Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten, maar wat steekt daar achter...?

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    Ja wil D'66 wel opheldering? Goeie vraag, P.A..
    Ik denk dat ze de taktiek toepassen van het keihard ontkennen. - of zoals een raadslid het uitdrukte:
    'De klachten worden niet aangepakt maar degene die het probleem proberen op te lossen, wordt als een probleem beschouwd.'
    Geachte wilt u meer info over buurt budgetten
    zie topic..
    Het tot stand komen van een buurtplatform
    Met name de topic no 26.

    Opmerking


    • #77
      -
      Onderzoek uitgaven buurtplatforms
      door onze verslaggever
      MAASTRICHT - De Rekenkamer Maastricht honoreert het verzoek van de gemeenteraad om een onderzoek in te stellen naar uitgaven van de stedelijke buurtplatforms.
      Gecontroleerd wordt of de ter beschikking gestelde budgetten gemeenschapsgeld zijn uitgegeven énverantwoord overeenkomstig de spelregels die daarvoor zijn opgesteld. In enkele buurten bestaan daar twijfels over, omdat de buurtplatforms zich niet verantwoorden ten opzichte van de bewoners.
      De Rekenkamer heeft inmiddels gesproken met twee stadsdeelleiders, die nauw betrokken zijn bij de buurtplatforms en de keuzes die ze maken om buurtgeld aan te besteden. Vrijdag volgt een gesprek met Richard Schoffëleers, voorzitter van de raadscommissie die zichzelf op 27 februari niet capabel' genoeg achtte om de situatie rond besteding van de buurtbudgetten te beoordelen. Volgens de politici ontberen ze daar de kennis voor. De Rekenkamer Maastricht stemt met
      Schoffeleers af welke verwachtingen er zijn bij de raad, om te komen tot een plan van aanpak.
      De onafhankelijke rekenkamer is acht jaar geleden ingesteld om de gemeenteraad te ondersteunen hij ingewikkelde dossiers. De deskundigenclub rapporteerde onder meer over de MTB
      , accommodatie- beleid, Vinkenslag en koffieshops.

      (bericht geving De limburger 4 april 2012)

      gaat nog wel een tijdje duren
      Ben benieuwd op het antwoord/conclusie ombudsman.

      Opmerking


      • #78
        Rekenkamer aan de slag met onderzoek naar besteding buurtplatformgelden

        Vandaag heb ik het Plan van Aanpak gelezen dat de Rekenkamer heeft geschreven m.b.t. haar onderzoek naar de besteding van de buurtplatformgelden in Maastricht.

        De samenstelling van de Rekenkamer is als volgt:

        Mevrouw dr. Klaartje Peters
        De heer Mathijs G.M.M.W. Mennen RA (voorzitter)
        De heer drs. Ton A.M.J. Dreuw RC
        De heer drs. Jan-Willem A. van Giessen
        De heer drs. Karel van der Esch.

        Mocht nog iemand iets willen mededelen aan de Rekenkamer, dan kan hij mailen naar secretariaat@rekenkamermaastricht.nl

        De Rekenkamer vermeldt onderstaande reden om een onderzoek in te stellen.
        Een groot deel van de gemeenteraad heeft vraagtekens geplaatst bij de besteding van de zogenaamde buurtgelden. Dit zijn de gelden die in het kader van de Verordening Geld voor de Buurten worden toegekend aan buurtplatforms. Het lijkt de raad met name te ontbreken aan inzicht in de doelmatigheid en rechtmatigheid van de besteding van de buurtplatformgelden. Het verzoek om de besteding van de buurtgelden door de rekenkamer te laten onderzoeken, is door de voorzitter van de Raadscommissie besproken met de rekenkamer.

        Doelstelling:
        Op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de bestedingen van deze twee geldstromen zal het rekenkameronderzoek zich richten.

        De omvang van de geldstromen zijn behoorlijk.

        - budgetten ‘Geld voor de Buurten’ in totaal € 500.000 per jaar en
        - de zogenaamde Vogelaargelden (in totaal € 1.140.000 over de jaren 2008 t/ 2011).

        De Rekenkamer verwacht in week 26 (eind juni 2012) klaar te zijn met haar onderzoek en het rapport te kunnen aanbieden aan de voorzitter van de raad.
        Schrik niet.... De kosten van dit onderzoek bedragen, naar schatting € 10.750,-.


        Let op!
        Ik voorspel nu al dat de Rekenkamer zoveel tegenwerking zal gaan ervaren dat het haar niet zal lukken om in week 26 haar eindrapportage klaar te hebben.
        Ik hoop dat ik mij vergis, maar ik vrees het ergste........
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Vandaag heb ik het Plan van Aanpak gelezen dat de Rekenkamer heeft geschreven m.b.t. haar onderzoek naar de besteding van de buurtplatformgelden in Maastricht.

          De samenstelling van de Rekenkamer is als volgt:

          Mevrouw dr. Klaartje Peters
          De heer Mathijs G.M.M.W. Mennen RA (voorzitter)
          De heer drs. Ton A.M.J. Dreuw RC
          De heer drs. Jan-Willem A. van Giessen
          De heer drs. Karel van der Esch.

          Mocht nog iemand iets willen mededelen aan de Rekenkamer, dan kan hij mailen naar secretariaat@rekenkamermaastricht.nl

          De Rekenkamer vermeldt onderstaande reden om een onderzoek in te stellen.
          Een groot deel van de gemeenteraad heeft vraagtekens geplaatst bij de besteding van de zogenaamde buurtgelden. Dit zijn de gelden die in het kader van de Verordening Geld voor de Buurten worden toegekend aan buurtplatforms. Het lijkt de raad met name te ontbreken aan inzicht in de doelmatigheid en rechtmatigheid van de besteding van de buurtplatformgelden. Het verzoek om de besteding van de buurtgelden door de rekenkamer te laten onderzoeken, is door de voorzitter van de Raadscommissie besproken met de rekenkamer.

          Doelstelling:
          Op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de bestedingen van deze twee geldstromen zal het rekenkameronderzoek zich richten.

          De omvang van de geldstromen zijn behoorlijk.

          - budgetten ‘Geld voor de Buurten’ in totaal € 500.000 per jaar en
          - de zogenaamde Vogelaargelden (in totaal € 1.140.000 over de jaren 2008 t/ 2011).

          De Rekenkamer verwacht in week 26 (eind juni 2012) klaar te zijn met haar onderzoek en het rapport te kunnen aanbieden aan de voorzitter van de raad.
          Schrik niet.... De kosten van dit onderzoek bedragen, naar schatting € 10.750,-.


          Let op!
          Ik voorspel nu al dat de Rekenkamer zoveel tegenwerking zal gaan ervaren dat het haar niet zal lukken om in week 26 haar eindrapportage klaar te hebben.
          Ik hoop dat ik mij vergis, maar ik vrees het ergste........


          budgetten ‘Geld voor de Buurten’ in totaal € 500.000 per jaar en
          - de zogenaamde Vogelaargelden (in totaal € 1.140.000 over de jaren 2008 t/ 2011).

          Als of je een emmer leeg gooit
          helaas ben ik ook bang dat het bedrag van het onderzoek vele malen hoger uitvalt.
          dan het mededelen aan de rekenkamer..
          mensen die bij mij hun steun betuigde omtrent hun buurt
          HET gaat om enkele buurten.
          (Het meredeel is er voor de buurt.)
          worden al verbaal bedreig.
          ik heb hun het advies gegeven meld dit aan de wijkagent.
          dit is anno 2012.:(

          Opmerking


          • #80
            naar schatting € 10.750,-.


            uit welk potje gaat dit betaald worden ?
            en wat is straks de totale kosten van dit geheel ?

            Opmerking


            • #81
              Volledig plan hier even doorlezen.

              Onderzoek gaat slechts over 2011. Had er graag 2009 en 2010 bij gehad.

              Opmerking


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                Volledig plan hier even doorlezen.

                Onderzoek gaat slechts over 2011. Had er graag 2009 en 2010 bij gehad.


                Mocht nog iemand iets willen mededelen aan de Rekenkamer, dan kan hij mailen naar secretariaat@rekenkamermaastricht.nl

                Opmerking


                • #83
                  Buurtgelden Onderzoek eind juni klaar
                  Rekenkamer bekijkt
                  financiën zes platforms
                  door onze verslaggever

                  MAASTRICHT - De Maastrichtse
                  Rekenkamer gaat de bestedingen van 6 van de in totaal 36 Maastrichtse buurtplatforms onderzoeken. Het gaat dan om drie platforms waar raadsleden vraagtekens bij zetten, en drie platforms waarvan de financiën niet in twijfel worden getrokken.
                  De Rekenkamer doet dit om een helder beeld te krijgen van de bestedingen van buurtplatforms in Maastricht. Het onafhankelijk onderzoeksorgaan is door de gemeenteraad gevraagd een onderzoek in te stellen naar:. de besteding van de buurtplatformgelden in de stad. De' financiën van alle 36 buurtplatforms onderzoeken, zou volgens de Rekenkamer een te groot, en dus te
                  duur, onderzoek worden. Welke zes platforms worden bekeken, is niet bekend.
                  De Rekenkamer doet onderzoek naar de subsidiepot met de naam `Geld voor de -Buurten' vanwege de ophef die daar de laatste maanden over ontstond. Verschillende _ politieke partijen claimden klachten te hebben gekregen over de besteding van de buurtgélden, zonder daarbij overigens namen en rugnummers te noemen. Reden voor de gemeenteraad om een werkgroep in het leven te roepen. Die plofte echter al na enkele bijeenkomsten, mede vanwege de negatieve sfeer tussen raadsleden onderling.
                  Omdat de gemeenteraad toen aanvoelde dat de problematiek hen boven het hoofd zou stijgen, werd, de Rekenkamer ingeschakeld

                  bron de limburger 21-05-2012

                  Opmerking


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                    De Rekenkamer doet dit om een helder beeld te krijgen van de bestedingen van buurtplatforms in Maastricht. Het onafhankelijk onderzoeksorgaan is door de gemeenteraad gevraagd een onderzoek in te stellen naar:. de besteding van de buurtplatformgelden in de stad.
                    Kan mij iemand vertellen, wat de eventuele consequenties zijn van de bevindingen door de rekenkamer?

                    Opmerking


                    • #85
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Kan mij iemand vertellen, wat de eventuele consequenties zijn van de bevindingen door de rekenkamer?
                      Dat weet natuurlijk niemand precies. Bovendien is het een beetje (veel) afhankelijk hoe de coalitiepartijen hierop reageren.
                      Ik kan mij voorstellen dat (minstens) 2 coalitiepartijen niet erg gelukkig van deze uitslag zullen worden.
                      Bovendien zou het consequenties kunnen hebben voor de bestuurders van de platforms en/of ambtenaren als er malversaties aan het licht komen.

                      Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
                      Misschien is er wel helemaal niets aan de hand
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #86
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Dat weet natuurlijk niemand precies. Bovendien is het een beetje (veel) afhankelijk hoe de coalitiepartijen hierop reageren.
                        Ik kan mij voorstellen dat (minstens) 2 coalitiepartijen niet erg gelukkig van deze uitslag zullen worden.
                        Bovendien zou het consequenties kunnen hebben voor de bestuurders van de platforms en/of ambtenaren als er malversaties aan het licht komen.

                        Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
                        Misschien is er wel helemaal niets aan de hand
                        En de andere 30 ontspringen dan de "dans"?
                        Onder de 36 behoren daar ook die wat zijn opgehouden te bestaan ?

                        Opmerking


                        • #87
                          Speculeren:
                          Verschuilt men zich achter 'procedures en regels'. a la Groen Links?
                          Ontkenning, onwetendheid? a la Simonis
                          Zondebok zoeken, a la Ajax?
                          De echte motieven zijn het meest interessant en ook van alle tijden. Het laat zich raden wat? Macht, voordeeltjes, onverschilligheid, vriendjespolitiek, domheid, bureaucratie, frustratie etc.
                          Het is ook een meer technisch onderzoek, geen onderzoek onder ede, met waarheidsvinding.. of hoe moet ik het zien?
                          Last edited by ; 21 mei 2012, 20:40. Reden: aanvulling

                          Opmerking


                          • #88
                            'Een lastige burger is een goede burger Want die gaat de maatschappij verbeteren'
                            http://www.wrr.nl/publicaties/public...en-in-burgers/

                            Opmerking


                            • #89
                              Ik heb vernomen dat de ombudscommissie deze week een aantal ferme uitspraken heeft gedaan over de buurtbudgetten.

                              Ik hoop nu dat de politiek aan de bel gaat trekken.

                              Opmerking


                              • #90
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                Ik heb vernomen dat de ombudscommissie deze week een aantal ferme uitspraken heeft gedaan over de buurtbudgetten.
                                Klaas verdient een grote pluim........ Jarenlang heeft hij gestreden tegen een stukje "onverschilligheid" ten kosten (en op kosten) van de gewone burger. Ondanks dat hij vele hindernissen op zijn weg tegen kwam ging hij door met zijn rechtvaardige strijd. Dit in de wetenschap dat hij gelijk had ondanks dat wat anderen ook beweerde.

                                Goed gedaan Klaas, Maastricht heeft behoefte aan kritische burgers!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X