Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • En afgelopen weekeinde een uitstap naar het stadje Luxemburg - per liftduim - wat anders!

    Te voet naar de oprit Europaplein richting Luik, da's altijd een minuut of 40 lopen. Twee bordjes in de hand: Liege en Luxembourg. Nee, toch alleen Liege. Dat vraag ik mij soms nog steeds af: wat is haalbaar. En stopt de chauffeur naar Liege wel, als ik naast een bordje Liege ook Luxembourg omhoog houd. De vorige keer in ieder geval wel.

    Na 12 minuten kon ik mee in een BMW van een in Maastricht wonende Oostenrijker in een auto met een Duits kenteken. Ik kon mee naar Cheratte boven Luik. Daar inmiddels drie keer gelift met een bovengemiddelde wachttijd van ruim een half uur. Ook de tweede auto was een BMW. De beste jongeman had veel vrienden in Maastricht en Lanaken, en hij bracht mij tot aan de oprit vanuit Luik richting Luxemburg (aansluitend op de tunneltjesroute). Moest daar in de buurt zijn.

    Vanaf daar meestal een rit naar tankstation Sprimont, maar deze keer rechtstreeks naar Luxemburg met een Waals koppel in een MPV. Rondom Baraque de Fraiture lag een dun laagje sneeuw over het land. En verder was het daar mistig en druilerig.

    Voor Luxemburg uitgestapt bij tankstation Aire de Capellen en een half uur later stapte ik in bij Coline, die in haar Fordje naar de omgeving van Clermont-Ferrand reed. Nu was mijn bestemming Luxemburg maar dat deerde niet - ik moest daar in de namiddag zijn en het was nog vroeg. Meegereden tot tankstation boven Nancy. Het Noord-Franse landschap in mij opgesnoven, en naar het tankstation aan de andere kant gelopen om weer terug te liften.

    Vijftig minuten duurde het toen voor ik een rit kreeg tot boven Metz, tot Thionville, afrit centre ville. Mijn Turks Franse chauffeur had gelijk, daar was het goed liften richting Luxemburg. Al snel werd ik werd door een Franse Pool (of de zoon of kleinzoon van een Pool) opgepikt en deze beste man heeft mij in de straat van mijn bestemming (Bettembourg, onder Luxemburg stad) gebracht. Weer een aangenaam gesprek gevoerd. Hij woonde in een naburig dorp.

    Voor het liften terug naar Maastricht ging ik te voet naar tankstation Aire de Berchem, een van de altijd drukke Luxemburgse tankstations op de route van Oost-Frankrijk naar Maastricht. Maar ik kwam gedurende de wandeling verkeerd uit, omdat ik geen van deze drie had: een goede kaart, kompas, orientatie op de zon. Zo kwam ik bij een andere snelweg uit, maar vanaf de oprit Leudelange-Nord was ik in een mum weg naar de A6 afrit Stassen / Luxembourg centre ville. Daar ben ik bekend en het is zelfs een klassieke locatie om vanuit Luxemburg richting Brussel of Luik te liften. Hier ben ik een ruim half uur geweest voor de 10 km lange rit naar Aire de Capellen.

    Het begon inmiddels donker te worden - donker is niet de beste vriend van de lifter.

    Enfin, het bleek erg makkelijk om ritten naar Brussel te vinden en op een zomerse dag zou ik zo'n rit nemen tot afrit Champion bij Namen. Want daar kom je weer heel makkelijk naar Luik. Nu - ik ben daar niet vaak geweest, maar bij de oprit Champion was ik elk van de drie keer binnen vijf minuten weg naar Luik.

    Er kwamen wel een paar auto's voorbij die naar of door Maastricht reden en een solo Nederlander die via Breda naar de Randstad reed. Vanuit Luxemburg is dat namelijk 3-4 km korter als via Maastricht. Bij een sympathieke reactie van zo'n chauffeur vertel ik dat nog eens graag - zo'n grote "omweg" is het niet om dan een kilometer of 200 mijn aangenaam gezelschap te hebben!

    Maar uiteindelijk, na 1h56m, won de aanhouder, kwam de verlossende "stap in!" en dit keer was dat van een familie in een kampeerauto. Ze kwamen vanuit Kerstmarkten in de Elzas en gingen op huis aan - Haccourt bij Vise. Met een Maastrichtse tak in de familie: de oma van de minst jonge vrouw in het gezelschap was van Mestreech. Dochter van rond de twintig jaar had een paar keer stukken gelift en dat was mogelijk een reden om mij mee te nemen. En verder heb ik al vaker gemerkt, in voertuigen met meer vrouwen als mannen, is een extra man in de vorm van een lifter, soms aardig welkom!

    Daarna speelden wij van Luxemburg tot Vise een paar kaartspelletjes. Eind goed al goed dus. Op het station van Vise stapte een Nederlandse man in zijn wagen - die mij geen lift wilde geven "want er rijd ook een trein".

    Als mensen liever alleen in hun auto zitten - of alleen met bekenden - prima natuurlijk!
    Last edited by Roserije; 9 december 2013, 11:49.

    Opmerking


    • De Breng Mij Weg's doen het goed

      Opmerking


      • Bijna jaloers-makend lift verhaal. Knap hoor.

        (Het loopt ook telkens goed af. Dus niet 'daar stond ik dan in het donker' of erger nog 'ik belandde op een stille veldweg en moest helemaal in de regen teruglopen en raakte ook nog onderkoelt en niemand wilde mij meer meenemen'...

        Opmerking


        • Maar soms loopt het wel degelijk niet zoals wellicht gehoopt!

          Dan komt het er vaak op neer dat ik een (klein) deel van de reis met het openbaar vervoer doe.

          Ik wil mijn wachttijden goed vastleggen. Maar als ik geen lift kreeg en daarom voor het openbaar vervoer koos of in mijn eigen auto reed, heb ik de wachttijden niet genoteerd. En dat zou eigenlijk wel moeten!

          Eigenlijk zou ik dan die tijd alsnog moeten verwerken in mijn liftlijst.

          Goed voornemen: daar begin ik vanaf 1 januari mee!

          En verder heb ik denk ik ook verslag gedaan hier van Maastricht-Straatsburg in het afgelopen voorjaar. Ik was met weinig bagage onderweg. In Straatsburg was een feest waar vrienden van me waren. Niemand wist daar dat ik langs wilde komen liften. Die liftdag noteerde ik (zoals op zoveel liftdagen) weer eens een nieuw wapenfeit: ik verbeterde het maximaal aantal ritten op een liftdag van 14 naar 15 stuks.

          Zo had ik korte wachttijden, maar duurde de reis wel behoorlijk lang en bij Metz ging het eigenlijk mis.

          Een kleine fout is soms vrij snel gemaakt.

          En Straatsburg was te ver.

          En ik probeer de te slapen in een grote schuur met landbouwwerktuigen. Ik houd van vrij kamperen en ik vond het niet erg. Maar ik was niet warm gekleed en tegen half 2 ´s nachts kon ik niet meer in slaap vallen. Het was te koud. Om rillingen te voorkomen ben ik toen langs de route national (Strassbourg-Metz) gaan wandelen - 18 kilometer naar het eerste grotere dorp Salins. Bij passerende auto's stak ik mijn duim wel op, zonder een precies plan te hebben. In een auto is het lekker warm, maar een rit zal op een route national vaak geen uren duren.

          's Nachts wandelen is ook wel eens leuk trouwens, dat doe ik zeker 1 keer per jaar. 's Nachts gaat alles langzamer en ook als je niet slaapt maakt rust toch meester van je.

          In Salins kon ik om 05u45 meerijden met een bakker die brood ging bezorgen. Maar dat deed ik toen niet, ik wilde nog meer wandelen, een mooi bosgebied in met heuvels.

          Tja, toen was ik wel moe en met nog wat pech...

          Den Bosch-Maastricht heeft ook 'n keer 12 uur geduurd. Was ik om 22u30 op tankstation Ellerbrug langs de A2 bij Kelpen, op zaterdag. Dat het station om 23u dicht ging wist ik toen niet. Ik had om 23u nog geen rit naar (bijvoorbeeld) Het Anker. Maar ook bij een dicht tankstation stoppen nog wel chauffeurs - maar minder. Mensen die niet weten dat het station dicht is - en mensen die met een pinpas betalen voor de brandstof.

          Enfin, drie uur later kreeg ik wel nog een rit, van een Geleenenaar die terug kwam van een date in Eindhoven. Reed Opel Kadett geloof ik. Ik had misschien het beste bij Het Anker uit kunnen stappen - die is 24u/dag open. Maar ik reed mee tot A76 afrit Beek/Geleen. Na drie kwartier op de oprit door Beek en over de rechterrand van de vluchtstrook van de A2 naar mijn bed gewandeld - met gestrekte duim.

          Opmerking


          • Vanavond lekker toch liftend terug gekomen van het werk!

            Wel eerst met de stoptrein Eindhoven-Maarheeze en dan een klein uurtje wandelen op een mooie avond.

            Bij tankstation 't Haasje krijg ik de tweede keer al de "ja, stap in!" en wat denk je - een Porsche... Mijn derde Porsche rit als lifter en de vorige was pas 14 maanden terug...

            Bedankt chauffeur Tom uit Campagne!

            En morgen maar zien wie mij eventueel los maakt naar EHV...

            Opmerking


            • Ik heb in 2014 een goed voornemen en dat is vaker liften naar mijn werk. Wonen in Maastricht en werken in Eindhoven betekent dat ik regelmatig op reis ben. Niet dagelijks overigens, want ik logeer bijna elke week wel een paar dagen in Brabant.

              Vorige week was mijn eerste werkweek en ik heb mijn plan al een aantal keren uitgevoerd.

              Daarbij is liften van Maastricht naar Eindhoven nog geen succes geweest. Maar denk aan de bijkomende dingen, als je naar je werk lift, in plaats van in je (echte) vrije tijd. Op tijd op je werk komen, het is nog donker buiten. Liften in het donker is niet altijd moeilijk (zie hierna). Op tijd op het werk komen is zo belangrijk, dat ik daar bij het liften bijzonder rekening mee houd. De complicatie die daarbij komt is vooral, dat je dan ergens moet liften waar je met het openbaar vervoer weg kan als je niet tijdig een lift krijgt.

              Vorige week liftte ik op de bushalte Langendaal/Oeslingerbaan, bij de rotonde in De Heeg. Dat leverde geen lift op. De volgende keer ga ik het geluk beproeven langs de Terblijterweg voor het Geusseltplein. Dat betekent een kwartier eerder vertrekken. Mocht er geen lift komen, dan te voet naar station Maastricht.

              In Maastricht is nog een ander punt waarvan ik vermoed dat het er goed liften is richting Eindhoven (en richting Heerlen), namelijk de bushalte Maagdendries/Frontensingel. Goede zichtbaarheid en veel verkeer.

              Zoals ik al aangaf, blijkt liften in het donker niet zo moeilijk, als menigeen misschien denkt.

              Vanuit Eindhoven liftte ik vorige week vier keer naar Maastricht. Een keer om 19u, en 3 keer om 18u. Om 18u had ik 2 directe ritten naar Maastricht en 1 waarbij ik onderweg bij de snelwegtankstations een vervolglift zocht. Op beide stations werd ik door de eerste aangesproken chauffeur die de juiste kant uit reed van een rit voorzien. De gemiddelde wachttijd van deze 3 reizen was was 5,5 minuut. In Eindhoven stond ik 4, 7 en 13 minuten te wachten.

              Toen ik om 19u vertrok duurde het 48 minuten voor ik weg kwam uit Eindhoven, naar Heerlen Welterlaan, en daar had ik 8 minuten nodig voor ik in het volgende voertuig stapte naar de Akersteenweg.

              Gisteren, zondag, stond ik 27 minuten op de uitvoegstrook voor tunnelwerkverkeer boven de kruising Rooseveltlaan / Viaductweg, 250 meter ten noorden van de voormalige liftplaats. Na dit punt nu pas 2 keer gebruikt te hebben, is mijn gemiddelde wachttijd daar ongeveer een kwartier. De vorige keer werd ik na een paar minuten opgepikt. Ik vermoed dat de plek niet meer zo goed is om richting Eindhoven te liften, omdat sinds vorige maand het verkeer richting Eindhoven op de linker twee van drie rijstroken voorsorteert.

              Heerlen zal dus makkelijker geworden zijn, maar via Heerlen naar Eindhoven heeft niet mijn voorkeur.

              Opmerking


              • In het laatste jaar word ik in Maastricht als lifter vaker door "blauw" van de weg geveegd als in alle voorgaande jaren, en dat zijn er ruim tien. Het overkwam ook vrienden van mij, vorige week. Drie keer ben ik weggeveegd. Het brengt mij niet meer van mijn a propos - hoewel, misschien toch wat meer in de diepte.

                De liftbaarheid van Maastricht richting Heerlen of Amsterdam en alles wat daartussen ligt is verre van optimaal.

                Waar moet ik op hopen...

                De oprit Maastricht-Noord gaat in november open en volgens de info die daarover publiek bekend is komt daar een mooie vluchtstrook bij. Vooral verkeer uit de Beatrixhaven, Nazareth, Rothem en Amby zal deze oprit gaan gebruiken, maar ook verkeer uit Meerssen en Valkenburg vanuit de A79. Ik verwacht dat het een goede liftplek wordt, die wel wat verder van Maastricht ligt: vijf minuten lopen vanaf bushalte "Kruispunt" in Rothem.

                Verder kan ik natuurlijk nog hopen op de SP, de enige partij hier, die aanleg van liftplaatsen in het partijprogramma had opgenomen.

                Ik voel er niet voor om de plaatselijke politiek te smeken om een nieuwe liftplaats.

                Weet je wat ik hekel.

                Die mentaliteit: "als je snel wil reizen, ga je zelf met je eigen auto (saaaaaai) of met het openbaar vervoer (betrouwbaar, degelijk, maar zeker niet uitdagend en soms voor mij persoonlijk zeer onrustig)."

                Enfin, dat hoeft niet de mentaliteit te zijn.

                Ik moet gewoon geduld hebben, want de ontwerpen beloven dat de oprit naar de A2 bij de Geusselt vanaf de Viaductweg en Terblijterweg ook een mooie vluchtstrook krijgt, en goed te voet benaderbaar vanaf het parkeerterrein van de Geusselt.

                En de politie mag wel wat toleranter zijn, want die werkverkeer uitvoegstrook langs de N2 op de kruising met de Voltastraat, ja, die ligt langs een autoweg, waarlangs voetgangers (~ lifters) principieel niet worden toegelaten. Maar dat het gevaarlijk zou zijn is in dit geval een zuiver juridisch argument.

                We gaan samen naar de kloten.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                  In het laatste jaar word ik in Maastricht als lifter vaker door "blauw" van de weg geveegd als in alle voorgaande jaren, en dat zijn er ruim tien. Het overkwam ook vrienden van mij, vorige week. Drie keer ben ik weggeveegd. Het brengt mij niet meer van mijn a propos - hoewel, misschien toch wat meer in de diepte.

                  De liftbaarheid van Maastricht richting Heerlen of Amsterdam en alles wat daartussen ligt is verre van optimaal.

                  Waar moet ik op hopen...

                  De oprit Maastricht-Noord gaat in november open en volgens de info die daarover publiek bekend is komt daar een mooie vluchtstrook bij. Vooral verkeer uit de Beatrixhaven, Nazareth, Rothem en Amby zal deze oprit gaan gebruiken, maar ook verkeer uit Meerssen en Valkenburg vanuit de A79. Ik verwacht dat het een goede liftplek wordt, die wel wat verder van Maastricht ligt: vijf minuten lopen vanaf bushalte "Kruispunt" in Rothem.

                  Verder kan ik natuurlijk nog hopen op de SP, de enige partij hier, die aanleg van liftplaatsen in het partijprogramma had opgenomen.

                  Ik voel er niet voor om de plaatselijke politiek te smeken om een nieuwe liftplaats.

                  Weet je wat ik hekel.

                  Die mentaliteit: "als je snel wil reizen, ga je zelf met je eigen auto (saaaaaai) of met het openbaar vervoer (betrouwbaar, degelijk, maar zeker niet uitdagend en soms voor mij persoonlijk zeer onrustig)."

                  Enfin, dat hoeft niet de mentaliteit te zijn.

                  Ik moet gewoon geduld hebben, want de ontwerpen beloven dat de oprit naar de A2 bij de Geusselt vanaf de Viaductweg en Terblijterweg ook een mooie vluchtstrook krijgt, en goed te voet benaderbaar vanaf het parkeerterrein van de Geusselt.

                  En de politie mag wel wat toleranter zijn, want die werkverkeer uitvoegstrook langs de N2 op de kruising met de Voltastraat, ja, die ligt langs een autoweg, waarlangs voetgangers (~ lifters) principieel niet worden toegelaten. Maar dat het gevaarlijk zou zijn is in dit geval een zuiver juridisch argument.

                  We gaan samen naar de kloten.
                  Mooi verhaal -en alle andere- Roserije, maar je laatste zin ben ik het helemaal niet mee eens. Zoals met vele zaken zijn er keuzes gemaakt voor en door voorstanders danwel tegenstanders in deze plannen en die heb je te slikken/respecteren, hoe het soms ook tegen je eigen mening en wensen ingaat maar ja;

                  We gaan niet allemaal samen naar de kloten -dat hopen we toch - , je hobby 'kunnen liften waar ik kan' allicht en kun je niet duimen op de gewenste plekken.. maar voor de rest gaat er helemaal niks naar de klote.

                  Succes in je lobby de hobby levend te houden, maar besef heel goed het is een hobby (en volgens mij een uitstervende) en een hele summiere bijdrage aan de overwegingen aan en de beslissingen die de democratie maakt in het grotere geheel.

                  Desondanks gun ik jou je plekje en hoop ik van ganse harte dat je je hobby nog jaren kan uitoefenenen!
                  Last edited by Markie; 9 april 2014, 16:12.

                  Opmerking


                  • Het is meer dan een hobby.

                    Van de 7 a 8 miljoen eigenaren van een auto in Nederland zal toch zeker 2/3e aangeven dat autorijden meer dan een hobby is.

                    Misschien is liften ook een vorm van luxe.

                    Hoe het ook zij, er is weinig dat mij meer tegenstaat, dan dat anderen bepalen dat ik maar in mijn eigen auto of met OV moet reizen, als ik snel wil zijn.

                    Ik zal niet zwichten. Dank voor je reactie!

                    Morgen ga ik weer liften. Omdat de kans om in Maastricht door de politie van de weg te worden geveegd mij te groot is geworden, ga ik morgen beginnen op het tankstation langs de A2 bij Meerssen.

                    Op een tankstation bestaat ook de kans dat de pomphouder je persoonlijk verbiedt om met klanten te spreken, maar die kans is in Maastricht kleiner, dan dat politieagenten moeilijk gaan doen.

                    Want nogmaals het is nu 3 keer door de politie weggeveegd in de afgelopen 6 maanden versus 90 keer Maastricht liftend richting het noorden (A2) of oosten (A79) en 0 keer weggeveegd, in de 10 jaar daarvoor.

                    Dat kan toeval zijn.

                    Maar het kan ook beleid zijn.

                    Vorige week zondagochtend, toen ik werd weggeveegd, zei de agent nog "er is iets noordelijker een liftplaats". Ik antwoord: "Nee, er is geen liftplaats". Zijn antwoord: "Oh nee, die is er niet meer".

                    Bye bye, zwaai zwaai.

                    Opmerking


                    • Toch weer gelukt, 13 minuten op het Europaplein vorige week voor een rit naar Luik.

                      Het was de op twee na langste wachttijd van de negen ritten die ik vorige week had. Relatief lang, maar eerlijk is eerlijk, bijna alle andere ritten waren in Vlaanderen.

                      Morgen weer naar het noorden. Dat wordt weer lastig in de gemeente Maastricht, die er vanuit gaat dat mensen de stad per auto, trein, bus, voet of fiets verlaten, maar toch zeker niet liftend...
                      Last edited by Roserije; 24 april 2014, 11:04.

                      Opmerking


                      • Hoe reis je van Maastricht naar Brussel?

                        Anno 2014 bestaat er een duidelijke top 2 van vervoermiddelen.
                        1. de auto en 2. het openbaar vervoer.

                        Liften kan je zien als 1. de auto. Ik ben zelf altijd wel genegen om het apart te zien, maar dan zou je onderscheid moeten maken in 1a. de eigen auto, 1b. samenrijden met vrienden, familie, gezinsleden of collega's en 1c. liften.

                        Op 30 april stond ik om 19h55 op de kruising Cantecleerstraat / Via Regia met gestrekte duim, zonder bordje. Om 20h04 stapte ik in in een Citroen C3 met Belgisch kenteken, met een Vlaams-Belgische en de Marokkaans-Vlaamse neef van haar vriend in de wagen. Meerijden kon tot de Belgische A2, afrit Halen. Dat is de tweede afrit voorbij knooppunt Lummen op de snelweg naar Brussel. Bij de oprit van Halen noteerde ik 11 minuten wachttijd tussen beide ritten. Ik was voorzien van een duidelijk bordje met "Brussel". Een celibataire kantoorklerk in een VW Passat (of groter) kwam met hoge snelheid de oprit op en stopte met piepende remmen. Ik noteerde een hoge gemiddelde snelheid in mijn liftregister van iets boven de 120 kmh. De rit ging naar Leuven, en bij de oprit bij Leuven, die officieel oprit Herent heet, stond ik 7 minuten. Toen stapte ik in in een lease Mercedes met een jongedame van mijn leeftijd ongeveer. Ze moest naar Brussel, ik precies naar Strombeek-Bever, en het stond haar wel aan om mij voor de deur van bestemming in te zetten, dus de adresgegevens gingen in haar navigatiesysteem. Eh, ik bedoel het navigatiesysteem van haar Mercedes. Aankomst om 20h32, 01h37m nadat ik de duim strekte aan de Via Regia.

                        Openbaar vervoer, beat this.

                        ==> reistijd OV van station Maastricht naar Brussel centraal is 01h40m

                        Zondag kwam ik weer terug, maar nu vanaf het tankstation langs de A7 tussen Bergen (Mons) en Charleroi. Hier was ik om 18h29 en om 18h40 kreeg ik mijn 1e rit en wel naar Luik. We vertrokken om 18h46. Opnieuw een Mercedes, ditmaal in de vorm van een kleine vrachtwagen met aanhanger en een Nederlands kenteken, van een Amsterdamse handelaar die in Noord-Frankrijk woonde. Op weg naar Luik, omdat hij het meubilair van de gemeentelijke administratie van Luik had opgekocht. Toen we op de Luikse A602 afdaalden wees hij dan ook op het in aanbouw zijnde nieuwe overheidsgebouw van Luik. Het oude gebouw, terzijde, weet ik wel te plaatsen en het behoort tot het foeilelijke Luikse erfgoed van de eerste helft van de vorige eeuw. Enfin, de beste man reed mij door naar mijn vaste plek in Luik om naar Maastricht te liften. De rit was redelijk memorabel omdat het enerzijds pas de derde rit was dit jaar van meer dan 100 kilometer en anderzijds gewoom omdat het een bijzondere man was, met heel eigen ideeen en een scherpe kijk op wat mensen doen. De fouten die we met z'n allen maken. Het was weer eens een heel open gesprek met iemand die - zou ik zeggen - de wereld heel wat beter begrijpt dan de gemiddelde moderne zonderling...

                        Op de oprit van de A25 naast de Pont de l'Atlas, in Droixhe-Luik, sta ik dit keer 4 minuten vooraleer ik in een Peugeotje stap van een Waalse student uit Ternaaien (Lanaye). Hij zal de snelweg bij de afrit Moelingen (Mouland) verlaten. Ik stap snel in, hoewel ik wisselende ervaringen heb met opritten tussen Luik en Maastricht. Bij de oprit van Moelingen is weinig verkeer, maar de wind is in de rug, de eerste auto stopt, ik stap in bij een heer achter het stuur met twee dames, alle van geboortejaar rond 1960. Ze blijken ook in de buurt van de Roserije te wonen en zo stap ik net als op 7 juli 2013 bij de voordeur uit. Start 18h29, aankomst 20h43 = 02h14m / 142,3 km. Voorwaar niet slecht.

                        Nog zes maanden en de oprit Maastricht-Noord is open. Een nieuwe lifttroef richting het noorden, naast de oprit Maastricht-Randwyck, waar nu wegwerkpaaltjes enigszins hinderlijk in de weg staan.

                        Het zou niet de eerste keer zijn dat ik wegwerkpaaltjes opzij schuif, zodat chauffeurs kunnen stoppen om mij een lift te kunnen geven.

                        ==> reistijd OV van station Saint Ghislain naar Maastricht is 03h16m
                        Last edited by Roserije; 7 mei 2014, 02:41.

                        Opmerking


                        • Vanmiddag stonden er 8 lifters op de officiele liftplaats in Groningen... en de OV-jaarkaart is nog niet eens afgeschaft.

                          Maastricht * verdient * ook weer een liftersplaats.

                          Opmerking


                          • Voor het eerst deze week weer de duim gestrekt op de oprit Maastricht Randwyck, voor het eerst sinds de aanpassing van de oprit. Smalle vluchtstrook is er nog altijd. Ik heb daar altijd, al was dat niet zo heel vaak, aan het begin van de oprit gestaan en nu en dan ook een lift gekregen. Om nu stoppen wat makkelijker te maken moest ik wel een paar van de wit-rode wegwerkpaaltjes, die hier de vluchstrook onbereidbaar maken, opzij schuiven. Daarvoor ben ik niet te beroerd.

                            Het duurde lang, het ging regenen, ik stond droog, onder de plu. Na 45 minuten stopte er een voertuig op de vluchstrook, maar dat bleek niet specifiek voor mij te zijn, bij navraag bleek, ze reden slechts naar het centrum van Maastricht.

                            Toen ben ik ongeveer op de brug over de A2 gaan staan (Oeslingerbaan) waar al vele vele jaren een ongebruikte driehoek aan asfalt langs de weg ligt, waar met gemak een stuk of 20 auto's zouden kunnen parkeren. Da's natuurlijk totale waanzin, maar het geeft maar even aan dat de strook ruim voldoende groot is om er veilig te kunnen stoppen. Toch gaf ik steeds de voorkeur aan de oprit zelf, voornamelijk omdat je daar ook verkeer meepakt van de andere kant.

                            Maar hier lukte het dan toch, zodat ik na 72 minuten eindelijk plaats kon nemen in een wagen met chauffeur. De rest van de reis naar Amsterdam vergde wel nog vijf auto's, rijkelijk veel voor de afstand, maar de wachttijden waren voor die vijf zo'n 6 minuten per keer gemiddeld en da's wel oke.

                            Onderweg een minder gebruikelijke reden gehoord om mij geen lift te geven: een chauffeuse verklaarde advocaat te zijn en onderweg gesprekken te moeten voeren met clienten, en dan kwamen ook gevoelige feiten voorbij. Zelf had ik daar geen moeite mee gehad, en een lift van Midden-Limburg rechtstreeks naar Amsterdam, wie wil die niet...

                            De Maastrichter liftersplaats leverde mij in zijn gloriedagen ook een keer een rechtstreekse rit op naar Amsterdam, van een naar Luxemburg geemigreerde landgenoot. De langste vanaf de liftersplaats was 265 kilometer, naar tankstation Dekkersland langs de A28 bij Staphorst. Ik op weg naar Groningen, de militair uit Amby met wie ik toen meereed op weg naar Leeuwarden. Kortste ritje vanaf de liftersplaats was tot tankstation Kruisberg bij Meerssen, omdat ik in Meerssen moest zijn =D Ik stond serieus met mijn bordje "5 km" op de Maastrichter liftersplaats

                            Van de terugreis Amsterdam-Maastricht was de rit vanaf Breukelen tot aan Urmond bijzonder, niet alleen door zijn lengte van 165 kilometer, vooral ook omdat het een ritje in een Jaguar was. Chauffeur Peter was op weg om deze nieuwe witte auto naar huis te brengen. Eigenlijk moest Peter al bij Oudenrijn richting Arnhem, of anders bij Eindhoven naar Venlo, maar Roserije kreeg zijn zin en TomTom mocht de route een paar keer herberekenen.

                            Oprit Urmond, daar is het ook altijd nog gemakkelijk een rit naar Maastricht te krijgen. Ik zocht zo'n laatste rit naar Maastricht vaak op het Esso-tankstation bij Born. Maar bij daglicht ben ik op de oprit van Urmond gemiddeld sneller weg.
                            Last edited by Roserije; 11 mei 2014, 04:19.

                            Opmerking


                            • Gisteren liftte ik vanuit Maastricht naar Houffalize, in de Belgische Ardennen, alwaar het Carnaval van de Zon werd gevierd met een heuse zomerse Carnavalsoptocht. Dat was ook de reden voor mij om er op uit te trekken in deze richting.

                              Ik wandelde naar de oprit op het Maastrichtse Europaplein, de gebruikelijke plek om richting Luik te liften. Na 12 minuten met bordje Liege een rit van een Maastrichtse dierenarts die me een uur vertelde over zijn verdienstelijke bijdragen als amateur in de archeologie, de hierarchie in deze wereld in Nederland en meer van dat - heel verhelderend! Ik reed mee tot Marche-en-Famenne met het idee dat ik daar gemakkelijk naar Bastogne (Bastenaken) kon komen. Dat was ook het geval, want nu stond ik 14 minuten te wachten op een rit die eindigde op de Place Mc Auliffe in het hart van Bastogne, met een jong Waals koppel. De jongen achter het stuur had het over incidenten met lifters in het verleden, waardoor het nu niet meer populair moet zijn. En over zijn vader die als student wekelijks tussen ouders en studentenverblijf liftte, en dan vaker door dezelfde vrachtwagenchauffeurs werd opgepikt. Het koppel raadde al juist dat ik naar het Carnaval van de Zon ging.

                              In Bastogne wandelde ik rustig het stadje uit en op de rijksweg richting Houffalize reden 10 of 15 wagens voorbij eer ik werd opgepikt door Francine en Frederique. Onderweg maakten we een stop in het dorpje Rachamps, waar * werkelijk waar * een carnavalswagen aan het voertuig van Francine werd gekoppeld, terwijl ik van een Jupiler en een broodje worst en zuurkool mocht genieten!

                              Daarna reden we met de carnavalswagen naar Houffalize en zonder "inkom" te betalen was ik dan daar...

                              Na afloop van de mooie optocht wandelde ik Houffalize weer uit en langs een wandelpad door een hellingbos liep een jonge vos voor mij uit. Op de oprit van Houffalize werd ik na een carnavaleske wachttijd van 11 minuten opgepikt door een man die ook het Carnaval had bezocht (en zich verontschuldigde voor het feit, dat hij een aantal pintjes had gedronken). De rit duurde slechts 1 afrit, tot Baraque de Fraiture, waar ik na 'n minuut weer kon instappen, dit keer voor een iets langer stukje, tot de afrit van Remouchamps (naast de helling La Redoute, beroemd van wielrennen). Ook hier was het een kwestie van knipperen met de ogen, eer een Iranese Waal mij oppikte en een paar minuten later weer uit liet stappen op het tankstation bij Sprimont, nog onder Luik. En vermits het zondagavond was, kon ik hier redelijk snel mee naar Maastricht, in een van de vele Nederlandse auto's waarvan de inzittenden op de terugweg waren van een vakantie in zuidelijkere delen van Europa. Dat leverde toch nog de langste wachttijd van het tripje op, 18 minuten - en toen zat ik in een Mercedes van medio jaren '80 op een lekker zachte achterbank, zonder gordel.

                              Opmerking


                              • Dankjewel, het leest alsof ik er ook bij was. Toppie
                                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X