Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pier
    replied
    Raadsvergadering dinsdag 24 september 2024
    - agendawijziging -

De raadsvergadering is net begonnen.
    Helaas lukt het mij, om medische redenen, niet om aanwezig te zijn bij deze vergadering.
    Maar gelukkig is er een live verbinding

Slechts 33 raadsleden aanwezig
    Opvallend is dat de eerste raadsvergadering na het zomerreces begint met slechts 33 van de 39 aanwezige raadsleden.
    De raadsleden Gardien (D66), Lucas (GL), Janssen (CDA), Garnier (PVM/MvN), Mermi en Willens (beiden SPM), zijn afwezig.

Interpellatiedebat
    De SP en de LPM hebben een verzoek ingediend om een interpellatiedebat over (staking van het personeel bij) het Geusseltbad vandaag te houden.
    Dat is redelijk uniek, maar wordt met een ruime meerderheid van de raad ingewilligd (28 tegen 5).
    Dit interpellatiedebat staat nu gepland als ingevoegd agendapunt 8.
    Last edited by Pier; 24 september 2024, 19:51.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Geroyeerd PVM-lid Bert Garnier sluit zich aan bij Maastricht van Nu

Bert Garnier, op 10 september 2024 geroyeerd als lid van de Partij Veilig Maastricht (PVM), gaat per 1 oktober 2024 deel uitmaken van de fractie van Maastricht van Nu (MvN).

De PVM zegt dat de positie van het PVM raadslid Bert Garnier niet meer houdbaar was. Volgens PVM was er te weinig inzet, was hij te vaak afwezig bij raads- en domeinvergaderingen, maar streek Bert Garnier wel de maandelijkse raadsvergoeding van 2.000 euro op. Gesprekken daarover hadden geen resultaat. Daarom besloot de PVM Bert Garnier te royeren.

Bert Garnier heeft een totale andere visie en stelt dat hij en zijn echtgenote - die eveneens lid was van de PVM - door de partij ernstig zijn geschoffeerd.
    Om die redenen was Bert niet van plan om zijn raadszetel in te leveren.

Vergoedingen lopen gewoon door
    De laatste actieve bijdrage aan een debat in de gemeenteraad van Bert dateert van 14 mei 2024 in de domeinvergadering Sociaal.
    Kort daarna meldde hij dat hij i.v.m. ziekte enige tijd niet meer aanwezig zou zijn. en officiele ziekmelding volgde niet en Bert blijf bij zijn reguliere werkgever, Envida, gewoon werken.
    Uiteraard ontving Bert wel zijn raadsvergoedingen gewoon door in de maanden juni, juli, augustus en september 2024. In totaal ruim 8.000 euro incl. standaard onkostenvergoeding.

MvN en Bert Garnier geven aan dat Bert per 1 oktober 2024 toetreedt tot de fractie van Maastricht van Nu.
    Dus de kans dat hij vandaag, 24 september 2024, bij de raadsvergadering aanwezig is, is nihil.

Naar ik heb begrepen heeft het bestuur van MvN unaniem ingestemd met de komst van Bert Garnier.
    De stemming zou anoniem zijn geweest en er waren kennelijk geen bedenkingen over de komst van Bert.

De toekomst zal uitwijzen of Bert Garnier zijn geld waard zal zijn. Uiteraard wordt er nu meer gelet op het feit of Garnier wel/niet aanwezig is bij raads- en domeinvergaderingen en wat zijn inbreng zal zijn.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Raadsvergadering 24 september 2024

Morgen, dinsdag 14 september 2024, staat de eerste raadsvergadering na het zomerreces weer op de agenda.

De (voorlopige) agenda is HIER te vinden.

Bestuursreportage
    Onder agendapunt 7 staat het wellicht meest interessante agendapunt van de raadsvergadering.

Middels de 1e bestuursrapportage (peildatum 1 juni) rapporteert het college aan de raad over de realisatie van de programmabegroting 2024.
    De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de 1e bestuursrapportage 2024 en in te stemmen met de uit deze rapportage voortkomende begrotingswijzigingen.
    Het college gaat ervan uit dat men afstuurt op een positief begrotingsoverschot van iets minder dan 8 miljoen euro.

Nederlandse Dansdagen - Motie 50PLUS
    De partij 50Plus is wellicht de partij die de minste moties indient. Dus als 50Plus met een motie komt, dan is er dus iets aan de hand.
    50PLUS komt met een motie overheveling middelen tussen taakvelden.

Met deze motie probeert de raad, althans 50PLUS en de (eerste) mede-indieners (LPM en M:OED), een beetje regie terug te nemen van het college van B&W.
    En dat is volkomen terecht.
    De gemeenteraad is de houder van het budgetrecht, maar bleek onmachtig toen wethouder Frans Bastiaens eerder 600.000 euro binnen een benoemd taakveld de gelden van de Bonbonnière overhevelde naar de Nederlandse Dansdagen.

Om die redenen wil 50PLUS nu dat verschuivingen binnen hetzelfde programma van het ene taakveld naar het andere taakveld met een raadsvoorstel worden voorgelegd aan de gemeenteraad, tenminste als het gaat om een bedrag van meer dan 20.000 euro op jaarbasis.
    50PLUS stelt zich namelijk op het standpunt dat dit een begrotingskwestie is. Een opvatting die verdedigbaar lijkt.

De vraag is echter of mn. de coalitiepartijen die ook vinden.
    Bovendien zou ik mij zo kunnen voorstellen dat de oppositiepartij GroenLinks hier niets voor voelt.
    De overheveling van de gelden naar de Nederlandse Dansdagen, die ten grondslag liggen aan deze motie, zijn namelijk een stokpaardje van GL. Dus dat ligt welllicht wat ingewikkeld.
    Kortom..... dat wordt morgen nog een leuke discussie​

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    dan lees eens de titel van dit topic.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied

Het schijnt dat je het verschil niet weet tussen reclame

en informatie.

De kop hier boven staat toch stichting Mestreech /online / ism. de nieuwe ster.
    Dus wij worden voorzien van nieuws .

En heb je moeite met een stuk wat op waarheid berust..
    dan moet je bij de schrijver wezen of bij bestuur

ps .stadbestuur zijn jouw woorden
    niet de mijne ZOVER ik hier kan lezen.
    Last edited by Ton.2014; 19 september 2024, 21:52. Reden: woordje gewijzigd

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Wat dit met het stadsbestuur te maken heeft ontgaat mij toch echt.
    Daar mag je jezelf wel iets terughoudender opstellen in plaats van die reclame.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Vandaag ligt de verse De Nieuwe Ster achter de kassa's op de inpaktafels van de supermarkten.
    Neem hem -gratis - mee, ook voor het verzorgingstehuis, de sportkantine of uw leestafel.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Nou, ik vind dat het niet klopt.

follow the money is niet nieuw en afschrijven/kopiëren ook niet.
    Ieder zijn mening toch ?
    Voor mij is het een duidelijk en helder stuk..

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Nou, ik vind dat het niet klopt.

follow the money is niet nieuw en afschrijven/kopiëren ook niet.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

Antonius heeft gelijk.
    Het gebruik van de term toelage is in deze verkeerd door mij gebruikt.
    Het betreft inderdaad geen toelage, maar gewoon een regel die bepaalt dat alle raadsleden, of nog beter gezegd decentrale politieke ambtsdragers, ongeacht hun vermogen of inkomen, recht hebben op een bedrag van de vergoeding van hun werkzaamheden voor één maand.

Enige voorwaarde is dat de gemeenteraad instemt met deze landelijke regel.
    En dat is in Maastricht dus niet gebeurd.

Dat Antonius De Nieuwe Ster niet leest is zijn goed recht
    Dat hij dan wel informatie mist is dan wel jammer.
    Klopt met name deze week
    Rode loper uit voor het grote geld
    Zeer duidelijk .. De nieuwe ster sept 2024 het grote geld

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240910_95708394
    ja niet gek als ze allemaal zich ziek melden en dan weer kritiek op elkaar hebben.

wat is veilig?

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Bert Garnier geroyeerd door PVM
    (dinsdag 10 september 2024)

Veel meer in het oog springend dat de bovenstaande domeinvergaderingen was natuurlijk het royement van Bert Garnier als (raads)lid van de Partij Veilig Maastricht (PVM).
    Daarover is in alle Maastrichtse media natuurlijk al veel over verteld.
    Aangezien ik nu - zoals hierboven vermeld - een stuk minder mobiel ben, heb ik wel tijd en heb ik links en rechts wat geïnformeerd.

Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	861,5 KB ID:	107577
    (foto gemeente Maastricht van het (voormalig) PVM raadslid Bert Garnier)

Ben wel benieuwd bij welke partij Bert Garnier onderdak gaat vinden.
    En als een partij hem opneemt, moet die partij zich wel realiseren dat Bert onder een vergrootglas ligt. Uiteraard wordt nu veel kritischer gekeken naar zijn inbreng en aanwezigheid.
    Dat was - volgens de PVM - namelijk het grote manco bij Bert.......

In de wandelgangen circuleert inmiddels de naam van de partij waar Bert met zijn raadszetel naar toe zal verhuizen, maar of die partij zich op termijn daar een dienst mee bewijst zal de toekomst uitwijzen

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
    Coalitiepartij Partij Veilig Maastricht royeert raadslid Bert Garnier

Dat kan blijkbaar ook, blijft hij wel raadslid zonder partij?
    Zo als Henk Krol bijvoorbeeld destijds.​
    Als eenmansfractie is het hard werken. Het kan de 17de (!!) partij worden, maar de kans is onwaarschijnlijk dus.
    Bestanden bijvoegen

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Domeinvergaderingen Economie/Cultuur en Algemene Zaken
    (dinsdag 10 september 2024)

Volledigheidshalve wijs ik alle lezers en volgers nog even op het feit dat gisteren de domeinvergadering Economie en Cultuur en Algemene Zaken op het programma stonden.

Voor de geinteresseerden is er de mogelijkheid om de vergaderingen terug te kijken via de bovenstaande links.

Horeca-nota
    Meest in het oog springende en het item dat het meest belicht werd/wordt in de andere media is wellicht de zgn Horeca-nota (agendapunt 6) van Economie/cultuur.
    In deze horeca-nota gooit verantwoordelijk wethouder John Aarts (VVD) de deur dicht mbt een eventuele uitbreiding van de Intratuin in Heugem.
    Dat is echter simpeler gezegd dan gedaan door John Aarts, want het neigt er naar dat een (kleine) meerderheid van de raad een andere opvatting heeft dan de wethouder.
    Vergeet niet, de gemeenteraad bestuurt de stad en niet de wethouder, zoals onlangs nog eens werd belicht in De Nieuwe Ster!
    Dit wordt uiteraard vervolgd......

Pier wellicht een tijdje afwezig
    Wellicht dat sommige zich afvragen waarom ik nu pas met deze posting kom?
    Helaas ben ik afgelopen weekend helemaal door de medische molen moeten gaan en zit ik nu gelukkig wel weer thuis, maar ik ben fysiek wat beperkt.
    Dit allemaal in afwachting van een operatie, maar dat kan wel eens 6 weken op zich laten wachten.

In de tussentijd houd ik (helaas) fysiek wat afstand van het Stadhuis.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

Zo als Henk Krol bijvoorbeeld destijds.
    Dat kan.
    of aansluiten bij een ander partij
    of eigen partij oprichten ,dit laatste is niet verstandig.
    er is nu al een grote versnippering.
    en geen inbreng van oppositie zeker niet met 7 wethouders .

Leave a comment:

• Antonius
    replied

Zo als Henk Krol bijvoorbeeld destijds.

Leave a comment:

Bezig...
X