Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Zojuist heb ik voor de derde keer dit jaar een lifter opgepikt in Maastricht.

    Ik laat mijn gedachten de vrije loop. Onder het rijden heb ik er nog maar eens over zitten peinzen.

    De stelling waar E. eerder mee kwam dat er al jaren geen lifters meer zijn moet genuanceerd worden door mij.

    Immers in 2004 schreef ik al het volgende:

    Ook in Maastricht is het aantal lifters gedurende de zomermaanden groter, hetgeen zonder twijfel gedeeltelijk verklaard kan worden door de bijzonder aangename sfeer in de stad zelf en door de gunstige ligging in het internationale wegennetwerk. In 2004 nam ondergetekende bij zijn dagelijkse passage van de liftersplaats ongeveer eens per 10 dagen een of meerdere lifters waar.

    Ik durf rustig de stelling aan dat er nog altijd gedurende een tiental weken in de zomerperiode dagelijks lifters te vinden zijn langs de E25 in Maastricht. De stad ligt ten ene male langs een zeer belangrijke verkeersader voor vakantieverkeer. Tevens weet ik vanuit mijn contacten met de studenten in Maastricht en van mijn eigen ervaringen op de liftersplaats dat met name Duitse studenten (die gewoonlijk geen OV-kaart hebben) de plek ook wisten te vinden.

    Ik durf ook wel te stellen dat onder de lifters enigszins de gedachte gaat van, Maastricht, daar kan je liften, omdat toch redelijk breed bekend is dat tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Noord-Frankrijk Maastricht nog de laatste plaats is waar het doorgaand verkeer moet stoppen, hier voor stoplichten, dieper in Frankrijk voor de tolpoorten.

    Men weet daarom ten ene male dat er mensen zullen zijn die de duim zullen strekken, ook als de verkeersveiligheid dat eigenlijk niet meer toelaat, of als dat veilig alleen nog maar kan op plaatsen waar men eigenlijk niet mag komen als voetganger. Wat ook altijd al eigen was aan het fenomeen.
    Last edited by Roserije; 15 augustus 2012, 16:05.

    Opmerking


    • #47
      Het liften vanuit Maastricht tot Utrecht wilde op de conventionele en meest eenvoudige manier weer goed lukken. Met de duim.

      De illegale maar lifttechnisch beste plek langs de A2/N2 is toch vrij goed te bereiken. Vanaf de hoek waar de Demertdwarsstraat en de Philipsweg (Heer) bij elkaar komen, loopt men door de bloemenruigte naar de berm van de N2. Vanaf daar een meter of 150 richting het zuiden langs de N2. Kan makkelijk door de droge bermsloot.

      Binnen tien minuten stopte een chauffeur met een wagen van D'r Matthieu (Cadier en Keer) die me op een beter plek wilde brengen. Dus ik bleef staan want een betere plek is er in Maastricht niet. Een paar minuten later stapte ik in in een Tsjechische vrachtwagen die naar Venlo reed, en dus stapte ik op verzorgingsplaats Bosserhof over voor een volgend ritje op weg naar het grote geluk.

      Wellicht dat ik een paar contacten in de politiek ga verwittigen van de ontstane situatie, zo in het najaar. In ieder geval, het is voor mij nog altijd niet hopeloos.

      Later dit jaar doe ik nog zo'n tripje naar Reading in het Verenigd Koninkrijk. 500 km van Maastricht. Ik reken er 12 uur voor. Vertrekpunt, achterzijde Via Regiaplein, vanaf halte Roserije (!) prima bereikbaar met lijn 6.

      See you!

      Opmerking


      • #48
        Dat is het verkeersplein met twee tankstations en Peugeut en VW-garage op de Via Regia nabij winkelcentrum Brusselse Poort. De uitvalsweg richting Veldwezelt en daarmee ook richting het Verenigd Koninkrijk. Wil je weten wanneer en hoe laat? Kan je meelopen vanaf de bushalte naar de plek waar ik mijn duim strek

        Opmerking


        • #49
          Olijfje moet dat zeker gaan doen, ze woont ook erg kortbij en natuurlijk foto's maken
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
            Dat is het verkeersplein met twee tankstations en Peugeut en VW-garage op de Via Regia nabij winkelcentrum Brusselse Poort. De uitvalsweg richting Veldwezelt en daarmee ook richting het Verenigd Koninkrijk. Wil je weten wanneer en hoe laat? Kan je meelopen vanaf de bushalte naar de plek waar ik mijn duim strek
            Nou Roserije,

            Je hebt mij wel ontzettend nieuwsgierig gemaakt!!!

            Ik weet niet wanneer je aan die rit naar het Verenigd Koninkrijk gaat beginnen, laat staan hoe laat, of welke afspraken ik dan heb, maar ik wil het wel eens zien!

            Dus, als je mij laat weten wanneer en hoe laat, wil ik, mits ik dan kan, de start van de expeditie wel meemaken.
            Je moet dan wel laten weten hoe laat je op de plaats van bestemming bent, liefst met foto!
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Nou Roserije,

              Je hebt mij wel ontzettend nieuwsgierig gemaakt!!!

              Ik weet niet wanneer je aan die rit naar het Verenigd Koninkrijk gaat beginnen, laat staan hoe laat, of welke afspraken ik dan heb, maar ik wil het wel eens zien!

              Dus, als je mij laat weten wanneer en hoe laat, wil ik, mits ik dan kan, de start van de expeditie wel meemaken.
              Je moet dan wel laten weten hoe laat je op de plaats van bestemming bent, liefst met foto!
              Als ik kan ben ik erbij Pier
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #52
                Het liften naar Engeland heb ik voorzien op vrijdagochtend 28 september. Als alternatief zou ik kunnen kiezen voor donderdagavond 27 september, in welk geval de reis in Eindhoven zou beginnen.

                Ik zal laten weten wat ik beslis, vanuit Maastricht zou ik normaal met lijn 6 van halte Roserije (De Heeg) naar een halte bij het Via Regiaplein gaan. Ik zal laten weten hoe laat ik die halte bereik. Dat zal 's morgens zijn, richttijd 08.00 uur...

                Terugkomst is op 1 oktober in de namiddag of in de avond, maar dan zijn het tijdstip en de plaats niet aan te geven. Het hangt dan van de chauffeurs af of ik terugkom via Stein-Beek, Veldwezelt, Riemst of via Wezet. Mij maakt dat natuurlijk niets uit, als ik er maar kom.

                De ervaring afgelopen zaterdag vanuit Maastricht richting het noorden was dermate positief, dat ik beslist overweeg om dit jaar nog vaker liftend op pad te gaan, vaanoet Mestreech.

                Het was overigens een van de zeer weinige keren dat ik met een vrachtwagen uit Maastricht vertrok. En dat is altijd weer mooi, je ziet in zo'n cabine gewoon heel andere dingen dan vanuit een normale auto, omdat je hoog zit, en omdat het tempo wat lager ligt.

                Opmerking


                • #53
                  Heb totaal geen ervaring met liften.
                  Maar Roserije is er meer succes om een lift te krijgen als je
                  alleen staat te liften of met 4personen?

                  Waarom deze vraag.
                  Als het alleen is dan moeten wel alle "kijkkers" zich achter een bosje verbergen .

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                    Het liften naar Engeland heb ik voorzien op vrijdagochtend 28 september. Als alternatief zou ik kunnen kiezen voor donderdagavond 27 september, in welk geval de reis in Eindhoven zou beginnen.
                    Een vriendje van me gaat op 4 september, maar ik geloof niet dat hij een liftermeeneemtype is.

                    Opmerking


                    • #55
                      Liften met vier personen is zeer goed mogelijk. In die situatie raad ik aan om op te splitsen in groepjes of koppels van twee.

                      Een stukje meeliften richting het VK is ook mogelijk......

                      Een vriendje van me gaat op 4 september, maar ik geloof niet dat hij een liftermeeneemtype is.
                      Maakt niet uit, die datum schikt mij ook niet. Eind september zullen er toch ook nog wel auto's rondrijden?

                      Opmerking


                      • #56
                        Roserije, hoe werkt dat eigenlijk bij de grens? Ik zou het niet prettig vinden om een onbekende lifter de grens over te nemen. Zou meteen een smohhelassociatie hebben....

                        Hoe kom je trouwens al liftend het kanaal over (of onderdoor?) Kaartje kopen voor de boot?

                        Opmerking


                        • #57
                          Hahaha! Dat is echt een lacher!! Ik moet toch echt alleen nog maar met Chrome werken, daar controleert ie wel, zag ik.

                          "Smokkelassociatie": hoge woordwaarde.

                          Opmerking


                          • #58
                            Burgemeester,

                            Het is en blijft heel simpel. De helft neemt mij wel mee en de helft niet. Grenzen zijn zo'n beetje onbelangrijk. Jouw associatie betekent dat je mij geen lift naar Luik geeft, maar jouw buurman doet het wel. Geen probleem. Vanuit mijn ervaringen als lifter: richting Luik en Aken diverse keren een lift gehad van buitenlanders die hasj hadden gekocht in Maastricht en richting Brabant een keer een lift van een Maastrichtse coffeeshopeigenaar die in Noord-Holland woont. Zijn auto had hetzelfde bouwjaar als hijzelf. 1968 ofzo, een van de oudere wagens waarin ik meegereden ben.

                            Ik ben geen globetrotter, maar van reizen weet ik wel wat. Aan de oostgrens van de Europese Unie mocht ik niet lopend de grens over. De eerste douanier vroeg aan de eerste auto voor de wachtrij aan de grens of "deze kameraad uit Nederland" plaats mocht nemen in de auto. Die keer was het ook als lifter sneller om de grens over te komen, dan als automobilist. De chauffeur die mij nabij de grens bracht zei namelijk aan het begin van de wachtrij, die 1500 meter voor de grens begon, stap nu maar uit en zoek verderop maar weer een chauffeur. Scheelde op dat moment toch even drie-vier uur wachten. Ik heb het zo vorig jaar ook met fietsen gedaan. Die mochten bij een zekere grensovergang ook niet zo de grens over, en we hebben een busje gezocht en gevonden dat ons en onze fietsen de grens mee over wilde nemen. Je zou bijna zeggen, grenscontroles herinvoeren, brengt mensen bijeen. Maar daar ben ik ook niet voor hoor. Maar grenzen kunnen extreem goede punten zijn om te liften, zeker als er controles zijn of een zeer lage maximumsnelheid geldt. Had ook ooit een lift van de grens van Oostduitsland naar Eindhoven, na 7 minuten zwaaien met een rood-wit-blauw velletje papier. Let wel, het was de derde chauffeur die stopte, de eerste twee gingen mij niet ver genoeg en ik had natuurlijk het goede gevoel: wat in lifterstermen een ICE station is, daar stap je eenmaal niet op een boemel.

                            Voor het overige heerst bangmakerij vanuit allerlei verkeerde motivaties en onderbuikgevoel. Maar wat maakt het uit? De helft neemt mij WEL mee!

                            Liftend naar het VK, vanuit de boekjes weet ik dat dat het beste zou gaan door bij Jabekke (bij Brugge) op het tankstation te letten op Britse kentekens. Vervolgens vraag je ze in het Engels of in het Pools - het zijn niet zelden Poolse chauffeurs die naar het VK gaan! - of je mee kan. Automobilisten betalen voor de overtocht voor hun auto met daarin maximaal vijf inzittenden. Vrachtwagens mogen twee inzittenden mee. De meeste halen dat niet. Dus een kwestie van opletten en kijken, wie er plaats heeft. En zo zoeken we de match. Die, die geen plek heeft, heeft vaak ook minder behoefte aan een bijrijder. Dat zijn vooral chauffeurs die in hun uppie onderweg zijn.

                            En of ik per boot of tunnel naar het VK ga vind ik minder belangrijk. Het doel is het VK, en alle middelen zijn geheiligd. Maar dat moet ik nog wel even bekijken. Misschien is de infra richting mijn bestemming na Dover beter dan die na Folkestone.

                            Groeten!

                            Opmerking


                            • #59
                              liften mag en kan en zal ook wel spannend zijn

                              Nadat je al jarenlang dergelijke ervaringen maakt en bewust aan het sociale aspect van liften positieve effecten wilt toekennen, het is je gegund, moet er toch ook een reden zijn waarom mensen dat buikgevoel hebben.
                              Voor het overige heerst bangmakerij vanuit allerlei verkeerde motivaties en onderbuikgevoel. Maar wat maakt het uit? De helft neemt mij WEL mee!
                              namelijk;
                              Dat is geen bangmakerij en dat buikgevoel is hartstikke logisch en een gezonde menselijke motivatie om een andere keuze te maken.

                              Je bericht over liften "hitch hiken" kan voor de duimtourist nog ondersteund worden met http://www.hitchhikers.org/
                              Opdat de echte lifter en lift-gevende ook samen kan komen.
                              Maar als iemand niet stopt moet je diegene (ook die het in dit topic kenbaar maakten) geen flauwekul toedichten met de redenering dat hij of zij te bang is.

                              Angst een van de meest efficiënte zelfverdediging mechanismen welk de homo sapiens kent.
                              En angst uit de weg gaan is veel gezonder dan in de algehele red-alert stress die men kan hebben om iemand mee te nemen.

                              als je begrijpt wat ik bedoel.
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking


                              • #60
                                Grenscontroles

                                Ik denk dat burgemeester een verstandige observatie doet. Want wat is het risico voor de lifter als hij instapt bij iemand die onderweg wordt aangehouden wegens drugs of wapenbezit? Wordt hij dan niet meteen geassocieerd als behorend bij die chauffeur en gelijkelijk verdacht, c.q. behandeld? Het kan dan best even duren voordat hij wordt wordt losgelaten c.q. 'vrijgesproken'.

                                Het omgekeerde is natuurlijk ook aan de orde. Wat, als de lifter zelf in het bezit is van verboden waar c.q. gezocht wordt? Dat brengt weer grote problemen met zich mee voor de welwillende meenemer.

                                Ik vind dat heel reëele bedenkingen, zeker in onze huidige tijd. Het beslissingsmoment ligt natuurlijk bij de automobilist en gelijkelijk bij de lifter. Ik zou me kunnen voorstellen dat niet iedereen het risico wil lopen in tamelijk vervelende verwikkelingen te geraken.

                                Ik begrijp uit zijn antwoord dat 'onze lifter' daar minder zwaar aan tilt, maar de vraag van burgemeester lijkt me wel gerechtvaardigd.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X