Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Diederik Samsom nieuwe PVDA leider

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    Als ik al PvdA-lid zou zijn, dan denk ik dat ik na gisteren op Diederik Samsom zou stemmen. (..)
    Zojuist, om 16.00 uur, werd bekend dat Diederik Samsom in de eerste stemronde al een meederheid heeft behaald van 54% van de uitgebrachte stemmen.

    Hebben ze toch goed naar mij geluisterd....
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Provincie Limburg neemt stelling tegen graaicultuur

      De Provincie Limburg neemt stelling tegen de graaicultuur bij directeuren van (door de provincie Limburg) gesubsidieerde instellingen.



      Ik vind dit een goede maatregel.
      Voor de beeldvorming.
      Bij de balkenendenorm verdient een directeur ongeveer € 7.000 netto per maand.
      Er zijn maanden geweest dat ik minder verdiende....

      Iemand die € 7.000,- p/m netto niet genoeg vindt, en dus vindt dat hij een grotere verantwoordelijkheid heeft dan onze minister-president (!!), mag wat mij betreft op zoek gaan naar een nieuwe "gek" die hem dat betaalt.
      Helaas zijn er nog te veel "gekken" in deze wereld.
      Maar daar doe je niets aan.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Interview NRC ombudsman Brenninkmeijer

        Misschien hoort het meer thuis in de thread "U zoekt/wij vinden", maar het heeft niet echt specifiek met Maastricht te maken, maar alles met politiek.

        Ik ben namelijk reuze benieuwd naar het volledige interview van de ombudsman A. Brenninkmeijer van dit weekend in de NRC.
        Helaas heb ik geen NRC abonnement.......

        Hier een uittreksel van het interview over het volgens Brenninkmeijer "afschaffen van de rechtspraak door het huidige kabinet".
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Het verbaast me niets dat de ombudsman hier de revu passeert (door Pier). Heel wat zaken die terugkomen in dit forum hebben te maken met vertrouwen in de overheid. Hoe slechter het land bestuurd wordt, hoe belangrijker dit soort mensen en instituten en gelukkig dat het er nog is en dat men serieus onderzoek doet.
          Ook het jaarverslag dat onlangs is uitgekomen is de moeite waard, verplichte kost voor elke bestuurder van hoog tot laag of mensen die dat ambiëren.
          http://jaarverslag.nationaleombudsman.nl/

          Opmerking


          • Ik denk dat de mensen best begrijpen hoe tegenwoordig politiek bedreven wordt.
            We hoeven maar naar ons dorpse politiek te kijken.
            Ik vindt dat de verslag geving hier op het forum.
            Goed verwoord wordt door pier, hij heeft een goede kijk op de gang van zaken.
            Probeer maar eens je recht te halen, dat is een lange weg.
            Bijvoorbeeld een klacht tegen een gemeente amtenaar.
            EERST schriftelijk/niet mee eens,
            Dan mondeling.dan wordt een gedeelte gegrond verklaart.
            Dan ben je 7 maanden verder,
            Ga je met de andere klachten. (want je moet eerst de voorgaande prosidure doorlopen hebben.)
            Naar de ombudsman.
            JA dan ben je inmiddels een jaar verder.

            Opmerking


            • NRC interview Alex Brennikmeijer

              Het heeft even geduurd voor ik het bewuste interview uit NRC Handelsblad d.d. 7 april 2012 in mijn bezit had.
              Uiteindelijk ben ik dank verschuldigd aan Klaas, die mij enkele .jpg-files aanreikte van het bewuste interview en Elvis die mij uiteindelijk het interview digitaal ter beschikking kon stellen

              Ik had nooit veel op met deze ombudsman of zijn voorgangers. Een enkele keer was ik (in)direct betrokkene bij zijn onderzoeken en de conclusies van het instituut Ombudsman kon ik in het algemeen niet delen.
              Dus niets menselijks is jullie Pier vreemd.

              Ik wil echter iedereen wijzen op het NRC interview dat HIER is te vinden.

              Ik heb zelden zo'n goede analyse gelezen over de dreigende teloorgang en erosie waaraan onze democratie ten onder dreigt te gaan.

              We zien momenteel dat (landelijke) politici steeds meer de neiging hebben te denken dat zij, die (een krappe) meerderheid in volksvertegenwoordigen hebben, het antwoord weten op (plotseling) opdoemende, vaak populistische, vraagstukken.
              Zeker als zo'n zaak ook nog eens wordt aangekaart tijdens een live uitzending van bijvoorbeeld Pauw&Witteman.
              Er worden dan gelijk vragen gesteld en als de antwoorden dan niet bevredigend zijn, komt men met een nieuwe of aanvullende verordening, Koninklijk Besluit of soms zelfs met een nieuwe wet.
              Als dan later de rechter deze vaak populistische en niet goed doordachte voortvarendheid aan de kaak stelt, is men teleurgesteld en vinden politici dat deze rechter het verkeerd ziet en past men (snel) de bevoegdheid van de rechterlijke macht aan.

              Brenninkmeijer:
              (..) Men vindt het politiek wel prettig om die rechter terug te drukken. Dat vind ik nog het meest zorgwekkende. Er is een gevoel dat 'we' die rechter eigenlijk niet kunnen gebruiken. Ongehoord, eigenlijk. Rechtspraak is een onverwachte factor, die kennelijk niet past in het economische model. Die rechter komt ook met andere waarden te voorschijn. Goede trouw, behoorlijkheid, redelijkheid, mensenrechten. Dat komt minder uit. (..)

              In het "klein" zien we dit trouwens ook in de Maastrichtse politiek.
              Neem als voorbeeld de WMO verordening.
              Men maakt een nieuw WMO-beleid, maar als de Raad van State dit beleid (Inkomenstoets) vervolgens afschiet zegt de verantwoordelijke wethouder, Mevr. Damsma, aanvankelijk gewoon dat deze uitspraak niet van toepassing is op de Maastrichtse situatie.
              Pas als na veel vijven en zessen realiseert het college van B&W zich dat dit standpunt niet meer verdedigbaar is. Toch probeert men vervolgens om de terugwerkende kracht van het besluit nog te omzeilen.

              Brenninkmeijer:
              (..) De overheid als systeem slaagt er vaak niet in om voldoende rekening te houden met de menselijke factor." De overheid is opgedeeld in deelsystemen die werken volgens de logica van de wet, het budget en de eigen taak, legt hij uit. ,,De bureaucratie kijkt naar binnen en ziet de gewone mensen niet meer, waar het over gaat.(..)

              Ik wil echt iedereen aanraden dit interview eens goed te lezen.......
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Het blijft maar stapelen......

                Dagelijks vind ik wel een (lokaal) politiek thema waarover ik wel iets kwijt wil op MO.
                Maar vaak heb ik pas alle informatie verzameld als er weer een nieuw thema voorbij komt.
                Bovendien zou ik nog eens graag iets op MO willen schrijven over de periode 1795-1850 in Maastricht, maar daar ontbreekt mij helemaal de tijd voor.

                Even een korte opsomming van mijn stapeltje nog te schrijven thema's
                1) De nieuwe linkse koers van de PvdA onder Diederik Samsom
                2) De vernieuwing en verjonging bij het CDA Maastricht
                3) De politieke wil of onwil voor een nieuwe poppodium in Maastricht
                4) Het voorsluimerende WMO dossier in Maastricht
                5) De voordeurdelersregeling die medio dit jaar zeker grote gevolgen zal hebben voor mensen in de bijstand
                6) Het "geld voor buurten"-dossier en
                7) De G500-beweging
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • De G500 beweging

                  Toch even over het fenomeen van de G500 beweging.

                  Vorige week hoorde ik voor het eerst van deze beweging en ook vandaag kwam de G500 weer in het nieuws.

                  Voor degenen die zich nu afvragen waar ik het over heb, is HIER enige informatie te vinden.

                  Gelet op de mij bekende gemiddelde leeftijd op MO hoop ik echter dat wij weinig actieve G500-leden herbergen.

                  Voor ons is dus wel nog de mogelijkheid om G500+ lid te worden, maar echt aan te bevelen lijkt mij dit niet.

                  De thema's die de G500-beweging onder de aandacht wil brengen en met hun lidmaatschap van zowel de VVD, het CDA en de PVDA ook wil beïnvloeden, zijn echte jeugd utopieën en hebben geen enkel oog voor de door de 50-plussers opgebouwde en gehoopte sociale zekerheden. Ik vind de thema's over het algemeen genomen zelfs schokkend.

                  Een voorbeeld:
                  50 tot 75 procent van alle zorgkosten worden gemaakt in de laatste vijf levensjaren. Dat is natuurlijk niet erg; iedereen verdient goede zorg, zéker ouderen! Maar de kosten zullen de komende twintig jaar ruim verdubbelen door de vergrijzing. Er is ook steeds meer mogelijk, maar aan die innovatie hangt een prijskaartje. Onze generatie, die kleiner is dan de aanstaande generatie ouderen, kan die kosten simpelweg niet opbrengen. Introduceer daarom vermogensafhankelijke zorg voor de laatste levensjaren, zodat opgebouwd kapitaal, bijvoorbeeld op de huizenmarkt, kan worden ingezet om zorg betaalbaar en solidair te houden. Wie het zich kán permitteren, zou minder of niet moeten putten uit de staatskas.

                  Ik begrijp de media niet die ons de afgelopen dagen steeds voorhoudt dat we hier te maken hebben met een aardige nieuwe politiek geinteresseerde club jongeren.
                  Volgens mij zijn dit jongeren, mogelijk t.g.v. een totaal gebrek aan empathie, die het eigen belang boven het het collectief belang verkiezen.
                  Zijn we in Nederland dan nu helemaal de weg kwijt????

                  Ik dacht dat we met D'66 en GroenRechts.... eh sorry GroenLinks het ergste wel hadden gehad. Maar het kan dus nog erger..... :(
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • De thema,s die zij voorstellen zijn schrikbarend.
                    Dan zijn wij ouderen helemaal de pineut.
                    Deze jongeren vergeten gemakshalve dat de oude generasie heeft gezorgt voor welvaart.
                    Wat nu de laatste 5 jaar met een sneltreinvaart wordt af gebroken.
                    Ook het idee van mensen met een eigen huis.
                    Hier wordt voorbij gegaan aan het dag en nacht werken
                    soms ook nog met tweeen
                    Voor sommige mensen is het een geluk dat ze nu met lagere lasten zitten.(en zijn al bezig hun huis op te eten)
                    de aow en de pensioenen van vele daar springen je de tranen in de ogen.

                    nee ik heb een beter idee voor dit clubje,
                    Geef ons een gratis spuitje dan zijn jullie van ons af.
                    Bedankt voor uw zorgen..:(

                    Tot slot pier
                    zeer intersante info ik hoop dat vele dit zullen lezen.

                    ps. nog steeds geen bericht van ombudsman (oa buurtbudgetten )
                    Last edited by ; 12 april 2012, 10:31. Reden: iets vergeten

                    Opmerking


                    • Pier: Ik begrijp de media niet die ons de afgelopen dagen steeds voorhoudt dat we hier te maken hebben met een aardige nieuwe politiek geinteresseerde club jongeren.
                      Volgens mij zijn dit jongeren, mogelijk t.g.v. een totaal gebrek aan empathie, die het eigen belang boven het het collectief belang verkiezen.
                      Zijn we in Nederland dan nu helemaal de weg kwijt????
                      Ik durf te bestrijden dat jongeren die iets voelen voor de G500 een gebrek hebben aan empathie. Het wordt hoog tijd dat juist nu jongeren zich laten gelden. De beslissingen die nu worden genomen of niet worden genomen, hebben juist enorme repercussies voor de jongere generaties. Het is wel denkbaar dat zij straks voor enorme schulden moeten opdraaien. De gezondheidszorg is onbetaalbaar aan het worden, de hypotheekrenteaftrek is een belachelijk systeem, de pensioenleeftijd is gebaseerd op naoorlogs Nederland. In bestaande politieke verhoudingen bepalen de oudere generaties de agenda en hebben jongeren te weinig stem. Het gaat nu om empathie tussen de generaties en dat krijg je als jong én oud nadenken over de toekomst en dat dit in politieke partijen doorklinkt. Hulde dus aan dit initiatief, als wake-up call.

                      Opmerking


                      • Klaas:nee ik heb een beter idee voor dit clubje,
                        Geef ons een gratis spuitje dan zijn jullie van ons af. Bedankt voor de goede zorgen...
                        Dit gevoel bij Klaas, de jongeren willen van ons af. Geef ons maar een spuitje, ook nog gratis is gebaseerd op een angstig pessimistisch toekomstbeeld. Jongeren zijn niet gebaat bij demagogie maar bij optimisme en mogelijkheden een goed bestaan op te bouwen. Net als de naoorlogse generatie.

                        Opmerking


                        • Ik ben zelf wat "rijper" en heb veel met jongeren te maken. Ik zie de verschillen niet zo. Samen wordt een maatschappij opgebouwd, in stand gehouden of wellicht afgebroken. Daar doen alle leeftijden aan mee.
                          Ik ben dan ook tegen leeftijd of aan aard van het beestje gebonden politieke partijen. Laat de jongeren maar met affiches en stoelen schouwen . Meedoen en meedenken is welkom. Of jongeren - middelbaren - ouderen zich nog thuis voelen bij de bestaande politieke partijen is een andere kwestie.

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                            Ik durf te bestrijden dat jongeren die iets voelen voor de G500 een gebrek hebben aan empathie. Het wordt hoog tijd dat juist nu jongeren zich laten gelden.
                            (..)
                            Het gaat nu om empathie tussen de generaties en dat krijg je als jong én oud nadenken over de toekomst en dat dit in politieke partijen doorklinkt. Hulde dus aan dit initiatief, als wake-up call.
                            Hoi Kermit,

                            Ik ben blij met je kritiek. Niet dat ik het er mee eens ben, maar als men kritiek krijgt is het een goede zaak nogmaals goed naar de eigen argumenten te kijken.
                            Ik ga in zoverre met je mee dat het tijd wordt dat jongeren zich laten gelden, dat jong en oud samen moeten nadenken over de toekomst en er sprake is van een wake-up call.
                            Maar rond de G500-beweging zie ik niet veel goeds.
                            Als je leest wie de doelgroep van de G500 is en wie de initiatiefnemers zijn, dan zijn dat op academisch niveau geschoolde jongeren.
                            Ik zie bij de G500 geen toekomst voor bijvoorbeeld een 23 jarige stratenmaker of fabrieksarbeider.
                            Toch zal die groep, de "werkende klasse", ook in de toekomst verreweg het grootste deel vormen van de samenleving.

                            Nu terug naar mijn voorbeeld over de G500
                            " Introduceer daarom vermogensafhankelijke zorg voor de laatste levensjaren, zodat opgebouwd kapitaal, bijvoorbeeld op de huizenmarkt, kan worden ingezet om zorg betaalbaar en solidair te houden. Wie het zich kán permitteren, zou minder of niet moeten putten uit de staatskas."

                            Mijn grootste verwijt aan D'66, GroenLinks en nu dus de G500 is, dat zij geen oog hebben voor die ontzettend grote groep die, in alle redelijkheid, nooit kapitaal kunnen opbouwen en daarom, of om welke andere sociaal-economische reden dan ook, de grootste kans lopen om ongezond te leven en statistisch gezien de meeste aanspraak zullen gaan maken op de gezondheidszorg.

                            Omdat de G500 initiatiefnemers daar totaal aan voorbij gaan, terwijl je gelet op hun opleidingsniveau dat wel zou mogen verwachten, verwijt ik de G500-beweging een gebrek aan sociaal-maatschappelijke empathie.

                            Het middel om lid te worden van zowel de VVD, het CDA en de PvdA om dan als groep tijdens de verschillende ledenraadpleging een stemming te beinvloeden vind ik, hoewel héél goed gevonden (!!), daarom verwerpelijk.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Pier,

                              Ik vrees dat onze solidariteit op drijfzand terecht is gekomen, omdat de stelsels op een kaartenhuis beginnen te lijken. Jongeren, de academisch geschoolden dat wel, maken zich daar ongerust over, omdat zij straks niet in dat kaartenhuis kunnen gaan leven. En de werkende klasse... deze heeft ook macht: staken, in die zin vormen winkelmeisjes en stratenmakers toch een groep waar je niet aan voorbij kan en dat hebben deze jongeren ook wel op school geleerd. Het is de vraag wat jongeren willen, omdat ze zich weinig laten horen, maar je moet ergens beginnen. Ik hoop dat de G500 een eerste opleving is, ik vind het toch een frisse en geslaagde stunt. En Pier, die G500 is maar een kleine schermutseling, er zal nog wel meer getouwtrek volgen. Voor en na de verkiezingen...

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                Dit gevoel bij Klaas, de jongeren willen van ons af. Geef ons maar een spuitje, ook nog gratis is gebaseerd op een angstig pessimistisch toekomstbeeld. Jongeren zijn niet gebaat bij demagogie maar bij optimisme en mogelijkheden een goed bestaan op te bouwen. Net als de naoorlogse generatie.
                                Wat u schrijf is niks mis mee.
                                de jeugd heeft recht op een goede toekomst.
                                Daar hebben wij als ouderen hard voor moeten werken.
                                Het grote probleem is die jojo,s die nu de dienst uitmaken.
                                Het geld weg halen bij de ouderen en minst bedeelde.
                                het mooiste voorbeeld is.
                                ziekenfonds premie voor iedereen gelijk of je een ton verdient
                                Of 10,000 krijgt (aowers.)
                                Met dit verschil 220,00 euro zijn ouderen vaak ook nog exstra kwijt
                                omdat zij vaker bij een huisarts/ziekenhuis terecht komen dan jongeren.
                                Doch ik lees in het thema punt 2 niks over eerlijke verdeling naar inkomsten.
                                Wel lees ik (als ik het goed lees)
                                knabbelen aan het exstraatje (eigenhuis)
                                Waar veel mensen tijdens het grote gedeelte van hun leven veel voor hebben moeten laten.
                                En er al de nodige mensen zelf al zijn begonnen met het op te peuzelen.
                                Nee mensen als jullie een wereld willen hebben om in de leven.
                                Begin met een eerlijke verdeling
                                Haal bij iedereen het geld weg naar inkomsten.
                                Want ook nu nog komen er steeds meer rijken bij.
                                en de armen worden steeds armer.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X