Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Done, de topictitel is nu veel beter: de ON vergankelijkheid van het liften!

    Heb trek om de liftbaarheid van m'n nieuwe stekkie richting A2/A79 te testen. Even heen en weer naar Heerlen en/of naar Geleen of Sittard morgen, wie weet...

    Opmerking


    • #77
      De nieuwe liftplek richting A2/Eindhoven en A79/Heerlen/Aachen lijkt TOP!

      Nog even herhalen waar het is. Tussen de kruising Meerssenerweg en Viaductweg en de N2 ligt nu een voldoende bemeten strook asfalt tussen de rijstroken in beide richtingen.

      Uitstekende zichtbaarheid voor optrekkend verkeer. Vaak langzaamrijdend verkeer bij enige drukte (op zondag al).

      Zo dicht mogelijk bij het kruispunt Meerssenerweg gestaan. Gebruik liftbord aan te bevelen.

      Eenmaal getest richting het noorden met bord A2. Drie minuten gewacht.
      Eenmaal getest richting Heerlen met bord Heerlen. Zeven minuten gewacht.

      Eenmaal testen geeft geen volledig uitsluitel uiteraard.

      De liftbaarheid van Maastricht naar noord en oost is nog altijd goed, voor Heerlen/Aachen waarschijnlijk zelfs beter. Nu de plek promoten!

      NB. Natuurlijk kan de situatie binnenkort weer wijzigen. De werken aan de N2/A2 zijn "dynamisch".

      Maastricht-Eindhoven (woonwerkverkeer) liftend?

      Opmerking


      • #78
        Maastricht-Eindhoven voor mijn woon-werkverkeer lijkt mij, incidenteel, en vooral in het zomerhalfjaar, haalbaar. De nieuwe liftplek op de Viaductweg is daarvoor uitstekend.

        Voor mij zou het plan de campagne dan zo zijn:

        06:50 ritje eigen auto naar de Viaductweg (vrij parkeren).
        07:00 plaatsnemen op de nieuwe liftplek op de Viaductweg met bord Eindhoven. Uiterlijk om 07:30 een rechtstreekse lift naar Eindhoven accepteren, met voorkeur voor een voertuig dat naar verwachting met bovengemiddelde snelheid zal rijden (bv. Mercedes, Audi, BMW etc.). Lukt dit niet dan is er geen nood, met eigen vervoermiddel is er nog voldoende tijd om zelf te rijden.
        08:30 aankomst Eindhoven, nabij de afritten Eindhoven, Valkenswaard en Veldhoven zijn bushaltes met respectievelijk 4, 6+ en 6+ bussen per uur richting werkplek (uiteraard is een rit tot dieper in Eindhoven mooi meegenomen).

        Het recept voor de terugreis had ik al eerder bedacht. In Eindhoven een bus naar het Floraplein, al decennia de beste liftplek richting Limburg. Een directe lift naar Maastricht hoeft dan niet perse, want er is minder tijdsdruk, tenminste als ik de hele avond voor mezelf heb.

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
          Maastricht-Eindhoven voor mijn woon-werkverkeer lijkt mij, incidenteel, en vooral in het zomerhalfjaar, haalbaar. De nieuwe liftplek op de Viaductweg is daarvoor uitstekend.

          Voor mij zou het plan de campagne dan zo zijn:

          06:50 ritje eigen auto naar de Viaductweg (vrij parkeren).
          07:00 plaatsnemen op de nieuwe liftplek op de Viaductweg met bord Eindhoven. Uiterlijk om 07:30 een rechtstreekse lift naar Eindhoven accepteren, met voorkeur voor een voertuig dat naar verwachting met bovengemiddelde snelheid zal rijden (bv. Mercedes, Audi, BMW etc.). Lukt dit niet dan is er geen nood, met eigen vervoermiddel is er nog voldoende tijd om zelf te rijden.
          08:30 aankomst Eindhoven, nabij de afritten Eindhoven, Valkenswaard en Veldhoven zijn bushaltes met respectievelijk 4, 6+ en 6+ bussen per uur richting werkplek (uiteraard is een rit tot dieper in Eindhoven mooi meegenomen).

          Het recept voor de terugreis had ik al eerder bedacht. In Eindhoven een bus naar het Floraplein, al decennia de beste liftplek richting Limburg. Een directe lift naar Maastricht hoeft dan niet perse, want er is minder tijdsdruk, tenminste als ik de hele avond voor mezelf heb.
          Dan is de kans groot dat ik je eens oppik op het Floraplein
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #80
            Ik ga er wel vanuit dat Roserije flexibele werktijden heeft, ic. niet precies om bijvoorbeeld om 09.00 uur aanwezig hoeft te zijn. Toch?
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #81
              Nee, ik heb geen flexibele werktijden.

              Opmerking


              • #82
                Wie weet er een goede carpoolsite voor binnen Nederland, met bijvoorbeeld 10+ ritten vanuit Maastricht naar Brabant?

                Aardig op dit gebied is een Facebookgroep, veel vragen van/naar Maastricht, meestal eenmalig.
                https://www.facebook.com/groups/73920130585/

                Opmerking


                • #83
                  2 minuten gestaan vanmorgen en een lift naar Eindhoven! Hoppa!

                  Opmerking


                  • #84
                    Proficiat, moge er nog vele volgen!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #85
                      Terugreis in 2h00m met 2 lifts. Voor herhaling vatbaar!

                      Opmerking


                      • #86
                        Of ik het glorieus moet noemen weet ik niet, maar collega’s konden het wel waarderen:

                        Gisteren ben ik maar eens liftend naar het werk in Eindhoven gedaan.

                        En, denk je dan, wat kost dat?

                        3 uur en 35 minuten, ongeveer ‘n uur langer als wanneer ik zelf rijd, en in tijd even lang als met het openbaar vervoer.

                        En, wat levert dat dan op?

                        Wel, je hoeft zelf niet te rijden. Je komt daardoor wellicht ook fitter op het werk aan. Een praatje met onbekenden maken is leuk.

                        En – leuk meegenomen – je steekt die dagelijkse kilometervergoeding in je eigen zak. Zolang er chauffeurs zijn die je oppikken.

                        Was je niet bang om te laat op het werk te komen?

                        Nee. Ik weet hoe lang het duurt om naar Eindhoven te komen. Dus ik sta op tijd op mijn liftplekje met een groot, nieuw bord EINDHOVEN. Ik kan daar een half uur blijven maximaal. Als ik dan geen chauffeur heb, dan staat mijn auto nog om de hoek en ben ik gewoon op tijd. En, ik stap alleen in als de rit rechtstreeks naar Eindhoven gaat.

                        Eindhoven is een grote stad. Hoe weet je zeker dat je er dan toch op tijd bent?

                        Elke auto verlaat een snelweg via een afrit. Bij de afritten die ze kunnen nemen rijden Eindhovense stadsbussen. Vanaf de afrit duurt het daardoor maximaal 30 minuten om op het werk te komen. Dat is maximaal een kwartier langer als wanneer ik zelf door de stad rijd. Voor de bussen zijn soms eigen stroken aangelegd.

                        Hoe beviel het, liftend naar je werk?

                        Goed. Het was overigens niet de allereerste keer. Wel de eerste keer naar Eindhoven. In het verleden woonde ik dichter bij mijn werkplek. Toen ben ik al wel een paar keer liftend gegaan.

                        Voor herhaling vatbaar?

                        Ja, dat wel, maar niet voor dagelijkse herhaling. Daarvoor kost het wat veel tijd. En ik logeer vaak bij bekenden in Eindhoven, zodat ik zowiezo al minder hoef te reizen. Ik heb dan mijn logeerspullen bij me en vaak ook mijn fiets. Om dat allemaal liftend mee te nemen wordt wat lastig.

                        Op donderdag en soms op vrijdag ga ik heen en weer naar Eindhoven. Die dagen zijn het meest geschikt. Maar het is van factoren afhankelijk: afspraken met collega’s en klanten, weersomstandigheden. De dagen worden korter, hoe goed liftbaar zijn de wegen dan? Maar daar heb ik wel mijn methodes voor. Een liftbord kan je bijschijnen en de wegen zijn vaak toch al goed verlicht. Ik heb gisteren nog een mooie heldere led-lamp gekocht: compact maar met veel lichtafgave. Kan ook handig zijn voor het liften in Polen. Maar goed, daar gaat het nu natuurlijk niet over...

                        Je had het over een liftplekje in Maastricht. Hoe zit dat precies, er wordt daar een tunnel gebouwd en de oude liftersplaats is weg?

                        Kan je Maastricht dan nog wel makkelijk liftend verlaten?


                        Het lijkt wel of ze met het tunnelproject rekening met mij hebben gehouden, want er is een plek waar het makkelijk liften is. Ik heb die plek nog niet zo vaak gebruikt, maar de eerste ervaringen zijn zeer gunstig. Het lijkt er bijna op of het makkelijker liften is zonder de officiele liftersplaats, als met. Ik heb ook altijd gezegd, een officiele liftersplaats hoeft er niet te zijn, maar wel graag een plek waar iemand die dat wil makkelijk zou kunnen liften.

                        Goh, dat klinkt leuk, kan je er nog iets meer over vertellen?

                        Ja, ik heb sterk de indruk dat het nu makkelijker is om richting Heerlen en verder naar Duitsland te liften. Dat is zeer handig voor sommige van de Duitse studenten. De oude liftersplaats was voor de richting Heerlen eigenlijk niet zo heel goed. Maar het was wel een bekende plek. Het nieuwe plekje moet nog ontdekt worden denk ik.

                        Ik heb een concrete aanwijzing dat het liften op het nieuwe plekje makkelijker is. Ik houd namelijk alles bij, en zo kan ik nu zien dat ik op het nieuwe plekje maar 7 seconden heb staan wachten voor iedere kilometer van de liften die ik daar kreeg. Op de oude liftersplaats was dat toch wel 12 seconden. Dat scheelt maar 5 seconden, maar op de afstand Maastricht-Eindhoven betekent dat per reis toch een tijdswinst van gemiddeld 6 minuten. Maar laat ik er niet op vooruit lopen: ik baseer mijn ervaring op de nieuwe plek op slechts drie keer gebruiken.

                        Opmerking


                        • #87
                          Het wordt, geloof ik: tijd voor een lifttax !

                          Opmerking


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                            Terugreis in 2h00m met 2 lifts. Voor herhaling vatbaar!
                            Zat toevallig in Eindhoven gisteren.. en de koningin ook zag ik, die blauwe koninklijke bus reed voor me
                            Fallor ergo sum

                            Opmerking


                            • #89
                              Breur, ik zat meer te denken aan het een witte spuitbus. Daarmee brengen we dan het woord LIFTERSPLAATS aan op de nieuwe plek. De letters komen boven elkaar te staan, ongeveer zoals je in sommige plaatsen in Frankrijk ziet bij betaald parkeerplaatsen langs de weg PAYANT (betaald).

                              Zoals hieronder.



                              Ps. LIFTERSPLAATS PAYANT?

                              Opmerking


                              • #90
                                Zojuist had ik een lift van Heverlee naar Argenteau, met fiets. Daarbij was het weer eens handig dat ik de Poolse taal half beheers.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X