Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ik rijd zodadelijk ook maar weer naar Maastricht. Ik zal goed opletten waar ik nog kansen zie om de duim te strekken.

    Het mooie van de liftersplaats was nu juist dat je wist dat je daar kon en mocht staan. Maar als ik wil liften zal ik mij niet inhouden.

    Als ze het verrekken de geste te doen om in een liftplaats te voorzien dan ga ik gewoon OP de N2 of A2 staan.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      't zal wel aan mij liggen, maar ik vind 't stukje van Wim nogal lastig lezen
      Ik had er niet zo veel moeite mee, Olijfje.

      Opmerking


      • #18
        Denk dat je beter een 'liftersforum' kunt zoeken voor je hobby, kunnen jullie met zijn 2-en denken over the old good times.

        Hier ga je het antwoord niet vinden.

        Om een en ander duidelijk te stellen: ik zal nooit of te nimmer een lifter meenemen. Ze zien er 99% van de gevallen uit als zwervers en staan op het punt je te beroven.

        Niet mee eens dat mag. Ik adviseer je te gaan liften in Eysden - mocht daar plek zijn.
        Last edited by ; 9 augustus 2012, 20:25.

        Opmerking


        • #19
          Leuke discussie

          Ik vind de discussie leuk, omdat dit een voor mij totaai onbekende wereld is.
          Ik heb nog never nooit gelift en, eerlijk gezegd, ook nog nooit een lifter meegenomen.
          Misschien had ik dit wel eens moeten doen.

          Maar, als ik als leek nu een lift zou willen naar Utrecht, dan zou ik bij McDonalds gaan staan.
          Of is dit not done?
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
            Denk dat je beter een 'liftersforum' kunt zoeken voor je hobby, kunnen jullie met zijn 2-en denken over the old good times.

            Hier ga je het antwoord niet vinden.

            Om een en ander duidelijk te stellen: ik zal nooit of te nimmer een lifter meenemen. Ze zien er 99% van de gevallen uit als zwervers en staan op het punt je te beroven.

            Niet mee eens dat mag. Ik adviseer je te gaan liften in Eysden - mocht daar plek zijn.
            Equinox dat ik Roserije antwoord geef wil nog niet zeggen dat ik ook een lifter ben ,in tegen deel zelfs .
            Ook ik neem nooit een onbekenden lifter/ster mee ook niet met korten rokjes .
            Ben het zelfs in groten lijnnen met u eens wat liften en lifplaatsen betreft.
            Maar ieder heeft ook zijn recht op zijn/haar hobby of reis manier.

            Tja olijfje niet iedereen kan zich perfect en foutloos schriftelijk uitdrukken
            maar wees gerust ik schaam me er niet voor en kan ook tegen die kritiek en neem deze ook nooit iets kwalijk om die kritiek (zolang men het maar begrijpt)
            Ik leer er alleen maar van

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
              Ze zien er 99% van de gevallen uit als zwervers en staan op het punt je te beroven.
              Vreselijk. Je liegt dat je barst. Maar mijn zegen heb je, graag de wetenschappelijke onderzoekingen overleggen waaruit een en ander blijkt.

              Hoe ziet een zwerver er eigenlijk uit. Dat bepaal jij zeker naar jouw eigen maatstaven.

              Maar je hebt ongelijk.

              Hoe weet jij eigenlijk hoe lifters er uit zien, immers volgens jou zijn er al jaren (eeuwen) geen lifters meer. Je etaleert een grote kunde over hoe lifters eruit zien. Maar ik herken mijzelf daar totaal niet in. En nog nooit heb ik iemand horen zeggen dat ik eruit zie als een zwerver. Dat ik tot die 1% behoor geloof ik al helemaal niet. Kortom, het is jouw persoonlijke keuze om het fenomeen op deze manier te typeren. Vreemd, maar dat is slechts de smaak die ik persoonlijk op mijn tong krijg. Ik pas ervoor om mijn eigen mening als grote waarheid te verkondigen.

              Het kan haast niet anders of jij hebt diepgewortelde principes. Die mag en kan je hebben. Maar ik heb die ook.

              Je bereikt er echter niets mee. Wat wil je? Dat niemand zijn duim strekt? Vertel me op welke manier dat een verrijking is voor de samenleving? Ik zal aandachtig luisteren, ik beloof het je plechtig. Maar ik weet ook dat ik er mijn eigen mening over heb. Bovendien weet ik dat ik verstand van zaken heb.

              Pier.

              Liften bij Mc Donald's op het Geusseltplein. Ik neem hem mee.

              En is dit not done?

              Men kan stellen dat liften in de huidige maatschappelijke context not done is. Dat kan. Het maakt mij niet perse vrolijk, maar als het zo is, dan is het zo. Mij heeft het er nooit van weerhouden om mijn vleugels uit te slaan. Om het vrije reizen. Om de sociale interactie. Gewoon, omdat het kan. Ik heb nooit begrepen waarom men zo vaak types als Equinox tegen komt, die fel op het thema invliegen. Mijn mening is dat wij toch allemaal mensen zijn die deel uitmaken van een samenleving. Ik geloof niet in suprematie, uitsluiting of absolute waarheden. That's it.
              Last edited by Roserije; 9 augustus 2012, 23:54.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                Maar ieder heeft ook zijn recht op zijn/haar hobby of reis manier.
                Heerlijk! High five Wim!

                Opmerking


                • #23
                  Hallo Klaas,

                  Iedereen moet zijn eigen kunstje doen. Youp van 't Hek heeft het jaren lang gedaan, wekelijks. Van alle onderbuikgevoelens die er leven heb ik persoonlijk geen last. Bovendien heb ik er zin in.

                  Hierbij een interview bij BNN radio 1 met mij van een kleine vijf jaar geleden.

                  http://www.franknature.nl/hitchhike/radio1bnn.mp3

                  Voor de statistiek

                  Kilometers 60000
                  Chauffeurs 1100
                  Gemiddeld 50 km
                  Minimaal 500 mtr, maximaal 1040 km
                  Voormalige liftersplaats Maastricht ca 60 keer
                  Oprit Europaplein richting Luik ca 15 keer
                  Via Regiaplein richting Brussel 3-4 keer
                  Chauffeur man 85%
                  Chauffeur vrouw 15%
                  Percentage dat lifter meeneemt in Nederland (methode: netjes vragen aan de pomp of elders op verzorgingsplaats) 40%. Man 75%, vrouw 25%. Op basis van dit gegeven vraag ik meer mannen dan vrouwen.
                  Tankstation Het Anker bij Born (laatste tankstation boven de vork A2 - A76) 75% richting Heerlen-Aken, 25% richting Maastricht-Luik.
                  Tip bij rondvragen op druk tankstation. Plaats of naam garage staat meestal vermeld op kentekenplaat. Geeft indicatie over bestemming auto. Gericht vragen.

                  Etcetera.

                  Groeten
                  Frank.

                  Opmerking


                  • #24
                    Ik heb altijd veel gelift. Dat moest ik ook wel toen ik als student o.a. in Amsterdam woonde. Eind jaren '70 en begin jaren '80 heb ik het over. Ik was niet de enige die de duim omhoog stak, bijna elke student deed dat. Barstensvol stond het op de bekende liftersplaatsen in Nederland. Je werd ook makkelijk meegenomen want de mensen die je meenamen hadden vroeger óf zélf gelift, óf hadden kinderen die ook liften. Ik heb heel wat leuke en minder leuke anekdotes over mijn lift ervaringen die tot Parijs (4x) en Barcelona (3x) reiken.

                    Door het invoeren van de O.V. jaarkaart is aan de lifterscultuur een einde gekomen en leid deze cultuur een kommervol bestaan. Alweer een alternatieve jeugdcultuur die helaas niet meer is.

                    Ik heb 12 jaar met de auto gecarpoold tussen Tricht en Sittard en kan zeggen dat het écht opviel als ik op de bewuste plaats nog een echte lifter zag staan (je weet wel, met bordje en rugzak) als je nog iemand zag staan was het meestal iemand die er dagelijks stond en daar door een collega werd opgepikt.

                    Vandaar dat ik het begrijp dat deze liftersplaats geen hoge prioriteit heeft in het A2 project.

                    Waar ik me enorm aan stoor is dat op dit forum vaak mensen opduiken die alleen maar hun eigen zaak willen bepleiten en zélf niets toe te voegen hebben aan dit forum. Als een discussie dan zo'n ordinair niveau als deze discussie bereikt, houd het op en verlies ik elke vorm van sympathie voor de poster(s).

                    Een MO onwaardige discussie is dit geworden. Wat mij betreft mag de gehele discussie in de prullenbak.

                    Bij deze,
                    Rob

                    Opmerking


                    • #25
                      Leuk, dit! Die statistiek is ook interessant; maar kun je ook een indicatie geven van de gemiddelde wachttijd in Maastricht? Eigenlijk ook wel jammer dat zo'n plek verdwijnt.

                      Ik heb pas 1 keer geprobeerd te liften. Toen was ik met een megakater op zondagochtend mijn weg aan het banen naar een klein dorpje in het heuvelland waar mijn ouders wonen. Mijn verwilderd voorkomen heeft er toen waarschijnlijk toe geleid dat ik niet werd meegenomen.

                      Lifters meenemen doe ik maar zeer mondjesmaat. Ik heb wel eens een wandelend koppel in Frankrijk meegenomen. Ook neem ik geregeld Lucy mee, maar of dat telt?

                      Anyway, leuk! Als ik je eens zie staan zal ik mijn rode bolide natuurlijk stoppen.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                        I
                        Waar ik me enorm aan stoor is dat op dit forum vaak mensen opduiken die alleen maar hun eigen zaak willen bepleiten en zélf niets toe te voegen hebben aan dit forum. Als een discussie dan zo'n ordinair niveau als deze discussie bereikt, houd het op en verlies ik elke vorm van sympathie voor de poster(s).
                        Ware woorden. Wie de schoen past, trekke hem aan.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                          (....)

                          Waar ik me enorm aan stoor is dat op dit forum vaak mensen opduiken die alleen maar hun eigen zaak willen bepleiten en zélf niets toe te voegen hebben aan dit forum. Als een discussie dan zo'n ordinair niveau als deze discussie bereikt, houd het op en verlies ik elke vorm van sympathie voor de poster(s).

                          (...)
                          Dat is een probleem dat je met een open forum niet kunt tegenhoude, helaas!
                          Ik ben het wel met je eens overigens.

                          De mensen die het betreft zijn meestal ook op andere forums actief en ze zijn gelukkig wel bekend.

                          @roserije
                          Een leuk interview van "de koning van de lifters".
                          Ik zal eens meer aandacht aan het fenomeen schenken als ik onderweg ben.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            Leuk, dit! Die statistiek is ook interessant; maar kun je ook een indicatie geven van de gemiddelde wachttijd in Maastricht?
                            Burgemeester,

                            In de periode 2003-2010 ben ik 72 keer liftend vanaf de liftersplaats Maastricht vertrokken. De gemiddelde wachttijd was 16 minuten en de gemiddelde lift was vanaf dat punt 78,4 kilometer lang. Kortste 3 kilometer tot tankstation Kruisberg bij Meerssen, want ik was op weg naar Meerssen. Langste 265 kilometer naar een tankstation langs de A28 ter hoogte van Staphorst, op weg naar Groningen. Chauffeur, uit Amby, was op weg naar Leeuwarden.

                            De liftersplaats was goed voor gemiddeld 56,0% van de totale afstand van een reis die ik liftend deed.

                            Mijn liftroutes in de Benelux en directe omgeving



                            In de Euregio



                            Maastricht en directe omgeving



                            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            Eigenlijk ook wel jammer dat zo'n plek verdwijnt.
                            Waarschijnlijk is het een moeite van niks om straks (na 2016) weer zo'n fijne plek in te richten. Voor de "tijdelijke" situatie geldt dat lifters uit moeten wijken naar marginale, illegale en/of gevaarlijke plekken op of nabij de N2 of A2.

                            Waarschijnlijk heeft de Maastrichter liftersplaats geholpen om mijn voorkeur voor liften te versterken!
                            Last edited by Roserije; 10 augustus 2012, 14:34.

                            Opmerking


                            • #29
                              Mitfahrgelegenheiten in ganz Europa

                              al 15 jaar een prachtig medium op internet om van a naar b te komen
                              en door aanmelding en vastleggen ook nog veiliger voor autobestuurder en meereizende.
                              ciao
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                                Mitfahrgelegenheiten in ganz Europa

                                al 15 jaar een prachtig medium op internet om van a naar b te komen
                                en door aanmelding en vastleggen ook nog veiliger voor autobestuurder en meereizende.
                                ciao
                                Merci.

                                Helaas wordt er geen lift van Maastricht naar Utrecht aangeboden. Of gelukkig. Slechts een zeer gering percentage van de automobilisten biedt zijn rit aan via de online liftcentrales. Ik weet dat mijn kansen vele malen groter zijn op oprit of verzorgingsplaats (of parkeerplaats zoals men ze meestal noemt). Liftcentrales zijn minder spontaan en minder flexibel in vergelijking met de spontane manier van liften.

                                Geen reden om niet te voorzien in een liftersplaats of een andere plaats waar chauffeurs gemakkelijk kunnen stoppen.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X