Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het verhuren/kopen van woningen is geen liefdadigheid. Pa koopt een appartement voor zijn studerende kinderen en na afloop van de studie verkoopt pa de boel weer aan een andere pa met centen. Daar is niets mis mee en heb ik ook niets mee te maken. Hoe mensen zich gedragen - en dan bedoel ik alle inwoners en bezoekers van een stad - is onder andere afhankelijk van opvoeding, sociale vaardigheden en toezicht. Aan gezag wordt door velen getwijfeld en sommigen verzinnen hun eigen leefregels zonder rekening te houden met anderen met alle gevolgen van dien. Hoe je het individuele gedrag kunt veranderen in meer rekening houden met anderen en samen leven is de vraag. Moet je dat afdwingen met sancties? Mijn ervaring is dat de dialoog aangaan met de kleine koninkrijkjes van "minder of ander maatschappelijk socialen" wel helpt, maar ik heb er geen standaardrecept voor. Het is maatwerk.

    Opmerking


    • Het zou mooi zijn als de overheid het goede voorbeeld zou geven. En dat heeft te maken met goede prestaties op het vlak van dienstverlening, vergunningverlening, onderhoud en handhaving. Als dat op orde is verdient de gemeente het gezag om inwoners en bezoekers op hun gedrag aan te spreken.
      De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

      Max Dendermonde

      Opmerking


      • De Rijksgebouwendienst heeft inmiddels een lijst opgemaakt van panden die gemeenten kunnen huren t.b.v. woonruimte voor asielzoeker met status. In Maastricht: het voormalige wachthuis aan het Sint Servaasklooster. Zie:
        https://www.rijksoverheid.nl/documen...-statushouders

        Opmerking


        • De buurtraad Limmel heeft inmiddels hun werkzaamheden met een maand opgeschort. Men stopt uit onvrede omdat men van mening is dat de wijk te vaak gebruikt door het gemeentebestuur 'om de problemen van de stad op te lossen.' Zie verder: http://www.1limburg.nl/buurtraad-lim...ver-maastricht

          Opmerking


          • Raadsavond dinsdag 13 oktober 2015

            Morgen, 13 oktober 2015, om 17.00 uur is de volgende raadsavond.
            Helaas moet jullie pierlementair verslaggever morgen verstek laten gaan vanwege prettige familiaire omstandigheden.

            Veel staat er morgen overigens niet te gebeuren, alhoewel..........
            Er is maar een korte agenda die HIER te bekijken is.

            Feitelijk, althans naar mijn mening, is enkel het "tramdossier" morgen de moeite waard.
            Er moet overigens ook nog gestemd worden over een RAADSVOORSTEL over de crisisnoodopvang vluchtelingen in Limmel.
            Dat is, naar verwachting, voor de meeste partijen een hamerstuk en ik ga er dan ook vanuit dat dit raadsvoorstel zonder problemen zal worden aangenomen.

            Wat mij overigens wel blij verraste was dat de agenda is aangepast qua volgorde.
            Eerst was er altijd een stadsronde, gevolgd door een raadsronde en vervolgens de formele raadsvergadering.
            Nu is de formele raadsvergadering geplaatst tussen de stadsronde en de raadsronde.
            Misschien is dat een beetje abracadabra voor de (niet trouwe) lezers van deze thread, maar ik denk dat dit een hele goede verbetering is
            Ik weet niet wiens idee dat was, ik ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld dat ik zelf niet op dat idee kwam, maar het lijkt mij een goede verbetering voor de agenda.
            Door de raadsronde op het einde van de raadsavond te plannen, is er wellicht meer ruimte en tijd voor het ouderwetse politieke debat.

            Helaas ben ik er dus morgen niet bij, maar ik hoop de vinger aan de pols te kunnen houden.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • John Steijns (Stadsbelangen) stapt over naar de Seniorenpartij

              Vanaf 20 oktober 2015 zal de eenmansfractie van Stadsbelangen zich aansluiten bij de Senioren Partij Maastricht.
              John Steijns, fractievoorzitter van Stadsbelangen: “Na zorgvuldig beraad en in goed overleg met de fractie van de Seniorenpartij en het bestuur van Stadsbelangen, heb ik besloten deze stap te zetten. In de nieuwe werkwijze is het goed functioneren van een eenmansfractie in de gemeenteraad van Maastricht heel lastig. Lokale partijen met een pragmatisch en realistisch programma moeten hun krachten bundelen. Ik pleit al jaren voor meer intensievere samenwerking tussen lokale partijen. Ik koos voor de Seniorenpartij omdat de partijprogramma’s veel raakvlakken en overeenkomsten hebben. Zoals bij de WMO, de zorg, het ouderenbeleid, de werkgelegenheid en bijv. de burgerparticipatie. Er is geen sprake van een fusie van de twee politieke partijen”.
              Ed Sabel, fractievoorzitter van de Senioren Partij Maastricht: “Het aansluiten van John Steyns bij de fractie is goed voorbereid. Het is geen besluit van vandaag op morgen. John Steyns onderschrijft het partijprogramma van de Seniorenpartij en het coalitieakkoord. De fractie van de Seniorenpartij wordt versterkt en krijgt er een zeer ervaren, allround politicus bij, waardoor de fractie in de breedte nog sterker wordt. Met als gevolg dat er ruimte ontstaat om alle gemeentelijke thema’s met meer diepgang te benaderen. John krijgt bij de Seniorenpartij een warm welkom.”

              (Bron: Persbericht SPM/SBM verspreid via raadsgriffie)
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • John Steijns (Stadsbelangen) stapt over naar de Seniorenpartij - II

                Eerlijk gezegd had ik de overgang van de fractievoorzitter van Stadsbelangen Maastricht (SBM), John Steijns, naar de Seniorenpartij Maastricht (SPM) niet zien aankomen.
                Voor mij is deze overgang dan ook een totale verrassing.
                Stadsbelangen Maastricht is feitelijk een rudimentair overblijfsel van de vroegere "Fortuynisten" in Maastricht, terwijl de Seniorenpartij voorkomt uit het CDA Maastricht.

                Feit was dat John Steijns de laatste tijd met enige regelmaat niet meer aanwezig was bij diverse overleggen in de stads- en raadsronden en zelfs niet meer bij de reguliere raadsvergaderingen.
                De verkiezingsuitslag van één zetel was een zware domper voor SBM en John Steijns in het bijzonder. Het lijkt er nu op dat John Steijns deze klap uiteindelijk niet heeft kunnen verwerken en nu (terecht?) aansluiting zoekt bij een andere partij.

                In een commentaar bij L1 geeft John Steijns aan dat er geen sprake van is dat zijn partij, SBM, ophoudt te bestaan.
                De partij blijft (voorlopig?) doorgaan, maar als raadslid zal hij zich conformeren aan de (coalitie)afspraken van de Seniorenpartij Maastricht.
                Hiermee wordt de Seniorenpartij met 7 zetels ruim de grootste partij in Maastricht, gevolgd door het CDA, D66, PvdA en SP met ieder 5 zetels.

                Zelf stel ik mij al enige tijd de vraag hoe lang het nog zal duren voordat John Hoen, de huidige fractievoorzitter van de Maastrichtse Volkspartij, dezelfde weg zal bewandelen als John Steijns, maar dan met een overstap naar het CDA?

                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  [SIZE=14px][

                  Zelf stel ik mij al enige tijd de vraag hoe lang het nog zal duren voordat John Hoen, de huidige fractievoorzitter van de Maastrichtse Volkspartij, dezelfde weg zal bewandelen als John Steijns, maar dan met een overstap naar het CDA?
                  Een terechte vraag Pier ,nu de motor (Mia is weggevallen) zie ik geen overleving kansen meer voor Jan Hoen
                  Ook onder andere zijn leeftijd.(wordt tijd voor jong bloed)
                  Maar zeg nooit/nooit.
                  Want het geld is toch mooi mee genomen.
                  En kenners weten hoe Maastrichtse politiek werkt

                  Last edited by ; 21 oktober 2015, 09:43. Reden: tekst wijzeging

                  Opmerking


                  • Raadsavond 20 oktober 2015

                    Gisteravond was er een (extra ingelaste?) raadsavond.
                    Dat deze raadsavond plaatsvond was voor mij, als trouwe volger van de gemeenteraadsperikelen, helaas ook een totale verrassing.
                    Mogelijk had ik de aankondiging van deze raadsavond gemist, omdat ik ook op de raadsavond van 13 oktober 2015, vanwege op zich verheugende redenen, niet aanwezig kon zijn.
                    Maandagochtend kreeg ik pas door dat er gisteravond een raadsavond zou zijn en helaas kon ik toen mij lopende afspraken niet meer wijzigen.
                    Daarom liet uit pierlementair verslaggever, volgens mij voor het eerst, twee raadsvergaderingen achter elkaar verstek gaan.
                    Maar met terugwerkende kracht HIER alsnog de agenda van deze raadsavond

                    Jammer, dat ik de raadsvergadering miste, want ik had mij al maanden verheugde op de behandeling van het zgn. Tramdossier (Tram Vlaanderen Maastricht, TVM).
                    Daarover later meer, maar om mijn absentie toch een beetje goed te maken, kan een ieder HIER de besluitenlijst zijn van hetgeen gisteren tijdens de raadsvergadering werd besloten.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Raadsvergadering dinsdag 3 november 2015

                      Ongeveer 2 uur "te laat" en direct na de eerste ronde van de raadsvergadering van dinsdag 3 november 2015, arriveerde jullie pierlementair verslaggever bij de raadsvergadering van de gemeente Maastricht.

                      Overigens was jullie pierlementair verslaggever niet "te laat", maar begon deze (begrotings-)vergadering gewoon al om 14.30 uur.
                      De agenda van de raadsvergadering vinden jullie HIER
                      In totaal zijn door de partijen 19 (!!) moties ingediend.
                      Een overzicht van deze moties is HIER te zien.

                      Inmiddels is het college bezig met het beantwoorden van de bijdragen van de diverse partijen in de 1ste ronde.
                      Voor jullie verslaggever is het een beetje moeilijk om e.e.a. te volgen, maar gelukkig hebben de bodes een A4'tje gemaakt waarop de verschillende moties staan vermeld en waardoor het enigszins is te volgen.

                      Fijn is ook dat de fractievoorzitters van GroenLinks en de Partij Veilig Maastricht mij een kopie van hun bijdragen in de eerste ronde hebben gegeven.
                      Dat is wel zo gemakkelijk
                      Last edited by Pier; 3 november 2015, 18:01.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Raadsvergadering 3 november 2015 - Begroting 2016 met moties -

                        De raadsvergadering van vanavond, waarbij de begroting voor 2016 met alle daarbij behorende wensen, vragen en moties van de raadsfracties, was een erg tamme vergadering.
                        Meest opmerkelijk is wellicht dat een VVD-wethouder, John Aarts, akkkoord gaat met een motie over een autoloze zondag van GroenLinks.
                        Onderstaand een lijstje met ingediende moties en het resultaat cq het advies van B&W.
                        Tussen haakjes de indiener (zonder vermelding van de partijen die de motie steunen)

                        1)Uitvoeren regelingen armoedebeleid (SPM) - Overgenomen door B&W
                        2) Buurtwethouder (CDA), na een tekstuele aanpassing - Overgenomen door B&W
                        3) Aangifte pasgeboren kinderen (CDA) - Overgenomen door B&W
                        4) Aanpassen bestemmingsplan PDV fase 1 (CDA) - Aangehouden, waarmee CDA akkoord is.
                        5) Mensen met psychische problemen op straat (SP) - Overgenomen door B&W
                        6) Werkgelegenheid voor laag/middelbaar opgeleide inwoners (SP)- Overgenomen door B&W
                        7) Continuïteit Bruis (SP) - Overgenomen door B&W
                        8 ) Begroting en jaarrekening koppelen (PvdA) - Het college (wethouder Aarts) ontraadt de motie. De PvdA heeft de motie niet in stemming gebracht, omdat er nader overleg zaal plaatsvinden met de wethouder.
                        9) Versterken samenwerking (passend) onderwijs/jeugdzorg (PvdA) - Overgenomen door B&W
                        10 ) Minder mensen in de schulden (PvdA) - Het college (wethouder Willems) ontraadt de motie waarop de PvdA de motie aanhoudt voor nader overleg.
                        11 ) Impuls Limmel/Kinderboerderij (PvdA) - Het college (wethouder Grootheest) vindt het een sympathieke motie, maar houdt deze motie even aan ivm (mogelijk) breder plan rond Limmel. De PvdA gaat hiermee akkoord. De motie werd dus niet in stemming gebracht.
                        12 ) Actieplan vluchtelingen in Maastricht (GL) - Overgenomen door B&W
                        13 ) In armoede opgroeiende jeugd (GL) - Overgenomen door B&W
                        14 ) Autoloze zondag (GL) - Overgenomen door B&W
                        15) Vestiging zorginstelling in City Centrum (MV) - Door B&W ontraden en na stemming verworpen. Voor waren enkel de indieners het CDA en de Maastrichtse Volkspartij.
                        16 ) Verenigingsleven in Limmel (LPM) - Aangehouden ivm de LPM
                        17 ) Inzet werkzoekenden bij kapitaalintensieve projecten (LPM) - Na stemming verworpen. Enkele de indiener, de LPM, stemde voor
                        18 ) Fietsbescherming Kennedybrug (tekstueel aangepast, LPM) - Na instemming verworpen. Voor stemden CDA, Maastrichtse Volkspartij en PVM en LPM.
                        19 ) In ere herstellen van de vlam van Minckelers (LPM) - Verworpen na stemming. Voor stemden enkel het CDA, PVM, MV en de LPM.
                        Last edited by Pier; 4 november 2015, 00:01.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Raadsvergadering 3 november 2015 - Een woordenspel?

                          "Niet opgeheven, maar ondergebracht in een ander team"?

                          Burgemeester Penn gaf in het beantwoorden van een vraag over de veiligheid in Maastricht aan dat een poliieteam dat zich specifiek bezighoudt met "High Impact Crime", het zgn. HIC-team van de politie Eenheid Limburg, niet is opgeheven.
                          Gisteren verzekerde de politie haar nog dat het HIC-team niet is opgeheven, maar is ondergebracht in een ander team.
                          Dat lijkt een contradictie in terminis, toch?

                          Alleen de PVM fractievoorzitster Tiny Meese reageerde op dit antwoord. Zij wilde van de burgemeester graag weten hoe het zit en/of onder welk team het HIC dan nu valt?

                          Burgemeester Penn gaf aan dat er oorspronkelijk 2 HIC-teams bestonden. Een in Noord-Limburg en een in Zuid-Limburg.
                          Deze zijn nu samengevoegd, met dien verstande dat "Zuid" nu is opgesplitst in het district Parkstad en het district West (Maastricht-Sittard/Geleen).
                          Bovendien zou het team in Zuid-Limburg zijn uitgebreid met enkele mensen, maar werd het team wel ondergebracht bij de reguliere recherche.
                          Is het HIC nu opgeheven of niet? Zeg het maar!
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Raadsavond dinsdag 17 november 2015

                            Oorspronkelijk geplaatst door ton.2014
                            ik heb je gemist vanavond Pier
                            . (gemeenteraad vergadering.)
                            Dat is heel goed opgemerkt Ton
                            Door omstandigheden was ik niet in de gelegenheid om naar de raadsavond van afgelopen dinsdag, 17 november 2015, te gaan.

                            Eerlijk gezegd was dat ook geen straf.
                            Tijdens de raadsavond van afgelopen dinsdag was, naar mijn mening, enkel het raadsvoorstel over over The Student Hotel interessant.
                            Overigens stond daarbij ook al vast dat het raadsvoorstel zou worden aangenomen, dus "spannend" was het sowieso niet.

                            Overigens staat meestal al kort na de raadsavond een Besluitenlijst online.
                            Helaas is dat nog steeds niet het geval bij de raadsvergadering van afgelopen dinsdag.


                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Richard Schoffeleers nieuwe fractievoorzitter D66 Maastricht

                              Gisteren ontving ik het persbericht van D66 Maastricht met de aankondiging dat Richard Schoffeleers de opvolger is van scheidend fractievoorzitter Bert Jongen.
                              Bert Jongen werd afgelopen dinsdag, tijdens de raadsvergadering, gekozen tot tweede plaatsvervangend voorzitter van de Maastrichtse gemeenteraad.
                              Hierop besloot Bert Jongen dat hij, na 10 jaar, terugtreedt als fractievoorzitter van D66 Maastricht, omdat hij van mening is dat beide functies niet handig te combineren zijn. De fractie van D66 Maastricht heeft daarop Richard Schoffeleers gekozen als fractievoorzitter.

                              Persoonlijk vind ik dit een opmerkelijke keuze.
                              Niet dat ik denk dat Richard Schoffeleers niet geschikt zou zijn als fractievoorzitter. Richard Schoffeleers is ogenschijnlijk een van de meest actieve fractieleden en, hoewel ik het meestal niet met zijn (D66-)standpunten eens ben, zeker zeer deskundig.
                              In aanloop naar de laatste gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 werd Richard Schoffeleers niet voor zijn inzet beloond, maar "slechts" op plaats 5 van de D66 kieslijst geplaatst.
                              Uiteindelijk bleek deze plaats nét genoeg voor een rechtstreekse verkiezing in de gemeenteraad.

                              Het persbericht vermeldt ook niet of de verkiezing tot fractievoorzitter unaniem was.
                              Vanwege het ontbreken van deze vermelding, neem ik aan dat de D66-fractie nogal verdeeld zal zijn over deze benoeming.

                              Last edited by Pier; 19 november 2015, 14:10.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Richard Schoffeleers nieuwe fractievoorzitter D66 Maastricht
                                (...)
                                Het persbericht vermeldt ook niet of de verkiezing tot fractievoorzitter unaniem was.
                                Vanwege het ontbreken van deze vermelding, neem ik aan dat de D66-fractie nogal verdeeld zal zijn over deze benoeming.
                                Gisteravond heb ik Richard Schoffeleers gefeliciteerd met zijn verkiezing tot fractievoorzitter van D66.
                                Richard verzekerde mij dat de uitverkiezing wel unaniem was!
                                Uiteraard is er geen reden om te twijfelen aan dit feit.

                                Het feit dat Richard "slechts" op de vijfde plaats stond op de kieslijst heeft er mogelijk mee te maken dat de D66 leden de kieslijst samenstellen.
                                De fractievoorzitter wordt daarentegen gekozen binnen de fractieleden.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X