Zojuist heb ik voor de derde keer dit jaar een lifter opgepikt in Maastricht.
Ik laat mijn gedachten de vrije loop. Onder het rijden heb ik er nog maar eens over zitten peinzen.
De stelling waar E. eerder mee kwam dat er al jaren geen lifters meer zijn moet genuanceerd worden door mij.
Immers in 2004 schreef ik al het volgende:
Ook in Maastricht is het aantal lifters gedurende de zomermaanden groter, hetgeen zonder twijfel gedeeltelijk verklaard kan worden door de bijzonder aangename sfeer in de stad zelf en door de gunstige ligging in het internationale wegennetwerk. In 2004 nam ondergetekende bij zijn dagelijkse passage van de liftersplaats ongeveer eens per 10 dagen een of meerdere lifters waar.
Ik durf rustig de stelling aan dat er nog altijd gedurende een tiental weken in de zomerperiode dagelijks lifters te vinden zijn langs de E25 in Maastricht. De stad ligt ten ene male langs een zeer belangrijke verkeersader voor vakantieverkeer. Tevens weet ik vanuit mijn contacten met de studenten in Maastricht en van mijn eigen ervaringen op de liftersplaats dat met name Duitse studenten (die gewoonlijk geen OV-kaart hebben) de plek ook wisten te vinden.
Ik durf ook wel te stellen dat onder de lifters enigszins de gedachte gaat van, Maastricht, daar kan je liften, omdat toch redelijk breed bekend is dat tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Noord-Frankrijk Maastricht nog de laatste plaats is waar het doorgaand verkeer moet stoppen, hier voor stoplichten, dieper in Frankrijk voor de tolpoorten.
Men weet daarom ten ene male dat er mensen zullen zijn die de duim zullen strekken, ook als de verkeersveiligheid dat eigenlijk niet meer toelaat, of als dat veilig alleen nog maar kan op plaatsen waar men eigenlijk niet mag komen als voetganger. Wat ook altijd al eigen was aan het fenomeen.
Ik laat mijn gedachten de vrije loop. Onder het rijden heb ik er nog maar eens over zitten peinzen.
De stelling waar E. eerder mee kwam dat er al jaren geen lifters meer zijn moet genuanceerd worden door mij.
Immers in 2004 schreef ik al het volgende:
Ook in Maastricht is het aantal lifters gedurende de zomermaanden groter, hetgeen zonder twijfel gedeeltelijk verklaard kan worden door de bijzonder aangename sfeer in de stad zelf en door de gunstige ligging in het internationale wegennetwerk. In 2004 nam ondergetekende bij zijn dagelijkse passage van de liftersplaats ongeveer eens per 10 dagen een of meerdere lifters waar.
Ik durf rustig de stelling aan dat er nog altijd gedurende een tiental weken in de zomerperiode dagelijks lifters te vinden zijn langs de E25 in Maastricht. De stad ligt ten ene male langs een zeer belangrijke verkeersader voor vakantieverkeer. Tevens weet ik vanuit mijn contacten met de studenten in Maastricht en van mijn eigen ervaringen op de liftersplaats dat met name Duitse studenten (die gewoonlijk geen OV-kaart hebben) de plek ook wisten te vinden.
Ik durf ook wel te stellen dat onder de lifters enigszins de gedachte gaat van, Maastricht, daar kan je liften, omdat toch redelijk breed bekend is dat tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Noord-Frankrijk Maastricht nog de laatste plaats is waar het doorgaand verkeer moet stoppen, hier voor stoplichten, dieper in Frankrijk voor de tolpoorten.
Men weet daarom ten ene male dat er mensen zullen zijn die de duim zullen strekken, ook als de verkeersveiligheid dat eigenlijk niet meer toelaat, of als dat veilig alleen nog maar kan op plaatsen waar men eigenlijk niet mag komen als voetganger. Wat ook altijd al eigen was aan het fenomeen.
Opmerking