Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Volgens mij had je sjans! Overigens was het inderdaad een heerlijke dag om met de ramen en/of het dak open over de snelweg te schuiven.

    Opmerking


    • En anders zij wel!

      Een erg lekker gevoel heb ik er in ieder geval nog van.

      De rit naar Maastricht begon overigens bij de oprit Bouche op de Belgische A4, vlak bij Namen.

      Pour, un petit tour, un petit jour, entre tes bras... la la la la...

      Je sera pret a tout, pour un simple rendez vous... la la la laaaa...

      Opmerking


      • Een beetje verliefd?
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • Passagier en chauffeur bevinden zich vlak naast elkaar. Ze noemen dat een zone waarin mensen elkaar toe moeten laten, wat we over het algemeen met vreemden niet doen. En een situatie waarin je je gedachten allerlei kanten op kan laten gaan. Waarbij je je eigen status kent (een beetje bezet, maar niet heel erg, maar genoeg om...) en die van de ander mogelijk niet - of wel - maar dat hoeft niets uit te maken. Daar ben ik dan genoeg (of te veel) man voor!

          Dus een beetje verliefd, ja, minimaal. En nu dus niet alleen maar nagenieten, maar ook naverdrieten... Ik zal haar nooit meer zien. Tenzij...

          Ze rijdt dagelijks van Namen naar Luik, en komt dagelijks langs de oprit A4-Bouche bij Luik, en stopt dan bij het tankstation van Verlaine, om een koffie te nemen, die ze in de cabriolet opdrinkt, terwijl ze naar een concert van Hooverphonic luistert. Tenminste één medewerkster van de winkel op het tankstation kent deze chauffeuse.

          Ik kan onderzoeken op welk moment zij dagelijks stopt op het tankstation van Verlaine.

          Ik hoef mijn gevoelens dan nog niet expliciet kenbaar te maken.

          En hoef slechts te vragen, of ik mee kan rijden naar Luik.

          Ze vond mij ook leuk, dus ik weet, dat het zal mogen...

          Opmerking


          • Aha, de dopamine stroomt. Biedt haar chocolade aan !

            Opmerking


            • Hou je ons wél op de hoogte?
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • Ik heb haar inmiddels uit mijn hoofd gezet. Deze rit blijft ongetwijfeld wel een onuitwisbaar kerfje...

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht

                  Een wel heel prachtige chauffeuse kon mij tot de liftplaats in Droixhe-Liege brengen. Heerlijk genesteld in mijn derde cabrio ooit werd ik door haar voorzien van verfrissende versnaperingen en bij een laag staande zon reed ze me over de autoroute van Luik naar Maastricht. Een kleine moeite om mij naar huis te brengen...
                  En had je haar niet binnen gevraagd? Gemiste kans!

                  Opmerking


                  • Chauffeurs haal ik nooit mee naar binnen, al heb ik het een heel enkele keer geloof ik wel aangeboden, om even een bakkie te doen.

                    Tenslotte was ik aan het liften en niet aan het daten...

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                      Chauffeurs haal ik nooit mee naar binnen, al heb ik het een heel enkele keer geloof ik wel aangeboden, om even een bakkie te doen.

                      Tenslotte was ik aan het liften en niet aan het daten...
                      Ik kan me voorstellen dat je chauffeurs als man zijnde niet mee naar binnen vraagt maar chauffeuses - zeker als ze zo leuk zijn dat je op een Maastricht forum - wat niks te doen heeft met liften in de kern .... - je relaas erover moet doen?

                      En nu? Je bent wel verliefd en zij vond je blijkbaar ook leuk... dus wat wordt het vervolg?

                      Soms moet je van de nood een deugd maken en dus is en blijft dit een gemiste kans voor je

                      Opmerking


                      • Theoretisch, maar het hangt ook van ieders persoonlijke wormen en naarden af.

                        De lifter die ik een paar weken terug oppikte heb ik nochthans aangeboden om bij mij te overnachten, wat hij wel wilde, maar in tweede instantie zag ik daarvan af, omdat mijn ouders al kwamen logeren. En ik hun voorkeur om geen andere logeerders te hebben opneem in de dienst, die ik natuurlijk thuis zelf uitmaak

                        Ik was aan het liften, niet aan het daten...

                        Opmerking


                        • Tja - dan zit er niks anders op dan aan haar te blijven denken en te hopen dat je haar ooit nog eens treft, kans is nihil. We shall see and read

                          Ben je trouwens niet bang dat een lifter je berooft midden in de nacht of in de auto?
                          Jijzelf bent misschien goed van aard maar tegenwoordig kun en mag je dat niet meer van anderen denken...

                          Ikzelf zou wel uitkijken een wildvreemde in mijn auto te pakken laatst staan in huis..

                          Opmerking


                          • In contact met lifters ben ik meestal zelf de lifter, een enkele keer de chauffeur en ook regelmatig een maatje van andere lifters. Dus drie verschillende vormen van omgang met het liften.

                            Wat het liften betreft, uit enige degelijke onderzoeken in de VS en Duitsland is gebleken dat risico's daarvan voor de lifter nogal gering zijn. Dat het risico niet nihil is klopt, maar dat geldt ook voor het gebruiken van een keukentrapje of fietsen over straat. Ik heb als fietser meer problemen gehad, dan als lifter. En had ik die 70.000 km zelf gereden, dan had ik misschien meer narigheid meegemaakt, als de fijne liftervaringen. Zo vond ik afgelopen zondag een prent wegens te hard rijden in de brievenbus. Autorijden kost dus toch wel wat. Als lifter vond ik ooit een biljet van 10 euro in de wegberm, en een keer kreeg ik er een, van een chauffeur die mij niet mee kon nemen, maar mij wel wilde helpen.

                            Over het risico van het meenemen van lifters door chauffeurs zijn mij geen cijfers of onderzoeken bekend. Waar ik alvast niet in geloof is dat de jaren '10 onveiliger zouden zijn als de zeventiger of tachtiger jaren.

                            Enfin, het komt gewoon aan op gezond verstand. Ik reis zelf vrijwel nooit 's nachts per auto en ik heb er alle begrip voor dat chauffeurs later op de avond voorzichtiger worden in het meenemen van lifters. In de wintertijd worden ze voorzichtiger rond 18-19 uur in de avond, in de zomer lukt het heel aardig tot 22-23 uur. Daar valt vaak wel omheen te plannen.

                            Wie weet valt mij al liftend nog wel eens ernstige ellende ten deel, maar de tien jaar actief liften nemen ze me niet meer af.

                            Lifters onderling is ook een leuke categorie. Die zijn vaak min of meer verenigd via studentenvereniging of een reizigersnetwerk. Heb wel eens een * achteraf gezien * foute lifter bij mijn vader laten overnachten. Die stond net als ik op de Maastrichter liftersplaats.

                            PS. Ik stond zondag op de reis Brussel-Maastricht te liften op de Taxistop-plaats bij het Delta-station in Brussel. Ik wist op dat moment niet, maar nu wel, dat er eind jaren '70 ongeveer 90 Taxistop plaatsen zijn aangewezen in Belgie. Het waren gewoon goede liftplaatsen, waarbij chauffeurs wisten dat de lifters er vaak (maar niet altijd) deelnamen aan het Taxistop programma. Dat was gewoon precies hetzelfde als liften, met duim en bord, waarbij de lifter rond de 3 euro per 100 km aan vergoeding gaven. Taxistop werkt al heel lang niet meer zo en het heeft waarschijnlijk ook nooit echt goed gewerkt... maar het maakt de Belgen weer tot een leuk volk.

                            Opmerking


                            • Lieve Kim82

                              Gisteravond dwaalden mijn gedachten toch maar weer af naar die mooie lift met die leuke chauffeuse, die mij van Namen naar mijn balkonnetje reed...

                              Natuurlijk is de kans op een hernieuwde ontmoeting nihil... toch ben ik gezegend met aangename gevoelens.

                              Maar ik ben de schuchterheid zelve..

                              Veel liefs
                              Frank78

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                                Lieve Kim82

                                Gisteravond dwaalden mijn gedachten toch maar weer af naar die mooie lift met die leuke chauffeuse, die mij van Namen naar mijn balkonnetje reed...

                                Natuurlijk is de kans op een hernieuwde ontmoeting nihil... toch ben ik gezegend met aangename gevoelens.

                                Maar ik ben de schuchterheid zelve..

                                Veel liefs
                                Frank78

                                Beste Frank,

                                Jammer inderdaad dat een ontmoeting nihil lijkt, al zijn de wonderen de wereld niet uit, hoop doet leven.

                                (heb je geen kenteken van haar auto )

                                Gr Kim82

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X