Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pier, ik voel me al weer helemaal thuis

Tot Damascus ben ik niet gekomen. Wel heb ik zojuist via MO naar Jao Achmed van Frans Theunisz geluisterd

Mijn reis ging "niet verder" dan Meteliai.

Op de heenweg heb ik niet gelift van 's-Hertogenbosch tot Michendorf bij Berlijn, want vanaf Arnhem mocht ik met een collega / kameraad meerijden en tot Arnhem nam ik den trein. En op de heenweg heb ik niet gelift tussen Warschau en Bialystok, want daar reisden wij met een (goedkope) lijnbus. Op de terugweg heb ik niet gelift tussen Warschau en Berlijn (alweer per goedkope lijnbus).

Nu is een van mijn motiviaties om te liften de lage kosten, maar al kreeg ik betaald om op een andere manier te reizen, dan wilde dat niet perse zeggen dat ik dat zou doen. Hoewel, ik heb gemerkt dat ik voor geld veel doe.

("Dus zingen we 's avonds op feessies, want geld maakt een heleboel goed" uit Wij Zijn Twee Eenzame Cowboys van Johnny en Rijk).

Zoals in mijn vorige bericht stond, kostte het moeite om van Raststatte Siegburg een lift richting Aken of Venlo te krijgen. 90% rijdt daar lokaal, naar Keulen of het Roergebied in. En dan had ik de pech dat die chauffeurs die wel goed reden deze keer niet wilden.

De chauffeuse die uiteindelijk wel via Venlo reed en met wie ik mee kon rijden, wist niet of ze over de A4 via Frechen zou rijden omdat ze op een GPS reed en daarvan niet af wilde wijken. Nu is het via Frechen naar Venlo niet langer als via... meer dwars door het Roergebied. Blijkt nu zelfs korter te zijn (volgens meneer Goochel). Ging dus niet langs Frechen, maar dus wel langs Venlo en Eindhoven. Omdat het winter is en dus 's avonds donker kon ik daar niet naar Maastricht liften, op het Floraplein. Of wel, heb het niet geprobeerd. Meegereden richting Tilburg, snelweg overgestoken, daar nog een poosje rondgevraagd voor chauffeurs richting Maastricht en tot slot gedacht, met de trein vanaf Eindhoven. Want de trein is zo gek nog niet

Wilde in ieder geval gisteravond thuis komen, want ik moest hier nog wat dingen doen. Nog steeds, maar ik doe dit even tussendoor. Andere mogelijkheden, bij bekenden logeren in Eindhoven, Den Bosch... maar ik wilde ook niemand lastig vallen. Kamperen achter het tankstation... nee, te koud en had geen tentje bij me.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
      Pier, ik voel me al weer helemaal thuis

Tot Damascus ben ik niet gekomen. Wel heb ik zojuist via MO naar Jao Achmed van Frans Theunisz geluisterd

Op de heenweg heb ik niet gelift van 's-Hertogenbosch tot Michendorf bij Berlijn, want vanaf Arnhem mocht ik met een collega / kameraad meerijden en tot Arnhem nam ik den trein. En op de heenweg heb ik niet gelift tussen Warschau en Bialystok, want daar reisden wij met een (goedkope) lijnbus. Op de terugweg heb ik niet gelift tussen Warschau en Berlijn (alweer per goedkope lijnbus).

Nu is een van mijn motiviaties om te liften de lage kosten, maar al kreeg ik betaald om op een andere manier te reizen, dan wilde dat niet perse zeggen dat ik dat zou doen. Hoewel, ik heb gemerkt dat ik voor geld veel doe.

("Dus zingen we 's avonds op feessies, want geld maakt een heleboel goed" uit Wij Zijn Twee Eenzame Cowboys van Johnny en Rijk).

Zoals in mijn vorige bericht stond, kostte het moeite om van Raststatte Siegburg een lift richting Aken of Venlo te krijgen. 90% rijdt daar lokaal, naar Keulen of het Roergebied in. En dan had ik de pech dat die chauffeurs die wel goed reden deze keer niet wilden.

De chauffeuse die uiteindelijk wel via Venlo reed en met wie ik mee kon rijden, wist niet of ze over de A4 via Frechen zou rijden omdat ze op een GPS reed en daarvan niet af wilde wijken. Nu is het via Frechen naar Venlo niet langer als via... meer dwars door het Roergebied. Blijkt nu zelfs korter te zijn (volgens meneer Goochel). Ging dus niet langs Frechen, maar dus wel langs Venlo en Eindhoven. Omdat het winter is en dus 's avonds donker kon ik daar niet naar Maastricht liften, op het Floraplein. Of wel, heb het niet geprobeerd. Meegereden richting Tilburg, snelweg overgestoken, daar nog een poosje rondgevraagd voor chauffeurs richting Maastricht en tot slot gedacht, met de trein vanaf Eindhoven. Want de trein is zo gek nog niet

Wilde in ieder geval gisteravond thuis komen, want ik moest hier nog wat dingen doen. Nog steeds, maar ik doe dit even tussendoor. Andere mogelijkheden, bij bekenden logeren in Eindhoven, Den Bosch... maar ik wilde ook niemand lastig vallen. Kamperen achter het tankstation... nee, te koud en had geen tentje bij me.
      Chapeau
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
        (..)

(..)
        Meteliai??
        Miljaar, daar heeft het de afgelopen weken toch 10 graden gevroren, toch?

Dit wetende had ik wellicht toch eerder aan Damascus gedacht....
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

• Om het niet bezoeken van Damascus te compenseren luister ik nu maar een paar keer per dag naar de nieuwe hit van Frans Theunisz, getiteld Jao Achmed.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=ZE4I71X7HS4[/ame]

Paar fleskes vodka uit de voormalige Sovjetunie erbij en Roserije is weer helemaal in zijn nopjes

Opmerking

• Beste Roserije,

Per toeval weer eens na heel lange tijd het MO forum doorzocht. En kwam ik uw liftavonturen tegen. Ik denk dat deze verhalen een groter publiek verdienen dan die enkele bezoekers van MO. Al eens aan een weblog o.i.d. gedacht?

Groeten, Paul.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Paul Bekijk bericht
              Beste Roserije,

Per toeval weer eens na heel lange tijd het MO forum doorzocht. En kwam ik uw liftavonturen tegen. Ik denk dat deze verhalen een groter publiek verdienen dan die enkele bezoekers van MO. Al eens aan een weblog o.i.d. gedacht?

Groeten, Paul.
              Hallo beste Paul, per toeval eens na een lange tijd weer MO bezocht, leuk welkom
              Maar je mening dat MO enkele bezoekers heeft moet ik je toch teleurstellen.
              Wij hebben 1200 leden en nu op dit ogenblik staat de teller op 60 gasten ( zijn geen leden), niet verwacht he? Groeten Parel
              Last edited by parel; 23 januari 2013, 21:09.
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

• Ja, met MO bereik ik meer mensen dan met een weblog! Daarnaast vind ik deze omgeving sympathieker!

Maar dat mijn verhalen bredere aandacht verdienen, dat denk ik zeker. Eigenlijk heb ik toch wel recht op een dagelijkse column in vijf landelijke dagbladen en twaalf regionale.

Opmerking

• Nog maar eventjes uitweiden over het liften vanuit Maastricht in noordelijke richting, ofwel richting alles wat in Nederland ligt, maar niet bij Maastricht of het zuidelijker gelegen Eijsden-Margraten hoort.

Feitjes.

Liften in die richting in Maastricht gereguleerd met een officiele liftersplaats, aangebracht ergens in de '80-er jaren en in die tijd geen onoverbodige luxe, gezien een toen nog niet gering aantal lifters. Met name te noemen studenten. Invoering OV-jaarkaart voor studenten in 1991, waarna het aantal lifters decimeerde.

Liftersplaats Maastricht, opgeheven voorjaar 2012. Verkeersborden van de kleur "werk in uitvoering" (oranje borden dus) gaven aan: liftersplaats vervallen.

Mijn voorkeurslocatie om te liften is na het opheffen van de liftersplaats een strook ongebruikt asfalt aan de A2-zijde van de kruising van de Viaductweg met de Meerssenerweg. De locatie is echter minder geschikt als de vroegere liftersplaats, naar eigen indruk en uit reacties van sommige passerende bestuurders (waaronder de arrogante types). Voorts geboekstaafd door een minder gebruikelijke situatie (voor mij als lifter) waarbij ik door een voorbijrijdende agent werd aangesproken, en waarbij ik vervolgens snel een lift kreeg van chauffeur die het had over (op de Meerssenerweg) omkerende politie met in werking gestelde sirene. Waarbij deze chauffeur insinueerde dat dat "wel eens voor die lifter had kunnen wezen". Reden om mij van een lift te voorzien.

Deze plek heeft mijn voorkeur boven andere mogelijkheden, zoals:
                  * Terblijterweg bij het BP-tankstation voor De Geusselt (weinig plek om te stoppen, gebruikers tankstation zullen voornamelijk in de regio blijven)
                  * Meerssenerweg, noordzijde van de kruising met de Viaductweg, dus komend vanaf de achterzijde van het NS-station (wachtend verkeer naast fietsstrook, vragen om een lift mogelijk).
                  * Tankstation Kruisberg, te bereiken vanaf NS-stations Meerssen of Bunde (beide op ca. 1 km)
                  * Verbrede vluchtstrook A2 ter hoogte van brug bij NS-station Maastricht Randwyck (overtreding van het verbod zich zonder motorvoertuig dat harder als 60 kmh kan rijden op weg type autosnelweg te bevinden)
                  * Vluchtstrook A2 ten noorden van kruising A2 met Viaductweg (noordelijk van de voormalige liftersplaats, ter plaatse van werkzaamheden A2, boven tunneltje Nazareth-Amby) (verkeer rijdt snel, hinder aan/van wegwerkzaamheden)
                  * Uitvoegstrook N2-passage voor werkverkeer (onoverzichtelijk, niet / moeilijk te voet bereikbaar, hinder aan/van wegwerkzaamheden)

Vervolgens een vergelijking van mijn ervaringen op de Maastrichter liftersplaats, en de locatie aan de Viaductweg nabij de Meerssenerweg.

Liftersplaats Maastricht
                  Lift verkregen 72x, periode 2003-2010.
                  Gemiddelde liftlengte 78.5 km (minimum 3 km > tankstation Kruisberg, maximum 265 km > Staphorst)
                  Gemiddelde wachttijd 16 minuten (kortste 1 minuut, langste 75 minuten)

Locatie de Viaductweg nabij de Meerssenerweg
                  Lift verkregen 8x, periode 2012-2013.
                  Gemiddelde liftlengte 63.8 km (minimum 17 km > A2 Urmond, maximum 151 km > A2-tankstation Bisde)
                  Gemiddelde wachttijd 25 minuten (kortste 3 minuten, langste 50 minuten)

Op beide locaties zijn er situaties geweest waarbij ik geen lift kreeg, meestal na 45-60 minuten ter plaatse. Deze situaties heb ik in de cijfers hiervoor niet meegenomen.

Al ben ik op dit punt te kortzichtig en zeker idealistisch, in mijn optiek is en blijft het pertinent onjuist om het wijzigen van infrastructuur aanleiding te laten zijn om (zonder er verder nog een woord aan te wijden) een voorziening voor lifters op te heffen. Ook het argument dat de vroegere doelgroep nu niet meer lift, vind ik nog altijd principieel niet juist.

In Belgie zijn Covoit'Stop en VAP daarentegen hele mooie en sociale initiatieven om het liften een gezicht te geven. Vele honderden locaties met bord zijn er al aangebracht op plekken waarvan deze organisaties vinden dat het goede liftpunten zijn. De voorzieningen worden in Belgie geleidelijk aan uitgebreidt. In een Europa zonder grenzen komen deze liftplaatsen straks "als vanzelf" naar Nederland!

Kaart met 400+ liftplaatsen in de provincie Luik. Ter vergelijking, aantal officiele liftersplaatsen in Nederlands Limburg: 0.

Officiele liftplaats in provincie Luik:

Wat betreft de liftersplaats en de oorspronkelijke doelgroep. We hebben landelijke te maken met een politiek die nu weer de OV-studentenkaart op wil gaan heffen, per 1 januari 2016. Dan is het voorbij met het "gratis" openbaar vervoer voor studenten. Zij zullen gaan zoeken naar alternatieven als minder reizen, autodelen met behulp van social media maar ook het aloude en bekende liften kan dan weer in beeld komen.

Het zou de lokale politiek zeker sieren, als zij zich hierom zou bekommeren. Of eigenlijk: gewoon doen.

Gewoon, netjes zoals het hoort, of ben ik de enige die dat vind...
                  Last edited by Roserije; 9 juni 2013, 23:52.

Opmerking

• En ja, weer liftend gereisd. Wat betreft ritten vanuit Maastricht in de loop van dit jaar:

Van Maastricht Viaductweg x Meerssenerweg na 35 minuten een lift naar Eindhoven, afrit airport. Lastige oprit voor de richting Utrecht, maar via Tilburg ging het wel weer.

Vanuit Maastricht N2-oprit Europaplein na 2 minuten een lift naar Cheratte.

Vanuit ditzelfde punt na 5 minuten een lift naar Aire de Noidre op de A26 bij Sprimont - de eerste keer da'k vanuit Maastricht een lift tot voorbij Luik had.

En, de in het vorige bericht al vermelde rit vanaf de Viaductweg naar de A2-oprit Urmond na 5 minuten, en daar na 2 minuten weer verder.

Wat het afgelopen weekeinde betreft, 17 ritten binnen Nederland van een kleine 30 kilometer elk en een wachttijd van 7 minuten per lift.

Opmerking

• Vorige donderdag kwam ik terug vanuit de omgeving Nijmegen in de eigen auto. Mooi weer, ik had wel zin in een lifter aan boord, ik besloot bij elk tankstation even van de snelweg af te gaan, om eventuele lifters op te vegen.

Bij Lokkant geen, bij De Wuust geen, bij Hoogvonderen geen, bij Het anker, jawel, een lifter.

Ik blij, mijn eerste lifter dit jaar weer op weg geholpen.

Als ik mijn ouders niet over de vloer had, was ie blijven slapen, daar was ie wel geinteresseerd. En dat zou wel goed zijn. Zijn eerste liftdag ooit, en op weg naar Frankrijk vanuit Deventer is Maastricht wel een goede plek.

Om het niet bij mij kunnen logeren goed te maken, heb ik de lifter meegenomen tot tankstation Barchon, tussen Luik en Aken. Een prima feel-good omweg.

Tja, volgens Diederik Samson moeten wij allemaal ons spaargeld uit gaan geven, omdat dat de economie zou kunnen redden.

Een vreemd verhaal, natuurlijk is het goed voor de economie als iedereen twee auto's heeft. Maar autorijden is lang zo leuk niet als liften.
                      Last edited by Roserije; 26 juni 2013, 14:58.

Opmerking

• Geen groter genoegen dan aandacht voor liften bij de Belgen, zeker nu Maastricht de liftersplaats kwijt is - toch hopelijk niet voor lang!

Vandaag een mooi artikel in Het belang van Limburg.

Opmerking

• Stond een lifter op de Meerssenerweg vanmiddag, naar Frankfurt am Main. Heb heb een lift gegeven tot A76 afrit Beek/Geleen, want ik moest niet richting Heerlen. En op de Maastrichtse liftersplaats nam ik zelf als lifter ook wel eens een lift de verkeerde kant op, als ik langs Heerlen moest. Omdat het verkeer naar Heerlen / Aken links rijdt, terwijl de liftplaats rechts was. En bij Beek/Geleen heb ik nooit lang gestaan.

Morgenavond: workshop liften in Hasselt. Reden om de duim te streken. Zondag naar Brabant. Reden om de duim te strekken.

Volgende zondag naar Brussel, voorrijder op de tandem, met blinde bijrijder. Vrijwilligersbaantje (met ruime reisvergoeding). Reden om ook dan de duim te strekken!

Liften (en lifters meenemen): veel leuker dan autorijden!

Opmerking

• Daar ben ik weer...!

Sinds de gedeeltelijke verlegging van de N2 vorige week heeft Maastricht weer een (althans, in mijn expertbeoordeling) veel betere liftplek richting Eindhoven/Amsterdam en richting Venlo!

Bij de kruising Professor Cobenhagenstraat/Voltastraat met de N2 ligt nu een uitvoegstrook voor werkverkeer. De plek is beslist ruim voldoende bemeten als liftplek.

Geen idee overigens, hoeveel werkverkeer die exit gebruikt... mogelijk toch wat veel.

Zelf was ik er vanmorgen, zondag, in 90 seconden weer vertrokken. Op zondag is er in ieder geval GEEN werkverkeer.

Opmerking

• Het uitgebreidere verslag.

Ik zit achter het PC-scherm met een gevoel van… WOWWWWW!!!!

Het zit zo. Inmiddels ben ik dan al tien jaar regelmatig lifter. Met duim en viltstift en simpelweg rondvragen reis ik regelmatig rond met andermans vervoermiddel. Het dal was 2009 met ongeveer duizend kilometer. De piek was 2007 met bijna 12.000 kilometer liften. Het gemiddelde ligt er een beetje tussenin. Toen ik in Maastricht kwam wonen in 2003 was er een liftersplaats bij het Geusseltstadion, het begin van de snelweg richting Eindhoven en Venlo. Die liftersplaats, met een bord waar liftersplaats op staat, was in de jaren ’80 gekomen, een tijd dat er nog veel studenten waren die in het weekeinde naar de ouderlijke regio liftten. Van deze liftersplaats heb ik tussen 2003 en 2012 vaak gebruik gemaakt. Meestal stond ik er alleen, soms stonden er een of enkele andere lifters. Vorig jaar is men in Maastricht begonnen met grote werkzaamheden aan de weg waar de liftersplaats aan ligt. Er komt een tunnel zodat het doorgaande verkeer onder de stad door gaat. Er zullen dan minder files zijn. Hierdoor is vorig jaar de liftersplaats verdwenen. Deze lag op de plek waar gewerkt moest worden aan de tunnel. En, oh ja, er waren toch al niet zo veel lifters meer. Of toch wel? Een kleine petitie voor het behoud van de liftersplaats leverde tot nu toe 196 ondertekenaars op.

Toen de liftersplaats verdween week ik uit naar de Viaductweg om te liften. Het is net om de hoek van de vroegere liftersplaats. Er is een strook asfalt tussen de rijstroken in, waar chauffeurs op uit kunnen wijken om een lifter op te pikken. Daar is de strook niet speciaal voor gemaakt, maar hij ligt er, dus het kan. Die plek heb ik een tiental keren gebruikt om Maastricht uit te liften, maar dat ging lang zo lekker niet als op de vroegere liftersplaats. De wachttijden zijn er hoger, de ritten korter en er zijn meer (anti-socialen?) die iets menen te moeten roepen naar de lifter. Dit laatste tot politieagenten aan toe. Daar stond ik ook gisteren, zondag, weer om naar een jarig familielid in Brabant te gaan. Maar na 20 minuten dacht ik, aan de overkant, de Terblijterweg, staan de auto’s wel lang voor het rode licht, en je kan er ook makkelijk langs lopen. Want dat kan ook lang niet overal… Ik ging die kant op, maar te voet is dat toch al wel een twintig minuten lopen (hemelsbreed 300 meter) vanwege de wegwerkzaamheden.

Daar waar ik de N2 over stak, de kruising met de Professor Cobbendonkstraat, ontwaarde mijn oog een voor mij zeer aangename situatie, als lifter bezien. WOW! Een strook asfalt, bedoelt als afrit voor het werkverkeer, meteen langs de N2, op een recht gedeelte. Voor ik besefte wat ik zag, stond ik daar met mijn bord Eindhoven. De gedachte dat een bord Den Bosch of Utrecht op die plek ook wel realistisch zou zijn kwam nauwelijks in me op, voor een chauffeur stopte. Zestig, negentig seconden had ik gestaan, hooguit!

De Nederlandse jongeman achter het stuur reed met zijn Hongaarse vriendin in een auto met Hongaars kenteken naar het vliegveld van Eindhoven. Ik reed mee tot het laatste tankstation onder Eindhoven, Groote Bleek, waar ik na een vijftal minuten een lift kreeg tot een afrit bij ’s-Hertogenbosch. Omdat ik de weg ken, wist ik dat die afrit me goed verder zou helpen. Bovendien is het een afrit waar een chauffeur ongebruikelijk simpel weer op de snelweg komt, namelijk door alleen maar rechts af te slaan. Ik stapte dus uit bij de stoplichten – stonden gelukkig op rood – en niet de eerste, maar wel de tweede auto, achter de vorige liet mij meerijden naar het Wilhelminaplein, beter bekend als het Heetmanplein.

Dat plein ligt momenteel compleet overhoop. Dat gold ook voor mijn gebruikelijke liftplekje richting Waalwijk, maar enige minuten verder langs de Vlijmenseweg was weer een mooi strookje asfalt gereserveerd voor de begerige lifter. Daar stond ik dan nog een minuut of twee en ik kon weer mee. Rijmt toch…

Op de terugweg wandelde ik naar de oprit Nieuwkuijk op de A59. Na tien minuten stopte een chauffeur. Bij opritten vind ik het nog altijd jammer dat sommige chauffeurs op de rijstrook stoppen, als er een vluchtstrook naast ligt. Maar deze deed het zo. Ik herkende de man achter het stuur! Het was de vader van mijn beste jeugdvriend! Ik stapte snel in, hoewel hij niet erg ver zou rijden. Uitgestapt naast het ziekenhuis aan de Vlijmenseweg. De weg ziet er daar flink anders uit als een paar jaar terug. Op de kruising vond ik het wel kunnen om te liften. Het was geen plek waar het zeer makkelijk stoppen is voor chauffeurs – en op zulke plekken wacht je soms wat langer. Na een kwartier kon ik mee naar Eindhoven; ik stapte weer op het laatste tankstation voor Eindhoven uit. Daar vroeg ik weer rond en na een minuut of tien kon ik weer mee, voor de laatste rit van de dag, 106 kilometer tot Maastricht.

De komende tijd staat liften vanuit Maastricht richting het noorden bij mij in het teken van: hoe goed is de nieuwe prachtig gelegen plek op het kruispunt N2 met de Professor Cobbendonkstraat. Mijn gevoel zegt, heel goed. Nu volgt een periode van toetsing aan de werkelijkheid!

Opmerking

• Ik twijfel wel hoor. Maar hierbij toch een verslagje. Ik kan het niet laten...

Als ik vanuit Maastricht naar het zuiden lift, autosnelweg 2 volgend, heb ik twee mogelijkheden die ik overweeg. De eerste is een wandelingetje van een half uur naar de oprit van de N2 op het Europaplein, aan het zuidelijke einde van de Sint-Gerardusweg. Dit is de klassieke plek om te vertrekken. De andere mogelijkheid is een kwartier te voet naar de A2-oprit van Gronsveld. Met de klassieke plek ben ik welbekend. 15 keer heb ik er gestaan, door de bank genomen sta ik daar een minuut of tien voor een lift. De oprit bij Gronsveld heb ik twee keer geprobeerd. De eerste keer kregen we een lift voordat we op de oprit stonden. We staken het kruispunt bij de oprit met gestrekte duim over, waarop een passerende Belg direct stopte. De andere keer waren we na een uur nog niet weg, en zijn we naar de klassieke plek gewandeld.

Veel verder dan Luik kom je met die eerste lift vrijwel nooit.

Weer tien ritjes erbij. De laatste had ook een directe verbinding met Maastricht.

De terugweg was vanuit Brussel, waarbij ik koos voor de kleine omweg via het knooppunt bij Namen. Brussel had ik nog nooit lifend verlaten. Na tien minuten op een matig goede plek, verkende ik de straat bij het Delta-station, tot ik de echt goede plek vond. De klassieke plek om Brussel liftend te verlaten richting Namen en toen ging het rap. Op de A4-oprit Bouge bij Namen had ik een paar keer eerder gestaan. Net als toen was ik ook nu erg snel weg. Het is ook een erg geschikte plek om een lift te krijgen, met een zeer hoge zichtbaarheid op een plek waar de meeste chauffeurs moeten stoppen.

Een wel heel prachtige chauffeuse kon mij tot de liftplaats in Droixhe-Liege brengen. Heerlijk genesteld in mijn derde cabrio ooit werd ik door haar voorzien van verfrissende versnaperingen en bij een laag staande zon reed ze me over de autoroute van Luik naar Maastricht. Een kleine moeite om mij naar huis te brengen...
                                Last edited by Roserije; 8 juli 2013, 09:34.

Opmerking

Bezig...
                                X