Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse gevelstenenrubriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gevelstenenrubriek nr. 157

    De stichtingssteen van bioscoop Pathé



    kijk hier
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • over wansmaak valt niet te twisten

      De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

      Max Dendermonde

      Opmerking


      • Mogelijk, Jef, al stond het Bonnefantenmuseum er pas in 1995. Ik ben waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door een ander krantenbericht uit ongeveer dezelfde tijd, waarin een verwijzing stond naar Wesly's mooie kantoorpand 'in de knusse straatjes van de Maastrichtse binnenstad'. Dat doet mij meer denken aan Mestreech dan aan Wyck.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
          over wansmaak valt niet te twisten
          Vind ik ook Karel. Een grote "ónderein".

          Opmerking


          • Rond 1859 begon in Wijck pas de aardewerkfabriek te leven. Dus volgens mij gaat het toch om een ander huis waar Wesley over spreekt!
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
              Rond 1859 begon in Wijck pas de aardewerkfabriek te leven.
              Dat is een beetje kort door de bocht. De aardewerkfabriek van Clermont en Chainaye is in 1851 opgericht en eind december 1852 draaide zij op volle toeren en werkten er al 107 arbeiders. In 1855 waren het er 243. Er was toen een directeurswoning die met de tuin uitkwam op de de 'walgang' langs de Maas (de Stenen Wal). In 1859 veranderde de naam van het bedrijf in C.V. Guillaume Lambert et Cie.. 'C.V.' behoorde niet tot de initialen van de heer Lambert, maar betekende 'commanditaire vennootschap'. Deze firma veranderde haar naam op haar beurt in 1863 in (vertaald) de Maatschappij tot vervaardiging van fijn aardewerk, oftewel 'de Céramique'.

              Als met het door Wesly gebruikte en in 1859 gebouwde huis de Villa Jaunez bedoeld wordt, hebben we een probleem: A. Jaunez heeft slechts twee jaar als directeur-gérant de Céramique geleid en wel van 1863-1865. Er was nog een tweede Jaunez, namelijk Victor (een oomzeggertje?). Deze volgde de eerste in 1865 op en werd in 1902 benoemd tot lid van de raad van bestuur; hij overleed in 1916. Deze tweede Jaunez heeft de villa gebouwd (met de gevel naar de Maas), zodat die dus van later datum moet zijn geweest dan 1859. Is de journalist afgegaan op wat hem werd verteld, of op de feiten? Anders gezegd: had hij het jaartal juist?

              Het zou kunnen zijn dat het gaat om 'gebouw 1', het centrale kantoorgebouw van de Société Céramique, een vrijstaand groot wit pand van twee etages. Hier hebben aan het begin van de twintigste eeuw achtereenvolgens enkele directeuren gewoond. Het adres was volgens de adresboeken voor 1900 Hoge Barakken 1, in 1902 omgenummerd naar Hoge Barakken 6. Hier woonde te eniger tijd ook de portier Krull.

              Van geen van deze twee panden is in de literatuur een exact bouwjaar te vinden, dit ondanks het zeer grondige WIAM-rapport over de Céramique. Dat komt, omdat de firma in feite steeds in Belgische handen was en deze altijd archief en documentatie buiten bereik hielden. Ook in de pers is er weinig te vinden, de Céramique bracht zelden iets naar buiten.

              Als het om 'gebouw 1' gaat (de nummering komt van het WIAM-rapport), dan is dat volgens mij inderdaad tegen de vlakte gegaan. En die 'knusse straatjes van de Maastrichtse binnenstad' relateert een Maastrichtenaar natuurlijk aan Maastricht en niet aan Wyck. Maar wat, als de journalist niet zo thuis is in dat fijne verschil ? Dan waren er in Wyck ook wel wat kleine straatjes die inmiddels zijn verdwenen of gesaneerd, zoals het Wycker Grachtstraatje en de Ruiterstraat (nu min of meer het domein van Hotel Maastricht, of hoe het nu ook moge heten), In 't Heukske, het Meulenzäkske of Meuleke (lees het verhaal bij Renier Nafzger!), de Hoge Barakkenstraat en de Kazernestraat. In dat gebied waren er in de jaren 1920 (Nafzger) en mogelijk ook in 1989 romantische en pittoreske krotwoningen zat!

              Recapitulerend denk ik dat het mogelijk is, dat met het 'Wesly-kantoor' een gebouw in Wyck werd bedoeld, maar dan niet de 'villa Jaunez' aan de Stenen Wal, maar 'gebouw 1' op het Céramiqueterrein. Daar ik nog niet weet hoe mijn nieuwe scanner werkt, kan ik de foto niet toevoegen).

              Literatuur
              Société Céramique Maastricht, een industrieel-archeologische verkenning. Maastricht 1989. Deelrapport 3 van de Stichting Werkgroep industriële Archeologie Maastricht (WIAM), pp. 57, 59-60 en passim.
              Zie ook Delpher (Maastricht Jaunez).

              http://delpher.kbresearch.nl/nl/kran...mpeg21%3Aa0185 (Nafzger)
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 juli 2015, 15:04. Reden: redactie en aanvulling

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Het adres was volgens de adresboeken voor 1900 Hoge Barakken 1, in 1902 omgenummerd naar Hoge Barakken 6. Hier woonde te eniger tijd ook de portier Krull.
                Krul (met een L) uiterst rechts voor zijn woning omtrent 1915. Omtrent 1922 verhuist de familie Krul naar naar Lutterade.


                Opmerking


                • Dit is niet het gebouw dat ik bedoelde. De opmerking over Krul(l) was een citaat uit het WIAM-rapport en gaf geen datering. Mooie foto overigens. Dit is - als ik het goed begrepen heb - volgens hetzelfde rapport de hoofdingang van de Céramique. Dat 'torentje' boven de portiersloge zit vol isolatoren: voor telefoonlijnen of elektriciteit?

                  Zijn met deze postings overigens ook niet 'verdwaald'? Ging het niet om een 'U vraagt, wij vinden'- onderwerp van Toller?

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Zijn met deze postings overigens ook niet 'verdwaald'? Ging het niet om een 'U vraagt, wij vinden'- onderwerp van Toller?
                    Dit draadje heet "Maastrichtse gevelstenen". We zijn voor Jef opzoek naar het pand waar zich de gevelsteen van Regout, uit posting 79 zou hebben bevonden. De laatste hint/mogelijkheid was misschien het oude kantoorgebouw van Wesley, genoemd in posting 106. Zover ik kan nalezen, hebben we het kantoorpand nog niet gevonden. Dus wij dwalen niet af.
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • Oeps, het is duidelijk: IK ben de draad kwijt. Het gaat dus nog steeds om de 'blauwe' naamsteen waarover Jef een vraag plaatste in posting # 76 (niet 79). Click image for larger version

Name:	regoutsteen.jpg
Views:	160
Size:	87,1 KB
ID:	98632
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 juli 2015, 19:49.

                      Opmerking


                      • Gevelstenenrubriek nr. 158

                        Stichtingssteen P. Regout 1864

                        cette premiere pierre de fondation
                        a été placée par mou(=n)sieur p. regout

                        le 24 mars 1864 jour de son anniver(sai)re

                        kijk hier
                        Kiek ins nao bove !
                        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                        Opmerking


                        • Nieuwe engel in Maastricht.
                          Heeft iemand haar al kunnen ontdekken?



                          Volgende week meer in de gevelstenenrubriek.
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • Bij mij kwam dit voorbij op instagram:

                            De woorden die ons dreven schreven levens in het steen. Zij zingen onbewogen luid In gevels om on heen. "Onze poëtische buurt beschermengel"#maastricht #jekerkwartier #onthulling#zaterdag #pui#achterdeoudeminderbroeder 2 #kunst#plakaat #kunstenares#annevankooten #galerieik #ik #poëzie#henrilooymans #renecorten#janwillembertens #ludiek #creatief#buurt #poëtisch #beschermengel#insta_kunst @mtricht_com#interalter_maastricht#maastricht_vieu w#maastricht_jekerkwartier #caligraphie#schoonschrijven #gedicht

                            Opmerking


                            • Is deze vrouwelijke engel een brons of iets dergelijks en werpt zij/het een wisselende schaduw op de muur, of zijn beide geschilderd? Overigens, engelen zijn 'geest' dus onzijdig.

                              Opmerking


                              • Deze engel is van brons en het is er maar eentje.
                                Wat je op de muur ziet is de scherpe schaduw, vervormd door de hoogstaande felle zon.
                                De engel is met lange 'pennen' aan de muur bevestigd. Van twee zie je ook de schaduw: onder haar neus en een die vertrekt uit haar schaduwhand naar het aanhechtingspunt in de muur.
                                En gezien de uitvoering mag je toch wel spreken van een vrouwelijke engel, zo onzijdig ziet ze er niet uit
                                Kiek ins nao bove !
                                http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X