Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten, maar wat steekt daar achter...?

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Buurtbudgetten, maar wat steekt daar achter...?

    Op een website kwam ik de volgende aantekeningen tegen. Van een bijeenkomst tussen alle buurtkaders en gemeente (2010. Hieruit blijkt dat men op het stadhuis zich zorgen zou moeten maken.
    Echter dan vraag ik me af waarom is er afgelopen jaren zo weinig gebeurd EN HAD MEN PROBLEMEN KUNNEN VOORKOMEN.

    Zouden de politiek, als ambtenaren en buurtkaders elkaar min of meer in de greep houden? Is het een gebrek aan competentie, is het onmacht, of onwil.

    Hier enkele citaten uit een bijeenkomst in 2010 waar dus wel een aantal problemen worden gesignaleerd.

    In de kennismakingsronde worden de volgende onderwerpen genoemd:
    • Het veranderen van de sociale verbanden in buurten en het gebrek van een gemeente die dat begrijpt en oppakt.
    • In relatie met bovenstaande het gemis aan opbouwwerkondersteuning in diverse buurten.
    • Communicatie tussen gemeente en kaders.
    • De waardering voor het Bureau Buurtgericht Werken om met name in de relatie tussen gemeente en buurten ‘de paden te effenen'.


    Vragen visie mbt. de toekomst:
    Citaat:
    - De rol van de buurtkaders blijft een belangrijke doch lastige. Niet alleen t.o.v. de gemeente, maar ook t.o.v. de politiek: worden we voor het karretje gespannen? Zijn wij concurrent voor/van de raad?
    - Vragen over de verdeling van de buurtbudgetten. Door de raad vastgesteld in een verordening en in de praktijk ook met kansen voor buurten die meer dan de ‘regels' nodig hebben. Maar is dit een verdeling die wij met zijn allen wensen?
    - Verdeeldheid over het convenant ansich: voorstanders en tegenstanders? Kan de waarde versterkt worden? Kan het Bureau Buurtgericht Werken ‘empowered' worden? Maar ook: kunnen er eisen gesteld worden aan de kaders om de participatie in de eigen buurt vorm te geven? En betekent participatie dan ‘je zin krijgen?' in termen van ‘u vraagt, wij draaien'. Neen, zegt de wethouder. Maar wel, gemeente organiseer je communicatie goed (open en transparant) en neem je buurtpartners serieus.
    - Ben duidelijk in het onderscheid maken en zuiver houden van verantwoordelijkheden: gemeente, politiek en buurten. Heb aandacht voor de bijzondere rol en positie van buurten. "

    Stelling: Er is een partij die ik vooral nogal mis en die niet goed benoemd wordt. Dat zijn de mensen in de buurten zelf. Men heeft het wel over een veranderende samenleving, deskundigheid en m.n. de relatie tussen buurtkaders en gemeente, maar waar draait het nu om?
    Ik zou zeggen stel de mensen per buurt centraal en kijk vandaar uit wat er nodig is aan inspraak en participatie. Deze stap heeft men nog niet durven nemen.

  • #2
    wij hebben ons bewust even op de achtergrond gehouden (hier)
    om het oordeel van de ombudsman niet te beinvloeden.
    we hebben onze klachten maandag in gediend.
    Ik zelf heb er 27 bijlage,s bij gevoegd als bewijs stukken.
    we zien wel wat er uit komt.

    en we hebben afgesproken ieder behandeld zijn eigen buurt.

    verder verwijs ik voor de mensen die werkelijk willen weten
    hoe/wie/waarom
    naar de topic

    het tot stand komen van een buurtplatform topic 26
    Last edited by ; 2 maart 2012, 16:07.

    Opmerking


    • #3
      @klaas Is dit een reactie op de stelling op voorafgaande? :(

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
        @klaas Is dit een reactie op de stelling op voorafgaande? :(
        u heeft het prima verwoord.
        ik zelf.
        als mede oprichter buurtplatform en klankbord jekerzicht.
        kan ik u zeggen dat de animo van bewoners onze wijk tot een diepte punt is gedaalt.
        zelf een convenant met gemeente geeft nul en gene waarde

        voor geinterseerde heb ik alle in en outs van 7 jaar.

        Opmerking


        • #5
          De mensen die teleurgesteld zijn krijg je niet meer terug. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat is erg jammer, want het zijn meestal de betrokken mensen die de buurt kleur geven.
          En mag ik u een advies geven ga nooit in een klankbordgroep zitten, in klankbordgroepen worden meestal zaken doorgedrukt, die de mensen eigenlijk net niet willen. Het is inspraakpoppenkast.
          Waarom organiseert de overheid klankbordgroepen als er toch niet naar hen wordt geluisterd?

          Opmerking


          • #6
            Wat klankborden betekend
            dat heeft u goed door.
            je kunt je niet voorstellen hoeveel mensen het bijltje hebben neer gegooit.
            een geluk heb ik alle verslagen e mails spelletjes heb ik bewaard
            ca 30 cm papier kraam zonder de opslag in de computter.

            hier hebben al diverse mensen in mogen mee kijken
            maar dan ook in alles.

            en hoe meer klankborden hoe minder de buurt weet.
            want er is geen informatie onderling.

            Opmerking


            • #7
              Beste Klaas, beste mensen

              Zoals je/jullie we(e)t(en) heb ik jaren gelden al verkondigd dat het hele systeem van wijkcommissies, buurtplatforms, buurtraden, wijkorganen en hoe ze zich ook mogen noemen niet deugt. Het is (te) kostbaar en als het al werkt, dan werkt het (omdat het over vele schijven gaat) erg traag. Ik heb destijds hier tegen geageerd en heb toen een eerste aanzet gegeven in de Maastrichtse politiek, Het item werd echter niet opgepakt op dat tijdstip. Momenteel nu zich, door Klaas zijn inspanningen, er meer politieke partijen mee (durven) bemoeien komt er eindelijk wat schot in de zaak.

              Er was ook nog enige jaren geleden een "probleem" met bestuursleden van diverse wijkraden die op meerdere "stoelen" zaten waardoor de schijn van belangenverstrengeling niet uit te sluiten viel.

              In principe is zo'n wijkraad natuurlijk een goed idee, maar de praktische toepassing van dit idee is niet zo geslaagd zo blijkt nu al jaren. Het kan beter, goedkoper en zeker efficiënter!

              Er komt in vele wijken nauwelijks iets van de grond, de wijkbesturen kijken naar grotere projecten uit en vergeten de kleine dingen in de buurt. Dingen die gemakkelijk op te lossen zijn. Dingen als bijvoorbeeld: het plaatsen van een brievenbus, afvalbak(ken), poepzakjes, het plaatsen van verlichting op plekken die s'avonds als eng ervaren worden, of het plaatsen (of indien wenselijk het verplaatsen) van een zitbank zodat mensen die slecht ter been zijn rustpunten hebben in de wijken. Ik denk aan speelinstrumenten die in plantsoenen geplaatst (of in sommige gevallen verwijderd) kunnen worden en dat soort "kleine" dingen die de leefbaarheid van een wijk kunnen vergroten. Ik denk ook dat zo'n wijkraad meer naar de bewoners van de wijk moet luisteren. De behoeften en initiatieven zouden toch vanuit de wijkbewoners moeten komen. Er zou ook zo iets als een "buurtbewonerstreff" kunnen worden georganiseerd of desnoods een kaartwedstrijd tussen alle wijken.............Ik noem maar een paar dwarsstraten! Kortom "mensgerichte activiteiten" voor en door de bewoners van betreffende wijken. Vooral de betrokkenheid van de wijkbewoners bij de wijkraad en de wijk is een belangrijk zo niet het belangrijkste issue! Er zijn natuurlijk ook een aantal wijkraden die uitstekend hun best doen en ook succes scoren maar ook deze zouden baat hebben bij een betere (goedkopere en vooral efficiëntere) structurering.

              Klaas strijd nu al jaren tegen de niet goed functionerende wijkraden en het einde van zijn strijd is nog niet in zicht ondanks het feit dat hij behoorlijke voorderingen maakt met zijn akties. De tastbare positieve wapenfeiten van de wijkraden (op de uitzonderingen na) zijn in deze periode dan ook zeer magertjes zeker in verhouding tot de kosten die daar tegen overstaan.

              Opmerking


              • #8
                Painterartist hoe ging het dan in de jaren 80-90 ?
                Als er mensen "binnensluipen" met slechte gedachten dan kan het
                nog zo goed geregeld zijn ,dan gaat het toch fout !

                Heb het over de Eyldergaard jaren 80-90.

                Toen betaalde buurtbewoners een bijdrage en werd oud papier op gehaald
                om alles te kunnen betalen zoals uitstapjes kinderen en rommelmarkt (kerkegaard).
                Toen hield een buurt zijn eigen broek omhoog, geen buurtgelden.

                Denk dat u nog wel weet hoe alles tot een eind kwam Painterartist ?
                Last edited by wim54; 3 maart 2012, 14:48.

                Opmerking


                • #9
                  @ Painterartist zegt "vooral de betrokkenheid van de wijkbewoners bij de wijkraad en de wijk is een belangrijk zo niet het belangrijkste issue! ... "
                  Hier zit m de kneep.
                  Mij is opgevallen dat dit belangrijk uitgangspunt niet is uitgewerkt in de verordeningen. En hoe komt dat, vergeten? Dit is een lastige kwestie zo lijkt. Hoe meer betrokkenheid hoe meer bemoeienis en dat heeft men niet zo graag in het stadhuis? Ambtenaren hebben immers graag overzicht en controle. De buurtgerichtheid is zover de eigen horizon reikt. En de politiek wil weer graag invloed en niet al te veel macht op andere plekken in de stad. Welke politicus zou dit eens willen uitleggen hoe het echt zit?
                  Ook het idee dat burgers zelf iets van hun wijk kunnen maken, is geen gemeengoed. Er heerst een consumptiementaliteit, en er wordt snel geklaagd, en ook gemakzucht, en onverschilligheid. Mensen zijn ook sterk geïndividualiseerd. Het een versterkt weer zo weer het andere.
                  Begin dus altijd bij de burgers in de wijk als je iets wil doen en pas daarop een beleid ipv. andersom. Daar zijn ook voorbeelden van, ook in Maastricht. Laat dit vooral niet aan ambtenaren over dan wordt het helemaal niks.
                  Last edited by ; 3 maart 2012, 19:04.

                  Opmerking


                  • #10
                    @ Kermit

                    Hoe meer betrokkenheid hoe meer bemoeienis en dat heeft men niet graag in het stadhuis. Ambtenaren hebben graag overzicht en controle. En de politiek wil graag invloed en niet al te veel macht op andere plekken in de stad als dat hun plannen doorkruist of niet past binnen een coalitiebeleid.
                    Dit klopt inderdaad, men wil niet dat burgers in de keuken kunnen kijken. Dat is natuurlijk voor de gemeente ook de goede kant van zoiets als wijkraden. Deze vormen dan weer een schijf tussen de gewone burger en het wijze bestuur............hoe meer schijven hoe trager de uiteindelijke besluitvorming is of kan zijn. Een wijkraad werkt momenteel als buffer tussen de burgerij en de (lagere) overheid terwijl ze eigenlijk een katalyserende werking zou moeten hebben.

                    Pijnlijk detail,de bekwame stadsambtenaren, ze hebben in deze helemaal niet de touwtjes in handen (of ontkennen dat, als de grond onder hun voeten wat te warm wordt) want blijkbaar hebben de wijkraden een grote mate van autonomiteit. Er zijn zelfs wijkorganen (ook in de publiciteit geweest) die weigerde, aan de gemeente, inzage te geven of informatie te verstrekken in en over hun uitgavebeleid. Tja, wie heeft hier overzicht en controle?

                    Opmerking


                    • #11
                      Vogelaarswijken!

                      @ Wim,
                      Painterartist hoe ging het dan in de jaren 80-90 ?
                      Als er mensen "binnensluipen" met slechte gedachten dan kan het
                      nog zo goed geregeld zijn ,dan gaat het toch fout !

                      Heb het over de Eyldergaard jaren 80-90.

                      Nee, Wim het gaat hier over de "40 aandachtswijken" De vrij nieuwe wijken zoals de Eijldergaard behoren daar niet bij. Wel behoren de oudere omliggende wijken tot de aandachtswijken.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                        @ Kermit



                        Dit klopt inderdaad, men wil niet dat burgers in de keuken kunnen kijken. Dat is natuurlijk voor de gemeente ook de goede kant van zoiets als wijkraden. Deze vormen dan weer een schijf tussen de gewone burger en het wijze bestuur............hoe meer schijven hoe trager de uiteindelijke besluitvorming is of kan zijn. Een wijkraad werkt momenteel als buffer tussen de burgerij en de (lagere) overheid terwijl ze eigenlijk een katalyserende werking zou moeten hebben.

                        Pijnlijk detail,de bekwame stadsambtenaren, ze hebben in deze helemaal niet de touwtjes in handen (of ontkennen dat, als de grond onder hun voeten wat te warm wordt) want blijkbaar hebben de wijkraden een grote mate van autonomiteit. Er zijn zelfs wijkorganen (ook in de publiciteit geweest) die weigerde, aan de gemeente, inzage te geven of informatie te verstrekken in en over hun uitgavebeleid. Tja, wie heeft hier overzicht en controle?
                        de grootste fout (nu ja dat is nog te vraag)
                        is dat men de buurtraden de bevoegheid hebben gegeven
                        om een stichtings vorm. te worden
                        zonder regels.
                        wat ik daar mee bedoel is.
                        dat als burgers inzage vragen van verslagen enz
                        en als je dan een briefje krijg.
                        dat je thuis hoort bij de verloedering van de buurt.
                        dat bestreden dient te worden.
                        als je dan verhaal haalt bij buurt gericht werken
                        en als antwoord krijg
                        ja dat is niet netjes maar wij kunnen daar niks aan doen onze taak is coordinatie...(gelukkig heb ik een buurt genoot mee genomen.)
                        dan gaan ze te ver.:(
                        en als burgers brieven sturen naar het buurtplatform Oa om een straat te verfraaien met schilderijen.(gratis) en nog geen antwoord krijgen.
                        Na aanleiding van het kosten plaatje (vogelaarsgeld) dat Daarvoor op gevoerd werd.
                        zie topic het ontstaan van een buurt platform..

                        het enige wat ons hoog zit is dat het meredeel van de buurtplatforms
                        die werkelijk iets doen voor hun buurt.
                        mee gezogen worden in dat spel.
                        daar hebben we moeite mee.
                        de enigste troost is dat diverse buurtplatforms ons ondersteunen.
                        en ook willen dat er duidelijkheid komt.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                          @ Wim,


                          Nee, Wim het gaat hier over de "40 aandachtswijken" De vrij nieuwe wijken zoals de Eijldergaard behoren daar niet bij. Wel behoren de oudere omliggende wijken tot de aandachtswijken.
                          Uhhhh Painterartist ?
                          U als voormalige politicus in Maastricht voor Trots op
                          zou toch moeten weten dat ALLE wijkken in Maastricht "vogelaarsgeld" kregen waar een buurtplatform was zo ook de buurt Eyldergaard .
                          Alleen kregen niet alle buurten het zelfde bedrag toe gezegt.

                          Of wist u dat nog niet ?

                          Opmerking


                          • #14
                            @ Wim,

                            De 40 Nederlandse wijken van Vogelaar betreft een (aanvankelijk niet openbare) lijst van 40 Nederlandse probleemwijken die op 22 maart 2007 door toenmalig Minister Ella Vogelaar van WWI (Wonen Wijken en Integratie) bekend zijn gemaakt. De minister duidde deze wijken aan met 'krachtwijken'. Een meer gebruikelijke term is 'aandachtswijken.' In deze woongebieden werden gedurende de kabinetsperiode Balkenende (Balkenende vier) extra investeringen gedaan gezien stapeling van sociale, fysieke en economische problemen die zich daar voordoen. Het is de bedoeling dat hierbij wordt samengewerkt met alle betreffende overheden en instanties. Minister Vogelaar had de veertig wijken van de lijst gerangschikt. RTL-Nieuws probeerde via een Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB-) procedure deze lijst in de openbaarheid te krijgen. De rechtbank stelde RTL in juli 2008 in het gelijk, maar de Raad van State oordeelde in hoger beroep dat de brief niet openbaar gemaakt hoeft te worden. Februari 2009 werd een deel van de lijst, de twintig slechtste wijken, toch door RTL nieuws gepubliceerd[, waarop minister van der Laan de complete rangorde bekend maakte. Deze lijst bleek te bestaan uit 83 postcodegebieden in de 40 wijken.
                            Last edited by Painterartist; 11 maart 2012, 14:13. Reden: typefoutje

                            Opmerking


                            • #15
                              @ Wim

                              Vogelaarwijken/gelden in Maastricht.

                              40 krachtwijken of aandachtswijken
                              Maastricht Nood-Oost (Limmel, Nazareth, WVV, Wijckerpoort)

                              40+ wijken
                              Amby, Boschtraat kwartier, Daalhof, de Heeg, Heer, Heugemerveld, Kommel kwartier, St. Maartenspoort, Staten kwartier.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X