Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Gert-Jan Krabbendam (GL) ook kandidaat voor het Europees parlement.

    Op 14 december 2013 heeft het ledencongres van GroenLinks haar kandidatenlijst voor de Europese verkiezingen van mei 2014 vastgesteld.

    Het huidige GroenLinks Statenlid Krabbendam, die ook voor zijn partij kandidaat is voor de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht, is voor de Europese verkiezingen geplaatst op plek 6.

    Gert-Jan Krabbendam wordt door GroenLinks getypeerd als een positief en kritisch debater die idealen overtuigend en vindingrijk voor het voetlicht brengt.

    Over het feit dat hij, als lid van de Provinciale Staten, zowel meedoet bij de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht op 19 maart 2014, als de Europese verkiezingen op 22 mei 2014, zegt Gert-Jan Krabbendam het navolgende:
    "Eerder heb ik al aangekondigd dat het niet de verwachting is dat ik deel kan blijven uitmaken van Provinciale Staten als ik verkozen word in de gemeenteraad van Maastricht. GroenLinks heeft op dit moment drie zetels in het Europarlement. Het is daarom een kleine kans dat ik verkozen wordt in het Europarlement, hoewel het me natuurlijk geweldig zou lijken om te mogen functioneren in het democratische hart van Europa. Ik zie mijn prominente kandidatuur voor Europa dan ook vooral als manier om mijn grensoverschrijdende politieke activiteiten te onderstrepen en een aanmoediging van de leden van GroenLinks om daarmee door te gaan."
    Bron: http://limburg.groenlinks.nl/node/105551

    De kans dat Gert-Jan gekozen wordt in de gemeenteraad van Maastricht is heel reëel met een tweede plaats op de kieslijst!
    De kans dat hij gekozen wordt in het Europees parlement is waarschijnlijk verwaarloosbaar.
    Opmerkelijk is echter dat hij nu aangeeft zijn zetel in de provinciale staten op te geven als hij in de gemeenteraad gekozen wordt.
    In het verleden zaten zowel de fractievoorzitters Leny Eijssen (SP) als John Aarts (VVD) zowel in de gemeenteraad als in de Provinciale Staten.

    Overigens verwacht ik persoonlijk dat minstens nog één kandidaat gemeenteraadslid zich t.z.t. zal kandideren voor het Europees Parlement.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Dagelijks vind ik wel een (lokaal) politiek thema waarover ik wel iets kwijt wil op MO.
    Maar vaak heb ik pas alle informatie verzameld als er weer een nieuw thema voorbij komt.
    Bovendien zou ik nog eens graag iets op MO willen schrijven over de periode 1795-1850 in Maastricht, maar daar ontbreekt mij helemaal de tijd voor.
    Beste Pier, ik leef met je mee, maar laat ons de komende tien maanden alsjeblieft niet in de steek! Die geschiedenis loopt niet weg, alle bronnen daarvoor liggen vast. Maar zonder jouw commentaar is de toekomst die nu gemaakt wordt, haast niet te volgen. Ik zie van de bomen het bos niet meer.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ton...... lees je mij niet meer???

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Ik las vandaag nog een leuk stukje in allenbonneur(de Limburger)
    De Gemeenteraadvergadering van afgelopen week
    Misschien was pier toen al weg,
    want dit is wel een leuke opmerking.
    En helder van geest.
    Volgens mij heeft ze gelijk mooier nog zelfs vandaag is het zelfs 7 zetels

    (...)
    Maar Ton,

    Dat valt me nu van jou tegen......

    Ik was 4 dagen vóór DDL!
    Bovendien werd mijn bericht direct door de PVM op Facebook gezet.

    Ik dacht nota bene in jou een van mijn trouwste lezers te hebben.......

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Manon Fokke op een na grootste Pannenkoek van de Haagse politiek

    Er komen zo nu en dan wat prijzen of, in wat modernere termen, awards voorbij vliegen.
    Ze heeft (de Europese tak van) D66 zichzelf beloond met een award t.b.v. van wethouder Mieke Damsma (3de plaats) en de PvdA kwam nog even voorbij met de Willen Vliegenpenning voor de buurtplatforms.

    Deze Willem Vliegenpenning werd nota bene uitgereikt door het Maastrichtse Tweede Kamerlid, Manon Fokke.
    Als je zo bevlogen bent met de Maastrichtse politiek dat je zelfs als Tweede Kamerlid nog bereid bent een PvdA-prijs uit te reiken aan de Maastrichtse buurtplatforms, dan ben je natuurlijk ook rijp voor een prijs.

    Gelukkig hebben we daar dan nog het (door mij normaliter verfoeide) Pow(ned)News!
    PowNews moest wellicht even zoeken, maar zie hier, Manon Fokke werd 2de in het Powned Twitter Onderzoek en mag zich nu de op één na grootste Pannenkoek van Den Haag noemen.
    Deze prijs wordt uitgedeeld aan de politicus die volop twittert, maar geen re-tweets (antwoord) krijgt van zijn of haar collega's.

    Het PowNews-item van 16 mei 2013 is HIER te zien vanaf minuut 5!

    Proficiat

    In zijn algemeenheid hoop ik overigens dat de (politieke) online-cultuur van o.a. twitteren en Facebook binnenkort geschiedenis is.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    Heer Klaas u raakt vele punten aan en gevoeligheden. Zo ziet u het, iedereen heeft zo zijn eigen gedachten op grond van eigen ervaringen en inzichten.
    Gelukkig hebben we nog recht op onze mening
    (altans nog)

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Heer Klaas u raakt vele punten aan en gevoeligheden. Zo ziet u het, iedereen heeft zo zijn eigen gedachten op grond van eigen ervaringen en inzichten.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    Dit gevoel bij Klaas, de jongeren willen van ons af. Geef ons maar een spuitje, ook nog gratis is gebaseerd op een angstig pessimistisch toekomstbeeld. Jongeren zijn niet gebaat bij demagogie maar bij optimisme en mogelijkheden een goed bestaan op te bouwen. Net als de naoorlogse generatie.
    Wat u schrijf is niks mis mee.
    de jeugd heeft recht op een goede toekomst.
    Daar hebben wij als ouderen hard voor moeten werken.
    Het grote probleem is die jojo,s die nu de dienst uitmaken.
    Het geld weg halen bij de ouderen en minst bedeelde.
    het mooiste voorbeeld is.
    ziekenfonds premie voor iedereen gelijk of je een ton verdient
    Of 10,000 krijgt (aowers.)
    Met dit verschil 220,00 euro zijn ouderen vaak ook nog exstra kwijt
    omdat zij vaker bij een huisarts/ziekenhuis terecht komen dan jongeren.
    Doch ik lees in het thema punt 2 niks over eerlijke verdeling naar inkomsten.
    Wel lees ik (als ik het goed lees)
    knabbelen aan het exstraatje (eigenhuis)
    Waar veel mensen tijdens het grote gedeelte van hun leven veel voor hebben moeten laten.
    En er al de nodige mensen zelf al zijn begonnen met het op te peuzelen.
    Nee mensen als jullie een wereld willen hebben om in de leven.
    Begin met een eerlijke verdeling
    Haal bij iedereen het geld weg naar inkomsten.
    Want ook nu nog komen er steeds meer rijken bij.
    en de armen worden steeds armer.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Pier,

    Ik vrees dat onze solidariteit op drijfzand terecht is gekomen, omdat de stelsels op een kaartenhuis beginnen te lijken. Jongeren, de academisch geschoolden dat wel, maken zich daar ongerust over, omdat zij straks niet in dat kaartenhuis kunnen gaan leven. En de werkende klasse... deze heeft ook macht: staken, in die zin vormen winkelmeisjes en stratenmakers toch een groep waar je niet aan voorbij kan en dat hebben deze jongeren ook wel op school geleerd. Het is de vraag wat jongeren willen, omdat ze zich weinig laten horen, maar je moet ergens beginnen. Ik hoop dat de G500 een eerste opleving is, ik vind het toch een frisse en geslaagde stunt. En Pier, die G500 is maar een kleine schermutseling, er zal nog wel meer getouwtrek volgen. Voor en na de verkiezingen...

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    Ik durf te bestrijden dat jongeren die iets voelen voor de G500 een gebrek hebben aan empathie. Het wordt hoog tijd dat juist nu jongeren zich laten gelden.
    (..)
    Het gaat nu om empathie tussen de generaties en dat krijg je als jong én oud nadenken over de toekomst en dat dit in politieke partijen doorklinkt. Hulde dus aan dit initiatief, als wake-up call.
    Hoi Kermit,

    Ik ben blij met je kritiek. Niet dat ik het er mee eens ben, maar als men kritiek krijgt is het een goede zaak nogmaals goed naar de eigen argumenten te kijken.
    Ik ga in zoverre met je mee dat het tijd wordt dat jongeren zich laten gelden, dat jong en oud samen moeten nadenken over de toekomst en er sprake is van een wake-up call.
    Maar rond de G500-beweging zie ik niet veel goeds.
    Als je leest wie de doelgroep van de G500 is en wie de initiatiefnemers zijn, dan zijn dat op academisch niveau geschoolde jongeren.
    Ik zie bij de G500 geen toekomst voor bijvoorbeeld een 23 jarige stratenmaker of fabrieksarbeider.
    Toch zal die groep, de "werkende klasse", ook in de toekomst verreweg het grootste deel vormen van de samenleving.

    Nu terug naar mijn voorbeeld over de G500
    " Introduceer daarom vermogensafhankelijke zorg voor de laatste levensjaren, zodat opgebouwd kapitaal, bijvoorbeeld op de huizenmarkt, kan worden ingezet om zorg betaalbaar en solidair te houden. Wie het zich kán permitteren, zou minder of niet moeten putten uit de staatskas."

    Mijn grootste verwijt aan D'66, GroenLinks en nu dus de G500 is, dat zij geen oog hebben voor die ontzettend grote groep die, in alle redelijkheid, nooit kapitaal kunnen opbouwen en daarom, of om welke andere sociaal-economische reden dan ook, de grootste kans lopen om ongezond te leven en statistisch gezien de meeste aanspraak zullen gaan maken op de gezondheidszorg.

    Omdat de G500 initiatiefnemers daar totaal aan voorbij gaan, terwijl je gelet op hun opleidingsniveau dat wel zou mogen verwachten, verwijt ik de G500-beweging een gebrek aan sociaal-maatschappelijke empathie.

    Het middel om lid te worden van zowel de VVD, het CDA en de PvdA om dan als groep tijdens de verschillende ledenraadpleging een stemming te beinvloeden vind ik, hoewel héél goed gevonden (!!), daarom verwerpelijk.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Ik ben zelf wat "rijper" en heb veel met jongeren te maken. Ik zie de verschillen niet zo. Samen wordt een maatschappij opgebouwd, in stand gehouden of wellicht afgebroken. Daar doen alle leeftijden aan mee.
    Ik ben dan ook tegen leeftijd of aan aard van het beestje gebonden politieke partijen. Laat de jongeren maar met affiches en stoelen schouwen . Meedoen en meedenken is welkom. Of jongeren - middelbaren - ouderen zich nog thuis voelen bij de bestaande politieke partijen is een andere kwestie.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Klaas:nee ik heb een beter idee voor dit clubje,
    Geef ons een gratis spuitje dan zijn jullie van ons af. Bedankt voor de goede zorgen...
    Dit gevoel bij Klaas, de jongeren willen van ons af. Geef ons maar een spuitje, ook nog gratis is gebaseerd op een angstig pessimistisch toekomstbeeld. Jongeren zijn niet gebaat bij demagogie maar bij optimisme en mogelijkheden een goed bestaan op te bouwen. Net als de naoorlogse generatie.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Pier: Ik begrijp de media niet die ons de afgelopen dagen steeds voorhoudt dat we hier te maken hebben met een aardige nieuwe politiek geinteresseerde club jongeren.
    Volgens mij zijn dit jongeren, mogelijk t.g.v. een totaal gebrek aan empathie, die het eigen belang boven het het collectief belang verkiezen.
    Zijn we in Nederland dan nu helemaal de weg kwijt????
    Ik durf te bestrijden dat jongeren die iets voelen voor de G500 een gebrek hebben aan empathie. Het wordt hoog tijd dat juist nu jongeren zich laten gelden. De beslissingen die nu worden genomen of niet worden genomen, hebben juist enorme repercussies voor de jongere generaties. Het is wel denkbaar dat zij straks voor enorme schulden moeten opdraaien. De gezondheidszorg is onbetaalbaar aan het worden, de hypotheekrenteaftrek is een belachelijk systeem, de pensioenleeftijd is gebaseerd op naoorlogs Nederland. In bestaande politieke verhoudingen bepalen de oudere generaties de agenda en hebben jongeren te weinig stem. Het gaat nu om empathie tussen de generaties en dat krijg je als jong én oud nadenken over de toekomst en dat dit in politieke partijen doorklinkt. Hulde dus aan dit initiatief, als wake-up call.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    De thema,s die zij voorstellen zijn schrikbarend.
    Dan zijn wij ouderen helemaal de pineut.
    Deze jongeren vergeten gemakshalve dat de oude generasie heeft gezorgt voor welvaart.
    Wat nu de laatste 5 jaar met een sneltreinvaart wordt af gebroken.
    Ook het idee van mensen met een eigen huis.
    Hier wordt voorbij gegaan aan het dag en nacht werken
    soms ook nog met tweeen
    Voor sommige mensen is het een geluk dat ze nu met lagere lasten zitten.(en zijn al bezig hun huis op te eten)
    de aow en de pensioenen van vele daar springen je de tranen in de ogen.

    nee ik heb een beter idee voor dit clubje,
    Geef ons een gratis spuitje dan zijn jullie van ons af.
    Bedankt voor uw zorgen..:(

    Tot slot pier
    zeer intersante info ik hoop dat vele dit zullen lezen.

    ps. nog steeds geen bericht van ombudsman (oa buurtbudgetten )
    Last edited by ; 12 april 2012, 09:31. Reden: iets vergeten

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    De G500 beweging

    Toch even over het fenomeen van de G500 beweging.

    Vorige week hoorde ik voor het eerst van deze beweging en ook vandaag kwam de G500 weer in het nieuws.

    Voor degenen die zich nu afvragen waar ik het over heb, is HIER enige informatie te vinden.

    Gelet op de mij bekende gemiddelde leeftijd op MO hoop ik echter dat wij weinig actieve G500-leden herbergen.

    Voor ons is dus wel nog de mogelijkheid om G500+ lid te worden, maar echt aan te bevelen lijkt mij dit niet.

    De thema's die de G500-beweging onder de aandacht wil brengen en met hun lidmaatschap van zowel de VVD, het CDA en de PVDA ook wil beïnvloeden, zijn echte jeugd utopieën en hebben geen enkel oog voor de door de 50-plussers opgebouwde en gehoopte sociale zekerheden. Ik vind de thema's over het algemeen genomen zelfs schokkend.

    Een voorbeeld:
    50 tot 75 procent van alle zorgkosten worden gemaakt in de laatste vijf levensjaren. Dat is natuurlijk niet erg; iedereen verdient goede zorg, zéker ouderen! Maar de kosten zullen de komende twintig jaar ruim verdubbelen door de vergrijzing. Er is ook steeds meer mogelijk, maar aan die innovatie hangt een prijskaartje. Onze generatie, die kleiner is dan de aanstaande generatie ouderen, kan die kosten simpelweg niet opbrengen. Introduceer daarom vermogensafhankelijke zorg voor de laatste levensjaren, zodat opgebouwd kapitaal, bijvoorbeeld op de huizenmarkt, kan worden ingezet om zorg betaalbaar en solidair te houden. Wie het zich kán permitteren, zou minder of niet moeten putten uit de staatskas.

    Ik begrijp de media niet die ons de afgelopen dagen steeds voorhoudt dat we hier te maken hebben met een aardige nieuwe politiek geinteresseerde club jongeren.
    Volgens mij zijn dit jongeren, mogelijk t.g.v. een totaal gebrek aan empathie, die het eigen belang boven het het collectief belang verkiezen.
    Zijn we in Nederland dan nu helemaal de weg kwijt????

    Ik dacht dat we met D'66 en GroenRechts.... eh sorry GroenLinks het ergste wel hadden gehad. Maar het kan dus nog erger..... :(

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Het blijft maar stapelen......

    Dagelijks vind ik wel een (lokaal) politiek thema waarover ik wel iets kwijt wil op MO.
    Maar vaak heb ik pas alle informatie verzameld als er weer een nieuw thema voorbij komt.
    Bovendien zou ik nog eens graag iets op MO willen schrijven over de periode 1795-1850 in Maastricht, maar daar ontbreekt mij helemaal de tijd voor.

    Even een korte opsomming van mijn stapeltje nog te schrijven thema's
    1) De nieuwe linkse koers van de PvdA onder Diederik Samsom
    2) De vernieuwing en verjonging bij het CDA Maastricht
    3) De politieke wil of onwil voor een nieuwe poppodium in Maastricht
    4) Het voorsluimerende WMO dossier in Maastricht
    5) De voordeurdelersregeling die medio dit jaar zeker grote gevolgen zal hebben voor mensen in de bijstand
    6) Het "geld voor buurten"-dossier en
    7) De G500-beweging

    Leave a comment:

Bezig...
X