Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ton.2014
    replied
    Je heb gelijk Antonius.
    je kunt het beter over komkommer salade hebben.

    veel belangrijker.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Dat mensen, die jarenlang lid waren van dit forum zich hebben afgemeld omdat het DNS wel een heel eenzijdige visie op de wereld en haar burgers heeft laten schijnen is hier enkele malen herhaald en moest dus aan de kaak gesteld worden.
    Wie het wel nodig heeft om het te lezen en te volgen mag dat. Het is zo iets als het programma "ongehoord" op televisie.
    Je kan er mee lachen en/of je gelooft zelfs die nonsens.
    Dat heb je ook met de sociale media bubbels waar men afstompt en geen andere kijk op de dingen meer leest, die zou kunnen helpen een evenwicht te herstellen in je denkwijze en niet klakkeloos over te nemen wat er zo geroepen of geschreven wordt.



    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Dat Antonius De Nieuwe Ster niet leest is zijn goed recht
    Dat hij dan wel informatie mist is dan wel jammer.
    Heel herkenbaar. Wie nog een beetje 'leven' wil hebben, doet er goed aan bewuste keuzes te maken. Iets gemist? Als het belangrijk was, komt het ergens nog wel een keertje langs, al was het maar op Mestreech Online.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    (..) Maar toeslagen en toelagen hangt toch af van je gehele inkomens situatie?
    (...)

    anders had ik graag de onderbouwing gezien die ik bewust niet van de nieuwe Ster ga lezen.
    Antonius heeft gelijk.
    Het gebruik van de term toelage is in deze verkeerd door mij gebruikt.
    Het betreft inderdaad geen toelage, maar gewoon een regel die bepaalt dat alle raadsleden, of nog beter gezegd decentrale politieke ambtsdragers, ongeacht hun vermogen of inkomen, recht hebben op een bedrag van de vergoeding van hun werkzaamheden voor één maand.

    Enige voorwaarde is dat de gemeenteraad instemt met deze landelijke regel.
    En dat is in Maastricht dus niet gebeurd.

    Dat Antonius De Nieuwe Ster niet leest is zijn goed recht
    Dat hij dan wel informatie mist is dan wel jammer.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Spannend. Maar toeslagen en toelagen hangt toch af van je gehele inkomens situatie?

    artikel 3.1.9. kan toch geen cadeau zijn, vergeleken met andere mensen (niet zijnde raadsleden) die alleen een toelage krijgen als ze niet boven een bepaald gezamenlijk jaarinkomen uitkomen.
    indien dat wel zo zou zijn siert het die raadsleden van dat cadeau af te zien.

    Vooral als je als raadslid nog die baan hebt ( al dan niet parttime ) zit je al ruim over de grens van wat een burger maximaal mag verdienen om toch aanspraak te mogen maken op de toeslagen, zoals huur of zorg toeslag.

    Dit,
    een extra toelage die ingezet mag worden voor een verzekering voor arbeidsongeschiktheid, extra pensioenopbouw of voor een overlijdensrisicoverzekering
    ,
    is toch voor mij een fabeltjeskrant bericht. In komkommertijden.

    anders had ik graag de onderbouwing gezien die ik bewust niet van de nieuwe Ster ga lezen.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Raadsleden doen zichzelf financieel tekort

    Uit een artikel in de Nieuwe Ster van 25 juli 2024, blijkt dat de Maastrichtse raadsleden vrijwillig hebben afgezien van een extra toelage die ingezet mag worden voor een verzekering voor arbeidsongeschiktheid, extra pensioenopbouw of voor een overlijdensrisicoverzekering.

    Een raadslid in Maastricht ontvangt maandelijks bijna 2.000 euro bruto en een standaard onkostenvergoeding van ruim 200 euro per maand.
    Fractievoorzitters en/of leden van commissies krijgen daarbovenop nog een extra vergoeding.
    Hier staat wel tegenover dat een (goed) raadslid pakweg 20-24 uur per week bezig is met zijn of haar raadswerk.

    De meeste raadsleden hebben naast hun werk als raadslid een reguliere baan.
    Een (fulltime)baan en het raadswerk combineren is, naast een normaal gezinsleven, bijna niet te mogelijk.
    Jongere raadsleden kiezen daarom vaak om parttime te gaan werken.
    Nadeel daarvan is wel dat ze minder pensioen opbouwen en bij een eventuele arbeidsongeschiktheid minder uitkering ontvangen.

    Daarom is het sinds 2023 mogelijk dat raadsleden - cf. artikel 3.1.9. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers 'Verzekering arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden ' - 1x maal per jaar een bedrag ontvangen ter hoogte een maandvergoeding.
    Je zou het dus een extra sociale verzekering kunnen noemen in de vorm van een 13de maand met de bedoeling hiermee o.a.. hun verminderende pensioenopbouw te verzekeren.

    In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Waterschap Limburg en diverse andere gemeenten in LImburg, hebben de Maastrichtse raadsleden vrijwillig afgezien van deze extra vergoeding.

    Siert dit onze lokale volksvertegenwoordigers of zijn ze een dief van hun eigen portemonnee?
    Terwijl ze zich inzetten voor de gemeenschap dreigen ze op termijn 300-400 euro inkomen per maand kwijt te raken, omdat ze bijvoorbeeld 8 of 12 jaar raadslid zijn geweest en in die tijd niet 100% pensioen hebben opgebouwd, maar slechts 70%.

    En vinden 'we' in de toekomst nog wel jonge raadsleden die bereid zijn 20 uur of meer per week te besteden aan het raadswerk?


    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    De bewakingscamera's en de beelden daarvan zijn natuurlijk niet voor iedereen bedoeld.
    je echtgenoot zal die niet te zien krijgen.
    Het hangt af van de systemen en natuurlijk vooral van de integriteit van de desbetreffende die het bekijken "moet".

    Als ze in Amsterdam de liquidatie van Peter R. de Vries niet op camera hadden gehad waren die smeerlappen nooit gepakt en veroordeeld.
    En de serie overvallen afgelopen jaren in Maastricht zou makkelijker zijn geweest.
    P.S.
    Anoniem ben je niet meer sinds we Internetten met behulp van Google, Bing, Facebook en TokTik.
    Last edited by Antonius; 25 juli 2024, 09:47.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Als ik nu weet, hoeveel misdaden en geweldsdelicten al opgelost zijn in Londen, zou mijn voorkeur zijn wel die gezichtsherkenning erbij op te nemen.

    (...)

    Zo is het en ik heb niks te vrezen als ik middels een camera ergens herkend wordt.
    Ik ben het in zeer grote lijnen met Antonius eens, maar......

    Het risico bestaat uiteindelijk wel dat je nergens meer anoniem bent.
    Bij gezichtsherkenning wordt dus gelijk je naam aan een opname gekoppeld.

    Het is misschien even wennen, maar realiseer je dat je dus echt nergens meer anoniem bent!
    Stel je gaat een misstand melden bij, laten we zeggen de een vakbondsgebouw, iets wat bijvoorbeeld zeer legitiem zou kunnen zijn, dan weet de overheid - als ze daar op termijn interesse in zou hebben!!! - wel dat jij op die dag om exact 11.08 uur aanbelde bij de vakbond.
    Nu is dit misschien een heel raar voorbeeld, maar vul voor vakbondsgebouw ieder andere locatie in en dan wordt het misschien toch wat minder prettig. Ook al was het bezoek geheel onschuldig, je hebt dan wel de politie aan de deur staan met de vraag wat je op dat moment op dat adres deed.
    Misschien vindt je partner dat dan wel heel opmerkelijk........

    Maar, in principe zou ik niet tegen camera's met gezichtsherkenning zijn, maar...... tja, ik weet het ook niet zeker.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Als ik nu weet, hoeveel misdaden en geweldsdelicten al opgelost zijn in Londen, zou mijn voorkeur zijn wel die gezichtsherkenning erbij op te nemen.

    Een kennis van mij die een vriend bij de politie heeft loopt wel eens vanuit het stad centrum naar huis, iets gedronken en beter niet op de fiets dus.
    Hij kreeg tijdens die wandeling een telefoontje van die bevriende politie agent die Piket had.
    Hoe weet je dat ik bij *** aangekomen ben?
    Antwoord; Ja ik zag je al sinds je de kroeg verlaten had. Ik heb telkens gezien waar je was. En nu nog steeds.

    Uw trouwe vriend en helper de politie agent kan maar beter weten wat er gebeurd. Of via Kunstmatige Intelligentie waarmee het korps ontlast wordt tot er een echt delict plaats vindt.
    Een zijspoor; De derde keer dat een lantaarnpaal gemolesteerd wordt kort voor het eind van de Artsenijstraat terwijl er dit maal speciale apparatuur in verborgen zit. De lantaarnpaal zal wederom moeten vervangen worden. Met gezichtsherkenning zou men die rekening dit keer wel bij de dader kunnen neerleggen.
    Wat bespaart de Gemeente aan schade als ze dat overal kunnen doen.

    Zo is het en ik heb niks te vrezen als ik middels een camera ergens herkend wordt.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Geen gezichtsherkenning bij cameratoezicht

    Burgemeester Wim Hillenaar vindt dat het cameratoezicht in Maastricht in een goede balans is tussen het extra gevoel van veiligheid en de privacy.

    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	67
Size:	221,3 KB
ID:	107478
    (foto van Wikicommons)

    Bij het betreden van een gebied met cameratoezicht wordt het publiek met behulp van borden geïnformeerd dat er cameratoezicht is. Mensen zijn inmiddels gewend aan camera’s in de openbare ruimte. Daarom is het college van B&W van mening dat bezoekers en inwoners voldoende geïnformeerd zijn. Extra aandacht hiervoor is niet noodzakelijk.
    Dit antwoordt burgemeester Hillenaar op vragen van de Maastrichtse fractie van GroenLinks

    Nieuwe aanbesteding
    Momenteel loopt er een aanbesteding voor nieuwe toezichtcamera’s.
    Maastricht kijkt daarbij ook naar enkele andere gemeenten die proeven doen met zogenaamde slimme camera’s. Deze slimme camera’s herkennen afwijkend gedrag zoals bijvoorbeeld straatgeweld.
    Het wordt niet uitgesloten dat in de toekomst software met gewelds- en/of incidenten detectie overwogen wordt.
    Op dit moment is dit echter niet aan de orde.
    Bovendien behoort het gebruik/ de verwerking van camerabeelden voor de handhaving van de openbare orde tot de verwerkingsverantwoordelijkheid van de politie.
    Als de aankoop en inzet van slimme camera’s serieus overwogen, zal dit gebeuren in nauwe samenwerking met de politie en de privacy adviseurs van beide organisaties.

    Gezichtsherkenning
    De inzet van camera’s uitgerust met gezichtsherkenning is geen onderdeel van de huidige aanbesteding is en wordt niet overwogen.
    Het gebruik van gezichtsherkenning is met de huidige wetgeving vrijwel altijd verboden.

    Mocht het ooit zover komen dat de wetgeving verandert en er aanpassingen dienen te komen in Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is dat een bevoegdheid van de gemeenteraad die er zich dan over zal moeten buigen.

    Leave a comment:


  • josmeets
    replied
    Goed verwoord 😉 na aanleiding van o.a. dat debat kwamen bij ons steeds meer opmerkingen binnen dat ze niet namens vele spreken, natuurlijk willen wij dan weten namens wie wel en wat kost het dan uiteindelijk.

    groet, Jo Smeets
    sorry en een beetje reclame www.maastrichttvannu.nl 😉

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    MAASTRICHT van NU wil opheldering over financiele steun aan het Centrum Management Maastricht

    (Politiek) zomerreces 2024 of niet, de meeste Maastrichtse fracties blijven de gemeente (terecht?) bestoken met schriftelijke vragen.
    In de eerste vakantieweek van dit zomerreces zijn niet minder dan 15 vragen gesteld. (zie https://maastricht.parlaeus.nl/app/public/question).

    De partij MAASTRICHT van NU (MvN) stelde vandaag schriftelijke vragen over het Centrum Management Maastricht (CMM).
    Kern van deze vragen is dat MvN wil weten hoeveel geld er jaarlijks (in)direct vanuit de gemeente naar CMM vloeit en of dit in zoverre effectief is dat het CMM ook kan rekenen op steun van de meeste binnenstadondernemers

    Hoewel dit niet benoemd wordt in de schriftelijke vragen is het denkbaar dat MvN, mede n.a.v. het debat over en de kritiek van CMM op een eventuele uitbreiding van de Intratuin in Heugem tijdens de domeinvergadering van 11 juni 2024, wil weten hoeveel financiele gemeentelijke steun het CMM van de gemeente Maastricht krijgt en of dit nog wel in verhouding staat met het draagvlak voor het CMM in de (binnen)stad.

    Oorspronkelijk geplaatst door 12 juni 2024 over Intratuin

    Centrum Management Maastricht bewijst horeca in binnenstad een slechte dienst
    Domeinvergadering Economie en Cultuur 11 juni 2024
    (...)
    Astrid Verberne (CMM) presteerde het om (alle?) raadsleden tegen zich in het harnas te jagen, onzinnige argumenten aan te dragen en vooral de indruk te wekken dat ondernemers van het Centrum tegen alles zijn in Maastricht wanneer dit niet plaatsvindt in het centrum.

    Verberne waarschuwde de aanwezige (burger-)raadsleden in een welhaast dictatoriaal betoog geen uitzonderingen te maken voor één ondernemer (Intratuin) ten koste van vele (horeca-)ondernemers in de binnenstad. Ze verweet de (burger-)raadsleden een "onbetrouwbare overheid" te zijn als de men de succesformule van het CMM van tientallen jaren zou loslaat.
    Ondersteunende horeca zal, volgens Verberne, het primair bezoek-motief van mensen bij Intratuin worden en dat kan tot gevolg hebben dat kleine ondernemers in de binnenstad zullen verzuipen.
    Ze had het over een koek die verdeeld moet worden en dat Intratuin met haar nieuwe horeca een flinke hap uit die koek zal nemen.
    Met dit binnenstad-protectionisme kromden de tenen van de meeste aanwezigen. Verberne vergat gemakshalve dat de koek juist veel groter zou worden. Naar schatting bezoeken namelijk jaarlijks ongeveer 30% (45.000) bezoekers van buiten de regio eerst Intratuin in Heugem en gaan vervolgens nog even naar de binnenstad.

    Raadsleden bijten van zich af
    Enkele raadleden hadden zelfs openlijke kritiek op Verberne en gaven in niet mis te verstane bewoording te kennen niet gediend te zijn van de insinuaties van Verberne richting de (burger-)raadsleden.
    ' De insinuatie van Verberne is problematisch. Als wij al iets besluiten wat u niet wil, is dat aan ons en kunnen wij daar goede redenen voor hebben. Dat zegt niets over onze integriteit ', aldus Lex Vos (GL).
    Thomas Gardien (D66), Lex Borghans (MOED) en Jo Smeets (MvN) reageerden ook als door een wesp gestoken op de verwijten van Verberne,

    Willy Bronckers (50PLUS) gaf aan dat hij het protectionisme van CMM in zoverre niet kan plaatsen, want als dit het beleid is en wordt kan er buiten de binnenstad geen horeca meer worden toegelaten. (..)
    Precariorechten
    Na de Domeinvergadering van 11 juni 2024 werd in het WIS (Wandelgangen Informatie Systeem) gefluisterd dat CMM 1/3 van de opbrengst van de precariorechten ontvangt. Dat komt neer op ongeveer 450.000 euro per jaar aan directe steun van de gemeente.

    Evaluatie
    Verder vindt MvN dat er een evaluatie van het Centrum Management Maastricht om de 2 à 3 jaar moet komen.​

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    snap ik, was ook eerder aan die FvD kameraad bedoeld.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Misschien nog even mijn twee centen.
    Ik denk dat je helemaal geen enkel gebed of jahada moet willen zingen als je lid van een overheidsorgaan bent.
    Mijn opmerking was ironisch bedoeld, Antonius. Ik ben het geheel met u eens.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Hoe werd er gestemd tijdens de gemeenteraadsvergadering?
    (Raadsvergadering 2 juli 2024 over o.a. de Kaderbrief 2025)

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Raadsvergadering 2 juli 2024
    ​ 14.1 LPM Motie - Zwembadpersoneel Motie
    15.1 FvD Motie - Maastrichts volkslied voorafgaand aan raadsvergaderingen Motie
    15.2 FvD Motie - Onderzoek tot realisatie eigen permanente fractiekamer voor gemeenteraadsfracties Motie
    16.2 MvN Motie - Weglaten motivatiebrief Motie
    Onderstaand, aan de hand van de nummering, de uitslag van alle stemmingen op de voorliggende moties.
    Motie nummer Voorstemmers Tegen Aangenomen/Verworpen
    1.1 (SPM) 29 8 Aangenomen
    2.1 (GL) 14 23 Verworpen
    2.2 (GL) 20 17 Aangenomen
    3.1 (D66) 16 21 Verworpen
    4.1 (PvdD 37 0 Unaniem aangenomen
    4.2 (PvdD) 26 11 Aangenomen
    4.3 34 3 Aangenomen
    5.1 (CDA) 34 ** 0 Unaniem aangenomen
    5.2 (CDA) 26 11 Aangenomen
    6.1 (SP) 5 32 Verworpen
    6.2 (SP) 11 26 Verworpen
    6.3 (SP) 22 15 Aangenomen
    7.1 (PvdA) 29 8 Aangenomen
    7.2 (PvdA) 23 14 Aangenomen
    7.3 (PvdA) 33 4 Aangenomen
    7.4 (PvdA) 37 0 Unaniem aangenomen
    9.1 (PVM) 30 7 Aangenomen
    11.1 (VVD) 37 0 Unaniem aangenomen
    11.2 (VVD) 28 9 Aangenomen
    14.1 (LPM) 8 29 Verworpen
    14.2 (LPM)* 26 11 Aangenomen
    15.1 (FvD) 2 35 Verworpen
    15.2 (FvD) 10 27 Verworpen
    16.2 (MvN) 3 34 Verworpen
    * Door de LPM (Kitty Nuyts) werd een 2de aangepaste motie op de eerste motie (14.1) op het laatste moment ingebracht.
    Het betrof een 2de motie over het zwembadpersoneel.

    ** Bij motie 5.1 hebben 3 raadsleden, te weten John Steijns (SPM), Addie Redmeijer (PvdA) en John Voorts (PVM), niet meegestemd ivm (mogelijk) conflicterende belangen.

    Leave a comment:

Bezig...
X