Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    NRC interview Alex Brennikmeijer

    Het heeft even geduurd voor ik het bewuste interview uit NRC Handelsblad d.d. 7 april 2012 in mijn bezit had.
    Uiteindelijk ben ik dank verschuldigd aan Klaas, die mij enkele .jpg-files aanreikte van het bewuste interview en Elvis die mij uiteindelijk het interview digitaal ter beschikking kon stellen

    Ik had nooit veel op met deze ombudsman of zijn voorgangers. Een enkele keer was ik (in)direct betrokkene bij zijn onderzoeken en de conclusies van het instituut Ombudsman kon ik in het algemeen niet delen.
    Dus niets menselijks is jullie Pier vreemd.

    Ik wil echter iedereen wijzen op het NRC interview dat HIER is te vinden.

    Ik heb zelden zo'n goede analyse gelezen over de dreigende teloorgang en erosie waaraan onze democratie ten onder dreigt te gaan.

    We zien momenteel dat (landelijke) politici steeds meer de neiging hebben te denken dat zij, die (een krappe) meerderheid in volksvertegenwoordigen hebben, het antwoord weten op (plotseling) opdoemende, vaak populistische, vraagstukken.
    Zeker als zo'n zaak ook nog eens wordt aangekaart tijdens een live uitzending van bijvoorbeeld Pauw&Witteman.
    Er worden dan gelijk vragen gesteld en als de antwoorden dan niet bevredigend zijn, komt men met een nieuwe of aanvullende verordening, Koninklijk Besluit of soms zelfs met een nieuwe wet.
    Als dan later de rechter deze vaak populistische en niet goed doordachte voortvarendheid aan de kaak stelt, is men teleurgesteld en vinden politici dat deze rechter het verkeerd ziet en past men (snel) de bevoegdheid van de rechterlijke macht aan.

    Brenninkmeijer:
    (..) Men vindt het politiek wel prettig om die rechter terug te drukken. Dat vind ik nog het meest zorgwekkende. Er is een gevoel dat 'we' die rechter eigenlijk niet kunnen gebruiken. Ongehoord, eigenlijk. Rechtspraak is een onverwachte factor, die kennelijk niet past in het economische model. Die rechter komt ook met andere waarden te voorschijn. Goede trouw, behoorlijkheid, redelijkheid, mensenrechten. Dat komt minder uit. (..)

    In het "klein" zien we dit trouwens ook in de Maastrichtse politiek.
    Neem als voorbeeld de WMO verordening.
    Men maakt een nieuw WMO-beleid, maar als de Raad van State dit beleid (Inkomenstoets) vervolgens afschiet zegt de verantwoordelijke wethouder, Mevr. Damsma, aanvankelijk gewoon dat deze uitspraak niet van toepassing is op de Maastrichtse situatie.
    Pas als na veel vijven en zessen realiseert het college van B&W zich dat dit standpunt niet meer verdedigbaar is. Toch probeert men vervolgens om de terugwerkende kracht van het besluit nog te omzeilen.

    Brenninkmeijer:
    (..) De overheid als systeem slaagt er vaak niet in om voldoende rekening te houden met de menselijke factor." De overheid is opgedeeld in deelsystemen die werken volgens de logica van de wet, het budget en de eigen taak, legt hij uit. ,,De bureaucratie kijkt naar binnen en ziet de gewone mensen niet meer, waar het over gaat.(..)

    Ik wil echt iedereen aanraden dit interview eens goed te lezen.......

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Ik denk dat de mensen best begrijpen hoe tegenwoordig politiek bedreven wordt.
    We hoeven maar naar ons dorpse politiek te kijken.
    Ik vindt dat de verslag geving hier op het forum.
    Goed verwoord wordt door pier, hij heeft een goede kijk op de gang van zaken.
    Probeer maar eens je recht te halen, dat is een lange weg.
    Bijvoorbeeld een klacht tegen een gemeente amtenaar.
    EERST schriftelijk/niet mee eens,
    Dan mondeling.dan wordt een gedeelte gegrond verklaart.
    Dan ben je 7 maanden verder,
    Ga je met de andere klachten. (want je moet eerst de voorgaande prosidure doorlopen hebben.)
    Naar de ombudsman.
    JA dan ben je inmiddels een jaar verder.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Het verbaast me niets dat de ombudsman hier de revu passeert (door Pier). Heel wat zaken die terugkomen in dit forum hebben te maken met vertrouwen in de overheid. Hoe slechter het land bestuurd wordt, hoe belangrijker dit soort mensen en instituten en gelukkig dat het er nog is en dat men serieus onderzoek doet.
    Ook het jaarverslag dat onlangs is uitgekomen is de moeite waard, verplichte kost voor elke bestuurder van hoog tot laag of mensen die dat ambiëren.
    http://jaarverslag.nationaleombudsman.nl/

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Interview NRC ombudsman Brenninkmeijer

    Misschien hoort het meer thuis in de thread "U zoekt/wij vinden", maar het heeft niet echt specifiek met Maastricht te maken, maar alles met politiek.

    Ik ben namelijk reuze benieuwd naar het volledige interview van de ombudsman A. Brenninkmeijer van dit weekend in de NRC.
    Helaas heb ik geen NRC abonnement.......

    Hier een uittreksel van het interview over het volgens Brenninkmeijer "afschaffen van de rechtspraak door het huidige kabinet".

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Provincie Limburg neemt stelling tegen graaicultuur

    De Provincie Limburg neemt stelling tegen de graaicultuur bij directeuren van (door de provincie Limburg) gesubsidieerde instellingen.



    Ik vind dit een goede maatregel.
    Voor de beeldvorming.
    Bij de balkenendenorm verdient een directeur ongeveer € 7.000 netto per maand.
    Er zijn maanden geweest dat ik minder verdiende....

    Iemand die € 7.000,- p/m netto niet genoeg vindt, en dus vindt dat hij een grotere verantwoordelijkheid heeft dan onze minister-president (!!), mag wat mij betreft op zoek gaan naar een nieuwe "gek" die hem dat betaalt.
    Helaas zijn er nog te veel "gekken" in deze wereld.
    Maar daar doe je niets aan.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Diederik Samsom nieuwe PVDA leider

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    Als ik al PvdA-lid zou zijn, dan denk ik dat ik na gisteren op Diederik Samsom zou stemmen. (..)
    Zojuist, om 16.00 uur, werd bekend dat Diederik Samsom in de eerste stemronde al een meederheid heeft behaald van 54% van de uitgebrachte stemmen.

    Hebben ze toch goed naar mij geluisterd....

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Debatavond met Emile Roemer (SP)

    Vanavond, 12 maart 2012, te 20.00 uur, was er een debatavond met Emile Roemer in hotel L'Empereur aan de Stationsstraat te Maastricht, georganiseerd door de lokale SP afdeling.

    De opkomst was opvallend hoog. Ik schat rond de 150-160 personen. Verreweg de meeste aanwezigen waren geen of nog geen lid van de SP.
    SP leden konden zich al om 19.00 uur vervoegen bij Emile Roemer.
    Toen ik rond 19.30 uur arriveerde waren zij net met Roemer in debat. Hun aantal schat ik op rond de 30.
    Dat betekent dat circa 120 niet leden de weg vonden naar dit debat.
    Vind ik veel.
    Dat zegt veel over het charisma van Emile Roemer. Iets wat ik wel kan onderschrijven.
    Ik denk dat het CDA en de PvdA daar wel jaloers op mogen zijn.

    Uitgenodigd en aanwezig was ook de wethouder van Sociale Zaken in Maastricht, André Willems (SPM)
    Willems werd in de zaal geflankeerd door 2 SPM-raadsleden.

    Voor 21.00 uur was er een debat tussen Emile Roemer en André Willems. Een echt debat werd het niet, want eigenlijk waren ze het over veel zaken wel eens.
    André Willems beschreef bijvoorbeeld hoe schrijnend het kabinetsbeleid door de "gezinstoets" uitvalt bij een gezin, met (werkende) kinderen, in de bijstand.
    Dit werd helemaal door de SP onderschreven.

    Het enige waar André Willems helder in was en waar hij bij de SP niet de handen voor op elkaar kreeg, was het feit dat de SP vindt dat mensen die cf. de maatregel "Werken naar Vermogen" geen aanvulling moeten krijgen tot bijstandsniveau, maar een aanvulling tot het minimumloon.
    Op zich verschilt André Willems daar nog niets eens van mening met de SP, maar Willems deelt mee dat "Maastricht" dit verschil niet uit eigen middelen wil en kan aanvullen.

    Wat wel goed geregeld was, was het feit dat iedereen vragen kon stellen aan Emile Roemer.
    Er werd niet werd gekozen voor de microfoon, omdat sommige mensen niet graag in het openbaar spreken en anderen niet bij de microfoon zijn weg te slaan, maar om de vragen schriftelijk te stellen.

    Een kleine bloemlezing van de vragen en antwoorden:
    - Emile Roemer is feitelijk voor het legaliseren van softdrugs. Dit even los van de internationale onmogelijkheid. Dit was een, toch wel iets ontwijkend, antwoord op de vraag wat hij vindt van het verlies aan arbeidsplaatsen bij coffeeshops t.g.v. de invoering van de wietpas.
    - Gevraagd of hij bekend was met de ziekte fibromyalgie en hij weet dat deze ziekte niet erkend wordt, gaf hij een goede uitleg wat de ziekte behelst. Hij vindt dat mensen die last hebben van deze ziekte wel erkenning verdienen.
    - Gevraagd naar de paniek over het kunnen blijven handhaven van onze (toekomstige) pensioenen, deelde Roemer mee dat hij de problemen niet wil bagitaliseren, maar dat er zeker geen rede is te veronderstellen dat wij binnen afzienbare tijd de pensioenen niet meer kunnen betalen. Volgens Roemer is de discussie over de pensioenen ook deels bangmakerij.
    - Uiteraard kwam ook de hypotheekrente-aftrek ter sprake. Bij de SP is de hypotheekaftrek sowieso gegarandeerd tot een hoogte van € 350.000,-.
    - Waar Romer zich ontzettend kwaad over maakt is de liberalisering van de postmarkt. Postbodes werden na vaak 30 jaar bedankt voor hun inzet en vervangen door mensen die het bezorgen van post als bijbaantje hebben, of die tegen een absoluut minimum bedrag per stuk op pad worden gestuurd. Daarmee verdwenen leuke banen, sociale buurtcontroles en de betrouwbaarheid. Daarvoor in de plaats zie je nu 2 of 3 verschillende postbedrijven dagelijks in dezelfde straat post bezorgen......

    Tot slot van het debat o.a. de vraag van uw Pierlementariër.
    Bij eventuele nieuwe coalitiebesprekingen wil de SP zeker aan tafel zitten. De SP heeft geen breekpunten. Wel hebben ze belangrijke punten waarin ze het onderste uit de kast willen halen.
    De SP sluit de PVV niet bij voorbaat uit, maar de kans dat de SP en de PVV na de volgende verkiezingen in een coalitie zitten is kleiner dan dat Ajax en Feyenoord op korte termijn fuseren.
    Waarvan acte!

    Een leuke en leerzame avond.
    Of de SP veel nieuwe leden heeft geworven deze avond weet ik niet. Wellicht dat ik het nog te horen krijg.
    Als de nieuwe leden zich overigens in de pauze al aanmelden, dan kregen ze één gratis consumptiebon!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Emile Roemer (SP) morgenavond in L'Empereur

    Morgenavond, maandag 12 maart 2012, om 20.00 uur, is er door de SP Maastricht een discussie gepland met de fractievoorzitter van de SP in de 2de Kamer, Emile Roemer, in hotel L'Empereur.
    (Hoek Stationsstraat-Parallelweg te Maastricht)

    De bijeenkomst staat open voor iedere geinteresseerde en er mogen vragen worden gesteld aan Emile Roemer.
    Dus ga ik morgen maar eens kijken.

    Nog meer geinteresseerden?

    Info: http://www.maastricht.sp.nl/bericht/...le_roemer.html

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Hij voelde zich niet op zijn gemak toen hij de overvolle zal inliep en natuurlijk wist dat alle ogen op hem gericht waren. Dat is ook niet gemakkelijk als je vervolgens nog een tijdje moet wachten.
    Raar dat dan niemand van de organisatie hem dan even in een gesprek verwikkelde en dus afleidde van de zaal. Dat is toch de normale gang van zaken als je ergens als spreker nog even moet wachten.
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Een goede 2de man, eventueel op de achtergrond, is ook zeer belangrijk!
    Akkoord, Pier.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Timide? Of eerder bescheiden?
    (..)
    Lange termijn-visie is belangrijk in een leidersfunctie, meer dan populariteit.(...)
    Ik wens Plasterk alle succes, want ik ben voor de afgewogen, redelijke visie. En inderdaad: hij draagt een hoed en heeft goede manieren.
    Neen, ik bedoel timide, dus een beetje verlegen, schuchter.
    Hij voelde zich niet op zijn gemak toen hij de overvolle zal inliep en natuurlijk wist dat alle ogen op hem gericht waren.
    Dat is ook niet gemakkelijk als je vervolgens nog een tijdje moet wachten. Probeer je dan maar eens een houding aan te meten.
    Tijdens het gesprek merkte in bij geen van de kandidaten enige bescheidenheid.

    Ik begrijp volledig de stelling van Ingrid.
    Sterker, ik onderschrijf ze.
    Echter, als het je al niet lukt in een zaal met voornamelijk PvdA-aanhangers indruk te maken, iets wat hij dus helaas niet op mij deed, hoe lukt het hem dan om (inter)nationaal indruk te maken?
    Vergeet niet dat de nieuwe partijleider van de PvdA ook een mogelijke top kandidaat is voor het toekomstig premierschap!

    Een goede 2de man, eventueel op de achtergrond, is ook zeer belangrijk!

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Plasterk

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Een, volgens mij, aardige, integere en sympathieke vent die zeker in staat moet worden geacht om een team te leiden. Zonder enige twijfel een intelligente man. Bovendien was hij de enige van de kandidaten die dus keurig op tijd was. (...) Maar helaas leven we niet meer in het radiotijdperk, maar in een mediacratie. Toen Plasterk de overvolle zaal betrad, kwam er een kleine, iele en timide man binnen.
    Timide? Of eerder bescheiden?
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik vrees dat Plasterk meer de theoretische wetenschapper is en niet de meest geschikte PvdA leider.
    Ik denk dat veel PvdA-ers inderdaad te kortzichtig zijn om te zien wat ze met Plasterk in huis hebben. Lange termijn-visie is belangrijk in een leidersfunctie, meer dan populariteit. Roosevelt zou nooit president van de Verenigde Staten zijn geworden als er toen al TV was geweest, want zeg nou zelf: wat kun je nu verwachten van iemand die niet kan lopen en in een rolstoel zit??! Ongetwijfeld zouden de VS na Pearl Harbour ook zonder hem Japan de oorlog hebben verklaard, maar zouden zij zich óók druk hebben gemaakt om de oorlog in Europa, die tot dat moment voor hen een reeds twee (2) jaar durende Ver van mijn bed-Show was? Dat hebben we te danken gehad aan Franklin Delano Roosevelt, een slachtoffer van polio, maar desondanks president van 1933-1945, en met oog voor de lange termijn.

    Ik wens Plasterk alle succes, want ik ben voor de afgewogen, redelijke visie. En inderdaad: hij draagt een hoed en heeft goede manieren.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 maart 2012, 14:07.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
    Nee, Klaas.......de Maastrichtse gemeenteraad is de grote boze wereld! Manon zal dus wel haar mannetje in den Haag staan!

    dus toch een goede leerschool

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    persoonlijk denk ik dat er geen betere leerschool als de maastrichtse
    gemeenteraads politiek bestaat als je die overleef dan kun je ook de grote boze wereld aan.
    Nee, Klaas.......de Maastrichtse gemeenteraad is de grote boze wereld! Manon zal dus wel haar mannetje in den Haag staan!

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    ik bedoelde het ook als een kompliment
    (gemeenteraad !)

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
    (...)
    Manon Fokke, fractieleider van de PvdA in de gemeenteraad, is toegetreden tot het 'klasje' van de sociaal democraten waarin partijleden worden klaargestoomd voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Het betekent dat ze in 2014 wellicht de Maastrichtse politiek zal verlaten. (..)
    Nou Klaas,

    Goed dat je ons hier even op attendeert.
    Ik heb De Ster nog niet, maar verwacht hem elk moment op de deurmat.

    Het verbaast mij overigens niet.
    Of je het nu wel of niet met haar opvattingen eens bent, maar je kunt niet zeggen dat ze geen goede politica is. Met alle daarbij behorende streken overigens.
    Bovendien is al bekend dat ze goede contacten heeft in Den Haag.

    Ook een compliment richting Sjak Planthof van De Ster die deze primeur heeft
    Ben ik eigenlijk wel een beetje jaloers op.....

    Leave a comment:

Bezig...
X