht, met bijzondere initiële aandacht voor de huisvesting van starters, ouderen, studenten en statushouders, daar de situatie van deze groepen momenteel het meest acuut is' begrijp ik ook wel.
Een argument van de tegenstanders "we hebben al 3 woning coöperaties (Servatius, Maasvallei en Woonpunt)" vind ik niet steekhoudend.
Want misschien blijkt uit het verkennend onderzoek wel dat we met deze 3 (commerciële) woning coöperaties 3 prima partijen in huis hebben, dat is dan geen punt van discussie meer!, dan wel dat een gemeentelijk woningbedrijf best iets kan toevoegen.
Het verkennend onderzoek zal inderdaad wat geld gaan kosten, maar ja..... stemde de gemeenteraad in oktober 2022 niet unaniem in voor een onderzoek van RAVON om te kijken of o.a. ratten van een verdrinkingsdood kunnen worden gered???
Hoe dan ook..... voorlopig komt er geen (verkennend onderzoek naar) een (her)oprichting van een gemeentelijk woningbedrijf.
Leave a comment: