Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gast
    Gast antwoordde
    • -..... . •.
    PvdAer Fokke wordt
    klaargestoomd voor
    Tweede Kamer.

    MAASTRICHT

    Manon Fokke, fractieleider van de PvdA in de gemeenteraad, is toegetreden tot. het
    • . 'klasje' van de sociaal democraten waarin partijleden worden klaargestoomd voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Het betekent dat ze in 2014 wellicht de Maastrichtse pôlitiek zal verlaten.
    Fokke, die sinds vijf jaar de raadsfractie in Maastricht aanvoert, is met 18 anderen 'gesèlecteerd voor de Joop Den Uyl leergang, een interne partij opleiding van anderhalf jaar waarin- politieke toptalenten worden opgeleid tot de beste volksvertegenwoordigers van de PvdA onderdeel van de leergang is een stage in de
    Tweede Kamer
    Overwat deze stap voor haar rol in de gemeenteraad..betekent, houdt de als ambitieus bekend staande Pokke een slag om de arm. "Dit is een mooie kans om beter te worden in het vak van politicus. Het is verder afwachten wat de toekomst brengt Ik heb het erg naar mijn zin in de raad en ik hoop nog een tijdje in Maastricht te blijven wonen."
    De opleiding tot Tweede Kamerlid die in april van start gaat,duurt tot eind 2013.Enkele maanden later,' voorjaar 2014, loopt haar termijn als raadslid in de Maastrichtse gemeenteraad af.
    Sjak Planthof

    bron de ster 02-03-2012

    misschien iets te vroeg maarja als ze als boegbeeld maar twee jaar volhouden
    dan heeft ze nog een kansje
    - •-

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Samson kan niet meer van zijn kracht worden beroofd, omdat hij er de haren niet meer voor heeft. Napoleon leed zijn nederlaag bij Waterloo. Abba had een wereldhit met Waterloo en kinderen uit grote gezinnen hebben vaak een drang om zich opmerkzaam te maken.
    Allemaal onzin natuurlijk wat betreft de "verkiezingscampagne" in het StayOkay politiek café. Charisma belangrijk? Ja, maar kijk toch even dieper, dus naar wat deze personen pretenderen voor te staan en hoe reëel de beoogde uitvoering is.
    StayOkay is een norm in de politiek welke weinig gehandhaafd wordt. Bovendien is men afhankelijk van diverse partijen in dit land. Slechts de optelsom van coalitie en oppositie zal een kabinet kracht of zwakte geven.

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Met de hoed in de hand..............

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Vooraf door mij als de beoogde nieuwe partijleider gezien.
    Een, volgens mij, aardige, integere en sympathieke vent die zeker in staat moet worden geacht om een team te leiden. Zonder enige twijfel een intelligente man.
    Bovendien was hij de enige van de kandidaten die dus keurig op tijd was.
    Plasterk is zeker de kandidaad die mij sympathie heeft, (los van zijn politieke opvattingen).
    Hij zal best zo als Pier schrijft een aardige sympathieke vent zijn, belangrijk feit, hij draagt vaker een hoed juist als Painterartist!

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Plasterk, Samsom en Albayrak

    Ging het vroeger in de politiek om ideologieën tegenwoordig lijkt het meer te gaan om het aanzien, het "gezicht" van een partij! Het gaat minder om de inhoud danwel om de verpakking lijkt het. Was het niet de PvdA die telkens beklemtoonde dat het om de inhoud ging? Nu is het juist deze partij die naar een wonderboy/girl zoekt. Job Cohen was blijkbaar niet het juiste gezicht voor de partij en verdween van het toneel. Jammer want het uiterlijk of beter het charisma van de huidige kandidaten ligt zeker niet hoger dan dat van Job Cohen. Nee, een zeer degelijke uitstraling en een zekere mate van charisma valt bij Job niet te ontkennen. Ik mis dit bij figuren als Plasterk, Samsom en Albayrak. Tevens acht ik hun voortvarendheid en doortastendheid nauwelijks hoger dan die van Cohen.

    Ik denk, en vele met mij, dat het bij Job Cohen op andere dingen is misgelopen. Volksmenner is immers geen eenvoudig vak, om niet te zeggen geen eenvoudige job! Er bestaat dan ook geen succesvolle vakopleiding voor. Ik blijf het echter hoogst merkwaardig vinden dat men zoveel waarde hecht aan een populair gezicht aan de top. Ik vrees dat als zich deze trend blijft voortzetten dat we binnenkort topvoetballers of popzangers als partijleiders gaan zien. Ja, zou het volk zo dom zijn dat ze ons dat straffenloos kunnen voorschotelen?

    Is het niet tijd voor enige introspectie bij de PvdA, de teruggang van het ledenaantal is dat te wijten Job Cohen of wellicht aan andere oorzaken?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ronald Plasterk

    Vooraf door mij als de beoogde nieuwe partijleider gezien.
    Een, volgens mij, aardige, integere en sympathieke vent die zeker in staat moet worden geacht om een team te leiden. Zonder enige twijfel een intelligente man.
    Bovendien was hij de enige van de kandidaten die dus keurig op tijd was. Dat vind ik persoonlijk altijd een ontzettende pre.
    Maar helaas leven we niet meer in het radiotijdperk, maar in een mediacratie. Toen Plasterk de overvolle zaal betrad, waar hij moest wachten op de andere kandidaten, kwam er een kleine, iele en timide man binnen.
    Nu was Napoleon waarschijnlijk niet groter en flinker, ik heb de goede man helaas nooit ontmoet bij mijn weten, maar ik vermoed dat hij wel uitstraalde DE Leider te zijn. Die indruk had ik totaal niet bij Plasterk.

    Maar goed, dat is vorm. Feitelijk moeten we het over de inhoud hebben.
    Maar ook daar raakte hij bij mij geen noot.
    Plasterk vertelde bijvoorbeeld dat hij het heel belangrijk vindt dat studenten zich na hun eerste master doorontwikkelen en ook kennis gaan opdoen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en daarna Rome of Parijs, om vervolgens terug te keren naar Nederland met een rugzak aan kennis(sen) om hier iets moois te creëren.
    Een prachtige visie, maar op die visie zit de traditionele PvdA achterban niet te wachten. Dus ik vrees dat Plasterk meer de theoretische wetenschapper is en niet de meest geschikte PvdA leider.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Diederik Samsom

    Als ik al PvdA-lid zou zijn, dan denk ik dat ik na gisteren op Diederik Samsom zou stemmen. Samsom is volgens mij de beste "allrounder" van de 5 kandidaten.
    Hij spreekt de activisten aan, is intelligent, heeft al redelijk veel (politieke) ervaring, is nog jong en gedreven en bovendien redelijk charismatisch en een vlotte prater.
    Hij is volgens mij in staat een bruggenbouwer te zijn tussen de intelligentsia, de arbeider en de activist.

    Hij durft ook te benoemen dat er individuen en groepen in de Nederlandse samenleving zijn die een trap onder hun achterste verdienen, maar ook dat er individuen en groepen zijn die wel willen, maar door allerlei regeltjes en verordeningen gewoon niet aan de slag komen.
    Een vlotte prater die inhoudelijk ook nog wel iets te melden heeft en die zeker niet in zijn schulp zal kruipen als hij hard geattaqueerd zal worden door Rutte en/of Wilders.

    Iemand in de zaal sprak schade over het feit dat gisteren bekend werd de DSM weer tientallen miljoenen meer winst had gemaakt, maar overweegt om de salarisadministratie te verplaatsen naar India.
    Samsom kent die voorbeelden en kwam op de proppen met een extra belasting op bedrijven die, om veel winst te maken, wel gebruik maken van de geweldige infrastructuur van Nederland, maar die bepaalde (administratieve) afdelingen overplaatsen naar lage loonlanden.
    Deze benadering is, aldus Samsom, een groot succes in de Verenigde Staten.
    Met dit voorbeeld geeft Samsom m.i. aan dat hij weet waarover hij praat. Of dit lukt is natuurlijke een tweede, maar tijdens de bijeenkomst etaleerde hij wel dat hij breed georiënteerd is.
    Last edited by Pier; 2 maart 2012, 15:02.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Nebahat Albayrak

    Ik kom nog even terug op de PvdA bijeenkomst van gisteren, 1 maart 2012, in StayOkay aan de Maasboulevard te Maastricht.

    Na een nachtje slapen en het laten bezinken van alle indrukken moet mij van het hart dat ik positief verrast ben door Nebahat Albayrak.
    Zij vertelde het meest over de steeds groter wordende sociale nood bij een toenemend aantal Nederlanders en dat ze zich sterk wil maken om de sociale verworvenheden uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw zoveel mogelijk te behouden.
    Een voorbeeld dat mij aansprak was het feit dat zij en haar zes broers en zussen (!!), ondanks het feit dat ze het thuis niet breed hadden, een goede opleiding konden volgen en zij niet afhankelijk waren van de rijkdom/armoede van hun ouders.
    Deze mogelijkheid is er, in alle redelijkheid, nu niet meer.
    De kloof tussen de rijk en arm in Nederland wordt steeds groter.

    Toch hoop ik niet dat Nebahat Albayrak de nieuwe partijleider van de PvdA wordt. De nieuwe partijleider moet het namelijk opnemen tegen Geert Wilders.
    Stel dat het de partijleider Albayrak lukt om Wilders in een debat in het nauw te drijven. Wilders roept dan dat Albayrak totaal geschift is en eigenlijk premier van Turkije moet worden!
    De media-aandacht gaat dan niet meer over de inhoud, maar over de (onbeschofte) aanval van Wilders en zijn suggestie om Turks premier te worden.
    Einde discussie.
    Soms moet je een (ster)speler in een voetbalteam een andere rol geven om de tactiek van de tegenstander te dwarsbomen. Ik denk daarom dat Albayrak nu niet de juiste vrouw op de juiste plaats is.
    Helaas.
    Last edited by Pier; 2 maart 2012, 15:00.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Gesprek met Plasterk, Samsom en Albayrak en de sociale media

    Vanavond ben ik tbv de trouwe volgers van dit politiek café naar StayOkay aan de Maasboulevard te Maastricht getogen, om een bijeenkomst van de PvdA afdeling Maastricht bij te wonen die een gesprek hadden georganiseerd met Ronald Plasterk, Diederik Samsom en Nebahat Albayrak.

    Een verrassend hoge opkost overigens. Ik schat ruim 250 belangstellenden. En daarom kan de pierlementaire verslaggeving natuurlijk niet ontbreken

    Overigens, en dat was een gemiste kans denk ik, had de organisatie ervoor gekozen om geen debat te voeren tussen de 3 kandidaten. De reden was dat men niet wilde dat de drie kandidaten elkaar zouden aanvallen....
    Bovendien werd niet gemeld waarom de andere 2 kandidaten voor het (voorlopig) partijleiderschap, Lutz Jacobi en Martijn van Dam, ontbraken.

    De enige die op tijd aanwezig was, was Ronald Plasterk die rond 19.50 uur arriveerde. Net binnen het "Maastrichts kwartiertje" arriveerde Nebahat Albayrak en net buiten met Maastrichts kwartiertje Diederik Samsom. Het is maar dat u het weet.

    Wat mij ook verbaasde was het feit dat Albayrak de grootste van de drie is.... qua postuur tenminste.
    Ik moet een beetje een slag om de arm houden, want zij had een broekpak aan met een zeer lange broek, waardoor ik niet kon zien of ze hoge hakken droeg. Mocht dat het geval zijn geweest, dan zou het zo maar kunnen dat Plasterk toch net 1 cm groter was dan Albayrak.
    Nu vraagt u zich wellicht af waarom ik deze details vermeld?
    Nou.... omdat er anders niet veel te melden valt. Omdat er geen debat was, hoorden wij alleen maar prettige PvdA retoriek van alle drie de kandidaten.
    Jammer.

    Wat is mijn, ongetwijfeld subjectief, eindoordeel?
    Vooraf had ik een lichte voorkeur voor Plasterk.
    Achteraf viel mij op dat de boodschap die Albayrak bracht mij het meest aansprak. Ik geef toe dat ik dit nooit verwacht had.
    Qua retoriek en presentatie vond ik echter Diederik Samsom het beste.
    De presentatie van Plasterk vond ik zelfs zwak. Als je hem ziet staan, staat daar geen Leider, met grote "L".
    Maar ja, het gaat natuurlijk niet om de presentatie, maar om de inhoud. Anderzijds, presentatie in de huidige mediacratie is wel héél belangrijk. Helaas overigens! Dus zeg het maar.....

    Mochten er PvdA leden zijn onder de lezers dezes, dan wens ik hen veel sterkte bij hun keuze voor de nieuwe partijleider.

    Tot slot nog even dit!!!
    Bij de opening van de avond, door Nelleke Barning, gaf zij aan dat de aanwezigen rustig mocht twitteren en Facebooken tijdens deze avond
    Ik ben nog van de generatie waarin men werd geacht vooral op te letten tijdens een gesprek. Dat is tegenwoordig kennelijk niet meer zo nodig. Veel hits op twitter is tegenwoordig kennelijk belangrijker.

    HET citaat van de avond kwam, wat mij betreft, daarom van mijn buurman in de zaal:
    "Vroeger was de PvdA een sociale partij. Nu is het de partij van de sociale media"

    Leave a comment:


  • Harrie
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    We gaan gewoon een maand .... dealen. Kleine zaailingen zijn ook al besteld.

    speciale "grass" soorten voor het (binnenkort voormalige) hondelosloopgebied...?
    Breur es "mooswief anno 2012 "oppe merret...?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    We gaan gewoon een maand naar de Sociale Dienst of dealen. Kleine zaailingen zijn ook al besteld. Ik begin nu al met het papierwerk.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    AOW zul je heus wel krijgen. Toch is het diefstal. Er zijn premies voor betaald.
    breur haar prepensioen loopt dit niet door tot haar 65 ste.

    Leave a comment:


  • Harrie
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Iedereen fantaseert er op los. Griekenland: weer een gok om tijd te winnen. Puur roulettespel.

    Wat onze regering wel geregeld heeft: mijn vrouw is met prepensioen. Als zij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, krijg zij één maand geen uitkering. Noppes, rien, niets. Zij is namelijk op 30 november jarig. Prepensioen eindigt op de eerste van de kalendermaand. Die 30 dagen worden bezuinigd en moet ze op een houtje bijten. Goed geregeld kabinet!
    Sjendaolig! :( tot zoe get kin en maag !!!!

    en dao höb iech 't gaaroet neet 'ns tot dat errem mins troopejaore heet doorgebrach
    door häör veurkoumendheid um al die jaore monsieur Breur bij te stoon

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    AOW zul je heus wel krijgen. Toch is het diefstal. Er zijn premies voor betaald.
    We zijn al meerdere malen legaal bestolen
    van eindloon naar middelloon (behalve rijks amtenaren)
    dan het gegoochel met francine

    een geluk ze hebben bij mij al zo veel gejat
    dat bij mij niet veel meer te halen valt.:(

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Shake hands!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
    Ik ga gewoon nog een aantal jaren door! En maakt me dat niet uit?
    Ik ook. Lotgenoten dus.

    Leave a comment:

Bezig...
X