Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • "Gert-Jan Krabbendam volgt Gerdo van Grootheest op als GroenLinks wethouder"

    MO-lid Ton attendeerde ons op onderstaand nieuwsfeit.

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Nieuws van Maastricht Gezien... Men draagt Krabbendam voor als nieuwe wethouder Groen/links in Maastricht.
    Het door Ton bedoelde nieuwsbericht is HIER

    Het feit dat Gert-Jan Krabbendam zijn partijgenoot opvolgt als wethouder is niet echt verrassend.
    De datum van de opvolging is nog niet exact bekend, maar het zal waarschijnlijk in juli/augustus 2017 zijn. Dat is afhankelijk van de datum waarop Gerdo van Grootheest benoemd wordt tot burgemeester in Culemborg (Gld).
    In maart 2018 zijn er nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
    Op zich wijst er niets op dat GroenLinks Maastricht het in maart 2018 slecht zal doen bij die verkiezingen. De kans dat GL niet zal terugkeren in het college is aanwezig maar relatief klein.
    Maar het is ook geen zekerheid.
    In 2010 viel de alom gewaardeerde John Aarts (VVD) ook uit de boot toen het CDA en de PvdA, gesteund door de verkiezingsuitslag, kozen voor een andere coalitie met o.a. de Seniorenpartij.
    Ook dat zag toen niemand aankomen.
    Gert-Jan Krabbendam neemt dus wel degelijk een risico. Dat risico zal niet al te groot zijn, want hij zal waarschijnlijk een terugkeergarantie krijgen bij zijn huidige werkgever.

    Persoonlijk denk ik dat Gert-Jan Krabbendam, die ik ken als een zr bevlogen politicus, het wethouderschap wel is toevertrouwd.
    Gert-Jan is ook zeer actief op diverse sociale media.
    Diverse keren heb ik hierover met Gert-Jan van gedachten gewisseld. Ik vind namelijk dat het niet erg handig is als een politicus - te pas en te onpas - reageert op postings op sociale media.
    Zeker een wethouder dient hierin wel enige terughoudendheid te betrachten (vind ik).
    Als zelfbenoemd pierlementair commentator juich ik het natuurlijk toe als iedereen volop reageert (op sociale media), zeker een bestuurder.
    Maar of dat slim is !?!
    Wekelijks lezen we dat een bestuurder diep door het stof moet vanwege een - achteraf bezien - ongenuanceerde posting op sociale media.

    Eens kijken of Gert-Jan dit advies (wederom) negeert. Ik hoop eerlijk gezegd van wel.
    Maar zeg later niet dat je niet gewaarschuwd was.......​
    Last edited by Pier; 12 september 2023, 10:49.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Zeg, je bent wel dubbel in je advies, h ;-).

      Maar dank voor je zeer vriendelijke woorden​
      Last edited by Pier; 12 september 2023, 10:48.
      ...

      Opmerking


      • Opmerking




        • Mede namens het bestuur van de stichting MestreechOnline wens ik Gert-Jan veel succes
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Maastricht overweegt eigen raadsverslaggever

            De gemeenteraad van Maastricht overweegt de aanstelling van een eigen verslaggever van de raad.

            Ik zou Pier voordragen een eerlijkere vent bestaat niet.
            Last edited by Pier; 12 september 2023, 10:51.

            Opmerking


            • Nou Ton,

              Dat zijn mooie worden, maar Pier is nooit helemaal objectief geweest.
              Ik had zo - al vermeldde ik het meestal wel - mijn voorkeuren.
              Neemt niet weg dat ik met een kleine glimlach het krantenbericht vanochtend las.
              De reden waarom de verslaggeving niet meer te doen is is - wat mij betreft - de vergaderstructuur.
              Gelukkig vermeldt het krantenbericht dit ook.

              Overigens heeft de gemeente de kennis al in huis.
              De oud DDL-verslaggever Stefan Gybels. Die wist ook hl veel.
              Ik zou hem voordragen.​
              Last edited by Pier; 12 september 2023, 10:50.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Hallo Pier.
                Stefan is een fijne vent. heb vaak met hem te doen gehad,
                Helaas hij werkt nu voor de gemeente.
                En zover we weten je bijt niet diegene die je voedt

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Mede namens het bestuur van de stichting MestreechOnline wens ik Gert-Jan veel succes
                  Dank u :-).
                  ...

                  Opmerking


                  • Raadsavond 5 september 2017

                    Na meer dan een jaar ben ik vanavond weer eens te gast op een raadsavond.
                    Grappig om te zien dat er toch een paar zaken zijn veranderd, maar over het algemeen is alles bij het oude gebleven.

                    Om te beginnen was ik bij een stadsronde over "verkeersmaatregelen Maastricht-West", (https://maastricht.raadsinformatie.n...d%2005-09-2017) wat in de praktijk betekent dat er gesproken wordt over het wel/niet reconstrueren van de Tongerseweg of het verbieden van vrachtverkeer tussen de Javastraat en de Belgische grens.
                    Er waren hoofdzakelijk bewoners van de Tongerseweg aanwezig die, u raadt het al, het liefst zien dat alle vrachtverkeer op de Tongerseweg wordt geweigerd.
                    De motieven van die bewoners van de Tongerseweg zijn uiteraard duidelijk en wellicht (voor een deel) ook terecht.
                    Raar is wel dat een van de felste voorstanders voor het afsluiten van de Tongerseweg voor het vrachtverkeer er nog geen jaar woont. De geloofwaardigheid van die bewoner is dan gelijk niet zo groot. Immers een jaar geleden kon hij zien en dus weten welk verkeer er over de Tongerseweg raast.
                    Een vrouw pleitte voor het afsluiten voor vrachtverkeer van de Tongerseweg in de nacht. In dat argument zit wel iets van logica.
                    Om echter een lang verhaal kort te houden. De uitkomst is waarschijnlijk dat geconstateerd is dat het weren van vrachtverkeer op de Tongerseweg een dermate ingrijpende maatregel (in Maastricht-West) je dat er ruimer naar dit probleem moet worden gekeken ener een 2de stadronde komt over dit onderwerp.

                    Daarna bezocht ik de raadsronde.
                    Kort door de bocht werd daar besproken of de raad een eigen "raadsverslaggever" wil - en gaat betalen!!! - nu blijkt dat de "media" nauwelijks nog bericht vanuit de raad.
                    (https://maastricht.raadsinformatie.n...d%2005-09-2017 ).
                    Bij dat dossier krommen mijn tenen.
                    Als er niet of nauwelijks meer aandacht is voor de besluitvorming in de gemeenteraad, moet de raad misschien ook eens naar haar eigen vergaderstructuur kijken.
                    Maar goed, in de raadsronde bleek dat de partijen (vrijwel) unaniem, alleen de VVD (Bibi van de Wouw) en GroenLinks (Marlize Korsten) hadden inhoudelijk goede vragen en aanvullende argumenten, er voor zijn dat de griffie een onderzoek doet naar de mogelijkheid dat RTV Maastricht in de toekomst een verslaggever (0,6 fte) vrijmaakt voor een raadsverslaggever.
                    Tja...... het blijft raar om iemand (indirect) te betalen met de opdracht (objectief) over jouw organisatie te schrijven.
                    GroenLinks was wel nog ze slim om de garantie te vragen dat het om een proef (van 1 jaar?) gaat.
                    De VVD kwam nog met het idee, als de optie RTV toch niets wordt, om dan de raad/partijen (met wat hulp) te stimuleren om zelf filmpjes op internet te laten zetten.

                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Raadsvergadering 5 september 2017.

                      Inmiddels is de raadsvergadering begonnen.
                      (https://maastricht.raadsinformatie.n...d%2005-09-2017 )
                      De eerste na het zomerreces.
                      De heren H.A.J. Garnier (namens de PVM) en F.M.J. Vermeulen (namens de SP) werden benoemd als burgerraadslid.

                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • (Marlize Korsten) hadden inhoudelijk goede vragen en aanvullende argumenten, er voor zijn dat de griffie een onderzoek doet naar de mogelijkheid dat RTV Maastricht in de toekomst een verslaggever (0,6 fte) vrijmaakt voor een raadsverslaggever. Citaat van pier ))

                        (( DAN Rest mij toch een simpel vraagje en sorry als ik het mis heb maar krijg . RTV Maastricht niet subsidie van
                        de gemeente ??))
                        Last edited by Ton.2014; 6 september 2017, 09:32.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                          DAN Rest mij toch een simpel vraagje en sorry als ik het mis heb maar krijg . RTV Maastricht niet subsidie van
                          de gemeente ??
                          Nou Ton,

                          Ik durf dit niet met 100% stelligheid te beweren, maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik wel dat RTV Maastricht (dik) gesubsidieerd wordt door de gemeente Maastricht.
                          Ik neem aan dat je met je opmerking veronderstelt dat, vanwege die aannemelijke subsidie, RTV Maastricht dan sowieso de verplichting heeft om verslag te doen van de raadsavond. Als die verplichting er zou zijn, dan had dat, neem ik aan, in de subsidievoorwaarden moeten staan.
                          Ik ga er vanuit dat dit iet het geval is.
                          Feitelijk koopt de gemeenteraad/raadsgriffie nu een dienst van RTV Maastricht. Als als je iets koopt dan moet je daarvoor (terecht!) betalen.
                          Let wel, we praten hier over een bedrag van circa 28.000 euro.

                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Hallo Pier.
                            Nee ik bedoel niet dat RTV te verplichting heeft om verslag te doen.
                            Wat ik bedoel is het spreekwoord men bijt niet in de hand die je voedt .
                            Dus van een onafhankelijk verslag. ((daar heb ik dan mijn twijfels over.)
                            ps. ik ken iemand die goed geschikt zou zijn voor de verslaggeving van de raad.
                            En ik denk dat, dat wel meerdere zijn die zo denken.
                            Last edited by Ton.2014; 6 september 2017, 19:15. Reden: schrijffout

                            Opmerking


                            • Ha onze eigen politieke verslaggever is er weer! Welkom terug Pier, we hebben je gemist. Hadden ze niet beter jou kunnen vragen om raadsverslaggever te worden ???? Ben het trouwens helemaal met je eens, dat de belangrijkste oorzaak van de mediastilte de huidige vergaderstructuur is! De raadsdiscussie is ver te zoeken en zoals ik in de wandelgangen hoorde beschouwt men de raadsvergadering als "hamertje tik" De raad zou de hand in eigen boezem moeten steken want er is nu totaal geen dualisme! Ton heeft gelijk, is toch een beetje vreemd want RTV wordt inderdaad flink gesubsidieerd door de Gemeente en dat deze ook de verslaggever zouden moeten leveren........

                              Opmerking


                              • Hallo Pier.
                                Wat de Maastrichtse politiek betreft daar kunnen we beiden een boek over schrijven.
                                Helaas moet ik je gelijk geven wat de vergeetachtigheid betreft van het volk.
                                Met name het spel om de tram.
                                De kiezer hoeft maar te kijken 2010/2014 en nu 2014/2018
                                Dan kan men zien hoe de jassen gedraaid(Worden) zodra ze (of in de oppositie )(of zodra ze in de coalitie zitten.)
                                Verder hoeven maar te kijken naar de SP,
                                .zieltjes gewonnen in de verkiezingsstrijd..
                                Tegen de tram en nu ?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X