Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse gevelstenenrubriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Stichtingssteen P. Regout. Info gezocht.



    cette premiere pierre de fondation
    a été placee par mou(=n)sieur p. regout

    le 24 mars 1864 jour de son anniver(sai)re

    deze eerste (stichtings)steen is gelegd door de heer P. Regout
    24 maart 1864, op de dag van zijn verjaardag

    (NB. Opvallend is dat Petrus Regout niet op 24 maar op 23 maart jarig was)

    Deze steen zou tijdens recente sloopwerkzaamheden gevonden en meegenomen zijn van het Sphinxterrein.
    Heeft iemand die steen daar wel eens gezien? En zo ja, op welk gebouw, of lag hij gewoon ergens los?
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • #77
      In 1864 trekt Regout een niet nader aangeduid gebouw op aan de Boschstraat, waar later dat jaar een ernstig ongeluk plaats heeft tijdens de bouw. Mogelijk gaat het om het zogenaamde 'hooghuis', nr. 37 op de plattegrond in het WIAM-deelrapport nr. 5 (Het Sphinxterrein), pagina 38. Daar wordt het jaar 1865 vermeld, hetgeen heel goed het jaar van voltooiing kan zijn geweest.

      Opmerking


      • #78
        Natuurlijk heb ik ook al zelf al gezocht, en inderdaad, het Hoeg Hoes (1865-1939) zou kunnen (meteen naast de Penitentenpoort waar nu bioscoop Pathé verrijst.)



        Maar ...... een echt sluitend bewijs daarvoor heb ik nog niet kunnen vinden.
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #79
          Delpher heeft forse 'gaten' wat betreft Limburgse/Maastrichtse kranten. Misschien is er iets te vinden in het kaartsysteem van de Documentatie Limburg (Centre Céramique, 4e verdieping)? Of rechtstreeks nazien in de krant rondom die datum?

          Opmerking


          • #80
            Op 15 februari 1864 opende, volgens Maenen op pag. 64, de "Groete Bouw" haar deuren. We weten dat Regout er een gevelsteen in liet plaatsen, die later door zijn zoon Pierre II werd verwijderd. Zou het kunnen dat het deze steen is? Ik heb alle foto's die ik heb van het ex- en interieur van Sphinx bekeken en niets gezien.
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
              We weten dat Regout er een gevelsteen in liet plaatsen, die later door zijn zoon Pierre II werd verwijderd.
              Dat is voor mij nieuw. Waar komt die wetenschap vandaan?

              Overigens: de eerste steen (dus bij het begin van de bouw) is van 24-03-1864; dat is meer dan een maand ná de opening van de Groete Bouw op 15-02-1864.
              Beetje rare volgorde zou dat zijn.
              Kiek ins nao bove !
              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

              Opmerking


              • #82
                Jef, weet je meer van de steen, we denken dat deze steen ook wel eens in de vloer, gelet op de vorm zou hebben gelegen. Weet je ook of hij zeker in de fabriek werd gevonden. Zou het ook een cadeau kunnen zijn van hem zoals bijvoorbeeld bij een religieus pand (kerk?).
                Is het mogelijk dat je een foto plaats van de achterzijde en de zijkanten.
                Last edited by Toller; 16 juli 2015, 20:09. Reden: Aanvulling
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • #83
                  Jef, we hebben de site gevonden via Facebook en dan de foto's en tekst bekeken. De tekst is niet de juiste, eigenlijk helemaal verkeert. Het gebouw was namelijk bij de sloop eigendom van Regout. Hij had het teruggekocht van de gemeente en als opslag van zijn fabriek in gebruik. Is de sloper dezelfde als die van het Groene Hert?
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                    Jef, we hebben de site gevonden via Facebook en dan de foto's en tekst bekeken. De tekst is niet de juiste, eigenlijk helemaal verkeerd.
                    Toller, nou ben ik het even kwijt. Welke site bedoel je? en welke tekst zou niet juist zijn?

                    Ik heb die stichtingssteen zelf nog niet gezien, alleen één foto (zie #76)
                    De steen zou bij asbestsloopwerkzaamheden op het Sphinxterrein zijn gevonden (door wie, de precieze vindplaats en de naam van het sloopbedrijf, daar proberen we nu achter te komen).
                    Vragen over de steen zijn dus nog niet te beantwoorden

                    Je vermelde eerder nog dat je weet dat Regout in de Groete Bouw een gevelsteen liet plaatsen, die later door zijn zoon Pierre II werd verwijderd. Zou graag daar de bron van weten.
                    Lijkt wel verdacht veel op het verhaal dat de ronde doet over de gedenksteen bij kasteel Vaeshartelt.
                    Zie 'de mythe van Vaeshartelt', kijk hier
                    Last edited by Breur; 17 juli 2015, 09:24. Reden: MO-naam
                    Kiek ins nao bove !
                    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                    Opmerking


                    • #85
                      Jef, heb even met Breur alles op een rijtje gezet. De naam van de fotograaf ingevoerd op Facebook leverde de informatie met fotomateriaal en de prijs dat hij voor 1500€ te koop was. De fotograaf Jack Huntjens zegt met 100% zekerheid dat de steen uit de Groete Bouw komt. Wij betwijfelen dat. Wij denken dat de steen in een vloer heeft gezeten, gezien de schuine hoeken. Huntjens zegt dat de steen in een nis heeft gezeten naast de lijkenkamer. Volgens ons een l..verhaal. Het wegnemen van de gevelsteen van de Groete Bouw, zal ik morgen voor je onderbouwen.
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #86
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                        Toller, nou ben ik het even kwijt. Welke site bedoel je?
                        http://herkendesporenuithetverleden.blogspot.nl/

                        Opmerking


                        • #87
                          Ik heb even gekeken of de steen misschien geplaatst kon zijn door Pierre Regout, de oudste zoon van Petrus Laurentius, die werd geboren in 1828 ) en dus in 1864 36 is geworden. Hij was echter jarig op 24 februari en valt dus af.
                          Ik heb overigens een beetje moeite met de tekst op de steen en wel met 'à été placee'. De spatie tussen á en été is wel heel erg groot. Kan er ook nog iets anders hebben gestaan?
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 juli 2015, 08:19. Reden: aanvulling

                          Opmerking


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                            Ik heb overigens een beetje moeite met de tekst op de steen en wel met 'à été placee'. De spatie tussen á en été is wel heel erg groot. Kan er ook nog iets anders hebben gestaan?
                            Inderdaad, goed opgemerkt. Lijkt wel of er nog zo iets als een L te zien is.
                            Maar ja, dit is een foto van een (opgevouwen) foto. Misschien dat er meer duidelijkheid komt als ik de steen in 'natura' te zien krijg.
                            Last edited by Jef-VMG; 17 juli 2015, 12:55.
                            Kiek ins nao bove !
                            http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                            Opmerking


                            • #89
                              Ik kan mij niet voorstellen dat Regout een steen met taalfouten en wellicht een weggekapte taalfout heeft geaccepteerd.

                              Opmerking


                              • #90
                                Dat zou je inderdaad niet verwachten van een man van zo'n statuur.
                                Een steen vervangen is natuurlijk heel ingrijpend, maar het was wel een geaccepteerd verschijnsel dat fouten gewoon op dezelfde steen werden aangevuld of verbeterd door er over heen te kappen. Voorbeelden daarvan op gevelstenen zijn er meerdere.
                                Maar zelfs dat is niet gebeurd. Waarom niet? Wie het weet mag het zeggen.
                                Kiek ins nao bove !
                                http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X