Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    absoluut,
    wil je die ellende niet
    doe je die stap / stop niet

    dat is hartstikke gezond om zo te denken
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #62
      Life is risk. En de meeste ongevallen gebeuren in huis.

      Maar om in te spelen op de discussie over verantwoordelijkheid mbt criminaliteit. Het komt ooit voor dat we, op 1100 ritten, met politie te maken hadden. Snelheids- of alcoholcontrole, en ook een paar keer aan de grens van Polen en Tsjechie Duitse grenswachters die belangstelling hadden voor wat chauffeurs vervoerden. In al deze contacten was het iedereen meteen volkomen duidelijk welk type contact chauffeur en bijrijder(s) onderhielden. Ik vind niet dat ik een naald in hooibergen moet zoeken. Wel gezond verstand gebruiken, en accepteren dat elke keuze leidt tot gevolgen.

      Ondertussen heeft Maastricht wel geen liftersplaats meer.

      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Je bericht over liften "hitch hiken" kan voor de duimtourist nog ondersteund worden met http://www.hitchhikers.org/
      Opdat de echte lifter en lift-gevende ook samen kan komen.
      Wat is een echte lifter? En wie zegt mij dat er op hitchhikers.org geen (drugsrunnende) fakers zijn? Bij mijn weten heeft hitchhikers.org geen referentie of bansysteem, waardoor kwaadwillenden veel ruimte krijgen.

      Opmerking


      • #63
        Omdat enkele MO-ers erbij wilden zijn:

        Op 28 september lift ik naar Engeland. Om 07:16 neem ik stadsbus 1 vanaf de halte Roserije en om 07:48 (volgens dienstregeling) stap ik uit aan de halte Gentelaan in Malpertuis. Dit is tegenover de moskee, aan de andere kant van de rotonde.

        Dan wandel ik naar het verkeersplein aan de Via Regia.

        Verwacht er niet te veel van - ik heb daar nog nooit lang gestaan.

        En geen journalisten SVP.

        Opmerking


        • #64
          Geen reacties op dit bericht, hopelijk geen MO-ers die voor niets naar de Via Regia waren getoogd zo, bijtijds op de vrijdagochtend. Want, mijn liftreis ging door - zeker - maar ik volgde mijn eigen kadans en kwam daardoor een kwartiertje later. In plaats van lijn 1 met lijn 6.

          De liftreis naar Engeland was oke. Genoeg aanleiding om tussendoor even een berichtje te tikken! Hoewel ik mijn bestemming niet geheel liftend heb bereikt, ben ik althans voor de heenreis niet ontevreden over het verloop.

          Ik stelde vast dat het verkeersplein op de Via Regia een ietsje veranderd was, waardoor er geen geasfalteerde strook meer was naast de doorgaande weg. Ik besloot om na het eerste stoplicht westelijk van het verkeersplein de duim te strekken. Na een kwartier had dat als resultaat een lift tot de snelwegoprit bij Diepenbeek. Met weinig wachttijd liftte ik door naar Calais, alleen voor Antwerpen heb ik langer dan vijf minuten stil gestaan: drie kwartier om precies te zijn.

          Nu had ik na Gent het nadeel dat ik op wegen kwam waar ik nog nooit bij daglicht was geweest. Ook was ik nog nooit over een veerboot gelift. Toch vond ik na drie kwartier rondkijken en af en toe mijn vraag stellen de lift van Calais naar Engeland. Lastig was dat ik de regels met betrekking tot het meenemen van een extra inzittende bij online geboekte tickets over het Kanaal niet kende: ik dacht ten onrechte dat het veranderen van zo'n ticket bij de balie van P&O in Calais niet alleen een beetje tijd, maar ook kosten met zich mee zou brengen.

          Twee lifters die naar zeggen al van de vorige dag op Calais op hun lift wachtten liet ik weer achter mij. Kwestie van techniek en een beetje mazzel.

          Ik kwam tot Redhill en moest nog een 80 kilometer tot mijn bestemming. Heel fijn, dit keer, dat de laatste chauffeur mij aanbood mij op een station te brengen, met een directe verbinding naar mijn bestemming Reading.

          De terugreis verliep niet slecht, omdat ik niet totaal de mist in ben gegaan, maar het was toch ook wel kantje boord. Het voedde mijn lust als reiziger enorm.

          Van Engeland is, in tegenstelling tot Wales, Schotland en Ierland, bekend dat liftend reizen er lastig is. In Reading heb ik erg lang gestaan op een zeer geschikte plek, en uiteindelijk koos ik voor de trein naar Dover, waar ik gedurende 30-40 minuten ook geen succes had. Onder andere door deze tegenslag heb ik de indruk dat het in Engeland stukken lastiger liften is als in de Benelux en zeker ook Duitsland.

          Ook in Calais wilde het richting Belgie of Nederland niet vlotten. Op de veerboot had ik verzuimd een lift te gaan vragen bij aankomst op het parkeerdek. Op twee plekken heb ik de duim nog gestrekt net buiten de haven, maar de tijd dringde. Ik had geen tijd meer te verliezen, anders zou ik verliezer zijn. Ik ben Calais in gewandeld, en ik vond dat er nog een treinverbinding met Luik was. Maandagnacht heb ik daar mijn slaapmat en slaapzak uitgerold en ben 's morgens om 06:10 op de eerste trein naar Randwyck gestapt.

          Een memorabele reis was weer achter de rug.

          De relatie met Maastricht is natuurlijk weer niet zo evident. Dat maakt het niet minder leuk!

          Ik vermoed op 23 december Maastricht weer liftend te verlaten.

          To be continued...

          Opmerking


          • #65
            Inderdaad leuk om te lezen. Die rit heb ik laatst nog met de motor gedaan, wel via de tunnel ipv de ferry.
            Het lijkt me dat je met liften wel meer meemaakt en dat de reis al een leuk onderdeel van de "vakantie" is.
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #66
              Prachtig verhaal Roserije
              Een mooi reisverhaal met Maastricht als begin- en eindpunt

              Met een beetje schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik je bericht van 20 september 2012 helemaal gemist heb!
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #67
                Leuk dit!

                Ik vind het toch nog een stuk moeilijker dan dat ik na je eerdere posts verwachtte. Maar dat kan ook komen door die oversteek en de houding van die stiff british. Die oversteek vond ik al meteen een moeilijk punt en uit je relaas blijkt dat ook wel.

                Wat je erg siert is dat de tegenslag nu juist een onderdeel uitmaakt van de reis. Dat lijkt me een de juiste mentaliteit als lifter. Ik zou er juist gedemotiveerd van raken.

                Ben benieuwd waar de volgende reis 'ons' brengt. Details over precieze tijden mogen er van mij dan rustig in en (als ik mag vragen) een beschrijving van je vervoerders lijkt mij heerlijk om te lezen....

                Cheers!

                Opmerking


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  (...)
                  Ben benieuwd waar de volgende reis 'ons' brengt. Details over precieze tijden mogen er van mij dan rustig in en (als ik mag vragen) een beschrijving van je vervoerders lijkt mij heerlijk om te lezen....

                  Cheers!
                  Helemaal mee eens
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #69
                    Een van de aardige dingen vind ik zelf ook om wat ervaringen te delen, onder andere via een forum zoals MO.

                    Met chauffeurs kun je oppervlakkig praten of juist in de diepte. Dat kan je redelijk sturen, en zo kan je soms veel over elkaar te weten komen. Het is maar net hoeveel energie de reizigers hebben.

                    Wat mij op de dus lastig verlopen terugreis ook parten speelde was dat ik niet helemaal fris was, een beetje doorleefd van de uitstap en het drie nachten slapen op een luchtmatrasje en zowiezo wat weinig uren geslapen. Soms moet je als lifter behoorlijk "leuren" en daar moet je hoofd naar staan!

                    Voor een nieuw traject reken ik altijd een duidelijk langere reistijd als lifter dan voor bekende wegen, want ik ken de goede plekken en truucjes dan niet om snel door te reizen, al zijn er veel adviezen te vinden van andere lifters die zo'n traject wel kennen.

                    Stuur mij op de duim naar Amsterdam, Luxemburg of Berlijn en ik ben er vrij snel. Naar Parijs of Kopenhagen gaat het langer duren.

                    Ik heb het liften dus weer in mijn gedachten en misschien ben ik er aan toe om -incidenteel- tussen werk en woning te liften: dat is van Eindhoven naar Maastricht. Maar: rustig aan. En zodra het om zes uur donker is heb ik er waarschijnlijk minder zin in. Liften in het donker is voor mij geen probleem (meer), maar ik moet dan wel op plekken zijn waar ik makkelijk om een lift kan vragen: op tankstations.

                    Eindhoven-Maastricht is trouwens in mijn ervaring een makkelijk traject, waarbij in Eindhoven de bushalte aan de zuidzijde van het Floraplein het ideale startpunt is. Dit traject was tot nu toe voor mij altijd onderdeel van een langere liftreis. Memorabel is bijvoorbeeld de reis Tysmienica (Oekraine) naar Maastricht. Eerst met een lokale bus naar Ivano-Frankovs'k (Oekraine), van daar uit met een busdienst tot op een parkeerplaats langs de A4 in het zuidwesten van Polen (de busdienst reed naar Praag en had de parkeerplaats als rustplaats tijdens de reis). Van daar uit een lift tot aan Floraplein in Eindhoven van 1032 kilometer en vanaf het Floraplein rechtstreeks door naar Maastricht. Dat was wel een van de meest efficiente reizen over lange afstand....

                    Opmerking


                    • #70
                      35 euro heen + 35 euro terug de beste deal die ik per email - reclame kreeg van de eurotunnel, Doen Dus

                      (creditcard betaling en dus verzekering, ticket in de printer)

                      Dus met mijn eigen auto en plaats voor 3 andere passagiers.
                      En vergeet niet de brandstofprijzen die wel wat lager mochten zijn om te kunnen concurreren met de cheapo vliegmaatschappijen.

                      Ben net terug van Maastricht - London (retour).
                      Heb daarheen (Maastricht - Folkstone - London) 2 passagiers en toen terug (Folkstone - Calais - Westende) 3 passagiers meegenomen als lifters.

                      De lifters heen waren twee architectuur studenten en terug drie Indiase Obers die ik gevraagd heb wat ze per persoon wilden doneren voorafgaand aan het instappen, gezien de benzine prijzen

                      Al die 5 personen waren direct gewillig 10 euro te betalen alsook hun paspoort te tonen.

                      Mijn kosten waren dus voor die reis die ik toch wilde maken een volle tank benzine en de eurotunnel ticket kosten 35+35+70benz=140 euro. minus de gedoneerde 50 euro bij aankomst in Maastricht
                      = 90

                      De trein vanaf Maastricht naar London en terug is daarmee bijna 2 maal zoveel qua kosten. 169 euro retour pp

                      Met 6 personen tijdens de reis was ik zelf 90 euro kwijt.
                      Die anderen 10 euro enkele reis.

                      De gesprekken tijdens de rit gingen over Architectuur en over Indiaas Curry koken, beiden een "hobby" van mij.

                      Maar op geen enkel moment dacht ik aan Roserije der gezwets en de plicht om conversatie te maken. De Chauffeur moet op de weg letten.
                      Ik was enkel blij dat we met z'n allen een hartelijke handdruk konden geven.

                      The Answer My Friend Is Passing in the Wind
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • #71
                        Hi Antonius

                        Je zoekt het maar uit. Carshare en liften is niet hetzelfde, simpel!

                        Ben blij dat je een goede reis hebt gehad en de kosten kon delen. Ik zou ongeveer hetzelfde doen als ik per auto zou gaan. En dat kon als lifter of als chauffeur want ja, ook ik bezit een blik. Het had dus zomaar kunnen gebeuren dat we dan bij elkaar hadden gezeten in een auto.

                        Helemaal hilarisch zou het dan zijn om hiervan later een verslag op MO te zien, niet wetende dat we bij elkaar in de auto zaten.

                        NB. Ik reken kennelijk hogere kosten per kilometer dan jij. Rijden betekent meer onderhoudskosten. Ook daarom verkoos ik eerder de duim!!!
                        Last edited by Roserije; 12 oktober 2012, 12:52.

                        Opmerking


                        • #72
                          Wat een geluk toch. Als voormalige liftersplaatsgebruiker zag ik gisteren een alternatieve plek voor de liftersplaats die mij geschikter lijkt voor het liften dan de strook langs de N2 bij Randwyck.

                          Kruising Viaductweg x Meerssenerweg, 8 meter oostelijk van het zebrapad over de Viaductweg aan de oostzijde van het kruispunt.

                          De plek is voor de richting A79 zelfs beter (!) dan de voormalige liftersplaats, waar het verkeer naar de A79 grotendeels op de linker van drie banen reed en dus niet makkelijk kon stoppen voor lifters.

                          Bovendien ga ik deze plek vanmiddag uitproberen.

                          Ik zal verslag uitbrengen op MO met uw welbevinden.

                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=oIbaISxK8QY[/ame]

                          Prettig weekeinde allen, Mestreech leeft!
                          Last edited by Roserije; 12 oktober 2012, 12:55.

                          Opmerking


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                            (..)
                            Ik zal verslag uitbrengen op MO met uw welbevinden.
                            (..)
                            Graag zelfs!
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #74
                              Het liftreisje vanuit Maastricht naar de Oktoberfeesten in Sittard hebben we gisteren niet gedaan omdat de metgezellin wat later was. Onvoldoende tijd om dan in Zitterd te zijn met afspraken met anderen daar. Trein had nog wel een paar plekken vrij.

                              Mijn Wanderlust is momenteel heel groot, vandaag zijn we gaan liften vanuit A2-oprit Gronsveld zonder bestemming omdat we gingen liften om het liften en zonder vooraf bepaalde bestemming. Na een klein uur waren we nog niet weg. Toen naar de oprit op het Europaplein gewandeld, de klassieke plek richting Luik. Na 25 minuten in regenachtig weer waren we op weg, we gingen mee naar Luik, hadden ook meegekund naar Antwerpen.

                              Paar uurtjes in Luik rondgebanjerd en op de ge-eikte plek, de oprit van de A25 naast Pont de l'Atlas de duim gestrekt, met afspraak om na een kwartier naar het station in Bressoux te wandelen. Dat was niet nodig want voor die tijd om was hadden we ons ritje naar Maastricht tot in De Heeg.

                              Binnenkort weekeindje Luxemburg ofzo, weet nog niet wanneer. Mooi landschap voorbij Luik.

                              PS. Ik noem dit topic de onvergankelijkheid van het liften

                              Opmerking


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                                (..)
                                PS. Ik noem dit topic de onvergankelijkheid van het liften
                                Ik zie dat jezelf deze thread bent gestart.
                                Dat maakt dat je ook, via "Edit" in het eerste bericht, de titel van de thread kunt veranderen in (on)vergankelijkheid.

                                Overigens bedankt voor het inzichtelijk maken voor deze voor mij tot voor kort totaal onzichtbare wereld.
                                Ik ben stiekem mijn duimen al aan het trainen op de sportschool
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X