Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
    Ha onze eigen politieke verslaggever is er weer! Welkom terug Pier, we hebben je gemist. Hadden ze niet beter jou kunnen vragen om raadsverslaggever te worden ????(..).....
    Hallo Roosje,

    Mijn "terugkeer" is meer een incident dan structureel vrees ik.
    Neemt niet weg dat ik het komende half jaar wellicht wat actiever de gemeenteraad zal volgen met het oog op de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen.

    Zo hoorde ik afgelopen dinsdag bijvoorbeeld dat Vivianne Heijnen op maandag door het CDA is gekozen als lijsttrekker voor de aanstaande verkiezingen.
    Het CDA gaat nu aan de slag om de andere kandidaten te rekruteren/selecteren.
    Wordt vervolgd.....
    Last edited by Pier; 8 september 2017, 00:36.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Onderstaande discussie is begonnen in de tread "gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018".
      http://forum.mestreechonline.nl/foru...-21-maart-2018


      Feitelijk hoort hij echter hier thuis ivm de lopende periode 2014-2018.
      Voor de goede orde is de tekst van de eerder posting daarom ook hier weergegeven.


      Nieuw raadslid voor de PvdA, Marianne den Broeder

      Vanavond, dinsdag 3 oktober 2017, behandelt de gemeenteraad inderdaad een raadsstuk met de navolgende inhoud.

      Beslispunten
      Toe te laten als lid van de raad der gemeente Maastricht mevrouw M.A. den Broeder, wonende
      Tongerseweg 255A, 6213 GC Maastricht.

      1.
      Aanleiding, bevoegdheden en context.
      Als gevolg van het vertrek van het raadslid F.H. Bastiaens is er een zetel vacant.
      Voor de ze vacature wordt door de voorzitter van het centraal stembureau dan ook aangegeven een nieuw raadslid toe te
      laten. Mevrouw Den Broeder heeft verklaard te benoeming aan te nemen. Voorgesteld wordt te besluiten haar toe te laten als lid van uw raad.


      Dit is geen opmerkelijk raadsstuk. Het is normale dat wanneer een zittend raadslid de raad verlaat de partij een nieuw lid benoemd en dat dit een raadsstuk wordt.
      Het nieuwe lid moet echter wel bij de laatste gemeenteraadsverkiezing op de kieslijst hebben gestaan van de bewuste partij.
      Vervolgens geldt, ongeacht het aantal stemmen destijds van het beoogde raadslid, dat de eerstvolgende op de kieslijst wordt benoemd.
      In maart 2014 stond Marianne den Broeder op plaats 8.Den Broeder haalde slechts 57 stemmen, maar dat doet dus niet ter zake.
      Nu Frans Bastiaens - om welke reden dan ook - als fractievoorzitter en raadslid opstapt, vervalt zijn zetel.
      De PvdA zit momenteel met 5 raadsleden in de raad. De nummers 6 en 7, resp. Antoine van Lune en Josje Godwin-Wehrens, zitten al in de raad. Daarom heeft no. 5 nu weer de eerste keus. Dat was en is Jean Dols. Hij bedankte eerder al voor deze eer en niet toen de nummers 6 en later 7 voor gaan.

      Nu is dus is Marianne den Broeder aan de beurt. Daar kan de PvdA niets tegen doen, want inmiddels is wel duidelijk dat de zittende raadsleden/fractie gebrouilleerd zijn met Marianne den Broeder.
      Marianne den Broeder eist - geheel rechtmatig - deze vacante PvdA zetel nu op.
      De fractie, onder aanvoering van de kersverse fractievoorzitster Anita van Ham, is daar niet blij mee en wenst in principe niet mee te werken.

      Gevolg zou dus kunnen zijn dat Marianne den Broeder alleen komt te zitten. Formeel kan dat niet, maar feitelijk is er wellicht sprake van PvdA-fractie 1 en PvdA-fractie 2.
      Kijken hoe zich dat verder ontwikkelt.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        (...)
        Marianne den Broeder eist - geheel rechtmatig - deze vacante PvdA zetel nu op.
        De fractie, onder aanvoering van de kersverse fractievoorzitster Anita van Ham, is daar niet blij mee en wenst in principe niet mee te werken.

        Gevolg zou dus kunnen zijn dat Marianne den Broeder alleen komt te zitten. Formeel kan dat niet, maar feitelijk is er wellicht sprake van PvdA-fractie 1 en PvdA-fractie 2.
        Kijken hoe zich dat verder ontwikkelt.
        Deze week hoorde ik van een goed ingevoerd persoon in de Maastrichtse gemeenteraad dat het nieuw raadslid Marianne den Broeder "een pittige tante" is en dat de PvdA zich wel eens in haar kan vergissen.

        Vandaag werd ik geattendeerd op onderstaande (open) brief/verzoek van Den Broeder aan de PvdA(-fractie) Maastrcht.
        https://maastricht.raadsinformatie.n...enPvdA-fractie1
        art. 16, derde lid van de Statuten van de PvdA: Indien een volksvertegenwoordiger van de partij handelt in strijd met de statuten,
        reglementen of besluiten van de partij dan wel de partij op onredelijke wijze benadeelt of dreigt te benadelen, is het partijbestuur
        bevoegd betrokkene uit zijn functie(s) terug te roepen.
        https://maastricht.pvda.nl/
        Of dat nu zo heel slim is waag ik te betwijfelen.

        Wordt ongetwijfeld vervolgd.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Onenigheid in fractie D66

          Niet alleen bij de PvdA zijn er interne perikelen, ook D66 in Maastricht heeft zo haar (over zichzelf afgeroepen) problemen.

          De leden van D66 hebben Franca Eurlings-Tonnaer gekozen als nieuwe fractievoorzitter en lijsttrekker voor maart 2018.
          https://maastricht.d66.nl/2017/06/08...66-maastricht/
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • In aanloop naar de verkiezingen in Maart 2018
            kan dat best interessant worden.

            Opmerking


            • Historische stemming / Groep Den Broederhttps://maastricht.raadsinformatie.n...St_Pietersberg.

              De stemming voor deze motie vond, na vele jaren, eindelijk eens geautomatiseerd plaats in onze nieuwe -inmiddels ook al weer 8 jaar oude - raadszaal.
              Om een of andere reden lukte het nooit om dit technisch gerealiseerd te krijgen.
              Afgelopen dinsdag was het dus zover.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Enigszins nieuwsgierig door allerlei informatie vanuit de "wandelgangen" en ook benieuwd naar de begroting die afgelopen dinsdag 3 oktober werd gepresenteerd, woonde ik de Raadsvergadering bij.
                Allereerst viel me bij de begroting op, dat wethouder Aarts( overigens naar mijn bescheiden mening de beste financile wethouder die ze hebben gehad) kwistig in het rond strooide met "kadootjes" voor de coalitiepartijen. Hij noemde o.a. de de Boulodome de studio's in de Bankastraat, Muziekgieterij, Noorderbrug en Sphinxkwartier.

                Ook had hij het over het feit dat Maastricht een sociale stad is en zal blijven en er niemand door het ijs zal zakken.......een uitdrukking die al vaker de revue gepasseerd is. Maar jammer genoeg was er niets te horen over de toenemende armoede en eventuele oplossingen daarvoor. Ook niet over de zorg, die steeds minder wordt en dat er momenteel al in diverse instellingen (b.v. Mondriaan) crisissituaties ontstaan! Een Boulodrome en Poppodium zijn natuurlijk heel mooi, maar als je afhankelijk bent van een voedselbank is dit een luxe die deze doelgroep zich niet kan veroorloven.
                Dit kun je ook niet op je boterham smeren! ik begrijp, dat dit weliswaar heel zwart/wit is uitgedrukt, maar in principe komt het hier wel op neer. De economie groeit, de werkeloosheid neemt af, maar waarom neemt dan het aantal mensen in de armoede toe en komen er steeds meer voedselbanken bij en gaan charitatieve instellingen aan de slag om de nood enigszins te lenigen? Ik hoop dat het volgende College meer oog heeft voor datgene dat zich in de maatschappij afspeeld en er ook actie in zal ondernemen. Eveneenshoop ik, dat er weer zinvolle discussies worden gevoerd in de Raad en er niet - zoals het nu is - de coalitie alles wat zij wil erdoor heen kan jassen en de oppositie het nakijken heeft.....
                Last edited by Pier; 12 september 2023, 10:34.

                Opmerking


                • Daar is geen speld tussen te krijgen Roosje
                  Het enige wat ik nog wil toevoegen is om te beginnen met deze topic o.a. bij no.11
                  dan bij no.. 27 .. zeker bij no,. 85.. en 87 ..ja in feite ga zo maar door...
                  Tot nu toe al deze stukken zijn geschreven door
                  mensen die echt wel veel meer dan ik,, verstand hebben van de Maastrichtse politiek.
                  Helaas zie ik in de toekomst maar weinig verandering,, men heeft de mond vol van het moet anders.
                  Doch wanneer ze de kans hebben ((Een keer in de 4 jaar)) hun stem uit de brengen dan blijf men achter de geraniums zitten.
                  je krijg tenslotte dan een raad die je verdient.
                  Last edited by Ton.2014; 9 oktober 2017, 19:37. Reden: blz. gewijzig in no.

                  Opmerking


                  • Helemaal mee eens dat John Aarts (VVD) onze meest bekwame en vooral meest betrokken wethouder is.
                    Nu strooit hij weliswaar met "kadootjes" en benoemd hij "de armoede niet", maar ondanks dat is hij, zeker voor een VVD'er, best wel betrokken bij het armoedebeleid.
                    Desalniettemin is je constatering helemaal juist. Van of met een Boulodrome en/of een Poppodium kun je geen boterham smeren.
                    We weten echter dat de Boulodrome en het Poppodium harde coalitievoorwaarden/afspraken waren uit de koker van respectievelijk de Seniorenpartij en de SP.
                    Deze loyaliteitsafspraken van de SPM en de SP worden nu verzilverd.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                    (...)
                    Eveneenshoop ik, dat er weer zinvolle discussies worden gevoerd in de Raad en er niet - zoals het nu is - de coalitie alles wat zij wil erdoor heen kan jassen en de oppositie het nakijken heeft......
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • De nieuwe ontwikkelingen omtrent gemeente politiek
                      het eerste PVDA.. de afdeling Maastricht heeft bij het landelijk bestuur om royement van Den Broeder gevraagd.

                      twee ..
                      de nieuwe partij SAB. een leuke samenstelling Jos Gorren van het CDA
                      en Wim.Schulpen van de partij PVM.
                      ik wens de heren veel succes en mochten ze hun zetel halen . dan ze kunnen nog altijd met hun zetel (terecht bij de CDA)

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                        De nieuwe ontwikkelingen omtrent gemeente politiek
                        het eerste PVDA.. de afdeling Maastricht heeft bij het landelijk bestuur om royement van Den Broeder gevraagd.
                        (....)
                        Dat is wel apart, maar zou mij - gelet op de reacties bij de installatie van Den Broeder - niets verbazen.
                        Opmerkelijk is wel dat de website van de PvdA-Maastricht daarover niets meldt.
                        https://maastricht.pvda.nl/nieuws/

                        Heb ik dat nieuws gemist?
                        Prima dat je het even meldt Ton
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Staat vermeld bij Maastricht gezien 23 oct
                          bij het stuk ..eerste wapenfeit sociaal actieve burgerpartij .. druk op de link.
                          gr ton.

                          Opmerking


                          • Gisteren trok een bericht op Facebook mijn aandacht. Normaliter ben ik niet zo'n FB fan en doe er heel weinig mee, maar betreffende bericht vraagt eigenlijk om commentaar!
                            Franca Eurlings, lijsttrekker van D66 is te zien in een videoclip, waarin ze een voormalig D66 lid in een andere gemeente onterecht verwijten maakt. Naar mijn mening hoort een gemeenteraadslid van Maastricht zich bezig te houden met haar eigen stad en de burgers en zich niet bemoeien met politieke zaken in andere gemeenten! Deze manier van "acteren" is een politica onwaardig. Als je het niet eens bent met de handelswijze van een (voormalig) D66 lid, bel hem/haar dan op en zeg hem/haar dat persoonlijk. Doe dat niet met een filmpje via Facebook; in mijn ogen ben je dan gewoon publiciteit voor jezelf aan het zoeken in de opmaat naar de verkiezingen. Laat het "acteren" aan de echte acteurs over en hou je bezig met het welzijn van Maastricht en haar burgers.

                            Opmerking


                            • Het zou Mevr. Franca Eurlings sieren als zij in haar eigen straatje veegde .
                              Want de afgelopen 8 jaar verdient D. 66 geen schoonheid prijs.
                              Ik denk dat vele M.O ers wel weten wat ik bedoel. (zonder terug te gaan in het verleden.)



                              Opmerking


                              • Vanaf 14 november 2017 zijn de raadsvergaderingen live op internet

                                Via de website http://www.maastricht.nl zijn de raadsvergaderingen, en een deel van de stads- of raadsronden, met ingang van 14 november 2017 live te volgen via het internet.
                                Ik heb mij altijd afgevraagd waarom dat dat niet al veel eerder mogelijk was.
                                Maar ja, beter laat dan nooit.

                                De gemeenteraad hoopt door het streamen van de vergaderingen de burger nauwer te betrekken bij de gemeentelijke politiek.
                                Ik denk zeker dat burgers die (in)direct betrokken zijn bij een bepaald dossier nu beter kunnen volgen wat er wel/niet gezegd wordt over dit dossier.
                                Of het echter een interessante streamingdienst is voor de gemiddelde burger waag ik ernstig te betwijfelen.
                                Voor de niet kenner van onze lokale politiek zal het wellicht shocking zijn wat hij gaat zien en horen.
                                Maar dat is wellicht een te negatieve benadering.
                                Laten we het positief bekijken en eens afwachten wat de "kijkcijfers" zullen zijn en/of hoe onze politici zich voor het oog van de camera's zullen gaan verkopen met het zicht op de verkiezingen van 21 maart 2018.

                                Ik zal (hopelijk) met plezier kijken, al blijven de "wandelgangen" tijdens een raadsavond veel interessanter.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X