Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten, maar wat steekt daar achter...?

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Mee eens heer Klaas.

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door klaas
      Ook de gemeenteraads leden zijn nu aan zet..
      Hoeveel gemeenteraadsleden hebben een buurtplatform verleden?
      Denk de nodige.

      Opmerking


      • Dus verwacht geen wonderen van de raad, scepsis is op zijn plaats.

        Opmerking


        • Toch werkt het als je doorhaalt: veel praten met buurtgenoten, gemeenteraadsleden en ambtenaren. Soms moet je wel lange asem hebben. En probeer positief te blijven. Maar zorg wel voor goede dossierkennis!

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Toch werkt het als je doorhaalt: veel praten met buurtgenoten, gemeenteraadsleden en ambtenaren. Soms moet je wel lange asem hebben. En probeer positief te blijven. Maar zorg wel voor goede dossierkennis!
            Klopt breur.

            Je kunt ook zelf wat veldwerk doen.
            oa hun wijzen op bepaalde punten zo..(als voorbeeld)
            op het ontstaan histr boekje ideetje vromgelden 2009 ca 11700.00 euro opgevoerd....
            wijs hun op de
            regels en voorwaarden waar een idee.
            aan moet voldoen.
            en zo zijn er meer zaken.
            men verwacht van diverse partijen soms een of twee personen
            wonderen.
            deze mensen hebben ook nog een baan.
            dus wil je iets aan de kaak stellen doe het veldwerk en blijft niet achter de struiken zitten.
            en achteraf zeggen och die doet toch niks.

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Breur
              Toch werkt het als je doorhaalt: veel praten met buurtgenoten, gemeenteraadsleden en ambtenaren. Soms moet je wel lange asem hebben. En probeer positief te blijven. Maar zorg wel voor goede dossierkennis!
              Dat moet je ook maar kunnen.

              En soms is praten niet mogelijk, mensen trekken zich terug in hun schulp. Maastricht kan niet goed overweg met 'de lastige burger', het zit in de volksaard. Je doet mee, je past je aan. Of je zwijgt. Of zie ik dit verkeerd?

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                Dat moet je ook maar kunnen.

                En soms is praten niet mogelijk, mensen trekken zich terug in hun schulp. Maastricht kan niet goed overweg met 'de lastige burger', het zit in de volksaard. Je doet mee, je past je aan. Of je zwijgt. Of zie ik dit verkeerd?
                Mijn ervaringen zijn niet slecht bevallen als het gaat om dingen aan te kaarten zoals in de tijd van oud wethouder Hazeu i.v.m met meer parkeerplaatsen in onze straat (woonerf) .
                Hazeu kwam gewoon thuis voorbij om situatie te bekijken en meer parkeerplaatsen zijn gekomen in de straat.

                Ook i.v.m waterkrachtcentrale Borgharen waren enkele raadsleden die graag van info voorzien werden en die hebben ze dan ook gekregen even als de Raad van State en deze waterkrachtcentrale Borgharen is er gelukkig nu nog niet ,maar dat is dan groter "project" wat door velen samen is volbracht .

                Dus mijn ervaring is Kermit door praten en blijven praten kom je toch
                verder ook in Maastricht .

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door klaas
                  Dat zie je goed.

                  Je heb verschillende buurtplatforms
                  Het meredeel wilt iets betekenen voor hun buurt genoten.
                  Helaas zitten er gasten bij die het buurtplatform willen gebruiken als opstapje naar de gemeenteraad.
                  Op zich niks mis mee als je buurt er voordeel van heeft
                  het is natuurlijk een andere zaak als het alleen om je eigen belang gaat.

                  Ook hangt veel af van de samenstelling van het dagelijks bestuur.
                  De meeste buurtplatforms zijn de mensen gekozen door de buurt.
                  Doch waar is het mis gegaan.
                  de gemeente heeft hun de mogelijkheid gegeven om een stichting te worden.
                  Op dat moment heeft de gemeente de macht over gedragen aan de buurt platforms.
                  Vele weten er goed mee om te gaan.
                  helaas zijn er clubjes die menen het recht te hebben
                  om te doen en laten zoals zij dat willen.
                  Ik denk en hoop dat de welgemeende Adviezen van de ombuds commissie.
                  gebruik worden .om hier verandering in aan te brengen.
                  Zodat de burger weer vertrouwen krijg in het gemeentelijk Apparaat
                  Klaas van hoeveel buurtplatforms is dan het bestuur gekozen door de buurt ? en uit hoeveel burgers van de buurt was dat dan ?

                  Het is in iedere buurt bijna het zelfde, als een buurtplatform de buurt aanschrijft dat er een vergadering is dan mag men zich in de handen knijpen als er 5% van de buurtbewoners verschijnt (denk misschien bij 1a2 buurtplatforms niet )

                  En daar wil ik niet mee zeggen dat u geen gelijk heeft gehad met u strijd .

                  Opmerking


                  • Tussen al dat gehaspel rond de buurtplatforms, komen er steeds meer intitiatieven om een eigen 'wijkonderneming' op te zetten. Nu moeten we niet denken aan vormen die in het Maatstrichtse gebezigd worden, waar soms in kleine kring het een en ander wordt bekokstoofd, maar aan iets anders. In de Volkskrant van vandaag staat er iets over te lezen. Hier een verwijzing naar een website.

                    http://toonlef.nl/

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                      Dat duurt dus nog enkele maanden.
                      En dan pas is nog eens 'de Maastrichtse politiek aan zet'.

                      Dat wordt eigenlijk dus pas iets voor het voorjaar 2013.
                      En dan zijn wij alweer bijna een half jaar verder.

                      Maar goed, beter 'iets' later dan helemaal niet !
                      Je heb een goede neus
                      Naar verwachting dec/jan 2013

                      Opmerking


                      • Ik hoop dat de link werkt.

                        Onderzoeksrapport buurtbudgetten
                        http://note.io/QyRkPJ

                        Het komt erop neer dat het rapport 'besteding van buurtplatformen in Maastricht' volgende week 28 november 2012 door de rekenkamer aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt overhandigd. Dat gebeurt in het stadhuis om 12.00 uur.

                        Ik hoop dat de geinteresseerde burgers ook het onderzoek mogen ontvangen, direct of via een gemeenteraadslid. Hoe zit dat?

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                          Ik hoop dat de link werkt.

                          Onderzoeksrapport buurtbudgetten
                          http://note.io/QyRkPJ

                          Het komt erop neer dat het rapport 'besteding van buurtplatformen in Maastricht' volgende week 28 november 2012 door de rekenkamer aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt overhandigd. Dat gebeurt in het stadhuis om 12.00 uur.

                          Ik hoop dat de geinteresseerde burgers ook het onderzoek mogen ontvangen, direct of via een gemeenteraadslid. Hoe zit dat?
                          Ik verwacht dat belanghebbende ook inzage krijgen
                          net zoals de uitslag ombudscommissie.
                          Het gaat hier namelijk om het belang van de burger.

                          Daarom zijn er buurtplatforms..

                          Opmerking


                          • Daarom zijn er buurtplatforms
                            Dit was ik nu helemaal vergeten. Het is allemaal 'voor ons' tenminste dat was de bedoeling. Hoe kan dat nou?

                            Het is geen presentatie maar een overhandiging. Het rapport wordt besproken ik meen in februari 2013, de 18e of 28e.?
                            Echter het rapport is woensdagmiddag openbaar op de website van de rekenkamer. ::: Dit moet deze zijn.
                            Last edited by ; 23 november 2012, 10:01.

                            Opmerking


                            • rapport op komst

                              Voor de volledigheid hier nog een keer een link naar het rapport van de Ombudscommissie Zuid-Limburg van september 2012 n.a.v. onder meer de gang van zaken rond het gierzwaluwproject.

                              Het wordt interessant als straks de beide rapporten zowel van de Ombudscommissie als de Rekenkamer eens naast elkaar te leggen. En kijken waar ze elkaar aanvullen met informatie of tegenspreken. Het is te hopen dat de politiek dan ook enkele conclusies gaat trekken anders wordt het niets, want ik heb zo de vage indruk dat alles als vanouds met elkaar geregeld wordt uit het zicht van de burger-belanghebbenden.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                Voor de volledigheid hier nog een keer een link naar het rapport van de Ombudscommissie Zuid-Limburg van september 2012 n.a.v. onder meer de gang van zaken rond het gierzwaluwproject.

                                Het wordt interessant als straks de beide rapporten zowel van de Ombudscommissie als de Rekenkamer eens naast elkaar te leggen. En kijken waar ze elkaar aanvullen met informatie of tegenspreken. Het is te hopen dat de politiek dan ook enkele conclusies gaat trekken anders wordt het niets, want ik heb zo de vage indruk dat alles als vanouds met elkaar geregeld wordt uit het zicht van de burger-belanghebbenden.
                                Kleine aanvulling op dit rapport..
                                Op 7 sept stuurde ik een E mail naar de Ombudscommissie dat op blz 4.
                                (Bij alinea Beoordeling en conclusie)
                                een kleine wijziging thuis hoort.
                                Namelijk ik ben in 2002 begonnen als lid wijkteam tot 2004 en in 2005 als medeoprichter buurtplatform.

                                zie het antwoord.

                                Van: info@ombudscommissiezuidlimburg.nl
                                Verzonden: maandag 10 september 2012 10:39
                                Aan:
                                Onderwerp: Re: uitkomst hoorzitting
                                Beste heer

                                dank u wel voor uw reactie op de uitspraak.
                                Omdat deze niet van invloed is op de conclusie en bevindingen van de ombudscommisie zal de uitspraak niet worden aangepast.
                                Wel zal uw aanvulling aan het dossiexemplaar van de uitspraak worden toegevoegd.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X