Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Liftervaringen

    Het lijkt mij eigenlijk een hoop gehannes om via zo'n liftcentrale te liften. Elke impulsiviteit weg en een soort aangepaste 'dienstregeling'. Dat het veiliger zou zijn, is misschien wel een argument als je als meisje/vrouw alleen reist.

    Ikzelf heb slechts een enkele keer gelift, in het buitenland, meestal met een vriendin en dan kleine stukken. (Hadden we weer eens onderschat waar dat wandelpad uit zou komen en wilden we graag terug naar 'huis' voor een Ricard en een voetenbadje).

    Ik heb in mijn leven tal van jonge lifters meegenomen als ze niet te ongelukkig stonden en ik niet al tegen de zeventig kpu zat. Het was soms geweldig lachen geblazen, want hoe krijg je twee jongelui met enorme rugzakken in godsnaam in een 2-deurs Mini gevouwen? In later jaren nam ik vaker de kinderen van vrienden mee die terug naar de uni gingen. Ik ben inmiddels wat ruimer gemotoriseerd, maar een lifter heb ik in geen jaren in de wagen gehad. De laatste was een mij bekende jongeman van 28, die in een koude winternacht van Ohé en Laak naar het station in Maastricht wilde, anderhalf jaar geleden. Ik zit gewoon niet meer zo vaak op de (lange) weg.

    Zou ik, indien dat wél het geval was, nog steeds mensen meenemen? Ik denk van wel. Wie stopt kan altijd even een praatje maken om te sonderen wat hij in huis haalt (desnoods met de centrale deurvergrendeling er op). Bevalt het niet, dan is het een kwestie van optrekken en wegwezen. Vanuit de lifter gezien vind ik die tip van vragen op een parkeerplaats of benzinestation, met aandacht voor een het nummerbord, heel waardevol. En verder kun je je als chauffeur en als lifter met al die sociale media tegenwoordig stukken veiliger voelen dan decennia geleden.

    Teruggaand naar het uitgangspunt van deze discussie ben ik van mening dat een liftersplaats nog altijd een functie heeft, minder gevaarlijke situaties veroorzaakt en tal van mensen met een smalle beurs - van scholier tot AOWer - voort kan helpen. En verder is er al eeuwenlang de gepassioneerde alternatief reizende, vaak een goede reisgenoot en blikopener. Die subcultuur mag niet verloren gaan. Op naar het A2-kantoor met wat aardige spandoeken!

    Opmerking


    • #32
      Liftervaringen 2.

      Zelf heb ik privé nooit gelift. Wel achterop een fiets gesprongen. In militaire dienst kreeg ik wel vaker een lift. Ik was in uniform en dat gaf blijkbaar vertrouwen. Lifters heb ik wel vaker meegenomen, als ik voor zaken het land in moest. Dat ging altijd goed en had ik wat aanspraak. Een keer heb ik mij vergist: een publieke vrouw in de auto. Die wilde niet echt ver meerijden.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Zelf heb ik privé nooit gelift. Wel achterop een fiets gesprongen. In militaire dienst kreeg ik wel vaker een lift. Ik was in uniform en dat gaf blijkbaar vertrouwen. Lifters heb ik wel vaker meegenomen, als ik voor zaken het land in moest. Dat ging altijd goed en had ik wat aanspraak. Een keer heb ik mij vergist: een publieke vrouw in de auto. Die wilde niet echt ver meerijden.
        En verder,..........verder,......was je bang?
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
          En verder,..........verder,......was je bang?
          Natuurlijk niet Parel; heb nog een goed gesprek gevoerd en haar een kopje koffie aangeboden. Wel heb ik een uur lang het portierraampje moeten laten openstaan. Haar charmegeur was bijna niet te verdrijven.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Natuurlijk niet Parel; heb nog een goed gesprek gevoerd en haar een kopje koffie aangeboden. Wel heb ik een uur lang het portierraampje moeten laten openstaan. Haar charmegeur was bijna niet te verdrijven.
            Alle puzzelstukjes vallen in mekaar, je autoraampje staat nog open.
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #36
              Als lifter heb ik wel eens een kruispunt met zo'n dame gedeeld... beide met de duim gestrekt en beide uit op "een ritje".

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                Als lifter heb ik wel eens een kruispunt met zo'n dame gedeeld... beide met de duim gestrekt en beide uit op "een ritje".
                Dat ritje,.....in de auto toch?
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking


                • #38
                  De rit van mijn leven zou ik bijna zeggen. Drie ritten die dag gehad, 800 kilometer in 7 uur tijd.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                    Het lijkt mij eigenlijk een hoop gehannes om via zo'n liftcentrale te liften. Elke impulsiviteit weg en een soort aangepaste 'dienstregeling'. Dat het veiliger zou zijn, is misschien wel een argument als je als meisje/vrouw alleen reist.
                    Pak ik het topic weer op, daar er wel wat ruis was geplaatst.

                    Zo'n gedoe is dat echt niet Clio... de liftcentrale

                    Ik ken het zelf al sinds 1994 uit duitsland, waar men een dergelijke deelname en delen der kosten onderling goed regelde. Ja ook meedelen aan de reiskosten van de autobezitter zelf qua benzine of diesel was een optie die jou voor minder dan een 15 euro BLOKKER treinkaartje van München naar Berlin vervoerde. (het werkt nog steeds)

                    Vergis je niet inzake de veiligheid, daar zijn niet enkel bedenkingen voor meisje en vrouw, dat geld voor allen.
                    Dus zo'n geregelde afspraak is een pluspunt.
                    Ook de verzekering van de automobilist (inzittenden verzekering) telt.

                    Wat gebeurd er namelijk, jij automobilist bent niet meer anoniem maar geregistreerd bij de centrale en de liftende passagier idem dito. Klachten kunnen dus ook zonder meer goed geregeld worden. (Dergelijke afspraken gelden voor beiden en levert een respectvol gedrag op tijdens de reis)
                    Dat is wel degelijk iets anders dan de vrijheid om je duim op te steken en op goed geluk of met eigen risico te reizen maar heeft dus niets met sollicitatie van doen.
                    good god what trash did I pick up (not again next time ? )
                    De vraag naar een liftstopplaats van Roserije is gezien het ontwarren van gevaarlijke verkeersknooppunten met de huidige drukte op de wegen onhaalbaar.
                    De transit, dus de tunnel A2 oplossing, past niet met een bordje Utrecht herkennen vanuit de auto.
                    Enkel al de te impulsieve rem bedienen van je auto levert een file in ons huidig verkeer.
                    Flowcontrol is het middel files te voorkomen...
                    Dat wetende organiseer je reizen en lift opties a.u.b. zelf en niet op een overbelast knooppunt.
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking


                    • #40
                      > De vraag naar een liftstopplaats van Roserije is gezien het ontwarren van gevaarlijke verkeersknooppunten met de huidige drukte op de wegen onhaalbaar.

                      Ik zie dat anders. Je geeft aan dat een liftersplaats in combinatie met een snelwegtunnel niet haalbaar is. Dat klopt, maar die combinatie is niet nodig. De liftersplaats kan namelijk zonder meer op het onderliggend wegennet worden aangebracht.

                      Mag ik nog even terugkomen op de liftcentrales?

                      Wat doe jij als jouw chauffeur niet op komt draven of op een laat moment afzegt. En heb je dit wel eens meegemaakt. Ik weet dat dit gebeurt. Je maakt jezelf afhankelijk van enkele chauffeurs met als voordeel een goed paspoort / profiel, met als nadeel dat je de potentie van de duizenden automobilisten op de weg onbenut laat.

                      Zoals reeds gezegd, er zijn veel trajecten waarop de liftcentrale niet eens een alternatief is, want er is geen aanbod.

                      Ik weet niet hoe ik ooit via een liftcentrale had kunnen regelen van Epiez-sur-Chiers naar Bemelen. Maar toen ik daar was en mijn duim strekte nam de 8e passerende chauffeur mij mee.

                      Liften is eenmaal een puur persoonlijke keuze. Een ander kan niet bepalen welke risicoperceptie je hebt in relatie tot de afweging van voor- en nadelen van een reismethode. Er is een periode geweest dat ik het leuk vond om 700 km met tien chauffeurs te doen. Dat kan alleen en bij uitstek liftend!

                      > en op goed geluk of met eigen risico te reizen

                      Ja, heel geinig natuurlijk. Ook ik was belangstellend naar vermeende risico´s en heb ook twee studies daarvan van de Bundeskriminalamt en California Highway Patrol doorgenomen. Dat heeft mij geholpen om mijn eigen conclusies te formuleren en te trekken. Op dit vlak zijn er inderdaad zaken wezenlijk anders voor mannen dan voor vrouwen. Als man zie ik het dan als mijn taak om vrouwen veilig met de duim over ´s lands wegen te laten reizen. Het is een bekende strategie: samen liften!

                      En zo is dat.
                      Last edited by Roserije; 12 augustus 2012, 22:17.

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                        (...)
                        Ook de verzekering van de automobilist (inzittenden verzekering) telt.
                        (..)

                        Misschien is het een beetje off-topic, maar een inzittendenverzekering heeft geen enkele (toegevoegde) waarde op een normale WA of All Risk verzekering (al heten deze verzekeringen momenteel anders)

                        De inzittendenverzekering beschermt, in tegenstelling tot hetgeen door de benaming wordt gesuggereerd, de inzittende (financieel in het geval van een ongeluk) niet in het bijzonder.
                        Dit is een van de grootste melkkoeien van de verzekeringbranche :(

                        Ook al kost de verzekering geen kapitaal, hij is volstrekt overbodig!

                        Overigens is mijn ervaring (op feestjes en partijen) dat wanneer ik dit verwoord, niemand dit gelooft.
                        Ik vind het prima en ik weet, ook uit ervaring, dat het geen enkele zin heeft om mensen te proberen te overtuigen.
                        De verzekering kost niets en daarom redeneert (vrijwel) iedereen "Baat het niet, het schaadt ook niet" en "die Pier kan mij nog meer vertellen".

                        Het is maar een tip en lees de kleine lettertjes maar eens héél goed....
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          Misschien is het een beetje off-topic, maar een inzittendenverzekering heeft geen enkele (toegevoegde) waarde op een normale WA of All Risk verzekering.
                          U heeft volkomen gelijk, heer Pier. Het 'baat het niet, het schaadt ook niet'-principe heb ik gehuldigd tot een jaar of vijftien geleden, toen het mij persoonlijk begon te schaden in de portemonnee. Dat ik een schoonzus in de verzekeringsbranche had, hielp wel in de besluitvorming.

                          Opmerking


                          • #43
                            Ja hee, Roserije
                            Zoals je argumenteerd, zo kun je ook alles bekritiseren en scenario's bedenken waarom iets niet zou werken, hetgeen al jaren aantoonbaar wel werkt in Duitsland.

                            Zoals ook het scenario welk je schrijft indien de chauffeur niet komt opdagen kun je ook met de vinger en wel een lift te hebben gekregen toch nog pech hebben.

                            Mag ik het liften vanuit het oogpunt van de student even oppakken 20 jaar geleden?
                            Velen hadden het niet breed en waren er op aangewezen.
                            Moet je nu toch eens kijken op de universiteiten! Die hebben zich allemaal georganiseerd en rijden samen. (de initiële doelgroep heeft zich allang georganiseerd dus)
                            Vandaar de stelling organiseer je.
                            Maar je mag voor mij gaan staan en de duim ophouden, geen enkel probleem.

                            Pier,
                            Dat las ik ook eerder, maar voor het voorbeeld dat ik gaf uit duitsland, van de mittfahrzentrale.de geldt juist die verzekering als "Haftungsbeschränkungserklärung".

                            -Idem het geval dat een vier persoonsvoertuig niet 5 personen mag vervoeren
                            -Idem dat je de personen in je voertuig moet aanwijzen de gordel te dragen (anders is de bestuurder fout en kan een boete krijgen)
                            -En nog zo enkele van die dekkingen die je met de "zogenaamd" inzittenden verzekering hebt die echter niet ten goede komen aan de inzittende zelve maar een bescherming zijn voor de autobestuurder.
                            Als ik daar verkeerd geïnformeerd ben graag uw advies.

                            met vriendelijke groet
                            Iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afdanking
                            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                            Opmerking


                            • #44
                              Het spijt mij, maar ik heb mijn eigen motivaties en heb nooit aan een universiteit gestudeerd.

                              Acht jaar geleden vertelde mij een reizigster dat haar chauffeur via liftcentrale niet op was komen dagen. Ze kon haar reis dus niet maken.

                              Negen jaar geleden ging ik op vakantie naar Polen. Vanuit Oost-Duitsland had ik een nachttreinreservering tot Warschau, daarvoor zou ik met het goedkope Duitse stoptreinticket reizen. Maar door omstandigheden (eigen fout..) was ik te laat vertrokken. Liften was het alternatief en ik was uiteindelijk bijtijds en haalde de nachttrein.

                              Hierbij de resultaten van mijn bevindingen voor liftend reizen vanuit Maastricht in de huidige situatie van de zomer van 2012.

                              Richting Utrecht
                              > beste legale plaats. Terblijterweg / Geusseltplein. Weinig ruimte om te stoppen, maar wat moet, dat moet.
                              > beste illegale plaats. A2 onder de brug van station Randwyck. De locatie is te voet zeer slecht bereikbaar. Zeer ruime en brede vluchtstrook bij Vmax 50.

                              Richting Luik
                              > beste legale plaats. Oprit Europaplein aan het einde van de Sint Gerardusweg (als vanouds)
                              > beste illegale plaats. Uitvoegstrook werkverkeer N2 ter hoogte van tijdelijke voetgangersbrug ter hoogte van de Frankenstraat. De locatie is te voet vrij goed bereikbaar. Voldoende ruimte om te stoppen, Vmax 50.

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                                Het spijt mij, maar ik heb mijn eigen motivaties en heb nooit aan een universiteit gestudeerd.
                                het gaat buiten deze discussie om, maar staat vast dat ik helemaal niet zinspeelde op iemands opleiding en of achtergrond.
                                het moet ook duidelijk zijn dat ik liften / lifters en die "lege blikken op wielen" een beetje opvullen toch zeer positief tegenover sta.

                                vraag en antwoord kan een nieuw idee opleveren,
                                maar de illegale op - pik - plaats noemen is koren op de molen van die welke de regels 101% willen toepassen
                                geen voetgangers op de autoweg of autosnelweg.

                                mvg
                                Iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afdanking
                                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X