Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Domeinvergaderingen Algemene Zaken en domein Economie en Cultuur dd 9 april 2024.

    Vandaag zijn er 2 domeinvergaderingen.
    In de raadszaal begint op 17.00 uur de domeinvergadering Algemene Zaken en gelijktijdig begint
    in de oude raadszaal in het Stadhuis op de Markt de domeinvergadering Economie en Cultuur.

    Beide agenda’s beloven niet veel theater vandaag.
    Kortom, het zijn noodzakelijke en informatieve vergaderingen voor de (burger-)raadsleden, maar spannend wordt het niet vandaag.

    Jongeren
    Nou, om toch nog wat op te merken over de domeinvergadering Algemene Zaken nog het navolgende.
    Agendapunt 6 Informatiesessie Jongeren meer betrekken bij de politiek​ is precies de reden waarom jongeren juist NIET te porren zijn voor de politiek!
    Een PowerPoint presentatie van 26 sheets is tegen alle regels van een presentatie in en slaapverwekkend
    Oke…. Deze presentatie is ook niet bedoeld voor de jongeren, maar voor de aanwezige (burger-)raadsleden.
    Echter voorafgaande aan de domeinvergadering heb ik geen enkele enthousiaste reactie gehoord.



    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Misschien kunnen mensen zich herinnerden
    De vromgelden de gelden voor de sociale cohesie 1,1 miljoen
    Voor achterstands wijken (waaronder ook het kommelwartier viel. ) 93.000 euro

    Een idee van minister mevr. Vogelaar.
    waar van diverse hebben mee gesmuld
    mede dankzij dat er geen controle op was.

    tijdens mijn gesprekken met Manon over die gelden
    en over participatie heb ik haar gezegd zorg voor een goede controle .

    Onze pier heeft er veel van mee gekregen over de werkwijze van onze gemeente.
    zelf ben ik naar de ombuds commissie gegaan met ( succes. ) (dank zij Pier zijn hulp voor mijn schrijf en grammatica )
    Ook de rekenkamer was zeer critics .
    Maar dat werd vakkundig teniet gedaan.

    ik zal u de rest besparen veel is terug te lezen op Mestreech online
    Last edited by Ton.2014; 6 april 2024, 09:27. Reden: een zin veranderd

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Opbrengst participatie en burgerberaad
    (Domeinvergadering Fysiek, 2 april 2024)

    Een volle, noem het een 'uitverkochte' raadszaal en publieke tribune zie je niet vaak.
    Dat is alleen het geval als (buurt)bewoners het niet eens zijn met de plannen van een initiatiefnemer voor een gebouw dan wel het slopen van een gebouw of wanneer het college cq de raad op het punt staan een besluit te nemen waarvan diverse belanghebbenden denken dat ze daar voor- cq nadeel van zullen hebben.
    Voor de rest is het altijd vrij leeg in de raadszaal of meer specifiek de publieke tribune.

    Afgelopen dinsdag, 2 april 2024, was dat goed te zien.
    Als eerste belangrijke agendapunt was daar de uitbereiding van het Kruisherencomplex en waren alle beschikbare stoeltjes in de zaal bezet.
    Enerzijds door een leger van experts en anderzijds door verontrustte buurtbewoners.
    Toen dit agendapunt achter de rug was stroomde de raadszaal leeg en verlieten ook alle journalisten de raadszaal.
    Alleen jullie journalistieke pierlementariër bleef hangen.
    En niet zonder reden.

    Participatie en burgerberaad
    Het laatste agendapunt (7) was de Actualisatie omgevingsvisie - opbrengst participatie en burgerberaad.
    De trouwe volgers en lezers weten dat ik een hele grote voorstander ben van participatie, een reden waarom ik o.a. deze postings doe, maar ik helemaal niets heb met gereguleerde participatie waardoor mensen om ambtelijke redenen afhaken.
    En waar ik al helemaal niets mee heb is het burgerberaad.

    Oorspronkelijk geplaatst door Frans Pollux, column DDL 4 april 2024
    Inspraak is voor bestuurders hooguit een manier om besluiten een democratische glans te geven
    Daar waar in het vorige grote agendapunt (Kruisherencomplex) er een duidelijke dialoog was tussen voor- en tegenstanders, ontbrak dit helemaal bij dit agendapunt.
    Het bleek dat alle fracties de deel I van adviezen Burgerberaad en het daaruit voorkomende voorstel ter verwerking anders hebben gelezen cq het wel erg oppervlakkig vonden.

    Pak voorstel 2 van de adviezen in het voorstel ter verwerking.
    " Het burgerberaad hecht grote waarde aan sociale verbindingen om zo de veerkracht te versterken.
    Het burgerberaad signaleert een afnemende betrokkenheid bij en gebruik van huidige ontmoetingscentra. Als gemeente willen we de geuite wens om in te zetten op een wijkdekkende
    structuur van ontmoetingscentra met een multifunctioneel karakter, van huiskamer tot informatiepunt, van ruimtefacilitator voor verenigingen tot jongerenhonk, als plek waar mensen
    samenkomen om te ontmoeten en zichzelf te ontplooien stimuleren. Deze centra zijn bij voorkeur goed bereikbaar. De rol van de gemeente in de ontmoetingscentra zal bij voorkeur ondersteunend zijn, zowel financieel als inhoudelijk.
    Besturen en beheerders van de centra geven, als autonome partijen, zélf, samen met de gebruikers en met de inwoners van de wijk en van de stad, invulling
    aan de ontmoetingscentra. De denkrichting van het burgerberaad in de uitwerking lijkt haalbaar, maar de ambitie zal bij de van uitwerking definitieve omgevingsvisie ruimtelijk worden
    vormgegeven. Separaat daaraan zal een beleidskader worden uitgewerkt, op basis waarvan de ontmoetingscentra kunnen worden ondersteund. "


    Hierover hebben dus 100 leden, gaandeweg bedankten zich 30 leden van het burgerberaad, zeven bijeenkomsten lang over gediscussieerd
    Deze tekst verzin ik in een half uur.
    Dat is ook niet moeilijk, want uiteindelijk staat daar dus helemaal niets!!!!
    Nou ja.... het burgerberaad denkt dan o.a. aan een subsidiegarantie door de gemeente voor minimaal 3 jaar, waarbij elk jaar een overzicht van de
    kosten moet worden ingediend. Door deze garantie hebben buurthuizen geen winstoogmerk nodig.


    Intrekken raadsvoorstel
    En dan wordt aan de leden van de domeinvergadering Fysiek gevraagd of ze het hier mee eens kunnen zijn!?!
    Als je daar JA op antwoordt stem je dus in met ....... NIETS!

    Maar, we zitten in het theater.... dus het zal niemand verbazen dat er partijen zijn die zeggen dat ze ermee kunnen instemmen.
    De coalitiepartijen D66, CDA, SPM en PvdA stemden ermee in.
    Aanvankelijk waren ook de coalitiepartijen VVD en PVM het ermee eens, maar gaandeweg realiseerden zij zich ook dat dit helemaal nergens over gaat.

    Omdat de meerderheid van de (burg-)raadsleden vonden dat het hierbij behorende Raadsvoorstel no. 16-2024, registratienummer 2024.00546 veel te vaag is, trok wethouder Fans Bastiaens, namens het college van B&W, het raadsvoorstel (voorlopig) in.
    Er zal nu een RIB (RaadsInformatieBrief) van het college van B&W volgen.

    Tweehonderdduizend euro
    Dit burgerberaad is een pilot.
    Het structureel invoeren van een burgerberaad in Maastricht heeft geen financiële dekking in de begroting.
    Kiest de raad ervoor om dit wel te willen, dan kost dit op jaarbasis ongeveer 200.000 euro!
    Daarvoor krijg je hele vage adviezen die de gemiddelde Maastrichtenaar ook op een zondagmiddag kan bedenken.
    Bovendien zijn het adviezen die zelfs niet ruiken naar democratie!
    Het burgerberaad wordt ingesteld door willekeurig 100 inwoners aan te wijzen die bereid zijn om in 7 bijeenkomsten te discussieren over wat echt nodig is in Maastricht
    Maar als je naar de willekeurige groep gekozen bewoners kijkt die uiteindelijk ook bereid waren om deel te gaan uitmaken van het burgerberaad, zie je vooral veel grijs haar en een grote groep vrouwen. Jongeren, mn. mannen, laten we zeggen van onder de 40, zijn absoluut ondervertegenwoordigd. Mensen met een niet-westerse achtergrond, of hoe zeg je dat tegenwoordig, waren er sowieso nauwelijks.
    Bovendien heeft 30% (!!) van de starters zich gaandeweg de rit bedankt......

    Mislukt?
    Ik denk dat je voorzichtig mag concluderen dat deze pilot is mislukt.
    Ook de bestuurders in Maastricht dachten waarschijnlijk dat deze vorm van participatie een manier was om besluiten een democratische glans te geven!





    Last edited by Pier; 5 april 2024, 19:48.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Vandaag kwam het toetje er over heen.
    Calvarienberg gaat door beslist door de raad van state 123 app .
    plus nog eens 30 app worden er bij gebouwd
    Een uitleg van het Actiecomite Calvarienberg is HIER te lezen in een andere posting van Ton.2014.

    Ik kan mij zo maar voorstellen dat dit ook het scenario wordt, natuurlijk in een andere vorm, van het gisteren in de dialoogavond besproken uitbereiding van het Kruisherencomplex.
    Maar dan is er ng een lange weg te gaan richting de Raad van State (RvS).

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Vandaag kwam het toetje er over heen.
    Calvarienberg gaat door beslist door de raad van state 123 app .
    plus nog eens 30 app worden er bij gebouwd

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Uitbreiding Kruisherenhotel is een veldslag op niveau
    (Domeinvergadering Fysiek, 2 april 2024)

    Een Dialoogavond. Een nieuw fenomeen in de Maastrichtse politiek.
    Er wordt geen politiek bedreven en alle partijen krijgen uitvoerig het woord om hun visie cq inbreng te geven in een voorliggend (bouw)dossier. (Zie de vorige posting)
    De voorzitter van de domeinvergadering, Kitty Nuyts, heeft het weliswaar nog steeds over de 'commissie' en de 'commissieleden' en spreekt de leden van de domeinvergadering geregeld aan met de voornaam, maar dat kan de pret niet drukken.

    Gelijkwaardige speelveld
    Zelden, volgens mij zelfs nog nooit!, heb ik een initiatiefnemer, in dit geval Camille Oostwegel van Oostwegel Collection, naar een domeinvergadering zien komen met niet minder dan 9 (!!) experts. En dan niet de eerste de beste experts.
    Deze meegenomen (inter)nationaal geroemde experts komen echt niet tegen alleen een reiskostenvergoeding naar een domeinvergadering van dik 3 uur in Maastricht.
    Een beetje uit de dikke duim gezogen, dat wel, schat ik dat deze 9 experts alleen al voor deze vergadering gezamenlijk minstens € 5.000,- zullen declareren. En daarmee zit ik waarschijnlijk aan de lage kant.
    Maar goed, dat is natuurlijk voor rekening van Oostwegel Collection.

    Wordt daarmee een oneerlijk speelveld gecreëerd?
    Verre van, want tegenover deze experts zitten hoogopgeleide en deels ter zake kundige bewoners van voornamelijk het Herdenkingsplein, de Calvariestraat en deels de Abtsstraat.
    Deze (toekomstige?) bezwaarmakers worden ook nog eens bijgestaan door Huub Smeets van bewonersplatform Buurtbalans, tevens oud-directeur stadsontwikkeling van de gemeente Maastricht.
    Bovendien hebben veel buurtbewoners hun pensioengerechtigde leeftijd al behaald en hebben zij kennelijk zeeën van tijd om zich op dit gevecht te storten.

    Nimby
    De essentie van deze titanenstrijd gaat natuurlijk over het feit dat een uitbreiding van het Kruisherencomplex op de een of andere manier altijd wel ergens (tijdelijk) overlast bezorgd.
    Naar schatting 95% van de Maastrichtenaren zal het worst wezen of het Kruisherencomplex, via een loopbrug, wordt verbonden met het Stuersgebouw en er een 20 meter hoog gebouw op de binnenplaats van het Stuersgebouw zal verrijzen.
    Ongetwijfeld ontstaat er na deze geplande uitbreiding een prachtig vijfsterren hotel, dat zeker voorziet in de gewenste behoefte in Maastricht, en daarnaast ook een uithangbord zal zijn voor het hogere hotelsegment in Maastricht.

    Maar ja..... als je er vlak naast woont heb je daar wellicht een andere kijk op.
    Nu is het wel zo dat wanneer je er bewust voor kiest om in de binnenstad te gaan wonen, met al zijn voordelen, je ook weet dat er wel eens nadelen zullen zijn of komen.
    Bovendien is het Herdenkingsplein zelf ook geen historische plek, maar een plek waar de afgelopen decennia op grote schaal is gebouwd. Dus het is niet onlogisch dat aan de rand van dit terrein ook iets gebouwd zou gaan worden.
    Dat neemt niet weg dat ik wel begrip heb voor de buurtbewoners, maar feitelijk is het een kwestie van not in my backyard (Nimby), een term die verwijst naar het feit dat mensen vaak puur uit eigenbelang protesteren tegen de aanleg van wegen, spoorlijnen of gebouwen.
    En hoewel het dus gisteren een dialoogavond was en geen strikt formele politieke discussie, zal vroeg of laat de gemeenteraad een beslissing moeten nemen ten faveure van of de Oostwegel Collection of de buurtbewoners.

    Splijtzwam
    Gisteravond hoorde ik, ik moet bekennen dat de opmerking kwam vanuit een politieke hoek die ik niet zag aankomen, een aparte overdenking.
    Op het moment dat een belangengroepering in de laatste jaren op de proppen komt met adviseur Hub Smeets, weet je dat het debat gaat polariseren en uiteindelijk een gang naar de rechter de uitkomst zal zijn. Huub Smeets werkt als een splijtzwam tussen belangen.
    Ongetwijfeld zal Huub Smeets een belangrijke adviserende rol hebben en is er geen twijfel over zijn deskundigheid, maar - en dat zag je gisteren al - werkt dit niet verzoenend.
    De standpunten en argumenten volharden en uiteindelijk zit er geen compromis meer in en rest alleen een rechtsgang.
    Als de bewoners en toekomstige bezwaarmakers dit weten te bereiken, dan weten ze dat er voorlopig ook geen aanvang zal worden gemaakt met de uitbreiding/bouw en hebben ze (deels) hun doel bereikt.

    Of dit in het algemeen belang van Maastricht is dan wel Nimby-succes weet ik niet.
    Wat ik wel weet is dat de raadsleden de komende maanden of wellicht wel jaren over dit dossier uren zullen gaan debatteren, terwijl het de meeste Maastrichtenaren volledig koud zal laten.
    Last edited by Pier; 3 april 2024, 16:34.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Domeinvergaderingen Fysiek en Sociaal, dinsdag 2 april 2024.

    Vandaag zijn er 2 domeinvergaderingen.
    De agenda voor de domeinvergadering Fysiek is HIER te vinden.
    De agenda voor de domeinvergadering Sociaal is HIER te vinden.

    Uitbreiding Kruisherencomplex
    Traditioneel zijn de domeinvergaderingen van Fysiek het drukst bezocht.
    Ook vandaag is dit het geval.
    In voetbaltermen zou men nu zeggen “uitverkocht”.
    Dit komt mn. door het agendapunt 2 Dialoogavond aanvraag uitbreiding Kruisherenhotel.

    Tijdens deze dialoogavond is het de bedoeling dat belanghebbenden, denk aan de buurtbewoners en de indieners - zeg maar de Oostwegel groep - hun visie geven over de voorliggende plannen.
    Wat de plannen betreft verwijs ik kortheidshalve naar plannen zoals ze op dit moment voorliggen. (Zie HIER).

    Het zal niemand verbazen dat de buurtbewoners tegen de voorgestelde uitbreiding van het Kruisheren(hotel)complex.
    De buurtbewoners worden vertegenwoordigd door Maurice Janssen, bewoners van het Herdenkingsplein, en adviseur Huub Smeets, voormalig directeur Stadsontwikkeling van de gemeente Maastricht. Kortheidshalve verwijs ik naar hun gezamenlijke presentatie (Zie HIER).
    De bewoners benadrukken dat ze niet tegen uitbreiding van het hotel zijn, maar dat de uitbreiding wel moet voldoen aan diverse eisen van de bewoners.

    Inmiddels zijn de initiatiefnemers, Camille Oostwegel jr., en de architect Francine Houben aan het woord.
    Ze geven een presentatie die HIER te zien is.






    Last edited by Pier; 2 april 2024, 17:36.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Op zich is 't goed dat meer mensen het te weten komen en er over nadenken maar dan ook naar handelen.
    Minder afval op straat gooien en dan ook minder fijnstof veroorzaken zou er een van kunnen zijn.

    Na aanleiding van een vraag van een buur heb ik dan toch nog eens gelezen op DNS wat zij van mijn brandbrief hebben overgenomen.

    Ik noemde het in mijn brief onachtzaam herverdelen van die ongezonde fijne stof deeltjes, bacteriën en schimmelsporen.

    Maar ik gaf ook in mijn brandbrief enkele weblinks waarin dat duidelijk uitgelegd wordt dat er een gezondheidsrisico bestaat voor ons allemaal.
    Die weblinks liet DNS weg in hun kopie en plaatst daarvoor een link over een onderzoek van de Universiteit Wageningen die niet relevant is voor ons stedelingen.

    Dat is jammer want ik plaatste het in een bredere context echter DNS geeft daarmee de mogelijkheid tot het inzicht te komen als lezer dat het een beperkt risico is in de nabijheid van vee- en pluimveestallen.
    Ik gaf deze links hieronder!
    https://pollennieuws.nl/post/?permal...en-van-bijvoet
    en
    https://nl-nl.ecolab.com/articles/20...-fungal-spores


    Het ligt hier op straat in onze stad en niet in een stal op het platteland. En hier wordt het ook in ons leefmilieu herverdeeld door de bladblazers en stofzuigwagens.
    .
    Last edited by Antonius; 30 maart 2024, 07:43.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Copycats... De griffie had hem al doorgestuurd.
    Never mind. Bij uitzondering heiligt in dit geval het doel de middelen.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Copycats...

    de griffie had hem al doorgestuurd.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Geen idee waar jij het over hebt, want ik heb niemand een interview of foto gegeven.
    En lees ook geen DNS
    staat uitgebreid in dns de nieuwe partner van Mestreech oline ....mestreech online wordt ook vernoemt

    Alarmbrief over gezondheid bleef vertrouwelijk
    Het gaat over bacteriën en schimmelsporen alsook opgedroogde uitwerpselen van dieren. Die worden namelijk door de gemeentelijke schoonmaakploegen ’s ochtends vrolijk en onachtzaam verspreid.​
    Last edited by Ton.2014; 28 maart 2024, 12:11. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Geen idee waar jij het over hebt, want ik heb niemand een interview of foto gegeven.
    En lees ook geen DNS

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Antonius
    je staat vandaag in de nieuwe ster.. 28-03-2024

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    zo iets als waldorf & statler ?
    https://youtu.be/3aK-IZRGwUY
    We kunnen ergens blij zijn met Kitty ondanks dat ze soms langdradig is
    heeft ze haar huiswerk altijd op orde.
    alleen als ze haar punt gehaald heeft dan moet ze stoppen.
    en verder zie .de nieuwe ster van vandaag

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    zo iets als waldorf & statler ?
    https://youtu.be/3aK-IZRGwUY

    Leave a comment:

Bezig...
X